Ja kumiremmejä saa vaihtaa alvariinsa ei ennen eli n 80-90 luvulla ollut näin huonoja autoja no ehkä noi kumiremmit oli silloinkin huonoja mutta esim Mersun koneet kesti ei kestä enää ja lisänä tullut kaikille moottorin tukkeutuminen Egr massiiviset ongelmat
Miksi joka merkin jakoketjut venyy ?
25
878
Vastaukset
- samaa-paskaa
Samat alihankkijat toimittavat osia kaikille merkeille ja halvin voittaa tarjouskilpailun. Tässä syy
- sdlkfjdskfkjsdjfl
Ennen oli jakoketjuissakin sen verran varmuusvaraa että kestivät koska autonvalmistus oli insinöörilähtöistä eikä nippelinlaskijat saaneet liikaa vaikutusvaltaa. Nyt voittojen maksimointi kestävyyden kustannuksella on pilannut kaiken koko yhteiskunnassa läpikotaisin, täysin mätä systeemi.
- No_Merssuuuuu
Minun W126 Mersussa kaksirivinen jakoketju muovisine ohjureineen piti vaihtaa n. 220 tkm ajettuna. Käynnistäessä kilahti aika rumasti venttiilikoppaan ja moottorin ajoituksetkin olivat jo muuttuneet selvästi. Homma tuli tehtyä yksin ja nyt mennään museoautolla taas pitkälle.
- neukkula
Mossen ja ladan ketjut tarvitsivat vain pientä kiristystä silloin tällöin jos sitäkää
- sulake.kuminauha
Ladan kaksirivinen ketju rallatti koko auton iän tai ainakin niin pitkään kunnes kiristyskenkä kului loppuun asti. Todella luotettava kone niissä takavetoisissa.
Sähkölaitteista ei voine sanoa samaa. - Entinen_ladan_omistaja
sulake.kuminauha kirjoitti:
Ladan kaksirivinen ketju rallatti koko auton iän tai ainakin niin pitkään kunnes kiristyskenkä kului loppuun asti. Todella luotettava kone niissä takavetoisissa.
Sähkölaitteista ei voine sanoa samaa.Ei muuten rallattanut ketju, kunhan käytti kiristäjän lukituksen löysällä ja pyöritti konetta vähintään kierroksen, eikä venttiilit kunhan sääti ne ja jos venttiilin nostimissa oli kulumista havaittavissa piti sellainen vaihtaa ja kävi kone tosi nätisti! Valitettavasti monikaan ei välittänyt rallattimisesta ja siksi moinen mielikuva
- ziguli.diesel
Entinen_ladan_omistaja kirjoitti:
Ei muuten rallattanut ketju, kunhan käytti kiristäjän lukituksen löysällä ja pyöritti konetta vähintään kierroksen, eikä venttiilit kunhan sääti ne ja jos venttiilin nostimissa oli kulumista havaittavissa piti sellainen vaihtaa ja kävi kone tosi nätisti! Valitettavasti monikaan ei välittänyt rallattimisesta ja siksi moinen mielikuva
Meillä kaikilla ei ollut sirppiä ja vasaraa, millä latukan venttiilin välys on perinteisesti säädetty.
Kyllä tuli joskus säädettyä sen 1600 SL:n konetta ja sitten kiusaamaan Taunuksia ja Opeleita, missä saman kokoinen kone.
Tuttavalta löytyy 2002 -mallinen mese, jolla mittarissa vasta 750 000 kilsaa. Öljyjen ja suodattimien lisäksi on startti taidettu vaihtaa. Ketju kestää...
Olisiko kuskissa vika, jos saa autot hajoamaan?- Pepshukka
Minäpä kerron ja tämä on ihan faktaa eikä vedetä tähän entisaikojen malleja joissa tosiaan oli varmuuskerrointa toisin kuin nykyään ja syyhän on painonsäästössä,nykymoottoreissa ketju pyörittää enempi tavaraa tai on monesti pitkähkö verrattuna entisaikojen,siis vaikka 80-luvun moottoreihin.
Pääsyy monien moottorimallien huonoon kestävyyteen jakoketjun osalta ei välttämättä ole suunnitteluvirhe,tottahan niitä testiajettu on miljoonia kilometrejä ja lopputulos hyväksytty nippanappa kestävänä eteläisiin olosuhteisiin ilman varmuuskertoimia mutta meidän olosuhteet pakkasjäykkää moottoria pyöritettäessä ja ilman lohkolämmitintä on huono yhdistelmä.
Säteilylämmitin on vitsi,se ei lämmitä kuin mieltä mutta webasto/eber tai pumpullinen letkulämmitin auttaa asiaan jos moista myös käyttää!
Erittäin tärkeää on vaihtaa uudet luokitukset täyttävät öljyt joka vuosi tai max 15tkm,olipa miten paljon rallikirjaimia ja turbosanoja hyvänsä öljypurkin kyljessä tai mitä valmistaja vaihtoväliksi suositteleekin.
Jakoketju kiristimineen vaatii kunnon voitelun ja tervamainen mönjä ei sitä tee jolloin kiristin pettää ,ketju itsessään venyy tai molemmat.
Ei se mönjä kyllä voitele muitakaan paikkoja enää ja se on myös pääsyy EGR venttiilin ongelmiin,liian paljon ajettu öljy joka myrkkyä sille ja tukkii sen ajanmittaan.
Yleisenä vinkkinä lyhennettyjen öljynvaihtovälien kera on myös sillointällöin öljynvaihdon yhteydessä moottorin sisäpesu eli ennen öljynvaihtoa kaadetaan moottoriin moista ja noin 10min tyhjäkäyntiä ja voi pojat minkänäköistä tavaraa tulee öljynvaihtoastiaan!!
Uudet öljyt pysyy pitkään ihan kirkkaina toimenpiteen jälkeen ja moottori tykkää toimia puhtaana EGR myöden.
EGR löytyy myös polttoaineen sekaan laitettava lisäaine joka puhdistaa sen ja ei ole huuhaata.
Löytyy myös hiukkasloukon puhtaanapitoon oma aineensa,sekin polttoaineen joukkoon.
Yleensä ketju ei kumminkaan petä yhtäkkiä vaan ääntää pitkäänkin enempi kosmeettisesti häiriten mutta lopulta tulee tiensä päähän ja jos sen antaa vaan ääntää niin katkeaahan se ja vahingot enempi omaa syytä silloinkin.
Huoltoväleillä pelataan kovaa peliä kustannuslaskelmien vuoksi ja Suomi arktisine olosuhteineen ei sovellu moisille tuplahuoltoväleille jos tarkoitus että auto kestää vaan tottahan se takuuajan kestää eikä valmistaja muusta välitäkkään.
Eteläisissä maissa tekniikka pääsee moninverroin helpommalla eikä siellä esim jakohihnoja vaihdella,kestää auton lasketun iän mutta täällä kumihihnat on todella kovilla ja surkea ratkaisu josta koskaan ei voi olla varma missä kunnossa hihna milloinkin on koska ellei se katkea niin se voi myös hypätä hampaan pari varsinkin kylmästartissa ja korjaamohommiahan se sitten on sekin.
Aika paljon voi siis ihan peiliin katsoa jos ongelmia eikä nämä kikat paljon maksa jos koneremppaan vertaa=) - Pepshukka
Ja unohtui sepustukseen vielä että hydraulisille venttileille paljon ajettu öljy huono juttu ja tuo moottorin sisäpesun käyttö vaikkapa 50tkm välein puhdistaa myös hydraulinostimet ja pelaavat kunnolla pitkään kuten tarkoituskin.
Oikeastaan säännöllinen öljynvaihto on taikasana lähestulkoot kaikkiin moottoripuolen ongelmiin ja varsinkin nykyiset saastelaitteita täynnänsä olevat koneet vaatii puhdasta kunnollista öljyä koska likaavat öljynsä nopsaan juurikin pakokaasujen kierrätyksen ym ratkaisujen vuoksi.
Jakohihnakoneissa vaihtoväli kannattaa puolittaa ellei halua pelata venäläistä rulettia eikä varma koska viimeksi vaihdettu miten koska ei ole ensi kerta kun asennettu väärin ja puoliuusi hihna katkennut varoittamatta.- lkjhyiioooo
Ei tarvi sisäpesuja, kun vaihtaa 10 00km välein öljyt 15 000km on liian pitkä väli! Todisteena kaksi autoa joista toisella ajoin 200 000km oli öljytikkukin vielä kuin uusi ja öljy tikussa aina kirkkaampaa, kuin toisessa autossa joka tuli käytettynä, mutta öljyt vaihdettu 15 00km välein ja öljy jo vaihtamisen jälkeen uudestaan heti värjääntynyt mustaksi, kone hajosi 200 000km korvilla ja täynnä palojäämiä, jotka ei lähteneet edes koneistamon pesussa pois, vaan osa piti mekaanisesti puhdistaa lohkostaa ja tästä autosta oli tosiaan huoltokirjan mukaan vaihdettu öljyt 15 000km välein.
Mieluummin vaihdan öljyt vähän useammin, kun rupean lotraamaan pesujen kanssa - Astralla
lkjhyiioooo kirjoitti:
Ei tarvi sisäpesuja, kun vaihtaa 10 00km välein öljyt 15 000km on liian pitkä väli! Todisteena kaksi autoa joista toisella ajoin 200 000km oli öljytikkukin vielä kuin uusi ja öljy tikussa aina kirkkaampaa, kuin toisessa autossa joka tuli käytettynä, mutta öljyt vaihdettu 15 00km välein ja öljy jo vaihtamisen jälkeen uudestaan heti värjääntynyt mustaksi, kone hajosi 200 000km korvilla ja täynnä palojäämiä, jotka ei lähteneet edes koneistamon pesussa pois, vaan osa piti mekaanisesti puhdistaa lohkostaa ja tästä autosta oli tosiaan huoltokirjan mukaan vaihdettu öljyt 15 000km välein.
Mieluummin vaihdan öljyt vähän useammin, kun rupean lotraamaan pesujen kanssaJos männänrenkaat huonossa kunnossa niin on varmaan myös ohi puhallusta mikä likaa öljyn ja ei siksikään pysy kirkkaana,toisaalta hyvä öljy myös puhdistaa konetta ja öljy tulee tummaksi. Ostin 225th ajetun 1.4 diesel corollan ja noin vuoden välein oli vaidettu öljyt 20000-33000km välein,mobil eps 5-30. Vajaa 3vuotta oli kakkosautona ja myydessä 260000aj. Mitään merkkiä koneen kuluneisuudesta ei ollut ja päästöt aina ok. Itse kyllä suosin vähän pienempää vaihtoväliä. Astraan vaihdan noin vuoden välein kun tulee vain 15000km/v. Monen merkkistä öljyä olen astrassani käyttänyt,mobilia,teboilia,castrollia ja gm omaa. Ensimmäiset kolme vaihtoa oli mobilin 0-40 ja vaikkei siinä dexos2 luokitusta ole,niin ei ne opel huollossa mitään maininneet etteikö käyttää saisi. Fiksu firma sikäli kun sai olla oma öljy.
- kslkfjksdldfkljkld
Nykyään öljynpaineella käytetään tietokoneen ohjaamana myös nokka-akselien ajoituksen säätölaitteita eli VVT (Variable Valve Timing). Huonolla öljyllä nekin jumittuvat ja sitten palaa moottorihäiriön varoitusvalo ja vikamuisti on vikakoodeja puolillaan...
Itseasiassa ovat tainneet luopua niistä hydraulisista venttiilivälysten tasaimista uusissa autoissa tai ainakin joissain. Mullakin oli joskus yksi Mazda 16-venttiilisellä koneella jossa joku hydraulinen tasain välillä räklätti. Kysyin joskus tasaimen hintaa, ei tainnut ainakaan silloin saada muualta kuin marmorilta niin oli kyllä niin hirvittävän kallis että jäi vaihtamatta kaikki 16 tasainta. Olen kyllä jo autuaasti unohtanut paljonko se olisi maksanut mutta mielikuva on muistissa että hinta oli kohtuuton.
- AutoVaihtooni
Ostaa bensa-Toyotan. Ei ole koko EGR-venttiiliä ja jakoketju kestää koko auton iän ;)
- Pepshukka
Kyllä se EGR löytyy bensa-autosta siinä kuin dieselistäkin ELLEI mennä ihan todella vanhoihin autoihin 70-luvulle ja silloin ei todellakaan moista vielä kaikista merkeistä löytynyt mutta mikäli niin vanhaan Toyotaan päädyt niin jotain muuta pientä murhetta saattaapi jo olla ketjun ympärille kehkeytynyt.
EGR historia on vanhaa ja sitä on kehitetty moneen otteeseen sitten alkuaikojen,luonnollisesti.
Edelleen sen päätehtävänä kumminkin pakokaasujen uudelleenkierrätys.
Jakoketju kestää monessa muussakin autossa auton iän,mutta kuten totesin niin ilman EGR oleva Tojo on muutenkin tiensä päässä eikä käyttöautoksi voida luokitella saati että vaikkapa Corolla/Carina 40vuoden takaa ei satoja tuhansia km tehtaillut muutenkaan ilman täysremppaa koko autoon eikä kenenkään persus olisi sitä kestänytkään ellei masokisti.
Crown kylläkin omasi pitkän mallikaaren ja dieselinä omasi semmoisen mukavuuden kestävyyden että monet taksit ajoi niillä hurjia km lukemia mutta paljon on vettä virranut niistäkin ajoista ja 70-80 luvun Crownit paalattu suurelta osin aikapäiviä harrastekäytössä entisöityjä lukuunottamatta.- AutoVaihtooni
Itse asiassa minulla on suomalaiseen autokalustoon nähden keski-ikäinen 1.6 litrainen bensa Toyota. Siinä ei ole EGR venttiiliä.
Uusisissa Tojottimissa ei myöskään käsittääkseni ole egr-venttiiliä. Ilmeisesti sama päämäärä on saavutettu jollain muilla menetelmillä?
Eli EGR riesa ei koske kaikkia autoja.
- Insinöörin.ohjelmoima
"Ei tarvi sisäpesuja, kun vaihtaa 10 00km välein öljyt 15 000km on liian pitkä väli! "
Tämä on täysin kiinni siitä millaista ajoa ajaa ja kuinka paljon. Jos ajaa maantieajoa 40.000 km vuodessa niin ei todellakaan tarvitse vaihtaa öljyjä neljästi vuodessa.
Jos ajaa pikkupätkää hissunkissun 10.000 km vuodessa niin silloin vuosittainen öljynvaihto on järkevää.
Tämän ovat näköjään ymmärtäneet myös Volkkarin insinöörit ja ohjelmoineet autonsa sen mukaisesti. Nykyinen kymmenvuotias Golfini pyysi päästä huoltoon reilun 30.000km välein kun ajoin paljon pitkää matkaa. Viimeiset kolme vuotta Golfilla on ajettu vähän ja enimmäkseen pientä matkaa kerrallaan. Nyt se pyytää huoltoa 10.000 km välein.
On se fiksu vekotin. - huonompilaatu
Pääsyynä se että autovalmistajista useimmat ovat kaikessa hiljaisuudessa vaihtaneet uudempienn(2013) autojensa moottoreihin yksiriviset jakoketjut. Kun taas vanhemmissa autoissa oli moottorissa vakiona kaksirivinen jakoketju.
Toinen syy on järjettömän pitkät öljynvaihtovälit ja moni uskoo että se 20000-30000km on sopiva öljyvaihtoväli. Todellisuudessa tuo 30000km öljynvaihtoväli on aivan liian pitkä. - Pepshukka
Kommentoinpa tuohon kirjoittamaani sisäpesuun senverta että JOS kyse käytettynä ostetusta autosta niin silloinhan et voi tietää miten ja millaisia siinä öljyjä on vaihdeltu tai millaista ajoa ajettu pääosin ELI hyvää se tekee tehdä sisäpesu ainakin ostovaiheen jälkeen ja valitettavasti sitä tahtoo kertyä varsinkin pätkäajossa vuosien mittaan taas uutta vaikka vaihdat 10tkm väleinkin mutta ei tietenkään samaan tapaan kuin 15-20tkm vaihtovälillä!!
Ei sisäpesua tarvi kammoksua,pelätä tai pitää jonakin mörkönä kunhan tekee ohjeiden mukaan eikä aja silloin kun käsittely on käynnissä koska se ohentaa öljyjä kemikaalien parempaa tunkeutumista ajatellen ja voitelukalvo on normaalia ohuempaa tuon 10-15minuttia jolloin ehkä paljonajetussa koneessa öljynpaineetkin putoaa kohtuupaljon eli vain tyhjäkäynnillä toimenpiteen ajan.
Ellei halua tehdä moottoriinsa sisäpesua niin vaihtaa edes öljyt 10tkm välein säännöllisesti.
Mikään ihmeöljy ei kestä 40tkm moottorissa ajoitpa millaista matkaa ,pitkää tai pätkää hyvänsä,valitan.
Kannattaa tutkia miltä se öljy näyttää astiassa kun se on kamalan näköistä jo reilusti alle 20tkm ajettunakin.
Jokaisen oma asia helliikö moottoriaan vai uskooko auton tietokoneohjelmiin tai virallisiin huoltoväleihin,eipä kuulu minulle mutta kyse olikin syystä miksi EGR tukkeentuu,jakoketjut venyy&kiristinongelmia?
Se VW tietokone,kuten muutkin moiset kapistukset,aistii mm lisääntyneen veden pätkäjon peruna ja siitä syystä haluaa uudet öljyt useammin verrattuna matka-ajoautoihin.
Jakoketjut ei siitä parane onko se 1 vai 2 rivinen jos voitelu pettää ja kiristimen ikään vielä vähemmän ,myöskään ei voi yleistää että aiemmin 2 rivisiä olisi ollut enemmänkin ja yleisesti.
Normaalitukeva 1 rivinen ajaa ihan saman asian,vie vähemmän tilaa vähemmän osia ja halvempi valmistaa.
2 rivisien idea "paremmuuteen" perustuu esim kilpakäytössä ja moottoreissa jotka ottaa paljon kierroksia jolloin varmistellaan mutta käyttömoottoreissa siitä ei mitään hyötyä ole jos ei haittaakaan. - vuodenauto
Taitaa kierrätys olla vallalla ilmeisestti tarkoitus kestää max 150-200 tkm kyllä suunnittelijat sais laittaa huoltohalliin oppiin kiva vaihtaa jotain öljynhuohotinta imusarjan alle taikka kampiakselin tunnistinta joissakin pitää irroittaa imusarjan etttä saa vaihdettua tulpat pienen puhuttelun varmaan saaneet lampun vaihdoista kiva vaihtaa lappu tienpäällä räntäsateessa jos etupuskurikin irroitettava ennen oli insinööritkin insinöörejä nykyään tietokonenörttejä vailla oikean elämän oppeja.
- Ihmevvenyy
Minkä ihme Merkin jakoketju venyy? En ole ennen kuullukkaan että kaikkien merkkien venyy. Mikä se on se merkki? Onko se joku postimerkki, vai mikä se on se , kun venyy? Vai olisko Erkki?
- Aautoinssi
Kullä ne autot joissa voi käyttää harvaa huoltoaväliä testaavat öljyn laatua mm mittaamalla niiden sähköjohtavuutta, ei niitä tarvise varmuuden vuoksi vaihdella. Toisin on vanhemmat sekä autot joissa ei vastaavaa järjestelmää ole.
- VapaastiPyörivä
Ennen vanhaan oli vapaasti pyöriviä koneita, eli mäntä ei osunut venttiiliin, vaikka jakohihna katkesi. Ei tullut moottorivaurioita. Sen takia jakohihnoista ei pidetty meteliä.
- sklkdjfksjfksjkl
kyllä se tielle jäänti harmitti sellaisissakin autoissa niin paljon että esim. ooppelin myynti romahti kun hihnat alkoi katkeilla ja jättää autoja tielle.
- 35345345
EI ketjut veny. Ne kuluu. Näin on laita myös moottoripyörien ja fillarien ketjuissa.
Ketjun tapin ja sivupalojen laakerointi tulee väljäksi ja sitä kautta ketjun kireä pituus kasvaa.
Kansan parissa puhutaan venymisestä vaikka sitä ei oikeasti tapahdu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1902084Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681712Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä811524En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461416- 481364
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1221096- 173997
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke214967Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja44791Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784