Koittakaa ajaa vähän tasaisemmin jonoissa

aku.kvankka

Yksi kans sellainen asia mitä saisi valvoa sellaiset perk..leen jarrupumppaajat, tien sivuun ja ajokunnon tarkistus. Koko ajan jarruvalot vilkku ja kiihdytetään ja jarrutetaan pieniä välejä, tekee tosi hyvää autollekkin. Miettikää kun ostatte käytettyä autoakin ja se on sitten tälläinen pumppaajan jäljiltä.

48

692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellei ymmärrä, miten auto toimii, syyllistyy juuri tähän.
      Jarruttamiseen jonossa riittää usein jalan nosto kaasulta!
      Vaimoni on jo oppinut tämän, joten pitäisi siis useimmilta
      onnistua.
      Toki turvaväliä on toki pidettävä.

      • Välimaastossa

        Monessa nykykinnerissä ei välttämättä ole moottorin jarruttavaa voimaa nimeksikään.
        999 cc:n vinkupilli ei voi jarruttaa niinkuin 7400 cc:n vinkkeli.


      • tättärääpippijuu

        Enpä ole varma siitä, kuka nyt ei ymmärrä miten auto toimii. Olen lukenut joissakin autoissa, joissa on ns. mukautuva vakionopeussäädin, jarruvalojen syttyvän, kun säädin jarruttaa.


      • tättärääpippijuu kirjoitti:

        Enpä ole varma siitä, kuka nyt ei ymmärrä miten auto toimii. Olen lukenut joissakin autoissa, joissa on ns. mukautuva vakionopeussäädin, jarruvalojen syttyvän, kun säädin jarruttaa.

        Toivoittavasti kukaan ei ole sitä noin idioottimaisesti toteuttanut. Tosin... Onhan noita ajovaloautomatiikkojakin, jotka sytyttävät takavalot kun auto on ajanut tunneliin, joten kaipa tuokin olisi mahdollisuuksien rajoissa...

        Harvassa autossa noita on. Se nyt vaan on niin, että ihmiset tykkäävät polkea jarrua nopeudensäätövälineenä. Esimerkiksi alamäessä näkee useimpien jarruttelevan, jos nopeus valitulla vaihteella nousee 10 km/h yli rajoituksen...


      • tättärääpippijuu
        TheRat kirjoitti:

        Toivoittavasti kukaan ei ole sitä noin idioottimaisesti toteuttanut. Tosin... Onhan noita ajovaloautomatiikkojakin, jotka sytyttävät takavalot kun auto on ajanut tunneliin, joten kaipa tuokin olisi mahdollisuuksien rajoissa...

        Harvassa autossa noita on. Se nyt vaan on niin, että ihmiset tykkäävät polkea jarrua nopeudensäätövälineenä. Esimerkiksi alamäessä näkee useimpien jarruttelevan, jos nopeus valitulla vaihteella nousee 10 km/h yli rajoituksen...

        Mitä outoa on tuossa automatiikassa joka sytyttää takavalot tunneliin ajettaessa? Suomikin on allekirjoittanut sopimuksen, jossa sanotaan seuraavasti:

        1. Tässä artiklassa tarkoittaa "yö" auringonlaskun ja nousun välistä aikaa sekä muita aikoja, jolloin näkyvyys on riittämätön esimerkiksi sumun, lumi- tai rankkasateen vuoksi tahi tunnelissa kuljettaessa.

        2. a) Muussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa kuin mopossa tai kaksipyöräisessä sivuvaunuttomassa moottoripyörässä on öisin oltava käytössä vähintään kaksi valkoista tai vaaleankeltaista valoa edessä ja parillinen lukumäärä punaisia valoja takana


      • tättärääpippijuu kirjoitti:

        Mitä outoa on tuossa automatiikassa joka sytyttää takavalot tunneliin ajettaessa? Suomikin on allekirjoittanut sopimuksen, jossa sanotaan seuraavasti:

        1. Tässä artiklassa tarkoittaa "yö" auringonlaskun ja nousun välistä aikaa sekä muita aikoja, jolloin näkyvyys on riittämätön esimerkiksi sumun, lumi- tai rankkasateen vuoksi tahi tunnelissa kuljettaessa.

        2. a) Muussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa kuin mopossa tai kaksipyöräisessä sivuvaunuttomassa moottoripyörässä on öisin oltava käytössä vähintään kaksi valkoista tai vaaleankeltaista valoa edessä ja parillinen lukumäärä punaisia valoja takana

        > Mitä outoa on tuossa automatiikassa joka sytyttää takavalot tunneliin
        > ajettaessa?

        Sellaisessa ei muuta outoa olisi, kuin että se olisi vaikea toteuttaa. Outoa on se, että valot syttyvät vasta sen jälkeen kun on ajettu tunneliin. Mahdollisesti useita sekunteja sen jälkeen... Tosi kivaa ajaa jonossa, kun edessä yllättäen suoralla tiellä syttyy kirkas punainen valo ilman mitään näkyvää syytä. Oma jalka on jarrulla heti noissa tilanteissa...

        Premiumautoissa noiden pitäisi tietysti syttyä sen tunnelimerkin kohdalta. Tai vähänkin paremmassa autossa palaa jatkuvasti, koska mitään syytä olla polttamatta takavaloja ei ole...


      • valoatunnelissa
        TheRat kirjoitti:

        > Mitä outoa on tuossa automatiikassa joka sytyttää takavalot tunneliin
        > ajettaessa?

        Sellaisessa ei muuta outoa olisi, kuin että se olisi vaikea toteuttaa. Outoa on se, että valot syttyvät vasta sen jälkeen kun on ajettu tunneliin. Mahdollisesti useita sekunteja sen jälkeen... Tosi kivaa ajaa jonossa, kun edessä yllättäen suoralla tiellä syttyy kirkas punainen valo ilman mitään näkyvää syytä. Oma jalka on jarrulla heti noissa tilanteissa...

        Premiumautoissa noiden pitäisi tietysti syttyä sen tunnelimerkin kohdalta. Tai vähänkin paremmassa autossa palaa jatkuvasti, koska mitään syytä olla polttamatta takavaloja ei ole...

        Nyt kyllä yrität karrikoimalla esittää ties mitä.
        Jotta automatiikka sytyttäisi takavalot jo tunnelimerkin kohdalla saattaisi olla haastteelista toteuttaa, päin vastoin kuin nykyinen toteutus joka sytyttää ajovalot ja siten myös takavalot tunneliin ajettaessa.
        Eikös se tunnelin hämäryys ole ihan näkyvä syy takavalojen syttymiselle?
        Taitaa suurimmassa osassa uudemmissa autoissa olla niin, että huomiovaloilla takavalot ei pala. Kai sillä takavalojen palamattomuudella joku syy, jonka toki tiedät, on.


      • opetellaanelämään

        Hienoa,
        että vaimokin (olettavasti nainen?) on oppinut kaupunkiajoon. Milloinhan miehet oppivat?
        Kuinka suuressa kaupungissa ruuhka-aikaan työmatkojanne ajelette?
        Tervetuloa pk-seudulle vai oletteko jo täällä ?


      • valoatunnelissa kirjoitti:

        Nyt kyllä yrität karrikoimalla esittää ties mitä.
        Jotta automatiikka sytyttäisi takavalot jo tunnelimerkin kohdalla saattaisi olla haastteelista toteuttaa, päin vastoin kuin nykyinen toteutus joka sytyttää ajovalot ja siten myös takavalot tunneliin ajettaessa.
        Eikös se tunnelin hämäryys ole ihan näkyvä syy takavalojen syttymiselle?
        Taitaa suurimmassa osassa uudemmissa autoissa olla niin, että huomiovaloilla takavalot ei pala. Kai sillä takavalojen palamattomuudella joku syy, jonka toki tiedät, on.

        > Eikös se tunnelin hämäryys ole ihan näkyvä syy takavalojen syttymiselle?

        Ei. Tai jos se olisi, niiden pitäisi syttyä heti tunneliin ajettaessa, ei esimerkiksi 100 metriä sen jälkeen. Toki parempi olisi, etteivät ne olisi ollenkaan sammuksissa.

        > Kai sillä takavalojen palamattomuudella joku syy, jonka toki tiedät, on.

        Kyllä. Tyhmyys.
        Ledejä ne siellä takana ovat. Muutama watti. Ei mitään merkitystä sähkönkulutukselle. Niiden ohella toki pitäisi olla lämmitysvastukset. En tiedä, onko missään autossa...


      • opetellaanelämään kirjoitti:

        Hienoa,
        että vaimokin (olettavasti nainen?) on oppinut kaupunkiajoon. Milloinhan miehet oppivat?
        Kuinka suuressa kaupungissa ruuhka-aikaan työmatkojanne ajelette?
        Tervetuloa pk-seudulle vai oletteko jo täällä ?

        Minä ajelen pk-seudun ruuhkissa. Jarrua tarvitaan vain liikennevaloissa tai jonon pysähtyessä täysin. Joskus kun joku vaihtaa kaistaa suoraan eteen.

        Toki 1-2 sekunnin turvaväli on pidettävä, että tuon voi tehdä.


      • ruokin.trollia
        TheRat kirjoitti:

        Minä ajelen pk-seudun ruuhkissa. Jarrua tarvitaan vain liikennevaloissa tai jonon pysähtyessä täysin. Joskus kun joku vaihtaa kaistaa suoraan eteen.

        Toki 1-2 sekunnin turvaväli on pidettävä, että tuon voi tehdä.

        Petyt, jos kukaan ei tartu tuohon, joten tartun: tuo turvaväli on liian pieni.

        Seuraavaksi sitten kolmekymmentä viestiä tyhjää väittelyä siitä, että eipäs juupas eipäs.


      • valoatunnelissa
        TheRat kirjoitti:

        > Eikös se tunnelin hämäryys ole ihan näkyvä syy takavalojen syttymiselle?

        Ei. Tai jos se olisi, niiden pitäisi syttyä heti tunneliin ajettaessa, ei esimerkiksi 100 metriä sen jälkeen. Toki parempi olisi, etteivät ne olisi ollenkaan sammuksissa.

        > Kai sillä takavalojen palamattomuudella joku syy, jonka toki tiedät, on.

        Kyllä. Tyhmyys.
        Ledejä ne siellä takana ovat. Muutama watti. Ei mitään merkitystä sähkönkulutukselle. Niiden ohella toki pitäisi olla lämmitysvastukset. En tiedä, onko missään autossa...

        "Ei. Tai jos se olisi,"
        Sinusta en tiedä mutta itselle on aika selvää, että hämärässä, kuten tunnelissa, ajettaessa takavalojen on syytä palaa. Taitaa jopa lainlaatija olla viitannut tähän suuntaan.

        "Kyllä. Tyhmyys."
        Saatat olla hyvinkin oikeassa, mutta kyllä EU:n luiskaotsat ko. lakia sorvatessaan ja markkinoidessaan ja huom autonvalmistajat siihen pakottamalla, jotain muuta perusteiksi kertoivat kuin tyhmyyden.
        Paljon tietenkin pitäisi olla, esim. minulla miljoona euroa, mutta kun ei vain ole.
        Joten tuota mainitsemaasi lämmitystä ei tosiaankaan taida missään olla.
        Tuota takavalojen, hyvissä valaistusolosuhteissa, palamista/palamattomuutta, oli ledit tai ei, voi itsekukin kohdallaan helposti säädellä valokytkimellä.
        Esim. käyttämäsi merkkisellä uudehkossa autolla voi tuon valojumpan huoletta jättää automatiikan huoleksi.


      • HyiHärpäke
        tättärääpippijuu kirjoitti:

        Enpä ole varma siitä, kuka nyt ei ymmärrä miten auto toimii. Olen lukenut joissakin autoissa, joissa on ns. mukautuva vakionopeussäädin, jarruvalojen syttyvän, kun säädin jarruttaa.

        Tuollainen härpäke ei minun mielestä ole vakionopeuden vaan lähinnä perseessä-kiinni-ajamisen-avustin. Mikä vakionopeus sellainen on jota pitää jatkuvasti säädellä ylös-alas?


      • HyiHärpäke kirjoitti:

        Tuollainen härpäke ei minun mielestä ole vakionopeuden vaan lähinnä perseessä-kiinni-ajamisen-avustin. Mikä vakionopeus sellainen on jota pitää jatkuvasti säädellä ylös-alas?

        1. Mukautuvaa vakkaria ei tarvitse säätää kuin korkeintaan rajoituksen muuttuessa
        2. Sellainen vakkari, jota pitää jatkuvasti säädellä ylös-alas on se perinteinen.

        Itselläni on se perinteinen. Kaupunkiliikenteessä sitä pitää usein säätää aika paljon... Mukautuva hoitaisi sen homman.


      • valoatunnelissa kirjoitti:

        "Ei. Tai jos se olisi,"
        Sinusta en tiedä mutta itselle on aika selvää, että hämärässä, kuten tunnelissa, ajettaessa takavalojen on syytä palaa. Taitaa jopa lainlaatija olla viitannut tähän suuntaan.

        "Kyllä. Tyhmyys."
        Saatat olla hyvinkin oikeassa, mutta kyllä EU:n luiskaotsat ko. lakia sorvatessaan ja markkinoidessaan ja huom autonvalmistajat siihen pakottamalla, jotain muuta perusteiksi kertoivat kuin tyhmyyden.
        Paljon tietenkin pitäisi olla, esim. minulla miljoona euroa, mutta kun ei vain ole.
        Joten tuota mainitsemaasi lämmitystä ei tosiaankaan taida missään olla.
        Tuota takavalojen, hyvissä valaistusolosuhteissa, palamista/palamattomuutta, oli ledit tai ei, voi itsekukin kohdallaan helposti säädellä valokytkimellä.
        Esim. käyttämäsi merkkisellä uudehkossa autolla voi tuon valojumpan huoletta jättää automatiikan huoleksi.

        > Sinusta en tiedä mutta itselle on aika selvää, että hämärässä, kuten
        > tunnelissa, ajettaessa takavalojen on syytä palaa.

        Et tainnut huomata minkä virheen teit? Katsos kun syy niille valoille on se, että ajetaan TUNNELISSA. Se hämäryys on vain sivuvaikutus. Valojen pitää syttyä siinä tunnelin alkumerkin kohdalla viimeistään.

        Autoa ostaessa pitäisi olla kriteerinä se, että takavalot palavat aina. Kyllä ne saa ohjelmoitua modernissa autossa siten toimimaan. Jos maahantuoja ei tuohon suostu, sitten pitää etsiä toinen maahantuoja.


      • HyiHärpäke
        TheRat kirjoitti:

        1. Mukautuvaa vakkaria ei tarvitse säätää kuin korkeintaan rajoituksen muuttuessa
        2. Sellainen vakkari, jota pitää jatkuvasti säädellä ylös-alas on se perinteinen.

        Itselläni on se perinteinen. Kaupunkiliikenteessä sitä pitää usein säätää aika paljon... Mukautuva hoitaisi sen homman.

        Anteeksi, kirjoitin huonosti.
        Piti olla: mikä vakionopeus sellainen on joka heiluu ylös-alas?


      • valoatunnelissa
        TheRat kirjoitti:

        > Sinusta en tiedä mutta itselle on aika selvää, että hämärässä, kuten
        > tunnelissa, ajettaessa takavalojen on syytä palaa.

        Et tainnut huomata minkä virheen teit? Katsos kun syy niille valoille on se, että ajetaan TUNNELISSA. Se hämäryys on vain sivuvaikutus. Valojen pitää syttyä siinä tunnelin alkumerkin kohdalla viimeistään.

        Autoa ostaessa pitäisi olla kriteerinä se, että takavalot palavat aina. Kyllä ne saa ohjelmoitua modernissa autossa siten toimimaan. Jos maahantuoja ei tuohon suostu, sitten pitää etsiä toinen maahantuoja.

        Enpä huomannut kun virhettä ei ollut.
        Eiköhän se syy takavaloille ole hämäryys, johtukoon se sitten tunnelista tai jostain muusta syystä.
        Näyttää tuo tunnelin alkumerkki olevan sen verran ulkopuolella, että tuskin mikään automaatti tuossa vaiheessa osaa valoja sytyttää.

        "Autoa ostaessa pitäisi olla kriteerinä se, että takavalot palavat aina. "
        Joissain merkeissä noin on. Joissain taas ei. Ja molemmat sallittuja.
        Kriteereinä kuka pitää mitäkin, monille tuo takavalojen aina palaminen on yks hailee.
        Varmaan saa ohjelmoitua mutta kysyä sopii, että miksi pitäisi näin tehdä?
        Siinä modernissa autossa on sen verran herkkä/laadukas hämäräkytkin, että ajo -ja siten takalot palaa silloin kun niiden pitääkin.


      • valoatunnelissa kirjoitti:

        Enpä huomannut kun virhettä ei ollut.
        Eiköhän se syy takavaloille ole hämäryys, johtukoon se sitten tunnelista tai jostain muusta syystä.
        Näyttää tuo tunnelin alkumerkki olevan sen verran ulkopuolella, että tuskin mikään automaatti tuossa vaiheessa osaa valoja sytyttää.

        "Autoa ostaessa pitäisi olla kriteerinä se, että takavalot palavat aina. "
        Joissain merkeissä noin on. Joissain taas ei. Ja molemmat sallittuja.
        Kriteereinä kuka pitää mitäkin, monille tuo takavalojen aina palaminen on yks hailee.
        Varmaan saa ohjelmoitua mutta kysyä sopii, että miksi pitäisi näin tehdä?
        Siinä modernissa autossa on sen verran herkkä/laadukas hämäräkytkin, että ajo -ja siten takalot palaa silloin kun niiden pitääkin.

        > Näyttää tuo tunnelin alkumerkki olevan sen verran ulkopuolella, että
        > tuskin mikään automaatti tuossa vaiheessa osaa valoja sytyttää.

        Siitähän tässä oli juuri kyse. Eli automaatit eivät osaa sytyttää valoja siinä kohtaa, missä pitäisi. Eivät kyllä osanneet tänään sumussakaan. Aika monta perävalotonta oli taas liikkeellä...

        > Siinä modernissa autossa on sen verran herkkä/laadukas hämäräkytkin, että
        > ajo -ja siten takalot palaa silloin kun niiden pitääkin.

        Eikös me juuri todettu, etteivät ne syty esimerkiksi tunnelin alkumerkin kohdalla? Siinähän niiden pitää syttyä.


      • valoatunnelissa
        TheRat kirjoitti:

        > Näyttää tuo tunnelin alkumerkki olevan sen verran ulkopuolella, että
        > tuskin mikään automaatti tuossa vaiheessa osaa valoja sytyttää.

        Siitähän tässä oli juuri kyse. Eli automaatit eivät osaa sytyttää valoja siinä kohtaa, missä pitäisi. Eivät kyllä osanneet tänään sumussakaan. Aika monta perävalotonta oli taas liikkeellä...

        > Siinä modernissa autossa on sen verran herkkä/laadukas hämäräkytkin, että
        > ajo -ja siten takalot palaa silloin kun niiden pitääkin.

        Eikös me juuri todettu, etteivät ne syty esimerkiksi tunnelin alkumerkin kohdalla? Siinähän niiden pitää syttyä.

        "Siitähän tässä oli juuri kyse. Eli automaatit eivät osaa sytyttää valoja siinä kohtaa, missä pitäisi."
        Ei osaa automaatti ihan jokaisen kuskin mielenmukaan ei.
        Tosin automaatteja kuten kuskeja(kin) on monenlaisia. Toisille kuskeille kelpaa automaatin valinnat, toisille taas ei. Kenen mielestä automatio ei toimi mieltymystensä mukaisesti niin turvautuu sitten manuaalitoimintoihin, helppo nakki vai kuinka.
        "Eikös me juuri todettu, etteivät ne syty esimerkiksi tunnelin alkumerkin kohdalla? Siinähän niiden pitää syttyä."
        Ei syty ei.
        Muuten missäs se sanotaan/määrätään, että pitää syttyä tunnelin alkumerkin kohdalla?
        Vai perustuuko se vaatimus tunnelin alkumerkin kohdalla syttymiseen vain siihen kuuluisaan mutuun?


      • valoatunnelissa kirjoitti:

        "Siitähän tässä oli juuri kyse. Eli automaatit eivät osaa sytyttää valoja siinä kohtaa, missä pitäisi."
        Ei osaa automaatti ihan jokaisen kuskin mielenmukaan ei.
        Tosin automaatteja kuten kuskeja(kin) on monenlaisia. Toisille kuskeille kelpaa automaatin valinnat, toisille taas ei. Kenen mielestä automatio ei toimi mieltymystensä mukaisesti niin turvautuu sitten manuaalitoimintoihin, helppo nakki vai kuinka.
        "Eikös me juuri todettu, etteivät ne syty esimerkiksi tunnelin alkumerkin kohdalla? Siinähän niiden pitää syttyä."
        Ei syty ei.
        Muuten missäs se sanotaan/määrätään, että pitää syttyä tunnelin alkumerkin kohdalla?
        Vai perustuuko se vaatimus tunnelin alkumerkin kohdalla syttymiseen vain siihen kuuluisaan mutuun?

        > Muuten missäs se sanotaan/määrätään, että pitää syttyä tunnelin alkumerkin kohdalla?

        Tieliikennelainsäädännössä.
        TLA:
        > Merkit 565 ja 566
        > Merkkien rajoittamalla tiejaksolla on noudatettava tunnelissa
        > voimassa olevia liikennesääntöjä.

        TLL:
        > 33 b § (5.5.2006/343)
        > Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen
        >
        > Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa
        > eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain
        > hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen
        > osoitettuja alueita. Jos pysäytys pitkittyy, ajoneuvon moottori on
        > sammutettava. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja.

        Päiväajovalot eivät nimestään huolimatta ole ajovaloja, vaan huomiovaloja. Ei saa käyttää tunnelissa.


      • valoatunnelissa
        TheRat kirjoitti:

        > Muuten missäs se sanotaan/määrätään, että pitää syttyä tunnelin alkumerkin kohdalla?

        Tieliikennelainsäädännössä.
        TLA:
        > Merkit 565 ja 566
        > Merkkien rajoittamalla tiejaksolla on noudatettava tunnelissa
        > voimassa olevia liikennesääntöjä.

        TLL:
        > 33 b § (5.5.2006/343)
        > Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen
        >
        > Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa
        > eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain
        > hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen
        > osoitettuja alueita. Jos pysäytys pitkittyy, ajoneuvon moottori on
        > sammutettava. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja.

        Päiväajovalot eivät nimestään huolimatta ole ajovaloja, vaan huomiovaloja. Ei saa käyttää tunnelissa.

        "Tieliikennelainsäädännössä.
        TLA:
        > Merkit 565 ja 566
        > Merkkien rajoittamalla tiejaksolla on noudatettava tunnelissa
        > voimassa olevia liikennesääntöjä."
        Ok. Automatiikka ei tässä tapauksessa ole "lainsäädännön tasolla".
        Siispä kuskin pitää olla, helppo nakki, eikö?
        "Päiväajovalot eivät nimestään huolimatta ole ajovaloja, vaan huomiovaloja. Ei saa käyttää tunnelissa."
        Ok. Onko joku muuta väittänyt?


    • he.eivät.vaan.osaa

      Tuollaisen pumppaajan takana on rasittavaa ajaa. Melko hyvä keino on jättää normaalia enemmän väliä ja pyrkiä itse ajamaan tasaista nopeutta.

    • elä-keläinen

      Eikös se Pastertein sanonut että viis kilometriä vähemmän vois (mittarinopeutta) ajella ettei tarvii koko ajan kytätä nopeusmittaria. Silloin hermo lepää, näitä ohjeita olen koettanut noudattaa.
      Tulevana kesänä otan kopperon koukkuun ja ei kun menoksi.

      • Kannattaa vetää sitä kopperoa mielummin talvella. Kun on mukavasti liukasta ja vähän vaikka lumivallia teillä, ohittaminen on normaalia huomattavasti vaikeampaa ja onnistut sotkemaan liikennettä paljon paremmin.

        Talvella ei ilmeisesti myöskään ole niin väliksi sillä, missä ne kaistat sattuvat menemään. Kun ajat puoliksi vastaantulijoiden puolella, voit haitata myös vastaantulijoita oikein kunnolla. Muistathan kuitenkin ajaa alle rajoitusten, ettei vaan mitään pahaa pääse sattumaan...


      • VarovaisuuttaAutoiluun

        Ja muistathan ajaa siellä motarillakin korkeintaan kuuttakymppiä silloin, kun puhelin on korvallasi. Muutenhan voit ajaa vaikka kaiteeseen, tai ojaan, kun keskittymisesi liikenteeseen on estynyt puhelun ajaksi......


      • Eimitäänkiirettä

        Yllä erittäin hyviä neuvoja pasterpaskan ohjeita noudattavalle.
        Niin ja sen taustapeilin olemassaolon voi myös unohtaa. Mitä se itseä haittaa vaikka takana olisi kilometrien jono, eikös se ole juuri sitä parhainta "hermolepoa".


    • jhgkjgf

      Tilannenopeutta on hyvä ajaa. Mutkaiset osuudet kuutta kymppiä, kun tulee suoran pätkä niin vauhtia lisää, vaikkapa 7km/h yli sallitun. Silloin kukaan ei pääse laillisilla nopeuksilla ohi. Lakipykälä ei velvoita seuraamaan takaa tulevia ellei itse ole lähdössä ohittamaan. Paras tapa kiusata kanssakulkijoita on noudattaa rajoituksia pilkulleen, laki suo siihen mahdollisuuden.

      • tämä_on_fakta

        Laillisuus lähtee jo siinä kohtaa kun ajat yli nopeusrajoituksen.


    • joustava.kuski

      Minä annan nopeuden vaihdella luontevasti maaston mukaan. Jarruja testailen toki myös säännöllisesti, niin pysyvät kunnossa. Aika usein hidastan myös käsijarrulla. Eipähän ala sekään jumittelemaan.

      Jos takana tulijaa ahdistaa, niin menköön ohi tai pysähtyköön tien laitaan laskemaan pulssiaan.

    • Hyvä jhgkjgf!

      Tilannenopeutta on hyvä ajaa!
      Aivan oikein!
      Mutta: Ajajalla on velvollisuus seurata kaikkea liikennettä - myös takaa tulevaa.
      Kanssa-autoilijoiden kiusaaminen ei missään muodossa kuulu yleisille teille!
      Kaikki autoilijat kun eivät ole niin hyviä kuin SINÄ!
      Omien etujen tiukka kiinnipitäminen paikassa kuin paikassa ei liikenteessä johda
      kuin turhiin peltivahinkoihin, joten liikennesujuvuuden nimissä voi kyllä hyvin joskus
      antaa vapaa kulku jollekin, jolle se ehkä ei kuulu.
      Tutustu vaikka MTV3:n Surkeat kuskit-ohjelmaan. Ohjelma ei ole käsikirjoitettu,
      vaan tittelistä kilpailevat ovat jollain pikkupaikkakunnalla saaneet ajo-oikeuden,
      eivätkä sen jälkeen ole käyneet lähelläkään mitään autoa, saati että olisivat istuneet
      kuljettajan paikalla.
      Näitä on ikävä kyllä paljon liikenteessä. Näitä autoilijoita ao. ohjelma pyrkii koulutta-
      maan, koska ajotaito ei kyllä ajamatta säily.

    • TurhaJakaaOhjeita

      *Koittakaa ajaa vähän tasaisemmin jonoissa*

      Ihan asiallinen kehoitus mutta jokseenkin turha kirjoitus. Kukaanhan ei tiedä tai eteenkään myönnä olevansa nk. pumppaaja eli kukaan ei ota aloittajan kehoitusta itseensä. Koska jokainen tämänkin liikennepalstan lukijoista "tietää" olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja ja virheitä tekevät vain muut, ei kukaan omalla kohdalla noteeraa mitään ohjeita tai valituksia itseensä. Mikään ohje ei kolahda kehenkään koska jokainen on mielestään niin hyvä ettei epäkohdista kirjoituttamiset kohdistu itseensä vaan aina muihin.

    • ihygujgfj

      Tilannenopeus !

      jhgkjgf.n sanoma taisi ollakin se että nämä oman kyvyn mukaisella nopeudella ajavat ovatkin pahimpia liikenteen tukkijoita , varsinkin kun ei sitä takaa tulevaa liikennettä ei huomioida. Ts lasketa ohi esim. väistämällä pysäkille. Tieliikennelakihan ei siihen velvoita.
      Elä-keläinen puolestaan nokki karavaanareita.

      • näin.sen.näin

        Jotenkin jäi käsitys, että tuo Elä-keläinen, haluaa haitata liikennettä aina, oli koppero perässä tai ei.


    • tämä_on_fakta

      Turvaväli on auttamatta liian lyhyt jos jonoajossa pitää jarrupolkimeen koskea. Pelkällä kaasupolkimen käytöllä pitää pystyä hallitsemaan tilanne.

    • näin_

      Automaattivaihteisella autolla on pakko jarruttaa, koska se ei tee moottorijarrutusta.

      • Laiska_polkemaan

        Aika hyvin automaatti tuntuu pystyvän siihenkin, ainakin kun latauskytkentä menee päälle. Mutta kyllähän vauhti hidastuu kaasua nostamalla muutenkin. Yleensähän jo muutaman kilometrin nopeudenmuutos riittää säätämään etäisyyden jonossa kohtuullisen nopeasti sopivaksi. Paitsi tietysti jos ajetaan liian lähellä.


    • e3rffrerfe323232

      Uuden mallisia/nykyaikaisia autoja jonossa edessä joissa kaikissa on todennäköisesti vakionopeuden säädin ja silti kun koitat itse ajaa vakkari päällä perässä niin ei tuu mitään.
      Saat säätää vakkaria koko ajan.

      Ok, no onhan näitä varuste-eroja edelleenkin kai että jos ottaa sen karvalakki mallin niin siinä ei ole vakkaria edes vielä nykyäänkään. Todennäköisemmin veikkaan että näitä ei vaan käytetä, uusi auto on kuitenkin tarvittu johonkin mutta ominaisuuksia ei osata käyttää.

      No mulla on puute että ei ole sitä adaptiivista vakkaria :) Se olisi tähän asiaan ratkaisu.
      Onhan autoni toki jo 10 vuotta vanha ja korkeimmassa varustetasossa tässäkin autossa se
      adaptiivinen olisi..

    • Adaptiivinen vakionopeudensäädin on erinomainen ajatus. Käytännön toteutus on kuitenkin vielä lapsenkengissä. Ehkä ne vähitellen paranevat laadultaan.

      Paras adaptiivisäädin on kuskin aivoissa. Jonossa pidetään kohtuulista välimatkaa ja luetaan edellä kulkevaa liikennevirtaa. Jonon nopeusmuutoksia pyritään laimentamaan, ei kärjistämään. Välimatka edellä ajavaan siis elää koko ajan, mutta oma vaukti pysýy mahdollisimman tasaisena.

    • miksi.edellä.ajavan.pers

      "Uuden mallisia/nykyaikaisia autoja jonossa edessä joissa kaikissa on todennäköisesti vakionopeuden säädin ja silti kun koitat itse ajaa vakkari päällä perässä niin ei tuu mitään.
      Saat säätää vakkaria koko ajan"

      Miksi toimit noin typerästi? Kun ajat jonossa, säädä vakkari niin, että edellä ajava loittonee vaikkapa yhden kilometrin tunnissa. Saat ajaa omaa nopeuttasi ja olet perillä minuutin-kaksi myöhemmin, ilman jonossa ajamisen "tuskaa".

      • Ei auta. Parin minuutin kuluttua se edelläolija tulee perä edellä vastaan...

        Paljon järkevämpää on säätää vakkari haluamaansa nopeuteen ja *ohittaa* jos saavuttaa jonkun. Paitsi tietysti jos ollaan ruuhkassa, jolloin ohitukset käytännössä kannattaa jättää monikaistaisemmille (mieluusti samaan suuntaan kuin itse ajaa) tieosuuksille.


      • KaasuPohjaanJaOhi
        TheRat kirjoitti:

        Ei auta. Parin minuutin kuluttua se edelläolija tulee perä edellä vastaan...

        Paljon järkevämpää on säätää vakkari haluamaansa nopeuteen ja *ohittaa* jos saavuttaa jonkun. Paitsi tietysti jos ollaan ruuhkassa, jolloin ohitukset käytännössä kannattaa jättää monikaistaisemmille (mieluusti samaan suuntaan kuin itse ajaa) tieosuuksille.

        Ei ei ei. Ohittaminen kannattaa aina. Myös ruuhkassa ja jonossa. Esimerkiksi puolen tunnin mittaisessa työmatkaliikenteessä voi toistuvilla ohituksilla ja hampaat irvessä ajamalla säästää aikaa toista minuuttia. Parhaimmillaan jopa kaksikin minuuttia. On hienoa ehtiä työpaikalle jopa pari minuuttia aikaisemmin kuin normaalisti. Työmaalla vietetyn ylimääräisen ajan voi sitten laittaa säästöön "aikapankkiin", esimerkiksi vaikka johonkin säkkiin tai laatikkoon. Sieltä ne sitten voi ottaa käyttöön kun lisäaikaa tarvitsee. Pitkän ajan säästämisen jälkeen voi tehdä vuoteen yhden ylimääräisen vuorokauden. Se vasta onkin hienoa.
        Eli aina vaan ohi kun pääsee. Kyllä muut tilaa antaa jos ajoradalla ahdasta tulee. Ja ohittaminen antaa vielä ohittajasta sellaisen sporttisen ja loistavan kuljettajan kuvan.


      • KaasuPohjaanJaOhi kirjoitti:

        Ei ei ei. Ohittaminen kannattaa aina. Myös ruuhkassa ja jonossa. Esimerkiksi puolen tunnin mittaisessa työmatkaliikenteessä voi toistuvilla ohituksilla ja hampaat irvessä ajamalla säästää aikaa toista minuuttia. Parhaimmillaan jopa kaksikin minuuttia. On hienoa ehtiä työpaikalle jopa pari minuuttia aikaisemmin kuin normaalisti. Työmaalla vietetyn ylimääräisen ajan voi sitten laittaa säästöön "aikapankkiin", esimerkiksi vaikka johonkin säkkiin tai laatikkoon. Sieltä ne sitten voi ottaa käyttöön kun lisäaikaa tarvitsee. Pitkän ajan säästämisen jälkeen voi tehdä vuoteen yhden ylimääräisen vuorokauden. Se vasta onkin hienoa.
        Eli aina vaan ohi kun pääsee. Kyllä muut tilaa antaa jos ajoradalla ahdasta tulee. Ja ohittaminen antaa vielä ohittajasta sellaisen sporttisen ja loistavan kuljettajan kuvan.

        > Esimerkiksi puolen tunnin mittaisessa työmatkaliikenteessä voi
        > toistuvilla ohituksilla ja hampaat irvessä ajamalla säästää aikaa toista
        > minuuttia.

        Hyvä yritys huumoriin, mutta pieleen meni.

        Hampaat irvessä -ajaminen on seurausta siitä, ettei ohita. Siinähän ostasuoni pullistuu, kun pitää jonkun muun säätelemää nopeutta ajaa. Paljon lokoisampaa edetä omaa tahtiaan ja sallia sujuva liikennöinti muillekin. Esimerkiksi eilen oli Turunväylällä pieni rekkaepisodi ja ruuhka oli valmis. Tai siis vasemman kaistan ruuhka oli valmis. Ihmiset rikkoivat jopa liikennesääntöjä päästäkseen mahdollisimman nopeasti jonottamaan vasemmalle. Samalla oikealla oli satoja metrejä tilaa ajella, joten minähän ajelin. En tiedä montako minuttia tai sekuntia tuossa voitin, mutta mielenrauha oli ainakin paljon paremmin hallussa, kun en liittynyt lammaslaumaan vasemmalle...

        Kaikkein nolointa on, että nuo jonottelijat vain pahensivat tilannetta.

        > Työmaalla vietetyn ylimääräisen ajan voi sitten laittaa säästöön "aikapankkiin"

        Juuri näin voi tehdä. Hyvä että olet jo oppinut. Katsos kun työajaksi lasketaan työpaikalla vietetty aika ja suurimmalla osalla ihmisistä juurikin työaikaa on säädelty...

        > Eli aina vaan ohi kun pääsee.

        Ei, vaan aina ohi kun saavutat hitaamman ja turvallisesti ohi pääsee.

        > Kyllä muut tilaa antaa jos ajoradalla ahdasta tulee.

        Normaalit ihmiset kyllä. Sinä varmaankaan et. Jotkut jopa yrittävät estää ohitusta tai ohittajan palaamista kaistalle...


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        > Esimerkiksi puolen tunnin mittaisessa työmatkaliikenteessä voi
        > toistuvilla ohituksilla ja hampaat irvessä ajamalla säästää aikaa toista
        > minuuttia.

        Hyvä yritys huumoriin, mutta pieleen meni.

        Hampaat irvessä -ajaminen on seurausta siitä, ettei ohita. Siinähän ostasuoni pullistuu, kun pitää jonkun muun säätelemää nopeutta ajaa. Paljon lokoisampaa edetä omaa tahtiaan ja sallia sujuva liikennöinti muillekin. Esimerkiksi eilen oli Turunväylällä pieni rekkaepisodi ja ruuhka oli valmis. Tai siis vasemman kaistan ruuhka oli valmis. Ihmiset rikkoivat jopa liikennesääntöjä päästäkseen mahdollisimman nopeasti jonottamaan vasemmalle. Samalla oikealla oli satoja metrejä tilaa ajella, joten minähän ajelin. En tiedä montako minuttia tai sekuntia tuossa voitin, mutta mielenrauha oli ainakin paljon paremmin hallussa, kun en liittynyt lammaslaumaan vasemmalle...

        Kaikkein nolointa on, että nuo jonottelijat vain pahensivat tilannetta.

        > Työmaalla vietetyn ylimääräisen ajan voi sitten laittaa säästöön "aikapankkiin"

        Juuri näin voi tehdä. Hyvä että olet jo oppinut. Katsos kun työajaksi lasketaan työpaikalla vietetty aika ja suurimmalla osalla ihmisistä juurikin työaikaa on säädelty...

        > Eli aina vaan ohi kun pääsee.

        Ei, vaan aina ohi kun saavutat hitaamman ja turvallisesti ohi pääsee.

        > Kyllä muut tilaa antaa jos ajoradalla ahdasta tulee.

        Normaalit ihmiset kyllä. Sinä varmaankaan et. Jotkut jopa yrittävät estää ohitusta tai ohittajan palaamista kaistalle...

        Sinulla on ilmennyt pakonomainen tarve kuvitella muista kirjoittajista kaikennäköistä outoa. Miksi et ota asioita asioina?


      • Ajansäästötalkoot
        TheRat kirjoitti:

        > Esimerkiksi puolen tunnin mittaisessa työmatkaliikenteessä voi
        > toistuvilla ohituksilla ja hampaat irvessä ajamalla säästää aikaa toista
        > minuuttia.

        Hyvä yritys huumoriin, mutta pieleen meni.

        Hampaat irvessä -ajaminen on seurausta siitä, ettei ohita. Siinähän ostasuoni pullistuu, kun pitää jonkun muun säätelemää nopeutta ajaa. Paljon lokoisampaa edetä omaa tahtiaan ja sallia sujuva liikennöinti muillekin. Esimerkiksi eilen oli Turunväylällä pieni rekkaepisodi ja ruuhka oli valmis. Tai siis vasemman kaistan ruuhka oli valmis. Ihmiset rikkoivat jopa liikennesääntöjä päästäkseen mahdollisimman nopeasti jonottamaan vasemmalle. Samalla oikealla oli satoja metrejä tilaa ajella, joten minähän ajelin. En tiedä montako minuttia tai sekuntia tuossa voitin, mutta mielenrauha oli ainakin paljon paremmin hallussa, kun en liittynyt lammaslaumaan vasemmalle...

        Kaikkein nolointa on, että nuo jonottelijat vain pahensivat tilannetta.

        > Työmaalla vietetyn ylimääräisen ajan voi sitten laittaa säästöön "aikapankkiin"

        Juuri näin voi tehdä. Hyvä että olet jo oppinut. Katsos kun työajaksi lasketaan työpaikalla vietetty aika ja suurimmalla osalla ihmisistä juurikin työaikaa on säädelty...

        > Eli aina vaan ohi kun pääsee.

        Ei, vaan aina ohi kun saavutat hitaamman ja turvallisesti ohi pääsee.

        > Kyllä muut tilaa antaa jos ajoradalla ahdasta tulee.

        Normaalit ihmiset kyllä. Sinä varmaankaan et. Jotkut jopa yrittävät estää ohitusta tai ohittajan palaamista kaistalle...

        Suurin osa duunareista menee töihin tiettyyn etukäteen määrättyyn aikaan, esimerkiksi 07.00. On aivan sama onko työmaalla 06.55 tai 06.40 töistä pääsee lähtemään kotiin myös tiettyyn ennalta määrättyyn aikaan, monet klo. 15.30. Ja seuraavana aamuna taas sama juttu. Samaan aikaan töihin ja samaan aikaan pois. Eli työpaikalle etuajassa menemällä aikaa ei säästy yhtään. Saa vaan viettää kauemmin aikaa työpaikalla. 8 tuntia on duunari töissä keskimäärin ja suurimmalta osin. Jos on urakkahommissa ja saa työt tehtyä ennen "virallisen" työajan loppumista voi tietysti lähteä kotiin mutta taaskaan ei työaikaa säästy koska kukaan joka saa työnsä vaikka tuntia aikaisemmin valmiiksi ei lähde seuraavana päivänä tuntia aikaisemmin töihin että voisi lähteä kahta tuntia normaalia aikaisemmin kotiin koska taas "säästyi" yksi lisätunti. Kukaan ei tällä periaatteella kerää itselleen "ylimääräisiä" tunteja.


      • Ajansäästötalkoot kirjoitti:

        Suurin osa duunareista menee töihin tiettyyn etukäteen määrättyyn aikaan, esimerkiksi 07.00. On aivan sama onko työmaalla 06.55 tai 06.40 töistä pääsee lähtemään kotiin myös tiettyyn ennalta määrättyyn aikaan, monet klo. 15.30. Ja seuraavana aamuna taas sama juttu. Samaan aikaan töihin ja samaan aikaan pois. Eli työpaikalle etuajassa menemällä aikaa ei säästy yhtään. Saa vaan viettää kauemmin aikaa työpaikalla. 8 tuntia on duunari töissä keskimäärin ja suurimmalta osin. Jos on urakkahommissa ja saa työt tehtyä ennen "virallisen" työajan loppumista voi tietysti lähteä kotiin mutta taaskaan ei työaikaa säästy koska kukaan joka saa työnsä vaikka tuntia aikaisemmin valmiiksi ei lähde seuraavana päivänä tuntia aikaisemmin töihin että voisi lähteä kahta tuntia normaalia aikaisemmin kotiin koska taas "säästyi" yksi lisätunti. Kukaan ei tällä periaatteella kerää itselleen "ylimääräisiä" tunteja.

        Virolaisten hommia. Kyllä liukuma on käytössä jo varmaan puolessa hommista. Esimerkiksi terveydenhuollossa ihan yleisesti (lähihoitajat yms. )

        Tietysti jos ei halua pitää vapaana, niin saahan nuo rahanakin.


    • EiOooEiTuu

      Kaikki saatanan idiootithan tuota tekevät. Mistä löytyisi vielä sellaisia kuljettajia, jotka eivät olisi hanurissa hinuttajia ja siksi jarrujen jatkuvia polkijoita?

      • 75675676

        Ekö tiedä että jono menee nopeammin kun ajaa hanurissa. Tai siis se tuntuu menevän koska kuskilla on koko ajan kovasti puuhaa :-)

        Ehkä suurella osalla autot on niin epämukavia ettei autossa pysty ottamaan rennosti...


      • The.Fat

        Välit on pidettävä hyvin lyhyinä! Ei missään tapauksessa saa olla yli sekunnin. Mielellään vähän alle puoli sekuntia. Vain tällä tavoin ajamalla liikenne on mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja joustavaa. Pitää vaan muistaa, että takana ajavan on ajettava hieman nopeammin kuin edessä ajava :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      291
      19791
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      4089
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2336
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      198
      2041
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1940
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      307
      1805
    7. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      94
      1454
    8. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1452
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1237
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      273
      1189
    Aihe