PSA:n HDI valloitti markkinat

RanttaliksiVAAN

Näyttää pienien dieseleiden (2.0 ja pienemmät) sarjassa PSA:n dieselkoneet vallanneet eurooppalaiset markkinat. Moni suuri valmistaja on lopettanut omien diesel-koneiden kehittämisen, jopa valmistamisen ja ostaa diesel-koneet autoihinsa pösöltä. Onhan pösökin tehnyt yhteistyötä, pienimmät dieselkoneet on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa, vain isot ja vanhemmat 2.0 ja 2.2-koneet taitavat olla pösön omia.

Pösön dieseleitä käyttävät ainakin mini, fiat, ford, bmw, toyota (kyllä, katsoppas mm uudet pikkupakut, pösön 2.0 hdi siellä raksuttaa) ja mersun pikkumallit, nyt ilmeisesti euroopassa myytävät diesel-mitsut ovat myös pösön koneella...

Aika hurjaa jos moottorin kehitys jää harvojen käsiin, kuihtuuko diesel kohta boxer-tyyppiseksi marginaalikoneeksi?

18

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin.se.menee

      Ne ovat PSA:n valmistamia ja kehittämiä joka omistaa mm. Citroenin ja pösön.

    • Viilinki

      Joo näin on, kun pösöön kiinnitetään tojotan merkki, niin kelpaa suomalaisillekin.

      • Lffkflflfl

        Aivan, Toyotalla kun ei ole varaa laskea sekundaa markkinoille tai menettää suurimman markkinointivalttinsa. Eli sama se missä ja kuka auton on suunnitellut ja valmistanut, saadakseen Toyotan logon keulalleen, on laadun oltava vähintään keskimääräisessä kunnossa, siitä Toyotan laadunvalvonta pitää huolen.

        Samasta tehtaasta voi aivan hyvin tulla yhtä laadukasta autoa Peugeotin omalla merkillä, mutta koska Pösön laatu on useimmiten sieltä toisesta päästä, niin asiakkaan ei kannata ottaa riskiä, ellei sitten varmaksi tiedä kyseistä Pösöä luotettavaksi. Jonkun Aygon, C1:n ja oliko se 106(?):n kohdalla mallit olivat jo niin selvästi samalta linjalta, että olisin uskaltanut ostaa vaikka Pösönkin, kun kerran Toyotakin ”samalle” autolle logonsa antoi.


    • Eihänsehyväole

      Eipä se koskaan hyväksi ole, jos jonkin kehittäminen ja valmistus keskittyy yhä harvempien käsiin. Näinhän usein käy nimenomaan vaativien asioiden osalta, koska kehittäminen edellyttää osaamista ja kykyä tuottaa niitä vielä kilpailukykyisesti.

      Ja kilpailun puute tuppaa nostaa vielä hintojakin, josta taas seuraa että nämä kehittyneemmät jutut poistuvat taviskansan halpojen tuotteiden valikoimista. Ja tässä moottoriasiassa sitten käy niin, että esim päästöjen pitäminen kurissa onkin jo vaikeampaa varsinkin jos siirtyminen kohdistuu halvempiin ja päästöjen kannalta ongelmallisempiin bensamoottoreihin. Eipä ole vaikea arvata miten siihen sitten reagoidaan....

    • Vilijamiksi

      Sehän hyvä korjaajille, osaat korjata koneen merkistä riippumatta. Toki tuo 2.0 HDI on ainakin turhan kestävä kone korjaajien mielestä, t
      Autotallin sivuilta kun katsoo esim 406 2.0hdi-pösöjä, on niillä puoli miljoonaa jo mittarissa monella. Sama kone mm pakuissa ja alkaa olla 800tkm ja ylikin niillä ajettu. Kohta ne huonontavat laatua tahallaan, eihän se ole tehtaalle hyväksi jos koneet kestävät liian hyvin. Ainoa huono puoli mitä olen kuullut on että kone on kranttu öljynvaihdoista, ne on tehtävä ajallaan tai kone alaa oikuttelemaan.

      • hdiposahtaa

        Siis tuossa 2.0 Hdi moottorissa ei ole 1.6 hdi ongelmia: suuttimet, turbo ja se hihnapyörä joka lauetessaan turhan monesti hajoittaa koko koneen, 1.6 hdi jumpy oli firmassa jossa töissä olin 30tkm ajettuna se kajahti em syystä ja ei ainut..jopa fanaattisella Peugeot forumilla kehoittivat välttämään 1.6hdi pannua vaikka muka nykyään vahvistettu em osat vaan olihan siellä jo eka 2017 mallin 1.6hdi pannu hajonnut alle 30tkm ajettuna..em syystä, hyvä jos 2.0 parempi


      • Tojotistiforever
        hdiposahtaa kirjoitti:

        Siis tuossa 2.0 Hdi moottorissa ei ole 1.6 hdi ongelmia: suuttimet, turbo ja se hihnapyörä joka lauetessaan turhan monesti hajoittaa koko koneen, 1.6 hdi jumpy oli firmassa jossa töissä olin 30tkm ajettuna se kajahti em syystä ja ei ainut..jopa fanaattisella Peugeot forumilla kehoittivat välttämään 1.6hdi pannua vaikka muka nykyään vahvistettu em osat vaan olihan siellä jo eka 2017 mallin 1.6hdi pannu hajonnut alle 30tkm ajettuna..em syystä, hyvä jos 2.0 parempi

        Siis 1,6 hdi on juuri näitö BMW:n kanssa kehitettyjä pikkukoneita. Pösön keulalla oleva kone eroaa bmw:stä vain alakerran osalta, yläkerta venttiileineen, männät ja sylinterit lohkoineen on samaa.


      • PSA_nakut
        hdiposahtaa kirjoitti:

        Siis tuossa 2.0 Hdi moottorissa ei ole 1.6 hdi ongelmia: suuttimet, turbo ja se hihnapyörä joka lauetessaan turhan monesti hajoittaa koko koneen, 1.6 hdi jumpy oli firmassa jossa töissä olin 30tkm ajettuna se kajahti em syystä ja ei ainut..jopa fanaattisella Peugeot forumilla kehoittivat välttämään 1.6hdi pannua vaikka muka nykyään vahvistettu em osat vaan olihan siellä jo eka 2017 mallin 1.6hdi pannu hajonnut alle 30tkm ajettuna..em syystä, hyvä jos 2.0 parempi

        "... ja se hihnapyörä joka lauetessaan turhan monesti hajoittaa koko koneen, 1.6 hdi jumpy oli firmassa jossa töissä olin 30tkm ajettuna se kajahti em syystä ja ei ainut."

        Hihnapyörän heikkous / valmistusvika vai jonkin 'vieraan' esineen joutuminen hihnan ja hihnapyörän väliin kesken ajon?

        Turhauttava tilanne, mutta eikös tuossa Jumpyn tapauksessa homma ole mennyt kuitenkin takuun piikkiin?

        "jopa fanaattisella Peugeot forumilla kehoittivat välttämään 1.6hdi pannua vaikka muka nykyään vahvistettu em osat .."

        (Lapsellisia nuo fanaattisuuksien tunkemiset asiakeskusteluun tai jos sellaiseen itse pyrkii.
        Eiköhän tuo ole lähinnä s24-foorumien eri merkkien lapsellista dissaus-menoa kuvaavaa, ei niinkään eri merkkien omilla sivuilla olevaa, joilla varsin objektiivisesti kommentoidaan myös eri mallien ja eri koneiden mahdollisista erilaisista murheista ja koetetaan niihin löytää ratkaisuja.)

        Niin, mitä vuosimallien 1.6-koneita kerrotut murheet ovat koskeneet ja mistä vm alkaen osia kerrotaan parannetun?

        Ps. Kuinka monien valmistajien moottoreissa on sellainen rakenne, joka mahdollistaa apuhihnan tai sen hihnapyörän hajotessa, sen kappaleiden pääsyn jakokopan sisälle?


      • valeosärkeekaikki
        PSA_nakut kirjoitti:

        "... ja se hihnapyörä joka lauetessaan turhan monesti hajoittaa koko koneen, 1.6 hdi jumpy oli firmassa jossa töissä olin 30tkm ajettuna se kajahti em syystä ja ei ainut."

        Hihnapyörän heikkous / valmistusvika vai jonkin 'vieraan' esineen joutuminen hihnan ja hihnapyörän väliin kesken ajon?

        Turhauttava tilanne, mutta eikös tuossa Jumpyn tapauksessa homma ole mennyt kuitenkin takuun piikkiin?

        "jopa fanaattisella Peugeot forumilla kehoittivat välttämään 1.6hdi pannua vaikka muka nykyään vahvistettu em osat .."

        (Lapsellisia nuo fanaattisuuksien tunkemiset asiakeskusteluun tai jos sellaiseen itse pyrkii.
        Eiköhän tuo ole lähinnä s24-foorumien eri merkkien lapsellista dissaus-menoa kuvaavaa, ei niinkään eri merkkien omilla sivuilla olevaa, joilla varsin objektiivisesti kommentoidaan myös eri mallien ja eri koneiden mahdollisista erilaisista murheista ja koetetaan niihin löytää ratkaisuja.)

        Niin, mitä vuosimallien 1.6-koneita kerrotut murheet ovat koskeneet ja mistä vm alkaen osia kerrotaan parannetun?

        Ps. Kuinka monien valmistajien moottoreissa on sellainen rakenne, joka mahdollistaa apuhihnan tai sen hihnapyörän hajotessa, sen kappaleiden pääsyn jakokopan sisälle?

        PSA ylivoimainen ykkönen em tilanteessa ja joissain Volvoissa kun ilmastoinninkompura tehnyt jumit....eli Valeo joka ranskis paskaa


      • PSA_nakut
        valeosärkeekaikki kirjoitti:

        PSA ylivoimainen ykkönen em tilanteessa ja joissain Volvoissa kun ilmastoinninkompura tehnyt jumit....eli Valeo joka ranskis paskaa

        Valeon http://www.valeo.de/en/ teknologiaa löytyy myös saksalaisista autoista ja lukemattomista muistakin, eli tuollainen tunnelatauksellinen pelkkään ranskalaisuuteen takertuminen on vähemmän objektiivistä. Mutta tuo dissausvietti vaikuttaa voimakkaalta ;-)

        Kaikkien valimstajien teknologoissa on ajoittain ongelmia, myös saksalaisissa, joskaan Volvon ilmastoinnin kompuran erityisongelmista en ole tietoinen josko sellaisia on ollut.

        Mutta onhan se toki mahdollista, että aivan ensiksi varmistaa ettei kiinnostuksen kohteena olevassa automerkissä ja mallissa ole lainkaan Valeon valmistamaa teknologiaa ... melko monen automerkin automalli jää hankkimatta, sillä Valeolla on paljon teknologiaa https://en.wikipedia.org/wiki/Valeo eri automerkkeihin ;-)


    • hihnapyöräsehditurma

      Pistää nettiautoon hakuun Dieselit ja vaikka vähintään 600tkm ajetut, ei yhtään Hdi moottorilla varustettua autoa...vain mersuja ja volvoja ja tojotaa, bemarilla ei mitään tekemistä minkään HDI moottorin kanssa vaikka joku tuolla sössötti, eihän niin heikkoa konetta sakut osaa edes tehdä, THP bensakoneesta jotku puhuvat että bemarin suunnittelema: vaan puhdas PSA sekunda sekin; ranskassa suunniteltu ja tehty, bemarilta saivat sen venttilien ohjaus järjestelmän..taitaa olla ainut mikä tuossa koneessakin toimii.... Ladakin valloitti aikoinaan markkinat

      • PSA_nakut

        "... bemarilla ei mitään tekemistä minkään HDI moottorin kanssa vaikka joku tuolla sössötti, eihän niin heikkoa konetta sakut osaa edes tehdä..."

        Tuosta vahvan hurmoksellisesta tunnelatauksesta toivuttuasi voit lukea huolella Wikin infon PSA:n HDi-koneista ja siitä millaisia variaatioita niistä on ja missä merkeissä, kuten BMW:n omistaman Minin nokalla.

        PSA HDi engine: https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine

        ;-)


    • PSAlla_hyva_kone

      PSA Powertrain teki 2016 yli 2 miljoonaa 1,6 ja 2,0 - diesel-moottoria eri autonvalmistajille. Tällä määrällä PSA on maailman suurin henkilöautojen diesel-moottoreiden valmistaja. Lisäksi vaihteistolinja teki hurjan määrän vaihteistoja.

      Ulospäin suuntautuvan sähköistyksen tekee kukin merkki erikseen omalle merkilleen sopivaksi, näin tekevät mm Ford ja Volvo. Samoin voimansiirtoon littyvät komponentit, jotta kunkin valmistajan oma vaihteisto sopii koneeseen. Opel ilmoitti lokakuussa 2017 että se ottaa käyttöön kaikki PSA-yhtymän moottorit ja samoin suurin osa opeleista rakennetaan PSA-alustoille.

      Volvohan ostaa syksystä lähtien kaikki pikkudieselit PSA:lta, vaikkei sitä missään Volvon esitteissä lue. SCR-saastesuodattimesta tunnistaa kuitenkin useimmat PSA:n koneet. Tsekissä sijaitseva yhteisyritys Toyotan kanssa asentaa myös kaikkiin Toyota-merkkisiin autoihin PSA:n dieselit.

      Eli aloittajan huoli siitä että yhä vähemmän on vaihtoehtoja, pitää paikkaansa. Diesel -tekniikka on yhä hankalammin hallittavaa erilaisten rajoitusten ja päästövaatimusten takia, siksi vain näillä isoilla valmistajilla (VAG, PSA, MB, GM jne) on varaa kehittää kaikki vaatimukset täyttäviä diesel-koneita. Onneksi ne kaikki myyvät niitä myös ulkopuolisille valmistajille.

    • Jovijaali

      Jarrutelkaapa vähän. Suuret valmistajat kehittelevät dieselistä myös uusia seoksia yhdessä öljy-yhtiöiden kanssa. Mielenkiintoinen on myös diesel-sähköauto-hybridi josta on saksassa saatu ulos hyötysuhteita joihin ei bensalla päästä.

      Kannattaa muistaa että dieselkone on yksinkertainen ja toimintavarma verrattuna esim bensakoneeseen tai kaasuautoon.

    • LoppuuSEnakutus

      Tänään NISSAN ilmoitti uudesta päätöksestä. Dieseleitä ei Euroopassa enää henkilöautoihin saa. Eikös tojota tehny vasta saman päätöksen?

      • 54654654

        Tekipä hyvinkin. Tojolla se ei niin iso asia olekaan kun panoksen on pantu vuosia hybridin kehittämiseen eikä diesel-moottoristen henkilöautojen myynti euroopassa tojolle ole ollut mikään varsinainen business.
        Mitenkähän tojon dieselit sitten aasian markkinoilla?


    • Tiisselille_loppu
    • Diureetti_nafta

      Valloittihan se markkinat, jolta muut pelurit vetäytyvät. Kuoleva segmentti, 15 vuoden päästä dieselit on jo kielletty kokonaan EU:n alueella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe