Kuka on ensimmäinen suomalainen mielestäsi?

Anzzyx

Suomi nimi johtuu mun miälest sanoista :suo maa= fenn land =suomaa, eikä fin=loppu

Eka suomalainen on mun miälestä Klaus Eerikinpoika Fleming

Turun linnan ensimmäin käskynhaltija marsalkka/amiraali

https/wiki//wikipedia.org/wiki/klau_fleming

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi#Historia

Vähimpinä voidaan mainita udmurtti lääkelehtinen

51

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hullu-Anzzy

      Hullu-ukko olisi muuten ehdolla

      on vaan Turun Raunistula syntymäpaikkana

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Raunistula

      Raunistulasta on tietoo jo 1000-luvulta. Sen kioskillakin kysyttiin

      trokareilta. Onx tiatoo? Nykyään pimeä pullo on haettava muualta

      Raunistula , entinen Maarian bönde liitettiin Turkuun vasta 1944

      Lonttisten ilotalokin jäi uuden Helsingintie alle

      Täten suoli24:n eettinen lautakunta katsoo hullu-ukon mamuxi

      • hullu_ukko vaan ei ole syntynyt lähelläkään Turkua ja Raunistulaa.

        Kävin syntymässä Porin viidenneskaupunginosassa ja sieltä päädyin 33 vuoden ajaksi peräkylään Savon ja Keskisuomen rajavyöhykkeelle:)

        Peräkylästä päädyin Lahden kautta Länsiuudellemaalle.

        Turussa Raunistulassa kävin kerran vuonna 2011.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        hullu_ukko vaan ei ole syntynyt lähelläkään Turkua ja Raunistulaa.

        Kävin syntymässä Porin viidenneskaupunginosassa ja sieltä päädyin 33 vuoden ajaksi peräkylään Savon ja Keskisuomen rajavyöhykkeelle:)

        Peräkylästä päädyin Lahden kautta Länsiuudellemaalle.

        Turussa Raunistulassa kävin kerran vuonna 2011.

        Siis näppäilyvirhe oikeasti 23 vuotta perähikiällä.


      • Anzzynetiäinen
        hullu_ukko kirjoitti:

        Siis näppäilyvirhe oikeasti 23 vuotta perähikiällä.

        Ja tapasit Anzzyn linja-autoasemalla 2011???

        siis missä maassa shit??

        Ehkäpä Uta-Paon lentokentällä.40km Pattayalta?

        Oletpa tosi Piru Porista=)


      • Anzzynetiäinen kirjoitti:

        Ja tapasit Anzzyn linja-autoasemalla 2011???

        siis missä maassa shit??

        Ehkäpä Uta-Paon lentokentällä.40km Pattayalta?

        Oletpa tosi Piru Porista=)

        No se oli ainakin erehdyttävästi sinun näköinen...kuka sitten olikin.


      • eiPunssi
        hullu_ukko kirjoitti:

        No se oli ainakin erehdyttävästi sinun näköinen...kuka sitten olikin.

        Taisi olla se riesake Punssi-Anssi

        Onku klooni minusta

        Olemme molemmat rehellisen näköisiä, paitsi Punssi

        narkkarikledjuissaan

        Muollon tavallisimmin bleiseri

        Kaulas ei ole kumiankkoja, vaan tuntolevy hopeinen leijonariipus

        ja Lemmy Kilmastermäinen jenkki ratsuväen hattu keltaisella nauhalla ja huivilla

        Yx juttu askarruttaa.....

        se alkoi jo viime kesänä, kun jo toistakymmentä fiiniä neitiä

        tulee pyytämään, ett saisko ottaa valokuvan minusta???

        eikä ne ole tyrkkyjäkään.......

        Ku niin herttisesti pyytävät..suostun

        saas nährä, ku niitä tulvii someen


    • "Suomi nimi johtuu mun miälest sanoista :suo maa= fenn land =suomaa, eikä fin=loppu"

      Minusta tämä miehen logiikka pettää, sillä Finland ei tule sanasta loppu vaan Finn, suomalainen eli suomalaisten asuttama maa, Finland. Ruotsiksi finne on suomalainen halventavasti.

      1. suomalainen halventava
      2. finni

      Ensimmäinen suomalainen oli joskus kymmenen tuhat vuotta sitten joku tänne eksynyt metsästäjä jääkauden jälkeen?

      • histriaAnzzy

        Voihan tähtitätiseni!

        Wanhimmat ihmisasutuxen merkit löytyvät Kainuusta , noin 8000vuotta wanhat

        Tulokkaat olivat todennäköisesti idästä päin tulleita (udmurtti Lehtinen)

        "Suomusjärven kulttuurin" jengiä. Suomi nimi voi olla sieltäkin??

        Ruåtsin finne onku suamen svenski.

        Etsin kylläkin henkilöä, joka oli ekä suomalainen

        shitkun Suomi nim tuli käyttöön, jo ennen Suomi valtion syntymistä

        Itsenäisyyden koittaessa olis warmaa Risto Ryti

        ainaskin pppppprotokollan mukaan


      • histriaAnzzy kirjoitti:

        Voihan tähtitätiseni!

        Wanhimmat ihmisasutuxen merkit löytyvät Kainuusta , noin 8000vuotta wanhat

        Tulokkaat olivat todennäköisesti idästä päin tulleita (udmurtti Lehtinen)

        "Suomusjärven kulttuurin" jengiä. Suomi nimi voi olla sieltäkin??

        Ruåtsin finne onku suamen svenski.

        Etsin kylläkin henkilöä, joka oli ekä suomalainen

        shitkun Suomi nim tuli käyttöön, jo ennen Suomi valtion syntymistä

        Itsenäisyyden koittaessa olis warmaa Risto Ryti

        ainaskin pppppprotokollan mukaan

        Suomi tuli kait käyttöön joskus Rooman vallanaikana. Myös sanan käyttö valtiona ja kansakunta sijoittuu ehkä autonomisen Suomen syntyyn ja Porvoon valtiopäiviin 1809.

        Toivottavasti et liian paljon harmistunut siitä, että nuori nainen, jonka kanssa kirjoittelit olikin iso karvainen lähes kaksi metrinen bassoäänellä puhuva noin 100 kiloinen uros? Anteeksi, jos herätin haluja sinulla tutustua Facebookin kautta nuoreen naiseen! :) Sinähän sitä Face-kaveruutta tarjosit, tietysti nuorelle naiselle antamalla oikean nimesi.

        Itselläkin on niitä ongelmia unen suhteen ajoittain. Lääkäri on aralle kirjoittanut reseptin, jolla saan tarvittaessa tiettyjä unipillereitä. Nyt eilen jo harkitsin tänään sellaisia noutavani, mutta sitten nukuin viime yönä ja lepäisin riittävästi.

        Hyvää viikonloppua ja viikkoa, sillä sunnuntain jälkeen jään täältä neljän viikon tauolle. Sillä miehen logiikkani laittaa viimeistelemään kustantajalle yhden romaanin.


      • neur
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Suomi tuli kait käyttöön joskus Rooman vallanaikana. Myös sanan käyttö valtiona ja kansakunta sijoittuu ehkä autonomisen Suomen syntyyn ja Porvoon valtiopäiviin 1809.

        Toivottavasti et liian paljon harmistunut siitä, että nuori nainen, jonka kanssa kirjoittelit olikin iso karvainen lähes kaksi metrinen bassoäänellä puhuva noin 100 kiloinen uros? Anteeksi, jos herätin haluja sinulla tutustua Facebookin kautta nuoreen naiseen! :) Sinähän sitä Face-kaveruutta tarjosit, tietysti nuorelle naiselle antamalla oikean nimesi.

        Itselläkin on niitä ongelmia unen suhteen ajoittain. Lääkäri on aralle kirjoittanut reseptin, jolla saan tarvittaessa tiettyjä unipillereitä. Nyt eilen jo harkitsin tänään sellaisia noutavani, mutta sitten nukuin viime yönä ja lepäisin riittävästi.

        Hyvää viikonloppua ja viikkoa, sillä sunnuntain jälkeen jään täältä neljän viikon tauolle. Sillä miehen logiikkani laittaa viimeistelemään kustantajalle yhden romaanin.

        Äläpäs hyvä neiti=) rupea niitä kirottuja unipillereitä rouskuttamaan!!

        siitä tulee paha tapa ja jää pahaan koukkuun, varsinkaan ns nukahtamislääkkeitä

        Ovat vielä vaarallisempia: mun rankka insomnia parani angiografiaopraatiolla


        Vika olikin vilkkaassa aivoverenkierrossa. Embolisoitiin neljä oikovirtausta

        vasemmssa ajukopan puoliskossa. TYXin neurologit eivat konstia tarkkaan tiennetkään

        buddy-love taisi pelastaa henkeni antamalla privana TORverkko osoitteen

        kiinalaiseen neurlogiaan kirjan ja löysin oikean sivun suomea opiskeleva

        söpö kiinatar käänsi sen suamex. Olin siten - ensimmäinen suomalainen-

        jolle se operaatio tehtiin. Tarjosin pikku palkkiota likalle

        Vastasi olevansa kommunisti, eikä Kiinassa terveydenhoidosta

        saa maxaa mitään..............siinäpä Soten sotkijoille miettimistä

        kun nyt yksityistä hoitoa jo on puuhailtu rynniköillä

        ps. huomaan, että ollut guuglannut minut --nuoren naisen uteliasuudella:D


      • neur kirjoitti:

        Äläpäs hyvä neiti=) rupea niitä kirottuja unipillereitä rouskuttamaan!!

        siitä tulee paha tapa ja jää pahaan koukkuun, varsinkaan ns nukahtamislääkkeitä

        Ovat vielä vaarallisempia: mun rankka insomnia parani angiografiaopraatiolla


        Vika olikin vilkkaassa aivoverenkierrossa. Embolisoitiin neljä oikovirtausta

        vasemmssa ajukopan puoliskossa. TYXin neurologit eivat konstia tarkkaan tiennetkään

        buddy-love taisi pelastaa henkeni antamalla privana TORverkko osoitteen

        kiinalaiseen neurlogiaan kirjan ja löysin oikean sivun suomea opiskeleva

        söpö kiinatar käänsi sen suamex. Olin siten - ensimmäinen suomalainen-

        jolle se operaatio tehtiin. Tarjosin pikku palkkiota likalle

        Vastasi olevansa kommunisti, eikä Kiinassa terveydenhoidosta

        saa maxaa mitään..............siinäpä Soten sotkijoille miettimistä

        kun nyt yksityistä hoitoa jo on puuhailtu rynniköillä

        ps. huomaan, että ollut guuglannut minut --nuoren naisen uteliasuudella:D

        "ps. huomaan, että ollut guuglannut minut --nuoren naisen uteliasuudella:D "

        Tietysti piti katsoa googlella kuka tämä mies oli. Onneksi olkoon, jos ongelmasi on voitettu. Luin siitä vuonna 2016 sen jälkeen, kun olit antanut nimesi tänne. Internetistä löytyi tiedot sinusta ja uniongelmistasi.

        En itse niistä unipillereistä ole kiinnostunut. Sitten syön niitä, kun on pakko tai lääkäri vaatii niin. Nyt se kirjoitti vaan vanhan reseptin ja sanoi, että ota tarvittaessa. Niistä ei halua jäädä riippuvaiseksi. Nyt tuntuu, että nyt olen levännyt riittävästi ja nukkunut, joten en niitä unipillereitä käy apteekista hakemassa. Ovat vain olemassa apteekissa pahan päivän varalle.


      • uniAnzzy
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "ps. huomaan, että ollut guuglannut minut --nuoren naisen uteliasuudella:D "

        Tietysti piti katsoa googlella kuka tämä mies oli. Onneksi olkoon, jos ongelmasi on voitettu. Luin siitä vuonna 2016 sen jälkeen, kun olit antanut nimesi tänne. Internetistä löytyi tiedot sinusta ja uniongelmistasi.

        En itse niistä unipillereistä ole kiinnostunut. Sitten syön niitä, kun on pakko tai lääkäri vaatii niin. Nyt se kirjoitti vaan vanhan reseptin ja sanoi, että ota tarvittaessa. Niistä ei halua jäädä riippuvaiseksi. Nyt tuntuu, että nyt olen levännyt riittävästi ja nukkunut, joten en niitä unipillereitä käy apteekista hakemassa. Ovat vain olemassa apteekissa pahan päivän varalle.

        Ne typerät lääkärit, psykiatritkaan eivät tiedä mitään muuta kun lääke-edustajien ohjeita

        kun Suomessa ei vieläkään ole unilääketiedekuntaa "#¤%&/

        Tsadissa on yx , Englannissa saatu unilääketeiteen professori

        sekin lastensairaalassa vaan häärii.....

        Unihäiriöt ovat maailman yleisin vaiva

        Kanadassa on paras tieto . Lue Kanadalaisia alan kirjoja

        Sun romaanistasi voi tulla erinomainen unilääke:D

        Saanx mä tekijäkappaleen please?


      • uniAnzzy kirjoitti:

        Ne typerät lääkärit, psykiatritkaan eivät tiedä mitään muuta kun lääke-edustajien ohjeita

        kun Suomessa ei vieläkään ole unilääketiedekuntaa "#¤%&/

        Tsadissa on yx , Englannissa saatu unilääketeiteen professori

        sekin lastensairaalassa vaan häärii.....

        Unihäiriöt ovat maailman yleisin vaiva

        Kanadassa on paras tieto . Lue Kanadalaisia alan kirjoja

        Sun romaanistasi voi tulla erinomainen unilääke:D

        Saanx mä tekijäkappaleen please?

        "Sun romaanistasi voi tulla erinomainen unilääke:D Saanx mä tekijäkappaleen please? "

        Et saa tekijänkappaletta. Rehellisesti sanottuna sen joutuu ainakin osin uudelleen kirjoittamaan, kun ensimmäistä kirjaansa julkaistavaksi tarjoava. Ei se mikään unilääke ole vaan noin 200 sivua kirja, joka sisältää seitsemän novellia. Yksi tohtori sanoi menevänsä kirjakauppaan ja uskoi, että siitä kirja saadaan kasaan. Toivottavasti kustantaja on samaa mieltä. Nyt pitää nöyrästi noin neljä viikkoa vielä tehdä töitä, että se olisi sellainen, että kustantaja ajattalee "tästä vielä kirja saadaan kasaan". Minusta sillä on potentiaalia, kun monet ulkomaalaisetkin ovat kiinnostuneet siitä! :) Tuon neljä viikkoa olen maanantaista lähtien poissa täältä, sillä keskityn kirjaan ja vain sen viimeistelyyn.


      • mytomaanAnzzy
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "Sun romaanistasi voi tulla erinomainen unilääke:D Saanx mä tekijäkappaleen please? "

        Et saa tekijänkappaletta. Rehellisesti sanottuna sen joutuu ainakin osin uudelleen kirjoittamaan, kun ensimmäistä kirjaansa julkaistavaksi tarjoava. Ei se mikään unilääke ole vaan noin 200 sivua kirja, joka sisältää seitsemän novellia. Yksi tohtori sanoi menevänsä kirjakauppaan ja uskoi, että siitä kirja saadaan kasaan. Toivottavasti kustantaja on samaa mieltä. Nyt pitää nöyrästi noin neljä viikkoa vielä tehdä töitä, että se olisi sellainen, että kustantaja ajattalee "tästä vielä kirja saadaan kasaan". Minusta sillä on potentiaalia, kun monet ulkomaalaisetkin ovat kiinnostuneet siitä! :) Tuon neljä viikkoa olen maanantaista lähtien poissa täältä, sillä keskityn kirjaan ja vain sen viimeistelyyn.

        Mulle no kaxikin ilmaisutaido maisteria luvannut fixata

        Publisherilla muistitikulle mun turinoit..mitä vaan

        ja esittä tutuille kustannustoimittajille: Ei ne ruutupaerille kynällä

        kirjotettuuja edes lue. Aloitelaatikkoon eli silppuriin makuloitawxax vaan

        Ei sillä tienaa, mutkun juttuja pursuilee loputomasti


      • mytomaanAnzzy kirjoitti:

        Mulle no kaxikin ilmaisutaido maisteria luvannut fixata

        Publisherilla muistitikulle mun turinoit..mitä vaan

        ja esittä tutuille kustannustoimittajille: Ei ne ruutupaerille kynällä

        kirjotettuuja edes lue. Aloitelaatikkoon eli silppuriin makuloitawxax vaan

        Ei sillä tienaa, mutkun juttuja pursuilee loputomasti

        Muuten se uniongelma on tainut ratketa. Nukahdin eilen vähän yli kello 9 ja heräsin tänään vähän ennen kello 6 eli nukuttua tuli jotain 8 tuntia. Se riittää tai satunnaisesti riittää 6 tunninkin yöunet. Olen onnellinen nyt siitä, että ilmeisesti kello 9 nukkumaan mennessä pystyn jatkossa nukkumaan säännöllisellä rytmillä riittävästi, Ehkä minulla osittain hakusessa oli säännöllinen unirytmi. Nyt se on tainut löytyä?

        Hyviä kirjoitteluja tänne, sillä itse jään tämän illan jälkeen noin kuukauden tauolle. Omat teokseni ovat ihan julkaisukelpoisia, mutta niitä pitää viimeistellä ennen kustantajalle lähettämistä.


      • siestaAnzzy

        Olen jo kauan tottunut nukkumaan klo 10:00-05:00 ja siesta unet päivällä

        Ellei joku kaunotar sotke rytmiä

        kellona toimii hyptalamuxessa sijaitsev _suprakiasmaattinen tumake


      • siestaAnzzy kirjoitti:

        Olen jo kauan tottunut nukkumaan klo 10:00-05:00 ja siesta unet päivällä

        Ellei joku kaunotar sotke rytmiä

        kellona toimii hyptalamuxessa sijaitsev _suprakiasmaattinen tumake

        Itse kävin aikaan Kanariansaarilla. Siellä espanjalaisen kulttuurin vaikutuksesta Afrikan rannikon tuntumassa vietetään siestaa. Jonkinlaista siestaa täältä netistä pidän minä nyt, joten pahoittelen sitä, että tämä kirjoittelu loppuu täällä neljäksi viikoksi.

        Nyt olen onnellinen siitä, että olen löytänyt ilmeisesti säännöllinen rytmin: 21.15-5.45, jokseenkin tuon nukuin viime yönä. :)


      • pitkätukka-68

        Finland on ruåtsia ja se on tarkkaan suomennettuna Hienomaa.
        Sveamammanpojat siis selvästi arvostavat kaunista maatamme.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Finland on ruåtsia ja se on tarkkaan suomennettuna Hienomaa.
        Sveamammanpojat siis selvästi arvostavat kaunista maatamme.

        Ei sitä nimeä ilmeisesti ruotsalaiset ole antaneet vaan nimi on ilmeisesti tullut laajemmin? Roomalainen Tacitus jo käyttin "fennit" nimeä suomalaisista 2000 vuotta sitten.

        https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_suomi_on_vierailla_kielilla_finland

        "Nimessä kuuluu antiikin oppineiden ääni.

        Useilla mailla on sekä omakielinen että ulkopuolisten antama nimi, jotka ovat keskenään eri alkuperää, eikä Suomi ole poikkeus.

        Finland on lähtöisin indoeurooppalaisilta naapureilta.

        Nimi on muodoltaan yhdyssana, jonka jälkiosa -land tarkoittaa maata. Alkuosalle Fin- on aikojen kuluessa annettu monia eri selityksiä. Sitä on yritetty kytkeä esimerkiksi skandinaaviseen henkilönnimeen Finn, germaaniseen suota merkitsevään sanaan fen, ruotsin adjektiiviin fin ’hieno, kaunis’ ja ruotsin substantiiviin fiende ’vihollinen’.

        Melko laajaa kannatusta on saanut oletus, jonka mukaan alkuosa olisi samaa juurta kuin verbi finna ’löytää’. Tämä viittaisi muinaisten suomalaisten elinkeinoihin, joihin olennaisena osana kuului luonnonantimien keräily. Uusimman selityksen mukaan alkuosa olisi skandinaavinen miestä merkitsevä sana finnr, jolla on vanhastaan tarkoitettu sekä saamelaisia että suomalaisia.

        Joka tapauksessa kysymyksessä on ainakin parituhatta vuotta vanha nimitys, sillä jo roomalainen historiankirjoittaja Tacitus mainitsee fennit Pohjolan asukkaina. Myös kreikkalaisen Ptolemaioksen maantiede esittelee phinnoi-nimisen kansan ”Scandian saaren” pohjoisosista. Fennit tai finnit on siis tunnettu laajalti Euroopassa ja Euroopan kielissä antiikista alkaen.

        Vastaajana Kaisa Häkkinen,

        suomen kielen emeritaprofessori, Turun yliopisto.

        Julkaistu Tiede-lehdessä 8/2016"


      • pitkätukka-68
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Ei sitä nimeä ilmeisesti ruotsalaiset ole antaneet vaan nimi on ilmeisesti tullut laajemmin? Roomalainen Tacitus jo käyttin "fennit" nimeä suomalaisista 2000 vuotta sitten.

        https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_suomi_on_vierailla_kielilla_finland

        "Nimessä kuuluu antiikin oppineiden ääni.

        Useilla mailla on sekä omakielinen että ulkopuolisten antama nimi, jotka ovat keskenään eri alkuperää, eikä Suomi ole poikkeus.

        Finland on lähtöisin indoeurooppalaisilta naapureilta.

        Nimi on muodoltaan yhdyssana, jonka jälkiosa -land tarkoittaa maata. Alkuosalle Fin- on aikojen kuluessa annettu monia eri selityksiä. Sitä on yritetty kytkeä esimerkiksi skandinaaviseen henkilönnimeen Finn, germaaniseen suota merkitsevään sanaan fen, ruotsin adjektiiviin fin ’hieno, kaunis’ ja ruotsin substantiiviin fiende ’vihollinen’.

        Melko laajaa kannatusta on saanut oletus, jonka mukaan alkuosa olisi samaa juurta kuin verbi finna ’löytää’. Tämä viittaisi muinaisten suomalaisten elinkeinoihin, joihin olennaisena osana kuului luonnonantimien keräily. Uusimman selityksen mukaan alkuosa olisi skandinaavinen miestä merkitsevä sana finnr, jolla on vanhastaan tarkoitettu sekä saamelaisia että suomalaisia.

        Joka tapauksessa kysymyksessä on ainakin parituhatta vuotta vanha nimitys, sillä jo roomalainen historiankirjoittaja Tacitus mainitsee fennit Pohjolan asukkaina. Myös kreikkalaisen Ptolemaioksen maantiede esittelee phinnoi-nimisen kansan ”Scandian saaren” pohjoisosista. Fennit tai finnit on siis tunnettu laajalti Euroopassa ja Euroopan kielissä antiikista alkaen.

        Vastaajana Kaisa Häkkinen,

        suomen kielen emeritaprofessori, Turun yliopisto.

        Julkaistu Tiede-lehdessä 8/2016"

        Ehken ollut ihan tosissani kommenttini kanssa. On se silti hienoa millä nimellä he maatamme kutsuvat.

        Noita Kaisan juttuja itsekin aina lueskelen.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ehken ollut ihan tosissani kommenttini kanssa. On se silti hienoa millä nimellä he maatamme kutsuvat.

        Noita Kaisan juttuja itsekin aina lueskelen.

        Tacitus puhui 2000 vuotta sitten suomalaisista ehkä tarkoittaen lappalaisia? Teoriassa tuo nimi on saattanut tarkoittaa lappalaista muinaisgermaanisena sanana, jota tulevat viikinkien jälkeläiset Norjassa ja Ruotsissa ovat käyttäneet lähinnä lappalaisista. "Uusimman selityksen mukaan alkuosa olisi skandinaavinen miestä merkitsevä sana finnr, jolla on vanhastaan tarkoitettu sekä saamelaisia että suomalaisia."

        Tuo ensimmäinen Suomeen tullut voi olla jonkinlainen lappalaisten esi-isä, joka on ollut mammutinmetsästäjä jääkauden lopulla? Jääkaudelta ei juuri mammutin luita selvinnyt Suomessa, mutta Siperian ikiroudassa niitä on jäljellä ja vähän muualla.

        "Suomesta löytyneet villamammuttien jäännökset on ajoitettu 31 000–22 000 vuoden taakse."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Mammutit

        Ehkä tuolloin joku mammutinmetsästäjä on eksynyt Suomeen niiden perässä? Hän on sitten se ensimmäinen "suomalainen"?


    • Kauniisticourse

      Oli enemmän vinosilmäinen.

    • Sumerisuomalaiset

      Suomi «» Sumeri

    • Fleeminki_MiehitysWalta

      Flemiinki oli MiehitysWallan edustaja ja teloittaja/mestaaja ei mikään aitosuomalainen teloitukset ei ole aitosuomalaisuutta

      • noitaAnzzy

      • No_niin-mut

      • fenniAnzzy

    • FatimaAnzzy

      Jo muinaiset roomalaiset..

      kutsuivat suomalaisia sanalla: Fenni

      Eikä suomenkiälessä ole äffää mussa sanassa

      ku. pesufati

      finskit puhuvat vieläkin pörnautista--kaskunnei Björnout

      Nykyjänsä diagnoosi on : Fatique

    • mIE SE OLEN. Aluksi asuin Pallivahassa ja asun vieläki. Minun jälkeeni Pallivahaan tuli asumaan Marja Tyrni. Meillä oli yhteinen harrastus. Matja Tyrni vatkasi munaa kun minä leivoin naisia.
      Myöhemmin tänne tuli ihmesakkia veneillä pilaamaan harmoonisen elämämme.

      • vahaAnzzy

      • vahaAnzzy kirjoitti:

        Onx runontaja kiivennyt Pallivahaan? Siellä on myös "metsäpubi"

        Vaha tarkoittaa isoa kivenlohkaretta -jääkauden tuoma

        kuten Runosmäen Pirunpelto

        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pallivaha.JPG

        mEILLÄ OLI MUUTAKIN tekemistä kuin kiipeillä siellä sun täällä.

        - kaikki ylimääräinen on turhaa, vaikka kaikki olisi turhaa -


    • TacitusAnzzy

      Tacituksen kuvaus fenneistä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

      Tacitus kuvaa fennit köyhiksi metsäläisiksi, jotka eivät tunne maanviljelyä. Näin Tacitus kertoo fenneistä:


      »Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa. Ainoa varallisuus on nuolissa, joita he raudan puutteessa terästävät luilla. Metsästys elättää yhtäläisesti sekä miehiä, että naisia. Nämä näet seuraavat miehiä kaikkialle ja pyytävät osan saaliista. Lapsillakaan ei ole muuta suojaa villieläimiltä ja rajuilmoilta kuin jonkinlainen oksista punottu katos. Sinne palaavat nuoret, se on vanhojen turvapaikka. Mutta tämä on heistä onnellisempaa elämää kuin pelloilla huokaileminen, vaivalloinen talojen rakentaminen sekä milloin toiveikas, milloin pelokas huolenpito omasta ja vieraasta omaisuudesta. Rauhassa jumalilta ja rauhassa ihmisiltä he ovat saavuttaneet sen vaikeimman päämäärän, ettei heidän tarvitse edes mitään toivoa.»

      (Lähde: Tacitus: Germania. Käännös Tuomo Pekkanen. Yliopistopaino 1988)

      Kuvaus paljastaa roomalaisen stereotypian ihmisistä, jotka elävät sivistyksen alimmalla portaalla. Tacituksen teksti ei siis kerro välttämättä mitään siitä, miten Pohjois-Euroopan metsästäjä-kalastajaväestöt todellisuudessa elivät roomalaisella rautakaudella.

      "Naiset seuraavat miehiä ja pummaavat osan saaliista"

      On Ne Naiset aitosuomalaisia

      kjeh kjeh;D

      • pummaavat_naiset

        Toi pummaavat naiset on kyl enempi universaali ilmiö


      • maitoAnzzy

    • HärrYberg
      • arvo_ylppö

        .

        "arvo_ylppö oli maailman ensimmäinen 1!1!1!!!!!"

        har-ha-rha-rha-rh-arh-arh-arh-arha-rhahr-ahr

        .


      • bibleAnzzy

        Taisi shittenkin olla Kain, joka lähti muille maille

        ja shitku tuli suameen

        "hänän hahmonsa synkkeni"


    • fozziili
    • ghstyhasff

      Mä veikkaan, et se Ainon ahdistelija, vanha pervo setämies Väinämöinen oli eka.

      • Lemminkäine

        Justniin..Väisk ja Ainoi olivat.stereotypia suomalaisesta böndestä

        Ainokin pihtas niimpal , ett hukuttautui mieluummin antoi lohkaista


      • ToukoJoutilainen

        Aino vaihtoi nimensäkin

        ku Kullervon veljenä hännen nimensä olikin:Pillervo


    • mammuttiratzsu
      • et_sie_uso

      • Votkins

        Kyi niiten Stolitsnaja votkakin toimi yoimoi tehokkasti

        Gorbatsoin terveestä punaisuudestakin huomasi


      • lehtisenfaari
        et_sie_uso kirjoitti:

        .

        "Et sie uso et ainoa toimiva C.C.C.P. -kapistus on sinkkiämpäri!!!!!!!!1111!!!!"

        Edes vessanpyttyä eivät saaneet toimimaan rysslandiassa

        har!11

        .

        Ostin lehtisen apteekista tenupullon

        Sainkin erehdyxessä pullon suiahappo ja ryyppäsin sen

        Lääke ilmoitti tapahtunesta Kihniön vallesmannille

        se löysikin minut sillan alta ja kysyikin missä se pullo on?

        -join sen

        --ex mitään erikoista huomannut edes?

        --no kkun kusin tohon 88 sinkkiämpäriin suli pohja pois


    • KarameriAnzzy
    • ardillo

      Espanjan fenicio=foinikiallainen

      shiit voipi tietää, ett just suomalaiset kexivät rahan oravannahkojen tilalle

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe