Jos kysyy mitä uskontokuntaa uskostaan puhuva edustaa, jää vastaus saamatta. Miksi näin? Häpeääkö uskovainen kuitenkin uskoaan peläten leimautuvansa joksikin vai onko kyseessä selkäranggattomuus eli tarve luikerrella pois kiusallisesta asiasta ryhtymällä puhumaan asian sivusta?
Ja sitä ei saa olletikkaa kysyä että mikä tekee sinun uskostasi paremman kuin muut uskonnot ja miksi olet valinnut juuri tämän uskonsuuntauksen mitä edustat...
Yksinkertainen kysymys
72
894
Vastaukset
- vvvvzfdsg
totta.joskus soitin kristityt yhdessä rukouspuhelimeen. Ihan tuli mieleen lyhyesti kysyä mitä kirkkokuntaa henkilö edustaa (ettei ollut Jevhovan todistaja tms). Olipa äkäinen vastaus. EI saa kulemma keertoa, vaikka joku kysyy. Ilmeisesti niin vaikea asia myöntää, kenen joukoissa seisot tai mitä oppia edustat. Yksi rukoilja käytti aina nin outoja sananparsia, että en ollut ikinä kuullutkaan sellaisia käytettävän missään kristillisessä kirkossa. aattelin että kuuluu johonkin erilaiseen yhdyskuntaan. Mutta olisi ollut kiva tietää mihin. Kuitenkin rukoilusta kyse.
- oikaisu
Jehovan todistajat eivät vastaa minkäänlaisiin rukouspuhelimiin, joten arvauksesi on väärä.
- laukkuryssä
Uskovaiset pelkäävät tunnustaa olevansa jonkun tietyn uskontokunnan edustaja ja sen vuoksi 'kiemurtelevat' asiassa. Tai olettavat, että kysyjä ilman muuta tietää henkilön uskontokunnan.
Ja sen seurauksena tuleekin tosi vihainen ja tulikivenkatkuinen vastaus, jos kysyt vahingossa, että onko kyseinen uskovainen vaikka toisen seurakunnan jäsen. Niinkuin minä erään kerran kysyin, kun vapaakirkollisilla oli meneillään kastetilaisuus järvessä, enkä tienny kenen järjestämä tilaisuus oli, että ovatko he helluntailaisia, niin kyseisen uskonlahkon sisaret suuttuivat aivan silmittömästi. Oli vissiinkin jotain hampaankolossa helluntailaisia kohtaan. - Credo.Minä.uskon
Itse olen tällä foorumilla aina ja lukuisaan kertaan tunnustanut:
- Syntynyt luterilaisuudesta helluntailaisuuteen kääntyneille vanhemmille. Muu suku luterilaista, jopa papillista.
- Itse nuorena liittynyt helluntailaisiin (lapsethan eivät kuulu heidän seurakuntiinsa). Sitten hellareista eronnut.
- Liittynyt ev.luterilaiseen kirkkoon, josta pari kertaa eronnut ja liittynyt, jälleen eronnut. Syy: kirkon tämänpäivän poliittinen toiminta. Aatteellisesti mennyt sukset ristiin niiden piispojen kanssa.
- Tällä hetkellä en ole minkään kirkon tai seurakunnan jäsen.
- Opillisesti tunnustan vanhaluterilaista uskoa, osin helluntailaisista saaduin, valikoiduin vaikuttein, kuten opetukset Pyhästä Hengestä ja Hänen kasteestaan ja armolahjoistaan. Koskien vesikastetta, en ole opillisesti täysin varma. En yleensä ota siihen paljonkaan kantaa. Itse olen nuorena kastettu ainoastaan helluntailaisten upotuskasteella, en silti välttämättä kiistä lapsikastettakaan.
- Olen myös hartauden puolesta katolilaisuuteen, etenkin ortodoksisuuteen taipuvainen. En suorastaan tunnusta heidän kaikkia oppejaan, mutta kunnioitan heillä monia hyviä asioita. Osallistunut monesti myös ortodoksisiin liturgioihin. Ortodoksisuus vetää puoleensa. Viimeksi Venäjällä käydessäni "rupattelin" eräänkin kirkon portilla Raamatun kanssa seisoskelevan miehen kanssa joka toivotti minulle: "Tervetuloa meidän ortodoksiseen kirkkoomme!"
- Olen aikoinaan ollut paljon tekemisissä rabbiinisen juutalaisuuden kanssa ja tunnen sitä jossain määrin. En itse kuitenkaan tunnustaudu juutalaisuuden opetuksiin. Kauan sitten oli tällainenkin välivaihe, mutta laajempi tieto - joka lisäsi tuskaa - aikaansai selkeän pesäeron.
- (Kristityille vihamielisiä) nk. messiaanisia olen tuntenut lähinnä netissä, enkä totisesti tunnustaudu heidän opetuksiinsa!
Riittääkö aloittajalle tämä tieto? Entä poliittinen kanta?
- Entinen vassari. Tällä hetkellä perussuomalainen, ääri-isänmaallinen kantasuomalainen (saattaa olla pari pisaraa saksalaista, tanskalaista, juutalaista ja Venäjän kasakoita). Suhtaudun rauhanomaisesti ja ystävyydellä Venäjään sekä sen suomalaisugrilaisiin ja slaavilaisiin kansoihin. Inhoan sotahullua Länttä.
Hieman ugrilaisuutta Komin tasavallasta:
https://www.youtube.com/watch?v=1QfUTuqbx74
Kubanin kasakat:
https://www.youtube.com/watch?v=mCxb2GRXF8c
. - ymmärrystä.ajan.myötä
Hei !
Täällä ei kannata alkaa tunnustamaan "seurakuntaa" eli puoluetta siksi, että aina on niitä, jotka hyökkäävät saman tien päälle sen vuoksi.
Siis on viisautta se, että ei ITSE aiheuta ongelmia ja vastakkain asettelua turhaan.
Siis täällä mielestäni kuten muuallakin tulisi keskittyä käsiteltäviin ASIOIHIN, eikä henkilöihin.
Tämä siis on KESKUSTELUPALSTA, eikä mikään seurakunta !
Siis Seurakunnassa Seurakunnan kokoukseen tultaessa, pitää selvittää heti jo alussa se, että onko tulija uskovainen vai ei, ja mahdollisesti sekin, että mitä oppeja(harha) kyseinen henkilö kantaa mukanaan.
Näin siis suojellaan Seurakunnassa nuoria uskovia varsinkin eksyttäviltä susilta !
Mutta tälläisellä KESKUSTELUPALSTALLA, tulisi siis keskittyä asia kysymyksiin, kyllä ne suuntaukset siinä keskustellessa melko nopeasti selviävät ja paljastuvat.
Kellekkään nuorelle uskovalle, minä itse en näitä palstoja suosittele, sillä niin paljon täällä on eksyttäjiä ja eksytystä .
Tämä on nähdäkseni ns. "areiopagi", jossa kukin julistaa omaa "jumalaansa" !
Jos joku ei tiedä, mikä areiopagi on, niin tässä Raamatusta ote:
Apostolien teot 17
16 Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.
17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?
20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."
21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
Siis täällä on nähdäkseni ihan sama meno ja meininki, kuin tuolla areiopagilla ! - JaakkooT
Minä sain tänään kutsun Jehovan todistajien tilaisuuteen, jossa puhutaan Jeesuksen uhrikuoleman merkityksestä. Mistä johtuu, että helluntailaiset sanovat, etteivät he usko Jeesukseen? Miksi näin? Luulin, että se on totta. Valehtelevatko helluntailaiset ja miksi? Lippusessa puhuttiin arvostaen Jeesuksesta ja aionkin uteliaisuudesta mennä kuuntelemaan ja vertailemaan opetusta.
- kysy.onko.Jeesus
Kysy heiltä, että onko Jeesus Jumala !
Ei varmasti ole heidän mukaansa, vaikka Raamattu selvästi asian sanoo:
Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
He siis julistavat toista jeesusta ja siten toista evankeliumia !
Tuo koko järjestelmä on tavallaan pyramiidi huijaus, jossa yläpäässä olevat kuorivat kermat ja kaikki muut toimivat työmuurahaisina ! - JaakkooT
Miksi uskoisin sinua? Olen kuullut valheita teiltä ennenkin.
Toista evankeliumia! Onko erilaisia Jeesuksia? Olette aina tuomitsemassa toisia. Kiinnostaa mennä kuuntelemaan kuitenkin. Etpä ole koskaan tuonut mitään juttua minulle Jeesuksesta. Riitaista porukkaa olette.
Minäkään en usko, että Jeesus on Jumala, se on omaa teoriaanne. Kyllä kai Jeesus olisi sanonut, että hän on Jumala. Sanoi olevansa Jumalan Poika. - capiche
kysy.onko.Jeesus kirjoitti:
Kysy heiltä, että onko Jeesus Jumala !
Ei varmasti ole heidän mukaansa, vaikka Raamattu selvästi asian sanoo:
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
He siis julistavat toista jeesusta ja siten toista evankeliumia !
Tuo koko järjestelmä on tavallaan pyramiidi huijaus, jossa yläpäässä olevat kuorivat kermat ja kaikki muut toimivat työmuurahaisina !Nyt pitää kysyä, kuten enkeli Filippukselta: ymmärrätkö myös mitä luet?
Jeesus ei voi tietenkään olla Jumala, koska Hän on Jumalan Poika. Jumalallista alkuperää, mutta eri olento kuin Jumala. Jos sanot, että Jeesus on Jumala, niin se tarkoittaa sitä, että kyseessä on yksi ja sama olento. Näin ei tietenkään ole. - capiche
"Mistä johtuu, että helluntailaiset sanovat, etteivät he usko Jeesukseen? Miksi näin? Luulin, että se on totta. "
Ikävä kyllä helluntailaisissakin on ihmisiä, jotka puhuvat suurella äänellä asioista, joita he eivät ymmärrä tai tunne kovin hyvin. Tai ovat ehkä kuulopuheina jotain kuulleet.
Kyllä Jehovat Jeesukseen uskovat. Jehovalaisen opin ongelmat ovat muualla. Oppi kuulostaa kristinuskolta, mutta poikkeaa siitä monin tavoin. Jehovalaiset itse uskovat, että vain heidän oppinsa on oikea. Ja vain 144 000 jehovalaista hallitsee Kristuksen kanssa aikanaan taivaassa.
Seurakunnillla on eräitä epäinhimillisiä käytäntöjä. Perheenjäseniä kielletään pitämästä yhteyttä Jehovan todistajista lähteneisiin sukulaisiin. Jehovilla on myös oma "oikeusistuin" jossa käsitellään heidän tulkintansa mukaan uskosta poikenneiden asioita. JT on USA:sta johdettu liike.
Entiset jehovalaiset ovat kirjoittaneet kirjoja ja kertoneet aika karuja tarinoita kokemuksistaan liikkeen piirissä. Kannattaa perehtyä tasapuolisuuden vuoksi niihinkin. - kysy.onko.Jeesus
capiche kirjoitti:
Nyt pitää kysyä, kuten enkeli Filippukselta: ymmärrätkö myös mitä luet?
Jeesus ei voi tietenkään olla Jumala, koska Hän on Jumalan Poika. Jumalallista alkuperää, mutta eri olento kuin Jumala. Jos sanot, että Jeesus on Jumala, niin se tarkoittaa sitä, että kyseessä on yksi ja sama olento. Näin ei tietenkään ole.Voi voi, että sinäkin ! :(
Tutki Raamattua edes vähän laajemmin !
Ja selitä minulle sitten nuo Johanneksen evankeliumin alku Sanat, kiitos !
Sinulle tiedoksi se, että se että Jeesus on Jumalan Poika ja jopa ihmisen poika, ei poista eikä ole este sille, etteikö Jeesus olisi Jumala.
Siis nuo eri nimet ja kuvaukset Jeesuksesta eivät ole toinen toistaan pois sulkevia, vaan kertovat yhdessä Totuuden Jeesuksesta, minun Herrastani ja Jumalastani ! - capiche
kysy.onko.Jeesus kirjoitti:
Voi voi, että sinäkin ! :(
Tutki Raamattua edes vähän laajemmin !
Ja selitä minulle sitten nuo Johanneksen evankeliumin alku Sanat, kiitos !
Sinulle tiedoksi se, että se että Jeesus on Jumalan Poika ja jopa ihmisen poika, ei poista eikä ole este sille, etteikö Jeesus olisi Jumala.
Siis nuo eri nimet ja kuvaukset Jeesuksesta eivät ole toinen toistaan pois sulkevia, vaan kertovat yhdessä Totuuden Jeesuksesta, minun Herrastani ja Jumalastani !Jeesus on tietenkin Jumalan poikana jumalallista alkuperää. Eihän sitä kukaan kiellä. Mutta Hän on erillinen olento. Minkä todistaa myös alla oleva raamatun paikka.
”Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle” (Mark. 16:19).
Jos Jeesus on sama kuin Jumala, niin hän olisi voinut taivaaseen astuttuaan yhtyä Jumalaan ja olisi tarvittu vain yksi valtaistuin. Mutta kun Hän on Jumalan Poika, niin Hän istuu isänsä oikealla puolella.
Jeesus ei sanonut raamatussa, että Hän on Jumala. Hän sanoi: Minä ja Isä olemme yhtä. Se tarkoittaa vain, että Poika on lähtöisin Isästä ja heillä on sama mieli.
Kun sanot jollekin, että Jeesus on Jumala, niin hän ottaa sen kirjaimellisesti. Että Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama. Ja kun hän ryhtyy lukemaan raamattua, niin hän menee aivan sekaisin. Ja sitten tulee typeriä oppiriitoja. Sen vuoksi on hyvä pyrkiä täsmällisyyteen. - kysy.onko.Jeesus
capiche kirjoitti:
Jeesus on tietenkin Jumalan poikana jumalallista alkuperää. Eihän sitä kukaan kiellä. Mutta Hän on erillinen olento. Minkä todistaa myös alla oleva raamatun paikka.
”Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle” (Mark. 16:19).
Jos Jeesus on sama kuin Jumala, niin hän olisi voinut taivaaseen astuttuaan yhtyä Jumalaan ja olisi tarvittu vain yksi valtaistuin. Mutta kun Hän on Jumalan Poika, niin Hän istuu isänsä oikealla puolella.
Jeesus ei sanonut raamatussa, että Hän on Jumala. Hän sanoi: Minä ja Isä olemme yhtä. Se tarkoittaa vain, että Poika on lähtöisin Isästä ja heillä on sama mieli.
Kun sanot jollekin, että Jeesus on Jumala, niin hän ottaa sen kirjaimellisesti. Että Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama. Ja kun hän ryhtyy lukemaan raamattua, niin hän menee aivan sekaisin. Ja sitten tulee typeriä oppiriitoja. Sen vuoksi on hyvä pyrkiä täsmällisyyteen.Sanottiinko siinä Johanneksen evankeliumissa, että Jeesus oli Jumalaista syntyperää ?
Vai sanottiinko siinä, että Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona ja SANA OLI JUMALA ?
Sanottiinko siinä, että se Sana eli Jumala tuli lihaksi ?
Vai sanottiinko siinä siis, että Sana oli ja on jonkinlainen alijumala ? - kysy.onko.Jeesus
capiche kirjoitti:
Jeesus on tietenkin Jumalan poikana jumalallista alkuperää. Eihän sitä kukaan kiellä. Mutta Hän on erillinen olento. Minkä todistaa myös alla oleva raamatun paikka.
Kun sanot jollekin, että Jeesus on Jumala, niin hän ottaa sen kirjaimellisesti. Että Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama. Ja kun hän ryhtyy lukemaan raamattua, niin hän menee aivan sekaisin. Ja sitten tulee typeriä oppiriitoja. Sen vuoksi on hyvä pyrkiä täsmällisyyteen.Sitten capiche, kirjoitit:
" Kun sanot jollekin, että Jeesus on Jumala, niin hän ottaa sen kirjaimellisesti. Että Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama. Ja kun hän ryhtyy lukemaan raamattua, niin hän menee aivan sekaisin. Ja sitten tulee typeriä oppiriitoja. Sen vuoksi on hyvä pyrkiä täsmällisyyteen. "
Eli alatko siis tinkimään Raamatun Totuudesta vain siksi, että joku voi tulkita sitä väärin ?
Sitä on se täsmällisyyteen pyrkiminen, että luovut selvästä Totuudesta ?
Voi voi ! :(
- capiche
Koska se ei ole noin yksinkertaista. Minä edustan Kristuksen maailmanlaajuista seurakuntaa. Jumala-suhteeni on henkilökohtainen ja uskoni perustuu yksin raamattuun.
Vietin kyllä nuoruuteni helluntaiseurakunnassa. Mutta olen liikkuvan elämäni vuoksi käynyt sen jälkeen lukuisissa eri seurakunnissa ympäri maailmaa (mm. baptisti, metodisti, luterilainen, helluntailainen sekä kansainväliset tunnustuskuntiin kuulumattomat seurakunnat).
Olen ottanut kaikkien opetuksesta sen, mitä olen pitänyt raamatullisena, ja hylännyt sen mitä en ole sellaisena pitänyt. Usko on jotain ihan muuta kuin tietyn seurakunnan oppien apinoimista. Se on ennen kaikkea kasvamista Kristuksen ja Jumalan sanan tuntemisessa.
Yhteiskristillisyys on aina ollut vahva osa omaa uskoani. Sillä Jeesus rukoili "että he yhtä olisivat". Yhtä oleminen ei tietenkään tarkoita, että pitäisi olla kaikesta samaa mieltä.- JaakkooT
En tajua oikein yhteiskristillisyyttä. Et ilmeisesti sitten ole tutustunut jehovantodistajiin. Mikä heillä ei sitten ole raamatullista? Parhaat keskustelut olen kuitenkin käynyt heidän kanssaan. Raamatulla perustelevat asiansa. En ole saanut oikeastaan mitään ohjausta kirkolta. Ja hellareille olen aika allerginen. En pidä hurmahenkisyydestä. Minusta se ei oikein sovi yhteen Jumalan kanssa. Enkä usko sitäkään, että asiasta voi olla erilaisia totuuksia. Etsin johdonmukaisuutta, että asia voidaan ymmärtää. Hyväksyykö Jumala sen, että jokainen saa uskoa miten tahtoo. En minä ainakaan voi uskoa niin ja miten se henkilökohtainen suhde voi olla Jumalaan, jos ei tunne häntä.
Kiinnostaa kuulla, mitä jehovantodistajat sanovat Jeesuksesta ja Jumalasta. Uskon kyllä Jumala on ja Jeesus on hänen Poikansa. JaakkooT kirjoitti:
En tajua oikein yhteiskristillisyyttä. Et ilmeisesti sitten ole tutustunut jehovantodistajiin. Mikä heillä ei sitten ole raamatullista? Parhaat keskustelut olen kuitenkin käynyt heidän kanssaan. Raamatulla perustelevat asiansa. En ole saanut oikeastaan mitään ohjausta kirkolta. Ja hellareille olen aika allerginen. En pidä hurmahenkisyydestä. Minusta se ei oikein sovi yhteen Jumalan kanssa. Enkä usko sitäkään, että asiasta voi olla erilaisia totuuksia. Etsin johdonmukaisuutta, että asia voidaan ymmärtää. Hyväksyykö Jumala sen, että jokainen saa uskoa miten tahtoo. En minä ainakaan voi uskoa niin ja miten se henkilökohtainen suhde voi olla Jumalaan, jos ei tunne häntä.
Kiinnostaa kuulla, mitä jehovantodistajat sanovat Jeesuksesta ja Jumalasta. Uskon kyllä Jumala on ja Jeesus on hänen Poikansa.Kysy jehovantodistajilta miten ihminen pelastuu 🤓
- JaakkooT
Oletko itse kysynyt? Mitä he vastaavat? Miten sinun mielestäsi ihminen pelastuu. Todistele se Raamatulla. Olen kuullutniin paljon epämääräisiä horinoita, etten mene halpaan. Raamattu on paksu kirja ja sen tuntemiseen menee pitkä aika. Jos pelastuminen on niin helppo asia, kun kirkossa väitetään, Raamattu olisi hyvin ohut kirja. En tiedä edes kuinka moni kirkkoon kuuluva uskoo siihen, saati elää sen mukaan.
- capiche
JaakkooT kirjoitti:
Kiinnostaa kuulla, mitä jehovantodistajat sanovat Jeesuksesta ja Jumalasta. Uskon kyllä Jumala on ja Jeesus on hänen Poikansa."Hyväksyykö Jumala sen, että jokainen saa uskoa miten tahtoo. En minä ainakaan voi uskoa niin ja miten se henkilökohtainen suhde voi olla Jumalaan, jos ei tunne häntä."
Kuka sanoi, että saa uskoa niin kuin tahtoo? Jos huomasit, niin korostin, että oma uskoni perustuu yksin raamattuun.
Raamattu on Jumalan sanaa. Jumalaan ja Jeesukseen voi tutustua vain raamatun kautta. Jos haluat henkilökohtaisen suhteen Jumalan/Jeesuksen kanssa, niin lue raamattua. Aloita vaikka Uudesta Testamentista Johanneksen evankeliumista.
Ei ole pakko olla hurmahenkinen, on olemassa erilaisia seurakuntia. Luterilaisessa kirkossa on hyviä herätysliikkeitä, kuten esim. kansanlähetys. Metodistikirkko on raamattua opettava kirkko, jossa ei ole hurmahenkisyyttä.
Yhteiskristillisyys ei ole sitä, että juostaan eri seurakunnissa. Se on sydämen asenne. Jeesus rukoili ennen taivaaseen astumistaan, että hänen seuraajansa olisivat yhtä. Eli suhtautuisivat toisiinsa saman Taivaan Isän lapsina. Olen itse vaihtanut seurakuntia vain siksi, että olen muuttanut maasta toiseen muutaman vuoden välein.
Sinuna katsoisin googlesta mitä Jehovan todistajista sanotaan. Jehovan todistajat kuulostaa kristilliseltä, mutta heillä on oppeja ja käytäntöjä, jotka eivät ole raamatullisia. Jos olisin valitsemassa seurakuntaa, niin Jehovat se ei todellakaan olisi. - Usko.Toivonen
Eräs entinen Jehovan todistaja kirjoitti tällä palstalla joitakin vuosia sitten, että
Jehovan todistajien on miltei mahdotonta huutaa avukseen Herranaan Jeesusta Kristusta, koska vartiotorniseuran oppi ei sitä salli.
Raamatun ilmoitus uskovasta, Jeesuksen pyhästä, on ilmoitettu Apostolien teoissa, missä kerrotaan alkuseurakunnan uskovista.
Uskovia alettiin vainoamaan, vangitsemalla ja rankaisemalla heitä.
Suuri joukko uskovia maksoi uskonsa Herraan Jeesukseen omalla hengellään.
Saulus tarsolainen sai Jerusalemin ylipapeilta valtuuskirjeitä uskovien vangitsemiseksi ja kuljettamiseksi Jerusalemiin rangaistaviksi.
Ja mikä oli uskovan tuntomerkki, mikä oli vangitsemiskirjeeseen kirjattu.
13. Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14. ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
( Apt. 9. )
Vangitsemisen peruste oli siis vangita kaikki ne, jotka avuksensa huutavat Herranaan Jeesusta Kristusta, eli Jeesuksen pyhiä.
Jumalan seurakunnan, Jeesuksen pyhien, tunnusmerkki on siis.
2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
( 1. Kor. 1. ) - capiche
JaakkooT kirjoitti:
Oletko itse kysynyt? Mitä he vastaavat? Miten sinun mielestäsi ihminen pelastuu. Todistele se Raamatulla. Olen kuullutniin paljon epämääräisiä horinoita, etten mene halpaan. Raamattu on paksu kirja ja sen tuntemiseen menee pitkä aika. Jos pelastuminen on niin helppo asia, kun kirkossa väitetään, Raamattu olisi hyvin ohut kirja. En tiedä edes kuinka moni kirkkoon kuuluva uskoo siihen, saati elää sen mukaan.
"Jos pelastuminen on niin helppo asia, kun kirkossa väitetään, Raamattu olisi hyvin ohut kirja"
Näin on. Usko Herraan Jeesuksen, niin sinä pelastut. Tie Jumalan luo käy vain Jeesuksen sovitustyön kautta. .
Joh. 3 16: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Mutta raamattu opettaa myös kuka ja millainen Jumala on. Ja miten eletään sovussa niin Jumalan kuin ihmistenkin kanssa. Usein myös tarinoiden kautta, joista oppii, mitä ei ainakaan kannata tehdä. - kysy.onko.Jeesus
capiche kirjoitti:
"Jos pelastuminen on niin helppo asia, kun kirkossa väitetään, Raamattu olisi hyvin ohut kirja"
Näin on. Usko Herraan Jeesuksen, niin sinä pelastut. Tie Jumalan luo käy vain Jeesuksen sovitustyön kautta. .
Joh. 3 16: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Mutta raamattu opettaa myös kuka ja millainen Jumala on. Ja miten eletään sovussa niin Jumalan kuin ihmistenkin kanssa. Usein myös tarinoiden kautta, joista oppii, mitä ei ainakaan kannata tehdä.Huomaa tämä, on kaksi eri Jeesusta !
2. Kor. 11:4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.
Eli pitää Uskoa Jeesukseen josta siis Johannes selvästi todistaa, että Hän On Jumala !
Jos Jeesuksen Jumaluus kielletään, niin sitten puhutaan siis toisesta Jeesuksesta ja silloin myös opetetaan toista evankeliumia !
Eli kunkin pitää valita se, että kehen Jeesukseen uskoo ja mihin evankeliumiin !
Et voi peippailla välillä, valinta on tehtävä.
Jos et itse vielä ymmärrä kunnolla, niin ota selvää ja lue Raamattua, mutta huomaa se, että KAIKEN Raamatun opetuksen pitää sopia yhteen !
Eli tätä selvää Sanaa et voi vain ohittaa:
Etkä näitä:
6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Matt. 1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme/keskellämme.
- kysy.onko.Jeesus
Niin ja capiche !
Ymmärrä tämä asia tässälopun ajassa, että antikristus tarkoittaa ja on sitä, että kuten kadotuksen lapsi, eli se antikritus, siis itse esittää Kristusta kaikin puolin ja esiintyy siis Kristuksena.
Kadotuksen lapsi eli antikristus itse siis menee Jumalan temppeliin, ja julistautuu Jumalaksi !
Siis Jeesus todisti monella tapaa olevansa Jumala, ja samoin tulee antikristus tekemään:
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
Siis antikristus eli ole mikään Kristuksen vastakohta olemukseltaan, vaan hän siis esittää Kristusta !!!
Siksi tässä ajassa hyökätään niin vahvasti Jeesuksen Jumaluutta vastaan, sillä se pitää uskovien mielissä murtaa ensin, jotta antikristus otettaisiin sitten Jumalana vastaan !!!
Siis tuossa Raamatunkohdassa puhutaan luopumuksesta !
Se luopumus siis tarkoittaa käytännössä sitä, että kielletään se Totuus, että Jeesus On Jumala, eli se joka luopuu tuosta Totuudesta, luopuu siis Jeesuksesta Kristuksesta, minun Herrastani ja Jumalastani ja uskoo siis toiseen "jeesukseen" !
Käytännössä siis uskova, joka ei usko enää Jeesuksen olevan Jumala, luopuu uskostaan !
Siis laajamittainen luopumus on käynnissä par aikaa, ja tämä on siis sielunvihollisen tärkeinpiä tehtäviä tässä lopun ajassa, eli kieltää Jeesuksen Jumaluus ja siten aikanaan se kadotuksen lapsi voi julistautua Jerusalemiin rakennettavassa temppelissä Jumalaksi !
Tässä alkuosa tuosta Sananpaikasta vielä:
2. Tessalonikalaiskirje 2
1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
Älkää hyvät Uskovat LUOPUKO Elävästä Jumalasta, eli Herrasta Jeesuksesta, minun Herrastani ja Jumalastani !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hepr. 3:12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,- Teen.Paholaisen.työtä
Minä ainakin otan Antikristuksen rakkaudella vastaan! Hän on oleva maailman viisaus ja valo.
- JaakkooT
En ymmärrä sitä, jos joku on jonkun tykönä, että he olisivat sama olento. Jos minä menen isäni tykö tai luo, en ole sama isäni kanssa. Jeesushan pyysi isältään apua, minäkin vielä pyydän isältäni apua. Jos olisin sama kuin isäni, ei tarvitsisi pyytää apua häneltä.
On tuo oppinne niin sekava, ei se voi olla totta. Täytyy katsoa lisää Raamatusta, mitä Jeesus sanoi isästään.
Enkä usko, että se vain riittää, että sanoo uskovansa Jeesukseen, kyllä täytyy olla muutakin. Niin yksinkertaista se ei voi olla. Vaaditaan varmaan enemmän. Kirkko on vain tuudittanut ihmiset siihen, että se riittää.
Olen pohtinut asioita paljon ja nähnyt sen ristiriitaisuuden, mitä kirkon opeissa on ja päättänyt ottaa selvää. Siksi aion mennä kuuntelemaan, mitä jehovantodistajat opettavat. Heidän vastauksensa kysymyksiini on saanut kiinnostukseni heräämään. Tuntuvat oikeilta. Nyt menen nukkumaan, kuten varmaan muutkin keskustelijat. Jotenkin vain tuntuu hyvältä.- kysy.onko.Jeesus
Jumalassa on samat 3 toisistaan erotettavaa osaa, kuin ihmisessä vai mikä olisi oikeampi sana kuin tuo "osa" ?
Siis on yksi ihminen ja ihmisessä on siis ruumis ja sielu ja henki !
Nämä samat ovat siis Jumalassa, eli Kristus on se "ruumis" eli näkyvä ja kuuluva osa Jumalaa, ja Pyhä Henki siis on se henki, ja Isä taas on se sielu tavallaan.
Samoin kuin ihmisen sielu ja henki ovat näkymättömiä, niin samoin Isä ja Pyhä Henki ovat näkymättömiä, ja siksi siis Isää ei ole kukaan nähnyt !
Mutta kun Pyhä Henki ja Isä ja Poika ovat yhtä ja siis Yksi Jumala, niin joka on nähnyt Pojan ja kuulee Häntä on nähnyt siis Isän eli Jumalan !
7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Tämäkin on hyvin selvä Jeesuksen oma todistus siitä, että Hän On Jumala !
Ihmisen ja Jumalan ero on se, että Jumala on kaikkialla läsnäoleva, mutta ihminen on sidottu ruumiiseensa:
26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme
Mutta Jumala siis otti ihmisen muodon ja tuli olennaltaan ihmisen kaltaiseksi, ja siinä kohtaa Poika oli ja eli IHMISEN KALTAISENA ja IHMISEN ASEMASSA ja oli jopa hetken enkeleitä halvemmaksi tehty !
Siis HETKEKSI AIKAA, eli Poika oli ensin enkeleiden yläpuolella ja siellä ei ole muita kuin Jumala !!! - JaakkooT
Minusta heikko vertaus, että ihmisessä on sielu, henki ja ruumis. Kysymyksessä on kuitenkin sama ihminen. Tyypillistä tekoselitystä. Tämä on juuri sellaista, jota kehitellään kun yritetään selittää jokin mahdoton asia. Tuli mieleen isämeidänrukous, jossa Jeesus puhui selvästi suuremmalle olennolle, ei itselleen. Hän sanoi mm. tapahtukoon SINUN tahtosi, tulkoon SINUN valtakuntasi ja aloitus, pyhitetty olkoon Sinun nimesi.
Mietityttää myös se, että Jeesus oli Marian kohdussa 9kk. Oliko yksi osa Jumalaa Marian kohdussa ja vauvana Marian sylissä. Oliko osa Jumalaa toimeton kun Jeesus oli lapsena ja kuolleena haudassa?
Minusta tuollainen selittely on kevyttä ja tekemällä tehtyä. Suorastaan mahdotonta. Siksi se ei ainakaan minua miellytä ja haluan löytää paremman selityksen. Luulenpa, että kirjoittajan täytyy lukea Raamattua enemmän eikä tyytyä vain siihen, mitä pastori tai pappi opettaa. Aion itse tehdä sen. Mutta nyt täytyy lähteä ulos aurinkoiselle hangelle. - kysy.onko.Jeesus
JaakkooT kirjoitti:
Minusta heikko vertaus, että ihmisessä on sielu, henki ja ruumis. Kysymyksessä on kuitenkin sama ihminen. Tyypillistä tekoselitystä. Tämä on juuri sellaista, jota kehitellään kun yritetään selittää jokin mahdoton asia. Tuli mieleen isämeidänrukous, jossa Jeesus puhui selvästi suuremmalle olennolle, ei itselleen. Hän sanoi mm. tapahtukoon SINUN tahtosi, tulkoon SINUN valtakuntasi ja aloitus, pyhitetty olkoon Sinun nimesi.
Mietityttää myös se, että Jeesus oli Marian kohdussa 9kk. Oliko yksi osa Jumalaa Marian kohdussa ja vauvana Marian sylissä. Oliko osa Jumalaa toimeton kun Jeesus oli lapsena ja kuolleena haudassa?
Minusta tuollainen selittely on kevyttä ja tekemällä tehtyä. Suorastaan mahdotonta. Siksi se ei ainakaan minua miellytä ja haluan löytää paremman selityksen. Luulenpa, että kirjoittajan täytyy lukea Raamattua enemmän eikä tyytyä vain siihen, mitä pastori tai pappi opettaa. Aion itse tehdä sen. Mutta nyt täytyy lähteä ulos aurinkoiselle hangelle.Mitä Raamattu sanoo aiheesta:
1. Moos. 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi
Eli kun tutkimme sitä "kuvaa" eli ihmistä, me ymmärtämättömät ihmiset helpommin ymmärrämme Jumalaa ja Jumaluutta siis.
Tässä taas verrataan:
1. Kor. 2:11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
Entäpä sielu:
1. Kor. 15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä
1. Kor. 15:45
Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
Ruumis:
Hepr. 10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
1. Kor. 6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
Eli Raamattu siis monessa kohtaa puhuu tuosta kolmijaosta ihmisen kohdalla, ja ihminen luotiin siis Jumalan KUVAKSI !
Se siis tarkoittaa juuri tätä, eli kolmijakoisuutta !
Siis ihan kuten on YKSI ihminen, jossa on siis toisistaan erotettavat osaset eli ruumis ja sielu ja henki !
Niin on samoin sen "KUVAN" mukaan Jumalassa nuo kolme samaa osasta.
Jeesus siis on se näkyvä ja kuuluva osa Jumaluutta, eli Hänen TEKOJENSA ja SANOJENSA ja koko elämisensä ja toimintansa kautta me näemme Jumalan ja mitä Hän on.
Ihan kuten ihmisen teot ja sanat ja toiminta ja elämminen kertoo sen, mitä me sisimmässämme olemme !
Joh. 14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Joh. 8:47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
Joh. 17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
Joh. 10:25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
Joh. 14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Palataan taas tähän:
9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus!
!!!
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
!!!
11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. - saviseutulainen
Jaakkoolle, ja meille muillekin:
...
Kysyessämme miksi Jumalan piti tulla ihmiseksi lähestymme kristillisen uskomme suurinta ja syvintä ydintotuutta, sen pääsisältöä. Tätä kysyessämme oikeastaan kysymme, miksi Jumala on Jumala ja miksi hän on nimenomaan sellainen Jumala kuin hän on ja miksi hän toimii niin kuin toimii eli lähettää Poikansa ihmiseksi ihmisten keskelle.
Kun tällaisia kysymme, huomaamme pian kuinka totta ovatkaan Jobin kirjan sanat: "Katso, Jumala on suuri, emme häntä käsitä" (Job 36:26). Kyseessä on salaisuus ja voimme vain Timoteuskirjeen tavoin tunnustaa, "että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri: Hän ilmestyi ihmisruumiissa (1 Tim 3:16).
Joka kerta kun alamme puhua Jumalasta, alamme puhua jostain sellaisesta, joka täysin ylittää meidän kykymme ajatella. Kaikki ajatuksemme ja sanamme Jumalasta ovat kömpelöitä, ne ovat vain likiarvoja. "Sanomatonta ei saa sanoiksi” (Martin Dibelius).
Emme ymmärryksellämme emmekä sanoillamme hallitse Jumalaa. Jotain aavistellen saatamme kyllä sanoa hänestä - kiitos hänen antamansa ilmoituksen. Jobkin lopulta sanoi: ”Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt” (Job 42:5, KR38).
Meidän ei tarvitse jäädä hapuilemaan sokeana pimeyteen! Voimme todella oppia tuntemaan Jumalan. Se on mahdollista, koska Jumala on ilmoittanut itsensä meille Raamatussa.
"Salatut asiat ovat vain Herran, meidän Jumalamme, tiedossa, mutta ne asiat, jotka hän on ilmoittanut, ovat tarkoitetut meille" (5 Moos 29:28). Siksi ei "ole mahdollista sanoa Jumalasta tai edes käsittää mitään muuta kuin, mitä meille jumalallisesti on ilmoitettu, eli sanottu ja paljastettu Vanhan ja Uuden testamentin jumalallisissa sanoissa" (Johannes Damaskolainen).
( Ote Olavi Peltolan opetuskokonaisuudesta Jeesus - Ihmeitten ihme. ) - JaakkooT
Katselin myös joitakin raamatunpaikkoja. Emme me kai täysin pysty tuntemaan Jumalaa, mutta emme varmaan voi kuitata sanomalla, että ei tarvitse edes yrittää. Löysin esimerkiksi Jeesuksen sanat Johannes 17:3: "Tämä merkitsee iankaikkista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi AINOAN TOSI JUMALAN, jahänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Jeesus itse sanoi nämä sanat. Hän sanoi Isäänsä ainoaksi tosi Jumalaksi. Ei sanonut, että sinua Isäni ja minua Jeesus ainoaa tosi Jumalaa. Jae 21 osoittaa, ettei ainoastaan he, siis Jumala ja Jeesus olisi yhtä vaan hänen seuraajansakin kuuluisivat tuohon yhteyteen. Ovatko ihmiset näinollen myös osa jumaluudesta?
Nämä opetukset, joita olen uteliaisuuttani lukenut palstaltanne, ovat mielestäni Raamatun vastaisia ja ihmisten keksimiä oppeja. Matt. 15:9 varoittaa juuri tuollaisesta.
Johannes 4: 22,23 puhuu myös oikean tavan ja Jeesus sanoo, että Isää pitää palvoa hengessä ja totuudessa, siis Isää ja totuudessa. Tätä ei huomaa teidän opetuksessanne. En ole ikinä ymmärtänyt tätä sekavaa opetustanne Jumalasta. Katson, jos selostus Jeesuksesta todistajien uskonnossa on sopusoinnussa omani kanssa. Silloin olen varmaan löytänyt oikean osoitteen.
Sekin miellyttää, ettei uhkauksia helvetistä kuule heiltä jatkuvasti, niinkuin hellareiden keskuudessa. Minusta Jumala ei niin julma kuin opetatte. Hänestähän sanotaan, että hän on rakkaus. - Usko.Toivonen
"Jaakkoo T" käytät näköjään vartiotorniseuran oppiin muokattua käännöstä,
eli Uuden maailman käännöstä.
Jehovan todistajien on pakko ottaa vastaan vartitorniseuran tulkinta Raamatusta, siis heidä teologiansa ja täysin.
Siinä poiketaan Totuudesta, koska alkuperäisistä kirjoituksista on poikettu vt-seuran oppitulkintaan.
Esim. Kolossalaiskirjeeseen on lisätty sanoja, joita alkuperäisissä kirjoituksissa ei ole.
Jumalan Sana on Totuus, jos ihmisten tulkintaa käyttäen siihen lisätään sanoja, merkitys muttuu ja siirrytään pois TOTUUDESTA.
5. Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.
6. Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.
( Sanal.30. )
Jumalan Sanaan ei ole lupa lisätä mitään, ettei Totuus muuttuisi valheeksi.
Vt-seura ei siis edusta Jumalan Sanan Totuutta, vaan selitysteologiaa, joka vaatii selityksen, "mitä Raamattu todella ilmoittaa" jne ..
Jehovan todistajana sinun on otettava vastaan täysin vt-seuran oppinkemys, itse et saa Raamatun pohjalta kyseenalaistaa vt-s-oppia, et yhtään, vaikka
Raamatusta jokin asia sinulle toisin aukeaisikin.
Vt-seuran oppi ei ole rehellinen oppi, koska Jumaan Sanaan on lisätty sanoja.
- JaakkooT
Mistä tiedät, mikä raamatunkäännös on tarkin? Onko kirkon käännös se oikea?
Etkö itse selitä raamatunpaikkoja? Sitähän te teette riitelyn säestyksellä. Sen olen huomannut. Välillä tulee selityksiä näystä, varsinaista potaskaa. Selittihän Jeesuskin Raamatun opetuksia. Kyllä kai Jumala tarkoitti, että Raamattua ymmärretään ja lupasi henkensä avuksi siinä.
Anna esimerkki selityksestä, joka on mielestäsi väärä. Minun mielestäni omat selostuksenne ovat täysin väärät esim. se että Jeesus on Jumala. Hänhän ei kilpaillut koskaa Isänsä asemasta.
Miksi pitäisi kyseenalaistaa jokin oppi, jos pitää sitä oikeana. Ilmeisesti itse teet sitä uskonnossasi. Haluni on varmistua asioista esim. juuri miten eri käännökset pitävät paikkansa, enkä usko ennakkoluuloihin, joita toimestasi myös esität.
Missä esimerkiksi sanotaan Raamatussa, että kaikki menevät taivaaseen, kuten opetat. Mitä varten ihminen luotiin Raamatun mukaan. Taivaaseenko? Eikö Raamattu sano, että MAA annettiin ihmislapsille.
Taisi tulla liikaa asiaa. Mutta, kuten sanotaan, etsivä löytää.- Usko.Toivonen
Nykyisin on hyvin helppoa verrata eri Raamatun käännöksiä keskenään.
Internetin kautta on saatavilla hyvin useita käännöksiä.
Jeesuksen opetukseen me voimme luottaa, koska Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta, ja muistuttaa kaikesta Jeesuksen opetuksesta.
Sen sijjaan vt-seuran selitysoppi vaatii selityksen, koska Raamatun ilmoituksesta on poikettu vt-seuran opin vuoksi osittain pois.
Tuo mainitsemani Kolossalaiskirjeen muuttaminen vastaamaan vt-seuran oppia on ilmeinen ja jokaisen rehellisen Raamatunlukijan todettavissa.
Kuuluu KR 33/38 mukaan näin:
15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
( Kol. 1. )
Ja tässä vt-seuran oppinsa vuoksi tekemät sanojen lisäykset Jumalan Sanaan.
15. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen,
16. sillä hänen välityksellään luotiin kaikki MUU*, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olkootpa ne valtaistuimia tai herrauksia tai hallituksia tai valtoja. Kaikki MUU on luotu hänen välityksellään ja häntä varten.
17. Hän on myös ennen kaikkea MUUTA, ja hänen välityksellään kaikki muu saatettiin olemaan ( Kol. 1. UMK )
Tekstiin on lisätty MUU, MUU, MUUTA, sanat.
Näitä lisättyjä sanoja ei alkuperäisissä kirjoituksissa ole.
Jos todellakin tarkoitat, mitä sanot, että " Haluni on varmistua asioista esim. juuri miten eri käännökset pitävät paikkansa", niin toivottavasti olet tämän asian suhteen rehellinen ja puolueeton ja tutustut eri käännöksiin.
Miksi kyseenalaistaa oppi?
Kaikki opit tulee peilata Jumalan Sanaa, Raamatun ilmoitusta vasten.
Jos joku oppirakennelma ei kestä Raamatun edessä tutkimisen, vaan vaatii esim. sanojen lisäämistä opin vuoksi, on sellainen oppi kyseenalaistettava. - JaakkooT
Mistä tiedät, että sana muu ei voisi kuulua siihen paikkaan. Voit ihan hyvin olla väärässäkin ja miten sana muu muuttaa opetusta. Otanpa selvää. Miten se muuttaa opetusta. Näinhän se kuitenkin on, koska Jeesusta sanotaan luomakunnan esikoiseksi, ainosyntyiseksi Pojaksi. Ainoa, jonka Jumala loi itse. Jeesuksen välityksellä luotiin kaikki muu. Senhän Raamattu selvästi sanoo. Olen samaa mieltä, että opetus täytyy perustua Raamattuun ja täällä palstalla olen huomannut, ettei se perustu ja siksi kyseenalaistan sen. Todistajilta olen saanut vastauksen omiin kysymyksiini. Minusta täällä ei puhuta Jumalasta paljoakaan. Ristiriitaista opetusta hänestä sensijaan. Minusta he noudattavat tarkasti Jeesuksen mallia, esim. Matt. 24:14. Heidän keskuudessaan ei ole riitaisia lahkoja, niinkuin kristikunta on täynnä. Jeesushan sanoi: "Siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni, että teillä on rakkaus keskuudessanne." He seuraavat Kristusta seurakunnan päänä, eivätkä juokse eri karismaattisten puhujien perässä. Ja he puhuvat paratiisista, jossa koko luomakunta tulee olemaan rauhassa ja että koko maa tulee olemaan täynnä Jumalan tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren. Sehän oli Jumalan alkuperäinen tarkoituskin. Eikö vain.
Kirkossa veisataan, että mä olen taimi sun tarhassa ja varten taivasta luotu. Sehän on aivan vastoin Jumalan tarkoitusta. Maan hän on antanut ihmisten lapsille, sanotaan Jumalan sanassa. Minä ainakin haluaisin elää maan päällä paratiisissa, enkä teidän kertomassa taivaassa. Ette edes kerro, mitä siellä tehdään. Siihenkin olen saanut vastauksen, miksi jotkut menevät taivaaseen. Jeesuksen hallitsijatovereiksi, niinkuin Ilmestyskirjassa puhutaan. Tällaisia ei ole koskaan puhuttukaan kirkon opetuksissa. Kanteleensoitosta on vain mainittu. Kuka haluaa soittaa kannelta iäisyyden.
Itseäni ei kiinnosta mennä joukon mukana tietämättä asiasta enenpää. - Usko.Toivonen
Ensinnäkin, Raamattu ei sano " luomakunnan esikoinen" vaan "esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa".
Toiseksi, Raamattu ei sano, että " Jeesuksen välityksellä luotiin kaikki muu".
Vt-seuran käännöksessä niin sanotaan, mutta ei Raamatussa. - Usko.Toivonen
Kirjoitat "JaakkooT":
>> Heidän keskuudessaan ei ole riitaisia lahkoja, niinkuin kristikunta on täynnä. Jeesushan sanoi: "Siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni, että teillä on rakkaus keskuudessanne." >>
Tuo on tärkeä Herran Jeesuksen käsky:
34. Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
35. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
( Joh. 13. )
Mutta kuinka tuo käsky toimii niiden Jeesuksen opetuslasten osalta, jotka vaikkapa eroavat vakaumuksensa tähden Jehovan todistajien järjestöstä, mutta ovat elävässä uskossa Herraan Jeesukseen?
Kylmeneekö tuo rakkaus siinä vaiheessa?
Vai tunnetaanko Jehovan todistajat siitä, että he tottelevat Herran käskyä rakastaa kaikkia opetuslapsia? Ja rakastavat uskonsa tähden järjestöstä eronneita?
Miten on "JaakkooT"?
- JaakkooT
Miten asia muuttuu? Mistä voit perustella, mikä Raamattu on oikea. Siitä on tehty satoja käännöksiä. Miksi juuri todistajien käännös ei ole oikea. Huomasin, että esim. Kirkkoraamattuun on lisätty Isämeidän rukoukseen loppusanat, jotka eivät siihen kuulu alunperin ja se luetaan kirkoissakin: sillä sinun on valtakunta ja voima jne. Ja siitä on jätetty kokonaan pois se nimi, jonka pyhittämistä Jeesus rukoili. Kehoittaisin kirjoittajaa syventymään todella aiheeseen, eikä vain mututuntumalta väittää puolueellisesti jotain vääräksi. Luulenpa, ettei näin ole tapahtunut. Oletko varmistautunut kaikesta, niinkuin Raamattu kehoittaa? Vai menetkö vain sen pohjalta, mikä on suosittua? Vai totuuden mukaan.
On todella monia asioita uskonnossasi, jotka voi Raamatun avulla todistaa vääräksi. Ehkä suurin ja tärkein, totuus Jumalasta.- alkukielen.mukaan
Hommaa itsellesi vaikkapa Novum kirjasarja, niin ei tarvitse enää ihmetellä.
Eli siinä on alkukielellä eli kreikaksi lähes kaikkien käännösten pohjana käytetty teksti.
Sitten siinä on sana sanasta käännös suomeksi, eli voi itse tutkia siitä suoraan, että mitä on lisätty tai poistettu ja mikä on jossain käännöksessä väärin käännetty !
Lisäksi yksi kirjoista on vielä sanakirja, josta voit itse tutkia eri sanojen merkityksiä ! - alkukielen.mukaan
Siis tietoa on nykyään tarjolla kyllä !
Kysymys kuuluu enää, että haluatko OIKEASTI löytää Totuuden, vai haluatko pitäytyä niissä valheissa, joita sinulle on syötetty totuutena ?
Minä itse olen löytänyt paljon valhetta niistä opetuksista, joita minulle oli syötetty totuutena.
Eli itse kun tutkii ja koettelee kaikki kunnolla, on nykyään siis täysin mahdollista vapautua vääristä opeista ja valheista.
Siis nuorena uskovana, minä itse en kyennyt heikon Raamatun tuntemukseni vuoksi kyseenalaistamaan oppeja ja opetuksia, joita minulle silloin syötettiin, mutta nyt kun itse olen asiat Raamatusta ja jopa alkukielen kirjoitukisista niitä tutkinut ja niitä koetellut, olen Herran armosta saanut niistä valheista ja harhaopeista vapautua. - Usko.Toivonen
Hyvät kommentit sinulta "alkukielen.mukaan".
Ongelma ei ole niinkään, onko kirjoituket saatavilla, vaan paremminkin siitä, onko halukkuutta tutustua kirjoituksiin ja onko lupa tutkia ominpäin.
Raamatun tuntemus on tosi tärkeää, jos Raamatun tuntemusta ei ole, on paljon helpompi "saalis" erilaisille opintuulille. - JaakkooT
Tuli nyt käytyä kuuntelemassa puhe: Kuka Jeesus Kristus on, valtakunnansalilla. Niin selvää ja opettavaa puhetta en ole missään kuullut.
Käsiteltiin asioita, mitä Raamattu kertoo hänestä, miksi tuli maan päälle.
Hänen persoonallisuutensa vetosi ihmisiin, hän oli empaattinen ja lempeä auttoi ja paransi ihmisiä. Puhui paljon Isästään, 160 kertaa hän sanoi Isämme. Hän sanoi meidän Isämme, joten hänen Isänsä voi olla meidänkin Isämme.
Hänessä toteutui ne ennustukset, joita profeetat olivat jo ennen kertoneet.
Ennenkaikkea hänen sanomansa sydän oli Jumalan Valtakunnassa, joka on ainoa tosi ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Muuten, en ole koskaan kuullut teidän puhuvan siitä, mikä se on ja mitä se tulee tekemään ihmiskunnan hyväksi.
Sain myös hyvän vastauksen siihen väitteeseen, että hän olisi Jumala. Selvästi tuli hänen asemansa. Hän on Jumalan Poika. Panin ylös joitakin raamatunpaikkoja. Voit lukea esim. Matteus 16: 15, 16. Hän ei kiistänyt sitä, että olisi Jumalan Poika, eikä korjannut sanomalla, että olisi Jumala. Sitävastoin hän sanoi: " Sillä minä olen tullut alas taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaanhänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut."
Pidin myöskin siitä, että Jeesuksen ei sanota osallistuneen politiikkaan, vaan sanoi, ettei hänen kuninkuutensa ole tästä maailmasta ja sanoi, ettei hänen seuraajansakaan olisi siitä. ( Joh 17:16; Joh.6: 38)
Hebrealaisille 10: 12, 13 kertoo, että hän on istunut Jumalan oikealle puolelle ja odottaa aikaa, jolloin hän Jumalan valtakunnan kuninkaana tulee poistamaan kaiken pahan. Aikanaan Jumala lähetti profeettansa Jesajan kertomaan, mitä tulisi tapahtumaan maan päällä tuon Jumalan valtakunnan aikana, esim. Jesaja 35:5,6.
Tässä on jotain, jota sain oppia. Järkevää ja kiinnostavaa opetusta, jota en ole muualla saa kuulla.
En tiedä, mitä vihjasit "saaliilla" , mutta olisiko näin, että oma opetuksesi olisi juuri sitä opintuulta, jota pitää karttaa. Vahvasti tuntuu siltä. Ero opetuksien välillä tuntuu kuin valtamereltä. Juttunne tuntuu kevyeltä sen rinnalla, mitä kuulin. Viisasta ja Raamattuun perustuvaa. Minusta heittelet väitteitä hyvin kevyesti. Menkääpä muutkin vertailemaan opetuksia. - Usko.Toivonen
Sitäpä tarkoitin, että ne jotka eivät tunne Raamatun ilmoitusta ovat helppoja saaliita esim. vartiotorniseuran opille, jota Jehovan todistajat julistavat.
Sellaiselle ihmiselle, joka ei tunne Raamattua on helppo syöttää erilaisia oppeja,
opintuulia.
Mutta joka tuntee Raamatun ilmoituksen, ei ole eksytettävissä.
Tunnen sen verran vartiotorniseuran oppia ja historiaa, että tiedän, ettäse oppi ei ole minua varten.
Sellainen oppi, mikä vaatii Raamatun ilmoituksen sisällön muuttamista, mm. lisäämällä sanoja, ei ole rehellinen oppi.
Saatko muuten oma-aloitteisesti tutkia asiaa, josta olemme keskustelleet, sanojen lisäämiseen Jumalan Sanaa, Kolossalaiskirje 1. luku 15-17.
Vastaatko kysymykseeni, jonka jo aiemmin esitin todistajien rakkaudesta,
18.3.2018 klo 15:19 kommentissani. - JaakkooT
Minusta he tuntevat Raamatun paljon paremmin, kuin muut uskonnot. Tutkivat sitä ahkerasti. Kerropa, mikä heidän opetuksensa on väärää. Perustelet väitteesi heikosti, sanot vain, että he ovat väärässä. Minusta juuri te muutatte opeillanne Raamatun sisältöä ja kerrotti sitä, mikä on suosittua. Miten niin en saisi tutkia asioita oma-aloitteisesti. Sitähän juuri teen, koska minusta kirkoissa opetetaan valheita Jumalasta (kolmiyhteinen) että kaikki menevät taivaaseen ja, että sielu on kuolematon. Ette puhu Jumalan valtakunnasta, koska ette tiedä, mikä se on. En näe mitään ristiriitaa Kolossalaiskirjeessä. Sehän vain osoittaa Jeesuksen aseman Jumalaan nähden. Isä on minua suurempi, sanoi Jeesus. Ei kai hän valehdellut. Ja Jumala on Kristuksen pää, miten ymmärrät sen.
Viimeiseen lauseeseesi laitan pari raamatun paikkaa. 2. Johanneksen kirje 1:10; 1. Korinttilaisille 5:9-13. Eikö sitä noudateta teidän keskuudessanne? Eikö se ole Raamatun neuvo? Nyt sänky kutsuu, meni myöhälle. Tyytyväinen päivääni, koska sain paljon tietoa, joka kuulosti viisaalta ja oikealta. Myös miellyttävästi esitettynä, ei hurmahenkisyytä vaan rauhaa uhkuen. Ei mitään sanojen hokemista, vaan oikeanlaista opetusta. - fghjhgjkghj
alkukielen.mukaan kirjoitti:
Hommaa itsellesi vaikkapa Novum kirjasarja, niin ei tarvitse enää ihmetellä.
Eli siinä on alkukielellä eli kreikaksi lähes kaikkien käännösten pohjana käytetty teksti.
Sitten siinä on sana sanasta käännös suomeksi, eli voi itse tutkia siitä suoraan, että mitä on lisätty tai poistettu ja mikä on jossain käännöksessä väärin käännetty !
Lisäksi yksi kirjoista on vielä sanakirja, josta voit itse tutkia eri sanojen merkityksiä !'Alkukielen mukaan' on valheellinen väite. Alkuperäisiä käsikirjoituksia ei ole ollut olemassa sitten ties milloin. Se varmaan oli Jumalan suurta viisautta. Jos jotenkin nuo alkuperäiset tekstit olisivat fyysisinä esineinä säilyneet, niitä olisi alettu palvoa. Jumala on säilyttänyt sanansa elävällä tavalla. Syyrian ja Antiokian kristittyjen kirjoituksista syntyi Textus Receptus, ja he jo varhain torjuivat vääristellyn valheopin, joka tuli Alexandriasta, ja jonka teksteihin (Textus Vaticanus ja Textus Sinaiticus) nykyiset käännösväärennäkset pohjautuvat. Suomalaista 90-luvun väännöstä ei kannata lukea ollenkaan, paitsi vertailumielessä. Kirkkoraamatussa 30-luvulta on poistettu lukuisia jakeita kokonaan tai osittain, ja jopa Biblian 1880-lukua uudemmissa versioissa on virheitä.
Jumala tiesi, että englannista tulee maailmankieli lopun aikoina. Siksi on loogista, että Hän säilytti sanansa King James Authorised Version -Raamatussa vuodelta 1611. Lukekaapa sen kääntäjien kertomus käännösprosessista tuon Raamatun esipuheesta, joka löytyy netistäkin. He käyttivät Textus Receptusta. Ns 'New King James Version' väittää käyttävänsä' tuota tekstiä, laajan yleisön vaatimuksesta, mutta oikeasti käyttää noita alexandrialaisia vääriä tekstejä.
Ei kannata lukea noita 'alkutekstejä', eikä niiden käännöksiä. Noiden teosten laatijoilla on yksi pyrkimys: tuhota KJV:n uskottavuus. He eivät tule onnistumaan täysin, mutta yksittäisiä ihmisiä he onnistuvat harhauttamaan, valitettavasti. Kannattaa lukea suomalaista vanhaa Bibliaa ja jos osaa englantia, KJV:ta.
Kuunnelkaa Gail Riplingerin puheita aiheesta tai lukekaa hänen kirjojaan.
Nykyään, kun kuulen tai luen jonkun saarnurin möläyttävän tuon 'alkutekstin mukaan', siirryn muualle. Tiedän, että kyseessä on asiaan perehtymätön, tai tahallisesti harhaan johtava, tai oman tärkeytensä niin pullistama, että tuntee tarvetta esittää jotain 'alkutekstin' asiantuntijaa, vaikkei osaa kreikkaa, hepreaa, arameaa eikä latinaa. - Usko.Toivonen
"JaakkooT" :lle.
Huomaa, että tässä on kysymys suuremmasta asiasta, kuin pelkästä tulikinnasta.
Vt-seura on oman tulkintansa pohjalta lisännyt sanoja Pyhään Jumalan Sanaan.
Siis tietoisesti rikkonut Jumalan käskyä.
5. Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.
6. Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi. ( Sananl. 30. )
Tämä on aivan kiistaton asia, ja jokaisen rehellisen ihmisen todennettavissa, jos vain ihminen on aito ja rehellinen, niin kuin uskovan kuuluu olla.
Katso asiaa vaikka tuossa edellisessä kommentissa mainitusta Raamatun käännöksestä.
Sitten tuo selityksesi kysymykseeni, kuinka Jehovan todistajat toimivat tilanteessa, jossa joku heistä eroaa Jt:sta uskon vakumuksen vuoksi, vaikka hän on elävässä uskossa Herraan Jeesukseen.
Otit esimerkkinä 1. Kirjeen Korinttilaisille, kuinka sen kirjeen alussa ilmaistaan Jeesuksen pyhät, Jumalan seurakunnan jäsenet:
2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin. ( 1. Kor. 1. )
Uskovat huutavat avuksensa ( avuksi huutaminen on voimakasta rukousta, turvautumista Herraan Jeesukseen ) Herranaan Jeesusta Kristusta.
Toinen kohta oli Johanneksen toisesta kirjeestä, 1. Johanneksen kirjeessä on
ilmoitettu, mistä voi tunnistaa Jumalan Hengen.
1. Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
4. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. ( 1. Joh. 4. )
Myös tuossa 2. Johanneksen kirjeessä, minkä mainitsit on vastaava viittaus, mistä tunnistaa uskovan ja antikristuksen.
7. Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja
antikristus.
Yhteenveto:
Raamatun tekstiin ei saa lisätä sanoja oman teologian, tulkinnan pohjalta.
Teologian tulee kestää Jumalan Sanaa vasten ilman Raamatun tekstiin kajoamista. Jos sanoja lisätään Jumaan Sanan totuus, muutetaan ihmisten toimesta valheelliseksi.
Jeesuksen seuraajia, opetuslapsia, ei ole lupa syrjiä. Heillä on keskinäinen rakkaus yhdessä ja samassa Uskon Hengessä, Jumalan Hengessä, joka heitä kuljettaa. Oppirakennelmat eivät voi mennä tämän yli.
- JaakkooT
Alkuperäisiä kirjoituksia tuskin on mahdollista saadakaan. On löytynyt kuitenkin vanhoja kirjakääröjä, josta voi saada vihiä, miten lähellä teksti on nykyraamattuja. Vaatii puolueettomia tutkijoita, ei ennakkoluulojen täyttämiä henkilöitä. Ihan tavallinenkin ihminen saa aikapaljon tietoa, jos hakee tietoa vilpittömin mielin. Senverran tietoa on tarjolla, enkä itse ainakaan välitä ennakkoluulojen sävyttämistä väitteistä. Jumala on kuitenkin kirjan takana ja haluaa säilyttää sen sanoman mahdollisen tarkkana. Sen sanoma on pysynyt samana, ja vaikka kielen vanhentumisen takia, niitä joudutaan uusimaan ihmiselle ymmärrettäväksi, Jumalan henki varmasti vaikuttaa vilpittömissä kääntäjissä. Se on kuitenkin tärkeintä. Vilpittömät ihmiset haluavat kääntäessään pyytää Jumalan apua työssään. Olen tutkinut myös Um. käännöksen taustoja ja hyvin tarkkaa, sana sanalta tarkastettua työtä on tehty vuosikymmenien ajan, joten pidän sitä hyvin luetettavana. Olen tietoinen esim. Usko Toivosen vahvasta antipatiasta todistajia kohtaan ja en pidä sitä siksi puolueettomana Raamatun käännösten arvioinnissa.
Yleisenä mielipiteenä helluntailaisten sivustoja lukiessani, pidän sitä hyvin riitaisana, jossa arvostellaan eri puhujia ja sitä pidetään mittapuuna uskolleen, kuka puhuja sattuu olemaan. Raamatunjakeita ladellaan pitkiä litanioita, ilman asian merkitystä. Tulee se kuva, että määrä ratkaisee, vaikka sitä ei tarvitsisi ymmärtääkkään.- saviseutulainen
Jehovan todistajat eivät huuda avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Mormonit eivät huuda avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Vuosia sitten eräs mormoniserkkuni kielsi minua rukoilemasta suoraan Jeesusta Kristusta.
Jehovan todistajilla, sen paremmin kuin mormoneilla, ei ole Jeesusta Kristusta.
Heillä on eri Jeesus, ei Jeesusta Kristusta, syntiemme sovittajaa ja lunastajaamme, Herraamme ja Vapahtajaamme. - rehellisyyttä
Väitteesi on jälleen väärä. Todistajat arvostava Jumalan Poikaa ja hänellä on juuri tärkeä asema Jumalan suunnitelmissa. Hän on juuri lunastajamme ja seurakunnan pää. Ohjaa saarnaamistyötä nykyään. Hän teki juuri samaa työtä, saarnasi Valtakunnan hyvää uutista, jota todistajatkin tekevät ympäri maailman.
Hän on tuleva valtakunnan Kuningas ja tulee toteuttamaan Jumalan tahdon poistamalla kaiken pahuuden. Ei se, että sanoo huutavansa jotain nimeä, merkitse automaattista pelastusta, kuten Jeesus itse sanoi Matt.7:21-23. Jumalan tahdon tekeminen merkitsee ikuista elämää.
On ikävä, että annatte lausuntoja, jotka eivät pidä paikkaansa, annatte väärää todistusta. Jehovan todistajat ovat tutkineet tarkasti Jeesuksen elämää vuosikymmeniä monelta kohdalta. Kristikunnassa hänet yleensä tunnetaan pienenä lapsena seimessä joulun aikaan tai riutuvana miehenä kidutuspaalussa pääsiäisen aikaan. Muuten häntä tunnetaan vähäisesti. Ei kerrota, mitä hän nyt tekee ja mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan hänen toimestaan.
Lunnaiden ansiosta juuri kaikki on mahdollistettu. Täsmällinen tieto Jumalasta ja hänen Pojastaan on tärkeää. Joh 17:3. Ei riitä jonkun nimen huutaminen, jos ei tunne häntä. Ykseys opetuksessa on myös tärkeä ja sitä ei juuri huomaa, kun lukee tällä sivustolla olevia kirjoituksia. - JaakkooT
rehellisyyttä kirjoitti:
Väitteesi on jälleen väärä. Todistajat arvostava Jumalan Poikaa ja hänellä on juuri tärkeä asema Jumalan suunnitelmissa. Hän on juuri lunastajamme ja seurakunnan pää. Ohjaa saarnaamistyötä nykyään. Hän teki juuri samaa työtä, saarnasi Valtakunnan hyvää uutista, jota todistajatkin tekevät ympäri maailman.
Hän on tuleva valtakunnan Kuningas ja tulee toteuttamaan Jumalan tahdon poistamalla kaiken pahuuden. Ei se, että sanoo huutavansa jotain nimeä, merkitse automaattista pelastusta, kuten Jeesus itse sanoi Matt.7:21-23. Jumalan tahdon tekeminen merkitsee ikuista elämää.
On ikävä, että annatte lausuntoja, jotka eivät pidä paikkaansa, annatte väärää todistusta. Jehovan todistajat ovat tutkineet tarkasti Jeesuksen elämää vuosikymmeniä monelta kohdalta. Kristikunnassa hänet yleensä tunnetaan pienenä lapsena seimessä joulun aikaan tai riutuvana miehenä kidutuspaalussa pääsiäisen aikaan. Muuten häntä tunnetaan vähäisesti. Ei kerrota, mitä hän nyt tekee ja mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan hänen toimestaan.
Lunnaiden ansiosta juuri kaikki on mahdollistettu. Täsmällinen tieto Jumalasta ja hänen Pojastaan on tärkeää. Joh 17:3. Ei riitä jonkun nimen huutaminen, jos ei tunne häntä. Ykseys opetuksessa on myös tärkeä ja sitä ei juuri huomaa, kun lukee tällä sivustolla olevia kirjoituksia.Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Tarkoitushaluisesti pidetään yllä väärää kuvaa todistajista.
Se, mitä sain esim. kuulla valtakunnansalilla heidän puheensa Jeesuksesta, oli viisaampaa ja paljon enemmän, mitä olen kuullut muiden uskontojen tilaisuuksissa. Minusta puhe hellareiden tilaisuuksissa on uhkauksia niille, jotka eivät usko heidän tavallaan. Kadotus on edessä. Opetus on kevyttä asioiden toistoa. Sanon ehkä ankarasti, mutta ajattelemiseen olisi ehkä aihetta. Jos esittää jonkin syytteen, se olisi hyvä perustella. Itse olen valmis perustelemaan kantani, miksi opetuksenne ei tehoa minuun. - rehellisyyttä
saviseutulainen kirjoitti:
Jehovan todistajat eivät huuda avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Mormonit eivät huuda avukseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Vuosia sitten eräs mormoniserkkuni kielsi minua rukoilemasta suoraan Jeesusta Kristusta.
Jehovan todistajilla, sen paremmin kuin mormoneilla, ei ole Jeesusta Kristusta.
Heillä on eri Jeesus, ei Jeesusta Kristusta, syntiemme sovittajaa ja lunastajaamme, Herraamme ja Vapahtajaamme.Pyysikö Jeesus, että häntä rukoiltaisiin? Rukouksethan esitetään Jumalalle Jeesuksen kautta. Hän on välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Vain Jumalasta sanotaan, että hän on rukousten kuulija.
Jeesus antoi mallin tästäkin. - Usko.Toivonen
Alkuseurakunnan muodostumisen jälkeen, on uskovan tuntomerkki ilmoitettu Apostolien teoissa.
Saulus tarsolainenvainosi Jeesuksen pyhiä, uskovia, Jumalan seurakuntaa ja hänen Jerusalemin ylipapeilta saamassaan vangitsemiskirjeessä oli kirjattuna uskovavien tuntomerrkki:
13. Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14. ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
( Apt. 9. )
Eli, ne jotka avukseen huutavat Herraa Jeesusta Kristusta, vangittiin ja vietiin
sidottuina Jerusalemiin rangaistaviksi.
Avukseen huutaminen on voimakasta rukousta.
On siis kiistatonta, että alkuseurakunnan ajoista lähtien uskovat ovat avukseen huutaneet Herranaan Jeesusta Kristusta.
Niin teki myös Saulus, sen jälkeen, kun oppi tuntemaan Herran Jeesuksen, eikä hänen enää tarvinnut kysyä "kuka olet Herra?"
16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
( Apt. 22. ) - rehellisyyttä
Mitä tarkoitat tällä huutamisella? Onko se vain jonkun nimen huutamista? Eikö se merkitse uskomista häneen ja tomimista hänen mallinsa mukaan.Jeesus antoi hyviä ohjeita rukoilemisesta, ennenkuin itse rukoili Isäänsä. Matt. 6.:ssa luvussa kerrotaan juuri, että Isälle tulee rukoukset esittää. Jos lukee 1--8 huomaa kenestä Jeesus puhui rukouksen kohteena. Vielä ennen kuolemaansa esitti Jeesus rukouksen Isälleen, jossa hän tunnusti kenen tahto oli tärkeimpänä hänelle. Matteus 26:39.
Jeesus antoi mallin meille, miten meidän tulee myös rukoilla, niinkuin muissakin asioissa. Hän ei halunnut palvontaa itselleen, vaan osoitti aina palvontansa Isälleen. Jumala on rukousten ainoa kuulija, hän ei ole luovuttanut tuota asemaa kenellekään. Ja hän se, jolta apu tulee viime kädessä. Myöskin Jeesukselle. - Usko.Toivonen
Kysymys on pelastumisesta.
11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
( Room. 10. )
Ei Saulus huutanut avukseen Herran nimeä, ennen kuin oppi Hänet tuntemaan.
Tämä on juuri ongelma vartiotorniseuran opissa, Jeesusta ei saa huutaa avukseen, vaikka alkuseurakunnan ajoista se on ollut uskovan tuntomerkki.
Tämän asianhan Paavali tuo esille Korinntolaiskirjeessään.
2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
( 1. Kor. 1. ) - rehellisyyttä
Profeetta Joel kirjoitti 2:32: "Jokainen, joka huutaa avukseen Jehovan nimeä pääsee turvaan." Sekä apostoli Pietari lainasivat teksteissään tätä hyvin tärkeää vaatimusta. Apostolien teot 2:21 Room.10:13.
Tiedämme, että hebrealaisissa kirjoituksissa Jumalan nimi on Jehova ja tuota nimeä Joel käytti kirjoituksessaan. Se, että Jumalan persoonanmi on jätetty pois Raamatun käännöksistä sekoittaa ja hämmentää käsitystä. Sekä Jeesuksesta, että Jumalasta käytetään arvonimeä Herra. Ja nämä apostolivat lainasivat juuri tuota paikkaa, jossa kehoitetaan huutamaan Jumalan nimeä Jehova. Siis Paavali ja Pietari ( jäi pois nimet alussa). Kukaan ei voi kiistää, että Jumalan nimi kirjoitettiin hebrean kielessä JHWH. Siellä vokaalit lisättiin puhekielessä. Joten tosi Jumalan nimen huutaminen merkitsi elämää. Tässä ei tarkoiteta Jeesuksen nimeä vaan Jumalan persoonanimeä Jehova. Tuota nimeä käytetään yleisesti suomen kielessä.
Tuo nimi on tärkeä tuntea. Paavalihan lisäsi tähän kehoitukseen erään piirteen, kun hän sanoi: "Kuinka he tulevat huutamaan avukseen häntä, johon eivät ole uskoneet."
Jumalan nimen avuksi huutaminen ei tarkoita vain sitä, että tietää tuon nimen ja käyttää sitä. Siihen sisältyy se, että oppii tuntemaan hänet, luottamaan häneen, tottelemaan häntä ja panemaan ensisijalle elämässään. Siitä tulee elämän tärkein asia.
Siksi tulee ottaa selvää, mikä Jumalan tahto on meidän elämässämme.
Roomaliskirjeen 10.:ssä luvussa kehoitetaan huutamaan avukseen tosi Jumalan Jehovan nimeä. Niin Jeesuskin teki ja hän pyysi rukouksessakin: "Pyhitetty olkoon SINUN NINESI." Herra ei ole kenenkään persoonanimi, vaan arvonimi. Jeesuksenkin nimi on säilytetty Raamatussa, mutta kääntäjät ovat jättäneet pois kaikkeuden tärkeimmän nimen. Siksi haluamme olla tuon nimen todistajia. Jesja 43:10-12. Jeesuskin sanoi itseään todistajaksi, hän todisti totuuden puolesta.
Jumala ei ole koskaan sanonut vaihtaneensa nimeään. Kristikunta on hyljännyt tuon nimen. - saviseutulainen
rehellisyyttä kirjoitti:
Profeetta Joel kirjoitti 2:32: "Jokainen, joka huutaa avukseen Jehovan nimeä pääsee turvaan." Sekä apostoli Pietari lainasivat teksteissään tätä hyvin tärkeää vaatimusta. Apostolien teot 2:21 Room.10:13.
Tiedämme, että hebrealaisissa kirjoituksissa Jumalan nimi on Jehova ja tuota nimeä Joel käytti kirjoituksessaan. Se, että Jumalan persoonanmi on jätetty pois Raamatun käännöksistä sekoittaa ja hämmentää käsitystä. Sekä Jeesuksesta, että Jumalasta käytetään arvonimeä Herra. Ja nämä apostolivat lainasivat juuri tuota paikkaa, jossa kehoitetaan huutamaan Jumalan nimeä Jehova. Siis Paavali ja Pietari ( jäi pois nimet alussa). Kukaan ei voi kiistää, että Jumalan nimi kirjoitettiin hebrean kielessä JHWH. Siellä vokaalit lisättiin puhekielessä. Joten tosi Jumalan nimen huutaminen merkitsi elämää. Tässä ei tarkoiteta Jeesuksen nimeä vaan Jumalan persoonanimeä Jehova. Tuota nimeä käytetään yleisesti suomen kielessä.
Tuo nimi on tärkeä tuntea. Paavalihan lisäsi tähän kehoitukseen erään piirteen, kun hän sanoi: "Kuinka he tulevat huutamaan avukseen häntä, johon eivät ole uskoneet."
Jumalan nimen avuksi huutaminen ei tarkoita vain sitä, että tietää tuon nimen ja käyttää sitä. Siihen sisältyy se, että oppii tuntemaan hänet, luottamaan häneen, tottelemaan häntä ja panemaan ensisijalle elämässään. Siitä tulee elämän tärkein asia.
Siksi tulee ottaa selvää, mikä Jumalan tahto on meidän elämässämme.
Roomaliskirjeen 10.:ssä luvussa kehoitetaan huutamaan avukseen tosi Jumalan Jehovan nimeä. Niin Jeesuskin teki ja hän pyysi rukouksessakin: "Pyhitetty olkoon SINUN NINESI." Herra ei ole kenenkään persoonanimi, vaan arvonimi. Jeesuksenkin nimi on säilytetty Raamatussa, mutta kääntäjät ovat jättäneet pois kaikkeuden tärkeimmän nimen. Siksi haluamme olla tuon nimen todistajia. Jesja 43:10-12. Jeesuskin sanoi itseään todistajaksi, hän todisti totuuden puolesta.
Jumala ei ole koskaan sanonut vaihtaneensa nimeään. Kristikunta on hyljännyt tuon nimen.Ihmistekoisen opin tunnistaa helposti mm. siitä, että se vaatii selitystä selityksen perään.
Jehovan todistajat ovat erityisen perusteellisia ja kärsivällisiä selityksissään, jotka eivät lopu, vaan jatkuvat jatkumistaan.
Jeesus Kristus ei vaadi mitään selityksiä eikä setvimisiä.
Ne, jotka Jumalan armosta ovat saaneet ottaa vastaan syntiensä sovittajana ja lunastajanaan, Herranaan ja Vapahtajanaan, Jeesuksen Kristuksen, ja ovat saaneet syntyä Pyhän Hengen voimasta uudesti ylhäältä, tuntevat kyllä Herransa Jeesuksen Kristuksen. He eivät selitä eivätkä vatvo.
Heille Jeesus Kristus on sama EILEN ja TÄNÄÄN ja IANKAIKKISESTI.
He ovat Jumalan lapsia.
"Ja kaikille, jotka ottivat Hänet ( Jeesuksen Kristuksen ) vastaan, Hän ( Jeesus Kristus ) antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi. Niille, jotka uskovat Hänen ( Jeesuksen Kristuksen ) nimeensä, ja jotka eivät ole syntyneet verestä eivätkä lihan tahdosta, eivätkä miehen tahdosta, vaan JUMALASTA". - Usko.Toivonen
Ei kristikunta ole tuota nimeä hyljännyt.
Alkuseurakunnan muodustumiseta lähtien uskovat, Jeesuksen pyhät, ovat avukseen huutaneet Herran Jeesuksen nimeä.
Pelastuksen evankeliumiahan alettiin julistamaan Pyhän Hengen vuodatuksesta alkaen.
Apostolit joutuivat vainojen kohteeksi, koska he alkoivat julistamaan evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
40. Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
41. Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.
42. Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta. ( Apt. 5. )
Ja opetuslasten joukko alkoi kasvamaan nopeasti hyvin suureksi.
Julistajien joukko siis kasvoi nopeasti. Sillä ..
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? ( Room. 10. )
Herran Jeesuksen nimen julistamisesta tässä on kysymys.
Ja todellakin , Jeesuksen pyhät huutavat avuksensa Herran Jeesuksen nimeä.
14. ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". ( Apt. 9. )
Jeesus on Herra, ainoa nimi mikä on ihmiskunnalle annettu, jossa pelastua.
Ja Jumalan seurakunnan tuntee juuri siitä, että uskovat huutavat avuksensa Herran Jeesuksen nimeä.
( 1. Kor. 1. )
Paavalihan ei tuntenut Herraa Jeesusta, ja niinpä hän joutui kysymään:
4. ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
5. Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. ( Apt. 9. )
Ja kohta Saulus kääntyi, huusi avuksensa Herran Jeesuksen nimeä, ja entisestä tuon nimen vainoajasta tuli tuon nimen julistaja.
26. Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi.
27. Mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi heille, kuinka Saulus tiellä oli nähnyt Herran, ja että Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskossa oli rohkeasti julistanut Jeesuksen nimeä.
28. Ja niin hän kävi heidän keskuudessaan sisälle ja ulos Jerusalemissa ja julisti rohkeasti Herran nimeä. ( Apt. 9. )
Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeen 10. luvun kohdan tämän oman kokemuksensa kautta.
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? ( Room. 10. )
Tässä Paavali kirjoittaa Herrasta Jeesuksesta ja Hänen nimestään. - rehellisyyttä
Onhan krisrikunta hylännyt Jumalan nimen Jehova. Jeesuksen nimeä ei poistettu käännöksistä, mutta Jumalan nimi Jehova on poistettu. Kun hän antoi tuon nimen itselleen, hän sanoi, että sillä häntä tulee kutsua sukupolvesta sukupolveen. Roomaliskirje osoittaa, että juuri sen merkitsevä elämää, että huutaa avukseen Jehovan nimeä. Jeesuskin teki niin ja halusi tehdä tunnetuksi Isänsä nimen. Kaikki muut erisnimet on säilytetty Raamatussa, mutta tärkein nimi jätetty pois.
Jumalan päävastustajan pahuuden alkuunpanian tarkoitus onkin, että ihmiset eivät oppisi tuntemaan sitä ja iloitsee, kun sitä pilkataan. Hänen ovela juonensa on saanut suurta jalansijaa, mutta Jumala sanoo sanassaan, että hän tulee kunniaansaattamaan pyhän nimensä kaikkien nähden. Mekin haluamme osaltamme tehdä samoin. - Usko.Toivonen
Roomalaiskirje vahvistaa vain sen, mitä alkuseurakunnan alusta uskovat ovat tehneet, eli huutaneet avuksensa Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Tämähän on tallennettu kirjoituksiin:
2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin. ( 1. Kor. 1. )
Se, jos vt-seura ei salli jäsenistönsä niin tehdä on eri asia, mutta silloin he eivät toimi kuten alkuseurakunnan uskovat.
Kirjoituksissa on selkeästi tuotu esille, että Jumalan seurakunta, Jeesuksen pyhät, Jumalan Hengen kuljettamat Jumalan lapset, huutavat avuksensa Herraa Jeesusta Kristusta.
( Apt. 9. )
Ymmärrän kyllä, että tahdot tämän totuuden kiistää, koska vt-seuran oppi sen kieltää.
Alkuseurakunta alkoi julistamaan Pelastuksen evankeliumia Jeesuksen Kristuksen nimessä, kuten Jeesus todistajilleen käskyn antoikin.
8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
( Apt. 9. )
Pyhä Henki heissä, Jeesuksen todistajissa.
- Jumalan.hullu
# Jos kysyy mitä uskontokuntaa uskostaan puhuva edustaa, jää vastaus saamatta. Miksi näin? Häpeääkö uskovainen kuitenkin uskoaan peläten leimautuvansa joksikin vai onko kyseessä selkäranggattomuus eli tarve luikerrella pois kiusallisesta asiasta ryhtymällä puhumaan asian sivusta? #
- yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen:
En edusta mitään uskontokuntaa, vaan Jeesusta Kristusta. Taaivaaseen pääsy ei ole uskontokunnasta kiinni. Pääsylippu on usko Jeesukseen Kristukseen, kuuluipa, tai oli kuulumatta ns. kirkkokuntiin.
"# Ja sitä ei saa olletikkaa kysyä että mikä tekee sinun uskostasi paremman kuin muut uskonnot ja miksi olet valinnut juuri tämän uskonsuuntauksen mitä edustat... #
- kaikki kristityt, jotka uskovat Jeesukseen Vapahtajanaan ja syntiensä anteeksiantajana ovat tasavertaisia Taivaan kansalaisia.
Kristinuskoei ole uskonto. Jeesus Kristus ei ole uskonto, vaan Elävä Persoona.
Ainoastaan Hän on osoittanut olevansa ainoa Elävä Jumala, ns. jumalia (kuolleita) on lukematon määrä, ihmisten keksintöjä.
Jos palstalaiset kutsuvat kristinuskoa uskonnoksi, niin verrataan nyt teidän mieliksenne asiaa, mikä tekee kristinuskosta paremman?
Jeesus Kristus on ainoa, joka on osoittanut olevansa elävä ja todellinen.
Minkään muun ns. uskonnon jumalat eivät ole tehneet mitään näkyvää ja todellista. Jeesus Kristus, meidän Vapahtajamme on ylivertainen voimassaan ja viisaudessan ja armossaan.
Jeesus Kristus antaa ihmiselle todellisen elämän, yltäkylläisen jokaiselle, joka haluaa Hänen omanaan olla.
Hän antaa synnit anteeksi, parantaa sairauksista, nostaa alaspainetut, rakastaa, armahtaa, neuvoo, Hän on kaikkea, mitä ihminen ikimaailmassa tarvitsee.
Kaikki muut ns. uskonnot sitoo ihmisen orjuuteen, toivottomuuteen, mitään apua mihinkään kuolleet jumalat eivät tietenkään ole voineet antaa, vaan inhottavaa epävrmuutta ja pelkoa koko elämän ajaksi.
Miksi?
Siksi, koskapa ne ovat olleet vain vallanhaluisten ihmisten keksintöjä saadakseen ja voidakseen pitää ihmisiä vallassaan, orjuutta heidät, saattamalla epätietoisuuteen jopa ihmisyydestään.
t. Jumalanhullu. - JaakkooT
Luin juuri 1. Kor 8: 5,6: "Sillä vaikka onkin niitä, joita sanotaan "jumaliksi"joko taivaassa, että maan päällä, niinkuin on monia "jumalia" ja monia " herroja" niin todellisuudessa meillä on YKSI JUMALA, ISÄ, josta KAIKKI ON, ja me häntä varten. Ja on YKSI HERRA, JEESUS KRISTUS, jonka VÄLITYKSELLÄ kaikki on ja me hänen välityksellään. Tässäkin tehdään selvä ero Jumalan ja Jeesuksen välillä. Jumalasta on kaikki ja Jeesus on välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä.
Miten paljon oppiikaan asioita, kun alkaa tutkia Raamattua.
Jumala on kaiken pohja, alkuunpanija ja hänen ja meidän välillään on Jeesus, Jumalan Poika. Ja miten tyytyväinen voikaan olla, että alkaa nähdä kokonaiskuvan sekä Jumalasta että Jeesuksesta ja saanut käsitystä, mikä Jumalan valtakunta on.
Vielä yksi piirre selvisi tulevaisuuden toivosta, kun luin Sananlaskut 2:21, jossa sanotaan: "Sillä juuri oikeamieliset tulevat asumaan maassa, ja moitteettomat siihen JÄTETÄÄN JÄLJELLE." Ei sanota, että oikeamieliset palaavat maan päälle, vaan jäävät jäljelle. Siinäkin korjaus ajatukseen, josta on opetettu, että ensin mentäisiin taivaaseen ja sitten palattaisiin takaisin maan päälle.
Sen lisäksi huomasin Jeesuksen sanat "Onnelliset ovat lempeämieliset, koska he tulevat perimään maan." Matt. 5:5 ja Psalmit 37: 29: "Vanhurskaat saavat omistaa maan ja asuvat siinä ikuisesti." Miksi tällaista ei ole koskaan opetettu minulle entisessä kirkossani? Totuus alkaa pikkuhiljaa valjeta. Kiinnostavaa.- Usko.Toivonen
Paavali tempaistiin Paratiisiin, se ei siis ole tällä hetkellä maan päällä.
Samoin Jeesus lupasi ristin ryövärille, olet tänään kanssani Paratiisissa.
Paratiisissa on Elämänpuu, joka laskeutuu taivaasta Ilmestyskirjan mukaan.
1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
( Ilm. 21.)
1. Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
3. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
( Ilm. 22. )
- rehellisyyttä
Oliko Jeesuksen kanssa paratiisissa samana päivänä. Ei varmaankaan, koska Jeesuskin oli haudassa kolme päivää, eikä Jeesuskaan palannut sinne heti, vaan näyttäytyi opetuslapsilleen ennen taivaaseen nousemistaan. Ja hänestä sanotaa, että hän oli esikoinen taivaaseen nousijoista. Menikö tuo pahantekijä siis taivaaseen ennen Jeesusta? Ei todellakaan. Hän ei kuulunut myöskään niihin, jotka olisi Jeesuksen perijätovereita taivaalliseen elämää. " Tänä päivänä minä sanon sinulle, sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa. Hän antoi lupauksen ryövärille elämästä paratiisissa, joka tulee olemaan totta maan päällä hänen valtakuntansa alaisuudessa. Huomaatko, miten ristiriitaista opetuksesi on? Ei jJeesus ottanut tuota pahantekijää mukanaan hallitsemaan kanssaan. Hän tuskin tunsi Jeesusta ja oli tietämätön hänen opetuksestaan. Jeesus herättää tuon pahantekijän elämään paratiisissa kun sen aika on.
Jeesus myös antoi ylösnousemustoivon niille, jotka lepäävät Jumalan muistissa muistohaudoissa, Joh. 5: 28.- Usko.Toivonen
Jeesus lupaa ryövärille:
42. Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
( Luuk. 23. )
Ja Paavali todisti:
2. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
( 2. Kor. 12. )
" oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää - "
Jumala tietää, ihminen pohtii, mutta ei tiedä varmasti.
Kuinka siis sanot, etteikö henki erkane ruumiista ihmisen kuoltua.
Parempi uskoa Jumalaa, kuin ihmistä ( vt-seuraa ), eikö niin? - rehellisyyttä
Oliko Jeesus paratiisissa samana päivänä? Ei 3 päivää haudassa ja vielä sen jälkeenkin maan päällä. Nousi taivaaseen monta päivää kuolleista heräämisensä jälkeen, kuten jo aikaisemmin kirjoitin.
Jeesus sanoi vierellään olevalle rikolliselle. "Totisesti minä sanon sinulle tänään: Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa." Välimerkki on väärässä paikassa. Eikö johdonmukaista, koska Jeesus on ensimmäinen taivaaseen herätetyistä. Väitteesi mukaan tuo toinen ryöväreistä olisi mennyt ennen häntä. Ja paratiisi ei ole taivaassa, vaan maan päällä, johon tuo pahantekijä herätetään.
Jälleen hyvin ristiriitaista opetusta. Onko ajatusta mukana kirjoituksissasi? Etkö itse huomaa ristiriitaisuutta. Mietippä tätä. - Usko.Toivonen
Paavali temmattiin Paratiisiin, kolmanteen taivaaseen.
2. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää -
4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
( 2. Kor. 12. )
Ei siis ollenkaan ristiriitaista. Paratiisi ei ole siis maan päällä, mutta Ilmestyskirjassa on kuvattu, että sitten kun Jumala luo uuden taivaan ja maan, Paratiisi laskeutuu taivaasta maan päälle.
1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
( Ilm. 21. )
Välimerkitkin ovat aivan oikein, Herra Jeesus sanoo aina:
Totisesti, minä sanon sinulle / teille : Ja sen jälkeen seuraa ilmoitus.
Jos Herra käyttäisi vt-seuran kaavaa, niin joka kerta pitäisi olla "sanon tänään", mutta niinhän ei asia ole.
Ihmisen kuollessa henki erkanee ruumiista, kuten tästä voimme nähdä tapahtuneen Jairuksen tyttären osalta.
53. Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi.
54. Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: "Lapsi, nouse!"
55. Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää. ( Luuk. 8. )
Herra Jeesus meni hengessä ryövärin kanssa Paratiisiin jo samana päivänä lupauksensa mukaisesti.
43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." ( Luuk. 23. )
18. Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
( 1. Piet. 3. ) - rehellisyyttä
Paavali sai henkeytetyn näyn, ja luku 3 Raamatussa painotusta. Ei hän kirjaimellisesti mennyt taivaaseen.
Välimerkin paikka on todellakin väärässä paikassa kirkkoraamatussa juuri tuossa määrätyssä kohdassa, jossa Jeesus puhui pahantekijälle. Jeesus lupasi pahantekijälle, että hän saisi elämän paratiisissa, ei sinä päivänä, koska Jeesuskaan ei ollut siellä samana päivänä, kun hän kuoli. En tiedä, miten se pitäisi tämä selvä johdonmukainen asia selostaa, että ymmärettäisiin. Sehän on päivänselvä asia, ettei pahantekijä voinut mennä taivaaseen ennen Jeesusta. Hän odottaa ylösnousemusta paratiisiin.
Raamattu puhuu, että luodaan uusi maa ja uusi taivas. Uusi taivas tarkoittaa uutta taivaallista hallitusta Jeesus kuninkaana ja hänen hallitsijatoverinsa. Ilmestyskirja 20:6.
Uusi maa tarkoittaa uutta vanhurskasta ihmiskuntaa tuon taivaallisen hallituksen alaisuudessa. Ilmestyskirjassa kuvaillaan juuri tuota, miten tuo vanhurskas hallitus ulottaa valtansa maan päälle. Kyyneleet pyyhitään pois maan päältä, taivaassa niitä ei ollut koskaan. Maa saatetaan tuona aikana siihen tilaan, jossa se oli Jumalan alkuperäisen suunnitelman mukaan, siis paratiisiksi.
Silloin toteutuu Jesajan 11:1-12 lupaus. Samoin Psalmissa 37:9-12, 29 ennustus.
Raamatussa on hyvin johdonmukainen ja viisas selitys ihmiskunnan tulevaisuudesta.
Se, että Raamattu sanoo, että henki palajaa Jumalan luo tarkoittaa sitä elämänhenkäystä, jonka Jumala antoi ihmiselle luodessaan hänet. Elämänoikeus palaa Jumalalle ja hän voi antaa sen takaisin ylösnousemuksessa. Ei mikään kuolematon osa, vaan Jumalan antama elämänoikeus niille joille hän näkee sen kuuluvan.
Tätä uutta taivaallista hallitusta ei olisi tarvittu, jos ensimmäinen ihmispari olisi ollut tottelevainen. He olisivat saaneet edun elää paratiisissa loputtomiin ja täyttää se täydellisillä ihmisillä ja laajentaa se koko maan pinnalle. Koska näin ei käynyt, Jumala antoi jo hyvin varhaisessa vaiheessa ennustuksen, että tulisi siemen Jeesus Kristus, joka tulisi lunastamaan ihmiskunnan ja tekisi mahdolliseksi saattaa alkuperäinen tarkoitus voimaan. Se tulisi toteutumaan Jumalan valtakunnan välityksellä. 1. Mooses 3:15:ssa Jumala puhuu käärmeelle, jonka takana oli Saatana Panettelija, ja kertoi, että vaimon siemen tulisi lopulta murskaamaan tuon käärmeen siemenen.
Jumala siis ryhtyi nopeasti syntiinlankeemiksen jälkeen suunnitelmiin ihmiskunnan pelastamiseksi. Tulisi vaimon siemen (vaimon siemen=Jumalan taivaallinen järjestö). Tuo siemen tulisi olemaan Jeesus, joka varaisi lunnaat ja tulisi lopulta tekemään tyhjäksi Saatanan aiheuttaman tuhon.
Lohduttava uutinen, Jumalan alkuperäinen suunnitelma paratiisista tulee toteutumaa. Vanhurskas hallitus taivaassa saa sen aikaan. - Usko.Toivonen
Kuten jo ensimmäisissä kommenteissa vt-seuran oppiin totesin, että se on selitysoppi.
Oppi, joka vaatii paljon selitystä ja vielä sen jälkeen selitystä.
Eli kysymyksessä on ihmisoppi, joka toimiakseen vaatii myös Jumalan Sanan kajoamista omaa oppirakennelmaa tuksemaan.
Kaikki siis on vt-seuran opissa käännetty vt-seuran oppirakennelmaa pönkittämään, kuten selityksesikin osoittavat.
Jos olet rehellinen, niin kysymyksessä ei ole oma mielipiteesi, mitä edustat, vaan
vt-seuran syöttämä oppi pilkulleen.
Vt-seuran oppi ei ole rehellinen oppi.
Siis, mitä enemmän se tarkoittaa, se tarkoittaa, selitystä, sen enemmän valhetta, koska selityksen kautta tehdään kirjoitettu sana pois.
Jeesus perusti sanomisensa kirjoituksiin, sanoen "kirjoitettu on".
Ei Hänen tarvinnut sanoa, että se tarkoittaa sitä tai tätä.
Ja vt-seuran opetuslapsi ei saa huutaa avuksensa Herranaan Jeesusta Kristusta,
mikä on kuitenkin ollut uskovan tuntomerkki alkuseurakunnan ajasta alkaen.
( Apt. 9. )
Selitykset sikseen, lainaa suoria kirjoituksia Raamatusta, ei siis vt-seuran käännöksestä.
- Seurakunnassa
Meitä on Suomessakin yhä lisääntyvä joukko, jotka emme edusta ihmisten perustamia uskontokuntia, vaan ainoastaan ylösnoussutta Jeesusta ja hänen seurakuntaansa.
Seurakunta ovat kaikki uskossa Jeesukseen olevat ja kasteella käyneet ihmiset.
Emme ole irrallisia, vaan kokoonnumme yhteen Jeesuksen nimessä seurakuntana, mutta emme uskontokuntien nimissä.- kaste.ei.pelasta
Huvittavaa !
Laitoit jo heti yhden esteen uskovien yhteydelle.
Eli tuon kasteen.
Tunnustit siis heti puole väriä.
Oletko lukenut sitä Raamatusta, että mitä Paavali, pakanoiden apostoli sanoo vesi kasteesta, ja miten Herra itse hänen ohjeisti ?
1. Korinttolaiskirje 1
14 Minä KIITÄN Jumalaa, ETTEN OLE KASTANUT teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
17 Sillä Kristus EI LÄHETTÄNYT MINUA KASTAMAAN, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Apostolin piti olla kaikessa esikuvana Sanassa ja toiminnassa, hän itse sen vielä sanoo selvästi:
1. Kor. 4:16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
Fil. 3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
Kuka siis ohjeisti ja opetti Paavalin ?
Gal. 1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
Gal. 1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Joten selitätkö tämän ensin kunnolla itsellesi, ja sitten kerrot minulle ja muille sen, että tarvitaanko oikeasti vedellä kastamista uudessa liitossa, ja siten uskovien yhteyden luomiseen ?
- Mitä.lukee
Raamattu ei opeta, että seurakuntaan olisi alussa luettu kuuluviksi kastamattomia. Jokainen kastettiin uskoon tulon jälkeen upotuskasteella Jeesuksen nimeen.
Mitä lukee Apt. 2:38,41 ja 10:48.
? - Näin.se.menee
Sinun tulisi ymmärtää, että kaikki Uuden testamentin kirjoitukset ovat kirjoitetut kasteella käyneille. Niin on myös 1 Kor. 1 luku (Apt. 18:8), jossa Paavali opettaa, että hänen päätehtävänsä ei ollut toimia kastajana, vaan julistamassa pelastuksen evankeliumia. Ihmisten tullessa uskoon, suorittivat muut seurueen jäsenet kastamisen.
- kaste.ei.pelasta
Luitko ollenkaan sitä, mitä siinä Raamatussa sanotaan ?
Apostolin tuli siis toimia esimerkillisesti !
Miksi siis Paavali KIITTI Jumalaa siitä, että ei ollut kastanut kuin pari juutalaista vain ?
Hänenhän olisi pitänyt HÄVETÄ, jos ja kun ei ollut kastanut joka ikistä uskoontullutta !!!
Paavali sanoi: Jeesus EI LÄHETTÄNYT MINUA VEDELLÄ KASTAMAAN !
Yhä sanon, apostolin, kuten Hänen jota apostoli seurasi, piti olla esimerkkinä oikeasta toiminnasta, eikä vain sanoista !
Tiukassa on perinnäis säännöt, eli ei selvästikkään ole itse saatu opetusta Herralta, Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta, vaan on uskottu ihmisiä !
Mitä Paavali sanoikaan tästä ?
Gal. 1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
Gal. 1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Kumpaan luotat siis ?
Ihmisten oppeihin vai Jumalan Sanaan ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606954- 1003552
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262910- 212608
- 272193
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3601875- 251810
- 121738
- 321698
- 511576