Eli olen kohta 25 vuotias nuori nainen. Olen kärsinyt kipeästä leuasta jo monia vuosia. Lapsena minulla oli ahdistusta ja aloin luultavasti sen takia liikuttamaan leukaa tavalla joka aiheutti kovaa rutinaa leukanivelessä. Rutina kohdistui vain vasempaan puoleen. Silloin kipuja ei ollut vielä vaan ne ilmaantuivat myöhemmin. Tämä jatkui todella pitkään, pari vuotta sitten sain vasta lopetettua tavan. Nykyään leukani on vinossa, kasvoissa on pientä epäsymmetriaa sen takia ja en saa suuta paria senttiä enempää auki. Outoa on että jos puren ruokaa oikealla puolella suuta (terve puoli) niin se sattuu vasempaan leukaniveleen, mutta kipeällä puolella kovien ruokien pureskelu onnistuu eikä satu.
Olen kuitenkin käynyt lääkärillä tämän vuoksi ja paljastui että vasemman puolen nivel on tasoittunut voimakkaasti. Lääkärit eivät uskoneet että johtuisi siitä kun kerroin että monen vuoden ajan leukaani liikuttelin ja rutisi. Sanoivat että hoitovaihtoehtoina olisi ensiksi kortisonipiikit niveleen tai nivelhuuhtelu. Viimeinen vaihtoehto olisi nivelproteesi. Leikkausta pelkään todella paljon kipujen ja riskien vuoksi (lähinnä kasvohalvaukset, vaikka riski olisikin pieni). Luin että nivelhuuhtelussa saattaa myös hermot vahingoittua ja aiheuttaa kasvoihin halvauksen.
Haluaisin kuulla muilta kokemuksia jotka ovat käyneet leukanivel leikkauksessa laitattamassa proteesin tai ottaneet leukanivel huuhtelun. Millaisia haittoja tuli vai tuliko ollenkaan? Millaisia kivut olivat? Entä toipuminen? Oletko tyytyväinen huuhteluun/proteesiin?
Kiitos kaikille vastanneille jo valmiiksi! :)
TMJ tuhosi niveleni, kokemuksia hoidoista?
15
7566
Vastaukset
- Leukanivel
Olisikohan leukanivel virheellisessä asennossa tai jopa pois paikoiltaan?
http://www.selkasivut.fi/jaw/leuka.htm- TmjLeuka
Kävin röntgenissä ja magneettikuvauksissa. Lääkäri sanoi kuvien perusteella että nivel on tasoittunut voimakkaasti eli luu kulunut, mistä johtuu se että leuka on toiselta puolelta korkeammalla. Ei maininnut että olisi pois paikoiltaan tai virheellisessä asennossa.
- LeukafixM27
Hei!
Itsellä lähes täysin vastaa ongelma, tosin oikeanpuoleisessa leukanivelessä. Itellä ollut myös tuota pahaa tapaa liikutella leukaniveltä jatkuvasti, testailla nivelen tilaa jne. Kipua on ollut itsellä n. 5 vuotta.
Onko sullakin pahoja kipuja varsinkin öisin? Itsellä kipu heijastelee pahasti niskaan ja päähän. Hammaskiskot ei pahemmin auta...:/- TmjLeuka
Mulla välillä kipuilee pahemmin ja välillä vähemmän, yleensä aamuisin kaikkein kipein ja jäykin. Joskus kun olen nukkunut vatsallani että leuka on painanut vasten tyynyä, niin leukanivel on kauhean kipeä kun herään aamulla, ei siedä avata suuta yhtään. Se kestää jokusen tunnin kunnes helpottaa. Mulla on usein niskat jumissa ja vielä useammin pääkipuja, epäilen itsekin että on leuoista johtuvaa. :/
Oletko vielä käynyt lääkärissä tarkistuttamassa missä kunnossa leukanivelet ovat?
- LeukafixM27
Lääkärit ei oo suostunu niveliä tutkituttamaan sen tarkemmin, mulle on tehty jo 3 kertaa purentakiskot. Hoito on ollu se että meen valittamaan n. 1,5 vuoden välein hammaslääkäreille että kipuilu jatkuu jolloin ratkaisu on ollut se että "tehdäänpäs sulle uudet purentakiskot!". :D
Mulla kipu on jatkuvaa asteikolla 2-7/10. Oon huomannu että alkoholin pois jättäminen on helpottanut merkittävästi kipuilua ja muutenkin terveelliset elämäntavat.
Olet toistaiseksi ainoa henkilö johon olen törmännyt joka kärsii lähes samasta vaivasta, haluaisitko jutella esim. Kikissä ?=D Mun kik on roger_288 - 1f132d3213f123f
Ilmiölle on yksinkertainen syy. kireä purenta johtuu lapsuuden trauman aiheuttamasta oireesta (käsittelemätön viha), joka pitkittyessään vinouttaa leukaluun.
onko sinulle muistikuvaa jostain tilanteesta esim missä olisit saattanut tai pelännyt kuolevasi, esimerkiksi huutamisen tilalta "hammasta purren" selvisit tilanteesta?
kaikki eliöt (ihmiset eläimet), pitkään jatkuneen ahdistuksen ja stressin seurauksena kohdistaa jännityksen johonkin elimeen, yleensä esim leukaa puremalla yhteen.
kun traumatilaa ei koskaan pureta niin se "saastuttaa" tai pilaa elimistön normaalia toimintaa ja kasvua. kun käsittelet traumat ja pelot, niin leukasi ja elimistösi alkaa pikkuhiljaa palautua normaali tilaansa. kerro Jeesukselle huolesi ja murheesi ja pyydä häntä tulemaan elämässi sinua auttamaan ja lohduttamaan, jotta saat voiman käsitellä traumamuistosi "turvallisesti". - TScan
Suosittelen etsimään hammaslääkäriä joka tekee TScan ja/tai Biopak hoitoja
Toimi minulle! - Nive3737
Mitö ikinä teetkin varo menemästä suu- ja leikakirurgille tai hammaslääkärille joka suostuttelee ottamaan botoxia. Vaikka se auttaisi lievästi ongelmiisi aineen muut vaikutukset voivat tulla järkytyksenä.
- Anonyymi
Hei, minulla on vasenmmassa leukanivelessä ollut 25 vuotta nivelrikko, alkoi parikymppisenä. Leukanivel on nyt hyvin tuhoutunut, olen kirurgin säännöllisessä konsultaatiossa. Tekoniveltä on jo suositeltu, mutta olen yrittänyt sinnitellä. Suu ei avaudu kunnolla, ja olen joutunut muuttamaan ruokavaliota. Jyrki Törnwall on suu-ja leukasairauksien huippu, hän on nykyään yksityisellä puolella (vastaanotto ennen HUS. Sinuna konsultoisin häntä.
- Anonyymi
Onkohan siellä vasemmalla puolella ollut korotusta? Esim. Paikka, tai muuten ollut korkeampi kuin oikea puoli?
- Anonyymi
Hei,
Minulla on sama tilanne kuin sinulla, nivelrikko oikeassa leukanivelessä alkoi jo parikymppisenä. 30 vuotta sitten sanottiin, että soseutettua ruokaa vanhana😀olen myös muuttanut ruokavaliostani ja suu ei avaudu kunnolla. Kipu menee välillä silmän taakse. Nykyään en enää pysty nukkumaan vasemmalla kyljellä. Lisäksi minulla on muitakin niska - ja hartiaongelmia. Leukanivel kuvattiin HUS 2016 ja siellä oli graavi artroosi, lisäksi uudisluuta kasvanut.Olin Törnwallin konsultoinnissa, sittemmin Jukka Noponen. On vaikea löytää mitään vertaistukea ko.asiaan, koska leikkauksia tehdään vähän.
- Anonyymi
Hei.minulle tehtiin 12/2022 uusi leukanivel,titaania.oli niin paha nivelrikko jot nivelellä ei tehny enää mitään.nyt on kuukausi mennyt ja olen todella tyytyväinen.loppu päänsäryt ym kivut 24/7.kiitos hus:in leikkaustiimille.nyt jaksaa taas puhua pälpättää.
- Anonyymi
Hei, olisi kiva kuulla tästä leilkauksesta enemmän! Minulla on aivan helvetilliset kivut vasemmalla puolella. Sieltä löytynyt pahalaatuinen artroosi johon ei puremtakiskot eikä mitkään kipulääkkeet tai jumpat auta. Nyt en saa kunnolla nukuttua, kun aina kun nukahdan jommalle kummalle puolelle niin herään aivan hirveään kipuun. Nyt olen alkanut saada sähköiskumaisia viiltäviä kipuja samalle puolelle korvasta alaspäin. Samoin heikottaa ja huimaa. Sain vain lähetteen fysioterapiaan mutta en tiedä miten kipujen kanssa voin elää kun ne tekee hulluksi!!
Paikallinen leukakirurgi, jolta sain lähetteen HUS:in sanoi, että keinonivel olisi ainoa vaihtoehto, niin sirpaleina tuo nivel on! Mutta HUS:ssa eivät ota tosissaan! Miten ihmeessä pääsit leikkaukseen?!
- Anonyymi
Olen itse menossa leukanivelten proteesileikkaukseen. Vertaistukea en ole saanut mistään. Olen ollut HUSin leikkausjonossa nyt 2,5 vuotta. Leikkauspäivää on siirretty jo monen monituista kertaa. Syyskuun puolivälissä olin ja leikkaussalissa, mutta anestesiaa ei voitu viedä loppuun. Intubaatio ei onnistunut, joten leikkausta ei tehty. Kokemus oli erittäin traumaattinen; minulla oli myös heräämiskokemus unihalvauksineen kesken intubaatioyritysten. Sain uuden leikkausajan 9.11. eli tänään. Eilen aamulla sain soiton hoidonvaraajalta, joka kertoi ylilääkärin peruneen leikkaukseni kirurgin sairastumisen takia. Tämä on suorastaan kohtalon ivaa. En enää tiedä, miten saan itseni vielä motivoitua leikkaukseen. Vaikka itse leikkauksessa on riskinsä, eniten minua huolestuttaa nyt nukutuksen onnistuminen. Tavanomainen intubaatio ei onnistunut niskani liikerajoitusten takia.
- Anonyymi
Olen saanut titaanisen nivelproteesin ja on toiminut hyvin, ensimmäisenä nivelen pää leikattiin kun olin 20 v. Nivel sahattiin ja annettiin parantua itsekseen jonka seuraus oli että nivelen pää kiinnittyi vinoon koska hampaita ei sidottu kiinni, parivuotta myöhemmin leikattiin toinen puoli ja silloin sidottiin hampaat yhteen kahdeksi viikoksi.
Se onnistui. Tämä ensimmäinen leikkaus meni pieleen ja alkoi aiheuttaa kipuja. Jolloin vuosien päästä vioittuneeseen nivelen tehtiin titaaninen nivel.
Leuka on hyvinkin vinossa mutta sille ei enää voi tehdä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83316MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758