Deportees

LGF

Kukapa tietäisi millä levyllä Emmylou Harris laulaa Woody Guthrien kappaleen "Deportees" ja mistä ko. levyn voisi tilata. Minulla on kappaleesta vain surkea monovideolle nauhoitettu tallenne TV-ohjelmasta Freedom Highway, ja olisi mukava saada siitä kunnon äänite.

8

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deportees on niin nätti ja traaginen laulu, että yritin etsiä tietoa netistä. W. Guthrie sai lauluun inspiraation lehtiuutisesta, jonka mukaan parikymmentä ihmistä sai surmansa. Seuraavana päivänä lehti julkaisi korjauksen: ne olivatkin vain käännytettyjä siirtotyöläisiä.

      Sivu

      http://www.emmylou.net/exdisco.html

      tietää kertoa:

      > Hobo's Lullaby
      This Land is Your Land
      These songs emanated from a 1988 television documentary concerning Woodie Guthrie and Leadbelly called A VISION SHARED. An album was produced by Columbia in 1988 numbered OC 44034 which included Emmylou singing a solo "Hobo's Lullaby".

      However, the original video contained two songs with Arlo Guthrie, these being "Hobo's Lullaby" and "Deportee", together with one verse of "This Land is You Land". "Deportee" has never found its way onto a record or cd but the other two appear on the promotional version of the album, which is numbered CAS 1261

      Eli ei ole levytetty koskaan. Pidä videostasi kiinni.

      • LGF

        Kiitos tiedosta. Ei ihme, että en löytänyt sitä mistään. Kuulin laulun ensimmäisen kerran 1972 Santa Barbarassa UCSB:n kampuksella järjestetyssä folk-konsertissa juuri Emmyloun ja Los Lobosin esittämänä, ja samalla kuulin myös tarinan, ja jo silloin laulu jäi lähtemättömästi mieleen. (Emmylou oli siihen aikaan lupaava nuori folklaulaja!)
        Täytynee patistaa Teppo Nättilää etsimään Freedom Highway -ohjelma Ylen arkistosta ja soittamaan kyseinen ääniraita Kantritohtorissa.
        Hävittämisestä ei ole pelkoa; siirsin videon jo aikaa sitten DVD:lle


      • LGF kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Ei ihme, että en löytänyt sitä mistään. Kuulin laulun ensimmäisen kerran 1972 Santa Barbarassa UCSB:n kampuksella järjestetyssä folk-konsertissa juuri Emmyloun ja Los Lobosin esittämänä, ja samalla kuulin myös tarinan, ja jo silloin laulu jäi lähtemättömästi mieleen. (Emmylou oli siihen aikaan lupaava nuori folklaulaja!)
        Täytynee patistaa Teppo Nättilää etsimään Freedom Highway -ohjelma Ylen arkistosta ja soittamaan kyseinen ääniraita Kantritohtorissa.
        Hävittämisestä ei ole pelkoa; siirsin videon jo aikaa sitten DVD:lle

        Mulla oli 25 vuotta sitten Valintatalosta kolmella markalla ostettu Woody Guthrie-tribuutti-levy, jolla oli Woodyn lauluja minulle tuntemattomien artistien esittämänä.

        Laulun alussa oli aina tarina. Deportee jäi mieleen, mutta muistin tarinan väärin.

        Oikea tarina: New York Times kirjoitti tammikuun 29. päivänä vuonna 1948, että lento-onnettomuudessa olivat menehtyneet miehistöön kuuluneet Frank Atkinson, Bobbie Atkinson, Marion Ewing, virkailija Frank E. Chaffin sekä 28 meksikolaista maastakäännytettyä maataloustyöläistä.

        Meksikolaisten nimettömyys askarrutti Woodya ja niin syntyi laulu. "Hyvästi Juan, Hyvästi Rosalita, Adios mi amigos, Jesus y Maria "


      • LGF
        Talkkuna kirjoitti:

        Mulla oli 25 vuotta sitten Valintatalosta kolmella markalla ostettu Woody Guthrie-tribuutti-levy, jolla oli Woodyn lauluja minulle tuntemattomien artistien esittämänä.

        Laulun alussa oli aina tarina. Deportee jäi mieleen, mutta muistin tarinan väärin.

        Oikea tarina: New York Times kirjoitti tammikuun 29. päivänä vuonna 1948, että lento-onnettomuudessa olivat menehtyneet miehistöön kuuluneet Frank Atkinson, Bobbie Atkinson, Marion Ewing, virkailija Frank E. Chaffin sekä 28 meksikolaista maastakäännytettyä maataloustyöläistä.

        Meksikolaisten nimettömyys askarrutti Woodya ja niin syntyi laulu. "Hyvästi Juan, Hyvästi Rosalita, Adios mi amigos, Jesus y Maria "

        Nykyiseltä sukupolvelta on unohtunut koko vanhan folkin ja hootenannyn genre. Osin kai siksi, että niin Woody Guthrie kuin sittemmin esim. Pete Seeger, Joan Baez ja jopa Peter, Paul ja Mary (!) olivat ainakin amerikkalaisen establishmentin silmissä todellisia epähenkilöitä poliittisten ja yhteiskunnallisten näkemystensä johdosta. Musiikki eli protestiliikkeissä ja kantautui kyllä Eurooppaan, mutta on täälläkin ennättänyt jo painua unohduksiin, mikä on todellinen häpeä. Esimerkiksi Joan Baezin kansanmusiikkiballadit nostavat (ainakin minulla) vielä kylmät väreet pitkin selkäpiitä.
        Täytyy kai vihdoinkin myöntää olevansa ns. vanha pieru.


      • LGF kirjoitti:

        Nykyiseltä sukupolvelta on unohtunut koko vanhan folkin ja hootenannyn genre. Osin kai siksi, että niin Woody Guthrie kuin sittemmin esim. Pete Seeger, Joan Baez ja jopa Peter, Paul ja Mary (!) olivat ainakin amerikkalaisen establishmentin silmissä todellisia epähenkilöitä poliittisten ja yhteiskunnallisten näkemystensä johdosta. Musiikki eli protestiliikkeissä ja kantautui kyllä Eurooppaan, mutta on täälläkin ennättänyt jo painua unohduksiin, mikä on todellinen häpeä. Esimerkiksi Joan Baezin kansanmusiikkiballadit nostavat (ainakin minulla) vielä kylmät väreet pitkin selkäpiitä.
        Täytyy kai vihdoinkin myöntää olevansa ns. vanha pieru.

        Löysin vielä mielenkiintoisen jutun. Woody Guthrie esitti Deportees-runoa suurin piirtein lausumalla ilman säveltä. Laulu siitä tuli vasta 50-luvun lopulla, kun Marty Hoffman teki sävelen ja Pete Seeger alkoi esittää laulua keikoilla.


      • LGF
        Talkkuna kirjoitti:

        Löysin vielä mielenkiintoisen jutun. Woody Guthrie esitti Deportees-runoa suurin piirtein lausumalla ilman säveltä. Laulu siitä tuli vasta 50-luvun lopulla, kun Marty Hoffman teki sävelen ja Pete Seeger alkoi esittää laulua keikoilla.

        Pete Seeger lienee se henkilö, joka kaikkein antaumuksellisimmin siirsi Woody Guthrien musiikkia eteenpäin aina seuraavalle sukupolvelle, ja sittemmin työtä on jatkanut - osin yhdessä Pete Seegerin kanssa - Arlo Guthrie, josta tuli hänestäkin mainio TV-dokkari muutama vuosi sitten. Vahinko ettei silloin ollut vielä DVD-tallenninta käytössä.


    • CountryMan

      Irlantilaista kansanmusaa soittavalla Wolfe Tones bändillä on kanssa tosta oma versio mikä on mun mielestä paras mitä oon kuullut. Todella tunteellinen kappale. Suosittelen jos saat käsiin. Voin myös lähettää e-maililla jos löytyy.

      • LGF

        Kiitos tiedosta. Täytyy muutenkin tutustua tarkemmin ko. porukkaan, koska olen katrin ohella myös irkku- ja skottimusiikkifriikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe