Deportees

LGF

Kukapa tietäisi millä levyllä Emmylou Harris laulaa Woody Guthrien kappaleen "Deportees" ja mistä ko. levyn voisi tilata. Minulla on kappaleesta vain surkea monovideolle nauhoitettu tallenne TV-ohjelmasta Freedom Highway, ja olisi mukava saada siitä kunnon äänite.

8

468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deportees on niin nätti ja traaginen laulu, että yritin etsiä tietoa netistä. W. Guthrie sai lauluun inspiraation lehtiuutisesta, jonka mukaan parikymmentä ihmistä sai surmansa. Seuraavana päivänä lehti julkaisi korjauksen: ne olivatkin vain käännytettyjä siirtotyöläisiä.

Sivu

http://www.emmylou.net/exdisco.html

tietää kertoa:

> Hobo's Lullaby
      This Land is Your Land
      These songs emanated from a 1988 television documentary concerning Woodie Guthrie and Leadbelly called A VISION SHARED. An album was produced by Columbia in 1988 numbered OC 44034 which included Emmylou singing a solo "Hobo's Lullaby".

However, the original video contained two songs with Arlo Guthrie, these being "Hobo's Lullaby" and "Deportee", together with one verse of "This Land is You Land". "Deportee" has never found its way onto a record or cd but the other two appear on the promotional version of the album, which is numbered CAS 1261

Eli ei ole levytetty koskaan. Pidä videostasi kiinni.

• LGF

Kiitos tiedosta. Ei ihme, että en löytänyt sitä mistään. Kuulin laulun ensimmäisen kerran 1972 Santa Barbarassa UCSB:n kampuksella järjestetyssä folk-konsertissa juuri Emmyloun ja Los Lobosin esittämänä, ja samalla kuulin myös tarinan, ja jo silloin laulu jäi lähtemättömästi mieleen. (Emmylou oli siihen aikaan lupaava nuori folklaulaja!)
        Täytynee patistaa Teppo Nättilää etsimään Freedom Highway -ohjelma Ylen arkistosta ja soittamaan kyseinen ääniraita Kantritohtorissa.
        Hävittämisestä ei ole pelkoa; siirsin videon jo aikaa sitten DVD:lle

• LGF kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Ei ihme, että en löytänyt sitä mistään. Kuulin laulun ensimmäisen kerran 1972 Santa Barbarassa UCSB:n kampuksella järjestetyssä folk-konsertissa juuri Emmyloun ja Los Lobosin esittämänä, ja samalla kuulin myös tarinan, ja jo silloin laulu jäi lähtemättömästi mieleen. (Emmylou oli siihen aikaan lupaava nuori folklaulaja!)
        Täytynee patistaa Teppo Nättilää etsimään Freedom Highway -ohjelma Ylen arkistosta ja soittamaan kyseinen ääniraita Kantritohtorissa.
        Hävittämisestä ei ole pelkoa; siirsin videon jo aikaa sitten DVD:lle

Mulla oli 25 vuotta sitten Valintatalosta kolmella markalla ostettu Woody Guthrie-tribuutti-levy, jolla oli Woodyn lauluja minulle tuntemattomien artistien esittämänä.

Laulun alussa oli aina tarina. Deportee jäi mieleen, mutta muistin tarinan väärin.

Oikea tarina: New York Times kirjoitti tammikuun 29. päivänä vuonna 1948, että lento-onnettomuudessa olivat menehtyneet miehistöön kuuluneet Frank Atkinson, Bobbie Atkinson, Marion Ewing, virkailija Frank E. Chaffin sekä 28 meksikolaista maastakäännytettyä maataloustyöläistä.

Meksikolaisten nimettömyys askarrutti Woodya ja niin syntyi laulu. "Hyvästi Juan, Hyvästi Rosalita, Adios mi amigos, Jesus y Maria "

• LGF
        Talkkuna kirjoitti:

Mulla oli 25 vuotta sitten Valintatalosta kolmella markalla ostettu Woody Guthrie-tribuutti-levy, jolla oli Woodyn lauluja minulle tuntemattomien artistien esittämänä.

Laulun alussa oli aina tarina. Deportee jäi mieleen, mutta muistin tarinan väärin.

Oikea tarina: New York Times kirjoitti tammikuun 29. päivänä vuonna 1948, että lento-onnettomuudessa olivat menehtyneet miehistöön kuuluneet Frank Atkinson, Bobbie Atkinson, Marion Ewing, virkailija Frank E. Chaffin sekä 28 meksikolaista maastakäännytettyä maataloustyöläistä.

Meksikolaisten nimettömyys askarrutti Woodya ja niin syntyi laulu. "Hyvästi Juan, Hyvästi Rosalita, Adios mi amigos, Jesus y Maria "

Nykyiseltä sukupolvelta on unohtunut koko vanhan folkin ja hootenannyn genre. Osin kai siksi, että niin Woody Guthrie kuin sittemmin esim. Pete Seeger, Joan Baez ja jopa Peter, Paul ja Mary (!) olivat ainakin amerikkalaisen establishmentin silmissä todellisia epähenkilöitä poliittisten ja yhteiskunnallisten näkemystensä johdosta. Musiikki eli protestiliikkeissä ja kantautui kyllä Eurooppaan, mutta on täälläkin ennättänyt jo painua unohduksiin, mikä on todellinen häpeä. Esimerkiksi Joan Baezin kansanmusiikkiballadit nostavat (ainakin minulla) vielä kylmät väreet pitkin selkäpiitä.
        Täytyy kai vihdoinkin myöntää olevansa ns. vanha pieru.

• LGF kirjoitti:

Nykyiseltä sukupolvelta on unohtunut koko vanhan folkin ja hootenannyn genre. Osin kai siksi, että niin Woody Guthrie kuin sittemmin esim. Pete Seeger, Joan Baez ja jopa Peter, Paul ja Mary (!) olivat ainakin amerikkalaisen establishmentin silmissä todellisia epähenkilöitä poliittisten ja yhteiskunnallisten näkemystensä johdosta. Musiikki eli protestiliikkeissä ja kantautui kyllä Eurooppaan, mutta on täälläkin ennättänyt jo painua unohduksiin, mikä on todellinen häpeä. Esimerkiksi Joan Baezin kansanmusiikkiballadit nostavat (ainakin minulla) vielä kylmät väreet pitkin selkäpiitä.
        Täytyy kai vihdoinkin myöntää olevansa ns. vanha pieru.

Löysin vielä mielenkiintoisen jutun. Woody Guthrie esitti Deportees-runoa suurin piirtein lausumalla ilman säveltä. Laulu siitä tuli vasta 50-luvun lopulla, kun Marty Hoffman teki sävelen ja Pete Seeger alkoi esittää laulua keikoilla.

• LGF
        Talkkuna kirjoitti:

Löysin vielä mielenkiintoisen jutun. Woody Guthrie esitti Deportees-runoa suurin piirtein lausumalla ilman säveltä. Laulu siitä tuli vasta 50-luvun lopulla, kun Marty Hoffman teki sävelen ja Pete Seeger alkoi esittää laulua keikoilla.

Pete Seeger lienee se henkilö, joka kaikkein antaumuksellisimmin siirsi Woody Guthrien musiikkia eteenpäin aina seuraavalle sukupolvelle, ja sittemmin työtä on jatkanut - osin yhdessä Pete Seegerin kanssa - Arlo Guthrie, josta tuli hänestäkin mainio TV-dokkari muutama vuosi sitten. Vahinko ettei silloin ollut vielä DVD-tallenninta käytössä.

• CountryMan

Irlantilaista kansanmusaa soittavalla Wolfe Tones bändillä on kanssa tosta oma versio mikä on mun mielestä paras mitä oon kuullut. Todella tunteellinen kappale. Suosittelen jos saat käsiin. Voin myös lähettää e-maililla jos löytyy.

• LGF

Kiitos tiedosta. Täytyy muutenkin tutustua tarkemmin ko. porukkaan, koska olen katrin ohella myös irkku- ja skottimusiikkifriikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      323
      7678
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1402
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      58
      1196
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe