Kestikö Finnjetin dieselöinti mielestänne pitkään?

asennusaika

Kaasuturbiinialus Finnjet piipahti taannoin Alankomaissa, jossa siihen asennettiin turbiinien rinnalle kaksi dieselmoottoria alennusvaihteineen. Telakointi kesti noin 6 viikkoa. Kun asennusaikaa vertaa hiljattain telakalla alennusvaihteiden vaihdossa käyneeseen dieselalus Baltic Princessiin, niin kestikö dieselöinti työn vaativuuten nähden pitkään, vai suoritettiinko se nopeasti?

25

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä.valvonta

      Älä Kalluppi jatka enää! Vitsi on jo homehtunut.

      • merran.kokija

      • Romutettu-uusiokäytetty

        Ei ole. Kyllä Finnjetin kaikki osat on jo sulatettu tehty uutta metallia.


      • mtream

        Älkää ruokkiko trollia ja trolli menehtyy.


    • ennen-osattiin

      Oli se ainakin paremmin suunniteltu telakointi. BP ajettiin tyyliin Puolaan ja sanottiin että laittakaa uudet askit. No muuten hyvä muttei ne askit sopineet heittämällä. Olisihan remppaa voinut funtsia hieman etukäteenkin.

      • 1Asuper

        Pääasia että Baltic Princess on toiminut nyt hyvin kun kerran kuntoon saatiin. Ei näitä kukaan muista enää muutaman kuukauden kuluttua.


      • toimii.joskus.muistaessa
        1Asuper kirjoitti:

        Pääasia että Baltic Princess on toiminut nyt hyvin kun kerran kuntoon saatiin. Ei näitä kukaan muista enää muutaman kuukauden kuluttua.

        Eilen tosin viimeksi ongelmia
        vain tunti myöhässä Turusta lähtiessä,
        ongelmat jatkuu?

        Edelleen , , ,


      • Sarell.H
        toimii.joskus.muistaessa kirjoitti:

        Eilen tosin viimeksi ongelmia
        vain tunti myöhässä Turusta lähtiessä,
        ongelmat jatkuu?

        Edelleen , , ,

        Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Kyllä BP lähti eilen aikataulun mukaisesti noin klo 20.15 kuten pitikin.


      • toimii.joskus.muistaessa
        Sarell.H kirjoitti:

        Mistä sellaista olet saanut päähäsi? Kyllä BP lähti eilen aikataulun mukaisesti noin klo 20.15 kuten pitikin.

        Korjataan nyt tuo: ko. tapahtuma oli tiistaina 26.03.2018

        ongelmat jatkui


      • Et-sellane-ongelma
        toimii.joskus.muistaessa kirjoitti:

        Korjataan nyt tuo: ko. tapahtuma oli tiistaina 26.03.2018

        ongelmat jatkui

        Joo, tosi iso ongelma. Rampilla yhdeltä rekalta laukes paineputki. Jarrut lukkiutu ja ne piti siinä korjata.


      • korjaamot.erikseen
        Et-sellane-ongelma kirjoitti:

        Joo, tosi iso ongelma. Rampilla yhdeltä rekalta laukes paineputki. Jarrut lukkiutu ja ne piti siinä korjata.

        Ei autokansi ole mikään korjaamo. Ne jumissa olevat romut vedetään kyydistä puoliperien siirtoautoilla.


    • Luotsit-takaisin

      Ei helkatti. Luotsit takaisin ja järkeä foorumeille.

    • vain.uutta.osaa

      Tuo Finnjetin keissi oli huomattavasti simppelimpi. Siinä ajettiin vaan lavetilla autokannelle päävaihteiden yläpuolelle dieselit ja alennusvaihteelliset kulmavaihteet, joista autokannen läpi akseli päävaihteille ja sinne yksi simppeli jakolaatikko. Lisäksi tietysti dieseltankki, mutta sekin mahtui autokannelle. Ei tarvinnut siis purkaa vanhaa ensin alta pois.

      • Kulmajakolaatikkoon

        Vai että meinaat näin toteutettavan dieselgeneraattorit...


    • Väärä-foorumi

      Vielä kun joku selittäisi, miten tämä liittyy laivamatkailuun.

      • liittyy.siten

        Finnjet oli aikoinaan maailman suurin autolautta ja kuljetti tuhansia ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Nähtävästi olet sen verran nuori ettet muista koko turbiinialusta. Itse matkustin Finnjetillä ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla.


      • Väärä-foorumi
        liittyy.siten kirjoitti:

        Finnjet oli aikoinaan maailman suurin autolautta ja kuljetti tuhansia ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Nähtävästi olet sen verran nuori ettet muista koko turbiinialusta. Itse matkustin Finnjetillä ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla.

        Niin, toistan vajakille kysymyksen toisessa muodossa: miten koneistoon tehtävät asennukset liittyvät laivamatkailuun?

        Minulla on vankka käsitys, ettei matkusjia edes päästetä konehuoneeseen.


      • viikinki.rautavuori
        Väärä-foorumi kirjoitti:

        Niin, toistan vajakille kysymyksen toisessa muodossa: miten koneistoon tehtävät asennukset liittyvät laivamatkailuun?

        Minulla on vankka käsitys, ettei matkusjia edes päästetä konehuoneeseen.

        Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.

        Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.

        Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.


      • Koneidenkanssajailman
        viikinki.rautavuori kirjoitti:

        Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.

        Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.

        Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.

        Mutta jos tämä aihe ei kuulu osastolle "laivat ja merenkulku", mitkä aiheet sinne sitten oikein kuuluvat?
        Tämä on kai matkailusivusto, laivojen teknisiä seikkoja käsiteltäneen muualla, esim. juuri sivustolla "Laivat ja merenkulku"?


      • tarkkuutta
        Koneidenkanssajailman kirjoitti:

        Mutta jos tämä aihe ei kuulu osastolle "laivat ja merenkulku", mitkä aiheet sinne sitten oikein kuuluvat?
        Tämä on kai matkailusivusto, laivojen teknisiä seikkoja käsiteltäneen muualla, esim. juuri sivustolla "Laivat ja merenkulku"?

        Tämä palsta on nimeltään "laivamatkat ja risteilyt", jos et sattunut huomaamaan.


      • Eli-kaikki-kuuluu
        viikinki.rautavuori kirjoitti:

        Oletpa ärhäkkänä, kun oikein nimittelemäänkin ryhdyt.

        Luuletko että matkustaja-alukset kulkisivat ilman koneita? Tuskin kovinkaan moni nykyihmisistä viitsii lähteä viikinkilaivan tapaiselle souturetkelle hikoilemaan.

        Ilman koneita ei ole laivamatkoja eikä risteilyitä. Finnjetin matkat olisivat jääneet huomattavasti harvemmiksi ilman halvempaa polttoaineratkaisua.

        Niin näsäviisasta kuin vain näsäviisas voi olla. Mutta jos tuo (onhan laivassa koneet) on sulle laivamatkailun kriteeri, niin silloin kriteerejä on kai täkkipeitteen väri, savujen pesu, köysien materiaali, pohjamaalin vesistöystävällisyys, laivan rakennusmateriaalit, laivan jääkaapit jne jne. Eli kaikki mahdollinen kuuluisi laivamatkailuun. Mukaan lukien miehistön työhansikkaat.

        Olet aika surkea häirikkö ja kaiken lisäksi persanan epälooginen.


    • Paras tuomari istuu aina katsomossa!
      On siis vaikeaa yli 40 vuoden päästä arvioida T/s Finnjetin tilaajjien
      mietteitä, kun aluksen käyttämän kevyen polttoöljyn hinta oli
      jo ennen aluksen tilaamista merkittävästi kallistunut.
      Joku saattaa jälkiviisaana sanoa, että piirustuspöydällä ollut nopea alus
      olisi kenties kannattanut jättää tilaamatta, mutta siitäkin olisi ollut omat
      kustannuksensa.
      Reitti Travemündeen oli jaettu kahden varustamon kesken ja 38 - 40 tunnin ylitystä sen aikuisilla pienehköillä aluksilla pidettiin pitkänä. Samaan aikaan uskottiin lisäksi molempisuuntaisen automatkailun kasvuun.
      Uutta kalustoa olisi lähiaikoina siis joka tapauksessa tarvittu.
      Harmi, ettei alus enää myöhemmin sopinut muillekaan reiteille, joten se joutui naulatehtaalle vain n. 30 v iässä.

    • finnjet-

      FinnJet on kyllä jo romutettu.

      • 1977-2008

        1977-2008.RIP Finnjet.


    • tandemilla

      Minkähän tempun tekivät Raumalla, kun saivat toimimaan dieselit yhtä aikaa kaasuturbiinien kanssa? Siihen saakkahan niitä oli voinut käyttää ainoastaan joko tai. Huopuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8326
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4728
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4391
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2595
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      98
      1478
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1246
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1152
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1090
    Aihe