Muuttuuko ihminen

hehehehee

ja mihin suuntaan?

64

922

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös se ole ihan ihmisestä itsestä kiinni.

• hehehehee

@eppu2

Kyllä minunkin mielestäni muuttuminen on itsestäkin kiinni, omasta tietoisesta halusta muuttua. Mistä se virike muuttumishaluun sitten tuleekin milloinkin.

Toisten ihmisten mallia seuraamalla, omien kokemusten kautta ja lukemalla tai muuten tietoa saamalla muutosta tapahtuu. "Lukeminen kannattaa aina" totesi Jörn Donner.
        Seura tekee kaltaisekseen, sanotaan, ja kyllä siinä sanonnassa on vinha perä.
        Sano minulle kenen kanssa seurustelet, niin minä sanon sinulle, millainen sinä olet - tämän sanonnan olen myös kuullut.
        Sillä on iso vaikutus, ketä ihailee ja kenen kaltaiseksi pyrkii tulemaan.

• Tuulettaa

Huvittaa kun avaus ei mennyt läpi ollenkaan ! Hi hii !
      Kyselin, missä asioissa koette epäoikeudenmukaisuutta. Noh, nyt en ymmärtäisi esim. Puigdemontin luovutusta jos häntä uhkaa pitkä vankeustuomio. Neuvottelu tuossa riittäisi.
      Muitakin asioita löytyy, mutta se on kai liikaa tänne.

• hehehehee

Hetken mielijohteesta kirjoitin tän aloituksen.
      Netistä etsiskelin hakusanoilla samansuuntaisia kokemuksia kuin itselläni on ollut. Löysin niin maanmainioita kirjoituksia aiheesta kaksi, että minä muutuin. Siitä olen vissivarma, että muutuin. Ja parempaan suuntaan, ainakin oman hyvinvointini kannalta. Muista ihmisista en mene takuuseen. Niin pienestä se on kii joskus muuttuminen. Että itse tajuaa, mistä kiikastaa ja etsii vastausta ja sen löytää.
      Paljon hyvää aikaansaa netti 💓

Tämä palsta ja palstalaiset muuttavat meitä jokaista myös ❓ mutta mihin suuntaan ketäkin

• kylmäkivi

älä puhu muiden puolesta äläkä ennenkaikkea yleistä ei tämä ole mikään ryhmä mistä voi sanoa sen olevan jonkimmoinen esimerkiksi sinun kirjoituksesi ärsyttävät enemmän kuin että niitää viitsisi tämän enemåää kommentoidan toivon ettet vastaisi

• Tuulettaa

Noh, toivottavasti siihen ettei keskustella toisista kirjoittajista vaan asioista. Sehän ei ole muuttanut kai ketään hyvään suuntaan.

• hehehehee
        kylmäkivi kirjoitti:

älä puhu muiden puolesta äläkä ennenkaikkea yleistä ei tämä ole mikään ryhmä mistä voi sanoa sen olevan jonkimmoinen esimerkiksi sinun kirjoituksesi ärsyttävät enemmän kuin että niitää viitsisi tämän enemåää kommentoidan toivon ettet vastaisi

Kiitos kommentistasi!
        Mielenkiintoista, että kirjoittamani vaikutti noin voimakkaasti sinuun.

• hehehehee
        Tuulettaa kirjoitti:

Noh, toivottavasti siihen ettei keskustella toisista kirjoittajista vaan asioista. Sehän ei ole muuttanut kai ketään hyvään suuntaan.

Siihen taitaa olla pitkä tie, että asioista asiallisesti opimme keskustelemaan. Ollaanko edes menossa siihen suuntaan? Vaiko ihan vikasuuntaan....

• hehehee
        Ehkäpä se ei ollutkaan hetken mielijohde, jospa se olikin tarkoitus, koska oikein aloit netistä etsiskelemään ja sanoit muuttuneesi.
        (pähkäilyä)

• hehehehee
        eppu2 kirjoitti:

hehehee
        Ehkäpä se ei ollutkaan hetken mielijohde, jospa se olikin tarkoitus, koska oikein aloit netistä etsiskelemään ja sanoit muuttuneesi.
        (pähkäilyä)

@eppu2

Netistä artikkelin etsiminen oli harkittu teko, jonka etsinnän tulos yllätti iloisesti.
        Olin niin iloinen, että
        Aloituksen tekeminen aiheesta oli hetken mielijohde.

• lacucaracha

Valintahan se on, muuttuminen ja suuntakin. Tekopyhyyttä ja laiskuutta on se väite, että enhän minä, mutta kun ne muut ja että olosuhteeet kun ovat sellaiset, en pysty. Muuttumaan pystyy, jos haluaa ja tällä kokemuksella voin jo sanoa omasta kokemuksesta, että olosuhteista huolimatta. Voi siis valita hyvän tai pahan tai jotakin siltä väliltä, jäädä henkiseseti lapseksi, kasvaa ymmärtämään, hyväksyä eri tavalla ajattelevia tai olla hyväksymättä. Kaikki on valintaa.

Noin yleisesti vastaan kysymykseesi: mihin tahansa suuntaan ja muutos voi olla nopea, jos on tahtokin. Iällä ei siinä ole suurtakaan merkitystä, sillä näyttäisi siltä, että mitä sivistyneempiä olemme, sitä barbaarisempia myös olemme.

• Miksi yrittää muuttaa itseään, jos on itseensä tyytyväinen sellaisena kuin on.

Minusta olisi parempi, jos ihmiset oppisivat hyväksymään itsensä omana itsenään, eivätkä yrittäisi muuttaa itseään väkisin sellaisiksi kuin kuvittelevat ympäristön ihmisideaalin olevan.

• Tellukka kirjoitti:

Miksi yrittää muuttaa itseään, jos on itseensä tyytyväinen sellaisena kuin on.

Minusta olisi parempi, jos ihmiset oppisivat hyväksymään itsensä omana itsenään, eivätkä yrittäisi muuttaa itseään väkisin sellaisiksi kuin kuvittelevat ympäristön ihmisideaalin olevan.

Ei liene kysymys mistään väkisin muuttamisesta, eikä ympäristön paineista, vaan siitä, että se lähtee ihmisen sisältä.

Siis sisäisestä oivaltamisesta, että haluaa muutosta.
        Ei se käsittääkseni sitä tarkoita, etteikö ihminen hyväksyisi itseään itsenään, vaan oivallusta, että haluaa mennä eteenpäin.

• hehehehee

@lacucaracha

Niinpä. Jos ei nyt heti silloin pystu, kun tilanne on päällä, niin ainakin sitten vuosien kuluessa voi.

"kasvaa ymmärtämään, hyväksyä eri tavalla ajattelevia tai olla hyväksymättä. Kaikki on valintaa"

Näistä sanoistasi tuli mieleeni, kuinka vahingollista on ainainen kilpaileminen: kingiksi pyrkiminen, viimeisen sanan sanomisen ja oikeassa olemisen tarve.
        Kuuntelemalla oppisimme. Omia ajatuksia julistamalla kerromme vain jo tietämäämme/luulemaamme.
        Varsinkin tällä iällä, kun jokaisella on elämänkokemusta vaikka millä mitalla ja jokaisella erilaista. Ei niitä voi yhteismitallistaa, eikä ole voittajaa eikä häviäjää.

Upea isohko joukko 60 ihmisiä täälläkin, niin voisimme kiinnostuneina ja empaattisina lämpimässä tunnelmassa kuunnella toistemme kertomaa.

• eppu2 kirjoitti:

Ei liene kysymys mistään väkisin muuttamisesta, eikä ympäristön paineista, vaan siitä, että se lähtee ihmisen sisältä.

Siis sisäisestä oivaltamisesta, että haluaa muutosta.
        Ei se käsittääkseni sitä tarkoita, etteikö ihminen hyväksyisi itseään itsenään, vaan oivallusta, että haluaa mennä eteenpäin.

Jos ihmiselle nousee halu muuttua, niin sehän on merkki siitä, että hän ei hyväksy itseään sellaisena kuin on.

• hehehehee kirjoitti:

@lacucaracha

Niinpä. Jos ei nyt heti silloin pystu, kun tilanne on päällä, niin ainakin sitten vuosien kuluessa voi.

"kasvaa ymmärtämään, hyväksyä eri tavalla ajattelevia tai olla hyväksymättä. Kaikki on valintaa"

Näistä sanoistasi tuli mieleeni, kuinka vahingollista on ainainen kilpaileminen: kingiksi pyrkiminen, viimeisen sanan sanomisen ja oikeassa olemisen tarve.
        Kuuntelemalla oppisimme. Omia ajatuksia julistamalla kerromme vain jo tietämäämme/luulemaamme.
        Varsinkin tällä iällä, kun jokaisella on elämänkokemusta vaikka millä mitalla ja jokaisella erilaista. Ei niitä voi yhteismitallistaa, eikä ole voittajaa eikä häviäjää.

Upea isohko joukko 60 ihmisiä täälläkin, niin voisimme kiinnostuneina ja empaattisina lämpimässä tunnelmassa kuunnella toistemme kertomaa.

"""Kuuntelemalla oppisimme. Omia ajatuksia julistamalla kerromme vain jo tietämäämme/luulemaamme."""

Kun käytät vanhoja kuluneita fraaseja, niin olisi sopivaa laittaa ne sitaatteihin.

• Bengalitikku

Tulin uteliaaksi siitä, mitä etsit ja mitä löysit. Kertoisitko?
        Voi tietenkin käydä niin, että luemme ja koemme eri tavoin lukukokemuksia ja oivalluksia. Mutta jos pystyttäisiin "lämpimässä tunnelmassa" kuulemaan ja kertomaan, se olisi.
        Odotan uteliaana.
        Enemmin voinee itseään muuttaa kuin muita.

• hehehehee
        Bengalitikku kirjoitti:

Tulin uteliaaksi siitä, mitä etsit ja mitä löysit. Kertoisitko?
        Voi tietenkin käydä niin, että luemme ja koemme eri tavoin lukukokemuksia ja oivalluksia. Mutta jos pystyttäisiin "lämpimässä tunnelmassa" kuulemaan ja kertomaan, se olisi.
        Odotan uteliaana.
        Enemmin voinee itseään muuttaa kuin muita.

Se on minulle vieläkin arka ja kipeäkin asia. Tulisi myös pitkä juttu, kun pitäisi taustoittaa. Eikä sittenkään ehkä kukaan ymmärtäisi :)
        Sen voin sanoa, että itseäni paljon nuoremmat - 20-40-vuotiaat - tiedostavat ja osaavat analysoida tällaisia ongelmia sosiaalisissa tilanteissa. Oman ikäisteni en ole nähnyt tällaisesta kertovan ja pohtivan syitä ja ratkaisuja. Se, että on samaa kokeneita jo auttaa ja varsinkin, kun yhdessä löydetään ratkaisuja. Ihminen siis muuttuu avoimemmaksi ja tiedostavammaksi sukupolvien myötä: hyvään suuntaan.

• Tellukka kirjoitti:

Jos ihmiselle nousee halu muuttua, niin sehän on merkki siitä, että hän ei hyväksy itseään sellaisena kuin on.

Eri mieltä!

• hehehehee kirjoitti:

Se on minulle vieläkin arka ja kipeäkin asia. Tulisi myös pitkä juttu, kun pitäisi taustoittaa. Eikä sittenkään ehkä kukaan ymmärtäisi :)
        Sen voin sanoa, että itseäni paljon nuoremmat - 20-40-vuotiaat - tiedostavat ja osaavat analysoida tällaisia ongelmia sosiaalisissa tilanteissa. Oman ikäisteni en ole nähnyt tällaisesta kertovan ja pohtivan syitä ja ratkaisuja. Se, että on samaa kokeneita jo auttaa ja varsinkin, kun yhdessä löydetään ratkaisuja. Ihminen siis muuttuu avoimemmaksi ja tiedostavammaksi sukupolvien myötä: hyvään suuntaan.

Ja mikähän voisi olla tämän taivaan alla sellainen asia, jota ei vielä ole "pohdittu" tällä palstalla? Vaikea kuvitellakaan sellaista.

• eppu2 kirjoitti:

Eri mieltä!

Tiedän.
        Sillä monen monta ketjua tällä palstalla on tästä aiheesta jo tehty vuosien mittaan. Taitaa olla pari sinun omaasikin tällaista aloitusta? Ja monen muun ...

• Tellukka kirjoitti:

Tiedän.
        Sillä monen monta ketjua tällä palstalla on tästä aiheesta jo tehty vuosien mittaan. Taitaa olla pari sinun omaasikin tällaista aloitusta? Ja monen muun ...

Jep, taitaa olla ikuisuuskysymys. Ajattelen, että katsotaan eri kulmasta asioita.
        On kysymys näkökulmista, ei voi sanoa, että joku on oikeassa tai joku väärässä.
        Niin on monen muunkin asian kanssa.

• hehehehee kirjoitti:

Olisin kyllä ollut hyvin kiinnostunut tuosta, mutta ymmärrän, ettei tänne halua kaikkea tuota.

• kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

Miksi yrittää muuttaa itseään, jos on itseensä tyytyväinen sellaisena kuin on.

Voihan sitä olla tyytyväinen itseensä, jos oppii lukemaan tavuttamalla.

Oletan kuitenkin, että useimmat ihmiset haluavat omaehtoisesti kehittää itseään ja oppia lukemaan ilman tavuviivoja.

Elämässä on lukuisia asioita, joiden edessä meidän on pysähdyttävä ja punnittava uudelleen suhtautumistamme niihin. Jos entinen mielipiteemme osoittautuu vääräksi tai "yksisilmäiseksi", niin se on kasvunpaikka. Hyväksymällä virheemme voimme olla tyytyväisiä itseemme.

Vain teini-ikäiset ovat kaikkitietäviä, eivätkä suostu "kasvamaan".

Monen monta kertaa olen joutunut pohtimaan asioita uusiksi ja hyvä niin.
        Olen sinut itseni kanssa juuri nyt, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi "varaa" kasvuun ihmisenä, kun siihen aihetta ilmaantuu.

Keskeneräinen olen ja tulen aina olemaan.

• kylmätotuus kirjoitti:

Voihan sitä olla tyytyväinen itseensä, jos oppii lukemaan tavuttamalla.

Oletan kuitenkin, että useimmat ihmiset haluavat omaehtoisesti kehittää itseään ja oppia lukemaan ilman tavuviivoja.

Elämässä on lukuisia asioita, joiden edessä meidän on pysähdyttävä ja punnittava uudelleen suhtautumistamme niihin. Jos entinen mielipiteemme osoittautuu vääräksi tai "yksisilmäiseksi", niin se on kasvunpaikka. Hyväksymällä virheemme voimme olla tyytyväisiä itseemme.

Vain teini-ikäiset ovat kaikkitietäviä, eivätkä suostu "kasvamaan".

Monen monta kertaa olen joutunut pohtimaan asioita uusiksi ja hyvä niin.
        Olen sinut itseni kanssa juuri nyt, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi "varaa" kasvuun ihmisenä, kun siihen aihetta ilmaantuu.

Keskeneräinen olen ja tulen aina olemaan.

On niin paljon lekoisampi olo, kun oppii hyväksymään itsensä kaikkine (toisten mielestä) virheineen.
        En minä vaan jaksaisi jatkuvasti tuntea itseni keskeneräiseksi vielä tässäkin iässä, kaivella itsestäni viittä virhettä ja yrittää muuttaa itseäni jonkunlaisen ympäristön määräämään ihmisihanteen mukaiseksi. En tunne mitään tarvetta muuttaa itseäni.

Ihminen kehittyy automaattisesti pitkin elämäänsä omana itsenään edes yrittämättä kehittää ja muuttaa itseään. Se on luonnon kulkua se. "Kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa".
        Miksi sitä luonnollista kehitystä ja muuttumista pitäisi itse kiirehtiä ja tuntea itsensä jatkuvasti "vaan tämmöseksi keskeneräiseksi"?

Otit esimerkiksi lukemisen.
        No minä älykkäänä lapsena aloin lukemaan suoraan neljä vuotiaana mitenkään opettelematta. Ei minulla se johtunut siitä, että olisin tuntenut itseni keskeneräiseksi lukutaidottomanakaan. Se oli vain yksi askel lapsen automaattista kehitystä niinkuin kävelemään ja puhumaan oppiminen.
        Kouluun mentyä oli pikkusen haavi auki sitten, että miksi ihmeessä pitää opetella lukemaan änkyttämällä, kun sanat voi lukea suoraankin. Eikö opettaja ehkä tiennyt sitä?

• Tuulettaa

Muuttuvatko puheenaiheenne, yritystä !!!

• Taatusti ihminen muuttuu. Itsekin olen muuttunut niin paljon vuosien saatossa että ei tuntisi samaksi ihmiseksi, nyt puhun elämän arvoista ja luonteesta, ulkonäkökin on muuttunut hirveästi.
      Kivisen ja pitkän tien kuljettuani olen muuttunut paremmaksi, vaikka itse sanonkin. Vain tärkeät asiat saavat minut havahtuaan ja puolustamaan kantaani. Olen paljon suvaitsevampi ja annan anteeksi itselleni ja muille. Tuntuu kehumiselta, mutta siltä tuntuu kun vertaan itseäni nuoreen Mielikkiin.

• Mielikki
        Hyvä mielipide.

• niöön

NUORUUS on hulluus ja VANHUUS viisaus

• ihmiseksi

alkoholisti muuttuu
      huora muuttuu
      varas muuttuu
      juoruakka muuttuu
      80v. panomies muuttuu

• Tuulettaa

Vaan vaikeaa on muuttua Suomi24 60 -kommentoijan, vai mitä ? Löytyykö aiheissa ?

• alusta-loppuun

"Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?"

Muuttuu ja suunnan voit päätellä esimerkiksi hajusta, jonka voit aistia menemällä vanhan ihimisen kotiin. Poliisi ja ambulanssihenkilökunta voivat valaista asiaa tarkemmin.

• aikana

Kaikki on hyvin. Suomalaiset ovat muuttuneet aikojen kuluessa.

• Bengalitikku

Muuttumista, mutta mukautumista voi tehdä. Jos on harrasteissa, on aikuinen koululainen. Jne. Ei se tarkoita, että on kameleontti tai vetää roolia.
        Kokemukset muuttavat: hyvät ja huonot, surulliset.
        Aamuinen haastattelu Sabista kiinnostaa. Natsaako, en tiedä.

...arvoitus: 20 - 40 vuotiaat tiedostavat ja osaavat ratkaista tällaisia ongelmia sosiaalisessa tilanteessa...
        Hmmmm. Lähestyä reippaasti toista ihmistä? Voittaa ujoutensa?

• Minustakirjoitatte

Sanokaapa miksi en kelpaa tällaisena vaan minut pitää kaivata?

Miksi ei saa olla oma itsensä?

• Minustakirjoitatte

Tässä tilanteessa kun homma meneillään. Sanon lopettakaa välittömästi. Kokkola palsta. On silkka vääryys että teettä tämän minulle. Jos en kelpaa niin tappakaa vaikka. Jos en kelpaa tällaisena niin mitä te teettä sellaisella joka kihisee vihaa loppuelämän koska henkilö pahoinpiteli.????

• Bengalitikku

Minustakirjoitatte: Tässä ketjussa kirjoitetaan yleisellä tasolla. Jokainen pohtinee omien kokemustensa ja näkemystensä valossa: onko itse muuttunut, pystyykö muuttumaan, tuleeko muuttumaan vai hyväksyykö itsensä sellaisena kuin on.
        Ei tässä ole ketään tiettyä ihmistä luupin alla ollenkaan.
        Rauhoitupa, kuka sitten lienetkin.

• siis muuttuuko.

Muuttuu. Jokainen sukupolvi on muuttunut edellisestä. Arvot ovat pitkälti erilaiset, odotkset elämältä jne,

• Mukautuva

Sisareni ihmettelee, miksi minusta pontevasta, sanavalmiista, ehkä vähän hyökkäävästäkin ihmisestä on tullut niin lammasmainen. On pakko muuttaa itseänsä että pärjää työelämässä. Aika usein pitää laskea kymmeneen. Mutta kannattaa.
      Eläkkeellä voi sitten vähän palata takaisin siihen tarmokkuuteen ja suoraanpuhumiseen, luonnollisesti ketään loukkaamatta. Mutta nyt kun kirjoitin tämän niin eihän tämä olekaan muuttumista vaan sitä, että on oppinut käyttäytymään, vai onko luovimista.
      Mielipiteitä olen kyllä muuttanut aika lailla suvaitsevaisempaan suuntaan. Ehkä nekin ensin vain sanoi, ettei aiheuta riitoja, nyt ne ovat sisäistyneet luonteeseen. Mielestäni olen tullut paremmaksi ihmiseksi ja olen siitä iloinen.

• maissiiii

Joka hetki ihminen muuttuu,
      soluissa tapahtuu... mielessä vinksahtelee... maailma ympärillä monimutkaistuu

Muutoksen luudat lakaisevat kunnolla viimeistään silloin,
      jos tai kun
      herrat Parkinson tai Alzheimer tulevat huoneeseesi asumaan.

• Olen muuttunut ulkomuodollisesti nuoruuden kultaisista päivistä, kymmenisen kiloa.

• Tuulettaa

Toivottavasti kykenemme erottamaan oikean ja väärän kaikessa käyttäytymisessämme. Oppisimme luopumaan panettelusta ja luulottelusta, yrittäisimme luoda jotain positiivista muille ihmisille oman käytöksemme kautta.

• Etanaakinhitaammin

Kai sitä muuttumista tapahtuu, se on vain niiin hemmetin hidasta ettei sitä huomaa.

• Toivoinkeroinen

Kiitos kun ilmoitatte.

Miksi?

Olettako moraalisesti ja eettisesti oikealla asialla?

• Jätättää

Joillakin on pätemisen tarpeen lisääntymistä pitää sanoa puutaheinää.

• Tuulettaa

Uutisissa puhutaan Tyynenmeren jätepyörteestä. Siivotaan nyt palstan jätepyörre ja aletaan jutustaa muusta kuin tavanomaisesta, toisista kirjoittajista.
      Puhuvat myös lintujen vähentymisestä. Sitä ei täällä ole huomannut varsinkaan näin talvella kun ovat ruokinnalla.
      Pitää palata pikkupuuhiin taas.

• Toivotonta.vai.onko

En usko että palstan taso paranee tästä.

• Ilmastonmuutos on jauhettu loppuun, niin nyt pitää suomalaisten pelastaa valtameret muovilta.
        Kyllä me suomalaiset ollaan isoja tässä maailmassa.
        70-80-luvulla me saatiin maailmaan rauha, oli suuria rauhanmarsseja.
        sitä en muista, mitä temppuja piti tehdä, että saatiin kuusten harsuuntuminen estettyä.
        Sen jälkeen lopetettiin deodoranttien puhaltaminen kainaloihin, saatiin otsoniaukko pienenemään.
        Nyt on vissiin torjuttu ilmastonmuutos, kun on taas uusi urakka tiedossa, valtamerien puhdistaminen muovista.
        Ei tule työt loppumaan suomalaisilta.
        Kansakunnat on aina valmistautuneet sotaan, ja kyllä isompi sota vielä tulee.
        Ikuinen rauha on täyttä utopiaa.
        Maailmanjohtajat alkaa olla seitenkymppisiä jayli, siitä ei hyvää seuraa.

Pitkä kylmä talvi, vähentää se lintuja, se on luonnon säätelymekanismi, joka ei toimi ihmisten kohdalla tehokkaan maanviljelyksen ansiosta.

• maissiiii

Siivoaminen muuttaa aina maailmaa.
        Siivoaa sitä kotinsa nurkkia tai oman mielen syövereitä,
        työpöytäänsä tai sanojaan.

Jos ei ole linnut tarviruokintapaikoilta vähentyneet, niin kesällä lintujen vähenemisen olen huomannut.
        Hyönteisten vähenenminen on taustalla, pikkulinnut hyönteissyöjiä.

Omassa pihassa olen huomannut omenapuiden alla, ennen siellä kukinta-aikaan kävi mahdoton pörinä. Nyt saan etsiä niitä pörräjäisiä,
        Jäljelle jääneillä on kova homma kiirehtiä kukasta kukkaan.
        Olen hankkinut sellaisia hyönteispönttöjä, tosin en niiden vaikutuksista osaa sanoa, en ole osannut tarkkailla niitä pönttöjä, Aikoinaan huomasin, kun oli koira, se kuunteli ja katseli uteliaana niitä pörriäispönttöjä, eli ehkä siellä joitakin asusteli.

• Tuulettaa
        maissiiii kirjoitti:

Siivoaminen muuttaa aina maailmaa.
        Siivoaa sitä kotinsa nurkkia tai oman mielen syövereitä,
        työpöytäänsä tai sanojaan.

Jos ei ole linnut tarviruokintapaikoilta vähentyneet, niin kesällä lintujen vähenemisen olen huomannut.
        Hyönteisten vähenenminen on taustalla, pikkulinnut hyönteissyöjiä.

Omassa pihassa olen huomannut omenapuiden alla, ennen siellä kukinta-aikaan kävi mahdoton pörinä. Nyt saan etsiä niitä pörräjäisiä,
        Jäljelle jääneillä on kova homma kiirehtiä kukasta kukkaan.
        Olen hankkinut sellaisia hyönteispönttöjä, tosin en niiden vaikutuksista osaa sanoa, en ole osannut tarkkailla niitä pönttöjä, Aikoinaan huomasin, kun oli koira, se kuunteli ja katseli uteliaana niitä pörriäispönttöjä, eli ehkä siellä joitakin asusteli.

Käenpiika on kesäsuosikkejani. Toissa kesänä pesi samaan pönttöön kirjosiepon kanssa ja sen jälkeen ei ole piikaa näkynyt. Pääskyset ovat pihamaaltamme vähentyneet kun on puute hyvistä pesäpaikoista. Käyvät ne sentään joskus langalla laulelemassa.
        Perjantaina tuodut oksat aukovat silmujansa topakasti. Myös ikivanhat kaapista löytyneet siemenet taitavat itää vaikka vasta muutaman päivän mullassa muhineet.
        Mitenkähän malttais olla laittamatta suurta kasvimaata, kova hoitaminen siinä kesän mittaan. Kyllähän minä vaan kun toinen haluaa. Onhan oman maan kasvit eri hyviä kaupasta ostettuihin verraten.

• maissiiii
        Tuulettaa kirjoitti:

Käenpiika on kesäsuosikkejani. Toissa kesänä pesi samaan pönttöön kirjosiepon kanssa ja sen jälkeen ei ole piikaa näkynyt. Pääskyset ovat pihamaaltamme vähentyneet kun on puute hyvistä pesäpaikoista. Käyvät ne sentään joskus langalla laulelemassa.
        Perjantaina tuodut oksat aukovat silmujansa topakasti. Myös ikivanhat kaapista löytyneet siemenet taitavat itää vaikka vasta muutaman päivän mullassa muhineet.
        Mitenkähän malttais olla laittamatta suurta kasvimaata, kova hoitaminen siinä kesän mittaan. Kyllähän minä vaan kun toinen haluaa. Onhan oman maan kasvit eri hyviä kaupasta ostettuihin verraten.

Oman kasvimaan maku paras, se on totta, olenkin monesti kaivannut niitä harvennusporkkanoita, ne maistuivat aina niin hyviltä, muistelee tässä entinen porkkanamaan omistaja ja omien vihannesten kasvattaja.

Joskus on tienvieret olleet tähän aikaan valkoisenaan pajunkissoja, vaan eipä nyt ole, saa könytä hankeen hakemaan pajun oksia. Saappaanvarret täynnä lunta.

Oletko muuten kuullut, että kun tuo koivunoksia sisälle vaasiin, niin niin monta päivää kun menee silmujen puhkeamiseen , niin niin monta viikkoa on vielä kesään.
        Pitääpä kokella pitääkö oaikkansa.

• Tuulettaa
        maissiiii kirjoitti:

Oman kasvimaan maku paras, se on totta, olenkin monesti kaivannut niitä harvennusporkkanoita, ne maistuivat aina niin hyviltä, muistelee tässä entinen porkkanamaan omistaja ja omien vihannesten kasvattaja.

Joskus on tienvieret olleet tähän aikaan valkoisenaan pajunkissoja, vaan eipä nyt ole, saa könytä hankeen hakemaan pajun oksia. Saappaanvarret täynnä lunta.

Oletko muuten kuullut, että kun tuo koivunoksia sisälle vaasiin, niin niin monta päivää kun menee silmujen puhkeamiseen , niin niin monta viikkoa on vielä kesään.
        Pitääpä kokella pitääkö oaikkansa.

Koivun oksat eivät silmujansa aukaisseet, mutta sireeni työntää jo lehteä. Pajunkissat pulpahtivat heti. Hankien takana ovat enimmäkseen, mutta sain kurkotelluksi muutaman oksan.

Nyt käyn paperipostin pariin. Mukavaa kevätpäivää ! Aurinko ainakin ilahduttaa.

• Eikö.niin

Media levittää tietoa jota voit kertoa täällä niille jotka eivät seuraa uutisia.

• Wertyui

Jeesus miten tyhmä kysymys oletko täysi idiootti

• Inkeroikenoikea

Nettivinkki
      Tällä lomakkeella voit jättää poliisille ei kiireellisen tiedon internetissä havaitsemastasi epäilyttävästä aineistosta. Poliisi tarkistaa lähetettyjä tietoja arkipäivisin virka-aikana 8 - 16.

Kun tarvitset kiireellistä poliisin apua, soita hätänumeroon 112.

Tämän järjestelmän kautta ei oteta vastaan rikosilmoituksia. Käytä siinä tapauksessa sähköistä rikosilmoitusta.

Kiitos, antamasi tiedot on vastaanotettu.
      Takaisin etusivulle.

• Inkeroikenoikea

Pitäisi olla nollatoleranssi.

Ei voi olla puoliksi rasismiton, antisemitismiä vastaan, puoliksi ihmis-eläin oikeuksien puolella.

Laittomiin uhkauksiin ei pidä ikinä tottua.

Näihin ei pidä ikinä tottua ja sulkea silmiä.

Ajan myös teidän oikeuksia.

Hyvää alkanutta viikkoa. Kiitos.

• maissiiii

Nollatoleranssi on jokaisen oma valinta. ja konditionaalisi kertoo, että kaukana nollasta viel' ollaan.

Kiitos jo etukäteen kun ajelet myös tämän mummelin oikeuksia.
        Olisi mielenkiintoista kuulla miten ne hoitelet.

Maailma on aina ollut täynnä fanaatikkoja.

Jo vuosikymmenien ajan pelin henki on ollut kaikki ja heti ja minulle.
        Ja silloin toisille ei ole jäänyt edes puolikasta.
        https://youtu.be/ZBNQvzyMWKg

• "Ihmisestä" en tiedä, mutta omasta muuttumisesta ajattelen kuten Tellukka tuolla kirjoitti:

"Ihminen kehittyy automaattisesti pitkin elämäänsä omana itsenään edes yrittämättä kehittää ja muuttaa itseään. Se on luonnon kulkua se. "Kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa".
      Ja kyllä Siperia opettaa. Siis sen, mitä täällä selviytyäkseen tarvitsee.
      "Kehittyminen" ei ole tavoite vaan sivutuote.

• Tottakai kehittymistä tapahtuu luonnostaan ajan kulkiessa, ei sitä kukaa ole kieltänytkään.
        Tellun kanssa on kysymys ollut siitä, kun hän joka välissä tarjoaa sitä pakkoa, mistä ei ole ollenkaan kysymys.
        Otetaan esimerkiksi vaikka ammatti: Ensin halutaan opiskella ammatti, enkä ole ikänä kuullut kyllä kenenkään sanovan, ettei haluaisi kehittyä ammatissaan.
        Ihminen etsii luonnostaan uusia asioita, hylkää ne jotka ei kiinnosta ja valitsee ne mitkä kiinnostaa ja usein syntyy halu tietää lisää.

• eppu2 kirjoitti:

Tottakai kehittymistä tapahtuu luonnostaan ajan kulkiessa, ei sitä kukaa ole kieltänytkään.
        Tellun kanssa on kysymys ollut siitä, kun hän joka välissä tarjoaa sitä pakkoa, mistä ei ole ollenkaan kysymys.
        Otetaan esimerkiksi vaikka ammatti: Ensin halutaan opiskella ammatti, enkä ole ikänä kuullut kyllä kenenkään sanovan, ettei haluaisi kehittyä ammatissaan.
        Ihminen etsii luonnostaan uusia asioita, hylkää ne jotka ei kiinnosta ja valitsee ne mitkä kiinnostaa ja usein syntyy halu tietää lisää.

Tästä on ollut ennenkin puhetta, eppu2..))
        Kun asiasta oli viimeksi puhe, tuli sellainen vaikutelma, että puhuttiin samasta asiasta, mutta itse prosessi nähtiin eri tavoin. Ehkä toinen oli mukana muuttumisprosessissa tietoisemmin, päämäärähakuisemmin, toinen taas antoi sen tapahtua siihen isommin puuttumatta, ajan kanssa.
        Viimeisestä virkkeestäsi olen täysin yhtä mieltä.

• hehehehee
        demeter1 kirjoitti:

Tästä on ollut ennenkin puhetta, eppu2..))
        Kun asiasta oli viimeksi puhe, tuli sellainen vaikutelma, että puhuttiin samasta asiasta, mutta itse prosessi nähtiin eri tavoin. Ehkä toinen oli mukana muuttumisprosessissa tietoisemmin, päämäärähakuisemmin, toinen taas antoi sen tapahtua siihen isommin puuttumatta, ajan kanssa.
        Viimeisestä virkkeestäsi olen täysin yhtä mieltä.

@demeter1:
        "toinen oli mukana muuttumisprosessissa tietoisemmin, päämäärähakuisemmin"
        Ja aiemmassa kommentissasi näin:
        ""Ihminen kehittyy automaattisesti pitkin elämäänsä omana itsenään edes yrittämättä kehittää ja muuttaa itseään. Se on luonnon kulkua se. "Kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa".
        "Kehittyminen" ei ole tavoite vaan sivutuote."

Omasta mielestään kovia kokeneen Siperia opettaa jotkut katkeriksi. Sellaisiksi, jotka koko loppuikänsä kostavat kaikille, jakavat pahuuttaan ja pahoittavat toisten mielet, kitkevät pienimmänkin ilon sirkkalehden.
        Katkeraksi tulemisen ja katkeraks koko loppuiäkseen jäämisen välttäminen jos mikä on päämäärätietoisen toiminnan arvoista, josta helpotusta ja iloa saa asinaomainen itse sekä ympäristön ihmiset.

• hehehehee kirjoitti:

@demeter1:
        "toinen oli mukana muuttumisprosessissa tietoisemmin, päämäärähakuisemmin"
        Ja aiemmassa kommentissasi näin:
        ""Ihminen kehittyy automaattisesti pitkin elämäänsä omana itsenään edes yrittämättä kehittää ja muuttaa itseään. Se on luonnon kulkua se. "Kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa".
        "Kehittyminen" ei ole tavoite vaan sivutuote."

Omasta mielestään kovia kokeneen Siperia opettaa jotkut katkeriksi. Sellaisiksi, jotka koko loppuikänsä kostavat kaikille, jakavat pahuuttaan ja pahoittavat toisten mielet, kitkevät pienimmänkin ilon sirkkalehden.
        Katkeraksi tulemisen ja katkeraks koko loppuiäkseen jäämisen välttäminen jos mikä on päämäärätietoisen toiminnan arvoista, josta helpotusta ja iloa saa asinaomainen itse sekä ympäristön ihmiset.

Totta tuokin, että siperian opetukset eivät aina tuota hyvää hedelmää. Olisiko siinä sitten ratkaisevaa se, millaiseen maaperään nuo opetukset päätyvät ? Että plakkarissa on myös riittävästi hyviä kokemuksia, mitkä auttavat kattamaan huonot.

Ja ilman muuta kannatan itsetutkiskelua. Ellei luonnettaan pysty muuttamaan, ainakin voi sen tunnistaa ja kantaa vastuun tekemisistään.

• Tuulettaa

En avaa linkkejä yleensä tämän palstan kautta. Kannattaa perustella sanomaansa täällä ensin.
      Tunnen ihmisiä jotka ehkä jotain huonoa oloaan peittääkseen haluavat aina sanoa tietävänsä asiat parhaiten. He kehuskelevat usein ystävillään, jotka myöhemmin ovat osoittautuneet vain satunnaisiksi tutuiksi työn vuoksi.

En halua arvostella ketään enempää, koska usein toisten arvostelu kumpuaa omasta riittämättömyydestä. Nyt joku hyökkää, että sinähän arvostelit juuri. No, pohtia voi omaa ja muiden kohtaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5303
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1361
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      797
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      752
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      737
    7. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      46
      734
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      726
    9. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      724
    Aihe