Purjehdus on vaarallista

piyr975

25

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliamiraali

      No kun pitää sepalluksen kiinni ja pelastusliivit päällä niin riskit laskee ainakin dekadilla. Vähän hönössä voi näköjään purjehtia kunhan pitää e.m. varotoiminpiteisä huolen.

      No ihan vakavasti ottaen olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri vaikutus avomeri kilpapurjehduksella noihin lukuihin on. Onko joku yksi miljoonasta marginaaliryhä joka on erittäin riskialtis ja vaikuttaa siten koko purjehduksen turvallisuuteen. Tuo sepallus auki ei kyllä viittaa mihinkään avomeri kilpapurjehdukseen.

    • Joakim1

      Mitenköhän tuohon 1,19/miljoona lukuun on päädytty? 11 vuodessa 271 kuolemaa ja 8 miljoonaa purjehtijaa vuodessa. Tuosta tulisi vuositasolla 271/11/8=3,08 kuolemaa vuodessa miljoonaa purjehtijaa kohti.

      Jos olettaa, että Suomessa on suhteellisesti yhtä monta purjehtijaa eli 2,5% kansasta, pitäisi olla 140 tuhatta purjehtijaa. Mitenköhän purjehtija on määritelty? Tuolla myydään n. 5000 purjevenettä vuodessa ja rekisteröityjä veneitä on yhteensä 12 miljoonaa. Molemmat viittaavat siihen, että veneitä ja purjeveneitä on suunnilleen samassa suhteessa väkilukuun.

      Samalla riskitasolla Suomessa pitäisi siis kuolla joka toinen vuosi joku purjehtija (olettaen tuo 3 oikeaksi luvuksi). Viime vuonna kuoli yksi purjehtija. Koska edellinen?

      Autoilu superturvallista? Suomessa kuolee liikenteessä yli 200 vuosittain. Vaikka koko kansalla laskien tuosta tulee n. 40 kuolemaa vuodessa miljoonaa kohti.

      • Tunari1

        Sitten olisi vielä oleellista suhteuttaa kuolemat teoreettisesti mahdollisiin purjehduspäiviin, eli niihin kun vesi on sulaa.


      • Joakim1
        Tunari1 kirjoitti:

        Sitten olisi vielä oleellista suhteuttaa kuolemat teoreettisesti mahdollisiin purjehduspäiviin, eli niihin kun vesi on sulaa.

        Vai veneessä vietettyyn aikaan, joka ainakin minulla lienee suurempi kuin liikenteessä, varsinkin autossa, vietetty aika vuositasolla.


      • Jurristikko

        Itse asiassa 2000 - 2011 on 12 vuotta. 271 kuollutta / 8 miljoonaa purjehtijaa, samana aikana Suomessa 3882 tieliikenteessä kuollutta / 5,5 miljoonan kansa.
        Ottamatta kantaa noihin USA:n tilastoihin, niin ainakin aloittajalla on aika lailla statistiikkapallo hukassa kun kirjoittaa "Purjehdukseen verrattuna autoilu on superturvallista."


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Itse asiassa 2000 - 2011 on 12 vuotta. 271 kuollutta / 8 miljoonaa purjehtijaa, samana aikana Suomessa 3882 tieliikenteessä kuollutta / 5,5 miljoonan kansa.
        Ottamatta kantaa noihin USA:n tilastoihin, niin ainakin aloittajalla on aika lailla statistiikkapallo hukassa kun kirjoittaa "Purjehdukseen verrattuna autoilu on superturvallista."

        Jutussa sanottiin 11 vuotta. Ei voi tietää tarkoittaako 2000-2011 kokonaisia kalenterivuosia tai vaikkapa 27.3.2000 - 27.3.2011. Edellinen on 12 jälkimmäinen 11 vuotta.


      • Jurristikko
        Joakim1 kirjoitti:

        Jutussa sanottiin 11 vuotta. Ei voi tietää tarkoittaako 2000-2011 kokonaisia kalenterivuosia tai vaikkapa 27.3.2000 - 27.3.2011. Edellinen on 12 jälkimmäinen 11 vuotta.

        Iso maa - iso toleranssi, 11 tai 12 w.t.f. 2000-2011 on 11 vuotta jos niin sanotaan, se ei ole ees valeuutinen trumppilandiandiassa :D
        Ja toimittajalle kun antaa statistiikkaa eli numeroita tulkittavaksi, nii eipä tiedä mitä sieltä syntyy? Tai tietää sittenkin, uutinenhan sieltä tulla putkahtaa, ja lööppi kaupan päälle :)))
        1000 kertainen virhe on pieni virhe toimittajan tekemänä. Niinku Hesarissa 11.9. uutisessa jossa kerottiin kaksoistorneihin törmänneessä lentokoneessa olleen 50 tuhatta tonnia polttoainetta. Jäi joteski mieleen, vaikka tuosta on kohta parikytä vuotta - lentävä tankkilaiva :D


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Iso maa - iso toleranssi, 11 tai 12 w.t.f. 2000-2011 on 11 vuotta jos niin sanotaan, se ei ole ees valeuutinen trumppilandiandiassa :D
        Ja toimittajalle kun antaa statistiikkaa eli numeroita tulkittavaksi, nii eipä tiedä mitä sieltä syntyy? Tai tietää sittenkin, uutinenhan sieltä tulla putkahtaa, ja lööppi kaupan päälle :)))
        1000 kertainen virhe on pieni virhe toimittajan tekemänä. Niinku Hesarissa 11.9. uutisessa jossa kerottiin kaksoistorneihin törmänneessä lentokoneessa olleen 50 tuhatta tonnia polttoainetta. Jäi joteski mieleen, vaikka tuosta on kohta parikytä vuotta - lentävä tankkilaiva :D

        Täällä on julkaisu, josta luvut on otettu: http://www.wemjournal.org/article/S1080-6032(15)00339-7/fulltext

        Tuossa aiemman linkin jutussa oli siis väärin purjehtijoiden määrä, joka oli 2011 16,9 miljoonaa purjehtijaa päivää, jolla on laskettu tuo 1,19.

        Tuon mukaan USAssa on 250 000 rekisteröityä purjevenettä eli alle 20-kertaisesti Suomeen verrattuna. Väkiluvussa on 60-kertainen ero, joten ehkä Suomessa on selvästi enemmän purjeveneitä suhteessa väkilukuun.


      • Tötterströmm

        Nyt tarkkuutta peliin, kuolleita on tieliikenteessä kokonaisuutena tuo yli 200 vuosittain mutta ei suinkaan autoillessa. Paras vertailukohta lienee henkilöautossa matkustaneet, joita menehtyi esim. viime vuonna 124.


    • Eufjfkfiikfkd

      Nyt näyttää siltä, että käynnissä oleva Volvo Ocean Race on vaatinut jo toisen kuolonuhrinsa. Ei ihan turvallinen laji kuitenkaan.

      • Joakim1

        VOR on erittäin kaukana tyypillisestä suomalaisesta tai USA-purjehduksesta, myös kilpapurjehduksesta. Ihme, ettei siellä ole tuon enempää kuolintapauksia. Kilpailussa ei ole tainut suomalaisia kuolla sitten 2002 GR:n?


      • Eujfkffifkfkd

        Jos vaikka F1-kisoissa kauden aikana kuolisi 2 ihmistä, olisi se aika poikkeuksellista ja johtaisi varmasti sääntömuutoksiin yms.


      • Pereevertailla
        Joakim1 kirjoitti:

        VOR on erittäin kaukana tyypillisestä suomalaisesta tai USA-purjehduksesta, myös kilpapurjehduksesta. Ihme, ettei siellä ole tuon enempää kuolintapauksia. Kilpailussa ei ole tainut suomalaisia kuolla sitten 2002 GR:n?

        VOR on lähempänä vuorikiipeilyä. Yhtä,extremeä.


      • Joakim1
        Eujfkffifkfkd kirjoitti:

        Jos vaikka F1-kisoissa kauden aikana kuolisi 2 ihmistä, olisi se aika poikkeuksellista ja johtaisi varmasti sääntömuutoksiin yms.

        Onhan se poikkeuksellista. Edellisestä kuolemasta on yli 10 vuotta ja yhteesä kisassa on kuollut 6 henkeä 70- luvun alusta saakka. Onhan F1:ssä kuollut paljon enemmän eikä edellisestäkään ole montaa vuotta. F1:ssä kuitenkin vain 20 kuskia ajaa muutaman tunnin kuukaudessa.


    • Point_of_Nemo

      Todella ikävä tapaus tuo miehistön jäsenen putoaminen VOR kisassa. Ja eikös samaisesta Scallyvag:ista pudonnut jokin aika sitten toinenkin mies, joka saatiin poimittua ylös. Luulisi, että VOR kisojen sääntöihinkin voisi kirjata että jokaisella miehistön jäsenellä pitää olla hätälähetin, jolla mereen pudonnut saadaan paikallistettua riittävällä säteellä.
      Omassa veneessä on sovittu, että yksin ruorissa olevalla on taskussa käsi VHF, jossa nykyisin myös DSC. Noissa kantomatka ei riittäne olosuhteissa, joissa VOR veneet purjehtivat, mutta tehokkaampiakin hätälähettimiä on.

      • Joakim1

        Pitäisi olla automaattisesti aktivoituva AIS MOB ja kaksi manuaalisesti toimivaa laitetta pelastusliiveissä. Eikö ne olleet puettuna vai mikä meni pieleen, kun selvästikään uhria ei löydetty. Laivan ehtiesssä auttamaan taitaa akku tuosta olla jo tyhjä.

        Jotain ongelmia oli ollut AIS-vastaanotossa aiemmin ko. legillä.


      • järjen.käyttöä

        Kyllä kantomatka riittää, kun sitä ymmärretään järkevästi käyttää. Eli alussa se riittää siihen että saadaan ilmoitettu veteen putoamisesta. Tämä voi olla jopa automaitisoitu, eli automatiikka käynnistää hälytyksen ja tallentaa ilmoitushetkisen sijainnin, tai parhaassa tapauksessa jopa ilmoittajan sijainnin, jos DSC kin löytyy. Sitten muu miehistö palaa karttaplotterin gps reittiä suunnilleen myötäillen takaisinpäin putoamishetken sijainnin saavutettuaan, ja kun vene on riittävän lähellä ottaa veteen pudonnut uudestaan yhteyttä, sillä taas ollaan kantaman sisällä. Veteen pudonnut kertoo sitten minnepäin pitäisi kulkea että löytäisi perille asti.

        VOR65 veneiden avotilan suunnittelu ei vastaa käyttöolosuhteita, ottaisivat mallia Vendee Globe veneistä niin tällaista ei tapahtuisi. Eikä tietenkään pidä olla pelkkä kopio, koska miehistöä on VOR65 veneissä paljon eikä yksi kuten Vendeessä.


      • laitekelinmukaan
        Joakim1 kirjoitti:

        Pitäisi olla automaattisesti aktivoituva AIS MOB ja kaksi manuaalisesti toimivaa laitetta pelastusliiveissä. Eikö ne olleet puettuna vai mikä meni pieleen, kun selvästikään uhria ei löydetty. Laivan ehtiesssä auttamaan taitaa akku tuosta olla jo tyhjä.

        Jotain ongelmia oli ollut AIS-vastaanotossa aiemmin ko. legillä.

        Ei siinä MOB / AIS lähettimessä kovin kummoinen antenni ole. Jos aallokko on kovin korkeaa, niin eipä se veden pinnalla oleva satunnaisia lähetyspurskeita lähettävä lähetin pitkälle kuulu. Satelliiitin suuntaan se kuuluu paremmin.

        Kerran kokeilin tuollaista, missä oli AIS lähetin ja puhelähetin. Aallokko ei ollut kovin suuri (alle metrin) ja vene oli oli noin 3 kaapelin mitan päässä. Ei kuulunut.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Pitäisi olla automaattisesti aktivoituva AIS MOB ja kaksi manuaalisesti toimivaa laitetta pelastusliiveissä. Eikö ne olleet puettuna vai mikä meni pieleen, kun selvästikään uhria ei löydetty. Laivan ehtiesssä auttamaan taitaa akku tuosta olla jo tyhjä.

        Jotain ongelmia oli ollut AIS-vastaanotossa aiemmin ko. legillä.

        Volvon kisaorganisaation tiedotteen mukaan Fisherillä oli asianmukaiset varusteet päällä. Veneellä oli ilmeisesti vauhtia 20-25 solmua ja lähemmäs 20 m/s tuuli perästä, eli hyvin haastavat olosuhteet. Eilen juuri katselin noita trackerista ja aika vauhdikkaalta vaikutti meno.

        https://www.volvooceanrace.com/en/news/11353_UPDATE-Search-and-Rescue-operation-continues-for-Sun-Hung-Kai-Scallywag-sailor.html


      • Point_of_Nemo

      • Joakim1
        laitekelinmukaan kirjoitti:

        Ei siinä MOB / AIS lähettimessä kovin kummoinen antenni ole. Jos aallokko on kovin korkeaa, niin eipä se veden pinnalla oleva satunnaisia lähetyspurskeita lähettävä lähetin pitkälle kuulu. Satelliiitin suuntaan se kuuluu paremmin.

        Kerran kokeilin tuollaista, missä oli AIS lähetin ja puhelähetin. Aallokko ei ollut kovin suuri (alle metrin) ja vene oli oli noin 3 kaapelin mitan päässä. Ei kuulunut.

        Tässä on vertailu, jossa mukana myös VORin käyttämä MOB1: http://www.yachtingworld.com/features/tested-ais-mob-devices-help-your-crew-to-save-your-life-69914

        14 m korkeudella olevaan antenniin kuuluivat 3,5 mpk hienosti ja pidemmältä ei kokeiltu. Isossa aallokossa tilanne tietysti voi olla toinen.


    • Vertailukohta2987

      Suomessa ajetaan vuosittain yli 50 miljardia kilometriä, eikä kuolonuhreja tule kuin pari sataa. Lentoliikenteessä lennetään huikeita määriä, eikä juuri kukaan kuole.

      Kilometreihin nähden purjehdus on supervaarallista. Jos Atlantin yli kulkevat koneet korvattaisiin purjeveneillä, kuolleiden määrä räjähtäisi.

      Asian toinen puoli on sitten tietenkin se, että merkittävä osa onnettomuuksista on vältettävissä. Ne ovat omaa typeryyttä tai liiallista luottamusta onneen.

    • Suhteellista

      Kaikki on suhteellista. Joten en tuosta syystä ryhtyisi purjehdusta välttämään.

      Kuinka paljon ihmisistä kuoleekaan omaan sänkyyn? suurin osa kuolleista..? Joten pitäisikö tämän takia ryhtyä suosimaan vain vieraita sänkyjä turvallisuussyistä? :-)

      • tilasto

        Eikös ne yleensä kuole sairaalan sänkyyn, ei omaan. Sairaalat on vaarallisia paikkoja, sielllä on suuri todennäköisyys kuolla.


      • vielä.pahempi
        tilasto kirjoitti:

        Eikös ne yleensä kuole sairaalan sänkyyn, ei omaan. Sairaalat on vaarallisia paikkoja, sielllä on suuri todennäköisyys kuolla.

        Jos vielä laskee, kuinka monta sairaalaan sisään menneistä siellä kuolee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe