Dieselin arvo ei romahda!

pisnes_kussovaa

Tiedätte ketjun joka väitettä esittää. Käykääpä kurkkaamassa millä suhteella ketjjumyymälöihin on hankittu bensiinimoottoria ja millä dieseleitä. Melkein 73 % myynissä oleviesta on dieseleitä!

30

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvaahuoment

      Ei kukaan osta nyt Suomen hinnoilla dieselautoa, odottavat Saksan ja Ruotsin romahduksen vaikutuksia. Noilla hinnoilla jää dieselit varastoon.

    • Naftaa_suonissa

      Tulee mieleen muutama vuosi sitten suomessa ollut autoverouudistus... oliko se Berner vai kun siitä vinkkasi, uusien autojen myynti loppui kuin seinään... Nyt olisi meilläkin aika jonkun, jonka sanaan voi luottaa, tulla kertomaan, mikä on se todellinen suomen kanta tässä asiassa. Täällä keskustelupalstalla monella "mopo" on jo karannut täysin käsistä... ei kaikille dieseleille ole todellakaan tulossa kieltoa, jostain ihmeen syystä lukijoilta on jäänyt tuo JOS-sana huomioimatta. Meillä on toimiva autokatsastusjärjestelmä, jolla paljon saastuttaneet auton on saatu pois liikenteestä. NESTE on maailman johtava bio-polttoaineen kehittäjä/tuottaja, jonkn innovaatioiden avulla diesleiden päästöt ovat jo nyt pienempiä kuin monien pikkutojen/hybridien.

      • Milloin_mitta_täyttyy

        Ratkaiseva on E6 tai E5 "korjaussarja". Muille dieseleille tulee käymään vanhanaikaisesti koska jos suuressa maailmassa niin kyllä meilläkin ja mielummin etuajassa. Sillä että onko dieselien kiellolla Suomen kaupunkien ilmanlaatuun mitään vaikutusta, ei ole mitään merkitystä. Eu:n mallioppilas Suomi on aina eturintamassa kun tehdään uudistuksia jota kansalaiset kiroavat mutta kiltisti maksavat.


      • Naftaa_suonissa

        Valitettavasti olet täysin oikeassa... Suomi on tunnetusti EU:n "mallimaa", esimerkkejä on paljon.. eli otetaan vaikka laivojen päästöt... kaikki muut EU-maat haki siirtymäaikaa, mutta ME SUOMESSA, kiristimme päästötavoitteita ja otimme vielä ajastakin vähän pois!!!


    • iso.sedan

      Dieseleitä löytyy myös edullisia ja hyväkuntoisia, kun jaksaa vain sinnikkäästi vahtia nettiä.
      Parilla litralla putosi kulutus, kun vaihtoi bensan dieseliin ja kyse on siis kahden litran koneista eikä mistään korppusahoista, joilla ei perävaunua voisikaan kunnolla vetää.

      • Nopeatsyöhitaataina

        Kyllä niitä löytyy, mutta se tosiaan vaatii sinnikästä seuraamista ja nopeaan toimintaan, kun sellainen tulee myyntiin. Ne eivät jää vaihtohalleihin seisomaan eikä niitä löydy nettimyymälöistäkään hetkeä kauempaan


    • päätä.pölkylle

      Jokohan pian kamuxilla aletaan päitä pudottelemaan? Ylivoimainen osa myytävästä kalustosta on dieseleitä. Voiko strategiat mennä enää enemmän vituralleen?

      • Naftaa_suonissa

        Kuinka niin? Eihän ne noita pyyntihintoja ole ostaessaan maksaneet. Meillä on paljon immeisiä, joilla on asuntovaunu/vene/peräkärry tms vedettävänä, siihen hommaan harvasta bensa-autosta on ja ei oikeastaan yhdestäkään hybridistä/sähköautosta. Uusia E6 normit täyttäviä näyttää suurin osa vielä olevan. Pääasiahan on, että saat olla mielessäsi "vahingoniloinen"?


      • Karux

        Jotka tarvitsevat dieselauton hakevat sen Saksasta tai Ruotsista halvalla, Kamux jää nuolemaan näppejään varastot pullollaan.


    • saasteiden_dilemma

      Palstalla havaitsee asiaa katsottavan lähinnä ja vain pienen, sekä harvaanasutun periferia Suomen markinoiden nykyisestä näkökulmasta käsin, joka sekin riskeeraa muuttua EU:n valtavirtaa vastaavaksi ennemmin tai myöhemmin.

      Ison kuvan suhteen oleellisinta on puhtaan objektiivisesti seurata sitä miten perustrendi autoilun päästöjen suhteen on muuttunut ja muuttumassa, sekä se miten eri maissa ja niiden kaupungeissa luodaan rajoitteita ja / tai kieltoja.

      Tämän asian suhteen yksilölliset mielipiteet perusteluineen eivät paina lainkaan vaa-assa, vaan ovat suorastaan ajan ja energian tuhlausta.

      Suurissa ja perintsisissä dieselimaissa kuten Ranskassa, jossa dieselieden osuus on ollut jopa noin 80%, niin niiden ensirekisteröinnit ovat pudonneet vain muutamassa vuodessa suunnilleen tasoihin bensojen kanssa.

      Sama suuntaus on jo todellisuutta mm. Belgiassa. Lisäksi nyt Tammikuussa Brysselin automessujen yhteydesä tehdyssä tiedustelussa 70% suunnitteli seuraavaksi autoksi bensaversiota.

      Tämä on seurausta tehdyistä poliittisista linjauksista verotus- ja käyttömaksumuutoksineen, sekä ajorajoitteineen muutamisa kaupungeissa.

      Jokunen viikko sitten Belgiassa ensi kertaa sitten "ikuisuuden" diesel oli paikoin hitusen kalliimpaa kuin bensa, johtuen polttoaineveron muutoksista, joilla on tavoitteena tasapäistää polttoaineen hinta, bensa vs. diesel.

      Yksi esimerkki perustrendin muutoksista.

      Belgian Wallonie suunnittelee kieltävänsä dieselin progressiivisesti vuodesta 2023 alkaen ja sen lopullinen kielto on suunniteltu vuoteen 2030 mennessä.

      Barcelona suunnittelee keskustaansa pääsyn vain "puhtaille" autoille vuodesta 2019 alkaen.

      Samankin maan sisällä olevat erilaiset kiellot ja niiden ajoitukset tekevät liikkumisesta haasteellista, joka on pakko ottaa huomioon autonvaihtoa suunitelessaan.

      Alla olevassa artikkelissa on melko hyvä katsaus tilanteeseen, mutta en jaksa sitä kääntää, eli siitä kiinnostuneet voivat laittaa sen Google-kääntäjään, joka tekee varsin hyvää tulosta mm. fr - en välillä.

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/2765/Environnement/article/detail/3378236/2018/03/03/Le-diesel-c-est-bientot-fini.dhtml

      Kaikki nämä rajoitteet ja suunnitellut kiellot vaikuttavat autoa ostavien tuleviin ratkaisuihin, jotka ovat jo nyt nähtävissä.

      Kesi-Euroopan maissa autonvaihtoa suunitteleville homma on melko haasteellista ja varsinkin mikäli seuraava auto olisi parempi dieselinä kuin bensana.

      Vaikka EURO 6:lle ei vielä olisikaan kieltoja, mutta kiristynyt politiikka ja yleinen dieselvastaisuus saa aikaan huolta autonsa jälleenmyytävyydestä sitten aikanaan, joka monella kallistaa valinnan bensan suntaan, kuten mm. suuren automaan Ranskan tilastot osoittavat.

      • Naftaa_suonissa

        Niinpä, jos tuohon artikkeliin olisi uskominen, ei bensiinimootoristen autojen (ainakaan isopäästöisten) tulevaisuus ole juurikaan sen ruusuisempi (pidempi) noissa muutamissa suurissa eurooppalaisissa kaupungeissa. Täytyy vaan toivoa, että tämä diesel hysteria, vähän rauhoittuisi, otettaisiin järki käteen ja todettaisiin dieselin olevan vähäpäästöisempi kuin bensiiniauto... Annetaan kaikille autoilijoille riittävä siirtymäaika, koska bensalle/dieselille ei ole vielä korvaavaa tuotetta... ei kaasu/ei sähkö/ei vety/ei bio/ei ei... versiona... ehkä joskus 2030... johon asti jotkut maat olivatkin jo odottamassa.


      • saasteiden_dilemma
        Naftaa_suonissa kirjoitti:

        Niinpä, jos tuohon artikkeliin olisi uskominen, ei bensiinimootoristen autojen (ainakaan isopäästöisten) tulevaisuus ole juurikaan sen ruusuisempi (pidempi) noissa muutamissa suurissa eurooppalaisissa kaupungeissa. Täytyy vaan toivoa, että tämä diesel hysteria, vähän rauhoittuisi, otettaisiin järki käteen ja todettaisiin dieselin olevan vähäpäästöisempi kuin bensiiniauto... Annetaan kaikille autoilijoille riittävä siirtymäaika, koska bensalle/dieselille ei ole vielä korvaavaa tuotetta... ei kaasu/ei sähkö/ei vety/ei bio/ei ei... versiona... ehkä joskus 2030... johon asti jotkut maat olivatkin jo odottamassa.

        Ongelma on myös valla oleva melkoinen kakofonia, eli se miten eri maissa ja samojenkin maiden eri kaupungeissa ja alueilla sorvaillaan ja suunnitellaan erilaisia rajoituksia ja erilaisia kieltoja, joka tekee autoa travitsevien elämän todella vaikeaksi. Tokihan on ymmärettävää miten saasteongelmat vaikkapa Barcelona vs. jokin pikkukaupunki ovat hyvin erilaiset.

        Kunpa edes aivan ensialkuun olisi edes yksi yhteneväinen EU-päästötarra, kaikialla hyväksytty, jolla olisi samat luokitukset kaikkialla sen sijaan, miten erilaisia tarroja on jo nyt melkoinen määrä.

        Paljon saa lukea ja etsiä infoa pysyäkseen jyvällä sen suhteen mitä missäkin on menossa ja suunnitteilla millekin vuosille.

        Kyse ei kuitenkaan ole mistään tilapäiisistä "ylilyönneistä" vaan perustrendi on vahvasti dieselvastainen ympäri EU:ta, vaikka bensoilelkin on progressiivisiä rajoituksia.

        Vaikkapa Brysselissä on jo lukkoon lyödyt ja käyttöön otetut ajokiellot vanhemmille dieseleille 2018 alkaen ja vanhemmille bensoilla 2019 ja kiellot tulevat progressiivisesti kiristyen ja voimaan eri Euro-luokkien dieseleille ja bensoille. Kalenteri on lyöty lukkoon, joskin aikataulu on kohtuullinen.

        Taulukko ohessa : http://lez.brussels/fr/content/mon-véhicule

        Huolestuttavaa on se miten autoteollisuus on investoinut todella paljon sähköautoihin, josta riskeeraa tulla ongelma tulevaisuudessa, joskin ovathan ne erilaisiin hybridienkin kehitykseen satsanneet.

        Olen samaa mieltä ett"ei toistaiseksi edes ole todella ekologista vaihtoehtoa innovoitu, mutta siltikin tulee koettaa jotakin tehdä päästöjen suhteen, eli vanhempaa kalustoa pois liikenteestä, mutta onhan sekin haasteellista kun vaikkapa Saksassa muistaakseni vain noin 15% dieseleistä on EURO 6 luokkaisia.

        Tietysti jos jokin kohtuullisten kustannuksien "super-innovaatio" vaikkapa dieseleiden päästöjen todella radikaaliin alentamisen tulisi markkinoille, niin se voisi jonkin verran muuttaa tilannetta.

        Sitten jos se vielä olisi kohtuullisin kustannuksin jälkiasennettavissa hieman vanhempiinkin moottoreihin (jopa EURO 4:sta alkaen), niin se olisi merkittävä ja nopeasti toteutettavissa oleva edistysaskel.

        Uusiin bensoihin on nyt sentään viimeinkin saatu paljon parannusta sen pakollisen hiukkassuodattimen ansiosta, vaikka parennetavaa edelleen riittää.


    • saasteiden_dilemma

      Ensi kertaa osui kohdalle tilasto Suomessa myydyistä dieseleistä ja lasku kymmenessä vuodessa on ollut radikaalit n. 50%, eli 50%:sta 25%:n.

      Uskallan epäillä, että suuntausrauhakseen jatkuu vaikka ainakaan toistaiseksi Suomessa ei ilmeisesti kieltoja tai rajoitteita ole suunnitteilla.

      *

      * Dieselkäyttöisten henkilöautojen suosio on selvässä laskussa, vaikka Suomessa ei ole tiettävästi suunnitteilla rajoituksia dieselautoille.

      *Dieselautojen osuus kaikista uusista autoista oli siis 25,3 prosenttia.

      * Viime vuonna ensirekisteröidyistä autoista oli dieselkäyttöisiä 31 prosenttia.

      * Vertailun vuoksi kymmenisen vuotta sitten, hiilidioksidipäästöverotuksen tullessa, noin puolet myydyistä autoista oli dieseleitä.

      - http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201803282200844986_oa.shtml

      *

      "Käykääpä kurkkaamassa millä suhteella ketjjumyymälöihin on hankittu bensiinimoottoria ja millä dieseleitä. Melkein 73 % myynissä oleviesta on dieseleitä!"

      Tuota mystistä "tilastoa" valtakunnan tasolla on vaikea todentaa ja vaikuttaa olevan ristiriidassa yllä lainaamieni artikkelin lukujen valossa tai sitten tuo mystis-hypoteettinen 73%:a edustaa kasvavia diesel-varastoja odottamassa ostajiaan, eli diilerit olisivat tehneet virheliikkeen.

      • Kkfkfkfkfmf

        Nettiautossa vm. 2011 tai vanhemmista liikkeiden myymistä autoista vähän alle puolet dieseleitä.


      • Naftaa_suonissa

        On totta, että 10-vuodessa dieseleiden myynti on laskenut, mutta suurin syy siihen on polttonesteen (dieselin) hinnan nouseminen lähelle bensan hintaa. Ennen laskettiin että dieselillä pitää ajaa 20tkm, jotta saadaan käyttövoimavero "maksettua" tuolla erolla, mutta nyt kun bensan ja dieselin ero pumpulla on alle 10senttiä/litra, on tuo kilometrimäärä karannut käsistä. Nykyisellä hintaerolla diesel ei maksa itseään takaisin ns. kotikäytössä. Todellisuudessa diesel moottorin hyötysuhde on paljon parempi kuin bensamoottorin eli vääntöä ja voimaa löytyy (yksi syy siihen, miksi esimerkiksi useissa paketti- ja kaikissa kuorma-autoissa on diesel-moottorit), jota moni veneilijä/asuntovaunun omistaja mm. kaipaa.


      • Naftaa_suonissa

        Käykääpä katsomassa myös, millä mootorilla varustettuja autoja yksityiset ovat tuoneet ulkomailta mm. saksasta.... yli 70% diesel-moottorilla.


      • saasteiden_dilemma
        Naftaa_suonissa kirjoitti:

        On totta, että 10-vuodessa dieseleiden myynti on laskenut, mutta suurin syy siihen on polttonesteen (dieselin) hinnan nouseminen lähelle bensan hintaa. Ennen laskettiin että dieselillä pitää ajaa 20tkm, jotta saadaan käyttövoimavero "maksettua" tuolla erolla, mutta nyt kun bensan ja dieselin ero pumpulla on alle 10senttiä/litra, on tuo kilometrimäärä karannut käsistä. Nykyisellä hintaerolla diesel ei maksa itseään takaisin ns. kotikäytössä. Todellisuudessa diesel moottorin hyötysuhde on paljon parempi kuin bensamoottorin eli vääntöä ja voimaa löytyy (yksi syy siihen, miksi esimerkiksi useissa paketti- ja kaikissa kuorma-autoissa on diesel-moottorit), jota moni veneilijä/asuntovaunun omistaja mm. kaipaa.

        Tuolloin voimaan tullut hiilidioksidipäästöverotusko dieselin hintaa nosti?

        Kuitenkin viralliset tilastot kertovat omaa kieltään, eli dieseleiden rekisteröinneissä pudotusta on nyt ihan lyhyellä aikavälillä ollut varsin merkittävä.

        *

        Artikkelista lainattua:

        *Dieselautojen osuus kaikista uusista autoista oli siis 25,3 prosenttia.

        * Viime vuonna ensirekisteröidyistä autoista oli dieselkäyttöisiä 31 prosenttia.

        * Vertailun vuoksi kymmenisen vuotta sitten, hiilidioksidipäästöverotuksen tullessa, noin puolet myydyistä autoista oli dieseleitä.

        *

        Autoliikkeiden diesel-varastojen mahdollisen suurella määrällä ei ole muuta merkitystä kuin strategisena ongelmana ko. yrittäjille, kun niiden kysyntä hiljalleen vähenee, Suomessakin.

        Ison kuvan suuri EU-trendi on se merkityksellisin kuvaaja, jonka rinnalla meidän henkilökohtaisilla mielipiteillä ei ole merkitystä.

        Kuten jo olen aiemmin maininnut, niin vain muutamassa vuodessa mm. Ranskassa dieseleiden 80%:n osuus rekisteröinneistä on laskenut suunnilleen tasoihin bensojen kanssa 50/50 ja tuo suuntaus on edelleen jatkumassa, eli bensakoneet ovat ottamassa suuremmaan markkinaosuuden.

        Muutos on todella radikaali, myös ostajien mentaliteeteissä, seurauksena hallitsijoiden suunnatusta politiikasta.

        Perinteisessä diesel-maassa Belgiassa on aivan sama tilanne. Nyttemmin Belgiassa yksityiskäyttöön ostettavista pienistä Berlingo-luokan pakettiautoistakin suurin osa myydään bensakoneella ja osa jopa yrittäjille. Tonniluokkaissa ja suuremmissa tilanne on sitten toinen.

        Tammikuussa Brysselin autonäyttelyssä haastatelluista 70% suunnitteli seuraavaksi autoksi bensakoneista.

        Näkisin, että kyse on myös itse itseään ruokkivasta trendistä kun se nyt on jo voimakkaasti lähtenyt liikkeelle. Faktojen lisäksi asiaan vaikuttaa varmastikin myös massa-psykologia.

        Tämän suuren kuvan keskellä meidän henkilökohtaisilla mielipiteillä ei ole merkitystä.

        Tokihan Suomessa asia ei ole ainakaan tostaiseksi yhtä merkityksellinen kuin Keski-Euroopan ruuhka-aluilla asuville, joille erilaiset rajoitteet ja kiellot ovat jo todellisuutta.

        Kuka haluaisi ostaa autoa jolla on enää vaikkapa vain vuosi aikaa ennen ajokieltoa alueella x missä asuu tai missä joutuu asioimaan. Tämä karsii tietyn EURO-luokan autoja porrastetusti pois ostajien listoilta ja niistä on vaikeaa päästä eroon millään hinnalla, niin bensat kuin dieselitkin, joskin dieselit ovat kovemmassa seulassa monissa kaupungeissa.

        Tämä on _jo nyt_ täyttä realiteettiä monille eurooppalisille, joka varmasti vaikuttaa laajemmallakin alueella ostajien ratkaisujen psykologiaan.


    • EndGameD

      Dieselit häviää vaikka suomalaiset diesel-uskovaiset täällä miten meuhkaavat. Asia ei ratkea täällä merkityksettömässä periferiassa, vaan Euroopan suurissa kaupungeissa. Dieseleiden valmistus käy pian mahdottomaksi (kannattamatonta), eikä diesel autoilla ole pian minkäänlaista vaihtoarvoa. Myös Suomessa tämä kehitys on nähtävissä, kun dieselin suosio hiipuu. Uusissa henkilöautoissa diesel moottoreita ei enää ole saatavilla 10 vuoden kuluttua.

      • Fkkfflflflfl

        Se voi olla, ettei 10v kuluttua henkilöautoja yksityiskäyttöön ylipäätään myydä.


      • Naftaa_suonissa
        Fkkfflflflfl kirjoitti:

        Se voi olla, ettei 10v kuluttua henkilöautoja yksityiskäyttöön ylipäätään myydä.

        Onneksi tuo on vain sinun skenaario asiasta. Rajoituksia ja nousevia maksuja on tulossa... Meillä päättäjät puhuvat vuodesta 2030, johon mennessä olisi hyvä, ettei autot käyttäisi ns. fossiilisia- vaan uusiutuvia (bio) polttoaineita.


      • Naftaa_suonissa

        Lainaus EndGameD hurjasta mielikuvituksesta: "Uusissa henkilöautoissa diesel moottoreita ei enää ole saatavilla 10 vuoden kuluttua. siksi niillä ei ole vaihtoarvoa"...

        Tilannehan on itseasiassa juuri päinvastoin, jos sinulla on toimiva vähäpäästöinen diesel, joita ei enää valmisteta, niiden arvohan nousee kovaa vauhtia, koska niin moni (70% suomalaisista) haluaa sellaisen.


      • EipäUuttaTaivaanAlla

        Tuotahan sinä olet ennustanut jo vuosikausia... sinullahan on tähän asiaan erityisen voimakas henkilökohtainen motiivi ollut jo vuosia. Nyt oletkin saanut vahvaa tukea tästä nykyisestä dieselien julkisesta ’kujanjuoksusta’.

        Diesel katoaa kun polttomoottoritekniiikka, joka perustuu mineraaliöljyyn katoaa ja siihen menee vielä pitkään. On jotkut tosiaan ennustaneet myös dieseleiden, kuten myös bensamoottorienkin poistumisen 10 vuoden päästä. Saapa nähdä tuon aikataulun osalta. Minä kyllä ennemmin uskon hyvinkin perustellusti että järjestys tuolloin on ensin bensamoottorit ja sitten dieselmoottorit. Bensamoottorin korvaaminen autoissa onnistuu jo nyt kohtuullisen helposti hybrideillä ja sähköllä. Dieseleiden osalta nuo eivät vielä pysty korvaamaan.
        Pikkuautojen ja halpojen kansanautojen osalta dieselit poistuvat nopeammin kuin isompien ja kalliimpien osalta. Hyötyliikenne on yksityisliikennettä tärkeämpi tässäkin ja siinä ei bensamoottoreilla ole nytkään juuri minkäänlaista osuutta eikä varmasti jatkossakaan.

        Nyt kovasti kaikkialla paasataan noista vanhoista dieseleistä, ne poistuvat jo luonnollistakin tietä aikanaan myös Suomesta. Vastaavan ikäiset bensathan alkavat jo ollakin pois liikenteestä muualla paitsi Suomessa.

        Olisikin kumma, jos näin massiivinen diesevastainen kampanja ei vaikuttaisi myös uusien dieseleiden myyntiin yksityiseen käyttöön tulevien kaupassa, vaikka mitkään esillä olleet rajoitussuunnitelmat missään eivät uusia koskekaan. Uusilla tarkoitan Euro6-dieseleitä ja Euro6 tuli voimaan jo syyskuussa 2014. Euro6-dieselhän on ympäristöystävällisempi kuin Euro6-bensa, joten jos ympäristötekijät ratkaisee jotain, niin dieselillä ei hätää. Nythän tämän kampanan takana on selvästi ihan muuta kuin ympäristötekijät ja normaalia markkinointiosuuksista kamppailua ja välineenä käytetään noita vanhoja autoja. Volkkarin törkeät päästöihin kohdistuvat huijaukset USAn Euroopasta poikkeavat päästörajat alitaakseen noiden vanhojen dieseleiden osalta tekivät pahaa jälkeä julkisuudessa ja sitä nyt hyödyntävät luonnollisesti kaikki, jotka katsovat siitä olevan itselleen hyötyä.
        Tuskinpa tämäkään kampanja nyt ikuinen on, vaikka tietyt autovalmistajat sitä mielellään ylläpitävätkin median tahallisella ja tahattomalla avustuksella.

        Dieseleiden osuus on kuitenkin viime vuosina kasvanut autokannassa, vaikka uusien osalta onkin käynyt päinvastoin. Autonostajat näin ollen haluavat ajaa isommilla ja paremmilla dieselautoilla. Uudet ovat kalliita, käytettyinä saa uudenveroisiakin selvästi halvemmalla.


    • Naftaa_suonissa

      Kovasti on tiedotusvälineiden uutisoinnissa eroja, puhumattakaan tälläkin palstalla kirjoittavien "asiantuntijoiden" otsikoista ja kirjoituksista, joissa on vähän "omaa tietoa ja paljon tulkintaa" mukana.

      Suomeen kaavaillaan rajoituksia vuodesta 2030 BENSA ja DIESEL autoille, ei siis pelkälle dieselille... Voi kunpa maailman autoteollisuus kuuntelisikin suomen päättäjiä ja tekisi sellaisia autoja, joilla suomessa saa ajaa.

      Erään lehden (TM) asiantuntija kertoo seuraavaa (HS-haastattelussa):
      -Dieseltarjonta keskittyy aiempaakin enemmän suuriin ja keskisuuriin ajoneuvoihin.”
      -hän ei usko dieseleiden hinnanlaskuun Suomessa.
      -Käytettyjen dieseleiden hinta voi lähteä jopa nousuun. Arvo säilyy, jos liikenteessä olevien dieseleiden määrä vähenee, mutta kysyntä pysyy hyvänä.

      Kuluttajalla on siis paljon pohdittavaa, minkälaisen auton ostat NYT, varsinkin jos ostat sen uutena.

      • Lieroautokauppias

        Tuo HS-haastattelu oli ennen ruotsalaisten kaavailemaa dieselkieltoa, joten tilanne on muuttunut. Yksikään maailman autovalmistaja ei suunnittele autoja Suomen markkinoita varten markkinoiden pienuuden takia, joten meidän pitää tyytyä tulevaan tarjontaan. Ja ne eivät ole muutamia poikkeuksia lukuunottamatta dieseleitä nykymuodossaan, vaikka käyttämällä uusiutuvaa dieseliä päästöt pienenevätkin merkittävästi.
        Kyllä dieselauto sopii Suomen maanteille, mutta ei esim Kehä III:n sisäpuolelle vaarantamaan kymmmenientuhansien ihmisten terveyttä.
        Niillä liikkeillä, jotka ovat haalineet dieseleitä varastoonsa suuret määrät tulee olemaan tukala tilanne myynnin kannalta ellei katteista tingitä.


      • Naftaa_suonissa
        Lieroautokauppias kirjoitti:

        Tuo HS-haastattelu oli ennen ruotsalaisten kaavailemaa dieselkieltoa, joten tilanne on muuttunut. Yksikään maailman autovalmistaja ei suunnittele autoja Suomen markkinoita varten markkinoiden pienuuden takia, joten meidän pitää tyytyä tulevaan tarjontaan. Ja ne eivät ole muutamia poikkeuksia lukuunottamatta dieseleitä nykymuodossaan, vaikka käyttämällä uusiutuvaa dieseliä päästöt pienenevätkin merkittävästi.
        Kyllä dieselauto sopii Suomen maanteille, mutta ei esim Kehä III:n sisäpuolelle vaarantamaan kymmmenientuhansien ihmisten terveyttä.
        Niillä liikkeillä, jotka ovat haalineet dieseleitä varastoonsa suuret määrät tulee olemaan tukala tilanne myynnin kannalta ellei katteista tingitä.

        Mites tuhannet DIESEL bussit ja rekat, joissa ei juurikaan ole mitään suodattimia? Nehän siellä kiertää suurimmaksi osaksi tyhjänä pitkin poikin Kehä III alapuolta... Miksi kukaan ei ole niistä huolissaan ja miksi erityisesti mainitsin vain tuon dieselin ylipäätään?


      • saasteiden_dilemma
        Naftaa_suonissa kirjoitti:

        Mites tuhannet DIESEL bussit ja rekat, joissa ei juurikaan ole mitään suodattimia? Nehän siellä kiertää suurimmaksi osaksi tyhjänä pitkin poikin Kehä III alapuolta... Miksi kukaan ei ole niistä huolissaan ja miksi erityisesti mainitsin vain tuon dieselin ylipäätään?

        Tämä diesel-keskustelu yleensäkin on mielestäni aivan liian myopista Suomi-periferia keskeistä, joka vääristää näkemästä EU:n isoa muuttunutta perustrendiä.

        EU:n eri alueilla ja kaupungeissakin rajoitteiden ja kieltojen ulkopuolelle yleensäkin jätetään ammattiliikenne, bussit, raskas liikenne jne., joskin paikka paikoin koetetaan ohjata mm. busseja vaikkapa kaasuversioiksi muuttamista jne.

        Meidän hekilökohtaisilla mielipiteillä, tunteilla ja eri saastelähteiden vastakkainasetteluilla ei ole mitään painoarvoa tuossa isossa muutoksen EU-kuvassa josta tässä kaikessa on kyse.

        Tuota isoa kuvaa vastaan taistelu on pelkkää ajan ja energian haaskausta.

        Ainoa jolla on merkitystä, on se miten omat ratkaisunsa saa niihin sovitettua.

        Ainakaan toistaiseksi asia ei ole kovin ajankohtainen Suomen pienessä periferiassa, mutta sen sijaan se jo nyt koskee konkreettisesti kymmeniä miljoonia muita eurooppalaisia.

        :/


      • PäästötLymyääRinnan
        Lieroautokauppias kirjoitti:

        Tuo HS-haastattelu oli ennen ruotsalaisten kaavailemaa dieselkieltoa, joten tilanne on muuttunut. Yksikään maailman autovalmistaja ei suunnittele autoja Suomen markkinoita varten markkinoiden pienuuden takia, joten meidän pitää tyytyä tulevaan tarjontaan. Ja ne eivät ole muutamia poikkeuksia lukuunottamatta dieseleitä nykymuodossaan, vaikka käyttämällä uusiutuvaa dieseliä päästöt pienenevätkin merkittävästi.
        Kyllä dieselauto sopii Suomen maanteille, mutta ei esim Kehä III:n sisäpuolelle vaarantamaan kymmmenientuhansien ihmisten terveyttä.
        Niillä liikkeillä, jotka ovat haalineet dieseleitä varastoonsa suuret määrät tulee olemaan tukala tilanne myynnin kannalta ellei katteista tingitä.

        Kehä3:n sisäpuolelle sopii diesel oikein hyvin, jos päästöjä tarkoitat ihmisten terveyden vaarantamisella. Uudet syyskuun 2014 jälkeen valmistetut dieselmoottorit ovat ympäristöystävällisempiä kuin vastaavat bensamoottorit.

        Vanhat dieselit, erityisesti 9-vuotta tai vanhemmat, tuottavat vaarallisia päästöjä niin paljon, että niistä on suoranaista vaaraa tietynlaisilla paikoilla, joissa ilma seisoo paikallaan. Kyllä noissa paikoissa myös bensa-autojen häkäkin on vaarallista, siellä sekin lymyää muiden päästöjen rinnalla.


      • saasteiden_dilemma
        PäästötLymyääRinnan kirjoitti:

        Kehä3:n sisäpuolelle sopii diesel oikein hyvin, jos päästöjä tarkoitat ihmisten terveyden vaarantamisella. Uudet syyskuun 2014 jälkeen valmistetut dieselmoottorit ovat ympäristöystävällisempiä kuin vastaavat bensamoottorit.

        Vanhat dieselit, erityisesti 9-vuotta tai vanhemmat, tuottavat vaarallisia päästöjä niin paljon, että niistä on suoranaista vaaraa tietynlaisilla paikoilla, joissa ilma seisoo paikallaan. Kyllä noissa paikoissa myös bensa-autojen häkäkin on vaarallista, siellä sekin lymyää muiden päästöjen rinnalla.

        "Uudet syyskuun 2014 jälkeen valmistetut dieselmoottorit ovat ympäristöystävällisempiä kuin vastaavat bensamoottorit."

        Mielestäni päästöjen suhteen tulisi laittaa rinnakkain EURO 6 dieselit vs. uudet bensat joissa on se viimeinkin pakolliseksi tullut hiukkassuodatin.

        Näitä kahta autoluokkaa vanhemman teknologian kulkineet ovat ne suurimmat ongelmalliset.

        Ps. Vaikkapa todella ilmansaasteellisen Barcelonan asukkaiden asenne vaadittuihin muutoksiin riskeeraa olla suhteellisen myöteinen, sillä he hengittävät ja kirjaimellisesti tuntevat päivittäin sieraimissaan nuo ilmansaasteet, eli asia on heille todella kokreettista, ei teoreettistä, kuten esim. periferia Suomen lakeuksilla.


    • Paaliromu

      Niille, joiden halli on täynnä dieselautoja, tulevaisuus on vaikea. Tämä on totuus, vaikka dieselautossa ei sinällään olekaan mitään vikaa. Maailma vaan muuttuu ympärillä.

      • saastekohujatkuuVWTDI

        VW huijaus ja kysyntä tarjonta tekee tuhoaan

        jos pyynti on 10000e TDI autosta niin tarjoa 5000e
        Saksassa jo vuoden ollut ale käynnissä


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe