Kristitty elää, vaikka kuoleekin

K_Uolema

Ihmiset ovat kautta aikojen yrittäneet tutkia ja päätellä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Se on kuitenkin jäänyt salaisuudeksi.
Raamatun mukaan kaikkivaltias Jumala, Luoja, lahjoittaa ihmiselle elämän. Jumalan kädessä ja hallinnassa on myös ihmiselämän päättyminen. (1. Sam. 2:6.)

Kuolema tuli ihmisen osaksi syntiinlankeemuksen myötä, koska synnin palkka on kuolema (Room. 6:23). Jumala kuitenkin lupasi valmistaa ihmiselle vapautuksen synnin, kuoleman ja sielunvihollisen vallasta.

Ihminen saattaisi mielellään unohtaa olevansa kuolevainen, jotta välttyisi hankalilta pohdinnoilta. Kristinuskon keskeisin sanoma ei väistä tätä elämän peruskysymystä, vaan ottaa siihen vahvasti kantaa. Evankeliumi on iloinen sanoma syntien sovittajasta ja kuoleman voittajasta, ylösnousseesta Kristuksesta.

Jeesus osoitti toiminnallaan, että hänellä on valta ja voima jopa herättää ihminen kuolleista. Ystävänsä Lasaruksen haudalle mennessään hän lupasi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin.” (Joh. 11:25.)

Jumalan lupaukset täyttyivät pääsiäisenä. Jeesus voitti kuolemallaan ja ylösnousemisellaan kuoleman ja kaiken pahan vallan. Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Hän on kukistanut kuoleman ja tuonut valoon elämän ja katoamattomuuden lähettämällä maailmaan evankeliumin” (2. Tim. 1:10).

Paavali vertaa kuolleiden ylösnousemusta siemenestä lähtevään kasvuun. Samoin kuin maahan kylvetty siemen kuolee, jotta siitä nousee uusi kasvi, myös ihmisruumiin tulee kuolla, jotta se Kristuksen toisen tulemisen päivänä nousee kirkkaana ja katoamattomana ylösnousemusruumiina. (1. Kor. 15:35–44.)

Elävä usko antaa ihmiselle toivon ikuisesta elämästä ja jälleennäkemisestä. Kristitylle kuolema ei merkitse kaiken loppua, vaan ikuisen ilon ja rauhan alkua. Vanhan testamentin profeetta lupaa, että Jumala luo kerran kaiken uudeksi. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen. (Jes. 65:17.) Elämä taivaassa on iloa ja riemua.

5

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti tuo kristuksenne on pelkkä vedätys. Raamattu koottiin vasta 300 luvulla ihmisen toimesta ihmisen säveltämästä fiktiosta.

Kristinuskon tuhannet lahkot ovat siis kaikki epäjumalaa palvovia kultteja, joten kuoleman jälkeinen elämä on pelkkää unta sekä pahimmassa tapauksessa mahdollisen oikean jumalan tuomitessa varsin ikävä ajatus.

• todisteitaON

Tuo oli huolimattomasti "perusteltua hulipumppaa". Raamattu on eri aikakausilta koottua muistiinpanoa. Monen raamatunpaikan perusteella on tehty kaivauksia satoja vuosia myöhemmin, ja ne pitävät tarkalleen paikkansa. Se joka kykenee arvostelemaan raamattua, ja sen kertomusia, hänen pitää olla erityisen hyvin tietoinen mitä se kirja sisältää.

• todisteitaON kirjoitti:

Tuo oli huolimattomasti "perusteltua hulipumppaa". Raamattu on eri aikakausilta koottua muistiinpanoa. Monen raamatunpaikan perusteella on tehty kaivauksia satoja vuosia myöhemmin, ja ne pitävät tarkalleen paikkansa. Se joka kykenee arvostelemaan raamattua, ja sen kertomusia, hänen pitää olla erityisen hyvin tietoinen mitä se kirja sisältää.

Jos vuosikymmeniä väitetyn jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeen kirjoitetussa sadussa mainitaan paikkakunnan nimi, niin en pidä ihmeenä jos sieltä löytyy tulisijan jäänteet.

Tulisijan jäänteet eivät kerro yhtään mitään jeesuksesta, saati todista hänen olleen ylpäätään olemassa eikä ainakaan hänen olleen jumalan äpärälapsi.

Pikkuisen nyt tarkkuutta ja koetetaan pysyä asiassa, jooko?

• vastaajokaTiedät

Jos kerran Jumala luo "kaiken uudelleen", niin pitääkö ihmiskunnan mennä taivaan, aineettomuuden kautta asuttaakseen MAAN JÄLLEEN, koska Luoja on luvannut, "uudeksi minä teen kaiken", mutta koska maapallo on luotu jatkuvan "IKUISESTI", niin eikö olisi helppoa ennallistaa alkuperäistä järjestystä. Keitä sitten ovat ne 144.000 joista ilmestyskirja mainitsee ??? Ymmärtääkseni heidät "rhmänjohtajiksi" maan päällä asujille.

• >>Ihmiset ovat kautta aikojen yrittäneet tutkia ja päätellä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Se on kuitenkin jäänyt salaisuudeksi.** Onko? Raamattu kertoo sen hyvin yksityiskohtaisesti, mutta se pitää avata, ja tutkia Hengessä.

Raamatun mukaan kaikkivaltias Jumala, Luoja, lahjoittaa ihmiselle elämän. Jumalan kädessä ja hallinnassa on myös ihmiselämän päättyminen. (1. Sam. 2:6.)** Jaehan kuuluu; Herra lähettää kuoleman ja antaa elämän, vie alas tuonelaan ja nostaa sieltä.
      Mutta siinä ei puhuta mitään elämän antamisesta luomisessa, se on Gen 2; 7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
      Siinä on luomisen kuvaus.

Samuel kertoo vain sen, miten Pyhä ihminen jatkaa kuoleman jälkeisen elämän herätettynä elämään.

Tuossa Roomalaiskirjeen kohdassa on toisto Samuelin kirjan jakeeseen ja Jeesus myös vahvisti asian. Mutta nyt ei sitä sanonut Jumala, vaan Jeesus, jonka kannanotosta asia pantiin Kirjaan.
      Ehtona on kuitenkin Jeesuksen tunnustaminen ihmisten edessä ( Matt 10, 31,32) ja myöntäminen, että Hän on Kaikkivaltias.

>>Ihminen saattaisi mielellään unohtaa olevansa kuolevainen, jotta välttyisi hankalilta pohdinnoilta. ** Kyllä asiaa on syytä pohtia. Ellei täytä mainitsemiani kriteerejä, ei ole myöskään iankaikkista elämää.

Teksteissä on tullut jo selvästi esille se, että tilanteet fyysisen kuoleman jälkeen on profetaalisesti selitetty, molemmissa Testamenteissa.

>>Evankeliumi on iloinen sanoma syntien sovittajasta ja kuoleman voittajasta, ylösnousseesta Kristuksesta.** Amen.

>>Jeesus osoitti toiminnallaan, että hänellä on valta ja voima jopa herättää ihminen kuolleista. Ystävänsä Lasaruksen haudalle mennessään hän lupasi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin.” (Joh. 11:25.)** Tämän armolahjan Hän jätti myös elämään seuraajillensa; Joh. 14:12
      "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,

>>Jumalan lupaukset täyttyivät pääsiäisenä.** Missä se ilmenee, että Jumalan lupaus täyttyi.
      Käsittääkseni asian on julkaisseet profeetat.

>Paavali vertaa kuolleiden ylösnousemusta siemenestä lähtevään kasvuun.** Paavalia ennen Jeesus puhui samasta asiasta Vuorisaarnassaan, se tulee huomioida.

>>Elävä usko antaa ihmiselle toivon ikuisesta elämästä ja jälleennäkemisestä. ** Uskoa voi olla vaikka mihin, jopa omaan Lahkoonsa, joka on muodostunut tärkeämmäksi mitä Herra.

Kuka ei uskalla tunnustaa uskonsa fokusta, joka on Jeesus kristinuskossa, Hänen on turha ajatellakaan pelastumista.

Israel on toinen sana, jota on useiden vaikea lausua, mutta se on paikka, joka on kristitylle luvattu; Ilm 21; 1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
      2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
      3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
      4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
      5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
      6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      80
      2191
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1888
    3. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      126
      1683
    4. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      145
      1331
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      138
      1227
    6. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      85
      856
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      816
    8. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      184
      807
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      435
      737
    10. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      602
    Aihe