Läski lääkärissä

vaaka

Kävin tänään sairaalassa.

Oletteko huomanneet, että paksun potilaan kohtelu on erilaista riippuen siitä, onko lääkäri itse laiha vai läski?

Laiha lääkäri pyörittää päätään toivoton ilme laihoilla kasvoillaan jo silloin ,kun kutsuu Sinut vastaanottohuoneeseen. Ensimmäinen kysymys paksulle potilaalle on aina: "Onkos rouva ajatellut joskus laihduttaa?" Oli syy tulla lääkäriin sitten mikä tahansa korvan kutinasta varpaan näppylään. Sitten seuraa luento siitä, että lihava kuolee nuorena ja saa halvauksen ja polvet pettää ja tulee sokeritauti ja sydäntauti ja jos ei niitä niin ainakin kihti ja rasvamaksa. Ja milloinkas rouva on viimeksi käynyt vaaalla?
Nähtyään vaakalukeman laiha lääkäri pyörittelee lisää laihaa päätään, katselee painotaulukoita ja ilmoittaa sieltä BMI-lukeman, jonka paksu osaisi ulkoa vaikka unissaan. Ja hoito-ohjeeksi tulee sitten että "rouva on hyvä ja laihduttaa sitten 20 kiloa-kiitos näkemiin!".

Kun se sama paksu menee sitten uudestaan saman laihanruipelon lääkärin luo, yhtä paksuna, ehkäpä vähän paksumpanakin kuin aiemmin, laiha lääkäri pyörittelee laihaa päätään entistä enemmän ja katsoo sitä paksua kuin idioottia ja ajattelee laihassa päässään " kyllä on tyhmä ihminen,kun ei tee niin kuin LÄÄKÄRI määrää". Ja toteaa sille paksulle. että "rouva ei sitten ole noudattanut ohjaitani! " Ja sitten toistuu litania sydäntaudista ja polvikivuista ja nyt on mukana lonkkakivut ja öiset hengityskatkoksetkin.

Jos lääkäri itse on paksu, lääkäri mittailee sitä paksua potilasta katseellaan, samalla kun paksun lääkärin päässä raksuttaa: "ompas tuo lihava! Selvästi lihavampi kuin minä! Mitähän se painaa, kun näyttää niin lihavalta!" Paksu lääkäri ei yleensä sano paksulle potilaalle mitään painosta, vaikka potilas sitä tärkeää kysymystä odottaakin. Paksu lääkäri ilmeisesti pitää selvänä, että paksu potilas ON ajatellut joskus laihduttaa. Lopulta paksu potilas ei enää malta odottaa, vaan henkäisee "kun tota painoakin on tullut...Jouluna vähän kertyi...On tullut vähän leivottua..." Ja silloin pääsee paksu lääkäri vauhtiin. paksu potilas punnitaan, ei siksi, että se olisi tarpeellsta, mutta siksi, että se paksu lääkäri näkee, miten paljon painaa noin paksulta näyttävä ihminen. Joo, sehän painaa paljon enemmän kuin minä!!! Paksu lääkäri muuttuu entistä ystävällisemmäksi, alkaa haastelle leppoisasti painonpudotuksen vaikeuksista ... Kontrollikäynnillä paksu potilas pannaan taas vaaalle. Ja paksu lääkäri hymyilee jälleen ystävällisesti. Ei ole rouvalta paino tippunut, pikemminkin vähän näyttää tulleen lisää... Vaan jos paino on tippunutkin, sellaistakin joskus sattuu, vaikkei ehkä todellisessa elämässä, se paksu lääkäri edelleen hymyilee ystävällisesti miettien mielessään, että " kyllä sitä nyt ollaan niin laihtuneita, vaan odotetaanpa puoli vuotta, niin kyllä se rouvan paino sitten jälleen on entisen korkea..."

Lääkäriä ei yleensä saa valita. Mutta valitsen sittenkin mieluummin sen paksun lääkärin. Laihat lääkärit eivät ymmärrä hitustakaan paksun potilaan sielunelämästä!

13

1738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XxL

      Enpä tiedä, olisko noin? En ole ainakaan kiinnittänyt huomiota.
      Se on kyllä tosi, että aina ne lekurit kysyy tuota painoa, ihan aina.

      • Sama kaikilla!

        Itse käyn lääkärin tsekkauksessa puolen vuoden välein. Olen aivan normaali painoinen, mutta silti lääkäri joka kerta kysyy painon ja sanoo, että hyvä kun on pysynyt samassa kuin ennen....ja kertoo, että kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti, että paino pysyykin samana. Että eiköhän se ole yleinen käytäntä, että painoa seurataan, vaikket olisi lihavakaan. Turha ajatella, että lääkäri lihavia sorsisi.


      • pondso
        Sama kaikilla! kirjoitti:

        Itse käyn lääkärin tsekkauksessa puolen vuoden välein. Olen aivan normaali painoinen, mutta silti lääkäri joka kerta kysyy painon ja sanoo, että hyvä kun on pysynyt samassa kuin ennen....ja kertoo, että kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti, että paino pysyykin samana. Että eiköhän se ole yleinen käytäntä, että painoa seurataan, vaikket olisi lihavakaan. Turha ajatella, että lääkäri lihavia sorsisi.

        Helppo sinun on puhua, kun et kerran ole läski!Et tajua tätä juttua ollenkaan. Minä tajuan, kun olen ite lihava.


      • Läsö
        pondso kirjoitti:

        Helppo sinun on puhua, kun et kerran ole läski!Et tajua tätä juttua ollenkaan. Minä tajuan, kun olen ite lihava.

        Kyllä se tosiaan on huomattu..
        Ennen olin hoikka ja silloin lääkäritkin kohtelivat minua enemmän "ihmisenä".
        Nyt ei huvita lekureille mennäkään ennen kuin on ihan pakko, kun se on aina sitä samaa vihjailua että "itsepähän olet vikasi aiheuttanut".
        Pahimmassa tapauksessa todellisia syitä ei edes tutkita koska oletetaan ilman muuta kaiken johtuvan aina lihavuudesta, vaikka tosiasiassa lihavuus on vain YKSI monista altistavista tekijöistä!


    • Johanna

      Miksi valitat kun joku haluaa auttaa sinua terveempään elämään? Kai tiedät kuinka epäterveellistä ylipaino on ja millaisia kustannuksia se yhteiskunnalle tuo? Mene itseesi, ole kiltti.

      • Mammutti :)

        Millaisia kustannuksia ylipaino tuo yhteiskunnalle? Eikö normaali painoiset tuo kustannuksia....


    • mulla

      Jep, paljolti totta.
      Olin lääkärin hoidossa vallan muista syistä kuin ylipaino. Kyselin omalta lääkäriltäni et onko kyseiseen vaivaan mahd. vaikuttamassa mun ylipaino. Lääkäri sanoi ei, toki oloa yleisesti helpottaisi painonpudotus, sen sanoi hänkin. Vaihtui paikkakunnalla lääkäri ja soittelin labratuloksista. Tämän lääkärin diaknoosi jo puhelimitse oli, että laihduta. Labran tulokset heitti kovasti, mutta lupas et kaikki muuttuu kunhan laihdun. Puhutaan kuitenkin useammasta veriarvosta. Sanoin hämilläni et jos se sitte parantaa mut niin hyvä. Tällöin (asiakaspalvelua osaava?) lääkärini sanoi naurahtaen, et eiköhän kyse ole vain elintapojen korjaamisesta ei paranemisesta. Eli ne tulokset, joista toinen lääkäri oli huolissaan jäi sikseen ja minun käskettiin laihtua. Puhuin tämän uuden lääkärin kanssa puhelimessa kaksi kertaa ja kummallakin kerralla kun kysyin jostain, et ei sit se tai sekään ole haitaksi, niin vastaus oli ettei hän ole minua edes nähnyt. Silti siis tuomion olin saanut.Aikaa ei kuulemma kuitenkaan tarvinnut varata ennen kuin olin käynyt ravintoterapeutilla ja saanut painoa pois.
      Uskokaa tai älkää käännyn läheisen aluesairaalan puoleen ja olen hyvässä ja aktiivisessa hoidossa. Vieläkään ei nykyinen lääkäri tuominnut ylipainoani sairauden syyksi. Tässä siis vain yksi lääkäri, mutta yksikin tällainen on mielestäni liikaa. Pistää miettimään kuinka monta ihmistä hänenkin ansiostaan kärsii kotosalla.

      • vaaka

        Sitäpä juuri minäkin olen todennut: vaivaan kuin vaivaan auttaa muka laihdutus... Totta kai lihavana on enemmän kremppoja, mutta kaikki lääkärit ei tajua, ettei laihduttaminen ole mintenkään yksinkertaista! Itse olen saanut parhaat neuvot lääkäriltä, joka itsekin on paksu, kai sekin on ihminen ja on kaikki konstit kokeillut laihtuakseen.


    • pientä

      Olin pienenä pöyreä ja lääkäri ihmetteli kovasti et on tytöllä pyöreyttä. Isä kaappasi kiukkuisen pikku prinsessansa kainaloon ja sanoi: ei se lääkärikään niin laiha ole ja poistui paikalta. Lääkärillä oli itselläänkin kolmisenkymmentä kiloa ylimääräistä.
      Eli kyllä lääkäritkin voisi laskea nokkansa ja ajatella asiakkaansa tunteita vaikka omaisi millaisia mielipiteitä. Asiat voi esittää niin monella tavalla ja tuolla koulutuksella uskoisi pystyvän asialliseen asiakaspalveluun.

    • Anonyymi

      Se mitä en sanonut ääneen lääkärissä :

      Taustaa : Sydänvika. Sepelvaltimot tutkittu, niissä ei vikaa. Syy siis tuntematon. Labra-arvot hyvät. Muutenkin terveys mennyt edellisestä kerrasta parempaan ja olin jopa onnistunut laihtumaan 10 kg. Kuvittelin saavani kehuja lääkäriltä. Eikä sydänjutusta voi nyt syyttää myöskään elintapoja. Ei kun voi, aina voi syyttää! Ja kuvitellakin voi mitä tahansa. Tosiasiassa käynti meni näin :

      Lääkäri murahtaa ja käskee makaamaan kuvausta varten. Riisun paitani. Lääkäri katsoo selvästi inhoten kehoani, sillä tokihan ylipainoa vielä silti on.
      (Jos sanoisin, mitä ajattelen, tokaisisin : - Voi harmi, kun sä oot valinnu väärän alan. Joudut kattelee mun läskimakkaroita. Susta ois pitäny tulla missikisojen tuomari. Saisit katella kauniita naisia. No tietty, kaikkihan ei pääse sille alalle. siinä vaaditaan ehkä vähän enemmän diplomatiaa ja sosiaalisia taitoja.)
      Lääkäri nousee tuoliltaan ja siirtyy huoneen kauimmaisessa kolkassa olevan pöytänsä ääreen. Kääntää selkänsä, ettei joudu kauempaa katselemaan läskejäni. Mutisee itsekseen. En ole varma, kenelle puhuu, ilmeisesti ei minulle ainakaan. Sydämen tilani ei tietenkään kuulu minulle, ymmärrän sen!
      Lääkäri : mmmm... muminaa... voidaan seuraavaksi ottaa vaikka sepelvaltimoiden kuvaus..
      Minä : - Ne on jo viimeksi kuvattu!
      Lääkäri katsoo minua epäuskoisena. Katsoo sitten tietokonettaan, ja murahtaa harmistuneesti, koska joutui toteamaan, että ne on tosiaan kuvattu ja kunnossa olevaksi todettu.
      (Jätän sanomatta, että niin, tietysti ajattelet, että näin lihavalla on pakko olla sepelvaltimot tukossa, eihän näin lihavalla mistään muusta syystä voi olla sydänvika!)
      Lääkäri : Painoa pitäis saada pois!
      Tähän en malta olla sanomatta, että oon saanu jo 10 kiloa pois viime kerrasta. (Jätän sanomatta, että se olikin kova työ!)
      Lääkäri murahtaa jotain. Katselee entistä tympeänpänä.
      - Vielä pitäisi saada pois. Vaikka semmonen 5 kiloa.
      (Joo, sehän käy helposti! Heti huomiseksiko?! Ivailen mielessäni)
      Lääkäri : - Mites vointi? hengästyttääkö?
      Minä : Ei. (Ja lisään mielessäni, että ihan hyvin jaksan hengästymättä kulkea sohvan ja jääkaapin väliä! Kun enhän mä koskaan tietenkään mitään muuta tee ku syön ja makaan. Senhän sä hyvin uskot!)

      Lähden kontrollikäynniltä itkua nieleksien. Voisi luulla, että olen saanut huonoja uutisia, vaikka terveydentilani on edelliskerrasta parantunut. Tulin toiveikkaana ja innoissani viime kerrasta kohonneesta kunnostani ja lähden pois masentuneena itseni täydeksi nollaksi tuntien. Mitä tapahtui?

      Nimimerkillä Se oli laiha lääkäri

    • Anonyymi

      Nuorena miehenä kävin sairaan- tai terveysdenhoitajan terveystarkastuksessa. Ylipainoa oli silloin suosituspainoon verrattuna luokkaa 5 - 10 kiloa, mikä nyt sitten onkaan haluttu paino.

      Hoitajanainen ryhtyi tylysti huomauttelemaan painostani, joka tulisi aiheuttamaan jatkossa minulle sitä-ja-tätä ja tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Sävy ei ollut ystävällinen tai edes ystävällisen asiallinen, vaan kyeessä oli lähinnä ihan puhdas saarna. Epämiellyttävää, ei kannustavaa.

      Jos hoitajalla oli tai on vara ruveta pitämään saarnaa alle kymmenen kilon ylipainosta, millaiset ovatkaan lääketieteen lisensiaatin tai tohtorin oikeudet? Voisi kuvitella että tosi läski saa kyllä kuulla kunniansa, joka ei jää edes saarnan asteelle.

    • Anonyymi

      Mielestäni asia kannattaa ottaa mieluummin puheeksi jo tuossa vaiheessa. Jos tilanteen antaa mennä huonompaan suuntaan, sen korjaaminen tuottaa paljon suurempia haasteita myöhemmin. Aina ei kannata vetää herneitä nenään jos joku sanoo jotain mikä ei miellytä omaa itseään, vaan voi myös miettiä että olisiko siinä jotain järkeäkin.

      • Anonyymi

        Olisisko sinulla itselläsi taitoa sanoa ylipainoiselle potilaalle kauniisti, että olet kauhea läski? Läski varmasti tietää itsekin, että on läski. Lääkärin tehtävä on saada ko. henkilö motivoitua tekemään asialle jotakin. Siinä ei auta herne nenässä, jos on jo paska housussa. Tarkoittaa sitä, että jos sammakko on jo tullut lääkärin suusta, sitä on turha sulloa enää suuhun takaisin. Lääkärit vain harvoin ovat luonteeltaan empaattisia, sillä heidän tehtävänsä on ensisijaisesti pelastaa akuutisti ihmishenkiä sekä auttaa lievittämään akuutisti kivuissa ja säryissä sekä toissijaisesti ennalta-ehkäistä sairauksien syntyä. Empaattiset lääkäriasemat ja asiakaspalveluystävälliset lääkäriluokat ovat asia aivan erikseen, joten päivystyksestä keskellä yötä on turha mennä hakemaan empatiaa.

        Eli kerro nyt se todellisen maailman kamalalle läskille suunnattu kannustava ja motivoiva ohje. Sekä meille muille että kaikille lääkäreille avuksi. Osaatko sanoa asiasi kauhealle läskille vai et?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3339
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1881
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe