Dareios ja Ahasveros

kerrrrrataaanpas

Raamattu kertoo päivänselvästi mikä oli näiden kahden välinen suhde:

"1 Daarejaveksen, Ahasveroksen pojan, ensimmäisenä hallitusvuotena, hänen, joka oli meedialaista sukua ja oli tullut kaldealaisten valtakunnan kuninkaaksi-"

Kaikki tietävät, että Ahasveros on yhtä kuin Kserkses I, joten Daarejaves, josta puhutaan ei voi olla kukaan muu kuin Kserkseen poika, Darius. ;]

25

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrrrrataaanpas

      Noh, tarkastellaan lisää Danielin historiallista luotettavuutta.
      Dan 1:1 seuraavaa: Joojakimin, Juudan kuninkaan, kolmantena hallitusvuotena tuli Nebukadnessar, Baabelin kuningas, Jerusalemin edustalle ja piiritti sitä.

      Joojakim hallitsi 609–598 eaa. mikä tarkoittaisi, että kolmas hallitusvuosi olisi ollut vaikka 607-606 eaa. Danielin mainitsema valloittaja oli Nebukadnessar. Nabû-kudurri-usur hallitsi suunnilleen 605 – c. 562 eaa.
      Nabu piiritti Jerusalemia 597 eaa ja valloitti sen 587/586 eaa.

      Luvussa 4 puhutaan kuningas Belsassarista. Babylonian viimeisin kuningas on Nabonidus, jolla oli tämän niminen poika. Ei siis Nebun poika, eikä ole varmuutta siitä, että myöskään pojan poika. Luku päättyy siihen, että " Samana yönä tapettiin Belsassar, kaldealaisten kuningas, ja Daarejaves, meedialainen, sai haltuunsa valtakunnan ollessaan noin kuudenkymmenen kahden vuoden ikäinen."
      Luku 6 kertoo lisää Daarejaveksen toiminnasta ja sitten yllättäen viimeisessä jakeessa
      " Ja tämä Daniel oli korkeassa arvossa ja kunniassa Daarejaveksen valtakunnassa sekä persialaisen Kooreksen valtakunnassa."
      Historia taas tietää, että valloittaja oli Kyyros, ei joku Daarejaves.

      Darius I hallitsi 522 eaa- 486 eaa. Ensimmäinen hallitusvuosi olisi siis ollut 522 eaa. Kuinka vanha Daniel olisi ollut tänä vuonna? Jos hän oli nuori mies vuonna 597 eaa. sanotaan vaikka 15 -vuotias, tulos on 90 vuotta.

      Mikä minua erityisesti risoo tässä, on tietoinen valehtelu ja vastuuton harhauttaminen, jolla uhrataan toisten henkiä. Näyttää siltä, että juutalaisilla on ollut tapana kirjoittaa satuja ja sitten lanseerata ne totuutena, jota ei saa kyseenalaistaa ja jonka perusteella ohjaillaan ihmisiä kuolemaan. Tämä sama tapa on periytynyt kristinuskoon.

    • Voi teitä tietämättömiä kovapäisiä. Näin asia oikeasti raamatun mukaan menee.
      Keseksres Dareios VI:n poika, vaikka se olikin toisinpäin. Kserkses IV:stä kutsutaan Ahasveroks III. Silti raamattu sanoo, vaikka se olikin toisinpäin, että Darius I oli Kserkseen poika, vaikka se olikin toisinpäin. Darius XIV oli toisinpäin Kserkseen Äiti tai toisinpäin.
      Tätä et raamatulla niin vaan kumoakaan.

    • Kylläpä sitä nyt ollaan hiljaa Kerkeeksestä, vanhasta äiteestä ja Dariouksesta, kun laitoin raamatulliset faktat pöytään. Sitä väitetään kaikenlaista, mutta vain Minä olen henkeytetyyttetysti oikeassa. Tiedättekö edes sitä, kuka peri Dariuoksen paremmat raappahousut? No se oli Daniel . Ohut on raamatun todelinen tietämys näillä edellisillä "tietäjillä".

    • eiongelmia

      Jos Kekkonen olisi ollut Kallen poika, tarkoittaako että hän olisi ollut Ruotsin kuninkaan poika? Kai niitä Kalleja on ollut vaikka kuinka monta.!

      Tietysti Dareios on voinut olla Ahasveroksen poika, ei kai Ahasveroksia ole ollut vain yksi! Onko tässä mitään vaikeuksia käsittää?
      Sitä paitsi Persiassa oli samanaikaisesti kolme päähenkilöä. joista joku on voinut olla Ahasveros.

      Kun Meedo-Persia valloitti Babylonin, silloin 62-vuotias toinen Dareios johti Meedialaisten sotajoukkoa, mutta valta annettiin persialaiselle Kyyrokselle, jolla kenties oli suurempi sotajoukko. Ei siinäkään pitäisi olla vaikeuksia käsittää.

      • mieootan

        No kerroppa sitten keitä on nimitetty Ahasveroksiksi.
        Kerro kuka tämä Dareios Meedialainen on, kun häntä ei historian lehdiltä löydy.


      • mieootan kirjoitti:

        No kerroppa sitten keitä on nimitetty Ahasveroksiksi.
        Kerro kuka tämä Dareios Meedialainen on, kun häntä ei historian lehdiltä löydy.

        Ai nimitelty Ahasveroksiksi? No siis nämä: Nimrot, Haamunrabi ykkönen, Kerkses IV meediolainen. Kroisos II , Pelsassar II , Midas II ja myös Kerkeseksen lempipaviaani. Helppoo kun sen osaa. Tuon viime mainitun harva tietää, vain todelliset asiaan perehtynee.t kuten Minä, sen tiedämme.


      • kuishuiskii
        kookoo2 kirjoitti:

        Ai nimitelty Ahasveroksiksi? No siis nämä: Nimrot, Haamunrabi ykkönen, Kerkses IV meediolainen. Kroisos II , Pelsassar II , Midas II ja myös Kerkeseksen lempipaviaani. Helppoo kun sen osaa. Tuon viime mainitun harva tietää, vain todelliset asiaan perehtynee.t kuten Minä, sen tiedämme.

        Kuinkas se kookoon pääsiäinen sujuu?


      • kuishuiskii kirjoitti:

        Kuinkas se kookoon pääsiäinen sujuu?

        Ihan mukavasti tässä opastaessa tietämättömiä raamatun saloihin. Ja ehkä myöhemmin käväisen taivaassa jessulia moikkaamassa. Siionin suolikaasuista pääsiäistä.


      • pitkäänetsittytieto

        Noh, löytyykos sitä Daarejaveds Meedialaista jostain historiankirjoista?


      • pitkäänetsittytieto kirjoitti:

        Noh, löytyykos sitä Daarejaveds Meedialaista jostain historiankirjoista?

        Toki. Borneon kiertokoulun käyttämässä historiankirjassa on kokonainen luku Darravits Meediosta. Lainaan sen teille tietämättömille tässä kokonaan.
        " Kun tuli nisankuu Papylooniassa niin hirrrmuinen kunikagas Daaravitsis Meedio ykkönen tuli palatsiin halvalla hevosella ratsastaen kuin Ilmestyskirjan Kuolema, niin että hipulat vaan vinku, ja oli vielä tavallistakin hirrrmuisempi. Kunikgas oli hyvin tyrttyyntynyt koska Neputkaneessari ykkönen oli ryöstänyt valtakunnan kallauksista toiseksi arvokkaimman: isukki Ahaaveron raappahousut. Kalleimmathan olivat Darran omat killuttimet isojen varpaiden välissä. Darra alkoi saman tien suunnitella ovelasti sotaretkeä Neputkaneessarin maahan. "


      • pitkäänetsittytieto kirjoitti:

        Noh, löytyykos sitä Daarejaveds Meedialaista jostain historiankirjoista?

        Toki. Borneon kiertokoulun käyttämässä historiankirjassa on kokonainen luku Darravits Meediosta. Lainaan sen teille tietämättömille tässä kokonaan.
        " Kun tuli nisankuu Papylooniassa niin hirrrmuinen kunikagas Daaravitsis Meedio ykkönen tuli palatsiin halvalla hevosella ratsastaen kuin Ilmestyskirjan Kuolema, niin että hipulat vaan vinku, ja oli vielä tavallistakin hirrrmuisempi. Kunikgas oli hyvin tyrttyyntynyt koska Neputkaneessari ykkönen oli ryöstänyt valtakunnan kalleuksista toiseksi arvokkaimman: isukki Ahaaveron raappahousut. Kalleimmathan olivat Darran omat killuttimet isojen varpaiden välissä. Darra alkoi saman tien suunnitella ovelasti sotaretkeä Neputkaneessarin maahan. "


    • Haluaisintietää

      Mitä merkitystä tällä tiedolla on, en nyt vaan tajua.

      • tästäonkyse

        No raamatun luotettavuus yleensäkin on koetuksella.


    • Ksantvaara

      Ahasverus (tai Ahasveros) on Vanhassa testamentissa Persian kuninkaasta käytetty nimi, joka liitetään yleisesti Kserkses I:een (486–465 eaa)
      Tämä Ahasveros oli Dareioksen poika. IDareios I oli Persian kuningas 521–485 eaa.
      Lapset: Kserkses

      https://www.google.fi/search?ei=XqnAWsLOOIWSmwWOxbKoDA&q=Dareios&oq=Dareios&gs_l=psy-b.3..0l4j0i30k1l6.120942.128744.0.128987.9.8.1.0.0.0.138.797.6j2.8.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.834...0i131k1j0i3k1j0i10i30k1j0i13k1j0i13i30k1.0.MquaH7vKR7Y

      Nəḇūḵaḏneṣṣar; (vallassa n. 605 eaa.–562 eaa.) oli Uus-Babylonian valtakunnan merkittävin hallitsija. Nebukadressar on tunnettu Juudan ja Jerusalemin valloituksistaan, joista sai alkunsa juutalaisten pakkosiirtolaisuus https://fi.wikipedia.org/wiki/Nebukadressar_II

      Mutta vartiotorniuskonto: Nebukadnessar hallitsi kuninkaana 43 vuotta (624–582 eaa.),
      https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200003200

      -Miksi vartiotorniuskonnolla eri hallitusaika ?

      • kutrluid

        En ole perehtynyt siihen, mihin seura vetoaa siihen, että Jerusalemin valloitus olisi tapahtunut 605/605 eaa. Syy on tietysti se, että se sopii todistajien ennusteisiin.
        Sen sijaan Babylonian kronikoissa on käsittääkseni tähtitieteellisiä kiinnekohtia, jotka auttavat tapahtumien sijoittamisessa aikaakselilla. Ei liene mitään todellista perustetta kiistää vuoden 587 eaa. sekulaarin historian tapahtumia.
        Danielin kirjan epähistoriallisuus on tosiasia, koskee niin todistajia kuin muitakin raamattuun uskonsa perustavia tahoja.


      • kutrluid kirjoitti:

        En ole perehtynyt siihen, mihin seura vetoaa siihen, että Jerusalemin valloitus olisi tapahtunut 605/605 eaa. Syy on tietysti se, että se sopii todistajien ennusteisiin.
        Sen sijaan Babylonian kronikoissa on käsittääkseni tähtitieteellisiä kiinnekohtia, jotka auttavat tapahtumien sijoittamisessa aikaakselilla. Ei liene mitään todellista perustetta kiistää vuoden 587 eaa. sekulaarin historian tapahtumia.
        Danielin kirjan epähistoriallisuus on tosiasia, koskee niin todistajia kuin muitakin raamattuun uskonsa perustavia tahoja.

        kutrluid 1.4.2018 14:47

        <>En ole perehtynyt siihen, mihin seura vetoaa siihen, että Jerusalemin valloitus olisi tapahtunut 605/605 eaa. Syy on tietysti se, että se sopii todistajien ennusteisiin.><

        Syy on nimenomaan vuoden 1914 väitetyssä raamatullisuudessa, jota on pidettävä yllä vastoin kaikkea todellisuutta. Kyseisen laskelman runko on kehitelty vuosikymmeniä ennen Vt-seuran perustamista ja runko on kotoisin taholta, jota Vt-seura kutsuu nimellä Suuri Babylon ja jonka opetuksista Vt-seura esittää olevansa vapaa.

        Brownin alkuperäinen laskelma oli ajalle 604-1917 ja jälkimmäisen vuoden tuli hänelle merkitä Israelin kirkastamista. Russell omi laskukaavan, mutta muutti lähtökohdaksi vuoden 606, jotta osuisi vuoteen 1914, mutta mokasi laskemalla mukaan nk. nollavuoden. Tämä virhe korjattiin 1943, jolloin vuosiluvuksi omaksuttiin nykyinen 607 eaa.

        Brown oli omassa harhassaan 604:n suhteen, joten Vt-seuran 606/607 ei ole sen kummallisempi ja Vt-seura tietää sen oikein hyvin. Jo ennen Brownia Ussher käytti (1600-luvun puolivälissä) vuosilukua 588, joten näyttää enemmän siltä, että Brown oli yhtä tarkoitushakuinen kuin Russellkin.

        <> Ei liene mitään todellista perustetta kiistää vuoden 587 eaa. sekulaarin historian tapahtumia.><

        Yhtä vähän todellista perustetta on väittää, että kyseiset Jeesuksen jakeessa Luukas 21:24 mainitsemat pakanain ajat olisivat alkaneet jo ennen tuota Jeesuksen mainintaa, koska Raamatussa tuon viittauksen aikamuoto on futuuri.


      • taastätä
        Hasta_luego kirjoitti:

        kutrluid 1.4.2018 14:47

        <>En ole perehtynyt siihen, mihin seura vetoaa siihen, että Jerusalemin valloitus olisi tapahtunut 605/605 eaa. Syy on tietysti se, että se sopii todistajien ennusteisiin.><

        Syy on nimenomaan vuoden 1914 väitetyssä raamatullisuudessa, jota on pidettävä yllä vastoin kaikkea todellisuutta. Kyseisen laskelman runko on kehitelty vuosikymmeniä ennen Vt-seuran perustamista ja runko on kotoisin taholta, jota Vt-seura kutsuu nimellä Suuri Babylon ja jonka opetuksista Vt-seura esittää olevansa vapaa.

        Brownin alkuperäinen laskelma oli ajalle 604-1917 ja jälkimmäisen vuoden tuli hänelle merkitä Israelin kirkastamista. Russell omi laskukaavan, mutta muutti lähtökohdaksi vuoden 606, jotta osuisi vuoteen 1914, mutta mokasi laskemalla mukaan nk. nollavuoden. Tämä virhe korjattiin 1943, jolloin vuosiluvuksi omaksuttiin nykyinen 607 eaa.

        Brown oli omassa harhassaan 604:n suhteen, joten Vt-seuran 606/607 ei ole sen kummallisempi ja Vt-seura tietää sen oikein hyvin. Jo ennen Brownia Ussher käytti (1600-luvun puolivälissä) vuosilukua 588, joten näyttää enemmän siltä, että Brown oli yhtä tarkoitushakuinen kuin Russellkin.

        <> Ei liene mitään todellista perustetta kiistää vuoden 587 eaa. sekulaarin historian tapahtumia.><

        Yhtä vähän todellista perustetta on väittää, että kyseiset Jeesuksen jakeessa Luukas 21:24 mainitsemat pakanain ajat olisivat alkaneet jo ennen tuota Jeesuksen mainintaa, koska Raamatussa tuon viittauksen aikamuoto on futuuri.

        "Yhtä vähän todellista perustetta on väittää, että kyseiset Jeesuksen jakeessa Luukas 21:24 mainitsemat pakanain ajat olisivat alkaneet jo ennen tuota Jeesuksen mainintaa, koska Raamatussa tuon viittauksen aikamuoto on futuuri."

        Noh, ihan lyhytkin vilkaisu netissä osoittaa etteivät todistajat ole suinkaan ainoita, jotka ajattelevat pakanain aikojen alkaneen Babylonian vankeudesta. Uskallan siis väittää ettei esityksesi futuurista ole ainoa oikea tulkinta.
        Toisaalta on aika erikoista lähteä kiistelemään kieliopista, kun kyseessä on teos, joka ei ole saanut edes historiallisia tapahtumia kondikseen, ja kun se on kirjoitettu kielellä, jossa kielioppi ei ollut se pääasia vaan se mitä tarkoitettiin sanoa.
        Luterilainen kaverisi on varmsti antanut haluamasi tulkinnan futuurib aorista vai mikä se oli, mutta on selvää että ns. pakanain aikojen alku on tulkinnanvarainen. Luukkaan evankeliumissa kirjoitettaneen jo 70 ya. tapahtuneesta temppelin tuhosta ikään kuin se olisi vielä tulossa, mutta se ei ota kantaa siihen koska pakanain ajat alkoivat. Näin ollen se on vapaata riistaa uskovaisille ennustelijoille.


      • taastätä kirjoitti:

        "Yhtä vähän todellista perustetta on väittää, että kyseiset Jeesuksen jakeessa Luukas 21:24 mainitsemat pakanain ajat olisivat alkaneet jo ennen tuota Jeesuksen mainintaa, koska Raamatussa tuon viittauksen aikamuoto on futuuri."

        Noh, ihan lyhytkin vilkaisu netissä osoittaa etteivät todistajat ole suinkaan ainoita, jotka ajattelevat pakanain aikojen alkaneen Babylonian vankeudesta. Uskallan siis väittää ettei esityksesi futuurista ole ainoa oikea tulkinta.
        Toisaalta on aika erikoista lähteä kiistelemään kieliopista, kun kyseessä on teos, joka ei ole saanut edes historiallisia tapahtumia kondikseen, ja kun se on kirjoitettu kielellä, jossa kielioppi ei ollut se pääasia vaan se mitä tarkoitettiin sanoa.
        Luterilainen kaverisi on varmsti antanut haluamasi tulkinnan futuurib aorista vai mikä se oli, mutta on selvää että ns. pakanain aikojen alku on tulkinnanvarainen. Luukkaan evankeliumissa kirjoitettaneen jo 70 ya. tapahtuneesta temppelin tuhosta ikään kuin se olisi vielä tulossa, mutta se ei ota kantaa siihen koska pakanain ajat alkoivat. Näin ollen se on vapaata riistaa uskovaisille ennustelijoille.

        taastätä 1.4.2018 17:17

        <>Noh, ihan lyhytkin vilkaisu netissä osoittaa etteivät todistajat ole suinkaan ainoita, jotka ajattelevat pakanain aikojen alkaneen Babylonian vankeudesta. Uskallan siis väittää ettei esityksesi futuurista ole ainoa oikea tulkinta. ><

        Mitä muuta tuon Luukkaan 21. luvun estai/esontai voisi olla kuin futuuri? Olen tarkistuttanut näkemykseni ensimmäisen suomenkielisen Raamatun kreikankielen kieliopin tekijällä. Vien mielelläni hänelle terveisiä jos asiassa on jotain tulkinnanvaraista. Se taas mitä fundispiireissä opetetaan ei ole tässä kielioppiasiassa(kaan) minkäänlainen mittapuu.

        <>Toisaalta on aika erikoista lähteä kiistelemään kieliopista, kun kyseessä on teos, joka ei ole saanut edes historiallisia tapahtumia kondikseen, ja kun se on kirjoitettu kielellä, jossa kielioppi ei ollut se pääasia vaan se mitä tarkoitettiin sanoa. ><

        Toisaalta kyse on ainoastaan raamatullisuusväitteestä, jota ei muuta edes se pitääkö Jeesusta historiallisena henkilönä tai ei.

        <>...mutta on selvää että ns. pakanain aikojen alku on tulkinnanvarainen.><

        Itse en tiedä ensimmäistäkään Raamatun mainintaa tai viittausta Jeesuksen mainitsemaan pakanain aikoihin ajallisesti ennen jaetta Luukas 21:24, jota Vt-seuran raamatuntulkinta tässä käsillä olevassa aiheessa edellyttäisi.


      • jaahasvainiin
        Hasta_luego kirjoitti:

        taastätä 1.4.2018 17:17

        <>Noh, ihan lyhytkin vilkaisu netissä osoittaa etteivät todistajat ole suinkaan ainoita, jotka ajattelevat pakanain aikojen alkaneen Babylonian vankeudesta. Uskallan siis väittää ettei esityksesi futuurista ole ainoa oikea tulkinta. ><

        Mitä muuta tuon Luukkaan 21. luvun estai/esontai voisi olla kuin futuuri? Olen tarkistuttanut näkemykseni ensimmäisen suomenkielisen Raamatun kreikankielen kieliopin tekijällä. Vien mielelläni hänelle terveisiä jos asiassa on jotain tulkinnanvaraista. Se taas mitä fundispiireissä opetetaan ei ole tässä kielioppiasiassa(kaan) minkäänlainen mittapuu.

        <>Toisaalta on aika erikoista lähteä kiistelemään kieliopista, kun kyseessä on teos, joka ei ole saanut edes historiallisia tapahtumia kondikseen, ja kun se on kirjoitettu kielellä, jossa kielioppi ei ollut se pääasia vaan se mitä tarkoitettiin sanoa. ><

        Toisaalta kyse on ainoastaan raamatullisuusväitteestä, jota ei muuta edes se pitääkö Jeesusta historiallisena henkilönä tai ei.

        <>...mutta on selvää että ns. pakanain aikojen alku on tulkinnanvarainen.><

        Itse en tiedä ensimmäistäkään Raamatun mainintaa tai viittausta Jeesuksen mainitsemaan pakanain aikoihin ajallisesti ennen jaetta Luukas 21:24, jota Vt-seuran raamatuntulkinta tässä käsillä olevassa aiheessa edellyttäisi.

        Nähdäkseni se osoittaa, että pakanain aikoijen loppu on tulevaisuudessa, mutta ei ota kantaa siihen milloin se alkaa tai on alkanut.
        Pakanain aika voidaan tulkita tarkoittavan myös pakanoille annettua aikaa kuulla ns. hyvästä uutisesta. Paavali taas piti itseään pakanain apostolina, tietysti koska juutalaiset eivät halunneet häntä kuunnella, mutta hän silloin edusti pakanain aikoja jo, joten aika ei olisi voinut alkaa 70 ya, niin kuin jotkut haluavat nähdä.

        Jeesuksen aikaan ja jo pitkään ennen sitä, Jerusalem oli pakanain tallattavana, esim. roomalaiset. Jerusalem valloitettiin Nebun toimesta, joten se on kristillisestä näkökulmasta katsoen sopiva alku ajalle, joka päättyisi messiaan toiseen tulemiseen.

        Pakanain aikojen olisi pitänyt päättyä viimeistään 70 ya. tai ainakin viimeistään 130-luvulla Bar Kochban kapinan jälkeen, jolloin Hardianus karkotti juutalaiset Jerusalemista. Tällöin olisi pitänyt messiaan palata, vaan eipä tullut ja siksi vartoilu jatkuu. Luuk. 21: 32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. lyhentää vielä mahdollisuuden sen suhteen kuinka pitkään nämä pakanain ajat olisivat yleensä voineet jatkua. Tämäkin asettaa rajoitteensa futuurille.

        Omasta mielestäni pakanain ajat ovat alkaneet raamattua lukien joko paljon ennen Jeesuksen aikaa tai hiukan sen jälkeen, ja ehdottomasti päättyneet ns. sukupolven aikana, viimeistään 130-luvulla. Näin se menee kun lukee mitä raamattu sanoo.


      • jaahasvainiin kirjoitti:

        Nähdäkseni se osoittaa, että pakanain aikoijen loppu on tulevaisuudessa, mutta ei ota kantaa siihen milloin se alkaa tai on alkanut.
        Pakanain aika voidaan tulkita tarkoittavan myös pakanoille annettua aikaa kuulla ns. hyvästä uutisesta. Paavali taas piti itseään pakanain apostolina, tietysti koska juutalaiset eivät halunneet häntä kuunnella, mutta hän silloin edusti pakanain aikoja jo, joten aika ei olisi voinut alkaa 70 ya, niin kuin jotkut haluavat nähdä.

        Jeesuksen aikaan ja jo pitkään ennen sitä, Jerusalem oli pakanain tallattavana, esim. roomalaiset. Jerusalem valloitettiin Nebun toimesta, joten se on kristillisestä näkökulmasta katsoen sopiva alku ajalle, joka päättyisi messiaan toiseen tulemiseen.

        Pakanain aikojen olisi pitänyt päättyä viimeistään 70 ya. tai ainakin viimeistään 130-luvulla Bar Kochban kapinan jälkeen, jolloin Hardianus karkotti juutalaiset Jerusalemista. Tällöin olisi pitänyt messiaan palata, vaan eipä tullut ja siksi vartoilu jatkuu. Luuk. 21: 32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. lyhentää vielä mahdollisuuden sen suhteen kuinka pitkään nämä pakanain ajat olisivat yleensä voineet jatkua. Tämäkin asettaa rajoitteensa futuurille.

        Omasta mielestäni pakanain ajat ovat alkaneet raamattua lukien joko paljon ennen Jeesuksen aikaa tai hiukan sen jälkeen, ja ehdottomasti päättyneet ns. sukupolven aikana, viimeistään 130-luvulla. Näin se menee kun lukee mitä raamattu sanoo.

        Minun mielestäni pakanain ajat ovat alkaneet, kun jessuli laski viimeisen kerran peräilmaa ehtoollispöydän syömisen jälkeen. Ja alkaneet ehdottomasti uudestaan kun ns. sukupolvi ymmärsi siionin suolikaasun merityksen. Näin se aivan ehdottomasti raamatun mukaan menee.


      • jaahasvainiin kirjoitti:

        Nähdäkseni se osoittaa, että pakanain aikoijen loppu on tulevaisuudessa, mutta ei ota kantaa siihen milloin se alkaa tai on alkanut.
        Pakanain aika voidaan tulkita tarkoittavan myös pakanoille annettua aikaa kuulla ns. hyvästä uutisesta. Paavali taas piti itseään pakanain apostolina, tietysti koska juutalaiset eivät halunneet häntä kuunnella, mutta hän silloin edusti pakanain aikoja jo, joten aika ei olisi voinut alkaa 70 ya, niin kuin jotkut haluavat nähdä.

        Jeesuksen aikaan ja jo pitkään ennen sitä, Jerusalem oli pakanain tallattavana, esim. roomalaiset. Jerusalem valloitettiin Nebun toimesta, joten se on kristillisestä näkökulmasta katsoen sopiva alku ajalle, joka päättyisi messiaan toiseen tulemiseen.

        Pakanain aikojen olisi pitänyt päättyä viimeistään 70 ya. tai ainakin viimeistään 130-luvulla Bar Kochban kapinan jälkeen, jolloin Hardianus karkotti juutalaiset Jerusalemista. Tällöin olisi pitänyt messiaan palata, vaan eipä tullut ja siksi vartoilu jatkuu. Luuk. 21: 32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. lyhentää vielä mahdollisuuden sen suhteen kuinka pitkään nämä pakanain ajat olisivat yleensä voineet jatkua. Tämäkin asettaa rajoitteensa futuurille.

        Omasta mielestäni pakanain ajat ovat alkaneet raamattua lukien joko paljon ennen Jeesuksen aikaa tai hiukan sen jälkeen, ja ehdottomasti päättyneet ns. sukupolven aikana, viimeistään 130-luvulla. Näin se menee kun lukee mitä raamattu sanoo.

        jaahasvainiin 1.4.2018 18:35

        <>Nähdäkseni se osoittaa, että pakanain aikoijen loppu on tulevaisuudessa, mutta ei ota kantaa siihen milloin se alkaa tai on alkanut. ><

        Olen aikoinaan seurannut exegeettien ketjua aiheesta ja kovin varovasti ottivat kantaa pakanain aikojen pituuteen, joukkoon osunut kielitieteilijä Furuli yritti varovasti aloittaa pakanain aikoja alkaneeksi jo ennen Jeesuksen sanoja, mutta ei saanut vastakaikua.

        <>Pakanain aika voidaan tulkita tarkoittavan myös pakanoille annettua aikaa kuulla ns. hyvästä uutisesta.><

        Tosin Raamatun mukaan Paavali elossa ollessaan esitti hoitaneensa loppuun tuon niin sanotun hyvän uutisen saarnaamisen kaikessa maassa mitä taivaan alla on. Tuo siis vaiheessa, jossa Paavali odotti tulevansa koska tahansa temmatuksi elävänä Jeesusta vastaan yläilmoihin.

        <> Luuk. 21: 32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. lyhentää vielä mahdollisuuden sen suhteen kuinka pitkään nämä pakanain ajat olisivat yleensä voineet jatkua. Tämäkin asettaa rajoitteensa futuurille.><

        Tai kertoo Jeesuksen suurista puheista, Luukkaan 21. luvussa ajan merkit ovat futuurissa, eli jotain suurta oli Jeesuksen mukaan tapahtumassa hänen kuulijoilleen heidän elinaikanaan.

        <>Omasta mielestäni pakanain ajat ovat alkaneet raamattua lukien joko paljon ennen Jeesuksen aikaa tai hiukan sen jälkeen, ja ehdottomasti päättyneet ns. sukupolven aikana, viimeistään 130-luvulla. Näin se menee kun lukee mitä raamattu sanoo. ><

        Minusta Jeesuksen maininta pakanain ajoista on ennustuksena yhtä vakavasti otettava kuin "totisesti" vakuuteltu paluulupauksensa ko. sukupolven elinaikana.


      • aikamenijo
        Hasta_luego kirjoitti:

        jaahasvainiin 1.4.2018 18:35

        <>Nähdäkseni se osoittaa, että pakanain aikoijen loppu on tulevaisuudessa, mutta ei ota kantaa siihen milloin se alkaa tai on alkanut. ><

        Olen aikoinaan seurannut exegeettien ketjua aiheesta ja kovin varovasti ottivat kantaa pakanain aikojen pituuteen, joukkoon osunut kielitieteilijä Furuli yritti varovasti aloittaa pakanain aikoja alkaneeksi jo ennen Jeesuksen sanoja, mutta ei saanut vastakaikua.

        <>Pakanain aika voidaan tulkita tarkoittavan myös pakanoille annettua aikaa kuulla ns. hyvästä uutisesta.><

        Tosin Raamatun mukaan Paavali elossa ollessaan esitti hoitaneensa loppuun tuon niin sanotun hyvän uutisen saarnaamisen kaikessa maassa mitä taivaan alla on. Tuo siis vaiheessa, jossa Paavali odotti tulevansa koska tahansa temmatuksi elävänä Jeesusta vastaan yläilmoihin.

        <> Luuk. 21: 32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. lyhentää vielä mahdollisuuden sen suhteen kuinka pitkään nämä pakanain ajat olisivat yleensä voineet jatkua. Tämäkin asettaa rajoitteensa futuurille.><

        Tai kertoo Jeesuksen suurista puheista, Luukkaan 21. luvussa ajan merkit ovat futuurissa, eli jotain suurta oli Jeesuksen mukaan tapahtumassa hänen kuulijoilleen heidän elinaikanaan.

        <>Omasta mielestäni pakanain ajat ovat alkaneet raamattua lukien joko paljon ennen Jeesuksen aikaa tai hiukan sen jälkeen, ja ehdottomasti päättyneet ns. sukupolven aikana, viimeistään 130-luvulla. Näin se menee kun lukee mitä raamattu sanoo. ><

        Minusta Jeesuksen maininta pakanain ajoista on ennustuksena yhtä vakavasti otettava kuin "totisesti" vakuuteltu paluulupauksensa ko. sukupolven elinaikana.

        Totta kai eksegeetit ottavat varovasti kantaa asiaan, joka ei sovi siihen mitä kirkko on 1600 vuotta opettanut. Jostain syystä en tunne erityistä tarvetta pitää kirkon tutkijoita ehdottoman objektiivisina ja luotettavina tässä asiassa, sen enempää kuin muitakaan uskovaisia. Onhan kirkko johtanut ihmisiä harhaan jo ainakin aiemmin mainitun ajan, myös ihan pakolla. Vapaat suuntaukset tulkitsevat asiaa kuten parhaaksi näkevät.

        "Tosin Raamatun mukaan Paavali elossa ollessaan esitti hoitaneensa loppuun tuon niin sanotun hyvän uutisen saarnaamisen kaikessa maassa mitä taivaan alla on"

        Joo näin, eikä muuta asiaa mihinkään. Paavali myöskin sanoo, että " Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut". Siis on kohdannut, ei kohtaa joskus tulevaisuudessa.

        "Tai kertoo Jeesuksen suurista puheista, Luukkaan 21. luvussa ajan merkit ovat futuurissa, eli jotain suurta oli Jeesuksen mukaan tapahtumassa hänen kuulijoilleen heidän elinaikanaan."

        Noo, eiköhän se ole aivan selvää että Jeesuksen mainitsemasta sukupolvesta piti olla vielä osa hengissä kun hän saapuu takaisin. Vaikka nuo tapahtumat ovatkin tulevaisuudessa, pakanain aikojen alku on hämärän peitossa. Myös Paavali odotti olevansa hengissä vielä kun Jeesus saapuu. Tiedät kyllä tuon raamatun kohdan. Jännää, että muita raamatuntulkinnoista kritisoivat puhuvat itse ristiin ja ottavat vain jakeen sieltä, toisen täältä, taitaa olla sellainen todistajatapa edelleen käytössä. Samassa luukkaan luvussa, jossa pakanainajat on mainittu, on myös maininta siitä että se sukpolvi ei katoa.

        "Minusta Jeesuksen maininta pakanain ajoista on ennustuksena yhtä vakavasti otettava kuin "totisesti" vakuuteltu paluulupauksensa ko. sukupolven elinaikana."

        On kyseenalaista onko ko. henkilö ollut varmasti edes olemassa. Kristinusko katteettomine lupauksineen on köyhän ainoa toivo ja rikkaan toivo siitä ettei köyhä kapinoi.


      • aikamenijo kirjoitti:

        Totta kai eksegeetit ottavat varovasti kantaa asiaan, joka ei sovi siihen mitä kirkko on 1600 vuotta opettanut. Jostain syystä en tunne erityistä tarvetta pitää kirkon tutkijoita ehdottoman objektiivisina ja luotettavina tässä asiassa, sen enempää kuin muitakaan uskovaisia. Onhan kirkko johtanut ihmisiä harhaan jo ainakin aiemmin mainitun ajan, myös ihan pakolla. Vapaat suuntaukset tulkitsevat asiaa kuten parhaaksi näkevät.

        "Tosin Raamatun mukaan Paavali elossa ollessaan esitti hoitaneensa loppuun tuon niin sanotun hyvän uutisen saarnaamisen kaikessa maassa mitä taivaan alla on"

        Joo näin, eikä muuta asiaa mihinkään. Paavali myöskin sanoo, että " Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut". Siis on kohdannut, ei kohtaa joskus tulevaisuudessa.

        "Tai kertoo Jeesuksen suurista puheista, Luukkaan 21. luvussa ajan merkit ovat futuurissa, eli jotain suurta oli Jeesuksen mukaan tapahtumassa hänen kuulijoilleen heidän elinaikanaan."

        Noo, eiköhän se ole aivan selvää että Jeesuksen mainitsemasta sukupolvesta piti olla vielä osa hengissä kun hän saapuu takaisin. Vaikka nuo tapahtumat ovatkin tulevaisuudessa, pakanain aikojen alku on hämärän peitossa. Myös Paavali odotti olevansa hengissä vielä kun Jeesus saapuu. Tiedät kyllä tuon raamatun kohdan. Jännää, että muita raamatuntulkinnoista kritisoivat puhuvat itse ristiin ja ottavat vain jakeen sieltä, toisen täältä, taitaa olla sellainen todistajatapa edelleen käytössä. Samassa luukkaan luvussa, jossa pakanainajat on mainittu, on myös maininta siitä että se sukpolvi ei katoa.

        "Minusta Jeesuksen maininta pakanain ajoista on ennustuksena yhtä vakavasti otettava kuin "totisesti" vakuuteltu paluulupauksensa ko. sukupolven elinaikana."

        On kyseenalaista onko ko. henkilö ollut varmasti edes olemassa. Kristinusko katteettomine lupauksineen on köyhän ainoa toivo ja rikkaan toivo siitä ettei köyhä kapinoi.

        aikamenijo 2.4.2018 17:47

        <>Totta kai eksegeetit ottavat varovasti kantaa asiaan, joka ei sovi siihen mitä kirkko on 1600 vuotta opettanut. ><

        Mulle jäi pikemmin tunne, että kun kiistämätöntä selitystä ei ole, niin kannaattaa olla varoivainen arveluissaan. Ainoa omaa linjaansa vetänyt oli hyvin odotetusti Furuli.

        <>Joo näin, eikä muuta asiaa mihinkään. Paavali myöskin sanoo, että " Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut". Siis on kohdannut, ei kohtaa joskus tulevaisuudessa. ><

        Lopun ajassa elelivät, joten Jeesuksen paluu lupaamassaan aika-ikkunassa olisi lopettanut arvuuttelun hyvin monen asian suhteen.

        <>On kyseenalaista onko ko. henkilö ollut varmasti edes olemassa. Kristinusko katteettomine lupauksineen on köyhän ainoa toivo ja rikkaan toivo siitä ettei köyhä kapinoi. ><

        Jos Jeesus olisi todella ollut suurin maan päällä koskaan käppäillyt hemmo, tai lähellekään sitä, niin olettaisi väitetyn jumalan ja henkeyttävän raamatunsäilyttäjän potkineen porukkaa tallettamaan Jeesuksen menoa jo tämän eläessä. Tosin sen verran heikkoahan se Raamatun esitys on heti luomisesta lähtien, joten siltä pohjalta ei tosiaikaista tallennusta olisi edes odotettavissa.


    • LunkiLeena

      Luukas 21:24 " Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät. "

      -Jossain vartiotornissa on sanottu pakanain aikain täyttyneenkin. Mutta se liittyi tuohon sen omaan vuoden 1914 profetiaan henosti sanottuna, povarimustalaisakaksi rupeaminenko se olisi noin käytännössä ja kansan kielellä.

      Tuon jakeen ymmärtäisi tarkoitetun, ei enempiä pohdintoja eikä laskuopillisia harjoituksia varten, vaan että kellä usko on, hän joutuu sitten kun hetki lyö, toteamaan sen että eivätpä pakanat tallo jerusalmia enää.

      Parempi jae arki- ja pyhäpäivää varten on "iloitse Herrassa, uskosi on sinut pelastanut".

      Eri asia on että vartiotorniseurasta varoittaa jo 5 Moos 18:20-22, juuri koska väärää profeettaa ei tule kuunnella, seuraamisesta nyt puhumattakaan.
      Paksut ovat pinkat vartiotorneja, joita jo kirjoittajansa itsekin häpeävät, antavat värväämilleen ohjesanoja niiden välttämiseksi ja torjumiseksi värväystoimessa ollessaan.

      • LunkiLeena 2.4.2018 14:40

        <>-Jossain vartiotornissa on sanottu pakanain aikain täyttyneenkin. Mutta se liittyi tuohon sen omaan vuoden 1914 profetiaan henosti sanottuna, povarimustalaisakaksi rupeaminenko se olisi noin käytännössä ja kansan kielellä. ><

        On tuota toisteltu Vt-materiaalissa ja raamatulliseksikin väitetty, mutta hyvin heppoisin perustein.

        <>Tuon jakeen ymmärtäisi tarkoitetun, ei enempiä pohdintoja eikä laskuopillisia harjoituksia varten, vaan että kellä usko on, hän joutuu sitten kun hetki lyö, toteamaan sen että eivätpä pakanat tallo jerusalmia enää.><

        Itse asiassa tuo ei ole edes aikuisten oikea ennustus, vaan ympäripyöreä toteamus, jolle voi halutessaan löytää jo täyttyneitä ja vielä täyttymättä olevia toteutumisia. Siis samaa höpösarjaa kuin Jeesuksen paluulupaus

        <>Parempi jae arki- ja pyhäpäivää varten on "iloitse Herrassa, uskosi on sinut pelastanut". ><

        Ja siihen vielä jatkoksi se vinkun dokaamisohje, kunhan vaan muistaa sanoa magan olevan klesa.

        <>Eri asia on että vartiotorniseurasta varoittaa jo 5 Moos 18:20-22, juuri koska väärää profeettaa ei tule kuunnella, seuraamisesta nyt puhumattakaan.
        Paksut ovat pinkat vartiotorneja, joita jo kirjoittajansa itsekin häpeävät, antavat värväämilleen ohjesanoja niiden välttämiseksi ja torjumiseksi värväystoimessa ollessaan. ><

        Sen kun lainaa tuota Raamatun väärää profeettaa koskevaa ohjetta on hyvä muistaa, että itse Raamatun profeetoiksi tituleeraamat ennustelivat huteja, ollen näin vääriä profeettoja. Esimerkiksi Jesaja, Jeremia ja Hesekiel ovat hyviä esimerkkejä, eikä Jeesus ollut yhtään sen luotettavampi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      89
      837
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      51
      743
    Aihe