Anoppikato

Aikansa.kutakin

Vielä muutama vuosi sitten palsta pullisteli miniöitä, jotka haukkuivat anoppiaan pataluhaksi.
Heistä puuttui vain suomut, muuten täysiä lohikäärmeitä.
Se oli avioliiton aikaa, se. Nyt nämä miniät ovat jo ehkä itsekin anoppeja, tai on erottu ja ryhdytty yksinhuoltajaksi, Haukkumisen kohde siirtynyt. Anopit jo manan majoilla.

Nyt ollaan avoliitoissa, ja tuskin toisten perheeseen edes tutustutaan, kun hyvän riidan päätteeksi on helppo lähteä edelleen toteuttamaan itseään jonkun toisen kainaloon.
On kundeja, jotka siirtyvät suoraan naiselta toiselle, kamppeet putkikassissa.

Eipä siinä avominiät ehdi saada kontaktia appivanhempiin, saati joutua riitoihin heidän kanssaan.
Ihmiset eivät nykyisin sitoudu lain suomin ehdoin liittoihinsa, ja niin kauan kaikki on hyvin, kunnes jotain pahaa sattuu. Jos mies kuolee, saattaa hänen sukunsa työntyä asuntoon ja viedä perintönä mennessään kaiken rahanarvoisen. Jopa myydä asunnon alta. Avoliitot yleistyivät 70-80-luvuilla. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että eläke ja leskeys häämöttävät.

Naapurini avovaimo hoiti dementoitunutta miestään vuosia yhteisessä kodissa, ja miehen kuoltua joutui kadulle, kun miehen lapset tulivat perimään omaisuuden ja myymään autoa myöden kaiken irtilähtevän. Vaimon omaishoitajuus ei siinä ollut penninkään arvoinen.

Avoanopit ovat nykyisin tulilinjalla. Heitä ei kannata haukkua, heitetään vain lumihankeen, kun avoliitto loppuu tavalla tai toisella. Sama avopapoistakin, He kuitenkin lienevät vähemmistö, ja ainakin paremmilla eläkkeillä.

10

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anoppilasta

      Avo tai avio, anopit ja appiukot ovat viisastuneet ja sulkevat pois lapsensa avo- tai aviokumppanin perinnöstä jos sitä jälkeen jää. Parempi olla haukkumatta, heissä itsessäkin voi olla arvosteltavaa.

    • Palstaa.seurannut

      Eihän kai kukaan hetkeäkään ajatellut, että itsessä olisi arvosteltavaa. Päin vastoin, palstan miniät ovat tähän asti olleet jaloja ja koulutettuja uranaisia, joilla on ollut täysin tollo anoppi, useinmiten vielä juoppo. Ja nynny aviomies kotona.
      Nyt on tullut hiljaisuus tälle rintamalle.

      Onkohan niin, että tämän päivän miniät todella ovat hyväkäytöksisiä, koulutettuja ja avarakatseisia. Heille miehen äiti on sukulainen, joka on odotettu vieras joulupöytään ja suureksi avuksi pikkulasten sairastaessa.

      Nyt ollaan ymmärretty, että lapsilla on vain yhdet lähiomaiset, ja on oikein ja kohtuullista, että lapset ovat etusijalla suvun keskinäisissä suhteissa.

    • anop72pi

      No ehkä ne vanhan kansan vallanhimoiset ja ilkeät anopit ovatkin jo lopullisesti dementoituneet, tai peräti kuolleet pois? Ja me nuoremmat anopit hallitsemme nykyajan sivistyneen ja kohteliaan käytöksen. Kohtelemme miniäämme niinkuin vierasta aikuista kuuluu kohdella. Ymmärrämme antaa myös pojallemme aikuisen ihmisen oikeudet päättää omat asiansa oman makunsa mukaan. Jolloin miniän ei tarvitse kokea miestään nynnyksi mammanpojaksi.
      Kunnioitamme pariskunnan perhe-elämää ja heidän elämäntapaansa.
      Autamme, mutta emme tunge emmekä tuppaa.
      Tässä selitys nykyminiöiden ja anoppien hyviin väleihin.

      • Anoppi59

        Ihan soopaa kirjoitat. Vaikka kuinka annat tilaa ja omaa rauhaa et puutu etkä tuppaa heidän asioihin, niin miniää ei kiinnosta olla missään tekemisissä miehen vanhempien kanssa. Miniä on alusta alkaen käytöksellään tehnyt selväksi, että me emme kiinnosta millään tasolla häntä. Poika kutsuu kylään silloin kun miniä on muualla käymässä ja hyvä niin silloin saan tavata lapsen lapsiani joista olen tosi iloinen. Lapsen vahdeiksi emme kelpaa sen tehtävän tekee miniäni vanhemmat, surullista. Sydämmessäni toivon, että kaikki vielä jossakin vaiheessa muuttuisi mutta se taitaa olla toive ajattelua koska sitä tilaa ja välimatkaa taitaa olla meidän välillä niin paljon ettei sitä koskaan saa tiivistettyä joten tässä vuosien saatossa tämän tilanteen kanssakin on oppinut elämään.


    • tasa_arvon_aikaa

      Aloituksessa kuvaillulla tavalla tehtiin agraarisukupolvien aikaan ja ehkä vielä1950-1960 luvullakin maaseudulla. Miniä tuli taloon ja kaksi sukupolvea joutui sinnittelemään yhdessä 24/7/365. Kenelläkään ei ollut omaa tilaa eikä omaisuutta. Tottakai silloin niitä ristiriitoja tuli.
      Emme me 1950-luvulla syntyneet naiset ole enää miehen kotiin muuttaneet. Me olemme lähteneet maalta kaupunkiin töihin. Maalle jäivät vain nämä peräkammarin pojat. Tunnen kymmeniä ikäisiäni naisia, kaikilla meillä on sama tausta, nuorena tyttönä töihin ja pikkuhiljaa siitä olemme edenneet urallamme paremmille palkoille ja hyvin turvattuun toimeentuloon. Me olemme olleet onnekkaita, työtä on riittänyt, elämä on kohdellut hyvin. Meidän ei ole tarvinnut huonoa miestä katsella loppuelämäämme, olemme eronneet ja kasvattaneet lapset omille jaloilleen ja tulemaan toimeen omilla ansioillaan. Olemme ostaneet itse asuntomme omilla palkkatuloilla, omiin nimiimme. Olemme maksaneet yli 40 vuotta eläkemaksuja, eläkkeemme tulee riittämään hyvin tavalliseen elämään. Eikä eläkeikään ole enää kuin muutama vuosi.

      Ei meidän ole tarvinnut, eikä tarvitse nöyristellä yhdenkään miehen lasten edessä saadaksemme asua omassa kodissamme. Meillä on yhtä suuret omaisuudet kuin saman ikäisillä duunarimiehilläkin.

    • Minneemi

      Kyllä se sama tilanne on edelleen, ainakin näiden 60-70v anoppien kanssa. "vanhempia ihmisiä pitäisi kunnioittaa", käyttäytyvät he sitten miten tahansa. He saavat sanoa ja piikitellä miten tahtovat, mutta siitä ei saa loukkaantua. Jos asiasta mainitsee asiallisesti, voitaisiinko keskustella, se on ryöpytystä ja toisen ihmisen itkettämistä (!). Ei päästäessä siihen asialliseen keskusteluun. Miniä aiheuttaa siis loukkaantumisellaan riidan. Ei saa loukkaantua, ei saisi olla mielipiteitä, edes omien lasten eli heidän lastenlasten suhteen. Olen turtunut tilanteeseen, surullinen miehen puolesta (hänen ja vanhempiensa välien tulehtumisesta), "miehen pitäisi olla mies" apen mielestä ja pitää heidän puoliaan. Minä kuulemma vieraannutan miestä ja lapsenlapsia heistä. Ja paskanmarjat,olen puolestani kehoittanut lapsiani ottamaan heihin yhteyttä, lähettämään kortteja, näkemään isovanhempiaan. Mutta ei, minä vieraannutan. Olen puhunut miehelle, että he ovat kuitenkin hänen vanhempiaan. Itse olen jo luovuttanut. Minulla ei ole enää mitään tunteita heitä kohtaan. 15v yritinmiellyttää. Nyt se on loppu. Mies saa tehdä mitä lystää heidän kanssaan.

      Olen tottunut siihen, että ihmisiä kunnioitetaan heidän käytöksensä perusteella, iästä huolimatta. Ei sen takia, että ihminen on vanha. Minä en ole koskaan ollut omasta mielestäni heidän lapsi, vaan tasa-arvoinen ihminen, vaikka nuori olinkin kun aloitimme seurustelumme. Oletan ja oletin, että myös minuakin kunnioitetaan. Heillä oli eri näkemys asiasta.

      Ehkä miniät ovat vaan kyllästyneet jauhamaan asiasta. Ei ne ihmisten luonteet muutu. Tilanne voi olla korkeintaan siedettävä tai sitten ihan kamala tällaisessa tilanteessa. Se on vain hyväksyttävä. Poikkeuksia tietysti on.

      Anop72pi, kuulostat ihanalta anopilta.

      • naapurinmummi

        Näin se vaan on, että aina ei sitä sielujen sympatiaa löydy anopin ja miniän välillä joten sehän on yksinkertaista olla olematta missään väleissä ja tekemisissä. Minä anoppina olen jättänyt poikani perheen rauhaan ja elän omaa elämääni ja nykyään en edes pahemmin ajattelekkaan heitä. Ehkä olen kylmäkiskoinen hirviö anoppi mutta jos kemiat ei kohtaa niin miksi sitten väkisin yrittää edes. Rahallista apua kyllä pyydetään mutta kiitosta ei miniältä tule, tosin en sitä häneltä hirveästi odotakkaan on muuten korkeastikoulutettu vaan sivistys ei ole tarttunut häneen. Olen iloinnut siitä kun naapurissa asuu ihan perus pentin perhe ja saan olla heidän lasten kanssa paljon tekemisissä ja heidän lapsille olen naapurin mummi ja tämä perhe pitää minusta ihan sellaisena kuin olen.


    • MaijaLiisaAnnikki

      Minneemi:
      Yleistävä lauseesi: Kyllä se sama tilanne on edelleen, ainakin näiden 60-70v anoppien kanssa.

      Vaikka sinulla on ikäviä kokemuksia miehesi vanhemmista, ei miehesi vanhempien käytös sinua kohtaan tee meistä muista 60-70 vuotiaista naisista kuvailemasi kaltaisia ihmisiä.
      Sanot tottuneesi siihen, että muita ihmisiä kunnioitetaan heidän käytöksensä perustella iästä huolimatta. Ikävä kyllä yllä oleva lauseesi kertoo jotain aivan muuta. Sinä syyllistät kaikki 60-70 vuotiaat anopit ja apet ja väität meidän olevan anoppisi kaltaisia. Miksi?

    • Anoknoppi

      Ne jäkättävät miniät ovat nyt anoppeja. Nykyajan miniät eivät ota vastaan anopilta mitä tahansa, sitä paitsi he eivät ole pojan kanssa naimisissakaan, joten lähtö suhteesta on helppo. Avoanopille voi sanoa suoraan, että tuttavuutemme ei tule olemaan pitkäikäinen, joten pidä mölyt mahassasi.

    • Aika.muuttunut

      Olisikohan niin, että tämän päivän naiset eivät korosta ikäänsä. He pukeutuvat ajan hengen mukaan, he eivät enää pidä sitä 20 v. vanhaa mustaa leninkiä jokaisille vieraskutusilla. He käyvät kampaajalla, meikkaavat, harrastavat. Monet urheilevat ja kuntoilevat viikottain.
      Ikäerot ovat haihtuneet. On kiva mennä miniän kanssa shoppailemaan vapaapäivänä tai käydä syömässä koko perhekunnan kanssa hyvässä ravintolassa.
      Sukupolvien eroa ei enää korosteta, eikä ehkä kukaan muista toisen ikää. Eri ikäiset naiset voivat olla hyviä ystäviä keskenään, toisiaan kunnioittavia ja arvostavia, toisen seurasta nauttivia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe