Olen pitkäaikaistyötön, mutta rahaa ei kulu juuri mihkään. En juo, enkä polta. Ruokaan menee 80e/kk, koska ruokajakelu toimii hyvin. Datamenot 30e/kk ja hyg. 20e/kk. Mulle jää valehtelematta yli 300e/kk.
No, olen koittanut säästää rahoja, mutta aina tulee noottia, että otimme huomioon tilillänne olevia varoja niin ja niin paljon. Mikä ihme siinä on?
No, nyt olen tehnyt ratkaisun. Olen viimeiset kolme kuukautta ostanut Nordnetin superrahastoa 300e/kk. Käy se näinkin.
Niin ja hei. Olen menettänyt vuosien mittaan yli 5 000e toimeentulotukea tilillä olevien rahojen takia vaikka ne on ihan perusosista säästetty.
Miksi minulta kielletään säästäminen?
84
4922
Vastaukset
- uskokoon.ken.tahtoo
Tili pitäisi olla aina tyhjä. Toisekseen eikö hesassa ne työt pitänyt olla. Tästäkin se paljastuu.
- ööhh
Mistä aloittaja on löytänyt ilmaisen asunnon ja terveydenhoidon?
- kuseseaasa
ööhh kirjoitti:
Mistä aloittaja on löytänyt ilmaisen asunnon ja terveydenhoidon?
Eduskunnasta.
- Yhteiskunnansyöpä
Miksi olet salannut rahasto-omaisuutesi toimeemtulotukihakemuksessa?
- tee_oikaisuvaatimus
https://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317
"hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä" - 123-321
Toimeentulotuesta voi ongelmitta säästää sukanvarteen. Ei se missään näy.
- dgfgdfg
Nordnetiltä tieto menee verottajalle ja verottajalta Kelalle. Voi tulla petossyyte.
- 123-321
Mihin petokseen ihminen syyllistyy nostaessaan rahaa omalta tililtään?
- dgfgdfg
Jos toimeentulotukea hakiessa jättää ilmoittamatta varallisuudestaan, niin se voi olla petos.
- 167-176
dgfgdfg kirjoitti:
Jos toimeentulotukea hakiessa jättää ilmoittamatta varallisuudestaan, niin se voi olla petos.
Niin voipi olla jos virkanilkeillä on siitä näyttöä, sukan varressa olevasta varallisuudesta ei voi olla näyttöä kun siellä on niin pimeää. Näköhavainto on oltava, pelkkä luulo ei riitä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11769341/vitsi
... eikä hajukaan 😀 - dgfgdfg
Aloittaja sanoi ostaneensa Nordnetin rahastoja. Nordnet ilmoittaa rahasto-omistukset verottajalle. . Kyllä sieltä menee tieto Kelalle.
- SalamaZ
Itselläni on samankaltainen tilanne kuin aloittajalla. Olen pitkäaikainen toimeentuloasiakas ja tukeani leikataan joka kuukausi 20 tai 40 prosenttia, mutta tästä huolimatta pystyn kuitenkin useimpina kuukausina säästämään noin 50-100 euroa.
En juo enkä polta, käytän rahojani järkevästi, ja pihistän kaikista huvituksista.
Itse olen monta vuotta jo hoitanut talouttani niin että olen pitänyt noin 1000 euroa tilillä, ja tämän summan olen siis pitkän ajan kuluessa tuistani säästänyt. Ja aina kun on tullut äkillistä rahan tarvetta, niin melkein mitä tahansa olen pystynyt ostamaan heti, kun olen säästämällä varautunut. Ja näiden ylimääräisten ostosten jälkeen olen aina säästänyt uudelleen tuon "tonnin täyteen".
Tämä on järkevä tapa köyhän hoitaa talouttaan, ei ole koskaan ollut tarvetta pikavippeihin tai täydentävään tt-tukeen, eikä leipäjonoon.
Näin siis olen pyörttänyt talouttani yli 5 vuotta, ensin kunnan tt-asiakkaana, ja sitten vuoden KELA:n tt-asiakkaana. Eikä kukaan välittänyt säästöistäni; sain tukea joka kuukausi normaalisti.
...
Mutta sitten koitti Maaliskuu 2018, ja päätöksessä lukee että Huhtikuun tuki on hylätty, ja syynä on liian suuret tulot. Tuosta 1000 euron säästöstäni oli huomiotu puolet, eli 500 euroa, ja tämän perusteella jäi laskelma muutaman kympin plussalle, ja näin ei tukea anneta huhtikuulle.
Tästä päätöksestä valitin jo muutoksenhakulautakuntaan, ja asia tullaan viemään hallinto-oikeuteen mikäli lautakunta ei sitä korjaa.
Sillä tästähän on HAO:n päätös olemassa, jossa linjataan, että perusosaa saa myös säästää myöhempää tarvetta varten:
"
Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu kattamaan jokapäiväiseen elämään kuuluvia juoksevia menoja, joista ei erikseen tarvitse esittää selvitystä viranomaisille. Asiakkaan harkinnassa on, kuinka paljon perusosasta hän käyttää näihin eri tarkoituksiin ja säästääkö hän tukea myöhempää tarvetta varten. Vaikka toimeentulotukea määrättäessä otetaan lähtökohtaisesti huomioon kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat vain erikseen säädettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä.
"
Ja näinhän sen on oltavakin, sillä lakihan sanoo että perusosasta on tuen saajan tarkoitus kustantaa ruuan ja muiden juoksevien menojen lisäksi mm. tietokoneet, kännykät, vaatteet, harrastukset, ynnä muut.
Eihän nyt kukaan tt-asiakas uutta tietokonetta osta joka kuukausi, tai osta edes uusia vaatteita joka kuukausi, vaan näitä ostoja varten on säästettävä monta kuukautta, ja sitten tarkkaan harkiten tehdään ostopäätöksiä kun eteen tulee hyviä tarjouksia. Tai jos hätä yllättää, esim tietokone yhtäkkiä hajoaa, niin silloinkin säästöt pelastavat.
Eli toisin sanoen tt-asiaakkaan ON PAKKO SÄÄSTÄÄ perusosastaan, jotta pystyy tekemään vähänkään isompia hankintoja.
Ja mikä vielä tärkeämpää: minimaalisen pienillä tuloilla säästäminen ainoa keino, jos haluaa välttyä "rahojen loppumiselta" ja pikavippikierteeltä. Luulisi KELAnkin ymmärtävän tämän, mutta ei, taloutensa järkevästi suunnittelevaa asiakasta rangaistaan, ja pakotetaan elämään "punaviivalla". Eli kun asiakas ei kerran ryypännyt kaikkia rahojaan, niin otetaampa sitten seuraavan kuukauden tuet pois, jotta "köyhyyden vaatimus" toteutuu paremmin, ja näin asiakas on taas paremmin "toimeentulotuen tarpeessa". - 167-176
Paras paikka säästöille on sukanvarsi.
Voihan sitä Kelan kanssa riidellä tilillä olevista toimeentulotuista säästetysitä rahoista vaan kun virkanilkki saa jotain päähänsä niin ei se sieltä helposti irtoa. Järki saattaa tulla virkanilkin päähän vasta iltajunalla joka on usein myöhässä ja vielä useammin kokonaan peruttu. Ovat kyllä sellaisia persläpiä etteivät ikinä tunnusta olleensa väärässä vaikka tulisi "pataan" hallinto-oikeudessa tai jopa korkeimmassa hallinto-oikeudessa.- tulonsiirtomies
Jeps, komppaan muita sukanvarteen neuvovia. Ja jos tulee tarpeen tallettaa rahaa tilille isompaa maksua varten vaikka ensi talven Thaimaan matkaa niin talletat fyrkat tilille heti sen jälkeen kun olet lähettänyt kelaan uuden tt-hakemuksen tiliotteen kera.
- www.vehmaskangas.fi
Totta. Oikeuden päätöksen mukaan perusosasta on oikeus säästää. ts. perusosan kaksinkertainen omavastuuttaminen on kielletty.
Vaikka en enään yleensä juttuja otakaan hoitaakseni niin jos jollakulla tuollainen juttu on tai tulee niin voin sen hoitaakseni ottaa. Asiakkaalle ei aiheudu asiasta mitään kuluja, mikä on aina ollut periaatteeni ja tapani toimia.- Lawetorder
Olet mahtava mies Juhani,
Sinun kaltaisia saisi olla useita satoja, mutta ei ole kuin muutama.
- HupsisTupsisb
Hei, toimeentulotukiasiakas ei siis saa tehdä rahoillaan samoja asioita kuin muut, tai ainakaan samoilla ehdoilla.
Hän ei saa lotota, ainakaan samoilla ehdoilla kuin muut. Jos paperiduunari saa 2 000e voiton, hän saa sen. Ttt-tapaus ei saa kyseisiä rahoja.
Hän ei saa laittaa rahojaan pörssiin sitäkään vähää. Jos tonnin laittaa ja se on kuukauden päästä 900e eli tappiolla, niin silti menee toimeentulotuet.
Hyvin vaikeeksi on mennyt nouseminen köyhyydestä.
Kaikki voivat saivarrella, että kyllä köyhä voi tehdä samoja asioita rahoillaan, mutta pointti onkin se ettei samoilla EHDOILLA!
P.S Kerran erehdyin nostamaan veikkaustililtä voittoja 1 200e. No, se oli iso virhe. Ei niitä kiinnostanut minun selitys, että kuluneen vuoden (saati koko elämän) aikana minä olin laittanut sinne rahaa 1 470e! Että sapetti.- tyhmiäneon
No kelahan ottaa aina huomioon TULOT muttei MENOJA. Se on aivan sama kelalle että oletko ollut vuoden aikana 25 kertaa flunssassa ja ostanut apteekista kalliita särkylääkkeitä, nuhasumutteita, kurkkutabletteja, yskäntabletteja, rasvaa ihottumaan, jne jne siitä kukaan ei piittaa paskaakaan. Oletetaan että köyhä tarvitsee vain pari pussia makaroonia kuukaudessa ja sitte pitää sillä selvitä! Eläminen on muutakin kuin makaroonin mussuttamista.
- Anonyymi
tyhmiäneon kirjoitti:
No kelahan ottaa aina huomioon TULOT muttei MENOJA. Se on aivan sama kelalle että oletko ollut vuoden aikana 25 kertaa flunssassa ja ostanut apteekista kalliita särkylääkkeitä, nuhasumutteita, kurkkutabletteja, yskäntabletteja, rasvaa ihottumaan, jne jne siitä kukaan ei piittaa paskaakaan. Oletetaan että köyhä tarvitsee vain pari pussia makaroonia kuukaudessa ja sitte pitää sillä selvitä! Eläminen on muutakin kuin makaroonin mussuttamista.
Köyhän eläminen ei saa olla muuta kuin makaronin mussuttamista.
- Hhmmmmmmmm
Miksi minulta kielletään työttömyyskorvaus ja asumistuki? Hain molempia Kelasta ja kielteiset päätökset tulivat perusteena se että olen töissä. Miten te olette oikein salanneet Kelalta sen että olette töissä jotta voitte nostaa kaikki tuet? Onko toimeentulotuki ainoa tuki joka tulee kunhan vain piilottaa tulot vai saako kaikki muutkin tuet Kelasta samalla?
- 123-321
Ei tässä siitä ole kysymys. Kun hakee esimerkiksi työkyvyttömyyseläkettä työelämäputken jälkeen, niin ihmiset ovat olleet ja ovat nykyoloissa vielä enemmän pakotettuja toimimaan niin, että häivyttää rahaa vaikkapa 500-1000€ euron nipuissa ½-3 vuotta kuukausittain ennen työsuhteen päättymistä ja rahat sukanvarteen.
Koska työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy on epäinhimillinen urakka, jossa lääketieteellä ei ole merkitystä, niin tämä menettely tasoittaa hieman tilannetta, jos on 6000€ - 24000€ säästössä sukanvarressa.
Ei lakia pidä lukea ahdasmielisesti, vaan on ajateltava hieman omaa itseäänkin. Saahan hyvin voivat yrityksetkin yritystukea, jossa maksetaan teollisuustilojen vuokrat ja sähkölaskut (energiatuki). Tämä on suomennettuna yritysten toimeentulotuki, vaikka yritys tekee voitollista tulosta ja on mieletöntä, että jostakin syystä se ei ole laissa kiellettyä. Kuitenkin siinä maksetaan yritykselle sähkö ja vuokra ja peruskuvioltaan se ei eroa yksilölle annettavasta toimeentulotuesta muulla tavalla, kuin siinä, että a) yrityksellä voi olla varoja ja siitä huolimatta tukea saadaan ja b) yritystukea voi saada vuosikymmeniä peräkkäin ja tähän yksityishenkilö ei pysty, koska kela ei tue kannattamatonta yritystoimintaa.
Pitää vain perehtyä näiden rahavirtojen mielettömyyksiin, niin yksilö voi aivan rauhassa tehdä elämässään itselleen järkeviä taloudellisia päätöksiä. - 123-321
Unohtui tuossa mainita vielä, että kela ei tue myöskään yksityishenkilön kannattavaa yritystoimintaa.
- Jahas_taas_näitä
123-321 kirjoitti:
Unohtui tuossa mainita vielä, että kela ei tue myöskään yksityishenkilön kannattavaa yritystoimintaa.
Juurikin näin. Laista pystyy valitsemaan itselle sopivia kohtia ja jättää sitten loput huomioimatta jotta saadaan kaikki tuet maksuun vaikkei niihin mitään oikeutta olisikaan. Ja jos ei mitenkään muuten voi asiaa tukien huijaamiseksi perustella niin sitten voi aina vedota siihen että saahan joku muu jotain muuta tukea, joten on ihan ok huijata tässäkin asiassa.
Vähän sama asia kuin se että on ihan ok varastaa kaupasta kaljaa Järvenpään Jampan k-marketista kun Ivalossa S-marketin kauppias nosti leipäpussin hintaa ahneuksissaan 0,20e että saa parempaa voittoa. - 123-321
Yleinen moraali ylittää lainsäätäjien detaldit. Tällä menettelyllä on saatu monia yhteiskunnallisia muutoksia aikaan jopa niin, että ajan kanssa "juridiseen menettelyyn" ollaan tehty historiassa muutoksia aikaisemman "epäjuridisen menettelyn vahvistamiseksi".
Kieltolaki, kokoontumisvapaus ja niin edelleen. Historia on nopeampi ja hitaampi jatkumo epäoikeudenmukaisen lakien kumoamisessa lukemattomia kertoja Suomen historiassa. Toimenpiteet kansalaistottelemattomuudessa johtavat usein jollakin aikavälillä samaan lopputulokseen lyhyen tai pitkän kaavan mukaisesti. Kenties se vaatii jonkun marttyyrin vangitsemisen ensivaiheessa, mutta lopputulos ratkaisee. - Oululaaine
123-321 kirjoitti:
Yleinen moraali ylittää lainsäätäjien detaldit. Tällä menettelyllä on saatu monia yhteiskunnallisia muutoksia aikaan jopa niin, että ajan kanssa "juridiseen menettelyyn" ollaan tehty historiassa muutoksia aikaisemman "epäjuridisen menettelyn vahvistamiseksi".
Kieltolaki, kokoontumisvapaus ja niin edelleen. Historia on nopeampi ja hitaampi jatkumo epäoikeudenmukaisen lakien kumoamisessa lukemattomia kertoja Suomen historiassa. Toimenpiteet kansalaistottelemattomuudessa johtavat usein jollakin aikavälillä samaan lopputulokseen lyhyen tai pitkän kaavan mukaisesti. Kenties se vaatii jonkun marttyyrin vangitsemisen ensivaiheessa, mutta lopputulos ratkaisee.Juoksukaljat perusoikeudeksi kaikille!!!!
- JaskaPa
Mä aattelen, että jos ihminen ei tee pimeitä töitä eikä rikoksia muutenkaan, niin kyllä saa toimeentulotuestakin säästää. Jos minulta kysytään, niin ostakoon Nokiaakin, jos sen tekee perusosalla. Siitä pitäis vaan tehdä kunnon paperit Kelan kanssa, että homma kunnossa.
Jos kerran on lainvoimainen päätös, että perusosasta saa säästää (ilmeisesti ihan tilille), niin voiko olla väärin, jos käyttää säästämiään rahojaan. Kelan tädit tietänevät, että sekä lotto että pörssi voi viedä kaiken. Lotto useimmiten viekin ja pörssikin joskus.
Jotenkin nurinkurista, että jos ihminen todistaa säästäneensä vaikka 3 000e perusosista, niin hän saa senkin jälkeen toimeentulotukea, mutta jos hän menee päätöksen jälkeen ostamaan sillä hehtaarin metsää, niin sitten on useita kuukausia ilman toimeentulotukea.- 2233445
Hei, tuohon viimeiseen lauseeseen. Itse asiassa tämä tapaus ei saisi toimeentulotukea aikoihin ELLEI HÄN MYY METSÄPALSTAANSA.
Sen jälkeen hänen myyntihinta (ei siis voitto) vaikuttaa muutamia kuukausia toimeentulotukeen.
Eli sinne olisi menneet ne lain VAHVISTAMAT oikeudet säästää perusosasta.
Tällaiset vaikkakin hypoteettiset esimerkit ovat tutkimisen arvoisia.
- Dilipidappi
Tilanne on niin absurdi, ettei sitä oikeastaan edes pysty enää ajattelemaan.
Itse olen säästänyt ja hankkinut niillä säästöillä omaisuutta, enkä koe tekeväni mitään väärin.
Olen siis täysin eri mieltä nykyisen lain kanssa. Pystypäin valmis oikeuteen, jos sikseen tulee, koska en ole tehnyt mitään väärää. Olen siis suoralla törmäyskurssilla lain kanssa.
Laki on väärässä, minä oikeassa. Ei köyhää voi kieltää hankkimasta säästöillään mitä haluaa.
Olisi hienoa saada rikosrekisteri siitä että on ollut säästäväinen. Varsinkin, kun köyhälle usein sanotaan että "et osaa hoitaa raha-asioitasi". Voisi näyttää oikeuden päätöksestä, että hoidin liian hyvin, säästin ja hankin omaisuutta. Vaikka ei lievästä petoksesta oikeasti saa kuin sakkoja, jos niitäkään. En voi kertoa Kelalle omaisuudestani, koska joutuisin tulkintavallan eteen. Jo ajatuskin, että Kela ulosmittaisi minulta toimeentulotuesta säästämillä rahoilla hankkimani omaisuuden on niin 180 astetta oikeustajuani vastaan, etten edes ajattele koko asiaa. Hulluja ei kannata miettiä.
Tämä kysymys on aikasidonnainen. Tuo toimeentulotuen pykälä on enemmän ymmärrettävä, jos henkilö saa tukea vaikkapa vuoden, mutta muuttuu täysin kohtuuttomaksi jos henkilö saa tukea putkeen vaikkapa 40 vuotta. Silloin tuo pykälä tarkoittaa, ettei henkilö saisi koko elämänsä aikana hankkia omaisuutta omilla rahoillaan, jolloin hänen kansalaisoikeutensa vertautuisivat suoraan henkilöihin joilla on edunvalvoja ja jotka eivät ole oikeustoimikelpoisia eivätkä päätä omaisuudestaan itse. Olen tilanteessa, jossa minulla on oikeustoimikelpoisen kansalaisen velvollisuudet, mutta edunvalvontaan asetetun holhokin oikeudet. Eihän tälle voi kuin nauraa.- dhssdh
Toimeentulotuki ei ole kansalaispalkka, eikä sitä ole tarkoitettu omaisuuden kartuttamiseen.
Aikaisemmin maksetusta toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei pitäisi ottaa tulona huomioon. Siitä on olemassa Helsingin hallinto-oikeuden päätös (linkki alla) ja myös Kelan oman etuusohjeen mukaan varoja ei pitäisi huomioida laskelmalla.
Jos kuitenkin varoja, jotka olet säästänyt toimeentulotuesta, on huomioitu niin kannattaa hakea päätökseen oikaisua. Pidä kuitenkin mielessä että varsinkin jos Kela ei itse eikä sen muutoksenhakulautakunta kumoa päätöstä vaan asia etenee hallinto-oikeuteen, niin joudut toimittamaan selvitystä että olet tosiaan säästänyt rahat toimeentulotuesta. Se käy yleensä tiliottein ja että olet ollut yhtäjaksoisesti toimeentulotuen saajana koska pienikin katko aiheuttaa sen, että rahat voidaan ottaa huomioon. Sen sijaan rahojen sijoitus ei kuulosta hyvältä idealta koska ainakin uusien tt-tukiasiakkaiden kohdalla sijoitukset pitää realisoida, en tiedä miten vanhojen kanssa toimitaan.- 665544
Tää on tosi mielenkiintoista.
Onko siis niin, että jos se säästetty raha on edelleen rahana, niin se on ok, mutta jos olet ostanut sillä vaikkapa auton, metsää, osakkeita, niin se ei enää ole ok?
Kertokaa logiikka.
Sinä, joka sanot, ettei toimeentulotuki ole omaisuuden kerryttämistä varten, niin saako sinun mielestä toimeentulotuesta säästää? Esim. 2 000e tai 10 000e. Saako?- dhssdh
Jos jollain on 10 000 euron säästöt, niin tarvitseeko hän toimeentulotukea, riippumatta siitä, mistä rahat ovat tulleet?
- 665544
dhssdh kirjoitti:
Jos jollain on 10 000 euron säästöt, niin tarvitseeko hän toimeentulotukea, riippumatta siitä, mistä rahat ovat tulleet?
Et tainnut ymmärtää? Oikeuden tulkinta on saatu, että SAA olla 10 000e säästöt RAHANA, jos pystyy todistamaan ne perustulosta säästäneeksi. Tämä on nyt faktaa.
Lisäfaktaa on se, että jos sinä ostat sillä käytetyn Audin, niin saadaksesi jatkossa toimeentulotukea, niin
a)sinun pitää myydä se auto
b)elää jonkun aikaa niillä rahoilla
Tämä tietenkin on ok, kun mietitään mihin toimeentulotuki on tarkoitettu. Mutta samalla voitaisiin kyseenalaistaa tuo oikeuden linjaus, että miksi tilillä voi saada olla tuo kymppitonni?
Eikö pitäisi herätä epäilys, että ihminen saa pimeitä tuloja, jos pystyy toimeentulotuesta säästämään? - tulonsiirtomies
dhssdh kirjoitti:
Ei tarvitse mutta on se tuki hyvä ottaa jos onnistuu. Yhteiskunnalta kannattaa nyhtää kaikki mitä irti lähtee. Oma suu ja tasku on kuitenkin lähimpänä.
- tfjufu
No siis eihän täällä kukaan muuta ajattelekaan kuin itseään, miks pitäiskään. Luulis jokaisella olevan omissa asioissa tarpeeksi. Tiliotteethan toimeentulotukea hakeva joutuu näyttämään, se on fakta. Sinne pitää ilmoittaa ITSE onko jotain ylimääräistä saatu.
- näinSuomessa
dhssdh kirjoitti:
Tarvitsee, jotta 10.000 euroa säästyy.
- kjähkjhähähääthätsit
665544 kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää? Oikeuden tulkinta on saatu, että SAA olla 10 000e säästöt RAHANA, jos pystyy todistamaan ne perustulosta säästäneeksi. Tämä on nyt faktaa.
Lisäfaktaa on se, että jos sinä ostat sillä käytetyn Audin, niin saadaksesi jatkossa toimeentulotukea, niin
Tämä tietenkin on ok, kun mietitään mihin toimeentulotuki on tarkoitettu. Mutta samalla voitaisiin kyseenalaistaa tuo oikeuden linjaus, että miksi tilillä voi saada olla tuo kymppitonni?
Eikö pitäisi herätä epäilys, että ihminen saa pimeitä tuloja, jos pystyy toimeentulotuesta säästämään?"Eikö pitäisi herätä epäilys, että ihminen saa pimeitä tuloja, jos pystyy toimeentulotuesta säästämään? "
Saahan sitä epäillä mutta fakta on monet pystyvät tulemaan toimeen hyvinkin pienellä rahamäärällä niin halutessaan.
Olisihan se hölmöä jos säästetyistä toimeentulotuista rangaistaisiin. Kuka säästäisi tt-tukia sen vuoksi ettei tulevaisuudessa tarvitse hakea tt-tukea....:D - dhssdh
665544 kirjoitti:
Eikö pitäisi herätä epäilys, että ihminen saa pimeitä tuloja, jos pystyy toimeentulotuesta säästämään?Sinä et tainnut ymmärtää, että kysyttiin minun mielipidettäni - ei mikä on oikeuden tulkinta.
- 123-321
dhssdh kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aristoteelinen_logiikka Aristoteles oli kova kasvo, kun kysyttiin asioiden loogisuudesta.
- ghjghhm
Säästää patjan alle tai ryyppää rahat.
- rumajustus
Tää on mielenkiintoinen, koska minulla on kävi heti Kelan kanssa näin:
Kysyin netin kautta, että saako perusosasta säästää kuten tuo oikeuden päätös on, niin sanottiin että saa, jos ei ole muita tuloja.
Eli joulukuun lopussa tilillä 920e, tammikuun lopussa 1 130e ja helmikuun lopulla jo 1 290e. Sitten, kun maaliskuun 1. päivä (teen aina haettavan kuun puolella, että saan tuoreimmat tiliotteet eikä multa muutenkaan ole koskaan rahat ihan loppu eli vuokran pystyy aina hoitaan säästöillä) tein hakemuksen, niin viikon päästä tuli, että "600e ylittävä osa lasketaan tuloksesi".
Näin ollen minulla oli 690e liikaa rahaa tilillä enkä saanut yhtään toimeentulotukea.
Kyllä valitin asiasta ja kerroin, että ennenkin on saanut olla. Mutta sitten tuli pumerankina takaisin jonkun lauseen kera, että yli 600e plaa plaa plaa. Tota se on, kun randomvirkailijat käsittelee asiaa eikä tunne asiakasta.
Kunnan puolella tätä ongelmaa ei oltu, kun minut on tiedetty säästäväiseksi mieheksi jo pitkältä ajalta. Ja sama virkailija aina hoiti asiani.
Katsokaa te, jotka ette ole toimeentulotukiasioiden kanssa joutuneet painimaan. Kuulostaako kohteluni oikealta?
Olisiko minun ollut oikeampaa ryypätä ja juhlia, ostella tavaroita kotiini ja kaikin tavoin nauttia elämästäni?- fyrkat_veks__kelalta
Kelaan oikaisuvaatimus jollet ole jo sitä tehnyt.
- yksivirkailijavaan
Voisitko kopioida tänne tarkat lainaukset siitä miten Kela ilmaisi että ylimääräiset varat otetaan tulona huomioon? Nimittäin mitään 600 e rajaa ei ole ainakaan etuusohjeessa, kyseessä ehkä yksittäisen virkailijan päähänpisto,
- kontrollia
Koti-irtaimiston saa kai toimeentulotukilainenkin omistaa. Mitkä mahtavat olla tavarakohtaiset käyvän arvon maksimiarvot minkä ylittyessä niiden myyminen on pakollista toimeentulotukea saadakseen?
Jos autoa ei voi ostaa säästetyillä rahoilla niin kai tietynlaisia tavaroita on lupa ostaa ja omistaa? Vai tuleeko kelan tarkastaja arvioimaan irtaimiston arvon aina kun olet tililtäsi johonkin rahaa kuluttanut? - ftyjjytyh
Valkotakkinen mies voi tosin tulla jos uskot satuihin. Kyllä noilla rahoilla voi pyyhkiä vaikka persettä jos niin haluaa, tai ostaa vaikka päihteitä niin että nuppi tutisee.
- SeetriSeetri
ftyjjytyh-->Noita asioita saatkin tehdä ja ostaa. Mutta ostappa hinnakkaampi auto saati metsää, niin siihen loppuu toimarin saanti. Tää on toki aika hypoteettista keskustelua, koska hyvin harvalla toimeentulon saajalla säästyy rahaa niin paljon, että pystyisi sillä jotain arvokasta ostamaan, mutta kyllä uskon, että kovimmat tyypit pystyy ja silloin laki ei ole oikein hyvä.
- cfjjfhhjf
No ei sillä mitään paikkakuntiakaan vaihdella. Nekin on niitä huuhaa juttuja mitä jotkut täälläkin viljelee.
- Slummienmiljonääri
SeetriSeetri kirjoitti:
ftyjjytyh-->Noita asioita saatkin tehdä ja ostaa. Mutta ostappa hinnakkaampi auto saati metsää, niin siihen loppuu toimarin saanti. Tää on toki aika hypoteettista keskustelua, koska hyvin harvalla toimeentulon saajalla säästyy rahaa niin paljon, että pystyisi sillä jotain arvokasta ostamaan, mutta kyllä uskon, että kovimmat tyypit pystyy ja silloin laki ei ole oikein hyvä.
No kylläpä täälä vähän väliä joku "tyhjätasku " neuvoo, miten sijoitella mukamas noita aivan mahdottomia rahavarojaan milloin millekin ulkomaiselle tilille tai sukanvarteen....
- uuttasisustukseen
Ylimääräiset setelit ja kolikot voi käyttää tapetoimiseen. Tulee melko hieno seinäpinta.
- Jotenkin_tuntuu
Jotenkin tuntuu että nämä yhteiskunnan tuet ovat muuttuneet bisnekseksi.
Itse olen ymmärtänyt että tukia maksetaan vain sen verran kuin tarvitsee.
Nyt on ilmeisesti niin että tukia maksetaan huomattavasti liikaa kun on varaa joko yleellisyyteen tai säästämiseen.
Jotenkin tuntuu että minua työssä käyvää ja tukia saamatonta henkilöä huijataan, minä ja muut minun kaltaiset maksetaan muiden tuet.
Asumistuet heti pois ja parakkimajoituskset tilalle, ei ylellisyyttä.
Myös ruokajakelu jostain laitoksesta eikä mitään raha-automaattia kaljan ostoon.
Ei ihme että suomi on kusessa ja velkaantunut kun pidetään keinotekoisesti liian korkeaa elintasoa yllä.- vncbn
Niin, jos toimeentulotuen saajien ongelmana on, että säästääkö rahat käteisenä vai ostaako niillä rahastoja vai metsäpalstoja, niin kyllä tuet tuntuvat ylisuurilta. Itse kannatan jenkkityyliin tukien maksamista kortille, jolla voi maksaa ruokaostoksia, mutta ei esim. tupakkaa, alkoholia, kosmetiikkaa tai metsäpalstoja ja rahasto-osuuksia.
- kjähkjhähähääthätsit
Olet ymmärtänyt väärin asian. Tukia maksetaan tosiaan sen verran kuin yleisesti on laskettu henkilön tarvitsevan normaaliin jotenkuten siedettävään elämiseen. Nuo hirmusäästäjät sitten elelevätkin todella askeettisesti, ei kannata hirveästi kadehtia heitä. Jos työtön yhteiskunnan rahoilla pääsee kerranpari vuodessa rentoutumaan Thaimaahan ei se sinulta ole millään tavalla pois.
- viulunmaksaja
Toimeentulotukea maksetaan 0,4 miljardia euroa ja yritystukia eri arvioiden mukaan jopa 7 miljardia euroa. Asumistukia pari miljardia suoraan vuokranantajille. Julkisen puolen puolesta miljoonasta työpaikasta varmasti parisataatuhatta puolue- ja hyväveliperustaista turhaa suojatyöpaikkaa kustantaa valtavasti miljardeja lisää. Lista on loputon.
"Ei ihme että suomi on kusessa ja velkaantunut kun pidetään keinotekoisesti liian korkeaa elintasoa yllä." - Jotenkin_tuntuu
viulunmaksaja kirjoitti:
Toimeentulotukea maksetaan 0,4 miljardia euroa ja yritystukia eri arvioiden mukaan jopa 7 miljardia euroa. Asumistukia pari miljardia suoraan vuokranantajille. Julkisen puolen puolesta miljoonasta työpaikasta varmasti parisataatuhatta puolue- ja hyväveliperustaista turhaa suojatyöpaikkaa kustantaa valtavasti miljardeja lisää. Lista on loputon.
"Ei ihme että suomi on kusessa ja velkaantunut kun pidetään keinotekoisesti liian korkeaa elintasoa yllä."Niin no kun katsotaan faktaa " https://thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveydenhuollon-talous/sosiaalihuollon-menot-ja-rahoitus "
Niin sosialimenot nielivät 2015 66,3 miljardia euroa.
Kun katson omaa osuuttani tuohon pottiin niin jää kyllä aika paljon "saatavaa".
En käytä julkista sairaanhoitoa, en saa tukia, en työttömyyskorvausta (tai toimeentulotukia), ei ole lapsia päiväkodissa, eikä edes enään koulussa.
Julkinen liikenne ei liiku joten sitäkään en voi käyttää.
Vaikeaa keksiä mitä julkista palvelua saan, rahani kyllä kelpaa yhteiseen pottiin. Jotenkin_tuntuu kirjoitti:
Niin no kun katsotaan faktaa " https://thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveydenhuollon-talous/sosiaalihuollon-menot-ja-rahoitus "
Niin sosialimenot nielivät 2015 66,3 miljardia euroa.
Kun katson omaa osuuttani tuohon pottiin niin jää kyllä aika paljon "saatavaa".
En käytä julkista sairaanhoitoa, en saa tukia, en työttömyyskorvausta (tai toimeentulotukia), ei ole lapsia päiväkodissa, eikä edes enään koulussa.
Julkinen liikenne ei liiku joten sitäkään en voi käyttää.
Vaikeaa keksiä mitä julkista palvelua saan, rahani kyllä kelpaa yhteiseen pottiin.No jollei mitään muuta tule mieleen niin lohduttaudu vaikka ajattelemalla maksavasi suurten ikäluokkien eläkkeitä. Aikanaan joku työläinen maksaa sinunkin eläkettäsi. Sikäli jos nykyistä systeemiä on olemassa sitten aikanaan kun olet oloneuvoksena.
- Jotenkin_tuntuu
paavolan_pena kirjoitti:
No jollei mitään muuta tule mieleen niin lohduttaudu vaikka ajattelemalla maksavasi suurten ikäluokkien eläkkeitä. Aikanaan joku työläinen maksaa sinunkin eläkettäsi. Sikäli jos nykyistä systeemiä on olemassa sitten aikanaan kun olet oloneuvoksena.
Niin no ne eläkkeet on sitten eri juttu, itse olen maksanut eläkettä (joka tosin käytetään nykyisiin eläkkeisiin) joista karttuu oma eläkekertymäni, joten periaatteessa olen oman eläkkeeni tienannut.
Maksan kuitenkin aika siivun veroja joilla kustannetaan nuo sosialituet.
Monet tuskailevat pientä palkkaa joista viedään iso siivu veroja ja ettei verojen jälkeen pärjää. Mitä jos näitä tukia leikataan rajulla kädellä jolloin nämä pienipalkkaisetkin pärjäisivät?
Kyllähän se näin on että tuet tulisivat olla vain ja ainoastaan väliaikainen ratkaisu eikä niillä saa kattaa hyvinvointia vaan ihan elämiseen tarvittava minimi. Tällä tavalla aivan kaikilla olisi motivaatio päästä normaali elämään pois yhteiskunnan elätin roolista. - 123-321
viulunmaksaja kirjoitti:
"Ei ihme että suomi on kusessa ja velkaantunut kun pidetään keinotekoisesti liian korkeaa elintasoa yllä."Yritystuki noin 6 miljardia. Ihan eri painosarjoissa ovat toimeentulotuki ja yritystuki.
- 123-321
Pistäkää kampoihin täysin "piikki on auki" - tilanteessa. Yritystukien takia maksetaan absoluuttisesti suurin osa valtion menoluokista ja menokohdista.
Miksi täällä on niin yritysystävällistä väkeä, joille tuloverotaakassa ei 6 miljardia tunnu missään?
Ei sen puoleen, että olisin yritysvihollinen. Hain aikoionani yritystukea, mutta sitä ei myönnetty. Nokiat & kumppanit saivat kymmeniä miljardeja.
Nuo tuottamattomat yritykset pitäisi laittaa konkurssiin, eikä tekohengittää miljarditolkulla.
- yrittäjä1976
Vitun köyhät :D
- fjhjj
Ottiks vitun köyhä vähän pankista lainaa.
- 123-321
Voi herra Jumala, anna hyvä humala! Kun lukee tätä ketjua, niin ihmiset ovat itse syypäitä kelan kanssa käytäviin ongelmiin:
Ongelmien alkuperä:
a) Miksi 0-korkoisessa tilanteessa pitää fyrkat säilyttää jollakin kotimaisella pankkitilillä? Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki maksaa korot poikineen, kun rahat on häivytetty
b) Miksi ei käsitetä sitä, että fyrkat säilyy paremmin ilman viranomaistappeluja esimerkiksi itävaltalaisella pankkitilillä? Pieni osa kuuluisien rosvojen Panama-rahoistakin makaa siellä.
c) Miksi ei käsitetä sukanvarsi-teoriaa? Sukanvarsi voi fyysisesti sijaita aivan muualla, missä itse asuu: Omakotitalo / oma osake / vuokralla. Kotietsintä on poliisin harvinainen toimenpide (sen saa tehdä korkeintaan silloin, jos "todennäköisin syin" on odotettavissa vähintään ½-vuotta vankeutta mistä tahansa rikoksesta). Mulle eläkeläiselle on tehty 2 kertaa kotietsintä "todennäköisin syin" ja molemmat kotietsinnät päättyivät siihen, että join rauhassa poliisien kanssa kahvia omassa keittiössäni.
d) Omaisuus pitää tietysti piilottaa. On kysymys sitten Panama-tason tyypeistä tai ihan vaan toimeentulotuki-asiakkaasta
e) Kaikki jeesustelut rikollisesta toiminnasta hiiteen. Jos yksilö voi hyvin, myös yhteiskunta voi silloin hyvin - eihuomioida
Jos pystyy säästämään vaikka hakee toimeentulotukea, ei niitä rahoja jotka on säästetty toimeentulotukiasiakkuuden aikana oteta tulona huomioon. Tästä tosin kannattaa antaa selonteko esim. tiliotteet pidemmältä ajalta jolloin voidaan poissulkea esim. muiden tilillepanot. Jos olet näyttänyt Kelaan vaikka 8kk sitten tiliotteen ja nyt toimita viimeisimmän kuukauden ja saldo on vaikka 3000e niin kyllä siitä kannattaa ne selvitykset toimittaa. Kellala ei ole perjaatteessa oikeutta ottaa tuota tulona.... mikäli on otettu kannattaa laittaa esim. viesti ja tiliotteet pidemmältä ajalta, jos ei oikeista niin sitten oikaisuvaatimus.
Mutta jos uudella toimeentulotukiasiakkaalla on tilillä rahaa tuo 3000e, niin se kyllä huomioidaan koska se pitää ensin käyttää. Niitä ihimisä on tyyliin 1/1000 kun pystyy toimeentulotuesta säästämään. Tämän vuoksi ei varmaan oikei heti osatakkaan ajatella siellä Kelassa , että se henkilö on toimeentulotuesta säästänyt. Ensin tietty ajatellaan, että nyt on isukki tai isovanhemmat laittaneet vähän rahaa, joka taas on huomioitavaa tuloa. - 123-321
Miksi kelan kanssa pitää ylipäätään olla tekemisissä?
- thätshitspoisssss
Koska ei saa suurata lainaa pankilta. Tai edes pientä.
- Anonyymi
Että saa vuokran maksettua ja ruokaa pöytään. Siksi pitää olla KELA.n kanssa tekemisissä. Tietysti kivempi olisi q ei tarvitsisi olla. Mutta ei nykyaikana enää kukaan elä omavaraistaloudessa. Yhteiskunan tuilla on elettävä, kun on sairas ja työkyvytön.
t. Oolofi
- 123-321
Potemkinin kulissit
https://fi.wikipedia.org/wiki/Potemkinin_kulissit hommaa ei tajuta. - hhhhmmmmm
Mihin tarvitset toimeentulotukea jos sinulla ei kerta kulu rahaa juuri mihinkään?
Toimeentulotuen tarkoitushan on turvata minimi toimeentulo, ei kerryttää säästöjä.- tulonsiirtomies
Oletko tosiaan noin tyhmä? Tottakai sitä tarvitsee säästöön jos hajoaa videotykki, prätkä, pc tai tulee pakonomainen tarve päästäThaimaaseen....
Tuskin tuollaisen hädän iskiessä nappulaa irtoaa kelasta riittävää summaa...
Ja nuo asiat kuuluvat vaatimattomaan elintasoon, ilman ei pärjää. - Anonyymi
Samasta syystä kuin työkykyiset käyvät töissä. Kyllä sairaat ja työttömätkin tarvitsevat rahaa elämiseen. Jos ostan esim. 400 euroa maksavan kitaran, ei jää rahaa vuokranmaksuun. Sen takia on pakko ostaa 100 euron halpa kiinalainen ritsa.
t. Oolofi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samasta syystä kuin työkykyiset käyvät töissä. Kyllä sairaat ja työttömätkin tarvitsevat rahaa elämiseen. Jos ostan esim. 400 euroa maksavan kitaran, ei jää rahaa vuokranmaksuun. Sen takia on pakko ostaa 100 euron halpa kiinalainen ritsa.
t. OolofiIkävä ollu oolofia
- 123-321
Jos yritysten aggressivinen verosuunnittelu on sallittua, niin pienen yksilön on MYÖS harrastettava sitä omilla pienillä tuloluokillaan.
Se on mahdollista, vaikka verottaja sanoisi sen kuinka mahdottomaksi.
1500 - 1800€ kuukausittain säästöön, koko elämän ajan. Viimeisten päivien tullessa ne on kuitenkin tuhlattava. - köyhä-llistö
ei toimeentulotukiasiakas saa sijoittaa eikä säästää jos haluat saada tukea edelleen. nordnetin rahastot näkyvät kyllä verotiedoista ja saat takaisinperinnän viimeistään ensi vuonna. ainoa tapa säästää on sukan varsi.
tarinasi taitaa vain olla "tuet ovat liian suuria niitä tulisi leikata " propakandaa. kokonaisvaltainen sosiaalietuuksien uudistus on tulossa seuraavalla hallituskaudella ja se on taatusti tukien leikkaamista. - 123-321
Lapsia ei kuitenkaan saa unohtaa mihinkään. Käyköön meille aikuisille vaikka miten, mutta lapset jätetään rauhaan.
https://www.youtube.com/watch?v=5Sjk3PSg3os - ElmeriO
Äidilleni tuli päätös maaliskuulle, jossa oli kuukauden eläkkeiden lisäksi huomioitu tulona 470€, joka on summa, mikä oli tilillä 28.2. Tämän ylimääräisen tulon (joka on siis edellisen kuun eläkkeestä) takia, hän sai tt-tukea ainoastaan 35€, vaikka hakemuksella oli n. 400€ lääkemenot, sekä sähkö- ja kotivakuutuslaskut. Hän saa normaalikuussa eläkettä 97€ ylijäämää, joten joka kuukausi hän ei tukea hae.
Onko tämä nyt mennyt ihan oikein?- fyrkat_veks__kelalta
Ei mennyt mutta tämä on malliesimerkki minkä takia ei kannata pitää rahaa tilillä yhtään hakiessaan tt-tukea. Pakolliset laskut kannattaa maksaa ennen eräpäivää eikä pantata rahoja tilillä jos on tilanteessa missä tukipottia aletaan anomaan.
- jljklljllj
fyrkat_veks__kelalta kirjoitti:
Ei mennyt mutta tämä on malliesimerkki minkä takia ei kannata pitää rahaa tilillä yhtään hakiessaan tt-tukea. Pakolliset laskut kannattaa maksaa ennen eräpäivää eikä pantata rahoja tilillä jos on tilanteessa missä tukipottia aletaan anomaan.
Saksalaiseen N26-pankkiin voi avata tilin älypuhelimen avulla ja vaaditaan ainoastaan henkilökortti tai passi. Mastercard Debit tulee postitse kotiin noin viikossa ja nettipankki toimii yhtä hyvin kuin muutkin nettipankit. Ja tuo pankkitili on ja pysyy salassa suomen viranomaisilta.
Rahaa tuolle tilille pitää siirtää joko luotettavan kaverin tilin avulla tai western unionin toimipisteessä. Se ottaa pienen provikan mutta sitten suomalaisella tilillä ei näy yhtään tilisiirtoa jonka perusteella kela voisi evätä tuet.
www.n26.com - Lol
jljklljllj kirjoitti:
Saksalaiseen N26-pankkiin voi avata tilin älypuhelimen avulla ja vaaditaan ainoastaan henkilökortti tai passi. Mastercard Debit tulee postitse kotiin noin viikossa ja nettipankki toimii yhtä hyvin kuin muutkin nettipankit. Ja tuo pankkitili on ja pysyy salassa suomen viranomaisilta.
Rahaa tuolle tilille pitää siirtää joko luotettavan kaverin tilin avulla tai western unionin toimipisteessä. Se ottaa pienen provikan mutta sitten suomalaisella tilillä ei näy yhtään tilisiirtoa jonka perusteella kela voisi evätä tuet.
www.n26.comBuaaaaaaaaaah.... päivän paras vitsi.... luuserikaveris sossutilinkö kautta noita säälittäviä senttejäsi siirtelet? Ja mitä rahoja sinne yleensäki siirtelet, jos oot muutenki tukielätti?
- Analytiikkaa
Kela rupeaa pian saamaan verottajalta tulotiedot reaaliaikaisina ja pankeilta samoin tili- ja maksutiedot. Oudolta näyttää jos joku heti kaikki nostaa tai siirtää jonnekin. Voivat siellä dataa analysoida ja katsoa, että kenellä ei rahat riitä. Ja sitten kehottaa menemään töihin.
- Anonyymi
"Voivat siellä dataa analysoida ja katsoa, että kenellä ei rahat riitä. Ja sitten kehottaa menemään töihin."
Tämä "mene töihin" -kehoitus pitäisi tarkistuttaa jossakin oikeuslaitoksella, asia on nimittäin niin, että työstä pitää tehdä ensin SOPIMUS ennenkuin voi töihin mennä.
Laissakin vaaditaan ITSENSÄ ELÄTTÄMISTÄ, mutta ei töihin menoa. Syykin on hyvin ilmeinen, koska työ tänä päivänä ei ole sama asia kuin tulonlähde.
TYÖLLISYYTTÄ vaaditaan ahkerasti, mutta valhe piilee siinä että työstä ei makseta mitään, varsinkin elinkeinoelämätaustaiset päättäjät on innokkaasti huutelemassa TYÖLLISYYTTÄ, mutta palkanmaksut ja kaikki muukin joka mahdollistaisi em. itsensä elättämisen, sivuutetaan täysin.
Tämä johtaakin siihen, että elinkeinoelämää aletaan tukemaan verovaroista siten, että se osa kansasta joka onnistutaan painostamaan palkattomaan työhön, heille kuitenkin maksetaan työstä aiheutuvia kuluja ja itsensä elättämisen vaatimat kulut. Näin elinkeinoelämä kuppaa koko yhteiskuntaa omilla toimillaan, ja ay-liike on samassa sopassa myös koska se indeksikorotuksillaan pahentaa tilannetta entisestään siten että palkkatyöpaikat mahdollistava työn kysyntä ja investointimäärät ajetaan näin entistäkin huonompaan tilaan.
Lukeeko jossakin päin lakikirjaa että TÖIHIN OLISI MENTÄVÄ, vai eikö edelleenkin ole kyse siitä että kansa sopii työstään sopimusvapauden turvaamana, jonka tarkoitus on siis se että ne hyvät ja itsensä elättämisen mahdollistavat sopimukset onnistuisi, ja huonot sopimukset voi jättää tekemättä?
- lakirikkoolakia
Miksi ei voi pitää rahoja kotona kassakaapissa tai pankin tallelokerossa. En ole koskaan lukenut tai kuullut kelan tekemistä kotietsinnöistä joissa selvitettäisiin onko tuensaajilla liian iso taulutelkkari, liian uusi pleikkari tai jotain muuta liian arvokasta.
- varaton.pummi
Paska läppää toi vaan on kateelliselta kansalta mini paska rahalle. Vittu koita itte elää noilla mini rahoilla mitä tuolta saa, siinäpähän oot vaan.
- Köyhämies-
Tilillä ei kannata säästää koskaan. Otan sossusta joka lantin mitä saan. Kotonani on 25000 euron säästöt. Sain perintöä veljeni kanssa 15000 euroa per mies,veli nosti käteisellä minun osuuteni joka ei näkynyt missään. Ostin veneen ja kaikkea joten vene on sijoitus. Ostin myös kultaa 4000 eurolla ja se on sijoitus myös jos tulee rahan tarve.
- Dystopia.unelmaa
Nyt on järkevää elellä säästäväisesti, sillä on uusi maailmanlaajuinen lama tuloillaan. Kannattaa aina tarkistaa kaikki paperit, joita annetaan allekirjoitettaviksi virastoissa, ennen kuin suostuu allekirjoittamaan ne. Lukaiskaapa työttömyystukipalstalta ketju: Aktiivi rankaisee kun on työtön ja nimimerkki rahatko.lopussa
- Anonyymi
Kuka sen kieltää? Ei ole vaikea nostaa automaatista rahaa säästöön ja säilyttää kuittia tapahtumasta, jotta voi joskus tallettaa ne ongelmitta pankkitilille.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764