sana on vapaa! Omakohtaisesti koettu, eikä sitä kyllä toivo kenellekään.
Tähän ketjuun kokemuksia asunnottomuudesta
138
5210
Vastaukset
- oma_vastuu
Kerrohan aloittaja, missä kohtaa sinun itsesi olisi pitänyt toimia eri tavalla, jotta olisit voinut välttää asunnottomuutesi.
Tästä voisi tehdä ketjun, jossa kukin pohtii, miten olisi itse voinut estää oman asunnottomuutensa.- Kerätään
Luultavasti olisi pitänyt olla sairastumatta masennukseen, myös työttömyyden ehkäisy olisi ehkä ollut paikoillaan. Minkäänlaista apua en saanut asunnottomuuden ehkäisyyn (vaikka sitä hain), enkä asunnottomuuden aikana. Kai sitä apua jaetaan pärstäkertoimen mukaan, tämän kuvan olen ainakin itse saanut.
Loppupeleissä asunnottomuus oli omaa syytä, mutta sitä en tajua miksei sen ehkäisyyn voinut myöntää apua? Kyseessä oli loppupeleissä todella pieni summa, jonka vuoksi olin sitten neljä vuotta asunnoton. - oma_vastuu
Kerätään kirjoitti:
Luultavasti olisi pitänyt olla sairastumatta masennukseen, myös työttömyyden ehkäisy olisi ehkä ollut paikoillaan. Minkäänlaista apua en saanut asunnottomuuden ehkäisyyn (vaikka sitä hain), enkä asunnottomuuden aikana. Kai sitä apua jaetaan pärstäkertoimen mukaan, tämän kuvan olen ainakin itse saanut.
Loppupeleissä asunnottomuus oli omaa syytä, mutta sitä en tajua miksei sen ehkäisyyn voinut myöntää apua? Kyseessä oli loppupeleissä todella pieni summa, jonka vuoksi olin sitten neljä vuotta asunnoton.Höpö-höpö-höpö.
Suomi on täynnä masentuneita ihmisiä. Työttömiäkin on paljon. Oletettavasti monet ovat sekä masentuneita että työttömiä. Kuitenkin asunnottomia on hyvin vähän.
Mikään automatiikka ei siis vie masentunutta ja työtöntä ihmistä asunnottomaksi.
Ota vastuu omista valinnoistasi!
Missä kohtaa sinun itsesi olisi pitänyt toimia eri tavalla, jotta olisit voinut välttää asunnottomuutesi. - pumpulissako-kasvanu
oma_vastuu kirjoitti:
Höpö-höpö-höpö.
Suomi on täynnä masentuneita ihmisiä. Työttömiäkin on paljon. Oletettavasti monet ovat sekä masentuneita että työttömiä. Kuitenkin asunnottomia on hyvin vähän.
Mikään automatiikka ei siis vie masentunutta ja työtöntä ihmistä asunnottomaksi.
Missä kohtaa sinun itsesi olisi pitänyt toimia eri tavalla, jotta olisit voinut välttää asunnottomuutesi."Kuitenkin asunnottomia on hyvin vähän"
Höpö-höpö-höpö
"kimppa" asuminen kun päättyy... nyrkkiin taikka johonkin muuhun niin toinen on asunnoton?
Yleensä asunnoton se jolla pienemmät nyrkit (hellempi mieli)
"Ota vastuu omista valinnoistasi!"
Kulutus luoto/lainat otetaan perheen tulojen mukaan? maksajaksi jää yksi? - ToivottavastiOsuuSinulle
oma_vastuu kirjoitti:
Höpö-höpö-höpö.
Missä kohtaa sinun itsesi olisi pitänyt toimia eri tavalla, jotta olisit voinut välttää asunnottomuutesi.joskus omalle kohdalle. Vaikkapa se, että marssit masentuneena hakemaan apua, etkä sitä päivystyksestä saa. Tai se, että odotat päätöstä ansiosidonnaisesta ja odotus venyy ja venyy, etkä koko tänä aikana saa toimeentulotukea, koska sinulla ei ole päätöstä ansiosidonnaisesta.
Kyllä se ääni muuttuu kellossa kun omakohtaisesti pääsee asioita kokemaan, tiedän sen henkilökohtaisesti. - seliseli
ToivottavastiOsuuSinulle kirjoitti:
joskus omalle kohdalle. Vaikkapa se, että marssit masentuneena hakemaan apua, etkä sitä päivystyksestä saa. Tai se, että odotat päätöstä ansiosidonnaisesta ja odotus venyy ja venyy, etkä koko tänä aikana saa toimeentulotukea, koska sinulla ei ole päätöstä ansiosidonnaisesta.
Kyllä se ääni muuttuu kellossa kun omakohtaisesti pääsee asioita kokemaan, tiedän sen henkilökohtaisesti.Toimeentulotukea voi nimenomaan hakea/ saada sille ajalle, kun odottaa päätöstä toisesta etuudesta, esim. ansiosidonnsisesta päivärahasta. Se on nimenomaan tarkoitettu mm. tuollaisiin ja tilanteisiin.
- Anonyymi
seliseli kirjoitti:
Toimeentulotukea voi nimenomaan hakea/ saada sille ajalle, kun odottaa päätöstä toisesta etuudesta, esim. ansiosidonnsisesta päivärahasta. Se on nimenomaan tarkoitettu mm. tuollaisiin ja tilanteisiin.
Höpö höpö.
- Anonyymi
Miten on mahdollista että mamut saa heti asunnon. Pääsevät kuin koira veräjästä kun pääsevät jonon ohi. Onko että värillä on väliä. Sitten ihmetellään miks rasismi leviää. Mamuilla on eri säännöt suomessa. Aina saavat kaiken mitä tarviivat
- Anonyymi
Minulle luvattiin asunto mutta voi vittu mamu muutti asuntooni minut syrjäytettiin sen takia kun en ole mamu. Taitaapi olla rasismia. Miksi näitä mamuja hyysätään.
- Anonyymi
Maaseutu on täynnä tyhjiä mökkejä miks mamut ei mene viljelijäksi niin tulis tyhjiä asuntoja. Olis mamuilla muuta tekemistä eikä vaan loisia ostareissa. Ainako pitää kaupungista saada asunto. Työssä käyviä ihmisiä ei oteta huomioon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maaseutu on täynnä tyhjiä mökkejä miks mamut ei mene viljelijäksi niin tulis tyhjiä asuntoja. Olis mamuilla muuta tekemistä eikä vaan loisia ostareissa. Ainako pitää kaupungista saada asunto. Työssä käyviä ihmisiä ei oteta huomioon
Minä allah buda en viitsi maaseudulle mennä kun on niin paljon duunia. Pitäis jopa lumitöitä tehdä puita hakata nurmikkoa leikata ym ym. Helpompi loisia ostareissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse päädyin/pääsin maaseudulle asumaan juuri tällaiseen tyhjään mökkiin, mikä järjestyi tutun kautta.
Ko mökki on edelleenkin ihan hyväkuntoinen, mutta oli jäänyt vain käyttöä vaille, joten tuttuni lupasi päästää mut asumaan siihen niin kauaksi aikaa kun haluan ja asioideni kuntoon saaminen vaatii.
No asun täällä vieläkin. Sain kyllä asiani jo kuntoon aikoja sitten ja on mulla jopa työpaikkakin nykyään, mutta sovittiin yhdessä vaiheessa, että maksan vuokraa tästä paikasta ja sitten jossain vaiheessa saan lunastettua tämän nimilleni, kun olen asunut täällä tarpeeksi kauan aikaa. - Anonyymi
Miksi näitä mamuja ei laiteta muuttomuntiin asumaan kun loisivat vaan päiväkaudet. Esim varkaus paljon tyhjiä asuntoja. Vai eikö kelpaa ei tietysti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten on mahdollista että mamut saa heti asunnon. Pääsevät kuin koira veräjästä kun pääsevät jonon ohi. Onko että värillä on väliä. Sitten ihmetellään miks rasismi leviää. Mamuilla on eri säännöt suomessa. Aina saavat kaiken mitä tarviivat
Mamujen pitää siirtyä alueille joissa on paljon tyhjiä asuntoja esim lieksa varkaus ym ym. Vai eikö kelpaa kuin isot kaupungit. Ne pirut osaa vaatia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä allah buda en viitsi maaseudulle mennä kun on niin paljon duunia. Pitäis jopa lumitöitä tehdä puita hakata nurmikkoa leikata ym ym. Helpompi loisia ostareissa.
Minä olla abdullah lihava ja laiska en jaksa kuin roskaruokaa syödä. Kyllä andullahin kelpaa. Ei tartte olla asunnoton jyvä suomi
- Anonyymi
oma_vastuu kirjoitti:
Höpö-höpö-höpö.
Missä kohtaa sinun itsesi olisi pitänyt toimia eri tavalla, jotta olisit voinut välttää asunnottomuutesi.Olen aina saanut pidettyä kodin,vaikka elätin narisstimiestä siivellä!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mamut jättää tosi paljon vuokria maksamatta. Ei kannata omaa asuntoa vuokrata mamuille ja tosi saastainen on asunto kun viimein saa häädettyä. Miks elävät niin paskasesti ilmankos haisevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olla ahmudallahbulioman minä saaga heti asunto kun näytin pinkin väristä kieltä inhosivat niin paljon että äkkiä antoivat asunnon hehhhhh
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maahanmuuttajilla luottotiedot kunnossa.
- 22233377
Minäkin olen muuten henkikirjoilla eräässä kaupungissa statuksella vailla vakinaista asuntoa eli asunnottomana. Asunto toki minulla on naapurikunnassa, mutta se on vain postiosoitteeni. Järjestin asian näin muuttaessani, kun en halunnut asioitani pienempään naapurikuntaan johon siis muutin.
Paljonko lie näissä asunnottomien tilastoluvuissa ihmisiä jotka eivät oikeasti ole vailla asuntoa, tai sellaisia jotka muutoin ovat asumisensa suhteen ihan ok asemassa tilastollisesta asunnottomuudestaan huolimatta.- Susannaxxx
Kaverien luona nukuin ja hengasin. Autossa myös asunut. Päiväkeskuksissa. Ruokajonoossa. Ei se helppoa ole. Nyt on koti.
- sairaalanasukki
Mä olin tavallaan asunnoton vuoden mutta asuin sairaalassa.mies otti heti eron kun jouduin sairaalaan ja jäin ilman asuntoa ja siittä tulikin pitkä hoitojakso niin mun osote oli sairaalassa.kaikki tulot meni sairaalalaskuihin ni en saanut käyttörahaa omistani kuin 80 e kuukaudessa ja silloin vielä poltin tupakkaa niin siihenhän se meni sitten ni olihan se aika kurjaa.ja sitku ois ollut oikeus lomiin ni ei voinut lähteä kun ei ollut paikkaa minne mennä.mut oli sänky ja ruokaa tosin joskus sitä ruokaa ei riittänyt kaikille.oli niukasti.
- Suursyöppökö
Ootko ollut jossain Siperiassa sairaala? Kyllä suomen sairaalaaloissa riittää taatusti kaikille ruokaa ihan tarpeeksi.
- Anonyymi
Suursyöppökö kirjoitti:
Ootko ollut jossain Siperiassa sairaala? Kyllä suomen sairaalaaloissa riittää taatusti kaikille ruokaa ihan tarpeeksi.
Höpö höpö.
- Mielenkiintoisiareissuja
En ole kokenut. Aina maksanut vuokran tasan eräpäivänä ja hiljaisesti elän. Ei minkään moista uhkaa edes. Muuttanut olen vain kolme kertaa . Yksi niistä oli uhkaavan ihmisen takia ja kaksi on paikkakunnan vaihtoja. Haluan elää rauhassa ja annan muiden elää myös. Mutta aina siis ensinvoi vuokra,sähköt jne ja välillä on ruuassa tinkimistä,mutta oppinut olen pärjäämään.
- Kotikaikille
Voi hemmetti miten Suomessa voi olla asunnottomia katsotaanko somalit ym.muut maahanmuuttajien luottotiedot?? jokaiselle pitää löytyä koti ☺
- perkkell
Ja tuohon vaan yritetään kusettaa, ihmetteletkö enää sitäkään miks pääkaupunkiseudulta lähdetäänkin pois päin.
- Anonyymi
Somalit pääsee jonon ohi. Pitää laittaa rätti päähän ja naama mustaksi niin pääsee jonon ohi. Vai oletteko nähnyt somalin nukkuvan puistossa. Rasismia suomalaisia kohtaan. Turhaan somalit huutaa rasismia
- Anonyymi
Somalit pääsee jonon ohi. Vuoden pakolaisnainenkin sai asunnon vaikka kelalta huijasi kymmeniä tuhansia. Ei olis suomalaiselta onnistunut.
- Anonyymi
Ei somaleiden luottotietoja tarkisteta eikä sossu vaadi tiliotteita avustukset tulee kuin mamulle illallinen. Suomi neidon pitää tiliotteet näyttää. Tätäkö on tasaarvo mitä orpopiru ajaa eteenpäin. Orpo ei ole tilanteen tasalla mamut ensin joka paikassa. Hämeenlinnassa nousi kova haloo kun kaupunki järjesti mamuille kalliit itsenäisyyspäivä juhlat. Oli shamppanjaa hienot ruuat mutta ei yhtään suomi mummoa. Eihän mamuille kuulu meidän juhlat
- rthdrht
Se niistä työn perässä muuttamisista, kjähkjähkjäh. Jos ei oo asuntoo ei se sillon onnistu.
- ei_itsellä
Ei itsellä kokemusta asunnottomuudesta, kun aina ollut useampikin asunto käytettävissä. Vaimoni serkku puljasi itsensä asunnottomaksi ja oleili vuosia Espanjassa milloin missäkin katutaiteilijana. Samoin kaverini majoitti vanhan opiskelukaverinsa asunnottomana kolmeksi kuukaudeksi kotiinsa, tämäkin kaveri oli ollut jossain ulkomailla vuosia. Jotkut ovat vuosia jossain kommuuneissa ulkomailla ja rantamajoissa mm. Goalla.
Onhan niitä melkoisia mestareita puljaamaan itsensä asunnottomaksi. - duydt
"Onhan niitä melkoisia mestareita puljaamaan itsensä asunnottomaksi. "
No vittu joo, tee vielä niinkun joku muu sanoo niin kohtahan olet.- omavikajoseiasuntoa
Joo, kyllä niitä mestareita löytyy aina sössimään asiansa, ovat oikein talousneroja tai vetävät päihteitä kaksin käsin.
Jos oikeasti pyydät apua elämäsi ongelmiin, niin et varmasti ole asunnoton! - vaikkaavierooo
Tulee vaikka avioero ja ukkeli jää asumaan vuokra-asuntoon ja jos sillon alkaa ryyppääminen ja metelöinti ja vuokrat rästissä ni lentää pellolle. Yks minkä itse voi tehdä niin lopettaa kaljottelu,- heh kuka väittää että helppoa.
Itsellä noin 5 vuotta sitten valmistelin kotiviiniä ja olutta löyty virosta tuotua, vähän otin vuokrarahoista ja rästiä 300eur mut sitten silmät aukes hitto saanko vielä häädönki ni tein korjausliikkeen ja puolivuotta selvinpäin. Hörpin kyllä nykyään olusia mutta vuokran maksan.
- dyjtddry
Kyllä se on tiedettävä mitä vuokria maksaa tai jos et tiedä niin sen sanoo lopuks joku muu sulle. Esim Kela, vittuilepa sitten enää heh heh.
- EttäTällaista
Jouduin aikanaan 90-luvun lopulla kodittomaksi ja sitä kesti yli 6 vuotta.
Johtui siitä, että sairastin pidemmän aikaa, mikä sotki mun talouden aika pahasti, kun tulot olivat käytännöllisesti katsoen nollissa muutaman kuukauden ja laskuja ym menoja piisasi sitten senkin edestä ja muutenkin eläminen kuitenkin maksaa. Ja tietysti kun en päässyt hoitamaan asioitani niin kuin piti, niin totta kai asioita kasaantui sitten saman kasaan vähän liiaksi..:/
Olin sairaalassakin yhdessä vaiheessa, sain vahvaa antibioottia pistoksena ja kotiutuessani jouduin syömään vielä pitkän kuurin tabletteina samaa tavaraa ja olin tosiaan vielä aika pitkäänkin heikossa kunnossa, ennen kuin toivuin sitten normikuntoon.
Sain noita laskuja ym menoja soviteltua ja maksettuakin aika hyvin, mutta sitten meni työpaikka alta, sopparia ei enää uusittu, vaikka mulle oli sen viimeisen määräaikaisen sopparin jälkeen luvattu vakipaikkaa(Johtui varmaan tuosta sairastumisesta) ja se sitten vei sen lopullisen phjan tosta kaikesta alta pois ja kadulle tosiaan joutui sitten.
Sossusta oli ihan turha pyytää apuja, sieltä lähinnä vattuiltiin vaan. Asenne tuntui olevan se, että sossu auttaa vain siinä tapauksessa, jos muuttaa muualle kunnan alueelta ja sitten pitivät tiukkaan kiinni, että kun heillä ei ollut yksineläjälle sopivan kokoista asuntoa vapaana, niin he eivät anna asuntoa ollenkaan. Vetosivat juuri siihen, että se on määritelty tarkkaan, että minkä kokoinen ja hintainen asunto on sopiva tietyn kokoiselle ruokakunnalle ja yksinasuvaa ei voinut laittaa tietyn kokoiseen kaksioon edes saati sitä isompaan kämppään edes ensi hätään. Että asunnottomuuskaan ja sen uhka ei ollut riittävä peruste joustaa siinä asiassa. Srk:lle taas silloin oli niin pitkät jonot, ettei sinne päässyt enkä mä enää 2-3 haun uusimisen jälkeen edes viitsinyt yrittääkään sitä tahoa. Jotenkin loppui usko ja energia.
Mulla oli kyllä sinänsä tuuria muuten, et yleensä sain sitten ainakin jotain rahaa joko kelasta tai sossusta ja kyllä mä töitäkin tein jos niitä oli tarjolla. Joskus kyllä pimeänäkin, mutta ei siinä tilanteessa oikein ollut vara kranttuilla, kun oli kusi sukassa, vaikka se olisikin kuinka laitonta ja väärin. Pakko sitä oli kuitenkin saada ruokaan, vaatteisiin ym rahaa.
Sain kyllä noita laskuja ja ulosottojakin sitten maksettua, kun myin kaiken irtaimiston ja mitä mulla nyt olikin siinä vanhassa kodissani ja sitten tosiaan muutamassa työssä sain sen verran rajusti rahaa, et tosiaan kuittasin kaikki noi velat pois. Niitä oli kaikkinensa reilu 2000 euroa, joista osa oli jo ulosotossakin. Ne merkinnät nyt säilyi tietysti rekisterissä oman aikansa, mutta nekin muistaakseni kuittaantui pois noihin aikoihin, kun sain asunnon sitten vihdoinkin itselleni. Tai ainakin aika pian sen jälkeen.
2006 aikana sitten pääsin tällaiseen purkupäätöksen saaneeseen taloyhtiöön asumaan, missä asuin liki vuoden, sain asioitani kuntoon ja ylipäätään rauhoitettua tilannettani.
Kun olihan tuo kuitenkin henkisesti aikamoinen asia kokea, että asunnottomuus oli osaltani ohitse, vaikka kyllä se pelko on jossain määrin säilynyt takaraivossa näihin päiviin asti, että jos tästä joutuu kadulle vielä takaisin joskus.
Se purkutalo oli vielä ihan ok-kuntoinen mutta vain niin vanha, että sen omistanut taho oli käsittääkseni laskenut purkamisen uuden tieltä tulevan saneerausta halvemmaksi/olevan järkevämpi vaihtoehto muuten. Sitten sieltä pääsin srk:n vuokra-asuntoon asumaan ja sain töitäkin.
Tuossa nelisen vuotta sitten olin saanut rahaa kasaan sen verran, etä sanoin itseni tuosta työpaikasta irti ja ostin oman kämpän eräältä pieneltä paikkakunnalta.
Olin säästänyt aika rajustikin, vaikka tuo työ ei nyt ollutkaan kovin isopalkkaista hommaa ja sitten joskus olimme työporukalla raveissa, mistä saimme totolla aika hyvän summan jaettavaksi neljään pekkaan, niin siitä tuli vielä sen verran iso lisä sukanvarteen, niin pystyin tekemään tuon ratkaisuni.
Oli ehkä nyt vähän hölmöäkin, mutta toisaalta mua ahdisti asua vuokralla, jotenkin ajattelin menneisyyteni takia että omasta asunnosta ei ainakaan ihan niin herkästi lennä pihalle, jos joskus meneekin taas huonosti. Ja sitten kun olin kuitenkin samalla alueella, missä elin aika paljonkin tuona asunnottomuusaikanani, niin ehkä ne vanhat nurkatkin välillä ahdistivat.
Vaikka en nyt haluakaan toisaalta unohtaa asioita, mutta kuitenkin.. Kun ne ekat kuukaudet varsinkin olivat henkisesti tosi rankkoja, muistan kuinka kuljin kadullakin muutaman kerran niin, että väkisin vaan pukkasi itkua päälle, vaikka yritti pidätellä. Kun tietysti olihan se aika stressitilanne ja sitten kun sitä jotenkin ajatteli että jos tämä onkin sitten loppuelämän kestävä asia asua kadulla. - EttäTällaista
Se kyllä auttoi mua kanssa yhdessä vaiheessa aika paljon, kun sain hankittua eräältä työmaalta auton itselleni.
Se oli firman vanha avolava-auto, mikä nyt oli hieman korjausta vaatinut resu, mutta ihan käyttökelpoinen vielä. Niin pomo lupasi sen mulle satasella, jos laitan sen itse kuntoon ja niin mä sitten laitoinkin.
Siinä mä asuin aika hyvänkin aikaa, vaikka olihan se epämukava, kun nukkumaankin siinä joutui istuma-asennossa ja varusteet joutui pitämään lavalla kuomun alla kylmässä.
Myöhemmin sain sen vaihdettua sellaiseen vanhaan, 80-luvun volkkarin pakettiautoon, mikä mulla on vieläkin. Ei ehkä ole ihan järkevin auto pitää, varsinkin nyt kun dieselin hinta on samaa tasoa bensiinin kanssa, mutta toimii kuitenkin hyvin, sen pystyy itse korjaamaan aina, jos siihen tulee vikaa ja on se nyt kuitenkin muistonakin noista ajoista.
Ja jotenkin tottunut siihen muutenkin... Vaikka ei sitä tosiaan tarvitse mitään muistutuksia noista asunnottomuuden ajoilta muuten, mutta kai sitä jotain täytyy kuitenkin olla sitten muistona.
Tällaista elämää mulla on takana.
Mun nykyinen asunto on tosiaan pienellä paikkakunnalla ja tällaisia asuntoja saa täältäpäin halvimmillaan 13000-15000 eurolla, niin tosiaan tuli sitten iskettyä kiinni tähän.
Ja kyllä mun entinen pomo ja työyhteisö ylipäätään ovat ihan sinut asian kanssa, vaikka tosiaan lähdin sitten 9 vuoden jälkeen pois heidän palveluksestaan. Kun työmatka olisi ollut muuten liki 80km suuntaansa, niin ei olisi onnistunut millään jatkaa siinä paikassa ja siellä päin ei taas ollut tarpeeksi halpoja asuntoja tarjolla.
Ollaan vieläkin yhteyksissä ja kyllä kyläilläänkin joskus vuoroin vieraissa-periaatteella toisten luona. Ja kyllä mä välillä käyn kesälomia ym poissaoloja tuuraamassa vanhassa paikassa vieläkin.
Siellä on kuitenkin suihku ja taukotilat, joissa voi kuitenkin majoittua viikolla sen verran mitä tarvitsee, vaikkei siellä nyt vakituiseen voikaan asua.
Muuten teen töitä samalla periaatteella kuin asunnottomana ollessani, eli pätkätöitä aina kun niitä on tarjolla. Muu aika sitten menee työttömyyskorvauksilla ja esim syksyisin kerään marjoja, joista osan myyn saadakseni lisätuloja.
Ja olen nyt muutenkin tosiaan ihan hyvässä hapessa kaikin puolin.
Pysynyt terveenä, on kuitenkin aika hyvin rahaa säästössä ja kyllä mä nykyisellä tulotasollani pärjään ihan kivasti muutenkin, vaikkei ne vuositulot nyt kauheita olekaan.
Et sen tuo asunnottomuusaika teki, että sitä osaa kyllä elää ihan helkkarin pienelläkin rahalla, mikä on ihan hyväkin juttu.- mukavalukea
Olipas hieno selviytymistarina! Vaikeuksien kautta voittoon!
- köyhärotta
Samalla säästät maapalloa.
- EttäTällaista
mukavalukea kirjoitti:
Olipas hieno selviytymistarina! Vaikeuksien kautta voittoon!
Kiitos..:)
En nyt yleensä tee numeroa menneisyydestäni, mutta kyllä mä nyt jaan kokemukseni tarvittaessa.
Välillä kun on aikaa käydä netissä, niin kerron tosiaan mielelläni omat kokemukseni asunnottomuudesta ja toivon, että joku nyt saisi ainakin toivoa siitä, että noinkin syvästä suosta voi nousta. Sitkeyttä se vaatii kyllä, mutta ei ole mahdotonta kuitenkaan. - Anonyymi
Tyypillinen tarina Suomessa. Harmi, että kansan kivistä tarinaa uudelta ajalta ei tutki kuin joku sensaatiolehti. Koska se olisi tärkeää tietää, että ihmiset voivat elää olosuhteissa. Ajatuksen ja aktiviteettien puute on pahin köyhyyden muoto, nälän ohella. Kaikki eivät kaipaa seiniä tai tunne niiden puutetta. Vaan oikeutta olla ihmisiä.
- lähintomppeli
Asunnottomuus on melkein aina omaa syytä ettei hoida asioitaan esim, möykkää vuokra-asunnossaan riittävän pitkään tai jättää vuokrat maksamatta.
Jopas jotakin että oikeen selviytymis tarina huh huh, hyväksihän tuollainen asunnottomuus vaan on niin selkiintyy ajatukset. - eimyötätuntoaaa
Eipä kylläkään mitään myötätuntoa asunnottomia kohtaan kun itse pääsääntöisesti aiheutettu.
Vähän taustoja ensin niin alkoholi maistuu ja rähisee,joutuu poliisin kanssa tekemisiin. Parisuhteessa vaikka väkivaltainen. Vuokrat maksamatta eikä hoida mitään asioitansa niin tuollaiset sitten kirjoittavat jonkun ylistystarinan että selviytyjä. Sitten vielä muita kohtaan että joutuisitpa kanssa asunnottomaksi niin kyllä tekee henkilöstä kuvottavan. Päihdeongelmaa jos on niin korkki kiinni elikä vaikka katkolle ja tuon jälkeen asioiden hoitoa.- EttäTällaista
Kuten kirjoitin ensimmäisessä kirjoituksessani, nuo olivat oikeat syyt asunnottomuuteeni.
Eli vakava, pitkään kesänyt sairastaminen, jolloin en konkreettisesti fyysisestikään päässyt enkä pystynyt hoitamaan noita vuokranmaksujani, en tienaamaan rahaa elämiseen enkä ylipäätään mitään muuta kuin makaamaan sairaalassa jne.
Eli en ryypännyt kämppääni alta enkä asioitani solmuun. Enkä myöskään möykännyt lyhyesti tai pitkään, enkä ollut muutenkaan naapureilleni häiriöksi millään tavoin.
Mutta eipä siinä kait mitään, jos ei asiallinen ja selvä asia mene perille.
Ja kyllähän parin edellisen kirjoittajan tasoisia huutelijoita riitti jo silloinkin, kun olin kodittomana. Silloin sain myöskin kuulla olevani joku nisti, rapajuoppo ja ties mitä..
Vaikka eihän nuo pari edellistä kommenttia pelkästään mua kohtaan varmaan ollut osoitettuja...?
Tietysti jokaisella on oikeus näkemyksiinsä ja niiden julkituomiseen.
Valitettavasti niissäkin tilanteissa, kun olisi ehkä fiksumpaa olla hissuksiin. Kuten sellaisten asioiden tiimoilta, joista ei tosiaan tiedä mitään.
Toki onhan asunnottomista moni joutunut kadulle juurikin päihteiden ym sosiaalisten ongelmien vuoksi, mutta ei kaikki tosiaan ole häiriökäyttäytymisellä ym ongelmilla sotkeneet asioitansa tuohon pisteeseen.
Ja myöskin aika moni kadulle joutunut sekaantuu päihteisiin, siis näistä, jotka eivät ole aiheuttaneet sitä tilannettaan päihteidenkäytöllä.
Syy siihen on varmaankin aika pitkälle se elämäntilanne, eli ihan silkka vitutus. Pahentaa vain asiaa kyllä, mutta sinänsä ihan ymmärrettävääkin ehkä, että millään ei ole tuollaisessa tilanteessa enää mitään väliä.
Mutta no, jokainen on yksilö ja asunnottomuustapaukset ovat kuitenkin omanlaisia yksittäisiä tilanteita/tarinoita, joihin on ihan turha tehdä yleistyksiä.
En myöskään toivo asunnottomuutta kenellekään.
Eräs ex-asunnoton kylläkin sanoi joskus, että jokainen voisi elää edes viikon niin kuin asunnottomat joutuvat elämään, niin oppisivat oikeasti ymmärtämään, mitä kodittomuus on ja ehkä sitä kautta asenteet ja käytös muuttuisivar edes vähän järkevimmiksi.
Ja siinä hän kyllä puhui asiaa.
- niinasunnottomalla
Älä sekoita sitä nyt siihen mitä ajatuksia asunnottomaksi joutuneella on psyykkisten oireiden kanssa.
Kyllä jämpti on se ettei mitään myötätuntoa sellaisille ketkuille jotka asunnottomia. Omaa vastuuta peräänkuulutan. - köyhäsairaalassa
Vaikka joutuu sairaalaankin, niin pystyy sieltäkin käsin hoitamaan asioita. Jouduin itsekin sairaalaan pidemmäksi aikaa, kun bakteeri meni elimistöön haavan kautta ja olin viikkoja tiputuksessa siellä sairaalassa, kotihoitoon pääsin ja vuosi meni siinäkin. Pystyin kuitenkin hoitamaan asiani, sairaalassa sain hoidettua verkkopankin kautta laskut, kun minulle tuotiin läppäri nettiyhteydellä (vuokra 30€/kk). Pystyin muutenkin hoitamaan sen läppärin avulla monet asiat.
Sain yhdestä vakuutuksesta vähän korvausta ja sitten muuten järjestelin maksuaikatauluja. Ei mikään katastrofi, ei tarvinnut jäädä asunnottomaksi.- sairsos
Niimpä kyllä sairaalasta käsin pystyy hoitaan asioita ja jos ei itse jaksa niin sosiaalityöntekijä avuksi.
Apua monellekki tarjotaan mutta voi vaikka haistatella noooh siinähän sitten miettii asunnottomana.
Tilapäismajoitusta on vaikka kuinka paljon ettei taivasalle tarvi jäädä. - Pitkäaikatyötön
sairsos kirjoitti:
Niimpä kyllä sairaalasta käsin pystyy hoitaan asioita ja jos ei itse jaksa niin sosiaalityöntekijä avuksi.
Apua monellekki tarjotaan mutta voi vaikka haistatella noooh siinähän sitten miettii asunnottomana.
Tilapäismajoitusta on vaikka kuinka paljon ettei taivasalle tarvi jäädä.Tilapäismajoituksessa oleva luokitellaan asunnottomaksi.
- EttäTällaista
No, tuo nyt oli ja on edelleenkin mun elämänkokemukseni, mistä kirjoitin.
Hyvähän se on, jos joku toinen on selvinnyt ko tilanteesta "kuivin jaloin".
Mutta se nyt ei tietenkään tarkoita sitä, että jos itsellä on sama tilanne ratkennut tietyllä tavalla, eli on selvinnyt ilman asunnon menetystä, niin kaikilla muillakin asian olisi automaattisesti pitänyt mennä niin.
EN mm. tiennyt sitä, eikä siitä kukaan sanonut mulle, että sairaalassa on mahdollisuus vuokrata tietokoneita. Jos sitä mahdollisuutta nyt olikaan 90-luvulla, moni muukin asia oli vielä ihan eri tasolla kuin nykyään. Eikä sen puoleen, mitäpä sitä koneella olisi pystynytkään tekemään ensialkuun, kun tuli oltua yli viikko 40-40,5 asteen kuumeessa enkä edes muistakaan juuri mitään siitä viikosta. Ja näin.
Ja toisekseen, en edelleenkään polttanut asuntoa altani juomalla/möykkäämällä/hulluudella ym asialla.
Siinä oli sosiaalitoimi, velkaneuvonta ym tahot mukana, kun sovittiin nuo velanmaksut ym käytännön asiat kohdilleen. Eikä tosiaan ongelmia olisi tullutkaan muuten, ellen olisi jäänyt työttömäksi, jonka seurauksena vuokranantaja pisti samantien vuokrasuhteen poikki ja sosiaalitoimi piti kynsin hampain kiinni siitä, ettei yksineläjää voi laittaa "tarvetta isompaan" asuntoon asumaan edes hätätilanteessa, kuten selitys kuului. Eikä siinä ollut markan(silloinhan elettiin vielä markka-aikaa, kun jouduin kodittomaksi) eikä neliönkään vertaa jouston varaa.
Kehoitettiin vain laittamaan hakemus vetämään niin se käsitellään sitten, kun sopivan kokoisia ja hintaisia asuntoja vapautuu.
Ja läheisistä sen verran, että olisihan se ihan oikeasti hieno asia, jos esim vanhemmat hyysää ihmistä vielä aikuisiällä vaikka pyyhkimällä toisen perseenkin vessassa tarvittaessa, mutta eipä sitä kaikilla ole sukua takana pitämässä huolta.
Ja ystävät ym läheiset nyt nähtiin silloin, mitä se ystävyys oikeasti on.
Osa auttoi mitä pystyi, mutta monet eivät ja asenteet muuttuivat muutenkin.
He saivat kyllä jäädä mun puolesta siihen paikkaan, enkä huolinut heitä takaisin kuvioihin lähentymisyrityksistä huolimatta silloin, kun sain taas asunnon ja asiani kuntoon muutenkin. Siis nuo, jotka eivät silloin auttaneet ja haukkuivat vaan lisäksi silloin, kun avuntarpeeni oli suurin.
Mutta mitäpä tuosta..
Noita haukkujia on ollut aina ja varmasti tulee olemaankin aina.
Ja kuten myös näitä, jotka vain pitävät tuota "Kun mäkin selvisin näin niin sinullakin olisi asioiden kuulunut mennä pilkulleen samalla tavalla!!"-linjanstaan kiinni. - kaikillaonpuhelin
Sairaaloissa on sossut auttamassa. Sairaaloissa on jatkuvasti ihmisiä, jotka ei pysty hoitamaan omia asioitaan, eikä he silti joudu asunnottomiksi. Kun kotiutuu puolikuntoisena, saa apua sossusta, kotipalvelusta ja seurakunnasta. Jos ei jaksa kirjoittaa hakemusta kelaan tai ei osaa sitä tehdä, voi soittaa sossuun ja saa apua hakemuksen hoitamiseen. Kaikilla on puhelin, jolla soittaa.
- EttäTällaista
Pistin kyllä hakemukset vetämään, mielestäni se on ihan selvästi luettavissa ja ymmärrettävissä kirjoituksissani.
Kirjoitin myös että sain kuitenkin yleensä rahaa sitten kelasta ja sossusta, jos ei ollut töitä.
Hakemukset ne vaativat siinä missä asunnon hankinnankin jne.
Ja asuntohakemukset olivat myös vetämässä joitakin lyhyitä jaksoja lukuunottamatta tuona aikana. Kuten kirjoitin että kyllästyin tuohon seurakunnan asuntojonottamiseen muutaman hakemuksen uusimisen jälkeen ja sossusta ei taas joustoa löytynyt.
Ja niillä kerroilla kun sentäs oli ja tuli jotain tarjolle, niin se kaatui tuohon velkaisuuteeni. Tai siis noihin maksuhäiriömerkintöihin tarkentaakseni.
En tiedä, kuinka tämän enää selittäisi tarkemmin..??? Joten ei se nyt asioiden hoitamisesta, yrittämisestä ja soittelusta ollut kiinni missään vaiheessa.
No tietysti syyllistyin siihen, etten mm. soitellut joka päivä sitä 8 tuntia asuntojen perään, vaikkakin edelleen, olin aktiivinen ko asian suhteen.
Mutta jos ei halua edes yrittää ymmärtää tai muuten vain on sellainen luonne, että on väitettävä vastaan ihan periaatteessa, niin sittenhän sille ei voi mitään. Siinä ei asian perinjuurin selittäminenkään auta mitään.
Ja muuten, kaikilla ei ole todellakaan puhelinta, vaikkakin puhelittomuus onkin nykyään varsinkin todella harvinaista. Itselläni kyllä oli sellainen jo tuolloin.
Tietokonetta ei tuolloin ollut, koska en sellaista tarvinnut enkä kokenut tarpeelliseksi hankkia.
Tuolloinhan oli melkeinpä joka paikassa näitä pankkien maksupäätteitä, joilla pystyi maksamaan laskunsa. Ainakin isompien kauppojen yhteydessä oli jne. Nordealla muuten taitaa olla niitä vielä nykyäänkin..
Silloin ei tainnut verkkopankkia edes olla, ainakaan tällaisessa muodossa kuin nykyään. Mullekin tuli verkkopankkitunnukset vasta tuossa kymmenisen vuotta sitten, kun Osuuspankki luopui näistä omista automaateistaan.
Ja silloin todella harvoin, jos tarvitsin tietokonetta, kävin kirjastossa.'
Mutta toki noita vastalauseita ym kommentteja tuolloiseen elämäntilanteeseeni liittyen voi laittaa ihan vapaasti tähän ketjuun vieläkin.
Kiva lukea toisaalta, mitä kaikkea tein niin väärin, että jouduin tuohon tilanteeseeni silloin aikanaan. - Ex.wakkari
EttäTällaista kirjoitti:
Pistin kyllä hakemukset vetämään, mielestäni se on ihan selvästi luettavissa ja ymmärrettävissä kirjoituksissani.
Kirjoitin myös että sain kuitenkin yleensä rahaa sitten kelasta ja sossusta, jos ei ollut töitä.
Hakemukset ne vaativat siinä missä asunnon hankinnankin jne.
Ja asuntohakemukset olivat myös vetämässä joitakin lyhyitä jaksoja lukuunottamatta tuona aikana. Kuten kirjoitin että kyllästyin tuohon seurakunnan asuntojonottamiseen muutaman hakemuksen uusimisen jälkeen ja sossusta ei taas joustoa löytynyt.
Ja niillä kerroilla kun sentäs oli ja tuli jotain tarjolle, niin se kaatui tuohon velkaisuuteeni. Tai siis noihin maksuhäiriömerkintöihin tarkentaakseni.
En tiedä, kuinka tämän enää selittäisi tarkemmin..??? Joten ei se nyt asioiden hoitamisesta, yrittämisestä ja soittelusta ollut kiinni missään vaiheessa.
No tietysti syyllistyin siihen, etten mm. soitellut joka päivä sitä 8 tuntia asuntojen perään, vaikkakin edelleen, olin aktiivinen ko asian suhteen.
Mutta jos ei halua edes yrittää ymmärtää tai muuten vain on sellainen luonne, että on väitettävä vastaan ihan periaatteessa, niin sittenhän sille ei voi mitään. Siinä ei asian perinjuurin selittäminenkään auta mitään.
Ja muuten, kaikilla ei ole todellakaan puhelinta, vaikkakin puhelittomuus onkin nykyään varsinkin todella harvinaista. Itselläni kyllä oli sellainen jo tuolloin.
Tietokonetta ei tuolloin ollut, koska en sellaista tarvinnut enkä kokenut tarpeelliseksi hankkia.
Tuolloinhan oli melkeinpä joka paikassa näitä pankkien maksupäätteitä, joilla pystyi maksamaan laskunsa. Ainakin isompien kauppojen yhteydessä oli jne. Nordealla muuten taitaa olla niitä vielä nykyäänkin..
Silloin ei tainnut verkkopankkia edes olla, ainakaan tällaisessa muodossa kuin nykyään. Mullekin tuli verkkopankkitunnukset vasta tuossa kymmenisen vuotta sitten, kun Osuuspankki luopui näistä omista automaateistaan.
Ja silloin todella harvoin, jos tarvitsin tietokonetta, kävin kirjastossa.'
Mutta toki noita vastalauseita ym kommentteja tuolloiseen elämäntilanteeseeni liittyen voi laittaa ihan vapaasti tähän ketjuun vieläkin.
Kiva lukea toisaalta, mitä kaikkea tein niin väärin, että jouduin tuohon tilanteeseeni silloin aikanaan.Mielestäni olet todella hyvin ja seikkaperäisesti kertonut syistä, jotka aikoinaan johtivat asunnottomuuteen. Tällä palstalla valitettavasti sattuu "isännöimään" tyyppejä, jotka dissaavat jokaista erimieltä olevaa, tai sitten aiheesta oman kokemuksen kautta kertova on jotain tehnyt väärin heidän mielestään. Noista ilkeistä kommenteista älä välitä. Hurjasti tsemppiä sulle jatkossa ja upeasti olet järjestänyt asiasi tuon asunnottomuuden jälkeen ! PS. Ilkeä kommentoija taitaa olla sulle kateellinen, koska olet pärjännyt asunnottomuuden jälkeen noin hyvin :)
- näkökulmaaa
Mitä veikkaat montako asunnotonta on lapissa ja Porissa ollut tilanne ettei yksikään. Jotenkin psyykesairas täytyy olla jos asunnottomaksi joutuu kyllä se asia niin vain on.
Ihme mukamas menestystarina kun sössinyt asiansa. Mitään hyvää ei ole sanottavaa asunnottomista ja venkuloista prkl. - EttäTällaista
Ex.wakkari kirjoitti:
Mielestäni olet todella hyvin ja seikkaperäisesti kertonut syistä, jotka aikoinaan johtivat asunnottomuuteen. Tällä palstalla valitettavasti sattuu "isännöimään" tyyppejä, jotka dissaavat jokaista erimieltä olevaa, tai sitten aiheesta oman kokemuksen kautta kertova on jotain tehnyt väärin heidän mielestään. Noista ilkeistä kommenteista älä välitä. Hurjasti tsemppiä sulle jatkossa ja upeasti olet järjestänyt asiasi tuon asunnottomuuden jälkeen ! PS. Ilkeä kommentoija taitaa olla sulle kateellinen, koska olet pärjännyt asunnottomuuden jälkeen noin hyvin :)
Kiitos. Ja hyvinhän tässä on käynyt.
Soraääniä kuuluu kyllä aina ja kyllähän niitä on, jotka kadehtii tai pitävät vain umpimielisesti kiinni omasta mielipiteestään ja leimaavat oikeasta asiasta rehellisesti puhuvan valehtelijaksi ja ties miksi milloinkin.
Kuten nuo alla olevat kirjoittajatkin.
Enkä elä teoriakuplassa.
Jos tuota linkkinä laitettua lakitekstiä yhteiskunta ja viralliset tahot noudattaisivat, kuten tuosssa tekstissä yksiselitteisesti määrätään, asunnottomia ei olisi.
Mutta heitä vain on vielä tänäkin päivänä tuhansia. Eli lakia ei sovelleta/noudateta todellisuudessa.
No, kyllähän sitä maailmaan tekstiä mahtuu.
Ja kun ei se nyt ihan suju niin kuitenkaan, että menet työpaikalle ja ilmoitat haluat sieltä työtä niin työllistyt.
Tai menet asuntovälitysfirmaan ja sanot että haluat heiltä asunnon niin saat asunnon. Jne jne.
Kyllä siinä yksityisihminen on aika heikolla kun nuo tahot sanovat ettei onnistu.
Turha sitä on muuksi väittää tai ylipäätään väittää.
Jos se menisi noin, niin olisihan mullekin järjestynyt suoraan asunto silloin kun vanhasta tuli lähtö.
Mutta tosiaan, inttäkää vastaan vain ja haukkukaa valehtelijaksi jos se omaa mieltä parantaa.
Mutta tosiaan, hyvin tässä itsellä nyt kuitenkin loppujen lopuksi kävi, vaikka tuossa menikin muutama vuosi ihan hukkaan. - Anonyymi
näkökulmaaa kirjoitti:
Mitä veikkaat montako asunnotonta on lapissa ja Porissa ollut tilanne ettei yksikään. Jotenkin psyykesairas täytyy olla jos asunnottomaksi joutuu kyllä se asia niin vain on.
Ihme mukamas menestystarina kun sössinyt asiansa. Mitään hyvää ei ole sanottavaa asunnottomista ja venkuloista prkl.Kyllä se psyykenvaiva käy selityksestä. Vaikka en itse ole ollut asunnoton, on minulla sympatioita mieleltään heikkoja kohtaan. Olen itse ollut aina töissä, mutta jos jollakin on ongelmia , masennusta, tarvitsisi heille yhteiskunnan antaa apua. Ei ole oikein, jos he laitetaan samaan jonoon venkuloiden kanssa.
- maksuhäiriömerkintä
Niimpä niin jos maksuhäiriömerkintä niin turha rutista jos maksamaton vuokra. Ihmiset ovat sitten taitavia sepittään mitä ihmeellisempiä tarinoita ja tässä ketjussa asunnottomuus. Eiköhän opikseen ota ja mieti asioita.
- ettäoikeestitällaista
Tässä palstalla valehdellaan köyhyydestä siihen suuntaan, että ikinä ei mistään saisi apua. Se ei pidä paikkaansa ja se on suoranainen valhe. Mutta kun joku näin väittää, niin samalla hän kierosti pesee itse kätensä omasta vastuustaan. Valittajasta ja laitapuolen kulkijasta tulee yhtäkkiä yhteiskunnan uhri.
Tämä laki tuli voimaan 1985, joten se oli voimassa jo silloin kun nimimerkki "ettätällaista" väittää joutuneensa asunnottomaksi: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1985/19850919
Lain viidennessä pykälässä sanotaan selvästi, että kunnalla on vastuu huolehtia asukkaistaan myös asunnottomuuden kohdatessa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnan pitää estää asunnottomuus.
"5 §
Kunnan tehtävät
Kunnan on luotava alueellaan yleiset edellytykset asunto-olojen kehittämiselle.
Kunnan on huolehdittava siitä, että toimenpiteet asunto-olojen kehittämiseksi suunnataan erityisesti asunnottomien ja puutteellisesti asuvien asumisolojen parantamiseen. Kunnan tulee kehittää asunto-oloja alueellaan siten, että sellaiselle asunnottomaksi joutuneelle kunnan jäsenelle, joka ei ilman kohtuuttomia vaikeuksia kykene asuntoa omatoimisesti hankkimaan, voidaan järjestää kohtuulliset asumisolot."
Nimimerkin "ettätällaista" juttu on täyttä sontaa kuten tämän palstan muutkin "omakohtaiset" kokemukset siitä, että apua ei saisi.- omavikaaaaaa
Kyllä se jos joutuu asunnotamaksi niin oma vika kun ei ota apua vastaan. Eipä paljon myötätuntoa jostain rähisevästä äijästä kerrostalossa joka vaikka läpsii vaimoaan, heitetään pellolle asunnosta ja vaikka lähestymiskielto. Tuossa vaiheessa rähisijän olis mentävä hoitoon elikä korkki kiinni.Mutta mitä tekee rähisijä,- alkaa viihtyyn kaljajengeissä niin aikas suossa sitten jo.
- Pitkäaikatyötön
Elääkö nimimerkki "ettäoikeestitällaista" jossain teoriakuplassa? Että kun laki edellyttää, että kunnan tulee kehittää asunto-oloja, niin sitten ei voi olla asunnottomia.
Perustuslain 6 §: "Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Tarkoittaako tämä ko. nimimerkille, että syrjintää ei sitten ole?
Perustuslain 18 §: "Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön." Tarkoittaako tämä ko. nimimerkille, että työttömyyttä ei sitten ole? - ihmejosei
Ihme jossei tuo asunnotoman tarina ole helsingistä. Laki ja pykälät on asumisesta kylläkin niin oma vika jos asunnoton.
- Anonyymi
ihmejosei kirjoitti:
Ihme jossei tuo asunnotoman tarina ole helsingistä. Laki ja pykälät on asumisesta kylläkin niin oma vika jos asunnoton.
Minulle jäi nuoruudesta (60-luvulta jolloin alivuokralaisella ollut mitään suojaa) niin kova asunnottomuuden pelko,että olen nyt nuukailulla hankkinut 3 asuntoa ,joista kahdessa vuokralainen.Kaikki päällysvaatteet ja huonekalut jo vuosikymmenien ajan hankittu kierrätyksestä.
- Anonyymi
ihmejosei kirjoitti:
No eipä ne lait ja pykälät aina takaa sitä, että asunnon saa.
Jos takaisivat, niin Suomessa ei olisi yhtäkään koditonta. Piste.
Tosin tähän joku valopää taas keksii alkaa inttämään näitä "oma vikas"-vinkumisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä ne lait ja pykälät aina takaa sitä, että asunnon saa.
Jos takaisivat, niin Suomessa ei olisi yhtäkään koditonta. Piste.
Tosin tähän joku valopää taas keksii alkaa inttämään näitä "oma vikas"-vinkumisia.Suomessa ei joudu asunnottomaksi, kuin ihan omaa syytään ja jos ei ota tarjottua apua vastaan. Tämä ihan faktaa!
Jos tapaus tulee vain tietoon sosiaaliviranomaisille, niin kyllä asunto löytyy, ei jää asunnottomaksi, ellei sitten kieltäydy tarjotusta avusta.
Tämä ihan kokemuksella, koska olen toiminut seurakunnan diakonien kanssa yhteistyössä ja ollut järjestämässä asiansa totaalisesti sössineiden asuntoasioita ym. Juuri tein ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta sossun porukoille yhdestä tapauksesta diakonien kanssa ja asiat lähtevät hoitumaan.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006376967.html
SE, että Suomessa on asunnottomia johtuu vain siitä, että ei oteta tarjottua apua vastaan tai ei osata hakea apua. Yhdenkin auttamani henkilön tapaus oli, että hän vain kuvitteli, ettei saa mitään apua, eikä ole oikeutettu mihinkään. Ja kun tapaus tuli viranomaisten tietoon, kaikki järjestyi välittömästi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei joudu asunnottomaksi, kuin ihan omaa syytään ja jos ei ota tarjottua apua vastaan. Tämä ihan faktaa!
Jos tapaus tulee vain tietoon sosiaaliviranomaisille, niin kyllä asunto löytyy, ei jää asunnottomaksi, ellei sitten kieltäydy tarjotusta avusta.
Tämä ihan kokemuksella, koska olen toiminut seurakunnan diakonien kanssa yhteistyössä ja ollut järjestämässä asiansa totaalisesti sössineiden asuntoasioita ym. Juuri tein ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta sossun porukoille yhdestä tapauksesta diakonien kanssa ja asiat lähtevät hoitumaan.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006376967.html
SE, että Suomessa on asunnottomia johtuu vain siitä, että ei oteta tarjottua apua vastaan tai ei osata hakea apua. Yhdenkin auttamani henkilön tapaus oli, että hän vain kuvitteli, ettei saa mitään apua, eikä ole oikeutettu mihinkään. Ja kun tapaus tuli viranomaisten tietoon, kaikki järjestyi välittömästi!Asunnottomuus voi johtua myös työpaikan menetyksestä jos ollut työsuhdeasunto. Työnantaja kun voi lopettaa firmansa niin siinä menetät työntekijänä myös sun työsudekämppäs. Ei ei aina oma syy
- fdtyuiouhj
Toinen kuin pieru Saharaan kadonnut palstalla valehtelija on nikki ettäTällaista.
Kun heidän väitteet osoitetaan valheiksi, he vain häviävät, mutta heidän valheensa jäävät tänne.- UpYours
Miten todistit hänen väitteet valheeksi?
Tai ylipäätään miten kuka todisti?
Sanomalla että oma vika kun joit ja rellestit? Ja abradakabra, väitteistä tuli valheita ihan noin vain tuolla sanomisella?
Tai että no minä hoidin asioitani näin ja selvisin, niin se tekee toisen kokemuksesta valheen?
Herää nyt jo helkkarin nettiterroristi.... - Anonyymi
En ole hävinnyt mihinkään.
EN nyt ollut alunperinkään aikeissa jäädä "roikkumaan" päivittäiseksi kävijäksi tähän ketjuun, kerroin vain oman kokemukseni asunnottomuusajoistani, jotka edelleen pitävät paikkansa täysin.
Ikävää vain nähdä ihmisten asenteet, tai asennevammat itseasiassa, asunnottomia ym huono-osaisia kohtaan.
Ja näemmä tällainen takaisin normielämään selvinnyt ihminen on täyttä myrkkyä tuollaisille henkilöille.
Onko teistä kukaan oikeasti kokenut asunnottomuutta tai vastaavaa elämän kurjuutta?
T:EttäTällaista
- vcfsgrwtyfg
"Tässä palstalla valehdellaan köyhyydestä siihen suuntaan, että ikinä ei mistään saisi apua. Se ei pidä paikkaansa ja se on suoranainen valhe. Mutta kun joku näin väittää, niin samalla hän kierosti pesee itse kätensä omasta vastuustaan. Valittajasta ja laitapuolen kulkijasta tulee yhtäkkiä yhteiskunnan uhri."
Pitää täysin paikkansa! - totuuseeee
Kyllähän totuus se on ettei tuosta vaan asunnottomaksi joudu jos asiansa hoitaa mutta siinähän tyhmyydessä sitten miettii että etteikö olis kannattanu apua ottaa vastaan. Psyykkisiä ongelmia tuollaisilla.
- anonyymi_ge4
Ihmettelen näitä asunnottomia, että miten voi joutua asunnottomaksi? Minullekin on ollut aina tarjolla useampiakin asuntoja asuttavaksi. Oheisesta linkistä löytyy henkilö, joka asuu ilmaiseksi Tampereella ja hänelläkin olisi jutun perusteella ollut tarjolla toinenkin asunto ilmaiseksi. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/ffb60ac4-9c67-4c01-99b9-e54623588b69?fbclid=IwAR33T-ELZ1ZrRblOOB6sn8ULFHpiMkIXitWfzIOKljN8mz8wwA0TacnXV8Q
- kylapujaaa
Kyllä yhteiskunta auttaa ettei kukaan jäis asunnottomaksi mutta päihteet muuttaa sitten asiat ja kaiken.
- Anonyymi
Karseatahan tämä asunnottomuus on kaunistellenkin sanottuna, ei siitä pääse mitenkään yli eikä ympäri.
Kesällä nyt sinänsä pärjää kelien puolesta, kun on lämmintä, mutta nyt on todella inhottavaa, kun on kylmää ja märkää. Vaikka teltta nyt hieman auttaa, mutta silti.
Onneksi monessa kirjastossa on omatoimiaika viikon ympäri ja useimmissa se toimii iltayhdeksään asti ja aamusta pääsee jo klo 7 sisälle, vaikka henkilökunta tulee myöhemmin paikalle.
Niin pääsee ainakin päiväaikaan jonnekin lämpimään torkkumaan joksikin aikaa.
Mutta kauheata tämä on siltikin kaikin tavoin. Siihen päälle vielä ihmisten haukkumiset, halvaksunta ja suoranainen vittuilu, mitä tälläkin plstalla esiintyy. - Anonyymi
Riippuu mistä syystä joutunut asunnottomaksi niin eipä paljonkaan myötätuntoa jos edellisessä asunnossa ryyppäillyt ja jättäny vuokrat maksamatta sillon eri asia jos sairaus eikä pysty hoitaan asioitansa. Henkisesti kova paikka varmaan asunnoton kun missään et oikeen pääse kunnolla nukkuun. Joillakin sitten taipumus usein joutua tilanteeseen ettei asuntoa. No kannattaako ryypätä ja mekastaa asunnossa sen siitä sitten saa.
- Anonyymi
No enpä nyt itse ainakaan pilannut asioitani ryyppäämällä ja rellestämällä. Vaikkakin aina joka paikassahan se heittään minun(kin) naamalleni aikamoisen vähättelyn kera.
Mutta juu, ymmärrän kanssa että sellaiselle ei välttämättä riitä sympatiaa, joka on välinpitämättömyyttään päästänyt asiansa hunningolle. Eli juuri että on ollut kivempaa ryypätä nekin rahat, joilla olisi pitänyt maksaa asuminen sun muut pakolliset elämisen kulut.
Itse juurikin sairastelin yhdessä vaiheessa aika pahastikin, minkä vuoksi olen nyt tässä kusessa. Mutta eipä kait, tällä mennään kun muutakaan ei ole.
Mutta tosiaan, ei tämä ole kyllä ihmisen elämää millään tavoin. Tiedä sitten, missä vaiheessa saa/saisi sitten taas sen verran asioista kiinni, että löytyisi nyt edes joku luukku ensialkuun, missä saisi normielämän alkuun ja pakan takaisin järjestykseen. Ehkä sitten jonain päivänä.
- Anonyymi
Vaikka avioero tulee ja alkaa kaljan kanssa miettiin asioita sitten tuohon vielä depressio päälle ja alkaa unohtuun asumiskulujen maksaminen niin häätö tulee. Kunnolla ryyppäilee niin muutamissa vuosissa osake mennyt alas kurkusta. Vihoviimeistä touhua kerätä ympärilleen ryyppysakki prkl sen tietää mitä örvellystä tulee.
- Anonyymi
Joillakim on oma koti, terveet jalat pää, ruokaa pöydässä. Silti elämän merkitys syntyy pahuudesta.
Demokratia on siinä huono että kun ihminen perheellistyy tärkeintä on oma leipä. Oma etu.
Niin siksi pitää miellyttää kaikkia.
Miellyttäminen onnistuu jos on hyvät välit niihin joilla on rahaa eli esim media on 1% pääominomistajien hallussa. Heillä on aikaa ja rahaa tuhota ihmisem maine muiden silmissä. Rikkailla siis jotka elää toisten työllä.
Rikkaita hyödyttääjoukkopahuus. Lauman turvin tehty sadismi porukassa. Esim 15 vuotta joukkovainoa yhtä perhettä kohtaan melukampanja. Ei yhtään arki iltaa tai vapaapäivää tai kwsäpäivöä ilman 9-21 meteli koirat hsukkuu kakarat karjuu kirkuu miehet paukuttaa mölisee kaasuttaa jne
Satojen ihmistdn elämäntehtävä mobessa polvedsa tuhota yhden elämää.
Tämä käytös, rikos yleistyy bisnes urheilun, mittariurheilun, oman kropan mittaamisteollisuuden, joukkourheilun kasvun myötä jossa marininkin mies mukana monella taviin
Minum ja viattomien läheisten elämän on elisalla v 2007 töissä ollut mies maslittanut vihalle, sadismille, pahuydelle, nyt hön on raksatavaramyyjä. Vaimonsa kassa. - Anonyymi
Pahoja juttuja tuollaiset vainoamiset niin antais ihmisten olla rauhassa.
- Anonyymi
Asunnottomuus ei ole ongelma kuin sellaiselle, joka kuvittelee, että on yhteiskunnan jäsen. Ja, että elämässä tulisi olla tietynlaisia asioita. Toisaalta todellinen ongelma on syrjäyttäminen, jossa ihmisellä ei ole mahdollista saada tuloja ravintoon. Siksi elintarvikkeet ovat ainoa asia, joka merkitsee jotakin.
- Anonyymi
Totta, jos ihmiselle ei anneta reilua tai ylipäätään mitään mahdollisuutta huolehtia itsestään, niin eihän sellainen voi sitä myöskään tehdä ainakaan kovin hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, jos ihmiselle ei anneta reilua tai ylipäätään mitään mahdollisuutta huolehtia itsestään, niin eihän sellainen voi sitä myöskään tehdä ainakaan kovin hyvin.
Ei ihmiselle anneta mahdollisuuksia. Ne kuuluvat ihmiselle. Ne joko ovat tai niitä ei ole.
- Anonyymi
Aikas touhua jos on ilman asuntoa niin vaeltavat kaupungeissa ristiin rastiin katuja.En kylläkään missään helsingissä haluais olla asunnoton huh yöelämässä.Päihteitä käyttää niin se on siinä.
- Anonyymi
Jouduin asunnottomaksi sen takia kun silloinen avopuolisoni päätti yllättäen erota. Hän ajoi minut pois vaikka minunkin nimeni oli vuokrasopimuksessa mutta tiesin, että pääsen helpoimmalla kun lähden suosiolla enkä ala väittelemään asiasta. Hän nimittäin osasi, ja osaa varmaan edelleen, olla todella ilkeä ihminen. Hyvänä esimerkkinä on se kun poismuuttopäivänä hän tuli paikalle jonkun narkkarin näköisen ukon kanssa. Exälläni oli nimittäin päihderiippuvuustaustaa ja minulla oli ollut jo jonkin aikaa vahva epäilys, että hän olisi alkanut taas polttelemaan pilveä. Exäni halasi sitä ukkoa ja kysyi minulta irvaillen, että vituttaako. Oikeasti vitutti mutta vastasin, että ei koska pääsen hänestä eroon. Siitä exä oikein innostui ja alkoi raivoamaan jota kestikin pari päivää viestien muodossa ja loppui vasta siinä vaiheessa kun kerroin hänelle olevani poliisiin yhteydessä jos hän ei lopeta. Näin jälkikäteen tajuan, että exäni yritti saada minut mustasukkaiseksi mutta koska ei saanut toivomaansa reaktiota minulta niin hän menetti malttinsa.
Asunnottomuuttani ei onneksi kestänyt kuin noin kuukauden ja pystyin tuon ajan majailemaan tuttavani luona joten siinä mielessä tilanteeni ei ollut paha. Minua kuitenkin hävetti ja otti suuresti päähän koko tilanne ja itse asiassa jouduin, tai "jouduin", ainakin yhden yön viettämään ulkoilmassa mutta onneksi tuolloin oli kesä. Tuttavani luokse tuli hänen sukulaisiaan ja minä en halunnut olla silloin paikalla vaikka olisin voinut jäädä.
Kuten kerroin, minun asunnottomuusaikani oli tavallaan aika helppoa mutta en halua kokea sitä enää koskaan uudestaan. Samaan aikaan opin sen, että pysyn erossa kaikista joilla on tai on ollut jonkinlaisia elämänhallinnan ongelmia. Ne ongelmat nimittäin voivat tulla takaisin ja ne vaikuttavat aina hänen ympärillä oleviin ihmisiin.
Ps. Exäni on useammankin kerran eromme jälkeen halunnut palata kanssani yhteen mutta sitä ei tule enää koskaan tapahtumaan. Hän itse antoi minulle tärkeän opetuksen.- Anonyymi
Ero tilanteissa voi joutua asunnottomaksi esim, rähjäävä ukkeli jolle viina alkaa maistuun niin potkitaan pellolle.
- Anonyymi
Joo tuo on todella aitoa asiaa, mitä kirjoitat.
2 viimeisintä exääni ovat mielenterveysongelmaisia ja kummallakin oli kova kiire muuttaa yhteen. Toinen asui vielä noin 60km päässä ja vaati, että minun pitää sitten muuttaa hänen luoksensa.
Toinen taas sekoili muuten vain, mm. viimeisenä puhui haluavansa asumaan halvempaan asuntoon, niin totta kai halusikin sitten kalliimman asunnon(??????) ja meinasi, että jos tulisin sinne varmuudeksi asumaan 1-2 kuukaudeksi ja sanon nykyisen asuntoni irti. Sen vuoksi, että hän saisi varmemmin sen asunnon kanssani kuin yksin. Arvaa vain, suostuinko kumpaankaan. EN.
Koska todennäköisesti olisin aika varmaan päätynyt ilman kämppää jonnekin heidän jäljiltään. Onneksi en ole mikään hätäinen liikkeissäni, ainakaan mitä tulee liittyen ihmisiin.
Tämä exä nro 2 on nykyään kaiken lisäksi jo kolmatta kertaa naimisissa vajaan 10v aikana ja on kuulemma ryssinyt jo senkin liiton, vuoden kait ehtivät just ja just olla naimisissa tämän miehen kanssa. Kiiruhtivat vielä 4kk tuntemisen jälkeen alttarille ja tämä mies on jo ainakin neljäs hänen "elämänsä" rakkaus vuoden 2018 loppupuolen jälkeen, jos minut lasketaan mukaan. Tuolloin erosimme.
Mutta juu, naisten kanssa saa olla muutenkin tarkkana ja opin myös sen, että jos naisella on vähänkään jotain klappia elämässään tai sen hallinnassa, niin sellaista täytyy karttaa. On ne ongelmat sitten päihteissä, naisen vintissä tai missä vaan.
- Anonyymi
Yhdellä ei ollut mihin päänsä painaa.
- Anonyymi
Jos parisuhde touhuja niin en enään lähde muuttaan yhteen tai jos muuttaa niin täytyy selusta olla kunnossa. 2 krt elämässä prkl olllu tilanne etten antanut periksi asumisen suhteen niimpä toinen joutu muuttaan pois. Ei ukkelina toisaalta kannata jäädä roikkuun vaan hommata hiljaisuudessa asunto. Säilyttää kumpikin omat asunnot ni mikä perhanan kiire muuttaa yhteen kun aina voi olla jomman kumman asunnolla.
- Anonyymi
Tuo on totta, ei sitä auta ainakaan hötkyillä yhteenmuuton kanssa ja silloinkin kun sen tekee, niin kannattaa tosiaan pitää selusta turvattuna ja ainakin jonkinlainen "suojaverkko" alla.
Olen tuo jannu, joka kirjoitti noista 2 mt-exästä, onneksi olin viisas sen verran ainakin, etten lähtenyt heidän painostukseen ja sekoiluun mukaansa. Olin jo alussa sillä asenteella, etten hötkyilemällä laita hynttyitä yhteen ja onneksi näyttivätkin vielä suht pian, mitä olivat todellisuudessa.
Ja aikanaan olin avoliitossa muutaman vuoden, se exä itse alkoi vinkumaan eroa ja pilaamaan suhdettamme, mutta kyllä aika pian itsekin jo kyllästyin sen sirkuksen alettua ja halusin myöskin eroon hänestä.
No, hän tietysti meinasi tosissaan, että hän jää tuohon yhteiseen kämppäämme asumaan, mutta en antanut periksi. Onneksi mun nimi oli sopparissa päävuokralaisena, niin helpotti mun urakkaa ja sanoinkin että kun itse haluat erota niin sä myös muutat, mä en omasta kodistani lähde sen takai vaan, että häntä ei normi arki enää kiinnostakaan. Olin kuitenkin vielä huolehtinut koko tuon ajan juoksevat kulut, kuten ruokaostokset ym, joten hänen ei ollut tarvinnut juurikaan laittaa rahaa yhteiseen huusholliin kiinni.
Mutta juu, fiksuin tapa on kyllä, että molemmat pitää omat kämpät ja on sitten aina kummassa sit aina onkin vuoronperään. EI ole ainakaan samalla paikkakunnalla ongelma järjestää se yhdessäoleminen.
Ja jos nyt sitten muuttaakin yhteen, niin miehen kyllä kannattaa pitää ainakin sen verran "salarahaa" tilillä, että saa tarvittaessa nopeallakin aikataululla hommattua itselleen kämpän eron mahdollisesti tapahtuessa. Eli rahaa takuuvuokraan ja vaikka parinkin kuukauden vuokraan samantien. Ja tietty muutenkin ylimääräistä, että saa hommattua uuteen kämppään ainakin pakolliset asiat.
Tai jos tosiaan on varaa, niin pitää itsellään jotain omistusasuntoa varalla, vaikka olisi ihan joku vaatimaton koirankopin kokoinen luukkukin. Kunhan ei tarvitse olla kadulla yhtäkään yötä eron takia. Tai muutenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta, ei sitä auta ainakaan hötkyillä yhteenmuuton kanssa ja silloinkin kun sen tekee, niin kannattaa tosiaan pitää selusta turvattuna ja ainakin jonkinlainen "suojaverkko" alla.
Olen tuo jannu, joka kirjoitti noista 2 mt-exästä, onneksi olin viisas sen verran ainakin, etten lähtenyt heidän painostukseen ja sekoiluun mukaansa. Olin jo alussa sillä asenteella, etten hötkyilemällä laita hynttyitä yhteen ja onneksi näyttivätkin vielä suht pian, mitä olivat todellisuudessa.
Ja aikanaan olin avoliitossa muutaman vuoden, se exä itse alkoi vinkumaan eroa ja pilaamaan suhdettamme, mutta kyllä aika pian itsekin jo kyllästyin sen sirkuksen alettua ja halusin myöskin eroon hänestä.
No, hän tietysti meinasi tosissaan, että hän jää tuohon yhteiseen kämppäämme asumaan, mutta en antanut periksi. Onneksi mun nimi oli sopparissa päävuokralaisena, niin helpotti mun urakkaa ja sanoinkin että kun itse haluat erota niin sä myös muutat, mä en omasta kodistani lähde sen takai vaan, että häntä ei normi arki enää kiinnostakaan. Olin kuitenkin vielä huolehtinut koko tuon ajan juoksevat kulut, kuten ruokaostokset ym, joten hänen ei ollut tarvinnut juurikaan laittaa rahaa yhteiseen huusholliin kiinni.
Mutta juu, fiksuin tapa on kyllä, että molemmat pitää omat kämpät ja on sitten aina kummassa sit aina onkin vuoronperään. EI ole ainakaan samalla paikkakunnalla ongelma järjestää se yhdessäoleminen.
Ja jos nyt sitten muuttaakin yhteen, niin miehen kyllä kannattaa pitää ainakin sen verran "salarahaa" tilillä, että saa tarvittaessa nopeallakin aikataululla hommattua itselleen kämpän eron mahdollisesti tapahtuessa. Eli rahaa takuuvuokraan ja vaikka parinkin kuukauden vuokraan samantien. Ja tietty muutenkin ylimääräistä, että saa hommattua uuteen kämppään ainakin pakolliset asiat.
Tai jos tosiaan on varaa, niin pitää itsellään jotain omistusasuntoa varalla, vaikka olisi ihan joku vaatimaton koirankopin kokoinen luukkukin. Kunhan ei tarvitse olla kadulla yhtäkään yötä eron takia. Tai muutenkaan.Löytyy henkilöitä jotka asunnottomia kun ei ole pitänyt puoliaan tai päihteet kuvioissa. Alkaa rähiseen yhteisessä kodissa niin saa viranomaisetki kimppuunsa. Ja vaikka saiski jäädä yhteiseen kotiin asumaan ja kumppani muuttaa pois jos ryppääminen jatkuu,möykkääminen sitten ei maksa vuokria ja saa häädön. Huumeet nykypäivänä tuo omat sotkunsa.
- Anonyymi
Tunnen ihmisiä joilla jatkuvasti vaikeuksia maksaa vuokraa vaikka niillä on töitä ja hyvät tuet. Nää ihmiset ottaa kaverilta velkaa, maksaa 100% korot ja sitten palkasta ei jää rahaa laskuihin koska maksavat niitä velkojaan kaverille. Alkoholia nekin juo mutta velaksi ja kierre on valmis. Jotkut sittne pelaa netissä kun saavat tuen tilille niin pelaavat 100 euroa heit ja jättävät osan vuokrasta maksamatta ja kierre on valmis ja velkaa kerääntyy.
- Anonyymi
Komee tilanne jos kaljottelee ja sitten humalapäissään pelaa kuukauden rahansa ja jättää vuokran maksamatta. Pienillä tuloilla tuon rästivuokran maksamiseen voi mennä kuukausia. Rästivuokrat ulosottoon juu komee tilanne. Oikeessa vaiheessa täytys olla sosiaalityöntekijä auttamassa että asumiskulut tulee maksettua.
- Anonyymi
Sää tunnet joo kaikkien kavereittes raha- asiat kun syynäilet heidän rahankäyttönsä jostakin kristallipallosta.
- Anonyymi
Suurin syy asunnottomuuteen on viina. Juovat tuki rahansa eivätkä maksa vuokran omavastuuta ja sitten velkaa kerääntyy ja menettävät asuntonsa.
- Anonyymi
Vai olisko sittenkin toisin päin? Suurin syy asunnottomien päihderiippuvuuksiin on asunnottomuuden ahdistus. Voi olla lisäksi, että yöt kadulla pysyy hereillä paremmin kun on piripäissään sen sijaan että sinnittelee selvin päin.
- Anonyymi
Luuletko asunoton omistaa tietokoneen tai älypuhelimen ja on tällä vastaamassa kysymykseesi?
- Anonyymi
Asunnoton käy kirjastossa ja käyttää siellä tietokonetta, sekä lataa kännykkäänsä.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006376242.html
Toisaalta ihan turhaan on asunnoton, koska yhteiskunta tarjoaa kaikille perussuomalaisille
asunnot, jos vain ottaa apua vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asunnoton käy kirjastossa ja käyttää siellä tietokonetta, sekä lataa kännykkäänsä.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006376242.html
Toisaalta ihan turhaan on asunnoton, koska yhteiskunta tarjoaa kaikille perussuomalaisille
asunnot, jos vain ottaa apua vastaan.Jos on menettänyt luottotietonsa, voi olla vaikeaa asunnon saanti. Itse asun sellaisessa asunnossa, jonne vaadittiin puhtaat luottotiedot ja myös tulojen lähdettä (palkkatulot etu) kysyttiin. No, en tiedä miten kaupungin/ kunnan asuntojen haun kohdalla toimitaan, tietääkseni sielläkään ei saa olla ulosotossa vanhoja vuokria, ja kunnan asuntoa voi hakea myös työttömät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on menettänyt luottotietonsa, voi olla vaikeaa asunnon saanti. Itse asun sellaisessa asunnossa, jonne vaadittiin puhtaat luottotiedot ja myös tulojen lähdettä (palkkatulot etu) kysyttiin. No, en tiedä miten kaupungin/ kunnan asuntojen haun kohdalla toimitaan, tietääkseni sielläkään ei saa olla ulosotossa vanhoja vuokria, ja kunnan asuntoa voi hakea myös työttömät.
Vuokranantajalla ole oikeutta udella mistä saat tulosi. Voi vittu mikä sosialistinen helvetinkolo tämä suomi on.
Vuokranantajaa kiinnostaa ainoastaan se, että vuokra ja muut asumiskulut maksetaan ajallaan ja asunnossa asutaan ihmisiksi. Se on ainoa asia mikä vuokranantajalle kuuluu. Nokka pois vuokralaisen asioista.
Kohta vuokralainen joutuu tilittämään päivärytminsäkin ja sukupuunsa vuokranantajalle.
Vittu mitä urpoja tää maa on täys.
- Anonyymi
Miten pakolaisille aina löytyy asunto mutta suomalaiselle ei. Pääsevät asuntojonon ohi. Värin perusteellako asuntoja annetaan. Laitetaan rätti päähän ja mustaa naamaan niin sitten onnistuu. Ja sitten ihmetellään kun rasismi nousee.
- Anonyymi
Heillä on paljon lapsia ja lapsiperhe menee aina kaikkien jonojen ohi.
- Anonyymi
Hoitaa yksinkertaisesti asiansa niin ei tarvi olla kantasuomalaisenkaan asunnoton. Mitä sellaiselle mitään myötätuntoa jos ryyppää ja rälää asunnossaan sitten jättää vuokran maksamatta. Sitten täysin eri asia jos masentunut vaikka avioero tilanne eikä oikeen kykene hoitaan asioitansa.
- Anonyymi
Tuo on totta, omassakin tuttavapiirissä ja naapurustossa on näitä, jotka ovat esimerkiksi ottaneet asumistuen kokonaan itselleen sillä syyllä, että maksavat senkin menon itse, mutta todellisuudessa sitten asumistuki onkin juotu/pelattu tai mitä nyt sillä on tehtykin.
Eli laitettu ihan johonkin muuhun kuin siihen, mihin se on tarkoitettu, eli asumisen maksamiseen. Vähän kait sillä, että sekin on muka omaa rahaa, minkä saa käyttää mielensä mukaan tai sitten vaan ei välitetä. Sitten ulistaan, kun vuokrat on maksamatta ja on ongelmissa sen vuoksi. Ja jos olen varovaisesti ehdottanut, että laittaisi papereihin vuokranantajan tilinumeron ja suuntaa asumistuen sinne suoraan ja itselle jää vain se erotus maksettavaksi, niin heti tulee kiukkuisesti, että en ala sellaiseen vitun pelleilyyn.
No, parempi kai se sitten on pelleillä noin... Mutta turha rutista sitten, kun paksat on housuissa omien tekojen takia.
Mutta sitten taas jos on tosiaan niin paha tilanne muuten, että asioiden hoito jää retuperälle ja ainahan voi tulla jotain sellaisiakin elämän esteitä eteen, että asioiden hoito ei vaan onnistu, niin sille ei voi mitään. Ja sellaista nyt on ihan turha haukkua, että paska ihminen joka ei välitä hoitaa asioitaan.
Juurikin esimerkiksi vakava sairastuminenkin voi sotkea elämän jopa niin pahasti, että kämppäkin saattaa mennä alta. Ja kun asioiden hoito kuitenkin ottaa oman aikansa, niin siitä syystä voi käydä niin, että vanha kämppä menee alta, ennen kuin saa järjestettyä itselleen uuden asunnon. Koska minkä sille voi, jos joudut nykyisestä asunnosta lähtemään vaikka kuukauden sisällä ja uuden asunnon saa parhaassakin tapauksessa vasta 2kk päästä?
- Anonyymi
Kaverini on asunnoton. Hänellä on alkoholiongelma. Muijansa potkaisi pellolle puolitoista vuotta sitten, mikä oli parasta, mitä tälle kaverille on tapahtunut vuosiin.
Hän sai heti Kelan avuin vuokrayksiön, jossa olisi voinut rauhassa jatkaa tissutteluaan. Sen sijaan hän päätti majoittaa siellä asunnottomia ja hengaili sellaisissa piireissä, joissa sai lopulta puukosta. Kun kysyin "miksi", hän vastasi, että niissä piireissä saa ilmaista viinaa.
Kaveri sai häädön, kun hänen ystävänsä päätti murtautua hänen parvekkeelleen ulkokautta. Todellisia ystäviä. Nyt kaveri on asunnoton, eikä uutta asuntoa ole näköpiirissä. Hän elää ex-naisensa luona. Kaikki on hyvin niin kauan, kun vaan kaljaa jostain saa ja on katto pään päällä. Ennen 90 kiloinen kaverini on laihtunut luurangoksi koska ei enää syö. Tokkopa ruoka tuon sisällä edes pysyisi. - Anonyymi
Olin töissä vuonna 2004 mutta palkkaa en saanutkaan. 4 kuukauteen en saanut palkkaa vaikka tein töitä. No häätö tulikin koska en voinut maksaa vuokraa. Kunnan vuokra asunto oli missä asuin. Sossusta en saanut mitään apua vaikka minulla oli työnantajan todistus etten ole palkkaa saanut. Työnantaja riiteli vakuutusyhtiön kanssa jostain eikä voinut palkkaa maksaa. Minut oli palkattu remontoimaan talo toisen kaverin kanssa joka paloi tulipalossa.
Työnantaja odotteli vakuutusrahoja ja kuvitteli että saa ne helposti. Ei saanut ja jäin palkatta. jouduin sitten kadulle ja asuin omassa autossa 4 kuukautta. Tein pieniä pimeitä hommia ja yritin saada rahaa ruokaan koska sossusta en saanut mitään. Lopulta jouduin oikeudessa perimään palkkoja ja myös haastoin sossutoimiston joka ei minua auttanut. No lopulta sitten sossukin uskoi ja niitten piti maksaa minulle 4 kuukauden toimeentulotuet korkoineen
No monen mutkan kautta sainkin toisen asunnon sen takia koska sain perittyä sossulta tuet ja palkan sitten sain perittyä vasta 2 vuoden päästä. Vuokrarästit maksoin koska tein pimeitä hommia siellä sun täällä. - Anonyymi
Minäpä kerron. Olen aina hoitanut vuokrat ja muut asiani mallikkaasti. Luottotiedot on aina ollut kunnossa. Asun siististi eikä mitään itsestä aiheutuvia ongelmia ole koskaan minulla ollut.
Asuin yksityisen vuokranantajan vuokra- asunnossa kun asuntoon päätettiin tehdä iso remontti. Jouduin remontin vuoksi muuttamaan pois vielä vuokrasopimuksen voimassaoloaikana.
Koska elän Kelan tukien varassa minun piti löytää jostakin Kelan vaatiman kohtuuhinnan mukainen asunto. Pistin kaikkiin varallisuusrajoitettuja vuokra- asuntoja välittäviin firmoihin ja kaupungille hakemukset sisään. Etsin joka päivä myös etuovi. comista ja muualta netistä asumiskelpoista vuokra- asuntoa johon ei sisältyisi kohtuuttomia vuokravakuuksia. Kohtuuhintaista kohtuullisilla vakuuksilla olevaa asumiskelpoista asuntoa on yllättävän vaikea löytää.
Varallisuusrajoitetuista firmoista en YHDESTÄKÄÄN saanut asuntotarjouksia. Kaikkiin laitoin sekä yleisen hakemuksen että tiettyihin vapaina oleviin asuntoihin hakemukset. Nettisivuilla ilmoituksia kohtuuhintaisista vapaista asunnoista oli kyllä. Mutta kun niihin laitoin hakemukset sisään ja selvitykset varallisuudestani, vastaukseksi tuli hiljaisuutta. Puheluihin ei vastattu. Sähköposteihin ei vastattu. Kaupungille on kuulemma pitkät jonot. Sieltä ei tunnu oikein kukaan saavan asuntoja koskaan. En tiedä millä ilveellä kaupungin vuokra- asuntoja jaellaan kun kaikki ovat kymmenen vuotta jonossa ikinä saamatta edes asuntotarjousta.
Yksityiset vuokranantajat puolestaan vaativat tolkuttomia vuokravakuuksia joka ei käy Kelalle. Itselläni ei ole varaa maksella sellaisia. Enkä mielelläni muuta yksityiselle koska yksityinen vuokranantaja on riski.
Jotkut asunnot ovat asumiskelvottomia kopperoita joihin ei mahdu edes normaalin elämän välttämättömyydet. Kävin katsomassa yhtäkin vielä rakenteilla olevassa uudisrakennuksessa olevaa asuntoa. Huoltomies joka tuli avaamaan oven kertoi että vaikka koko talo on vielä käytännössä rakennustyömaavaiheessa, kyseisestä asunnosta oli jo kaksi asukasta ehtinyt muuttamaan pois. Asunto on yksinkertaisesti asumiskelvoton koirankoppi jonne ei mahdu edes sellaiset välttämättömyydet kuin vaatekaappi. Ainoana kaappina toimi eteisessä oleva yksiovinen siivouskomero. Jos haluat sängyn, et saa mahtumaan kaappia jne. Sitten oli vielä sääntö että ikkunan edessä olevan lämpöpatterin eteen ei saa sijoittaa huonekaluja koska se vaikuttaa jotenkin asunnon lämmönsäätelyyn.
Toisessa voittoa tavoittelemattoman vuokra- asuntofirman uudisrakennuksessa 25 neliön asunto oli kolmion muotoinen. Olisi pitänyt ilmeisesti hankkia kolmion muotoiset kalusteet että ne saisi sopimaan kolmion muotoon rakennettuun koirankoppiin. Aivan järjetöntä rakentamista.
Asuntoa ei kerta kaikkiaan löytynyt kohtuuhinnalla. Niitä ei kerta kaikkiaan OLLUT. Ja kohtuuhintaiseen varallisuusrajoitettuun asuntoon on vähän vaikea muuttaa jos firmaan ei saa edes yhteyttä.
Tuli sitten aika muuttaa vanhasta asunnosta ulos. Uutta asuntoa ei ollut löytynyt. Onneksi iäkkäällä äidilläni on kesämökki johon pääsin majailemaan. Koko maallisen omaisuuteni myin ja annoin pois. Majailin kesän syksyyn asti mökillä, makselin bensoja kalusteistani saamilla rahoilla, ja etsin vimmatusti kohtuuhintaista asuntoa sitä löytämättä. Koska talvi oli tulossa eikä mökki ole talvella asumiskelpoinen oli pakko tehdä kompromissi ja etsiä sitten kohtuuhinnan ylittävä asunto. Löysin sellaisen vieläpä vain yhden kuukauden vuokravakuudella.
Mutta Kela ei maksele vuokravakuuksia jos muuttaa edellistä kalliimpaan asuntoon. Edellisen asunnon vakuus ei kattanut lähellekään uuden asunnon vakuutta. Joten jouduin nöyryyttämään itseäni lainaamalla iäkkäältä tädiltäni vakuusrahat jotka hän antoi käteisenä. Yllättäen uusi vuokranantaja ei hyväksynyt käteismaksua. Raha olisi pitänyt maksaa pankissa ja kierrättää oman tilin kautta. Mutta koska joudun turvautumaan toimeentulotukeen tämä olisi katsottu tuloksi ja vähennetty seuraavasta toimeentulotuesta. Tällöin en olisi voinut maksaa sitten seuraavia vuokria. Onni onnettomuudessa oli että sain vanhalta vuokranantajaltani vedentasauslaskusta rahaa takaisin koska remontin alkamisen vuoksi en ollut asunut asunnossa enkä käyttänyt vettä. Tämä pelasti tilanteen.
Siis aivan sattumaa.
Olin käytännössä kaksi kuukautta asunnottomana, vaikka onneksi oli tosiaan tuo mökki jossa pääsin majailemaan.
Tämä asuntoperseily, asumiskelvottomien koirankoppien rakentaminen, kohtuuttomat vuokrat ja vaatimukset kohtuuhintaisista vuokra- asunnoista tekee köyhälle toimeentulotukeen turvautumaan joutuvalle ihmiselle muuttamisesta hyvin hyvin vaikeaa. Asunnottomaksi voi jäädä aivan ilman omaa syytään.- Anonyymi
Tuota se todellisuus on myöskin, mitä olen itsekin useammassakin asunnottomuuskeskustelussa painottanut. Eli asunnottomuus voi tulla myös sellaiselle, joka hoitaa asiansa kunnolla, eikä ole muutenkaan mikään sekopäinen hörhö, juoppo tms vätys.
Mutta ei mene ihmisille perille, aina on niitä inisijöitä, jotka inttää vastaan kuin viimeistä päivää ihan kait periaatteestakin että: "Kun mä nyt vaan olen tätä mieltä, niin näin se sitten on, että kaikki asunnottomat ovat asioitaan hoitamaan kykenemättömiä luusereita".
Ja mikä se yksi ämmä on, kun kehuu hoitaneensa kaikkien hänen eteensä tulleiden asunnottomien asiat kuntoon ihan tuosta noin vaan sormiaan naputellen. Ja ne, joilla asiat eivät ole kunnossa, ovat itse syypäitä asioidensa huonoon tilaan.
Parashan oli muuten aikanaan, kun eräässä suuremmassa rantakaupungissa oli lehtijuttu eräästä asunnottomasta, joka oli menehtynyt sairaskohtaukseen.
Ko mies oli kait jonkinasteinen "legenda" alueella, missä nyt kulkikin.
Niin eräs viranomainen vaan sanoi, että kodittomille on vaikea/ei voi hommata asuntoa silläkin jo, koska he eivät siellä asunnossa viihdy ja vietä aikaansa.
Ihan kukkua oli se(kin) kommentti. Kyllä asunnottomallekin voi ja kuuluukin hommata asunto, muusta viis. Eihän mikään lakikaan velvoita asukasta viettämään asunnosa tiettyä aikaa vuorokaudesta tms.Tärkeintähän on että jokaisella on asunto. SIinäkin tapauksessa, että asukas viettäisikin vaikka 20h/vrk ajasta muualla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota se todellisuus on myöskin, mitä olen itsekin useammassakin asunnottomuuskeskustelussa painottanut. Eli asunnottomuus voi tulla myös sellaiselle, joka hoitaa asiansa kunnolla, eikä ole muutenkaan mikään sekopäinen hörhö, juoppo tms vätys.
Mutta ei mene ihmisille perille, aina on niitä inisijöitä, jotka inttää vastaan kuin viimeistä päivää ihan kait periaatteestakin että: "Kun mä nyt vaan olen tätä mieltä, niin näin se sitten on, että kaikki asunnottomat ovat asioitaan hoitamaan kykenemättömiä luusereita".
Ja mikä se yksi ämmä on, kun kehuu hoitaneensa kaikkien hänen eteensä tulleiden asunnottomien asiat kuntoon ihan tuosta noin vaan sormiaan naputellen. Ja ne, joilla asiat eivät ole kunnossa, ovat itse syypäitä asioidensa huonoon tilaan.
Parashan oli muuten aikanaan, kun eräässä suuremmassa rantakaupungissa oli lehtijuttu eräästä asunnottomasta, joka oli menehtynyt sairaskohtaukseen.
Niin eräs viranomainen vaan sanoi, että kodittomille on vaikea/ei voi hommata asuntoa silläkin jo, koska he eivät siellä asunnossa viihdy ja vietä aikaansa.
Ihan kukkua oli se(kin) kommentti. Kyllä asunnottomallekin voi ja kuuluukin hommata asunto, muusta viis. Eihän mikään lakikaan velvoita asukasta viettämään asunnosa tiettyä aikaa vuorokaudesta tms.Tärkeintähän on että jokaisella on asunto. SIinäkin tapauksessa, että asukas viettäisikin vaikka 20h/vrk ajasta muualla.Asunnottomiin liitetyt stereotypiat ovat törkeitä. Jos et omista asuntoa ja asut vuokralla mitä tahansa itsestäsi johtumatonta voi tapahtua että joudut pihalle asunnostasi.
Joskus naapuriini muutti yksityiselle vuokranantajalle nuori pariskunta. He ehtivät asua kolmisen kuukautta kun vuokraisäntä päätti myydä asuntonsa. Nuoripari oli juuri saanut hikisesti roudattua tavaransa asuntoon. Näin kun tämä alle parikymppinen pariskunta yritti aloitella elämäänsä ja kantoivat käsivoimin jostain kierrätyskeskuksista ostamiaan tavaroita pitkin kaupunkia. Heillä ei ollut autoa eikä edes peräkärryä. Ei ketään auttelemassa elämän alkuun. Pihalla olevalta roskalavalta he etsivät käyttökelpoisia tavaroita. He olivat juuri ehtineet asettua aloilleen kun alkoivat roudata uudestaan tavaroita ulos. Onneksi roskalava sattui olemaan vielä pihassa. Ihmettelin tätä ja sanoivat että vuokranantaja oli vuokrannut asunnon heille ilmoittamatta asunnon myymisaikeistaan. Sitten oli kolmen kuukauden jälkeen ilmoittanut että asunto on myyty ja uusi omistaja haluaa muuttaa asuntoon itse. Irtisanomisaika olisi ollut tietenkin toiset kolme kuukautta. Ilmeisesti siksi koska nuoren parin vuokrasopimusta ei ollut tehty uuden omistajan kanssa, vaan vanhan, tätä ei sovellettu käytäntöön. Ei tainnut kaikki mennä ihan lakien mukaan mutta mitäpäs sellainen 18- vuotias nuoripari sellaisista tietäisi.
Ja mikä ihme siinä on jos ihminen ei sitten osaisikaan hoitaa asioitaan? Onko se joku vahingonilon tai rankaisemisen aihe? Eikö kannattaisi sitten mennä opettamaan sitä asioiden hoitoa jos joku ei osaa? Saako tietämättömiä ja osaamattomia pompotella miten vain? Saako heidän elämällään leikkiä? Jokaisella ihmisellä on oma yksilöllinen elämänhistoriansa eikä kukaan päädy omasta tahdostaan kadulle yöksi.
Asunto on jokaisen perustarve. Tällaisella elämän perusedellytyksellä pelleillään aivan surutta kun kyse on vähävaraisista. Aivan sama miten puritaanisti köyhä on elämänsä elänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan kukkua oli se(kin) kommentti. Kyllä asunnottomallekin voi ja kuuluukin hommata asunto, muusta viis. Eihän mikään lakikaan velvoita asukasta viettämään asunnosa tiettyä aikaa vuorokaudesta tms.Tärkeintähän on että jokaisella on asunto. SIinäkin tapauksessa, että asukas viettäisikin vaikka 20h/vrk ajasta muualla.Muutto toiselle paikkakunnalle voi olla myöskin hämmästyttävän vaikeaa. Vuokranantajilla on tapana udella onko vuokralaisella työpaikka. Jos ei ole, et välttämättä saa asuntoa jos vuokranantaja kuvittelee ettei sinulla ole varaa maksaa vuokria. Tai sitten vuokranantajalla on asennevamma tuki"loisia" kohtaan.
Sitten kun yrität etsiä töitä toiselta paikkakunnalta utelevat rekrytoijat onko sinulla asunto. Jos ei ole asuntoa, et saa töitä. Törmäsin tähän käsittämättömyyteen aikoinani kun olin vastavalmistunut uuteen ammattiin ja yritin muuttaa kotipaikkakunnaltani muualle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asunnottomiin liitetyt stereotypiat ovat törkeitä. Jos et omista asuntoa ja asut vuokralla mitä tahansa itsestäsi johtumatonta voi tapahtua että joudut pihalle asunnostasi.
Joskus naapuriini muutti yksityiselle vuokranantajalle nuori pariskunta. He ehtivät asua kolmisen kuukautta kun vuokraisäntä päätti myydä asuntonsa. Nuoripari oli juuri saanut hikisesti roudattua tavaransa asuntoon. Näin kun tämä alle parikymppinen pariskunta yritti aloitella elämäänsä ja kantoivat käsivoimin jostain kierrätyskeskuksista ostamiaan tavaroita pitkin kaupunkia. Heillä ei ollut autoa eikä edes peräkärryä. Ei ketään auttelemassa elämän alkuun. Pihalla olevalta roskalavalta he etsivät käyttökelpoisia tavaroita. He olivat juuri ehtineet asettua aloilleen kun alkoivat roudata uudestaan tavaroita ulos. Onneksi roskalava sattui olemaan vielä pihassa. Ihmettelin tätä ja sanoivat että vuokranantaja oli vuokrannut asunnon heille ilmoittamatta asunnon myymisaikeistaan. Sitten oli kolmen kuukauden jälkeen ilmoittanut että asunto on myyty ja uusi omistaja haluaa muuttaa asuntoon itse. Irtisanomisaika olisi ollut tietenkin toiset kolme kuukautta. Ilmeisesti siksi koska nuoren parin vuokrasopimusta ei ollut tehty uuden omistajan kanssa, vaan vanhan, tätä ei sovellettu käytäntöön. Ei tainnut kaikki mennä ihan lakien mukaan mutta mitäpäs sellainen 18- vuotias nuoripari sellaisista tietäisi.
Ja mikä ihme siinä on jos ihminen ei sitten osaisikaan hoitaa asioitaan? Onko se joku vahingonilon tai rankaisemisen aihe? Eikö kannattaisi sitten mennä opettamaan sitä asioiden hoitoa jos joku ei osaa? Saako tietämättömiä ja osaamattomia pompotella miten vain? Saako heidän elämällään leikkiä? Jokaisella ihmisellä on oma yksilöllinen elämänhistoriansa eikä kukaan päädy omasta tahdostaan kadulle yöksi.
Asunto on jokaisen perustarve. Tällaisella elämän perusedellytyksellä pelleillään aivan surutta kun kyse on vähävaraisista. Aivan sama miten puritaanisti köyhä on elämänsä elänyt.Juurikin näin.
Kodittomien joukossa on myös paljon näitä, joilla on itsestään johtumattomista syistä ja ulkopuolisten toiminnan taholta osunut kodittomuuden arpa kohdalle.
Olkoonkin, vaikka asunnottomissa on paljon myös näitä "vätyksiä" tai sosiaalisista sairauksista kärsiviä. Ja kuinkahan moni näistäkin on sairastunut kadulle jouduttuaan/sen vuoksi? Asunnottomuus on ollut niin kova rasite henkisesti, että mieli on musertunut ja /tai viina ym päihteet ovat alkaneet sen vuoksi maistumaan.
Ja jos tosiaan joku ei jotain asiaa osaa hoitaa, niin auttakoot ne, jotka osaavat leimaamisen ja haukkumisen sijaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin.
Kodittomien joukossa on myös paljon näitä, joilla on itsestään johtumattomista syistä ja ulkopuolisten toiminnan taholta osunut kodittomuuden arpa kohdalle.
Olkoonkin, vaikka asunnottomissa on paljon myös näitä "vätyksiä" tai sosiaalisista sairauksista kärsiviä. Ja kuinkahan moni näistäkin on sairastunut kadulle jouduttuaan/sen vuoksi? Asunnottomuus on ollut niin kova rasite henkisesti, että mieli on musertunut ja /tai viina ym päihteet ovat alkaneet sen vuoksi maistumaan.
Ja jos tosiaan joku ei jotain asiaa osaa hoitaa, niin auttakoot ne, jotka osaavat leimaamisen ja haukkumisen sijaan.Joskus hurjassa nuoruudessa tuli hengailtua kaduilla useita öitä ihan vain seikkailunhalusta. Jo pari perättäistä kadulla vietettyä yötä suomen kesässä on rankkaa puuhaa. Ei hajuakaan miten joku ihminen voi Suomen sääolosuhteissa elää useita vuosiakin asunnottomana vuoden ympäri ja selvitä ylipäänsä hengissä. Saati täysijärkisenä. Jos satut olemaan täysin raitis mutta joutunut asunnottomaksi sinulle tarjotaan jotain märkiä alkoholistien asuntoloita majapaikaksi.
On enemmän kuin ymmärrettävää että koska nukkuminen kadulla on vaarallista, ja tämän vuoksi yöt pitää valvoa, on helpompi valvoa yöt piristeiden voimalla. Asunnottomuus todellakin voi itsessään aiheuttaa päihderiippuvuuksia ja se on aivan ymmärrettävää.
Asunnottomat eivät ole läheskään aina itse syyllisiä siihen ettei kohtuuhintaista asuntoa ole heille ollut tarjolla. Tai sitten minkäänlaista asuntoa. Myös luottotiedot voi mennä ilman omaa syytä. Köyhyys itsessään aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Ja sitten asunnottomille tarjoillaan asuntojen sijasta sääliä. Myötätuntoa ne tarvii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutto toiselle paikkakunnalle voi olla myöskin hämmästyttävän vaikeaa. Vuokranantajilla on tapana udella onko vuokralaisella työpaikka. Jos ei ole, et välttämättä saa asuntoa jos vuokranantaja kuvittelee ettei sinulla ole varaa maksaa vuokria. Tai sitten vuokranantajalla on asennevamma tuki"loisia" kohtaan.
Sitten kun yrität etsiä töitä toiselta paikkakunnalta utelevat rekrytoijat onko sinulla asunto. Jos ei ole asuntoa, et saa töitä. Törmäsin tähän käsittämättömyyteen aikoinani kun olin vastavalmistunut uuteen ammattiin ja yritin muuttaa kotipaikkakunnaltani muualle.Tuo on tosiaan aika outo ja veemäinenkin noidankehä.
Eli jos ei ole työpaikkaa sillä paikkakunnalla, mihin haluaisi muuttaa, ei saa kämppää ja päinvastoin, työnantajat melkeinpä velvoittavat että hakijalla on kämppä valmiina, ennen kuin heille on mahdollisuus päästä töihin.
Jotkut yritykset kylläkin tarvittaessa auttavat asunnon hankinnassa tilanteen niin vaatiessa, mutta harvassa sellaiset firmat on.
Melkeinpä pitäisi olla rahaa tilillä sen verran, että pystyy ostamaan suoralla rahalla jonkun kämpän itselleen, jos haluaa vaihtaa paikkakuntaa.
Itselläni kaatui työpaikanvaihto muutama vuosi sitten juurikin tästä samasta syystä.
On tässä nyt varmaan muitakin syitä, kuten ikäkin jo, nelikymppinenkin tuntuu olevan jo "liian vanha" monelle puljulle palkattavaksi uudeksi työläiseksi. Mutta suurin syy tosiaan oli tuo, että haastattelu meni muuten hyvin ja rekrytoija sanoikin, että olen aika vahvoilla tässä tilanteessa.
Mutta sitten kysyikin juuri tuon "Missä asut?". No asuin noin tunnin ajomatkan päässä ko työpaikasta, joten siihen jäi sitten. Vaikka olisin kyllä ensialkuun pystynyt ajamaankin tuon matkan töihin hyvinkin sen aikaa, että olisin saanut kämpän.
Kun olen tosiaan sillä mielellä, että haluan vaihtaa työpaikkaa, mutta samalla kyllä vaihtuu myös sitten asuinpaikkakuntakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus hurjassa nuoruudessa tuli hengailtua kaduilla useita öitä ihan vain seikkailunhalusta. Jo pari perättäistä kadulla vietettyä yötä suomen kesässä on rankkaa puuhaa. Ei hajuakaan miten joku ihminen voi Suomen sääolosuhteissa elää useita vuosiakin asunnottomana vuoden ympäri ja selvitä ylipäänsä hengissä. Saati täysijärkisenä. Jos satut olemaan täysin raitis mutta joutunut asunnottomaksi sinulle tarjotaan jotain märkiä alkoholistien asuntoloita majapaikaksi.
On enemmän kuin ymmärrettävää että koska nukkuminen kadulla on vaarallista, ja tämän vuoksi yöt pitää valvoa, on helpompi valvoa yöt piristeiden voimalla. Asunnottomuus todellakin voi itsessään aiheuttaa päihderiippuvuuksia ja se on aivan ymmärrettävää.
Asunnottomat eivät ole läheskään aina itse syyllisiä siihen ettei kohtuuhintaista asuntoa ole heille ollut tarjolla. Tai sitten minkäänlaista asuntoa. Myös luottotiedot voi mennä ilman omaa syytä. Köyhyys itsessään aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Ja sitten asunnottomille tarjoillaan asuntojen sijasta sääliä. Myötätuntoa ne tarvii.Onhan se aika rajua.
Kesällä nyt tietty tarkenee kelien puolesta, mutta talvi ja syyskylmätkin jo ovat eri asia.
Puhumattakaan tosiaan siitä, mitä se tekee mielelle, kun on vuosia asunnottomana sekä sen tiedon kanssa, että siinä voi mennä vuosiakin, ennen kuin saa asunnon. Jos lainkaan.
Ja nuo yömajat kuulemma ovat aika karseita paikkoja, minkä vuoksi ainakin vähän asiallisemmat asunnottomat niitä karttaa.
Eli niissä on juurikin kuka mistäkin umpisekaisin olevaa sakkia, varastetaan ja on väkivaltaakin.
Itsekin joskus tuli ihan uteliaisuudesta kokeiltua asunnottomien elämäntyyliä ja rankalta tuntui, eli jos oikeasti joutuisi asunnottomaksi, niin saattaisi kyllä samantien pimahtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se aika rajua.
Kesällä nyt tietty tarkenee kelien puolesta, mutta talvi ja syyskylmätkin jo ovat eri asia.
Puhumattakaan tosiaan siitä, mitä se tekee mielelle, kun on vuosia asunnottomana sekä sen tiedon kanssa, että siinä voi mennä vuosiakin, ennen kuin saa asunnon. Jos lainkaan.
Ja nuo yömajat kuulemma ovat aika karseita paikkoja, minkä vuoksi ainakin vähän asiallisemmat asunnottomat niitä karttaa.
Eli niissä on juurikin kuka mistäkin umpisekaisin olevaa sakkia, varastetaan ja on väkivaltaakin.
Itsekin joskus tuli ihan uteliaisuudesta kokeiltua asunnottomien elämäntyyliä ja rankalta tuntui, eli jos oikeasti joutuisi asunnottomaksi, niin saattaisi kyllä samantien pimahtaa.Aikas solmuun saanu asiansa jos asunnottomaksi joutuu kun pystyykö edes lain mukaan ihmistä häätää kadulle. Päihteiden käyttäjillä ei mitään ihmeellistä jos häätöjä.Vuokran maksaa eikä aiheuta häiriöitä.Mitä järkeä siinä on kun esim helsingissä asunnottomat vaeltaa kuin zompiet.Kerran jos joutuu asunnottomaksi niin voi joutua toisenkin kerran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus hurjassa nuoruudessa tuli hengailtua kaduilla useita öitä ihan vain seikkailunhalusta. Jo pari perättäistä kadulla vietettyä yötä suomen kesässä on rankkaa puuhaa. Ei hajuakaan miten joku ihminen voi Suomen sääolosuhteissa elää useita vuosiakin asunnottomana vuoden ympäri ja selvitä ylipäänsä hengissä. Saati täysijärkisenä. Jos satut olemaan täysin raitis mutta joutunut asunnottomaksi sinulle tarjotaan jotain märkiä alkoholistien asuntoloita majapaikaksi.
Ja sitten asunnottomille tarjoillaan asuntojen sijasta sääliä. Myötätuntoa ne tarvii.Myötä tunto ja sääli on aika pitkälti samoja asioita loppuviimeksi.
Mutta totta kirjoitat muuten, tarjotaan ennemmin asuntoa kuin sääliä/myötätuntoa. Se oli sun pointtisi, eikö?
- Anonyymi
Mitään helkkarin myötätuntoa sellaista kohtaan kuka ryyppää ja mekastaa asunnossaan ja jättää vuokriaan maksamatta sitten häätö-ei kiinnosta vaikka asunnoton tuon jälkeen. Omasta nupista asunnottomuus johtuu. Jos syvästi masentunut henkilö niin ei sillon asioitaan kykene hoitaan vaan tarvis ulkopuolista apua. Masennuksen päälle alkoholia niin se on siinä.
- Anonyymi
Omakohtaisen kokemuksen mukaan nämä viina ja päihdeveijot saavat sossusta & kelasta kaiken mahdollisen avun ja aina löytyy kämppä vaikka rahat on juotu tai rännitetty. Lisäksi heillä on helvetisti kaikkia säätiöitä, jotka auttavat. Yhdelle tutulle tapaukselle maksoivat rästivuokria monta kertaa ja hommasivat kämppää vaikka tällä tyypillä ei ole aikomustakaan lopettaa sekoilua.
Itse sairastan epilepsiaa. Olen juonut elämässä ehkä kaksi humalatilaa, eli siinä jotain minun päihteidenkäytöstäni. En niitä käytä. Kun työsuhde vuosia sitten päättyi epilepsia takia, niin seurasi helvetinmoinen tappelu siitä lankeaako minulle karenssi vai ei. Tässä kesti puoli vuotta. Sinä aikana ei herunut mitään tukea tai apua sossusta. Voivottelua vain. Kun kämppä oli menossa alta, niin kehoitettiin vain menemään yömajaan. Siinä kiitos 200k maksettu veroja tämän valtion hyväksi.
Lopputulos. Neljä vitun vuotta asunnottomana ja jokaisessa asuntojonossa. Tänä aikana kävin koko ajan töissä ja maksoin velkani pois, jotka aiheutuivat tuosta puolen vuoden piinasta. Jos jotain mielenterveyttä oli jäljellä niin se jäi tähän kokemukseen. - Anonyymi
Niimpä,sairaus onkin sitten eri asia ja kyllä sillon asunto olis saatava mutta jos henkilöllä syvä depressio niin voi olla kykenemätön hoitaan asioitansa. On se perhana kanssa että henkilöillä asuntoja jotka eivät pysty muuta tekeen kun ryyppään tai käyttää huumeita.
- Anonyymi
Eikös niille sairaille tai tukea tarvitseville ole olemassa joka kaupungissa niitä
tukiasuntoja ja monet säätiöt tukevat sivuraiteille joutuneita .
mekin myytiin yks asunto Y-säätiölle, mitä asuttaa tuettavia.
Mutta jos itse heittää asiat läskiksi, niin ei kukaan tue häntä loputtomiin.
Se on oikein, että narkkarit on kaduilla kun ei osata olla asunnoissa ihmisiksi.
- Anonyymi
Asunnottomuus itsessään ei ole mikään juttu tai verrannollinen köyhyyteen.
Asumiseen liittyvät järjestelmät ovat syinä siihen, miksi puumetsien ja tiilenteon maassa ei ihmisille riitä puita tai kiviä mistä koppeja latoa. - Anonyymi
6 kk autossa, ihan ok minulle. Jossain maaseudulla on tilaa ja saa hiljentyä, nytkin oon autossa, yön satoi vettä ja ihana syksyinen luonto ympärillä.
- Anonyymi
Kyllä autossakin pärjää, on ainakin tosiaan sateelta suojassa ja jos kylmä tulee, niin auto hetkeksi aikaa käyntiin, jolloin lämpiää.
- Anonyymi
Mulla kävi ihan hyvin aika pitkän asunnottomuuden jälkeen.
Sain eräältä sukulaiselta perintöä reilu 58000€.
Ostin tuosta rahasta pienen mökin, missä nyt sattui vielä olemaan luvat ympärivuotiseen asumiseen, mistä yllätyin vähän. Lähinnä kun tämä mökki on kuitenkin enemmänkin saunamökki, neliöitäkin on hieman vajaa 20. Sisältäen saunapuolen ja tämä pukkari on muutettu asuintilaksi, missä nyt tietty mahtuu vaihtamaan vaatteet, mutta tässä on laveri, pöytä ym.
Vaikka ei sen puoleen, olisin muuttanut tähän pysyvästi asumaan joka tapauksessa mutta silti.
Ostin tämän ihan sillä, kun hinta oli mitä oli ja sain sen tingattua vielä 23000 euroon ja on kuitenkin 2000-luvulla rakennettu ihan ok kokoisella tontilla ja hieman syrjässä kaikessa, asuinpaikkakuntakin vaihtui samalla, mikä oli hyvä juttu.
On tämä vähän kyllä metka paikka sinänsä, kun tontilla on vielä 10 neliön "vierasmökki" ja ja tieliikennekäytöstä poistettu asuntovaunu, mikä nyt toimittaa lähinnä keittiön virkaa. Kun toisaalta tuntuu että olisi ollut loogisempaa rakentaa tänne vaikka yksi edes 30-40 neliön mökki ja siihen sitten sauna ym lisäksi, kun nyt tässä tosiaan kaikki on ähän kuin ripoteltu pitkin tonttia..
Mutta samapa tuo, nyt on ainakin koti eikä tarvitse asua enää taivasalla.
Maksoin vielä velat pois, mitä mulla oli noin 9000€, ostin halvan auton ja hoitelin asioitani kuntoon muutenkin. Perinnöstä jäi vielä ylikin.
Tietysti jos saisi vielä työpaikankin, niin olisi hyvä, mutta tämäkin on tosi hyvä tilanne jo ja olen "takaisin yhteiskunnassa".
Jätin kaiken taakseni tuolloin, kun perintöasiat tuli selviksi enkä ole katunut yhtään. Tietenkään kun en menettänyt mitään.
Asunnottomuuteni syistä nyt ei kenenkään tarvitse alkaa saarnata tai sössöttää että mitäs ryssit asiasi alunperinkin tms. Tai kuten yksi "sosiaalitantta" tai sellaisena esiintyvä näissä muutamissa ketjuissa, joka aina vaahtoaa, että apua annetaan sitä haluaville, pitää vain anoa ja haluta edunvalvontaan ja holhoukseen, niin kaikki hoituu. Ja kehuu itseään joksikin pelastavaksi enkeliksi, joka nostaa viikoittain aina asunnottomia takaisin yhteiskunnan ja sen tukien piiriin. Ja mitä hän nyt mesoaakin.
Syyt asunnottomuuteeni oli osaksi omaa syytäni, totta, ja toiseksi osaksi olosuhteista johtuvia joille en voinut mitään.
Ja sitä on turha meuhkata, että pitää hoitaa asunnottomanakin olleessaan asiansa mallikkaasti. Kehtaan kokemuksestani johtuen väittää, että ainakin pitkäaikaisasunnottomalla tulee jossain vaiheessa se tilanne eteen, että voimat ei riitä enää hoitamaan asioita täysipainoisesti, kadulla eläminen ja siellä selviäminen vie niin ison osan voimavaroista, ettei vaan jaksa. Ja vielä, että selviää niin, jottei sekoa. Päihteisiin tai muuten vaan.
Itse en onneksi seonnut huumeisiin, niistä on aina ollut pokkaa ja kanttia pysyä erossa, mutta viinaa meni jonkun verran jossain vaiheessa.
Sekin muuten jäi tykkänään ja tulee pysymään jatkossakin tykkänään pois mun elämästäni, kun sain asiat kuntoon. - Anonyymi
Asunnottomuuden ongelma on peseminen, itsensä peseminen ja vaatteiden peseminen. Myös yöpesän valinta on suoritettava huolella, että paikka ei ole kostea tai väkivalta voi yllättää nukkuessa. Jos ihminen on syrjäytetty tulottomuuteen voivat päivät ja viikot mennä nukkuessa. Myös katujen katselu tuo näköpiiriin tyhjiä pulloja tai pudonnutta rahaa. Joka sitten vaihtuu kätevästi makkaraan. Myös ravinnon valmistus on köyhyydessä vaikeaa. Mutta aktiivisuudella voidaan löytää tarvittava päivittäinen rahoitus ravintoon.
- Anonyymi
Asuin aika pitkään autossa, eli olin ainakin virallisesti asunnoton.
Töissä kyllä kävin ison osan tuosta ajasta, mikä nyt ainakin auttoi pitämään auton kunnossa ja sai rahaa muuhunkin elämiseen.
Tietty kun vuokrakuluja ei ollut, niin sain säästöönkin tuona aikana jonkun verran rahaa, vaikka palkkatulot ei nyt isoja ollutkaan.
Karseata aikaa se oli, vaikka nyt tietty siihen tottuikin, että eli autossa siinä, missä muut asunnossa. Ja olihan siinä nyt tietty taas puolensakin.
Käytännön asiat nyt oli aika hankalia ainakin ajoittain, juurikin tuo peseytyminen, pyykkääminen, ruuan valmistaminen jne.
Kesällä nyt pystyi peseytymään luonnon vesissä, mutta muuten. No, uimahallit tuli myös erityisen tutuiksi, vaikka eihän niissä ollut varaa/raskinut joka päivä käydä.
Onneksi noita itsepalvelupesuloita oli jo tuolloin, niin sai nyt vaatteita pestyä sielläkin, jos ei saanut esim kenenkään tutun luona niitä pestyä. - Anonyymi
Juuri uutisoitiin että meillä on satoja tuhansia asuntoja tyhjillään. Monissa kaupungissa saman aikaa etsitään edullista vuokra-asuntoa, joita mm, kaupngella on. Eivät kerro että ne ovat vapaina vaan purkavat mieluummin. Miksi köyhän elämää näin vaikeutetaan? Eikö ne kannataisi vuokrata eikä purkaa? Olen etsinyt joskus itsekin asuntoa ja huomannut että kaupunki purkaa monta kerrostaloa joiden käyttöaste on ollut 65%. Niistä ei kertonut kaupungin asuntotoimisto, tiesi varmasti.
- Anonyymi
Kyllä sellaisella varmaan kuka ollut asunnoton vuosia ja saa 20neliön asunnon vi olla luxusta nukkua talvella patjalla patterin vieressä ja aamulla keittää kaffeet.Mitenkä päihderiippuvainen saa yksin asiansa kuntoon niin ei mitenkään,tarvii henkilön avustamiseen.
- Anonyymi
Siis se jo pelkästään on luksusta, että tosiaan saa asunnon, kun on ollut pitkään asunnoton.
Ihan sama, minkä kokoinen se on. On se sitten 10 tai sadan neliön kämppä.
Ei tarvitse olla tosiaan kelien armoilla ja muukin arkinen asia helpottuu, kun on oma koti.
- Anonyymi
Omakohtainen, karu ja melko pitkäkestoinen kokemus kodittomuudesta. Just tuli 12 vuotta täyteen omissa nimissä olevan katon alla asustelua, ja melkolailla päässyt yli tuon kodittomuusjakson aiheuttamista traumoista. Olin parikymppisen molemmin puolin useampia vuosia siis ilman kotia, johtuen osin kyvyttömyydestä & osaamattomuudesta hoitaa omia asioitaan ja osaltaan vanhempien huonoista taloudellisista ratkaisuista joista minulle jäi parinkymmen kiloeuron ulosottovelat niskaan. nykyään kaikki ihan hyvin, velat lähestulkoon hoidettu, tasapainoista arkea vaimon kanssa elellään. nyt kuitenkin lähipiiriin kuuluva ihminen on menettänyt asuntonsa, ja tilanteen valjetessa taakka tämän henkilön auttamisesta on kaatunut omaan niskaan. tämän ehkä ymmärtää muutkin vastaavaa kokeneet, että jos itsellä "tilaa" on, ei voi olla auttamatta ja jopa majoittamatta kun näkee toisen hädän. kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa, tässä tulee melkoiset takaumat ja ptsd-oireet vahvasti pintaan, kun tavallaan elää uudestaan (toki toisen ihmisen kautta) tuota paskaa läpi. ahdistaa, vituttaa, masentaa todella paljon, ja tiedän ettei oma ahdistus asiasta ole lähelläkään tuota tilannetta suoraan kokevan läheisen tasoa. mutta silti. luulin, että asiat olisivat kodittomien tilanteen suhteen suomessa parantuneet siitä, kun itse olin kadulla. näyttää kuitenkin siltä, että kaikki on paljon vaikeampaa - mihinkään ei pääse paikanpäälle puhumaan tilanteestaan, mihinkään hakemuksiin ei tule vastauksia, asuntojonon tilannetta ei tiedä mitään kautta ja muutenkin suurin osa kaikista vuokrafirmoista vaatii heti kättelyssä hetun, ja jos näkyy mitään tuoreita merkintöjä niin asunnon saamiselle voi heittää hyvästit näiden instanssien kautta. "omana aikanani" pääsi kuitenkin näkemään vuokranantajia/virkailijoita helpostikin fyysisesti, toisin kuin nykyään. palveluita ja luukkuja on enemmän, joista saa kuitenkin vähemmän mitään apua tilanteeseen. meinaa hieman huumori loppua, eikä tekisi mieli valittaa kun itsellä kaikki aika hyvin-on vain todella ankeaa nähdä miten tässä maassa heikoimpia usein kohdellaan.
tsemppiä ja jaksamista kaikille keitä oma tai toisen kodittomuus koskettaa. minä olen elävä esimerkki siitä, että asiat joskus "järjestyy". - Anonyymi
Joskus kestää kauan että löytää edullisen, rauhallisen, siistin ja sopivamman asunnon. On omakohtaista kokemusta. Parveke on hyvä olla. Mieluusti länteen päin. Asiani ovat siis kunnossa työttömyydstäni huolimatta.
Asunnottomuus johtuu elämänhallintaongelmista. Pitää olla henkisesti kunnossa ja Kelan perustoimeentulo järjestettynä. Minusta me tarvitsemme jonkun joka varmista myös nuoremmlta nämä kaksi asiaa ja osaa neuvoa. Sosiaalitoimi on olemassa, mutta sen pitäisi keskittyä henkilöihin joilla todella on ongelmia eikä syyttää kaikkia työttömiä. Ei päästää tilannetta siihen ettei työtön enää jaksa hakea hänelle välttämättömiä ja kuuluvia Kelan etuisuuksia. - Anonyymi
Siinähän sitten on jos päihdeongelmaa ja möykkäämisen ja sen takia kun jättänyt vuokrat maksamatta saa häädön. Tuossa tilanteessa ei varmaankaan naapureita kiinnosta miten häädetylle käy. Ratkaisu olisi se että lopettaa päihteet.Kaveripiirin vaihtaminen.
- Anonyymi
Kaikkea muuta kärsin,mut asuntoa en menetä. Maksan vuokran ja syön vaikka makaronia sitten. Älkää ikinä jättäkö vuokraa sähköä tms maksamatta.
- Anonyymi
Siinähän se sitten onkin jos esim, alkaa ryyppäileen tai muita päihteitä sitten jää vuokraa rästiin.Sittenhän vasta ne ongelmat kuulemma alkaa kun asunnon menettänyt.
- Anonyymi
Niin no ollut elämässäni kaksi kertaa tilanteessa ettei asuntoa ole heti löytynyt, nuorena jäin pidemmäksi aikaa kodittomaksi, siinä tuli sitten kylkiäisenä erittäin paha päihdeongelma, koska ei sitä selvinpäin jaksanut. Nukuin yleisissä vessoissa, kiersin 24/7 huoltsikoita, nukuin myös ulkona pahimpina hetkinä kun ei ollut muuuta suojaa.
Rankkaa se on, enkä toivo sitä kellekkään, ei elämä ole hyvä juttu jos noin pääsee käymään.
Lisäksi vuokranantajien pitäisi ymmärtää että jos ihminen on asunut yms niin mitä vitun väliä niillä luottotieto merkinnöillä on JOS KUITENKIN maksaa vuokrat.
En ymmärrä näitä että asunu 3v yksityisellä maksanut vuokrat ajallaan sitten muuttaa niin ei löydy uutta asuntoa kerenny irtisanoa entisen yms. Niin mitä ne oikein miettii ne vuokranatajat jos toinen on valmis pyytämään entiseltä vuokranantalta jopa suositusta niin ei. Sanotaan vain että en usko että maksat vuokraa vaikka oletkin juuri maksanut kalliimmasta asunnosta 3v viivästymättä kertaakaan. NÄÄ ON KYLLÄ Asioita mit en ymmärrä - Anonyymi
Sellanen joka ollut asunnottomana ja saa vaikka 20neliön asunnon kerrostalosta kyllä kelpaa on tyytyväinen.Päihdeongelmainen masentunut ei oikeen itse kykene hoitaan asioitaan.Päivätoimintopaikkoja on ja yösuojia.
- Anonyymi
Mutta hyvä uutinen mamuja on ilman asuntoa. Näin käy kun ei maksa vuokria niin joutuu pihalle. Mutta mamu yhteisö on iso niin auttavat toinen toistaan ei suomen velvollisuus ole auttaa kun eivät edes vuokria halua maksaa. Minulla on huone tyhjänä mutta tarkkaan harkitsen kuka siihen pääsee. Mamut luulee että mitään ei itse tartte maksaa mutta aina ovat väärässä opetetaan suomen tavoille.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072675Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen202245Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631001797- 1141590
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1661318Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2751130- 711014
- 80984
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920