Hyvän mielen kello

Järkikäteen

Kukaan tuskin välittää, kuka pitää mitäkin ja minkä merkkistä rannekelloa. Eri asia on herätyskellot ja kaappikellot. Vanhanaikainen herätyskello on minun viimeinen toivoni silloin kun en vetää aamulla ajoissa ylös. Se takuttaa jatkuvasti Niin, että pidän makuuhuoneen oven auki ja kellon olohuoneessa. Kaappikello on soinut nyt kaksi viikkoa yötä päivää, enkä ole kuullut valituksia. Päin vastoin olen kuullut, miten mukavaa on kuunnella yksinäisenä yön tunteina kaappikello, jos uni ei tahdo tulla. Yksi selitys tälle ilmiölle on se, että talossamme on niin paljon yksin eläviä ja vanhempia ihmisiä, jotka eivät vähästä häiriinny. Kallisarvoinen kaappikello minulta puuttuu, mutta sota-ajan jälkeen rakennettuja on muutama ja yksi muunlainen. Talossamme lienee yhdessä rapussa melkein joka asunnossa jokin kerran tunnissa soiva peli. Kukaan minua lukuun ottamatta eivät liene asiasta ilmoittaneet isännöitsijälle, mutta sen jutun mukaan isännöitsijä huoltomiehen kanssa otti asiasta itse selvää, että ketään ei voitaisi turhaan syyttää ja näin syyttelyt kilpistyivät siihen, että rappukäytävässä joka kerroksessa on muutama kello tai sen tapainen soittava vehje. Valittaja sai luultavimmin kyydin lääkärille seisottuaan kirveen kanssa asukkaan oven takana ja mietittyään, meneekö säpäleiksi miten helposti. Ääneen muuten. Hoidosta päästyään lienee ajatellut asiaa uudelleen. Tämäkin juttu. Näitähän riittää jokaisesta naapurista.

9

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MuotiakoVaiKauneutta

      Voi sua reppanaa.

    • Hiljaisiahiirulaisia

      Reppana mikä Reppana, mites ite, ootko miten hyvä ihminen sanomaan tuollaisia. Muuten kello soittaa minulla mieltä ja oloa rauhoittaen ja onhan sekin vanhukselle juttuseuraa, jos muita juttukumppaneita puuttuu. Kun kertoilee asiansa, ei kuulu vastaväitteitä eikä ivanaurua, joka usein kuuluu, jos vanhempi uskaltaa avata suunsa. Nämä nuoret eivät ymmärrä vanhempien mieltymystä kaappikelloihin. Nykyään kellot ovat pattereilla käyviä kun taas ennen vanhaan kellot olivat kaikki vedettäviä ja isäntä piti kunnia-asianaan vetää kodin kaappikellon. Kun minä uskalsin jättää talossamme kellon soittamaan yön ajaksi, odotin mellakkaa, mutta ilokseni huomasin muidenkin pitävän kelloni äänestä. Kelloni on rautalankakiekkoa vasaroiva kaappikello ja sen ääni on kantava, mutta hiljainen, johtuen siitä, että kello on asetettu olo ja makuuhuoneen väliseinään jonka alla eikä yllä kulje putkia, joten ääni ei kaiu minnekkään. Jos ääni kaikuu, se kaikuu patterikellosta, joka sijaitsee kirjahyllyssä ja soittaa englantilaista westminster abbeyn kellon sävelmää. Se soittaa viimeisen kerran illalla kymmenen aikaan ja aamulla soittaa ensi kerran kuuden aikaan. Siinä on yösoiton poisto, joka on yleinen uusissa kaappikelloissa. Ääni kantaa patterin putkia pitkin läpi yläkerran ja toisella seinällä seinän takana ja lattiassa kulkevien vesiputkien kautta. Kukaan ei ole valittanut. Olen hyvin hiljainen eikä elämän kumppanini päästä ääntä pitempään kotona päivittäin, vaikka kommunikoimme muuten. Näin kello on tullut meille tärkeäksi enkä näe syytä, miksi jokainen ihminen ei voisi kerrostalossa soittaa öisinkin tasatunnein kelloa mutta herkempien naapurien avuksi yleensä hankitaan yösoiton poisto tai sammutetaan kello yöksi ja laitetaan aamulla taas päälle ja aikaan. Joskus laitan aave Marian soitannoksi ja nautin täysin siemauksin kellostani.

    • NäinOnNäppylät

      Tulee hyvä mieli kun vilkaisee ranteessa kiiltelevää Rolexia. Tietää kuuluvansa yhteiskunnan eliittiin.

      • enOleSairasEnÄitikerto

        Ei, kyllä naapurien kiusaaminen ja sen tutkiminen päätyönä on kaiken hienointa mitä ihminen voi tehdä ja sitten siitä raportointi Suoleen, kyllä sitä tuntee olonsa hienoksi ja viisaaksi ihmiseksi.


    • Kenellepämuulle

      Minun naapurini ovat fiksuja, monikansallisia ihmisiä, jotka eivät ole erityisemmin huudelleet tai paiskoneet ovia tai hakanneet seiniä. Päin vastoin, heitä voi tervehtiä ulos mennessä ja ovat hyvin itsenäisiä ihmisiä, jotka vetäytyvät kotiinsa työpäivän jälkeen, eikä ulkopuolella tapahtuva häiritse heitä. Siksi minä kehuisin heitä pärjäävinä erilaisten ihmisten kanssa. Itse en erityisemmin välitä liian läheisistä väleistä naapureihin eikä tunnu kukaan muukaan välittävän, kuin kyselee "mitenkä voitte"? "Kiitos hyvinhän meillä." Näin asukkaana tunnen hyvää mieltä lähinaapureita ajatellessani.

      • koulutuksellaHyväAsunto

        Aika vinkeitä kommuuneja ilmeisesti nuo nuo monikansallisten valtaamat talot?
        Sovit hyvin joukkoon!


      • Hyväontaas

        Ja pyyhkivät vasemmalla ...


    • Auringonmukaan

      Oli väärä aihe edellä. Minä uskon, että naapurini ainakin käyvät töissä ja eläkeläisetkään eivät valita mistään eikä ainakaan kelloista. Minun kelloni on henkilökohtainen valinta minulle ja soitan sitä niin, että se tuottaa iloa, ei ärsytä eikä kenenkään tarvitse itkeä vaan lähinaapureita viime aikoina kolme lienee; jos oikeassa olen; hankkinut kaappikellon. Tämä on heidän henkilökohtainen kannan ostonsa kello-kysymykseen.

    • Auringonmukaan

      Tämä rouva joka kuljeskeli kirveen kanssa, oli ottanut kirveen tuli tueksi aivan ajatuksissaan. Oven takaa yllätti naapuri ja huoltomies talutti rouvan nukkumaan. Rouva osti itsekin soittavan vehkeen ja en ole minä häntä ikinä oven takana nähnyt. Miten lie totta. Näitä juttuja riittää. Myös minä pidän kelloltasikin päällä öisin ja tuskin korvin kuultavan kellon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      303
      2266
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2095
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1802
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1713
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1675
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1566
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1384
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      118
      1354
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1349
    Aihe