Onko täällä muita ns. hiukan "vajaakuntoisia", jotka haaveilevat ulkomailla oleskelusta/työskentelystä/opiskelusta? Tai ovat kokeneet ulkomailla opiskelun/työskentelyn? Itselläni on oikealla lääkityksellä hyvin hallussa oleva "vaikea" mielenterveysongelma (joka siis ei haittaa arjen toimintaani juuri mitenkään) ja olen tässä kymmenisen vuotta miettinyt omia tulevaisuudennäkymiäni Suomessa ja mahdollisesti Suomen ulkopuolella. Ikää minulla on jo hiukan päälle 30-vuotta ja taskusta löytyy maisterin paperit (STEM-aineesta). Osaan suomea, ruotsia ja englantia, mutta olisin kyllä valmis opettelemaan jonkun uudenkin kielen. Kavereita tai ystäviä minulla ei ole, ei ole perhettä, tai oikeastaan mitään muitakaan siteitä Suomeen sukulaisia lukuunottamatta (joita näen aniharvoin). Miinuksena minulta puuttuu myös lähes kokonaan työkokemus (pieniä pätkiä siellä täällä), armeijasta sain vapautuksen (enkä siis ole käynyt armeijaa enkä siviilipalvelusta) eikä minulla ole ajokorttia (mikä varmaan eliminoi jotkin maat kuten USA, jossa autoilu on käytännössä pakollista). Parisuhdetta/lapsia en ajatellut alkaa enää hankkimaan, joten Suomen käsittääkseni hyvä lastenhoito/päiväkoti/koulujärjestelmä on minulle ihan samantekevää. Plussana voisin sanoa, että asun vuokralla eikä minulla ole velkoja.
Vaikka ymmärrän että tilanteeni ei ole optimaalinen ulkomaille lähdön kannalta, on minulla kuitenkin toivoa tulevaisuuden suhteen ja olen luonteeltani optimisti. Ei ole ollut varaa masentua liiaksi ja tuhlata elämääni sängynpohjalla tai päihtyneenä. En ole koskaan asunut Suomen ulkopuolella, mutta Suomen sisällä olen liikkunut paikkakunnasta toiseen esim. opiskelujen takia. Elän askeettisesti, minulla on käsittääkseni Suomen mittakaavassakin katsottuna köyhyysrajan alittavat tulot eikä tulevaisuus Suomessa näiltä osin vaikuta kovin hyvältä. Käsittääkseni loputtomalla oikeistohallinnolla Suomessa ei ole mitään aikomustakaan helpottaa pienituloisten elämää. En vihaa Suomea, mutta oma realistinen arvioni tämän maan työttömien tai mielenterveysongelmaisten tulevaisuudesta ei kyllä ole mikään kovin ruusuinen.
Palatakseni alun kysymyksiin: onko täällä muita samoja "ongelmia" omaavia henkilöitä, jotka kuitenkin ovat päässeet ja uskaltaneet lähteä Suomesta johonkin toiseen maahan? Mihin maahan kannattaisi lähteä ja miksi?
Vajaakuntoisena ulkomaille
Ulkomaille
0
202
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708