Vaihdoin terveyspalvelut Teerijärvelle!

lainvastaista

Olen käyttänyt noin reilun vuoden ajan Keski-Pohjanmaan keskussairaalan ja Soiten palveluja. Tuon esille seuraavia mielipiteitäni:

Valtakunnan tasolla Keski-Pohjanmaa on saanut kiitosta sosiaali- ja terveyspalvelujen ennakkoluulottomasta kehittämisestä viime vuosien aikana, eikä turhaan!
Asiakkaiden ja potilaiden tarpeet ovat ohjanneet palveluiden kehittämistä ja tuottamista. Ihminen on ollut ja on keskiössä.
Voin oman kokemukseni perusteella sanoa, että kyseessä ei ole sanahelinää, vaan todellisuutta. Olen saanut sellaista hoitoa ja palvelua, jota en itse terveydenhuollon ammattilaisena ole voinut edes haaveilla!

Näin ei voi sanoa kuntayhtymä kaksineuvoisen toiminnasta.
Puhumattakaan sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistyöstä kuntayhtymässä. Mitään laatuohjelmiahan ei kuntayhtymässä ole. Mikä sinällään on hyvin erikoista, kun ottaa huomioon kuntayhtymän hoivan- ja hoidon johtajien palkkakehityksen!
Palkkansa eteen yleensä pitää olla näyttöä. Ei riitä, että on "säästetty"! Näyttää siltä, että kuntayhtymän yhtymähallitusta vedätetään kunnolla. Kyseiset hoitopuolen johtajat ovat saaneet yhtymähallituksen siunauksen kuntayhtymän johtajan esityksiin viran muutoksista (Pusa ja myöhemmin Perkkalainen) palkan korotuksista. Tämä on Etelä-Pohjanmaan soten ohjeistusten vastaista toimintaa. Selkeät ohjeistukset on annettu, että pysyvistä virkamuutoksista ja palkankorotuksista on pitäydyttävä. Mitä tekee kuntayhtymän johtaja ja hallitus? Ei noudata ohjeistuksia. Tätä asiaa on viety eteenpäin.
Kehittämistyötä ei ole se, että viedään yhtäkkisesti perusterveydenhuollon palvelut suurimmaksi osin Kantakauhavalle.
Jätetään ne eniten terveyspalveluja tarvitsevat monisairaat, vanhukset ja pikkulapsiperheet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmaiset lähes heitteille. Ilman mitään palveluohjausta.
On kyseessä monien lakien rikkomuksista kuntayhtymän toiminnassa!
On käsittämätöntä se, että Evijärven kunnanjohtaja (ei ainuttakaan kommentointia) ja luottamushenkilöstö ja kuntayhtymä kaksineuvoisen yhtymähallitukseen kuuluvat henkilöt eivät ole pitäneet millään tavoin omien kuntalaisten puolta?

Kuntayhtymän johdon toiminta ja tiedottaminen on todistetusti valheellista ja harhaan johtavaa. Mikä on sinällään erikoista viranhaltijalta, jonka tulee pysyä totuudessa.
Miksi tähän ei ole puututtu, kun kuntayhtymän hallituksen puheenjohtajalla on esimm. rikosoikeudellinen virkavastuussa. Miten hän on toiminut? Onko toiminta ollut oikeudenmukaista ja hyvään hallintotapaan kuuluvaa? Ei ole.

Vielä Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Soiten palveluista. Olen suomenkielinen. Kun olen soittanutTeerijärven terveysasemalle, siellä on saattanut vastata sairaanhoitaja ruotsinkielellä. Puhun suomenkieltä. Hoitaja vaihtaa suomenkielellä.
Ei mitään ongelmaa! Palvelu on erinomaista. Tk lääkärin vastaanotto on järjestynyt pikaisesti. Lääkärit ovat olleet kaikki yleislääketieteen erikoislääkärietä, kokeneita lääkäreiltä. Joissakin tapauksissa on ihmetelty kaksineuvoisen lääkäreiden ohjeistuksia ja määräyksiä, valitettavasti.
Aina on saanut lähetteen tarvittaessa heti erikoissairaanhoitoon Kokkolaan.
Olen saanut asianmukaista, ihmisarvoani kunnioittavaa palvelua ja hoitoa.

Mutta, miten ne ihmiset, joilla ei ole voimia kysyä omia oikeuksiaan?

Mikä taho puuttuu tähän ala-arvoiseen ihmisarvoiseen toimintaan?
Monelta valvovalta taholta (Valvira, Avi ,STM) todeltaan, on lakien valtaista. Teidän pitää tehdä kantelu!
Kuka, mikä taho tekee sen? Meidän kuntalaisten tulisi tehdä se!
Kokoonnutaan ja puolustetaan omia ja ennen kaikkia niiden kaikista heikompi osaisten kohtaloa ja samalla annamme selkeän vastalauseen kuntayhtymän virkamiesjohdon epärehelliseen toimintaan.

8

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemuksenitoisenlainen

      Kun tuohon aikaan aamuyöstä päästelee edellisen kaltaista tekstiä niin tulee mieleen että jäikö iltalääkkeet ottamatta vai tuliko otettua tuplat?

      • yötönyökkö

        On olemassa yötyötä tekeviäkin, jotka eivät nuku yövuorossa.
        Tuplalääkityksillä ei tuollaista tekstiä kirjoiteta.


    • soitehyvä

      Kiitos todella hyvästä kirjoituksesta !
      Olen kanssasi aivan samaa mieltä.
      Olen aikaisemminkin Evijärvi-palstalla tuonut esille,onko Evijärvi harkinnut kokonaan Soiteen siirtymistään sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessa.

    • soitenlaadunhallintaa

      28.03.2018 Keski-Pohjanmaa

      Soite:lle myönnettiin maakuntatasoinen laaduntunnustus ensimmäisenä Suomessa

      "Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite:lle myönnettiin ensimmäisenä Suomessa maakuntatasoinen laaduntunnustus.
      Soite-kuntayhtymän tunnuslause on ”Ihminen keskiössä”.
      Tunnuslauseen ja perusperiaatteen ympärille tiivistyy koko keskipohjalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusajatus.
      Jäsenkuntia Soite-kuntayhtymässä on kymmenen, joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 78 000 henkilöä, mutta käytännössä Soite-kuntayhtymään kuuluva erikoissairaanhoidon osa, Keski-Pohjanmaan keskussairaala, on lähin päivystävä sairaala noin 200 000 asukkaalle.
      Sosiaali- ja terveydenhuollon laatuohjelman mukaisia laaduntunnustuksia myönnettiin yhteensä neljälle organisaatiolle perjantaina pidetyssä SHQS- työryhmän kokouksessa."

      • mauno

        Olis mielenkiintoista tietää mikä oli Perkkalaisen motiivi palata takaisin kuntayhtymänjohtoon .


      • Justniiiiiin

        Missäs paska, jos ei rattaassa.


      • muisteluja

        Ihan muistin virkistykseksi!!
        Kuntayhtymän johtaja Pusan lähdettyä 2017, nimenomaan Evijärven ja Lappajärven kuntayhtymähallituksen jäsenet olivat asialla, että Perkkalainen palaisi takaisin töihin eläkkeeltä.
        Tätä varten yhtymähallituksessa Lappajärven edustaja teki esityksen, että kuntayhtymän johtajan pätevyysvaatimusta muutetaan ylemmästä korkeakoulututkinnosta korkeakoulututkinnoksi. (katso yhtymähallituksen pöytäkirjat alkuvuosi 2017)Evijärven, Lappajärven ja osa Kauhavan mm. Kortesjärven edustajat äänestivät tämän ehdotuksen puolesta. Tämä viran kelpoisuusvaatimuksen muutos sen vuoksi, että näin Perkkalaisella oli mahdollisuus hakea virkaa. Hänellähän ei ole kuin hallintonotaarin tutkinto, joka on alempi korkeakoulututkinto.

        Hallintonotaarikoulutusta ei enää ole, vaan julkisoikeuden ja julkishallinnon lukijoiden alempi korkeakoulututkinto on nykyisin hallintotieteiden kandidaatti, eli se on se alempi osa hallintotieteiden maisterin tutkintoa.

        Perkkalaisen vasta ehdokkaalla oli ylempi korkeakoulututkinto, yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinto. Valintaprosessi tapahtui keväällä 2017. Hakijoita kuntayhtymän johtajan virkaan oli 12. Muun muassa kuntayhtymän johtoryhmä vastusti Perkkalaisen valintaa, puhumattakaan Kauhavan kaupunginjohtaja Lumiota! Heidän ehdokkaansahan oli Alajärven perusturvan johtaja Tarja Penninkangas (ylempi korkeakoulututkinto), joka on oman nyt työnsä ohessa yksi Etelä-Pohjanmaan soten vastuuvalmistelijoista.

        Näin jälkiviisaana voi ajatella, kannattiko Evijärven ja Lappajärven taktikointi tuolloin Perkkalaisen hyväksi?
        Molemmat kunnat menettivät lääkärin vastaanottotoiminnan Kantakauhavalle. Perkkalainen käänsi totaalisesti takkinsa! Mikä sinällään on hyvin erikoista ja ihmetystä herättävää. Hänellä olisi ollut täydet valtuudet toimia toisin.
        Aivan samalla tavoin kuin muualla Etelä-Pohjanmaalla on toimittu. Eli harkitusti suunniteltu ja odoteltu soten edistymistä. Missään muualla koko Pohjanmaan alueella ei ole tapahtunut niin totaalista palvelujen alasajoa kuin kuntayhtymä kaksineuvoisen alueella.


      • mauno

        Eli Lappajärvi ja Evijärvi tekivät itselleen myyrän työn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe