Merivesi pentteriin

pumpatkaapojat

Ajatuksena on laittaa pentterin altaaseen merivesipumppu. Veden voisi ottaa esim wc-huuhtelun läpiviennin letkusta. Millainen Y-, tai T-haara letkuun olisi paras?
Halpakauppojen muovinen haara ei tunnu kovin luotettavalta. Venehän on kuitenkin niin tiivis kuin heikoin paikka on.

24

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Muovihan on metallia parempi kun ei ole sinkkikatoa. Marelon tai Trudesig on sopiva brandi.

    • multiwaydistributor

      Laita pronssinen haarakappale läpivientihanaan ja haaroituskappaleesta letkut tarvitsemiisi kohteisiin, vaikkapa kansihuuhtelupumppua varten pesualtaan lisäksi. Jos et tarvitse kaikkia haaroja, ruuvaa tulpat turhiin.
      Tälllaista tarkoitan:
      https://www.svb24.com/en/vetus-multi-way-distributors.html

    • Tyrnäväntorpedo

      Kannattaa varmistaa ettei WC-tiivisteet vuoda takaisin. Mitään erityistä syytä ei ole valmistaa WC-pumppuja sellaisiksi että ne on täysin tiiviitä eikä niissä olisi virtausta pumpatessa hieman myös tuloletkun suuntaan.

    • Ihfii

      Ja hiilitabletteja reissuille mukaan. Sieltä paskapytystä ne pöpöt kyllä löytävät tiensä sinne pentterin hanaan, vuotaa sitten tiivisteet tai ei.

      • Käsienpesu.AjaO

        Ok! Mutta miksi?


      • peltivatsa

        Jaa onko noin. Minulla on jo 12 vuotta ollut ratkaisu jossa samasta läpiviennistä otetaan merivesijärjestelmön vesi wc-pyttyyn ja merivesipumpulle, josta taas painevesi pentteriin, vessan lavuaariin ja kannen huuhteluletkuun. Penterissä käytetään merivettä paljon esitiskausket, perunoidenpesu jne. Hiilitablettea ei ole tarvittu, päin vastoin.

        Läpivienti on 60 cm syvyydessä ja pumppu 10 cm vesilinjan yläpuolella ja WC:n käsipumppu varmaan vähintään 60 cm sen yläpuolella. Hyvin on toiminut.


      • Riippuu asennuksesta. Minullakin on vain yksi merivesiotto. Pentterin haarasta on matkaa jotain 5 metriä wc-pyttyyn. Ei ole ollut ongelmia. Ne pöpöt on mun käsittääkseni vaarallisia silloin, jos niitä on paljon. Juttelin tästä kerran yhden alallaan arvostetun amerikkalaisen biokemian professorin kanssa. Hän oli sitä mieltä, että jos uimarannalla on pieni määrä jotain kolibakteereja ja uimaranta suljetaan, sairastumisen riski on kuitenkin yleensä hyvin pieni. Ja tällöin oli kyse venäläisestä uimarannasta, jotka yleensä on todella saastaisia suomalaisiin verrattuna. Lapsiperheessä niitä pöpöjä ei voi estää jonkun verran leviämästä kuitenkaan.


      • Onko.näyttöä

        Onko tuo pelkkä arvelu vai löytyykö mikrobinäytteisiin perustuvia havaintoja? Luulisin että suurempi riski saada mikrobeja pesuveteen on merivesipumpun käyttäminen satamissa asutuskeskusten lähellä.
        Tietysti putkistoon voi laittaa aktiivihiilisuodattimen. Sillä voi olla psyykinen apu, jos ei muuta.


      • pönttöukko

        Miten ne sieltä pöntöstä merivesipumppuun tulisi ne pöpöt? Tai edes siitä wc pöntön pumpusta. Helpommin se pumppu imee pojan läpiviennin kautta merivettä kun mahdollisesti huonosti tiivistetyn we pöntön pumpun tiivisteiden / lääpien läpi. Tietysti jos merivesilinja menee tukkoon, niin imu voisi tapahtua pöntösä.


      • Jcbf

        Ne pöpöt eivät välitä pätkääkään siitä, mihin suuntaan se vesi siellä letkussa toisinaan kulkee. Ne jatkavat letkun sisäpinnalla leviämistä, kunnes ne löytyvät myös pentterin hanan päästä. Onko niitä sitten vatsatautiin riittävä määrä, on jokaisen oma riski. Itse en tiskialtaaseen moista vettä kelpuuta.


      • Jcbf kirjoitti:

        Ne pöpöt eivät välitä pätkääkään siitä, mihin suuntaan se vesi siellä letkussa toisinaan kulkee. Ne jatkavat letkun sisäpinnalla leviämistä, kunnes ne löytyvät myös pentterin hanan päästä. Onko niitä sitten vatsatautiin riittävä määrä, on jokaisen oma riski. Itse en tiskialtaaseen moista vettä kelpuuta.

        Merivettä ei muutenkaan juoda eikä edes käytetä tiskauksessa. Perunoiden keitossa ulostebakteerit kuolee.


    • Nokianmalliin
      • vähänreikiärunkoon

        Niinpä. Riski bakteerikontaminaatioon toki syntyy, jos pesuveden sisäänotto yhdistetään septitankin letkuun.

        Omassa veneessäni on muuten vain kaksi läpivientiä merivedelle. Toinen on vessan tyhjennystä varten. Toiseen läpivientihanaan on haaroituskappaleella yhdistetty kaikki muut meriveden otot: moottorin jäähdytysveden otto, kansihuutelupumppu, vessan huuhtelun imu... Suunnittelijan/valmistajan ajatus on ollut vedenalaisten runkoläpivientientien minimointi. Läpivientihanat ovat komposiittihanoja (Trudesign), jotka eivät jumitu eivätkä vaadi erityistä huoltoa. Hyvin on toiminut yli 20 v tähän mennessä.


      • seppomartti
        vähänreikiärunkoon kirjoitti:

        Niinpä. Riski bakteerikontaminaatioon toki syntyy, jos pesuveden sisäänotto yhdistetään septitankin letkuun.

        Omassa veneessäni on muuten vain kaksi läpivientiä merivedelle. Toinen on vessan tyhjennystä varten. Toiseen läpivientihanaan on haaroituskappaleella yhdistetty kaikki muut meriveden otot: moottorin jäähdytysveden otto, kansihuutelupumppu, vessan huuhtelun imu... Suunnittelijan/valmistajan ajatus on ollut vedenalaisten runkoläpivientientien minimointi. Läpivientihanat ovat komposiittihanoja (Trudesign), jotka eivät jumitu eivätkä vaadi erityistä huoltoa. Hyvin on toiminut yli 20 v tähän mennessä.

        "vähänreikiärunkoon " on hyvä periaate. Yllä kuvatussa järjestelyssä on yksi haitta. Moottorin käydessä se imee niin voimakkaasti vettä, ettei WC:n käsipumpu toimita huuhteluvettä vaan on venttiilit jumissa. Jos WC ja veden sisäänotto ovat laidalla niin kallistuneena moottori ottaisi ilmaa. WC:n huuhteluveden pohjaläpivienti ei aina ole sopiva jakotukille- Kannattaa tarkistaa ennen muutostyötä.


      • Vähänreikiärunkoon
        seppomartti kirjoitti:

        "vähänreikiärunkoon " on hyvä periaate. Yllä kuvatussa järjestelyssä on yksi haitta. Moottorin käydessä se imee niin voimakkaasti vettä, ettei WC:n käsipumpu toimita huuhteluvettä vaan on venttiilit jumissa. Jos WC ja veden sisäänotto ovat laidalla niin kallistuneena moottori ottaisi ilmaa. WC:n huuhteluveden pohjaläpivienti ei aina ole sopiva jakotukille- Kannattaa tarkistaa ennen muutostyötä.

        Ainakin Lavac-vessan kanssa systeemi on toiminut ongelmitta kaikissa tilanteissa.


      • seppomartti
        Vähänreikiärunkoon kirjoitti:

        Ainakin Lavac-vessan kanssa systeemi on toiminut ongelmitta kaikissa tilanteissa.

        Lavac onkin hyvä toimintatapa poikkeava. Asiaan myös vaikuttaa myös moottorin jäähdytysveden määrä eli moottorin koko. VP D1-30 ja tavanomainen Jabscon huuhteluveden pumppu eivät ole yhteensopivia samaan veden sisääntuloon.


      • Vähänreikiärunkoon

        No vitun mulkku, nyt sen vasta keroit!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • voimaakone

      Moottorin jäähdytysvedenottoa en yhdistäisi muihin läpivienteihin. Asennuksesta syntyy helposti ongelma jolloin moottori ei saa riittävästi vettä, koska saa ilmaa jostakin muusta kanavasta. Voi toimia normiajossa pitkäänkin, mutta kun joudutaan käyttämään max kierroksia, niin ongelma ilmenee ja pillit huutaa, ison probleeman ainekset on kasassa kun kaikkea konevoimaa tarvitaan oikeasti.

      • kaliberikysymys

        Sulla on varmaankin liian pienikaliberinen läpivienti! 2" pitäisi riittää, jos tavanomainen 30-50 hp diesel. Ellei riitä, laita isompi!
        Kun katsoo minkälainen tulva tulee, kun merellä irrottaa lokianturin, luulisi riittävän...


      • kfjkfkfllrrl
        kaliberikysymys kirjoitti:

        Sulla on varmaankin liian pienikaliberinen läpivienti! 2" pitäisi riittää, jos tavanomainen 30-50 hp diesel. Ellei riitä, laita isompi!
        Kun katsoo minkälainen tulva tulee, kun merellä irrottaa lokianturin, luulisi riittävän...

        Purjeveneen moottorissa todnäk 3/4 tuumaa, ja riittää moottorille. Kai sitä voisi laittaa kalastusaluksista tutut 15 tuuman avopöntöt joista voi myös irroittaa verkot tai ajosiimat jotka on kiertyneet akselin tai potkurin ympärille. Ja samasta rei`ästä voi myös kääntää kääntyvälapaisen potkurin oikeaan suuntaan kuin esim x-yachteissä tai swanin vanhoissa raaseriessa.


    • HivenaineitaYms

      Mihin kaikkeen käytätte merivettä, koneen jäähdytyksen ja kannen pesun lisäksi? Ja onko väliä missä lillutte kun käytätte? Itse en keittäisi edes perunoita jos veneen ympärillä vedessä näkyy sateenkaaren värit, tai jotain epämääräistä kellumassa..

      • murtovesi.ok

        Merivettä käytän paitsi moottorin jäähdytykseen , vessan huuhteluun ja ankkuriketjun pesuun myös watermakeriin juomaveden valmistukseen (isoilla vesillä seilatessa). Pesualtaisiin tulee sähköpumpuista vain makeaa vettä. Tietysti puhtailla murtovesialueilla voi käyttää merivettä tiskivetenä, miksei pottujen keittämiseenkin. Suolaisilla vesillä seilatessa ei juurikaan tule käytettyä merivettä talousvetenä. Esim. vaatteiden pesuun se ei käy - suolaisuus pitää vaatteet aina kosteina.
        Ei kai kukaan käytä isojen satama-altaiden vesiä itsensä tai ruoka-astioidensa pesemiseen?


    • Rautakauppa

      Minulla tullut ja tulee merivesi keittiöön ja wc:n ja lämpimänä. Käytän tiskaukseen veneen pesuun silloin tällöin. Huuhtelen aina astiat makealla vedellä . Tiskauksen jälkeen huuhtelu tapahtuu kuumalla makealla vedellä. Valmistan ruuat aina makeassa vedessä sekä pyyhin pöydät sekkä rätit pesen aktiivihiilisuodattimen kautta tulevalla vedellä myös käteni. Ei ongelmia 37 vuoteen tällä veneellä. Merestä otan omalla pohjaventtiilin kautta meriveden sisään ja tiskaus tapahtuu joskus satamasta lähdettäessä jos vesi näyttää saviselta tai muuta roskaa.

    • seppomartti

      "Mihin kaikkeen käytätte merivettä, koneen jäähdytyksen ja kannen pesun lisäksi? "
      Pitkässä reissussa vettä säästäessä merivedellä tiskataan, pestään ruoka-aineet kuten hedelmät ja juurekset sekä hampaat ja kädet. Nyrkkipyykki, vartalo, tukka pestään merivedessä ja kipparin luvalla huuhdellaan lopuksi makealla vedellä, mitä voidaan säännöstellä esim. antamalla muovipullollinen. Ruoan valmistukseen Välimerellä maks 30% ja Atlantilla maks 50% merivettä ja silloin suolaa ei tietenkään enää lisätä. Tiheässä ankkuripaikassa tai satamassa merivettä ei käytetä pentterissä aikä vesikoneessa laisinkaan..
      Pelkän makean veden käyttö vaatisi ison vesikoneen ja sähkön kulutuksen esim 4 h miehistölle 3-4 viikon legille.
      Aktiivihiilisuodatin merivesilinjassa on hyödytön, ellei sitä yritetä käyttää sinibakteerien myrkyn poistoon. Tällaisesta en ole kuullut. Esisuodatin vesikoneessa on paperia ja moottorissa sihti..
      Makeavesilinjassa hiilisuodatin on hyvä poistamaan tankkiveden makuhaittoja muttei se desinfektoi tankkivettä. Siihen on muut kemialliset keinot tarvittaessa. Tankkiin menevä vesi ei periaatteessa ole maailmalla juomakelpoista. Olemme kuitenkin juoneet keitettynä ilman desinfektioaineita vuosikymmeniä sairastumatta kertaakaan. Keittämätön juotava vesi on ollut pullovettä. Samoin joskus teevesi, jos sivumakua havaitaan. Mm jääteetä eri versioissa on tehty itse tankkivedestä keittämällä ja pullotettu jääkaappiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2050
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1373
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      942
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      354
      880
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe