kolmikaistaisella tiellä ajaminen

jeesjeesym

mietityttää tuo ajotyyli kehä 1:llä. kehä 1:llä on kolmikaistaisia osuuksia, joissa on ihan opasteilla merkitty kolmen kaistan yläpuolelle kehä 1. Ei siis että kaks kaistaa kehä1 ja reunimmainen sejase ramppi ynnä muuta, vaan että kolme kaistaa opasteilla merkitty kehä 1. esim. tuusulanväylän ja vihdintien väli on kolmikaistainen kokonaan kumpaankin suuntaan.
niin sanokaa että miks ajatte sitä keskimmäistä kaistaa? oikeanpuoleisen ollessa huomattavasti tyhjempänä. teistä mennään oikealta ja vasemmalta ohi.

tieliikennelain mukaan oikealta saa ohitaa jos se on opasteilla merkitty eri suuntaan meneväksi. jos näin ei ole niin pitäis ajaa oikeanpuolimmaisella kaistalla, ellei ole ohittamassa.

mitäs minä edes kysyn, tiedän minä että laiskoja ootte ja ajatte keskimmäistä, kun tiedätte että 10km päästä kaista loppuu.

73

4503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama.tyyli

      Juu ja Lahden motarilla sama Porvoon liittymästä H:gin keskustaan päin, ja sama toisin päin.

    • Dementique

      Jos ajan kaistaa ja sen oikealle puolelle ilmestyy kaista, ainakin itse tulkitsen sen aiheettomaksi kaistanvaihdoksi, jos sinne pyrin. Olenhan tullut sille kaistalle opasteiden mukaan, jolla ajan.

      Tieliikennelaki on kanssani samaa mieltä:

      Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

    • Kehälle

      Enpä ole tullut syynänneeksi niitä kylttejä, mutta käytännössä on kyllä parempi ajaa keskikaistaa kuin oikeanpuoleista, ja jättää oikea kaista liittyvien ja poistuvien käyttöön.

      Vihdintien ja tuusulantien välillä on monta liittymää, joilta tulevien ja poistuvien käyttöön oikeanpuoleinen kaista sopii hyvin. Esimerkiksi Maununnevalta tullessa kehä ykköselle itäänpäin on liittymäkaista lyhyt ja alkaa heti tiukan mutkan jälkeen. Tässäkin kohdassa on todella hankalaa, jos kehän oikeaa kaistaa tulee takaa liikennettä.

      Oikeastaan parempi olisi kysyä, miksi oikealla kaistalla saa koko matkan posottaa ja miksi sitä ei ole merkinnöin osoitettu liittyvän ja poistuvan liikenteen käyttöön.

      Pääosa oikeaa kaistaa posottavista näyttää olevan teinibemareita tai muita älykääpiöitä, jotka eivät tajua liikenteessä muuta kuin oman tärkeän kiireensä.

      • Mikä_vaikeaa

        Minä ainakin nautin siitä oikeanpuoleisen kaistan väljästä liikenteestä ajaen siellä aina kun vain mahdollista. Mukavuuden lisäksi se on muuten se oikea tapa toimia. Kuten tuossa joku jo edellä tieliikennelaista lainasi, oikeanpuoleinen kaista on se jota käytetään ellei jokin erityinen syy muuta edellytä.

        Liittymiset ja poistumiset ovat täysin mahdollisia ja niitä ei voi käyttää edes tekosyynä keskimmäisellä tai vasemmanpuoleisella kaistalla roikkumiseen. Kaistan päättyminen jossain seuraavan kymmenen kilometrin sisällä ei myöskään ole tällainen syy.

        Sama tilanne on muuten KehäIII:lla iltaisin ja viikonloppuisin. Oikeanpuolinen kaista on busseille arkisin päivällä. Muulloin sitä saa ja pitääkin ajaa myös henkilöautoilla. On tosi väljää ja saa ihan rauhassa ajella rajoitusten mukaan.


      • potilasliitto
        Mikä_vaikeaa kirjoitti:

        Minä ainakin nautin siitä oikeanpuoleisen kaistan väljästä liikenteestä ajaen siellä aina kun vain mahdollista. Mukavuuden lisäksi se on muuten se oikea tapa toimia. Kuten tuossa joku jo edellä tieliikennelaista lainasi, oikeanpuoleinen kaista on se jota käytetään ellei jokin erityinen syy muuta edellytä.

        Liittymiset ja poistumiset ovat täysin mahdollisia ja niitä ei voi käyttää edes tekosyynä keskimmäisellä tai vasemmanpuoleisella kaistalla roikkumiseen. Kaistan päättyminen jossain seuraavan kymmenen kilometrin sisällä ei myöskään ole tällainen syy.

        Sama tilanne on muuten KehäIII:lla iltaisin ja viikonloppuisin. Oikeanpuolinen kaista on busseille arkisin päivällä. Muulloin sitä saa ja pitääkin ajaa myös henkilöautoilla. On tosi väljää ja saa ihan rauhassa ajella rajoitusten mukaan.

        Tieliikennelakihan nimenomaan kehottaa ajamaan sillä kaistalla millä olet. Jos oikealle avautuu kaista, ja vaihdat sille, olet syyllistynyt aiheettomaan kaistanvaihtoon, ellet poistu seuraavasta liittymästä.


      • Mikä_vaikeaa kirjoitti:

        Minä ainakin nautin siitä oikeanpuoleisen kaistan väljästä liikenteestä ajaen siellä aina kun vain mahdollista. Mukavuuden lisäksi se on muuten se oikea tapa toimia. Kuten tuossa joku jo edellä tieliikennelaista lainasi, oikeanpuoleinen kaista on se jota käytetään ellei jokin erityinen syy muuta edellytä.

        Liittymiset ja poistumiset ovat täysin mahdollisia ja niitä ei voi käyttää edes tekosyynä keskimmäisellä tai vasemmanpuoleisella kaistalla roikkumiseen. Kaistan päättyminen jossain seuraavan kymmenen kilometrin sisällä ei myöskään ole tällainen syy.

        Sama tilanne on muuten KehäIII:lla iltaisin ja viikonloppuisin. Oikeanpuolinen kaista on busseille arkisin päivällä. Muulloin sitä saa ja pitääkin ajaa myös henkilöautoilla. On tosi väljää ja saa ihan rauhassa ajella rajoitusten mukaan.

        "oikeanpuoleinen kaista on se jota käytetään ellei jokin erityinen syy muuta edellytä. "

        Mutta koska laki ei erikseen määrittele luvallisia syitä, ovat kaikki mieleenjuolahtavat syyt kelvollisia perusteita. Vaikka se, että "sattuu nyt huvittamaan tehdä näin". Toisin sanoen muualla kuin moottoriteillä saa valita kaistan vapaasti, elleivät esimerkiksi ryhmityssäännöt muuta aiheuta.


      • Anonyymi

        Täsmälleen samaa mieltä nimimerkki Kehälle kanssa.

        Oikeanpuoleista kaistaa todellakin posottavat bimmeripojut lippa niskalla (koska siellä otsan puolella ei ole mitään suojattavaa) ja muut älykääpiöt.


      • Anonyymi

        En aja oikeanpuoleisinta kaistaa, koska saa varoa koko ajan, ettei joku tule autoni kylkeen liittymästä tai tule selvästi muita hitaammin ajaen juuri eteeni.

        Vaikka edessäni ja takanani olisi enemmän kuin 50 metriä vapaata, niin saatetaan tulla kohti ja vaatia väistämään keskimmäiselle kaistalle tai jarruttamaan. Säästän hermojani ja jarrupaloja kun ajan vasemmanpuoleiselle kaistalla.


    • Foresee

      Jos tietää oikeanpuoleisen laitimmaisen kaistan päättyvän niin keskikaista on luonnollinen valinta. Kuvitteles vaikka ruuhkaa jossa 3 jonoa tunkee kahdelle kaistalle .

    • > tieliikennelain mukaan oikealta saa ohitaa jos se on opasteilla merkitty
      > eri suuntaan meneväksi

      Tuo koskee moottoriteitä. Kehällä saa ohittaa muutenkin oikealta. Ja jonossa moottoriteilläkin (itse ajan usein komikaistaisilla moottoriteillä sitä oikeanpuoleista kaistaa jonoista ohi — jos se ei ole bussikaistaksi merkitty).

      • Uuden tieliikennelain myötä oikealta ohittaminen muuttuu entistä riskialttiimmaksi, kun pitää varoa mahdollisia vasemmalta kylkeen tulevia.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Uuden tieliikennelain myötä oikealta ohittaminen muuttuu entistä riskialttiimmaksi, kun pitää varoa mahdollisia vasemmalta kylkeen tulevia.

        Linkki, kiitos.


      • TheRat kirjoitti:

        Linkki, kiitos.

        Kai suurin osa tuntee uuden lakiluonnoksen. Siinä on n. 450 sivua, eikä kokonaisuutta ole helppo hahmottaa. Uuden lain mukaan enää ei saa luottaa toisten ajavan sääntöjen mukaisesti. Viittaan Tekniikan maailman toimittajan tulkintaan, jossa sulkuviivan yli rinnalle tulija saa sukuviivan jälkeen kaistanvaihtajan kylkeensä ja olisi oikeudessa vahvoilla tulevan lain mukaan. Linkkiä en nyt lähde etsiskelemään. Se oli tämän vuoden puolella.

        Eihän uudesta laista varmuudella voi sanoa. Oikealta ohittamissa riski kasvaa, tai sitten ei. Aika näyttää. Kehä I on monine kaistoineen erinomainen testiympäristö.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Kai suurin osa tuntee uuden lakiluonnoksen. Siinä on n. 450 sivua, eikä kokonaisuutta ole helppo hahmottaa. Uuden lain mukaan enää ei saa luottaa toisten ajavan sääntöjen mukaisesti. Viittaan Tekniikan maailman toimittajan tulkintaan, jossa sulkuviivan yli rinnalle tulija saa sukuviivan jälkeen kaistanvaihtajan kylkeensä ja olisi oikeudessa vahvoilla tulevan lain mukaan. Linkkiä en nyt lähde etsiskelemään. Se oli tämän vuoden puolella.

        Eihän uudesta laista varmuudella voi sanoa. Oikealta ohittamissa riski kasvaa, tai sitten ei. Aika näyttää. Kehä I on monine kaistoineen erinomainen testiympäristö.

        > Kai suurin osa tuntee uuden lakiluonnoksen

        Tuskin. Epäilen, ettei edes suurin osa kansanedustajista.

        > Uuden lain mukaan enää ei saa luottaa toisten ajavan sääntöjen mukaisesti

        Sitten voinet laittaa linkin luonnokseen (ei siis lakiin) ja lainata vielä kohdan jossa tämä tulee esille.

        > Tekniikan maailman toimittajan tulkintaan, jossa sulkuviivan yli rinnalle tulija
        > saa sukuviivan jälkeen kaistanvaihtajan kylkeensä ja olisi oikeudessa vahvoilla
        > tulevan lain mukaan.

        Näinhän se on nykyäänkin. Jos minä ylitän sulkuviivan ja sinä vaihdat joskus myöhemmin kaistaa minun päälleni, niin sinä saat sakot. Ei se, että minä olen jossain vaiheessa rikkonut liikennesääntöjä vapauta sinua niiden noudattamisesta.

        Toki minäkin saattaisin saada sakot, jos voidaan osoittaa että olen ylittänyt sulkuviivan.

        > Kehä I on monine kaistoineen erinomainen testiympäristö.

        Juu. Riskit siellä kasvavat lähinnä, koska osa kuskeista saa kohtauksen kun heidät ohittaa oikealta. Tuolla ehkä vielä enemmän kuin moottoritiellä, jossa oikealta ohittamiseen suhtaudutaan yleensä paremmin. Joskin tänään sitten sattui tietysti se volvokuski liikenteeseen, jonka mielestä tuo oli väärin... Kun ohi oltiin menossa, löytyi kaasupoljin. Ajeli sitten tiukasti takakulman kohdalla pari kilsaa, kunnes jouduin hidastamaan edessäolijan takia, jolloin tuo meni ohi minusta ja vaihtoi kaistaa väliimme — ja heti kun olin ohittanut hänet (vasemmalta tällä kertaa), piti tulla perään vähäksi aikaa ajelemaan... Outoa porukkaa.


      • TheRat kirjoitti:

        > Kai suurin osa tuntee uuden lakiluonnoksen

        Tuskin. Epäilen, ettei edes suurin osa kansanedustajista.

        > Uuden lain mukaan enää ei saa luottaa toisten ajavan sääntöjen mukaisesti

        Sitten voinet laittaa linkin luonnokseen (ei siis lakiin) ja lainata vielä kohdan jossa tämä tulee esille.

        > Tekniikan maailman toimittajan tulkintaan, jossa sulkuviivan yli rinnalle tulija
        > saa sukuviivan jälkeen kaistanvaihtajan kylkeensä ja olisi oikeudessa vahvoilla
        > tulevan lain mukaan.

        Näinhän se on nykyäänkin. Jos minä ylitän sulkuviivan ja sinä vaihdat joskus myöhemmin kaistaa minun päälleni, niin sinä saat sakot. Ei se, että minä olen jossain vaiheessa rikkonut liikennesääntöjä vapauta sinua niiden noudattamisesta.

        Toki minäkin saattaisin saada sakot, jos voidaan osoittaa että olen ylittänyt sulkuviivan.

        > Kehä I on monine kaistoineen erinomainen testiympäristö.

        Juu. Riskit siellä kasvavat lähinnä, koska osa kuskeista saa kohtauksen kun heidät ohittaa oikealta. Tuolla ehkä vielä enemmän kuin moottoritiellä, jossa oikealta ohittamiseen suhtaudutaan yleensä paremmin. Joskin tänään sitten sattui tietysti se volvokuski liikenteeseen, jonka mielestä tuo oli väärin... Kun ohi oltiin menossa, löytyi kaasupoljin. Ajeli sitten tiukasti takakulman kohdalla pari kilsaa, kunnes jouduin hidastamaan edessäolijan takia, jolloin tuo meni ohi minusta ja vaihtoi kaistaa väliimme — ja heti kun olin ohittanut hänet (vasemmalta tällä kertaa), piti tulla perään vähäksi aikaa ajelemaan... Outoa porukkaa.

        Tässä linkki Tieliikennelakiluonnokseen:

        https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=227022

        Vaikka tekstiä on paljon, hyvää siinä on se, että samassa paketissa on myös yleisperustelut ja yksityiskohtaiset perustelut. Sanahaulla pääsee eteenpäin.

        Tekniikan Maailman toimittajan kannanotoista en ota vastuuta.

        "Kun ohi oltiin menossa, löytyi kaasupoljin. Ajeli sitten tiukasti takakulman kohdalla pari kilsaa,..."

        Outo tilanne, kertomuksestasi päätellen ei ollut jonoa, mikä tekee oikealta ohittamisen sallitummaksi.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Tässä linkki Tieliikennelakiluonnokseen:

        https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=227022

        Vaikka tekstiä on paljon, hyvää siinä on se, että samassa paketissa on myös yleisperustelut ja yksityiskohtaiset perustelut. Sanahaulla pääsee eteenpäin.

        Tekniikan Maailman toimittajan kannanotoista en ota vastuuta.

        "Kun ohi oltiin menossa, löytyi kaasupoljin. Ajeli sitten tiukasti takakulman kohdalla pari kilsaa,..."

        Outo tilanne, kertomuksestasi päätellen ei ollut jonoa, mikä tekee oikealta ohittamisen sallitummaksi.

        En sattunut mainitsemaan. Oli tuon takana vasemmalla jonoa. Edessä ei, eikä oikealla kaistalla.


      • BussikaistatKäyttöön

        Mikset aja sitä bussikaistaa koko ajan ja ohita jonot vielä paremmin ja helpommin?


      • BussikaistatKäyttöön kirjoitti:

        Mikset aja sitä bussikaistaa koko ajan ja ohita jonot vielä paremmin ja helpommin?

        Koska sujuvuus paranee, mikäli bussit ovat toimiva vaihtoehto ja ihmiset siirtyvät käyttämään niitä. Sujuvuutta pitää ajatella kokonaisuutena ja olla mielummin osa ratkaisua kuin osa ongelmaa.


      • BussikaistatKäyttöön
        TheRat kirjoitti:

        Koska sujuvuus paranee, mikäli bussit ovat toimiva vaihtoehto ja ihmiset siirtyvät käyttämään niitä. Sujuvuutta pitää ajatella kokonaisuutena ja olla mielummin osa ratkaisua kuin osa ongelmaa.

        Minä ajan aina tilaisuuden tullen tyhjällä bussikaistalla. Se nopeuttaa etenemistäni.


      • Kjell.C.D.Pippelström
        BussikaistatKäyttöön kirjoitti:

        Minä ajan aina tilaisuuden tullen tyhjällä bussikaistalla. Se nopeuttaa etenemistäni.

        Tilaisuuden tullen kannattaa ajella...


      • MestarinOpeilla
        BussikaistatKäyttöön kirjoitti:

        Minä ajan aina tilaisuuden tullen tyhjällä bussikaistalla. Se nopeuttaa etenemistäni.

        Anna mennä vaan. Bussikaistalla ajosta ei ole kenellekäön mitään haittaa.


    • qwkwqkwqkqkq

      Oikea kaista on hyvä jättää liittymistä tuleville vapaaksi koska jo yksikin liittymästä tuleva ajoneuvoa joka ajaa hitaammin kuin päätien liikenne niin nopeus putoaa todella paljon sillä oikeanpuoleimman ajokaistan liikenteellä. Voihan siellä muutoin ajaa mutta ei tässä nyt puhuta 50km vaan muutaman kilometrin matkasta..

      Ei ole kovin sujuvaa jos kaikki pyrkisi ajamaan oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla vaikka ei ole menossa edes tuusulanväylälle tai sitä ennen pakilaan tai suursuolle. Silloin ajetaan keskimmäistä ajokaistaa, kääntyvät ajaa oikeanpuoleisinta ajokaistaa. Kai näissä jotain järkeäkin saa käyttää..

    • Kehä I:lle tämä "kolmas kaista" Pakila - Leppävaara välille rakennetttiin nimenomaan sujuvuuden lisäämiseksi. Mitä enemmän kaistoja sitä enemmän autoja. Kehän liikenne on vilkkainta juuri tuolla välillä. Samalla kaistanvaihdot lisääntyivät. Suuri osa tuolla välillä poistuvista tai tulevista joutuu ylittämään "kolmannen kaistan". Käsittääkseni kömpelö kaistanvaihto on niin yleistä, että se on monasti syynä Kehän ruuhkiin.

    • MinäOsaanTeEtte

      Kehätiet 1-3 ovat kaikki normaaleja katuja/teitä, jolla saa ajaa mitä kaistaa huvittaa (vaikka laki suosittelee oikeanpuoleista) ja ohittaa saa myös oikealta. Vain moottoriteillä on velvoittava määräys ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa ja ohituskielto oikealta (joskin ruuhkassa ja opasteitten erottaessa kaistat saa ohittaa myös oikealta).

      Kehä ykkösellä on todellakin nykyjään pitkät matkat kolme kaistaa, ja itse olen huomannut saman ilmiön, eli jostain kumman syystä ihmiset välttelevät oikeanpuoleisimman kaistan käyttöä. No kyllä se minulle passaa, sitä pitkin pääsee jonoista ohi oikein mukavasti, Leppävaarasta Tuusulantielle asti ja päinvastoin. Samoin Kehä III lentoasemen kieppeiltä Tikkurila taakse ja takaisin pitkin vain hetken voimassa olevaa bussikaistaa.

      Pöljintä on keskikaistan köröttely moottoriteillä, missä laki velvoittaa ajamaan oikealla. Eikös mitä: Lahdenväylän lopussa Kehä I liittymästä keskustan suuntaan käytännössä kukaan ei aja laitakaistaa vaikka pitäisi. Poliisi saisi pitää pysyväisratsiaa Malmin hautausmaan nurkilla ja nuijia hieman sääntöjä itä-autoilijoitten paksuihin kalloihin.

      Turun motarin lopussa välillä Vermo - Munkkivuori pääsee kanssa päräyttämään ruuhkassa oikealta ohi puolesta sadasta autosta, koska bussikaista päättyy nykyjän Ruukinranta/Vermon uuteen liittymään, eli siinä on suoralla 3 kaistaa käytössä kaikille autoilijoille.

      • Nykyjää_jäänyt

        Onko Kehäteillä vieläkin nykyjäätä? Entinen jää varmasti jo sulanut mutta en olisi uskonut nykyjäätäkään enää olevan.


      • tiedosta.kiitollinen

        Saako siis motarilla, vaikkapa tuossa Lahdenväylän lopussa Kehä I liittymästä keskustan suuntaan, oikalla kaistalla ajaen ohittaa keskikaistalla ajava/ajavat?
        Ennenkuin joku viisas ehtii huomauttaa, niin luonnollisesti nopeusrajoituksen puitteissa ajaen.


      • tiedosta.kiitollinen kirjoitti:

        Saako siis motarilla, vaikkapa tuossa Lahdenväylän lopussa Kehä I liittymästä keskustan suuntaan, oikalla kaistalla ajaen ohittaa keskikaistalla ajava/ajavat?
        Ennenkuin joku viisas ehtii huomauttaa, niin luonnollisesti nopeusrajoituksen puitteissa ajaen.

        Saa. TLA 7.s pykälä.


      • MinäOsaanTeEtte
        tiedosta.kiitollinen kirjoitti:

        Saako siis motarilla, vaikkapa tuossa Lahdenväylän lopussa Kehä I liittymästä keskustan suuntaan, oikalla kaistalla ajaen ohittaa keskikaistalla ajava/ajavat?
        Ennenkuin joku viisas ehtii huomauttaa, niin luonnollisesti nopeusrajoituksen puitteissa ajaen.

        Normaalissa liikennetilanteessa motarilla EI SAA ohittaa oikealta. Pitäisi siis koukkia kaistojen yli vasemmalle ja takaisin kun ohitettavat idiootit köröttelevät keskikaistaa. Minä olen kuitenkin ottanut tavaksi hivuttautua ohi oikealta. Jos poliisi pysäyttää, kysyn miksi he eivät puutu väärää kaistaa ajavien touhuihin.

        Oikealta ohittaminen on sallittu kahdessa tapauksessa: 1) Ruuhkassa, jossa kukin kaista vetää eri tahtiin. Jos siis vasen kaista hidastelee mutta oikea vetää, ei tarvitse jarrutella ohittamisen välttämiseksi. 2) Jos kaistat on opasteilla osoitettu menemään eri suuntiin. Sitä voi aina käyttää verukkeena vaikka ei kääntyisikään ja oikea kaista jatkuu myös suoraan. Valitettavasti tuolla pätkällä on pitkät matkat motaria jolla ei ole kaistaopasteita, joten tämä veruke ei kelpaa suurimman osan matkaa.


      • MinäOsaanTeEtte kirjoitti:

        Normaalissa liikennetilanteessa motarilla EI SAA ohittaa oikealta. Pitäisi siis koukkia kaistojen yli vasemmalle ja takaisin kun ohitettavat idiootit köröttelevät keskikaistaa. Minä olen kuitenkin ottanut tavaksi hivuttautua ohi oikealta. Jos poliisi pysäyttää, kysyn miksi he eivät puutu väärää kaistaa ajavien touhuihin.

        Oikealta ohittaminen on sallittu kahdessa tapauksessa: 1) Ruuhkassa, jossa kukin kaista vetää eri tahtiin. Jos siis vasen kaista hidastelee mutta oikea vetää, ei tarvitse jarrutella ohittamisen välttämiseksi. 2) Jos kaistat on opasteilla osoitettu menemään eri suuntiin. Sitä voi aina käyttää verukkeena vaikka ei kääntyisikään ja oikea kaista jatkuu myös suoraan. Valitettavasti tuolla pätkällä on pitkät matkat motaria jolla ei ole kaistaopasteita, joten tämä veruke ei kelpaa suurimman osan matkaa.

        Sellainen tarkennus, että ykköstapauksessasi ei tarvita ruuhkaa, vaan jonoutunut tilanne. Minä olen tulkinnut sen niin, että jos keskikaistalla on jonoa, niin oikealta saa ajaa ohi. Jonon määritelmä vielä puuttuu, mutta olettaisin poliisin vaativan enemmänkin ajoneuvoja peräkkäin (koska joukko-oppi nyt vaan ei kuulu poliisien koulutussuunnitelmaan).


      • MinäOsaanTeEtte
        TheRat kirjoitti:

        Sellainen tarkennus, että ykköstapauksessasi ei tarvita ruuhkaa, vaan jonoutunut tilanne. Minä olen tulkinnut sen niin, että jos keskikaistalla on jonoa, niin oikealta saa ajaa ohi. Jonon määritelmä vielä puuttuu, mutta olettaisin poliisin vaativan enemmänkin ajoneuvoja peräkkäin (koska joukko-oppi nyt vaan ei kuulu poliisien koulutussuunnitelmaan).

        Itse tulkitsen tuota juuri niin, että jos vasen kaista on jonoutunut ja kulkee alle nopeusrajoituksen, mutta oikealla kaistalla voi posotella maksimia, niin sitten annan auton hivuttautua ohi oikealta. Tämmöiseen tilanteeseen pykälä on juuri laadittu. Kiinnostavaa olisikin keskustella poliisin kanssa siitä, kumpi on suurempi rikollinen, minä vai vasemmalla tukkeena olevat.


      • vaistoja-kaihtamatta
        tiedosta.kiitollinen kirjoitti:

        Saako siis motarilla, vaikkapa tuossa Lahdenväylän lopussa Kehä I liittymästä keskustan suuntaan, oikalla kaistalla ajaen ohittaa keskikaistalla ajava/ajavat?
        Ennenkuin joku viisas ehtii huomauttaa, niin luonnollisesti nopeusrajoituksen puitteissa ajaen.

        Oikealta ohittaminen on kaistaa vaihtamatta sallittu. Eli jos olet jo valmiiksi oikeanpuoleisella kaistalla, niin nopeusrajoituksen puitteissa saat ajaa kovempaa, kuin vieressä vasemmalla kaistalla ajavat.


      • tiedosta.kiitollinen
        vaistoja-kaihtamatta kirjoitti:

        Oikealta ohittaminen on kaistaa vaihtamatta sallittu. Eli jos olet jo valmiiksi oikeanpuoleisella kaistalla, niin nopeusrajoituksen puitteissa saat ajaa kovempaa, kuin vieressä vasemmalla kaistalla ajavat.

        Kiitokset kommentistasi. Olen nähnyt muutaman kuskin, tosin erittäin harvan, noin tekevän ja itsekin mieli tekisi noin toimia. Tuntuisi perin järkevältä käyttää kolmikaistaisella motarilla myös sitä sisintä, siis liki tyhjää kaistaa hyväksi. Mutta kuten vastausten kirjosta on huomattavissa, asiaan tuntuu liittyvän niin monenmoisia "tai, jos kuitenkin" rajoitteita, että kaltaiseni, varmaa tietoa omaamattoman lienee turvallisinta körötellä, vaikka sitten alle sallitun, siinä keskikaistalla ja ihmetellen katsella sitä tyhjää kaistaa oikealla.


      • vaistoja-kaihtamatta kirjoitti:

        Oikealta ohittaminen on kaistaa vaihtamatta sallittu. Eli jos olet jo valmiiksi oikeanpuoleisella kaistalla, niin nopeusrajoituksen puitteissa saat ajaa kovempaa, kuin vieressä vasemmalla kaistalla ajavat.

        Edellyttäen, että liikenne on jossain määrin jonoutunut tai kaistoille on merkitty liikennesuunnat. Jos ajat muuten tyhjällä moottoritiellä ja saavutat vasenta kaistaa ajavan, niin et saa ohittaa edes kaistaa vaihtamatta häntä oikealta. Et edes nopeusrajoitusta noudattaen. Niin se laki vain sanoo. (Epäilemättä siksi, että koska sitä tilannetta ei lain mukaan pitäisi syntyä, jos et aja ylinopeutta, niin siihen ei myöskään ole säädetty "laillista ohitustapaa".)
        Jonoutuminen on sitten tulkintakysymys.

        Ai niin, vaikka eräs jyrsijänimimerkki on joskus toisin väittänyt, niin TLA ei vaadi, että kaistojen tulee olla merkitty ERI liikennesuunnille. Jos on kaksi kaistaa samalle suunnalle (esim. Lahden moottoritie Kehä I:n ja Porvoon suunnan erkanemisen välissä), niin se oikealta ohittaminen on siinä kohdassa sallittua.


      • 10-14 kirjoitti:

        Edellyttäen, että liikenne on jossain määrin jonoutunut tai kaistoille on merkitty liikennesuunnat. Jos ajat muuten tyhjällä moottoritiellä ja saavutat vasenta kaistaa ajavan, niin et saa ohittaa edes kaistaa vaihtamatta häntä oikealta. Et edes nopeusrajoitusta noudattaen. Niin se laki vain sanoo. (Epäilemättä siksi, että koska sitä tilannetta ei lain mukaan pitäisi syntyä, jos et aja ylinopeutta, niin siihen ei myöskään ole säädetty "laillista ohitustapaa".)
        Jonoutuminen on sitten tulkintakysymys.

        Ai niin, vaikka eräs jyrsijänimimerkki on joskus toisin väittänyt, niin TLA ei vaadi, että kaistojen tulee olla merkitty ERI liikennesuunnille. Jos on kaksi kaistaa samalle suunnalle (esim. Lahden moottoritie Kehä I:n ja Porvoon suunnan erkanemisen välissä), niin se oikealta ohittaminen on siinä kohdassa sallittua.

        > Jos on kaksi kaistaa samalle suunnalle (esim. Lahden moottoritie Kehä I:n ja
        > Porvoon suunnan erkanemisen välissä), niin se oikealta ohittaminen on siinä
        > kohdassa sallittua.

        Tarkoittanet tällaista: https://goo.gl/maps/gbtQ2sQZVuT2
        Tuossa oikeanpuoleinen kaista on ohjattu eri suuntaan kuin kaksi vasemmanpuoleista (ennen oli muuten paremmin, kun oli kolme kombinaatiota, kun keskikaistalta pääsee molempiin suuntiin).

        TLA:n teksti on hieman erpävarma:
        > käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja

        Oikeudessa viimeistään tulkitaan, mikä on "tietty liikennesuunta". Kaikki moottoritiet kun on opastusmerkein (merkki 611 jos ei muuta) jollekin (tietylle) liikennesuunnalle tarkoitettuja, mistä luonnollisesti seuraa, että kaikki kaistatkin on tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja, sitä ei vain ole erikseen tehty vastaavilla 632 -merkeillä kuin esimerkissäsi. Teoriasi mukaan siis aina saisi mennä moottoritiellä oikealta ohi. En oikein usko että pitää.


      • TheRat kirjoitti:

        > Jos on kaksi kaistaa samalle suunnalle (esim. Lahden moottoritie Kehä I:n ja
        > Porvoon suunnan erkanemisen välissä), niin se oikealta ohittaminen on siinä
        > kohdassa sallittua.

        Tarkoittanet tällaista: https://goo.gl/maps/gbtQ2sQZVuT2
        Tuossa oikeanpuoleinen kaista on ohjattu eri suuntaan kuin kaksi vasemmanpuoleista (ennen oli muuten paremmin, kun oli kolme kombinaatiota, kun keskikaistalta pääsee molempiin suuntiin).

        TLA:n teksti on hieman erpävarma:
        > käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja

        Oikeudessa viimeistään tulkitaan, mikä on "tietty liikennesuunta". Kaikki moottoritiet kun on opastusmerkein (merkki 611 jos ei muuta) jollekin (tietylle) liikennesuunnalle tarkoitettuja, mistä luonnollisesti seuraa, että kaikki kaistatkin on tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja, sitä ei vain ole erikseen tehty vastaavilla 632 -merkeillä kuin esimerkissäsi. Teoriasi mukaan siis aina saisi mennä moottoritiellä oikealta ohi. En oikein usko että pitää.

        611 ei ole kaistakohtainen opastus. Vastaus kysymykseesi löytyy TLA:n selitystekstistä merkeille 631-633: "Merkillä osoitetaan se liikennesuunta, jolle asianomainen ajokaista on tarkoitettu, ja tarvittaessa useammat tällaiset liikennesuunnat." Tästä voi päätellä käänteisesti, että esim. 611 ei ole sellainen merkki vaan ohituskieltoa koskevassa poikkeuksessa tarkotietaan nimenomaan merkkejä 631-633.

        Myönnän, että yhdessä kohdin joudun tekemään tulkinnan: TLA ei määrittele näille merkeille voimassaoloaluetta. Tulkitsen itse ja uskon tulkinnan tarvittaessa pitävän oikeudessakin, että se loppuu siinä vaiheessa, kun kaistanvaihto eri suunnille osoitettujen kaistojen välillä ei enää ole mahdollista sääntöjenmukaisella tavalla.


      • 10-14 kirjoitti:

        611 ei ole kaistakohtainen opastus. Vastaus kysymykseesi löytyy TLA:n selitystekstistä merkeille 631-633: "Merkillä osoitetaan se liikennesuunta, jolle asianomainen ajokaista on tarkoitettu, ja tarvittaessa useammat tällaiset liikennesuunnat." Tästä voi päätellä käänteisesti, että esim. 611 ei ole sellainen merkki vaan ohituskieltoa koskevassa poikkeuksessa tarkotietaan nimenomaan merkkejä 631-633.

        Myönnän, että yhdessä kohdin joudun tekemään tulkinnan: TLA ei määrittele näille merkeille voimassaoloaluetta. Tulkitsen itse ja uskon tulkinnan tarvittaessa pitävän oikeudessakin, että se loppuu siinä vaiheessa, kun kaistanvaihto eri suunnille osoitettujen kaistojen välillä ei enää ole mahdollista sääntöjenmukaisella tavalla.

        > 611 ei ole kaistakohtainen opastus

        Enkä näin väittänytkään. Väitätkö sinä, että jos koko tie opastetaan johonkin suuntaan, kaistoja ei sinne samalla opasteta? Sinusta kaista ei ole osa tietä?

        > Vastaus kysymykseesi löytyy TLA:n selitystekstistä merkeille 631-633:

        Ei löytynyt.

        >Tästä voi päätellä käänteisesti, että esim. 611 ei ole sellainen

        Millainen?

        > ohituskieltoa koskevassa poikkeuksessa tarkotietaan nimenomaan merkkejä 631-633.

        Näin minäkin olettaisin. Ja seuraavaksi olettaisin, että sanalla "tietty" on haettu sitä, että suunnat ovat erit. Eihän koko säännössä muuten ole järkeä.

        Mutta oikeudessa viime kädessä ratkaistaan. Kerro miten käy, jos pääset kokoeilemaan.

        > Tulkitsen itse ja uskon tulkinnan tarvittaessa pitävän oikeudessakin, että se
        > loppuu siinä vaiheessa, kun kaistanvaihto eri suunnille osoitettujen kaistojen välillä

        Kas, nyt sinäkin olet sitä mieltä, että pitää olla eri suunnat... Halusit vain vängätä vänkäämisen ilosta?


      • Luepa nyt se Tieliikenneasetus ennen kuin tulet uudestaan mokaamaan itsesi.

        Sinun tulkintasi tarkoittaisi sitä, että esim. mainitsemassani kohdassa Lahden moottoritietä (Kehä I:n liittymän ja Porvoon suunnan erkanemisen välissä Helsingistä poispäin ajettaessa) olisi saisi Porvoon suuntaan osoitettua kaistaa ajava ohittaa Lahden suunnan kaistoja ajavat mutta Lahden suunnan kaistoista oikeanpuoleista ajava ei saisi ohittaa niistä kaistoista vasemmanpuoleista ajavaa.

        Ainoa mitenkään järkevä tulkinta on, että sillä alueella, jolla kaistakohtaiset merkinnät ovat voimassa, on oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta sallittua.

        Vänkäämisesi eri suunnista on hölmöä, koska kaistakohtaisia merkintöjä EI käytetä, jos kaikki rinnakkaiset kaistat vievät samaan suuntaan. Samasta syystä tuo vänkäämisesi merkistä 611 on silkkaa idiotismia.


      • TheRat kirjoitti:

        > Jos on kaksi kaistaa samalle suunnalle (esim. Lahden moottoritie Kehä I:n ja
        > Porvoon suunnan erkanemisen välissä), niin se oikealta ohittaminen on siinä
        > kohdassa sallittua.

        Tarkoittanet tällaista: https://goo.gl/maps/gbtQ2sQZVuT2
        Tuossa oikeanpuoleinen kaista on ohjattu eri suuntaan kuin kaksi vasemmanpuoleista (ennen oli muuten paremmin, kun oli kolme kombinaatiota, kun keskikaistalta pääsee molempiin suuntiin).

        TLA:n teksti on hieman erpävarma:
        > käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja

        Oikeudessa viimeistään tulkitaan, mikä on "tietty liikennesuunta". Kaikki moottoritiet kun on opastusmerkein (merkki 611 jos ei muuta) jollekin (tietylle) liikennesuunnalle tarkoitettuja, mistä luonnollisesti seuraa, että kaikki kaistatkin on tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja, sitä ei vain ole erikseen tehty vastaavilla 632 -merkeillä kuin esimerkissäsi. Teoriasi mukaan siis aina saisi mennä moottoritiellä oikealta ohi. En oikein usko että pitää.

        Tuo linkissä kuvattu paikka on siitä hauska, että vastoin kaistaopasteita Lahdentien oikeanpuoleisinta kaistaa eli keskikaistaa pitkin pääsee myös Porvoontien vasemmalle kaistalle.


      • 10-14 kirjoitti:

        Luepa nyt se Tieliikenneasetus ennen kuin tulet uudestaan mokaamaan itsesi.

        Sinun tulkintasi tarkoittaisi sitä, että esim. mainitsemassani kohdassa Lahden moottoritietä (Kehä I:n liittymän ja Porvoon suunnan erkanemisen välissä Helsingistä poispäin ajettaessa) olisi saisi Porvoon suuntaan osoitettua kaistaa ajava ohittaa Lahden suunnan kaistoja ajavat mutta Lahden suunnan kaistoista oikeanpuoleista ajava ei saisi ohittaa niistä kaistoista vasemmanpuoleista ajavaa.

        Ainoa mitenkään järkevä tulkinta on, että sillä alueella, jolla kaistakohtaiset merkinnät ovat voimassa, on oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta sallittua.

        Vänkäämisesi eri suunnista on hölmöä, koska kaistakohtaisia merkintöjä EI käytetä, jos kaikki rinnakkaiset kaistat vievät samaan suuntaan. Samasta syystä tuo vänkäämisesi merkistä 611 on silkkaa idiotismia.

        > Sinun tulkintasi tarkoittaisi sitä, että esim. mainitsemassani kohdassa Lahden
        > moottoritietä (Kehä I:n liittymän ja Porvoon suunnan erkanemisen välissä
        > Helsingistä poispäin ajettaessa) olisi saisi Porvoon suuntaan osoitettua kaistaa
        > ajava ohittaa Lahden suunnan kaistoja ajavat mutta Lahden suunnan kaistoista
        > oikeanpuoleista ajava ei saisi ohittaa niistä kaistoista vasemmanpuoleista ajavaa.

        Näin lainlaatija on varmaan tarkoittanut. Katsos kun moottoritiellä on ajettava oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa (matkan jatkamiseksi soveltuvaa), niin ketään ihan vasemmanpuoleisella kaistalla olevaa ei pitäisi olla.

        Sen sijaan keskimmäisellä kaistalla voi olla vaikkapa yhdistelmä vetämässä 80 km/h nopeutta. Olisihan se outoa, jos siitä ei saisi ajaa oikealta ohi.

        Eli juuri noin.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Tuo linkissä kuvattu paikka on siitä hauska, että vastoin kaistaopasteita Lahdentien oikeanpuoleisinta kaistaa eli keskikaistaa pitkin pääsee myös Porvoontien vasemmalle kaistalle.

        Ennen se olikin noin merkitty. Näemmä muuttaneet jossain vaiheessa.


      • TheRat kirjoitti:

        > Sinun tulkintasi tarkoittaisi sitä, että esim. mainitsemassani kohdassa Lahden
        > moottoritietä (Kehä I:n liittymän ja Porvoon suunnan erkanemisen välissä
        > Helsingistä poispäin ajettaessa) olisi saisi Porvoon suuntaan osoitettua kaistaa
        > ajava ohittaa Lahden suunnan kaistoja ajavat mutta Lahden suunnan kaistoista
        > oikeanpuoleista ajava ei saisi ohittaa niistä kaistoista vasemmanpuoleista ajavaa.

        Näin lainlaatija on varmaan tarkoittanut. Katsos kun moottoritiellä on ajettava oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa (matkan jatkamiseksi soveltuvaa), niin ketään ihan vasemmanpuoleisella kaistalla olevaa ei pitäisi olla.

        Sen sijaan keskimmäisellä kaistalla voi olla vaikkapa yhdistelmä vetämässä 80 km/h nopeutta. Olisihan se outoa, jos siitä ei saisi ajaa oikealta ohi.

        Eli juuri noin.

        Tarkennan:
        > ketään ihan vasemmanpuoleisella kaistalla olevaa ei pitäisi olla.

        Ei siis pitäisi olla ketään, joka olisi tarvetta ohittaa.


    • Yhäkekkonen

      Jos oikeanpuoleista kaistaa käyttäisivät muutkin kuin teinibemarit ja ääliöt, joille oma eteneminen on tärkeämpää kuin liikenteen turvallisuus ja sujuvuus, ruuhkautuisi esim hämeenlinnantieltä kehaykköselle itään liittyminen pahasti ja vaaratilanteita ja kolareita olisi paljon nykyistä enemmän.

      Hämeenlinnantien liittymä on yhtä tiukan mutkan jälkeen kuin Maununnevan littymä. Takavasemmalta tuleva kehän liikenne tulee mäennyppylän takaa katveesta. Jos kehän oikeanpuoleinen kaista olisi yhtä täynnä tai täydempi kuin keskikaista, olisi liittyminen paljon nykyistä hankalampaa. Yrittäkääpä liittyä, jos kyydissä on 1700kg painava venetraileri - ai niin, eihän teinibimmerillä saa vetää yli 500kg kärryä...

      Ihmettelen edelleenkin, miksi oikeanpuoleista kaistaa ei ole merkinnöin osoitettu liittyvien ja poistuvien käyttöön.

    • Jos kaikki autot olisivat robottiautoja, ne tuskin ohittaisivat oikeanpuoleista päättyvää lisäkaistaa pitkin. Toisaalta, miksi ne ohittaisivat, koska kaikki kaiketi ajaisivat suurinta sallittua nopeutta. Mutta missä tilanteissa ja minkälaisilla säännöillä sitä vasemmanpuoleista kaistaa käytettäisiin robottiliikenteessä?

      • aosdgh

        Mistä sinä se päättyvän lisäkaistan keksit?


      • aosdgh kirjoitti:

        Mistä sinä se päättyvän lisäkaistan keksit?

        Tarkoitin lähinnä Kehä I:n ylimääräistä kaistaa välillä Leppävaara - Tuusulantie, koska se on hieman eri luonteinen, kuin esimerkiksi moottoriteiden loppuosan kaistaopastekaistat.


      • aosdgh
        Enevpk1 kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä Kehä I:n ylimääräistä kaistaa välillä Leppävaara - Tuusulantie, koska se on hieman eri luonteinen, kuin esimerkiksi moottoriteiden loppuosan kaistaopastekaistat.

        Mikä niistä kolmesta kaistasta on se ylimääräinen? Vanhan laskuopin mukaan kai se oikeanpuoleinen kaista on peruskaista, ja keskimmänen ja vasemmanpuolimmainen sitten ne "ylimääräiset".

        Aika omituiselta tuntuu, että ihminen asettautuisi varmuuden vuoksi Leppävaarassa keskimmäiselle kaistalle tai vasemmalle siinä pelossa, että ei siinä enää jonkun kuuden kilometrin matkalla kykene vaihtamaan kaistaa. Mieluummin vaikka köröttelee jonossa. Pelätty "reunakaista" jopa jatkuu Tuusulantien risteyksessä Kehää itään hollin matkaa, siinäkin ehtii kaistan vaihtaa. Monesti, ah niin monesti olen semmoisten pöllöjen ohi mennyt oikeanpuoleista kaistaa ja vaihtanut vasemmalle vasta Tuusulantien ramppien jälkeen.


      • aosdgh kirjoitti:

        Mikä niistä kolmesta kaistasta on se ylimääräinen? Vanhan laskuopin mukaan kai se oikeanpuoleinen kaista on peruskaista, ja keskimmänen ja vasemmanpuolimmainen sitten ne "ylimääräiset".

        Aika omituiselta tuntuu, että ihminen asettautuisi varmuuden vuoksi Leppävaarassa keskimmäiselle kaistalle tai vasemmalle siinä pelossa, että ei siinä enää jonkun kuuden kilometrin matkalla kykene vaihtamaan kaistaa. Mieluummin vaikka köröttelee jonossa. Pelätty "reunakaista" jopa jatkuu Tuusulantien risteyksessä Kehää itään hollin matkaa, siinäkin ehtii kaistan vaihtaa. Monesti, ah niin monesti olen semmoisten pöllöjen ohi mennyt oikeanpuoleista kaistaa ja vaihtanut vasemmalle vasta Tuusulantien ramppien jälkeen.

        Miten luulet robottiauton menettelevän?


      • aosdgh
        Enevpk1 kirjoitti:

        Miten luulet robottiauton menettelevän?

        En tiedä eikä kiinnosta. Enkä ymmärrä miten se tähän asiaan liittyisi.


      • aosdgh kirjoitti:

        En tiedä eikä kiinnosta. Enkä ymmärrä miten se tähän asiaan liittyisi.

        Ehkä se auttaisi ymmärtämään liikenteen logiikkaa.


      • aosdgh
        Enevpk1 kirjoitti:

        Ehkä se auttaisi ymmärtämään liikenteen logiikkaa.

        Ei robottiautoilla ole mitään omaa logiikaa, niihin ohjelmoidaan ne samat säännöt joiten mukaan ihmistenkin pitäisi ajaa.


      • aosdgh kirjoitti:

        Ei robottiautoilla ole mitään omaa logiikaa, niihin ohjelmoidaan ne samat säännöt joiten mukaan ihmistenkin pitäisi ajaa.

        Kyllä, silloin kun robottiautot ajavat muiden autojen seassa. Mutta jos kaikki liikenne olisi robottiliikennettä, kehitettäisiin sille omat säännöt, jotta liikenne olisi tehokasta. Tähän "tehokkuuteen" viittaankin "liikenteen logiikalla". Esimerkiksi risteys ei vaadi liikennevaloja, vaan robotit pujahtavat toistensa välistä hieman kiihdyttämällä tai hiljentämällä. Muurahaisten polkujen risteys toimii yhtä hienosti. Ohituskaistoja ei tarvittaisi, koska kaikki ajaisivat suurinta sallittua.


      • RobotitEiVaanPärjää
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kyllä, silloin kun robottiautot ajavat muiden autojen seassa. Mutta jos kaikki liikenne olisi robottiliikennettä, kehitettäisiin sille omat säännöt, jotta liikenne olisi tehokasta. Tähän "tehokkuuteen" viittaankin "liikenteen logiikalla". Esimerkiksi risteys ei vaadi liikennevaloja, vaan robotit pujahtavat toistensa välistä hieman kiihdyttämällä tai hiljentämällä. Muurahaisten polkujen risteys toimii yhtä hienosti. Ohituskaistoja ei tarvittaisi, koska kaikki ajaisivat suurinta sallittua.

        Onneksi keinoälyn ohjaamia ajoneuvoja ei koskaan suuremmissa määrin tule keskuuteemme liikennettä sekoittamaan.


      • RobotitEiVaanPärjää kirjoitti:

        Onneksi keinoälyn ohjaamia ajoneuvoja ei koskaan suuremmissa määrin tule keskuuteemme liikennettä sekoittamaan.

        Vaan vaaralliseksi voi käydä, jos on vain muutamia robotteja muun liikenteen seassa. Meinaan, jos ohjelmistot hankitaan samoista paikoista, mistä VR:n lipunmyyntijärjestelmät.


      • aosdgh
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kyllä, silloin kun robottiautot ajavat muiden autojen seassa. Mutta jos kaikki liikenne olisi robottiliikennettä, kehitettäisiin sille omat säännöt, jotta liikenne olisi tehokasta. Tähän "tehokkuuteen" viittaankin "liikenteen logiikalla". Esimerkiksi risteys ei vaadi liikennevaloja, vaan robotit pujahtavat toistensa välistä hieman kiihdyttämällä tai hiljentämällä. Muurahaisten polkujen risteys toimii yhtä hienosti. Ohituskaistoja ei tarvittaisi, koska kaikki ajaisivat suurinta sallittua.

        Ensinnäkin "ohituskaistoja" tarvittaisiin, koska 2, 3 tai 4 kaistainen tie vetää 2, 3 tai 4 kertaa enemmän liikenettä kuin yksikaistainen, vaikka ajattaisiin "suurinta sallittua".

        Toisekseen robottiautotkaan eivät kaikki ajaisi koko ajan täsmälleen samaa nopeutta, koska sääolosuhteet (vesi, lumi, jää, sumu, kova sivutuuli) voi vaatia vähentämään nopeutta. Kaikissa autoissa ei ole täsmälleen samat järjestelmät ja algoritmit, koska robottiautoissakin on suunnittelu/ohjelmointieroja ja ne ovat ajo-ominaisuuksiltaan erilaisia. Samoin niissäkin esimerkiksi renkaat kuluvat ja älykäs järjestelmä pudottaa nopeuksia esimerkiksi vesiliirtovaaran vuoksi kun renkaat ovat käymässä vanhoiksi. Ratkaisuna olisi tietysti systeemi, jossa poolataan kaikki samalla tieosuudella olevat autot ajamaan hitaimman auton mukaan, mutta tuskin autofirmat ja autojen käyttäjät tähän suostuvat.


    • epäilyttää.vahvasti

      Tuli vaan mieleen sellainen juttu että onkohan tuolla "TheRat":lla ajokorttia tai autoa ollenkaan, näyttää nuo kommentit olevan senlaatuisia.

      • On kyllä. Tosin kortti kertoo vain, että autokoulu on käyty hyväksytysti ja jopa päästy inssiajosta läpi. Ei se vielä kerro mitään liikennesääntöjen osaamisesta sinänsä...


    • loogiset_vaistot

      Tiedän minne olen menossa, enkä halua poukkoilla poistumiskaistoilla.
      Lisäksi navi neuvoo pysymään kaistalla tai erkaantumaan siitä tarvittaessa.
      Polttoaineenkulutuksenkin kannalta on parempi tasainen ajonopeus kuin kiihdyttely/jarruttelu.
      No yleensä ajan sitä 120 vasemmanpuoleisinta kaistaa :D

      Onneksi liikun siellä tosi harvoin ja taitaa pian jäädä kokonaan käynnit Virossa.

      Jos on epävarma kääntymiskohdasta ja haluaa kulkea suoraan, niin yleensä se keskikaista on turvallisin.

    • Kffkfkfkkffkfkkf

      Paljon on taas kusipäitä liikkeellä, joille on mahdotonta ymmärtää, että on kohteliasta ruuhkassa siirtyä sille jatkuvalle kaistalle ajoissa, eikä hyväksikäyttää muiden kustannuksella tyhjäksi jätettyä oikeaa kaistaa survoakseen sieltä sitten jonon sekaan. Eivät ne ihmiset tyhmyyttään siinä jatkuvalla kaistalla jonota, vaan koska eivät halua sikailla muiden kustannuksella.

      Eri asia sitten, jos ei ole jonoa tai jos se oikeanpuoleisin kaista jatkuu kilometritolkulla ja läpi useamman liittymän (kuten yllä kuvattu Kehä I). Silloinkin kyllä voisi huomioida liityntäliikenteen tarpeen sille kaistalle, mutta se tilannekohtaista. Rotilta ei tosin voi tilannetajua edellyttää muuhun kuin itsekkään oman edun ajamiseen, mikä ei toisaalta sekään ole kyvyttömän omaa syytä. Lapsuudessa kai kehittynyt vakava narsismi, mikä estää olemasta empaattinen muulloin kuin silloin, kun siitä saa suoraa hyötyä itselleen, kuten turviksien puolustelusta hyväihmispisteitä piireissä.

      • > Eivät ne ihmiset tyhmyyttään siinä jatkuvalla kaistalla jonota,
        > vaan koska eivät halua sikailla muiden kustannuksella.

        Ei kun joko tyhmyyttään tai sikailunhalusta. Oikein olisi tasata liikennettä kaikille kolmelle kaistalle ja huolehtia siten siitä, että turvavälit pysyvät pidempinä ja eteneminen on kaikille sujuvampaa. Ei sieltä oikealta niin paljoa ole porukkaa lähdössä, että siellä ajava muita haittaisi, ellei nyt ihan hirveästi alle rajoitusten vetele.

        Pääsääntöisesti suomalaisilla on hirveä kiire jonottamaan. Toiminta, josta kärsivät kaikki. Paras oli, kun turunväylällä oli muutama viikko sitten pieni haaveri ja palokunta/poliisi sulki yhden kaistan. Siinä sitten kakkoskehän liittymästä tulevat poukkasivat sulkuviivan yli suoraan vasemmalle seisomaan jonoon. Minä taas ajelin pari kilometriä tyhjää kaistaa, kunnes satakunta metriä ennen paloauta siirryin vasemmalle.

        Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa oikein? Kaikki hyötyisivät.


      • yksi.voittaja
        TheRat kirjoitti:

        > Eivät ne ihmiset tyhmyyttään siinä jatkuvalla kaistalla jonota,
        > vaan koska eivät halua sikailla muiden kustannuksella.

        Ei kun joko tyhmyyttään tai sikailunhalusta. Oikein olisi tasata liikennettä kaikille kolmelle kaistalle ja huolehtia siten siitä, että turvavälit pysyvät pidempinä ja eteneminen on kaikille sujuvampaa. Ei sieltä oikealta niin paljoa ole porukkaa lähdössä, että siellä ajava muita haittaisi, ellei nyt ihan hirveästi alle rajoitusten vetele.

        Pääsääntöisesti suomalaisilla on hirveä kiire jonottamaan. Toiminta, josta kärsivät kaikki. Paras oli, kun turunväylällä oli muutama viikko sitten pieni haaveri ja palokunta/poliisi sulki yhden kaistan. Siinä sitten kakkoskehän liittymästä tulevat poukkasivat sulkuviivan yli suoraan vasemmalle seisomaan jonoon. Minä taas ajelin pari kilometriä tyhjää kaistaa, kunnes satakunta metriä ennen paloauta siirryin vasemmalle.

        Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa oikein? Kaikki hyötyisivät.

        " Minä taas ajelin pari kilometriä tyhjää kaistaa, kunnes satakunta metriä ennen paloauta siirryin vasemmalle."
        Kiilasit sitten kiltisti jonottaneiden eteen/väliin.

        "Kaikki hyötyisivät."
        Väärin. Vain sinä hyödyit , kaikki "tyhjää kaistaa" ohittamasi hävisivät.


      • Kfkfkfkfkffkfkf
        yksi.voittaja kirjoitti:

        " Minä taas ajelin pari kilometriä tyhjää kaistaa, kunnes satakunta metriä ennen paloauta siirryin vasemmalle."
        Kiilasit sitten kiltisti jonottaneiden eteen/väliin.

        "Kaikki hyötyisivät."
        Väärin. Vain sinä hyödyit , kaikki "tyhjää kaistaa" ohittamasi hävisivät.

        Tuo vajakki ei suostu muka ymmärtämään, ettei siitä yksikaistaisesta pullonkaulasta päästä läpi yhtään sen nopeammin, vaikka kuinka monta kaistaa pitkin siihen tultaisiin sumppua tekemään. Kusipää mikä kusipää, toivottavasti vielä kolahtaa leukaan.


      • yksi.voittaja kirjoitti:

        " Minä taas ajelin pari kilometriä tyhjää kaistaa, kunnes satakunta metriä ennen paloauta siirryin vasemmalle."
        Kiilasit sitten kiltisti jonottaneiden eteen/väliin.

        "Kaikki hyötyisivät."
        Väärin. Vain sinä hyödyit , kaikki "tyhjää kaistaa" ohittamasi hävisivät.

        > Kiilasit sitten kiltisti jonottaneiden eteen/väliin.

        Vaihdoin kaistaa vilkkua käyttäen ja riittävän pitkään väliin.

        > "Kaikki hyötyisivät."
        > Väärin. Vain sinä hyödyit

        Et ymmärrä konditionaalin merkitystä? Kaikki hyötyisivät, jos noin puolet autoista olisi kummallakin kaistalla. Nyt kun tungetaan samalle, blokataan turhaan liikennettä kilometritolkulla taaksepäin. Tällä kertaa oli onneksi moottoritien vasen kaista, jolle tungettiin, niin risteyksissä ei ollut niin isoja ongelmia. Mutta ihan samalla tavalla suomalaiset tuuppaavat odottamaan oikeallekin.

        > kaikki "tyhjää kaistaa" ohittamasi hävisivät.

        Jeps. Toki täysin oman virheensä takia. En vaan jaksa ymmärtää.


      • Kfkfkfkfkffkfkf kirjoitti:

        Tuo vajakki ei suostu muka ymmärtämään, ettei siitä yksikaistaisesta pullonkaulasta päästä läpi yhtään sen nopeammin, vaikka kuinka monta kaistaa pitkin siihen tultaisiin sumppua tekemään. Kusipää mikä kusipää, toivottavasti vielä kolahtaa leukaan.

        Ei minusta nimimerkki yksi.voittaja mitään tuollaista sanonut. Sen minä tiedän, että itse en ole tuollaista väittänyt, mutta senhän tiedät sinäkin?


      • aosdgh
        Kfkfkfkfkffkfkf kirjoitti:

        Tuo vajakki ei suostu muka ymmärtämään, ettei siitä yksikaistaisesta pullonkaulasta päästä läpi yhtään sen nopeammin, vaikka kuinka monta kaistaa pitkin siihen tultaisiin sumppua tekemään. Kusipää mikä kusipää, toivottavasti vielä kolahtaa leukaan.

        Liikenteessä näkee paljon vastaavia idiootteja kuin Kfkfkfkfkffkfkf , jotka asettuvat ajoissa "turvalliselle" kaistalle ja tukkivat sen taaksepäin pitkältä matkalta, hankaloittaen liikennettä joskus niiltäkin, jotka eivät ole edes menossa a.o. suuntaan. Sen sijaan, että käytettäisiin tasaisesti kaikkia kaistoja ja ruuhkat vähenisivät.

        Esimerkki: Hämeenlinnan väylä pohjoisesta käännös Hakametsäntielle itään kohden Pasilaa/Käpylää. Kohdassa on ensin kolme kaistaa, joista oikea menee Haagan suuntaan (Vihditie), keskimmäinen suoraan Mannerhaimintielle ja vasen kääntyy Hakametsäntielle. Kääntyviä kaistoja tulee vähän ennen risteystä kaksi kappaletta, joista oikeanpuoleinen päätyy aikanaan kääntymään jonnekin oikealle, eli jos on aikeissa mennä Pasilan/Käpylän suuntaan, pitää josain vaiheessa (liikenneympyrän jälkeen viimeistään) päästä vasemmalle kaistalle kun oikea loppuu bussipysäkkiin.

        No, idioottiturvelot täyttävät koko vasemmanpuolimmaisen kaistan niin, että häntä yltää pitkälle pohjoiseen sille kolmikaistaiselle osalle asti. Toisin sanoen aina kustakin valoista pääsee vain yksi kaistallinen autoja kääntymään, kun oikeanpuoleinen kääntyjien kaista on tavallisesti typötyhjä. Eli vielä rautalangasta: vain puolet risteyksen vetokyvystä on käytössä. Jos kumpikin kaista täytettäisiin, valoista pääsisi kaksinkertainen määrä autoja, ja jokainen kyllä hyvin mahtuisi siitä yhden kaistan "pullonkaulasta" yksien valojen kiertoaikana, aivan helpostikin. Arvatkaa vituttaako katsella siellä jonon hännillä tätä debiilien ajotyyliä, jossa hidastetaan 50% ajoa kun ei uskalleta olettaa, että kyllä sen kaistan saa vielä vaihdettua kunhan valoista on ensin päästy läpi. Aina on tärkeintä päästä seuraavista valoista vihreillä, murehtii sitten vasta sitä kaistanvaihtoa, aikaa on kuitenkin jo tässä vaiheessa voitettu muutama minuutti.


      • TheRat kirjoitti:

        > Kiilasit sitten kiltisti jonottaneiden eteen/väliin.

        Vaihdoin kaistaa vilkkua käyttäen ja riittävän pitkään väliin.

        > "Kaikki hyötyisivät."
        > Väärin. Vain sinä hyödyit

        Et ymmärrä konditionaalin merkitystä? Kaikki hyötyisivät, jos noin puolet autoista olisi kummallakin kaistalla. Nyt kun tungetaan samalle, blokataan turhaan liikennettä kilometritolkulla taaksepäin. Tällä kertaa oli onneksi moottoritien vasen kaista, jolle tungettiin, niin risteyksissä ei ollut niin isoja ongelmia. Mutta ihan samalla tavalla suomalaiset tuuppaavat odottamaan oikeallekin.

        > kaikki "tyhjää kaistaa" ohittamasi hävisivät.

        Jeps. Toki täysin oman virheensä takia. En vaan jaksa ymmärtää.

        Vetoketjusääntö on periaatteessa hyvä. Suomen laki ei tue sulkeutuvan vetoketjun sääntöä. Laki priorisoi liikennevirrat kaistan päättyessä. Avoimen kaistan jono menee ensin, sitten odottava kaista purkautuu takaa päin LIFO periaatteella. Laki korostaa selkeyttä sujuvuuden kustannuksella.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Vetoketjusääntö on periaatteessa hyvä. Suomen laki ei tue sulkeutuvan vetoketjun sääntöä. Laki priorisoi liikennevirrat kaistan päättyessä. Avoimen kaistan jono menee ensin, sitten odottava kaista purkautuu takaa päin LIFO periaatteella. Laki korostaa selkeyttä sujuvuuden kustannuksella.

        Laki ei tue, mutta käytännössä toimii, kunhan käyttää vilkkua ja sovittaa nopeuden. Uudessa laissa saatetaan vielä perseily tuossa kieltää.


      • yksi.voittaja
        TheRat kirjoitti:

        > Kiilasit sitten kiltisti jonottaneiden eteen/väliin.

        Vaihdoin kaistaa vilkkua käyttäen ja riittävän pitkään väliin.

        > "Kaikki hyötyisivät."
        > Väärin. Vain sinä hyödyit

        Et ymmärrä konditionaalin merkitystä? Kaikki hyötyisivät, jos noin puolet autoista olisi kummallakin kaistalla. Nyt kun tungetaan samalle, blokataan turhaan liikennettä kilometritolkulla taaksepäin. Tällä kertaa oli onneksi moottoritien vasen kaista, jolle tungettiin, niin risteyksissä ei ollut niin isoja ongelmia. Mutta ihan samalla tavalla suomalaiset tuuppaavat odottamaan oikeallekin.

        > kaikki "tyhjää kaistaa" ohittamasi hävisivät.

        Jeps. Toki täysin oman virheensä takia. En vaan jaksa ymmärtää.

        "Vaihdoin kaistaa vilkkua käyttäen ja riittävän pitkään väliin."
        Noin oli tai sitten ei.
        Aika ihmeelle tuntuu, että sattui sopivasti siinä satametriä ennen paloautoa olemaan "riittävän pitkä väli" erittin hiljaa liikkuvassa jonossa.
        No , kiilaamallahan siihenkin pääsee....

        "Et ymmärrä konditionaalin merkitystä? Kaikki hyötyisivät, jos noin puolet autoista olisi kummallakin kaistalla."
        Niinpä, nyt vain ei ollut joten hyötyjiä oli vain yksi.

        "Jeps. Toki täysin oman virheensä takia."
        Oman "virheensä" tai sitten halustaan toimia korrektisti muita kohtaan.
        "En vaan jaksa ymmärtää."
        Niin aina ei ymmärrä, että aniharva haluaa tavallasi toimimalla, siitä automaattisesti seuraavaa, vähemmän mairittelevaa leimaa.


      • yksi.voittaja kirjoitti:

        "Vaihdoin kaistaa vilkkua käyttäen ja riittävän pitkään väliin."
        Noin oli tai sitten ei.
        Aika ihmeelle tuntuu, että sattui sopivasti siinä satametriä ennen paloautoa olemaan "riittävän pitkä väli" erittin hiljaa liikkuvassa jonossa.
        No , kiilaamallahan siihenkin pääsee....

        "Et ymmärrä konditionaalin merkitystä? Kaikki hyötyisivät, jos noin puolet autoista olisi kummallakin kaistalla."
        Niinpä, nyt vain ei ollut joten hyötyjiä oli vain yksi.

        "Jeps. Toki täysin oman virheensä takia."
        Oman "virheensä" tai sitten halustaan toimia korrektisti muita kohtaan.
        "En vaan jaksa ymmärtää."
        Niin aina ei ymmärrä, että aniharva haluaa tavallasi toimimalla, siitä automaattisesti seuraavaa, vähemmän mairittelevaa leimaa.

        Harva onnistuu kiilaamaan kaupan kassajonoon sivusta. Motarilla se on helpompaa.


      • yksi.voittaja kirjoitti:

        "Vaihdoin kaistaa vilkkua käyttäen ja riittävän pitkään väliin."
        Noin oli tai sitten ei.
        Aika ihmeelle tuntuu, että sattui sopivasti siinä satametriä ennen paloautoa olemaan "riittävän pitkä väli" erittin hiljaa liikkuvassa jonossa.
        No , kiilaamallahan siihenkin pääsee....

        "Et ymmärrä konditionaalin merkitystä? Kaikki hyötyisivät, jos noin puolet autoista olisi kummallakin kaistalla."
        Niinpä, nyt vain ei ollut joten hyötyjiä oli vain yksi.

        "Jeps. Toki täysin oman virheensä takia."
        Oman "virheensä" tai sitten halustaan toimia korrektisti muita kohtaan.
        "En vaan jaksa ymmärtää."
        Niin aina ei ymmärrä, että aniharva haluaa tavallasi toimimalla, siitä automaattisesti seuraavaa, vähemmän mairittelevaa leimaa.

        > Aika ihmeelle tuntuu, että sattui sopivasti siinä satametriä ennen
        > paloautoa olemaan "riittävän pitkä väli" erittin hiljaa liikkuvassa
        > jonossa.

        Ah, et siis hallitse kaistanvaihtoa? Katsos kun homma toimii niin, että kun vilkun laittaa päälle, sitä tilaa mystisesti ilmestyy siihen. Jonkinnäköistä magiaa.

        > No , kiilaamallahan siihenkin pääsee....

        Kiilaamalla vaihdetaan vain niiden eteen, jotka aktiivisesti yrittävät estää kaistanvaihtoja. Jos esimerkiksi väli on luokkaa 10 metriä ensin ja kun vilkku laitetaan päälle, alkaa väli kutistumaan, niin sitten pidetään huolta, ettei ainakaan tuollaisen taakse vaihdeta kaistaa. :)

        > Niinpä, nyt vain ei ollut joten hyötyjiä oli vain yksi.

        Näinpä. En vastusta sitä, että hyödyn merkittävästi siitä, että muut ajavat väärin.

        > Oman "virheensä" tai sitten halustaan toimia korrektisti muita kohtaan.

        Korrektia on täyttää kaistat lainkin vaatimalla tavalla. Epäkorrektia on tukkia yksi kaista ja haitata liikennettä takanapäin.

        > Niin aina ei ymmärrä, että aniharva haluaa tavallasi toimimalla

        Totta. Miksi muita ei voi huomioida ajaessaan? Onko se liian vaikeaa, vai mikä on vikana?


      • yksi.voittaja
        TheRat kirjoitti:

        > Aika ihmeelle tuntuu, että sattui sopivasti siinä satametriä ennen
        > paloautoa olemaan "riittävän pitkä väli" erittin hiljaa liikkuvassa
        > jonossa.

        Ah, et siis hallitse kaistanvaihtoa? Katsos kun homma toimii niin, että kun vilkun laittaa päälle, sitä tilaa mystisesti ilmestyy siihen. Jonkinnäköistä magiaa.

        > No , kiilaamallahan siihenkin pääsee....

        Kiilaamalla vaihdetaan vain niiden eteen, jotka aktiivisesti yrittävät estää kaistanvaihtoja. Jos esimerkiksi väli on luokkaa 10 metriä ensin ja kun vilkku laitetaan päälle, alkaa väli kutistumaan, niin sitten pidetään huolta, ettei ainakaan tuollaisen taakse vaihdeta kaistaa. :)

        > Niinpä, nyt vain ei ollut joten hyötyjiä oli vain yksi.

        Näinpä. En vastusta sitä, että hyödyn merkittävästi siitä, että muut ajavat väärin.

        > Oman "virheensä" tai sitten halustaan toimia korrektisti muita kohtaan.

        Korrektia on täyttää kaistat lainkin vaatimalla tavalla. Epäkorrektia on tukkia yksi kaista ja haitata liikennettä takanapäin.

        > Niin aina ei ymmärrä, että aniharva haluaa tavallasi toimimalla

        Totta. Miksi muita ei voi huomioida ajaessaan? Onko se liian vaikeaa, vai mikä on vikana?

        "Ah, et siis hallitse kaistanvaihtoa?"
        Ah, et siis hallitse asiassa pysymistä.
        Ei ollut kyse kaistanvaihdon hallinastani vaan osoittamastasi etuilun halusta.

        Eihän siinä muut liikennesääntöjä rikkoen ajaneet.
        Sinä vaan röyhkeästi etuilit josta merkittävästi hyödyit.

        Niin, siinä kapeikon kohdalla se yksi kaista, myös taaksepäin, tukkeutuu juurikin "merkittävää hyötyä" hakevien etuilijoiden toimesta.

        "Totta. Miksi muita ei voi huomioida ajaessaan? "
        Sitä tosiaan sopii kysyä. Ehkäpä vastauksen voi antaa tavallasi toimivat etuilemisesta omaa
        hyötyä hakevat kuskit.


    • Anonyymi

      Keskikaista on luonnollinen valinta siksi että vasemmalta pääsee ohitse kun tarvetta ja oikea kaista kun on tyhjä niin ei tarvitse auttaa muita liittymään tai hidastella kun muut autoilijat jarruttavat ennen liittymään ajoa (jos tiukka kaarre tai liittymä seisoo). Myös linja-autot lähtevät sujuvammin pysäkiltä kun oikeanpuoleinen kaista on mahdollisimman tyhjillään. Siksi AINA keskikaista

      • Anonyymi

        Sama juttu. Keskikaistaa edetään marssinopeudella. Vasenta kaistaa ohitetaan, jos ohi tarvitsee mennä. Oikealle kaistalle mennään jonkin matkaa ennen sitä ramppia, jolta poistutaan. Ja homma toimii.


    • Anonyymi

      Ohittaminen tarkoittaa toisen takaa ohi lähtemistä ja kaistanvaihtoa.
      Sivuuttaminen on ajaa toistaa kaistaa ohitse joka ei ole mikään ohitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe