TYÖVOIMATOIMISTON TOIMINNASTA

pompoteltu

Olin tänään te-toimiston järjestämässä palveluinfossa. Ihmettelin kutsua, koska olin juuri 2 vkoa sitten haastattelussa TE-toimistossa, jossa seuraava yhteydenottoajankohta kirjattiin kesäkuulle.

No, infotilaisuudessa kävi ilmi, että info on tuetun työllistymisen palvelujen info. Miksi virkailija ei kertonut minulle haastattelukäynnillä mitään tästä siirtoaikeesta eikä ole koskaan aiemminkaan siitä mitään maininnut??? Näinkö TE-toimisto toimii, siirretään "asiakkaita" kyselemättä mitään palvelumuodosta toiseen. Itse en olisi ko. palvelujen piiriiin halunnut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mitä tuo tuetun työllistymisen palvelut sitten käytännössä tarkoittavat ?

23

2013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PieniPiruVasempaan

      Älä huoli, sinun ei ole pakko tehdä mitään. Suomessa saa olla ihan rauhassa. Meillä on kuitenkin pari asiaa, joita ei saa, jos mitään ei tee. Yksi niistä on työttömyyskorvaus. Jos et halua täyttää ehtoja, et saa korvausta, mutta pakkoa ei ole olemassa.

      • Toinentyötön

        Ei saa toimia noin. Kyllä pitää asiakasta informoida jos palvelu siirtyy muualle. Vaadi perusteluja!


    • näinminäteentäällämaalla

      Toimeentulotukea kuitenkin saa aina vaikka ei mihinkään suostuisi. Jos sillä pärjää kuten jotkut pärjääkin niin ei ole mitään hätää ja voi huoletta kieltäytyä kaikesta. Mulla vaki osa-aikatyö hoitoalalla Minä teen töitä vain sen verran että vältän leikkurin ja suurimmanosan kuukausista nautin elämästä kotona ja touhuilen kaikkea mukavaa :)

    • Virkatollot

      Ei ole laillista syytä olla yhteydessä kuin kolmen kuukauden välein. Jokaisesta asiasta kannattaa pyytää kirjallisena tieto mihin lakiin virkapellen väitteet perustuvat. Suurin osa heistä ei tajua mistään mitään.

      Mitään palvelua et ole velvollinen ottamaan kuin omasta halusta. Yksikään virkapelle ei voi sitä päättää ilman sinun hyväksyntää.

      • PieniPiruVasempaan

        Toisaalta työttömyyskorvausta ei tarvitse maksaa, jos ei hakija täytä sen ehtoja.

        Se on valinnan paikka. Jälkikäteen voi sitten miettiä, missä kohtaa asiat alkoivat mennä hyvin tai päin hvettiä.


      • Hophopi
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Toisaalta työttömyyskorvausta ei tarvitse maksaa, jos ei hakija täytä sen ehtoja.

        Se on valinnan paikka. Jälkikäteen voi sitten miettiä, missä kohtaa asiat alkoivat mennä hyvin tai päin hvettiä.

        Pakene Afrikkaan omiesi luo.


    • OletkoVammainen

      Tuettu työllistyminen on tarkoitettu vammaisille.

      • pompoteltu

        En ole. Eivätkä muutkaan ko . infossa olleet siltä näyttäneet.


      • Invataxi
        pompoteltu kirjoitti:

        En ole. Eivätkä muutkaan ko . infossa olleet siltä näyttäneet.

        Niin. Kyllähän sen tietysti jo päältäpäinkin näkee onko joku vammainen vai ei.


    • dsdsfee

      Virkailija ei tapaamisessa kertonut todennäköisesti siksi koska ei asiasta mitään tiennyt. Tämmösiin tietyn tyypisiin infoihin kun kootaan porukka niin se on omat ihmiset sitten kun sen tekee esim. tietokannasta kaivaa jollain kriteereillä esim työttömyyden pituus yms.

      Nyt muuten kehysriihessä osoitettiin lisää varoja henkilöstön palkkaamiseen te-toimistoihin joka tarkoittaa että enemmän ja enemmän tulee yhteydenottoja ja "kissanristiäisiä" sieltä suunnasta. Osa osuvia, osa huteja. Sellasta elämä on.

    • turhake

      Jep, minäkin kuulun nyt tuetun työllistämisen palvelujen piiriin. No sain kyllä tietää sen heti yhteyttä ensimmäistä kertaa sinne yrittäessäni ottaa. Olen palaamassa pitkältä sairauslomalta työelämään. Olen jättänyt viimeisen 7vkon aikana 4 yhteydenottopyyntöä puhelimitse kyseiseen paikkaan, muutama päivä sitten laitoin s.postia suoraan minulle nimetylle työntekijälle, jota en ole koskaan nähnyt enkä kuullut. Tänään vielä soitin ja jätin siis puhelimitse 5.;n yhteydenottopyynnön kun eivät pysty näissä numeroissa vastaamaan kysymyksiini ja avustamaan tilanteessa eteenpäin. Tuettu työllistyminen ja ketään ei saa edes langan päähän, saati että pääsisi tapaamaan.

      Luulen, että moni voi heittää jo aktiivimallien kanssa hanskat tiskiin tässä vaiheessa kun mitään neuvoja ei saa edes anellen. Totesin itse tämän päivän puhelussani, että enää en neuvoja kysele.

      Olen hakenut tänä aikana te-toimiston koulutukseen :en päässyt, kahteen kouluun :no vielä en tiedä pääsenkö, laittanut työhakemuksia, tuloksetta, koska työhistoriani on niin katkonainen että ymmärrän hyvin, että hakemukseni skipataan ja otetaan joku varmempi työntekijä. Olen kysynyt oppisopimuspaikkaa ja päässyt yhteen työhaastatteluun. No se vielä toivona, osa-aikatyö ja tunteja mitä sattuu olla tarjolla, 0-tuntisopimus. Saas nähdä, vielä ei vastausta ole tullut.

      Aktiivimallit pyörii, työssäoloehtokin asetettu, 12vkoa, koska irtisanouduin juurikin sairauden vuoksi edellisestä työpaikasta. Ihmettelen suuresti tällaista toimintaa työttömien saamiseksi työelämään.

    • Oppia

      Mikset lyönyt sitä?

    • gfhfgjhfghkjjghk

      Entäs sitten, jos valtio, 'meidän edustajamme', alkaa jakaa (vuosittain?) 200-300 miljoonaa yksityisille firmoille, jotka sitten surutta alkavat kyykyttää meitä käyttäen pakottamiseen ja karenssinjakoon tietokoneohjelmaa, sitä työtorijuttua? Näistä asioista ylenanto uutisoi lähinnä varhain aamuisin, jolloin olettavat työttömien työnhakijoiden olevan vielä tuutimassa. Tässä tämän aamun juttua kuudelta:

      Ylenannon uutiset 19.4.2018 klo 6.00
      "Tässä Yle-uutiset, kello kuusi. Studiossa Marko Tammi. Hyvää huomenta.
      Hallitus on avaamassa työvoimapalveluja yksityisten yritysten järjestettäväksi. Työttömien keskusjärjestö ja kuntaliitto suomivat julkisten palvelujen luovutusta yksityisille firmoille. Työttömät haluavat asian perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. Merja Niilola:"

      "Hallitus siis haluaa maakuntauudistuksen helmoissa työvoima- ja yrityspalvelut lähes tyystin yksityisten hoteisiin. Väliaikainen laki on tekeillä nyt. Helsinkiläinen työtön Jukka Valvanne pohtii yritysten valvontaa:"

      "Onks se sit jonkinlainen niinku vastuu tai joku tällanen aspekti myöskin mukana?"

      "Niin, kun käytetään kuitenkin verorahoja."

      "Niin, niin aivan. Kyllä mekin, työttömätkin, maksetaan veroja, että ... (naurahtaa)"

      "Vaikka maakuntauudistus kaatuisi, yksityistäminen on näin viety läpi. Koko idean isä sanoo, että markkinoille lasketaan kilpailtavaksi työvoimapalvelurahaa 200-300 miljoonaa euroa. Kansliapäällikkö Jari Gustafsson työ- ja elinkeinoministeriöstä:"

      "Ihmiset vaihtavat työpaikkaa ja ei aina siinä julkisen vallan tarvitse olla välissä. Tällä hetkelläkin niin varmasti jo noin puolet kaikista työvoimatoimistojen palveluista niin hankitaan markkinoilta, josta suurin osa on koulutus- ja valmennuspalveluja, että hyppäys... hyppäys markkinalähtöiseen palveluun ei tässä oo todellakaan niin iso kuin annetaan ymmärtää."

      "Mutta varsinkin pitkäaikaistyöttömien palvelujen markkinat herättävät huolta monissa lakiesityksen lausunnon antajissa. Työttömien keskusjärjestö toivoo, että perustuslakivaliokunta pui vielä julkisen palvelutehtävän siirtämisen yksityiselle. Työttömien keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski:"

      "Jatkossa edelleen TE-toimisto tekee sitten päätökset siitä... öö... tuleeko työttömälle esimerkiksi karenssi. Mutta se palveluprosessi on kuitenkin sen yksityisen palveluntuottajan käsissä. Ja siinähän sitten tapahtuu niitä asioita, mitkä saattaa johtaa siihen karenssiin."

      "Lähes samoin sanoin jatkaa Erja Lindberg, kehittämispäällikkö kuntaliitosta:"

      "Palveluntarvearvio kun tehdään, tämmönen henkilökohtanen, niin se on kyllä kuntaliiton mielestä tämmöstä merkittävää valtaa, tavallaan, jolla niinkun mennään sen työnhakijan oikeuksiin ja velvollisuuksiin, ja jolla on jopa vaikutuksia sinne viimeseen asiaan, toimeentulotukeen ja sen tasoonkin. Eli kyl isoista asioista on, on silloin kysymys."

      Jo vuosia on tosiaan ajettu työttömiä työnhakijoita erinäisten kurssikeskusten kursseille, ja on ollut suuri liikesalaisuus, paljonko kunkin työttömän 'koulutus' maksaa meille veronmaksajille, mukaanluettuna työttömälle, kouluttajille ja virkailijoille. Ajatelkaapa, jos tätä toimintaa edelleen laajennetaan ja vastuuta hajautetaan. Tietokoneohjelma valvoo sinua 24/7 ja pakottaa tekemään sitä ja tätä, esimerkiksi 'hakeutumaan' jonkin kyykytysfirman lannistavaan toimintaan, tai höpökurssille. Jos et mene, työttömyystoimisto läimäisee karenssia, vai paremminkin työttömyystoimiston tietokone saa työtoriohjelmalta määräyksen käskeä Kelan tietokoneohjelma antamaan karenssia. Kukaan ei ota vastuuta. Kela syyttää työttömyystoimistoa, työttömyystoimsto yksityistä kyykytysfirmaa, he taas sitä tietokoneohjelman tekoälyttömyyttä. Kyykyttäjä saa luultavasti maksun (meidän yhteisistä rahoistamme), jos onnistuu katkaisemaan työttömän tuen tai leikkaamaan sitä.

      300 miljoonaa on noin tonni per työtön työnhakija. Auttaisi työllistymistä paljon paremmin, jos tuon tonnin per työnhakija käyttäisi johonkin muuhun kuin työpaikattoman pakottamiseen ja rankaisemiseen. Sillä voisi kustantaa halukkaille kursseja ja lupakortteja, antaa avustusta autonkotteron ostoon tai työmatkakustannuksiin, tai jotain muuta, mistä kukin mielestään hyötyisi.

      300 miljoonaa on yhteenlaskettu vuositulo noin 37 000 työttömälle. Jos annettaisiin vaikka tuo summa 37 000 työttömälle kansalaispalkkana ja jätettäisiin heidät rauhaan sallien yrittämisen, opiskelun, työnteon yms, veikkaanpa, että se parantaisi työllisyyttä ja ainakin työvalmiuksia siltä varalta, että niitä töitä vielä joskus olisi!

      Siis jos olisi tarkoitus sallia työttömien työllistyvän eikä vain käyttää heitä yksityisten firmojen rahastuksen raaka-aineena.

      • PieniPiruVasempaan

        Suurin osa yhteiskuntaa toimii niin, että tuotteista maksetaan käypä hinta sille, joka niitä myy. Työvoimapalvelut eivät ole rakettitiedettä, mutta jos ne olisivat, niin ei ole mitään takeita, että julkinen sektori osaisi sitä tiedettä paremmin.

        Työstä pitää maksaa eikä työn laatua paranna se, että sen tekee virkamies.


      • fgfghgfjjgh
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Suurin osa yhteiskuntaa toimii niin, että tuotteista maksetaan käypä hinta sille, joka niitä myy. Työvoimapalvelut eivät ole rakettitiedettä, mutta jos ne olisivat, niin ei ole mitään takeita, että julkinen sektori osaisi sitä tiedettä paremmin.

        Työstä pitää maksaa eikä työn laatua paranna se, että sen tekee virkamies.

        Virkamies on (teoriassa) vastuussa työnantajalleen, kansalle. Yksityinen firma on vastuussa osakkeenomistajilleen, eli pyrkii tekemään mahdollisimman paljon voittoa. Mistä kiskot voittoa tässä kuviossa? Mikä on uhrin, eli työttömän asema tässä kuviossa? 'Liikesalaisuus' estää saamasta tietoa firman toiminnasta, vaikka tosiaan rahoittaja olemme edelleen me. Kunta hoitaisi nämäkin asiat mahdollisimman edullisesti, järkevästi ja kuntalaisia parhaiten hyödyttävästi. Yksityinen firma ei ota vastuuta työtöntä kohtaan, mutta on käsi ojossa yhteiselle pussille. Hirveä, kasvoton asetelma. Siihen sitten vielä se tekoälyttömyysohjelma, niin tyrannia on kuin kauhufilmistä.


      • 789456

        Nuo yksityiset 'työttöminen auttajat' ovat pelkkiä vedättäjiä. Olen ollut mukana vaikka kuinka monessa hankkeessa. Viimeisin päättyi juuri ja sieltä tuli kärppänä 'jatkokurssi' miten haet töitä somessa ja näin teet hyvän videon itsestäsi työnhakua varten. Joopa ja piilotyöpaikkoja tekoälyn kanssakin on etsitty. Aivan hulluksi on mennyt työhaku näiden yksityisten 'auttajien' vuoksi. Mitäpä työtön ei tekisi sen eteen että työllistyisi, minulla raja kulkee tässä. En hae töitä Somessa enkä tee videota itsestäni hakemassa töitä. Rajansa kaikella. Olen hakenut töitä vuosia ja olen saanut pieniä pätkiä julkishallinnon puolelta, yritys puolelta en mitään. Nuo yksityiset yritykset vedättävät työtöntä ja keräävät 'massit'.


      • ghjhkhjglk
        789456 kirjoitti:

        Nuo yksityiset 'työttöminen auttajat' ovat pelkkiä vedättäjiä. Olen ollut mukana vaikka kuinka monessa hankkeessa. Viimeisin päättyi juuri ja sieltä tuli kärppänä 'jatkokurssi' miten haet töitä somessa ja näin teet hyvän videon itsestäsi työnhakua varten. Joopa ja piilotyöpaikkoja tekoälyn kanssakin on etsitty. Aivan hulluksi on mennyt työhaku näiden yksityisten 'auttajien' vuoksi. Mitäpä työtön ei tekisi sen eteen että työllistyisi, minulla raja kulkee tässä. En hae töitä Somessa enkä tee videota itsestäni hakemassa töitä. Rajansa kaikella. Olen hakenut töitä vuosia ja olen saanut pieniä pätkiä julkishallinnon puolelta, yritys puolelta en mitään. Nuo yksityiset yritykset vedättävät työtöntä ja keräävät 'massit'.

        Minullekaan ei tulisi mieleenkään tehdä videota itsestäni. Valokuvaanikaan en nettiin laita. On ihan hirveä ajatus jo sekin, että jo tässä vaiheessa ilmeisesti kaikki (tai osa) työttömyystoimiston sinusta haalimat tiedot ovat jossain pilvessä odottamassa, että sinut vuoden lopussa pakotetaan kirjautumaan sinne työtorille ja voit sitten mahdollisesti poistaa ja korjata noita. Pilvipalvelu ei ole millään tavalla yksityinen. Kaikesta, koko elämästämme tehdään kauppatavaraa. Ja jos et listaa kuin nihkeästi jotain osaamisiasi, työtori ei salli sinun hakea, tai edes nähdä, muita avoimia työpaikkoja kuin ne, mitkä se ohjelmansa mukaan katsoo sinulle sopiviksi. Kuvittele: tietokoneohjelma, robotti, päättää, että suutarin on pysyttävä lestissään tai mentävä lannistavaan työtoimintaan yksityisiin kyykytysfirmoihin, kun juuri sinulle räätälöityjä työpaikkoja ei ole. Tämä meno alkaa olla kafkamaisempaa kuin Kafkan novellit.


    • DSFAASDF

      TÄMÄ SAIRAS TUHOAMISHALLITUS REPII SUOMEA NIIN PITKÄÄN KUN SE KAATUU TAI PÄÄTTYY UUSIIN VAALEIHIN.. SUOMALAISET OVAT ÄÄNESTÄNEET SODANJÄLKEISEN HISTORIAN HUONOIMMAT PÄÄTTÄJÄT ETENKIN HALLITUKSEN MINISTERIT!!!

    • Palvelulinjat

      Siirsivät osaamisen kehittämispalveluista tuetun työllistämispalveluihin, kun irtisanoin itseni paska duunista ja nyt eivät halua siirtää minua sit millään toiselle palvelulinjalle, olin samaan aikaan aktiivinen ja opiskelin tutkinnon osia, ja olen saanut itse hankittua töitäkin ihan opiskelun ansiosta.
      Nyt väännetään kättä Te . tädin kanssa palvelulinja siirrosta! Nyt ois jollekin lakimiehelle töitä, jotta saadaan palvelulinja siirto aikaiseksi!

    • Kirvesmies

      Kirves on ali-arvostettu keino ongelmien ratkaisuissa.

      • Kivesmies

        Kives on ali-arvostettu keino ongelmien ratkaisuissa.


      • eikyheilumaaaa

        Kirveellä olis töitä.
        Kirveellä on siis täystyöllisyys. Juu.


    • EiKannata__

      Lukemista ei kannata ilmoittaa harrastukseksi, koska silloin ajatellaan, että olet hakemassa opiskelijaksi ja mehän emme palkkaa opiskelijaksi hakeutuvia, he ovat liian fiksuja, eivät sitoudu ja alkavat etsimään heti seuraavaa työpaikkaa sekä he ovat alan vaihtajia eivätkä tule säilymään juuri tällä alalla kauaa tai sitten opiskelu vie aikaa eikä opiskelijoille tarvitse tarjota työtä, ei ainakaan kokoaikaista ja jos niin korkeintaan muutamaa tunti/kk. Lisäksi opiskelijat ovat liian hienohelmakermaperseitä ja liian fiksuja, ei heille tämmöinen tavisten duuni kuitenkaan kelpaa.

      Urheilua ei kannata mainita harrastuksena, koska urheilun ajatellaan vievän kaiken ajan ”eikä meidän firmassa urheilua harrasta kukaan muu kuin toimitusjohtaja”.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe