Minulla on käytössä syntetisaattori Yamaha psr e223. Opettelin netin avulla pianonsoittoa kunnes tajusin ettää koskettimia on vähemmän ja olen vasta aloittelija joten olen nyt vähän pihalla miten nuotit menevät koskettimissa. Soittimessa on 36 valkoista kosketinta ja 25 mustaa. Pianonsoitto alkeissa sanottiin että 24. valkoinen kosketin vasemmalta katsottuna on keski-c. Mutta miten se syntikassa menee? Muutenkin kaipaisin vielä lisää rautalangasta väännettynä nuotit ja koskettimet. Olenko niin pihalla että kannattaisi unohtaa koko musiikkiharrastus?
Minulla on ehkä mahdollisuus saada opetusta ja olisin kovasti innostunut oppimaan. En ole pitkään aikaan oikein innostunut mistään ja nyt tuntuu että kerrankin haluaisin oppia jotain uutta. Ja kun tosiaan olen ihan aloittelija mutta uskon että jaksan harjoitella kunhan pääsisin alkuun. Aloitin ihan vaan tutustumalla soittimeen ja opettelemalla nuottiasioita netistä.
Voiko syntikkaan soveltaa pianonsoitto-opetusta?
1
120
Vastaukset
- Musiikkiluokkalainen
Moikka tuleva pianisti!
Kiva, että olet innostunut soittamisesta. Itselle se on kuin terapiaa vaikken mikään mestari olekaan. Tolla syntikalla pääset hyvin alkuun, itsekin soittelen vastaavalla perinteisen pianon lisäksi. Luulen, että youtube on ihan oikea paikka lähteä tutustumaan lajiin. Itsekin sieltä tulee opetusvideoita katsottua.
Suosittelen sulle alkuun, että käyt läpi hieman teoriaa, jotta hahmotat koskettimista oktaavit,eli välin c:stä uuteen c:hen (CDEFGAH) ja opettelet esimerkiksi perus kolmisoinnut,duurit mollit ja 7 soinnut. Näihin löytyy kuvaavia taulukoita netistä ja näihin homma pitkälti perustuu! Kuuntele myös säveliä niin huomaat, että esim. C kuulostaa joka oktaavissa ”samalta”. Laita vaikka laput syntikkaan alkuun mikä kosketin on mikä:)
Teoria on tylsää, mutta helpottaa sua hahmottamaan pianon jujun. Jos lähdet noista soinnuista liikenteeseen voit harjoitella vaikka pelkillä kolmisoinnuilla alkuun ”soittamaan” biisejä, esim ultimate guitarista löytyy biisejä jossa sanojen päälle on merkitty sointu kyseiseen kohtaan. Laula tai hyräile vaikka samalla melodiaa:D netistä löytyy nuotteja huonosti, ehkä hyvä ostaa joku kirja jos haluat oppia nuotit. Näitä mainitsemiani biisejä, joissa soinnut merkittynä löydät netistä hakemalla esim. Chords eppu normaali. En tiedä minkä ikänen olet mutta hyvä biisi tällaiseen harjotteluun vois just olla vaikka eppu normaalin joka päivä ja jokaikinen yö. Siinä toistuu noi perus soinnut kappaleen läpi. Kuuntele vaikka se biisi eka ja lähde hahmottelemaan soitutaulukon kanssa.
Luulen, että keski c on 15 vasemmalta tossa sun vehkeessä. Saatan myös olla väärässä. Kuuntele youtubesta keski c ja kuuntele onko sama ”taajuus” sillä ei oo sinänsä väliä missä oktaavissa sointuja soitat, mutta tee se vasemmalla kädellä.
Toivottavasti näistä oli apua! Nää on vaan mun vinkkejä, voi olla huonojakin:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768