Pitääkö momenttiavaimella käydä renkaat läpi?

khukl

vai liittyykö vain uusiin renkaisiin?

16

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3454645

      Liittyy aluvanteisiin. Alumiini ei jousta kuten teräs, siksi aluvanteen saa halki liian suurella kiristysmomentilla ja ne voi löystyä hetken ajon jälkeen jos vanteen väliin jää hiekänjyviä tai muuta roskaa joka murenee ajossa.

      Eli asennuksessa kiristys 100-120Nm, 100km jälkeen jälkikiristys samaan momenttiin jotta varmistetaan ettei löystynyt.

    • AutoVaihtooni

      Liittyy myös kädettämiseen. Maksetussa renkaan vaihdossa olivat kiertäneet pyörän pultit rikki. Liikaa momenttia.

      Itse laitan nykyisin renkaat ensin koneella noin 60 Nm ja lopullinen kiristys momenttiavaimella. Saa hyvän ja auto pysyy ehjänä kun tekee itse :)

      • tervaa.jenkaan

        Ristikkoavaimella kohtuuvoimalla kiertäen tulee aina hyvät momentit, ja avautuvat myös hyvin.
        "Rengasammattilaisten" jäljiltä saa aina käyttää jatkovarsia, joten heidän kiristysmomenteissa olisi varmaan runsaasti tarkistamisen varaa.
        Naapurin pappa ei saanut pultteja auki, eikä siihen aikamiehelläkään riittänyt puolen metrin jatko, vaan pultit oli avattava ristikolla ja metrin putkella, jolloin vasta suostuivat avautumaan rumasti paukahtaen. En ainakaan omiani vie ikinä siihen liikkeeseen ammattitaidottomien tunareiden käsiin.


    • jd551

      Jos sinulla on perinteinen naksahtava avain jota säädetään jousta kiristämällä, niin vapauta jousen kireys käytön jälkeen. Muutoin ajanmittaan säätö kuoleentuu ja arvot ovat pielessä.

    • RMB54

      Aina, kun renkaan on käyttänyt irti, on pultit/mutterit vedettävä momenttiin.

      Esikiristä kaikki pultit ensin järjestyksessä 1342, 13524 tai 153624. Riippuen pulttien/muttereiden lukumäärästä. Vähän niin kuin sytytysjärjestys.
      Mikäli momentilla ei kiristy, on pultti/mutteri löysättävä ja kiristää uudelleen.
      Renkaan on oltava ilmassa koko toimenpiteen ajan.
      Muista kierteiden puhtaus ja voitelu.
      On myös muistettava puhdistaa akselin keskiö. Vähän rasvaa siihenkin.
      Laita peltivanteiden pölykapselit huolella paikoilleen. Tahtoo näkyä näin keväällä ja myöhäissyksyllä kapseleita pitkin tienreunaa.

      Jos viitsitte seurata miten rengasliike pultit kiristää, tehdään toimenpide yli 99 % väärin.

      • jeeppss

        Jos rengasliike tekisi joka autolle nuo kaikki em. toimenpiteet niin renkaidenvaihto maksaisi 100e nykyisen n. 30e sijaan. Vuosihuolloissa saatetaan toki tehdä jotain noista tarvittaessa. Ihan sama missä vaihdatat renkaat tai jälkikiristät, siellä ei momentteja katella ellet erikseen pyydä.


      • RMB54
        jeeppss kirjoitti:

        Jos rengasliike tekisi joka autolle nuo kaikki em. toimenpiteet niin renkaidenvaihto maksaisi 100e nykyisen n. 30e sijaan. Vuosihuolloissa saatetaan toki tehdä jotain noista tarvittaessa. Ihan sama missä vaihdatat renkaat tai jälkikiristät, siellä ei momentteja katella ellet erikseen pyydä.

        Ei maksa mitään kun itse vaihtaa.
        Alkuperäinen pölykapseli voi maksaa yli 50€.
        Esikiristys ja kiristysjärjestys on ehdoton toimenpide vaikka käytettäisikin mutterikoneessa momenttisauvaa lopullisen kireyden saavuttamiseksi.


      • kapselin.metsästäjä

        Kapseleissakin on toivomisen varaa. Muoviset on mitä on, mutta kun RST-kapseleissakin on sisäpuolen väkäset mustaa rautaa, niin kestivät meidän ilmastossa ruostumista jopa 2 vuotta, minkä jälkeen oli kapselit varmistettava seuraavat 10 vuotta nippusitein. Tai sitten ruuvilla vaikka keskiökuppiin kiinni.


      • hdgh
        RMB54 kirjoitti:

        Ei maksa mitään kun itse vaihtaa.
        Alkuperäinen pölykapseli voi maksaa yli 50€.
        Esikiristys ja kiristysjärjestys on ehdoton toimenpide vaikka käytettäisikin mutterikoneessa momenttisauvaa lopullisen kireyden saavuttamiseksi.

        Joo maitokaan ei maksa mitään jos omasta lehmästä lypsää.

        Ap. kysymykseen ei tarvitse.


    • k-atsari

      Ei tarvii välttämättä. Katsastusmies antaa lausunnon puuttuvista pulteista antaen korjausmääräyksen ellei sitä ennen pyörä tai kaksi ole irtaantunut autosta ajaessa!!!

    • helmaruttu

      Ei renkaita tarvi kiristellä, vaan pultit ja mutterit kaikki samaan kireyteen niin ei tule löysät houssuun ajonaikana!

    • nbiuasd

      Älä ikinä luota momenttiavaimiin . niissä heittoa tosi paljon. ainoa oikea momentti on omassa käsivarressa. maalaisjärki riittää mainiosti renkaanvaihtoon.

      • koneapua

        Paremmin momenttiavain pitää kutinsa, kuin oma hauis. Tahtoo vaihdella sen mukaan, mikä on kunto ja asento. Painaako kädellä, vai nojaako omalla painolla.


      • kiristä.huolella
        koneapua kirjoitti:

        Paremmin momenttiavain pitää kutinsa, kuin oma hauis. Tahtoo vaihdella sen mukaan, mikä on kunto ja asento. Painaako kädellä, vai nojaako omalla painolla.

        Älä tee huolimatonta työtä. Kun ristikolla kiristää kepeästi kaikki 20 mutteria samalla tavalla, niin se on hyvä lopputulos. Ne saa tarvittaessa myös auki kohtuullisella voimalla.
        Hyvin on pysyneet jo 43 vuotta ja aluvanteitakin on kiristelty jo vuodesta 1979 .
        Momenttiavainta olen käyttänyt toki mm. sylinterin kansien pultteihin.


      • fxl

        Tunteehan sen momentin yhtä hyvin kun vääntää sillä momenttiavaimella, jos alkaa epäilyttämään...


    • hjhjhgjjgh

      Sopivat momentit tulee ihan tuolla jatkovarsi avaimella jolla mutteripyssyn jälkeen tekee kiristyksen kun täysillä kone vetää todella kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      20
      2227
    2. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      28
      2088
    3. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1647
    4. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      52
      1609
    5. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      76
      1580
    6. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      113
      1430
    7. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      50
      1368
    8. Pyyntö Teelle

      Voisitko nyt vaan ystävällisesti laittaa viestin?
      Ikävä
      83
      1129
    9. Martina haluaa tasoisensa miehen

      Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      997
    10. Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä

      Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom
      Suomalaiset julkkikset
      21
      885
    Aihe