Mistä valmis nostin?

Omega36

Purjemaakarithan taitaa tehdä pleissauksia, mutta onko muita suositeltavia firmoja eli esim. venetarvikeliikkeitä joista saa valmiin nostimen. Ison nostin pitäisi hankkia, 35 m pitkä 10 mm dyneema.
Netistä en oikein löytänyt, kuin yllättävän verkkokaupan, nimittäin Kärkkäisellä FSE Globe 5000MK2 10 mm/35 m nostinköysi jossa pleissi sakkeli hintaan 179 €. Biltemalla on myös, mutta ei dyneemanostimia.
Yhden purjemaakarin tarjous 10 mm dyneemasta on reilun satasen tuota kalliimpi - ilman sakkelia. Tietysti "dyneema" ja "dyneema" eroavat toisistaan, ainakin hintahaitari on svb:n 3,70 eurosta (10 mm Glenstein Cruise XP) reilusti toiselle kympille metri. Mites tuo Robline FSE - onko OK köysi?

52

9247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nopleissi

      Tuollaisen nykyaikaisen kuorellisen dyneeman pleissaus ei ole mitään rakettitiedettä, netistä löytyy hyviä ohjeita... jos välttämättä haluaa pleissillä. Meillä on nykyään kaikki fallit solmittu fallihakaan...

      • seppomartti

        Ilman pleissiä ja solmun kera on se etu, että voi pätkäistä kuluneen osan fallista pois. Ken tätä harrastaa, ostaa pari ylimääräistä metriä köyttä. Eniten pätkiminen koskee spinnufalleja, jotka hankautuu yläosasta joskus nopeasti.


      • varo.valepleissiä
        seppomartti kirjoitti:

        Ilman pleissiä ja solmun kera on se etu, että voi pätkäistä kuluneen osan fallista pois. Ken tätä harrastaa, ostaa pari ylimääräistä metriä köyttä. Eniten pätkiminen koskee spinnufalleja, jotka hankautuu yläosasta joskus nopeasti.

        Juuri näin. Solmu ilmeisesti heikentää fallin vetolujuutta 60%, mutta hankautuminen voi katkaista fallin. Pitkillä purjehduksilla kulunut osa tietysti pätkäistään pois aivan kuten seppomartti kertoi. Mikään ei estä laittamasta uutta pleissiä, jos solmun aiheuttama vetulujuuden heikennys arveluttaa.

        Itse tulin epäluuloiseksi valmiiksi pleissatun fallin ostamiseen. Parin kauden jälkeen venetarvikeliikkeestä ostetun dyneemafallin spleissi tuntui yllättävän pehmeältä. Arvelin dyneemaytimen olevan katkeamassa sakkelin kohdalta. Halkaisin kuoren ja totesin, että spleississä olikin pelkkä polyesterikuori. Dyneemaytimen pää oli parin sentin päässä pleissistä! Ilmeisesti pleissi oli alunperin tehty ammattitaidottamasti. Solmu on luotettavampi kuin "valepleissi".


      • Kanpela

        Kuten kaikkea muutakin tavaraa, on dyneema köysiä tarjolla huomattavalla hintahaitarilla. Saman valmistajan huipputuote voi hyvinkin olla hinnaltaan nelinkertainen edullisimpaan vaihtoehtoon verrattuna. Ero muodostuu monista seikoista. Dyneemaa on eri hintaisia laatuja ja erilaisia esikäsittelyjä. Lisää maksamalla saa vähemmän joustavuutta. Kuoria on erilaisilla materiaaeilla, jotka vaikuttavat paljon köyden pitävyyteen ja kulutuskestävyyten vinseissä ja lukoissa. Kuoria on myös eri paksuisia. Paksu kuori tarkoittaa suhteessa ohuempaa ydintä eli joustavuus kasvaa.
        Minulla ei ole mitään kokemusta Tuosta Globe 5000 mk 2 köydestä, mutta näyttäisi olevan FSE Robline firman dyneema valikoimassa halvin vaihtoehto. Uusimmassa katalogissa päivätty 2017/18 ei tuota enää ole mutta nettisivuilla vielä mukana. Taitaa olla jäämässä pois tuotannosta.
        Vaikka solmu pudottaa tuota murtolujuutta aika paljon, ei solmun käytössä ole pääsääntöisesti lujuuden puolesta mitään ongelmaa. Köysinostin pitäisi mitoittaa niin, että kuormitus ei koskaan ylitä 15-25% murtolujuudesta, jotta joustavuus ei kasva kohtuuttomaksi. Oikein mitoitetussa köydessä on siis huomattavasti reserviä murtolujuudessa eikä se sillon katkea solmun vuoksi.
        Pleissien tekeminen ei ole rakettitiedettä, mutta ei suinkaan mitään helppoa puuhastelua joka onnistuu tuosta vain. Nykyaikaiset kuorelliset dyneema köydet ovat usein huomattavan tiukkaan kudottuja kuoren osalta, jolloin köydessä on hyvin vähän "löysää" , jota kuorellisen köyden pleissaaminen edellyttää. Kun kuorissa on alettu käyttää myös polyesterin sijaan vähemmän joustavia materiaaleja vaikeutuu lenkin tekeminen entisestään. Vanhoilla perinteisillä polyesteriköysillä lenkin teko on varsin nopea j a suoraviivainen homma. koska ne rakenteeltaan pehmeitä ja löysiä.
        Tuo yllä kuvattu pelkällä kuorella tehty lenkki on tosiaan se vihoviimeinen vaihtoehto, jonka on puuhastellut joku täysin ammattitaidoton tekijä, jolla on todennäköisesti taidot ja välineet loppuneet kesken pleissiä tehdessä ja sitten on vaan tehty jokin viritys. Halvoissa nettikauppojen pakettifalleissa on usein pleissin sijaan koneella tai käsin ompelemalla tehty lenkki.


      • Omega36
        Kanpela kirjoitti:

        Kuten kaikkea muutakin tavaraa, on dyneema köysiä tarjolla huomattavalla hintahaitarilla. Saman valmistajan huipputuote voi hyvinkin olla hinnaltaan nelinkertainen edullisimpaan vaihtoehtoon verrattuna. Ero muodostuu monista seikoista. Dyneemaa on eri hintaisia laatuja ja erilaisia esikäsittelyjä. Lisää maksamalla saa vähemmän joustavuutta. Kuoria on erilaisilla materiaaeilla, jotka vaikuttavat paljon köyden pitävyyteen ja kulutuskestävyyten vinseissä ja lukoissa. Kuoria on myös eri paksuisia. Paksu kuori tarkoittaa suhteessa ohuempaa ydintä eli joustavuus kasvaa.
        Minulla ei ole mitään kokemusta Tuosta Globe 5000 mk 2 köydestä, mutta näyttäisi olevan FSE Robline firman dyneema valikoimassa halvin vaihtoehto. Uusimmassa katalogissa päivätty 2017/18 ei tuota enää ole mutta nettisivuilla vielä mukana. Taitaa olla jäämässä pois tuotannosta.
        Vaikka solmu pudottaa tuota murtolujuutta aika paljon, ei solmun käytössä ole pääsääntöisesti lujuuden puolesta mitään ongelmaa. Köysinostin pitäisi mitoittaa niin, että kuormitus ei koskaan ylitä 15-25% murtolujuudesta, jotta joustavuus ei kasva kohtuuttomaksi. Oikein mitoitetussa köydessä on siis huomattavasti reserviä murtolujuudessa eikä se sillon katkea solmun vuoksi.
        Pleissien tekeminen ei ole rakettitiedettä, mutta ei suinkaan mitään helppoa puuhastelua joka onnistuu tuosta vain. Nykyaikaiset kuorelliset dyneema köydet ovat usein huomattavan tiukkaan kudottuja kuoren osalta, jolloin köydessä on hyvin vähän "löysää" , jota kuorellisen köyden pleissaaminen edellyttää. Kun kuorissa on alettu käyttää myös polyesterin sijaan vähemmän joustavia materiaaleja vaikeutuu lenkin tekeminen entisestään. Vanhoilla perinteisillä polyesteriköysillä lenkin teko on varsin nopea j a suoraviivainen homma. koska ne rakenteeltaan pehmeitä ja löysiä.
        Tuo yllä kuvattu pelkällä kuorella tehty lenkki on tosiaan se vihoviimeinen vaihtoehto, jonka on puuhastellut joku täysin ammattitaidoton tekijä, jolla on todennäköisesti taidot ja välineet loppuneet kesken pleissiä tehdessä ja sitten on vaan tehty jokin viritys. Halvoissa nettikauppojen pakettifalleissa on usein pleissin sijaan koneella tai käsin ompelemalla tehty lenkki.

        Globe 5000 Mk2 on valmistajan halvin dyneemanostin, samoin Glensteinin Cruise XP. Onko ne huonoja? Mitä matkapurjehtija saa jos ostaa 2-3 kertaa (150-300 euroa) kalliimman köyden?
        Se on selvä että polyesterköyttä en ota ison nostimeksi. Spinnun tai jopa fokan fallina se kelpaisi.


      • Kanpela
        Omega36 kirjoitti:

        Globe 5000 Mk2 on valmistajan halvin dyneemanostin, samoin Glensteinin Cruise XP. Onko ne huonoja? Mitä matkapurjehtija saa jos ostaa 2-3 kertaa (150-300 euroa) kalliimman köyden?
        Se on selvä että polyesterköyttä en ota ison nostimeksi. Spinnun tai jopa fokan fallina se kelpaisi.

        Ei kalliimmasta köydestä välttämättä hyödy mitään. Kysymys on paljolti siitä mikä riittää ja mihin on tyytyväinen. Kustannusteknisesti kysymys on siitä kuinka usein nostimen joutuu uusimaan kun se jostain syystä kuluu eli hankintahinta jaettuna käyttövuosille. Jos laadukkaammalla pintamateriaalilla saa enemmän käyttövuosia, niin se voi olla loppupeleissä edullisempi vaihtoehto. Halvin vaihtoehto on varmasti se, että ostetaan muutama metri liikaa köyttä ja solmitaan sakkeli kiinni. Pleissi on hifistelyä ja ehkä näyttää hienommalta. Riittävän usein siirtämällä sakkelia voidaan nostinta käyttää hyvin pitkä aika ennen kuin joudutaan ostamaan kokonaan uusi. Ison nostimessa kulutus on muutenkin varsin vähäistä, koska normaalisti etuliikin kireyttä säädetään purjeduksen aikana cunninghamilla.
        Jos on tottunut hyvin vähän joustaviin vaijerifalleihin, niin kyllä nämä halvemman pään dyneemat ovat aika paljon kumimaisempia.
        Fokan fallissa suuri joustavuus on kaikkein haitallisinta. Puuskassa kuorma kasvaa ja falli joustaa, jolloin purje muuttuu pussikaammaksi ja pussi valuu taakse. Heikomassa kohdassa tiukalle kireistetty joustava falli nykäisee etuliikin suhteettoman kireälle, latistaen muotoa aivan liikaa eli homma toimii täysin päinvastoin kuin pitäisi.


      • Kumpivenyy
        Kanpela kirjoitti:

        Ei kalliimmasta köydestä välttämättä hyödy mitään. Kysymys on paljolti siitä mikä riittää ja mihin on tyytyväinen. Kustannusteknisesti kysymys on siitä kuinka usein nostimen joutuu uusimaan kun se jostain syystä kuluu eli hankintahinta jaettuna käyttövuosille. Jos laadukkaammalla pintamateriaalilla saa enemmän käyttövuosia, niin se voi olla loppupeleissä edullisempi vaihtoehto. Halvin vaihtoehto on varmasti se, että ostetaan muutama metri liikaa köyttä ja solmitaan sakkeli kiinni. Pleissi on hifistelyä ja ehkä näyttää hienommalta. Riittävän usein siirtämällä sakkelia voidaan nostinta käyttää hyvin pitkä aika ennen kuin joudutaan ostamaan kokonaan uusi. Ison nostimessa kulutus on muutenkin varsin vähäistä, koska normaalisti etuliikin kireyttä säädetään purjeduksen aikana cunninghamilla.
        Jos on tottunut hyvin vähän joustaviin vaijerifalleihin, niin kyllä nämä halvemman pään dyneemat ovat aika paljon kumimaisempia.
        Fokan fallissa suuri joustavuus on kaikkein haitallisinta. Puuskassa kuorma kasvaa ja falli joustaa, jolloin purje muuttuu pussikaammaksi ja pussi valuu taakse. Heikomassa kohdassa tiukalle kireistetty joustava falli nykäisee etuliikin suhteettoman kireälle, latistaen muotoa aivan liikaa eli homma toimii täysin päinvastoin kuin pitäisi.

        ”Jos on tottunut hyvin vähän joustaviin vaijerifalleihin, niin kyllä nämä halvemman pään dyneemat ovat aika paljon kumimaisempia. ”

        Eikö nyt kuitenkin ole niin, että vaijerifalli nimenomaan venyy varsin paljon ja dyneemaan siirryttäisiin pienemmän venymän vuoksi?

        Vai mikä se dyneeman etu olisi, ellei tuo?


      • Misse__
        Kumpivenyy kirjoitti:

        ”Jos on tottunut hyvin vähän joustaviin vaijerifalleihin, niin kyllä nämä halvemman pään dyneemat ovat aika paljon kumimaisempia. ”

        Eikö nyt kuitenkin ole niin, että vaijerifalli nimenomaan venyy varsin paljon ja dyneemaan siirryttäisiin pienemmän venymän vuoksi?

        Vai mikä se dyneeman etu olisi, ellei tuo?

        Dyneema on kevyempää ja säästää vaijeri-köysispleissin teon. Siinäpä nuo edut sitten olikin


      • pari.vielä
        Misse__ kirjoitti:

        Dyneema on kevyempää ja säästää vaijeri-köysispleissin teon. Siinäpä nuo edut sitten olikin

        Lisäksi sen köysi-vaijeri -liitoksen puuttumisen takia dyneema on luotettavampi. Ja sitten vielä sekin, että dyneemaan ei muodostu sormia raatelevia piikkejä katkenneista säikeistä, hyvästä syystä niiden lempinimi briteissä on "meat-hook". Unohtamatta tietenkään sitä dyneeman liki olematonta venymää.


      • Joakim1
        Kumpivenyy kirjoitti:

        ”Jos on tottunut hyvin vähän joustaviin vaijerifalleihin, niin kyllä nämä halvemman pään dyneemat ovat aika paljon kumimaisempia. ”

        Eikö nyt kuitenkin ole niin, että vaijerifalli nimenomaan venyy varsin paljon ja dyneemaan siirryttäisiin pienemmän venymän vuoksi?

        Vai mikä se dyneeman etu olisi, ellei tuo?

        Vaijerifalli venyy kutakuinkin yhtä paljon kuin laadukas dyneema, mutta tällöin dyneeman murtolujuus on selvästi suurempi.

        Vaikkapa 6 mm nostinvaijerin murtolujuus on reilut 2 tonnia. 500 kg kuormalla se venyy ehkä 0,3% (vanteissa käytettävät vaijerit venyisivät puolet tuossta ja murtolujuus lähes 2 tonnia). Jos tuon tilalle laittaa 10 mm halpis-dyneeman, vaikkpa Gleistein Dynalite, on murtolujuus on 3 tonnia ja 500 kg kuormalla venymä n. 2% eli 6-kertainen vaijeriin nähden tai jossain 3 ja 4 mm vaijereiden välissä (murtolujuudet 600 kg ja tonni). Jos tilalle laitetaankin paremman pään dyneema, vaikkapa Gleistein Dyneema HS, on murtolujuus 7500 kg ja venymä 500 kg kuormalla 0,2% eli vähemmän kuin 6 mm vaijerilla.

        10 mm polyesterillä murtolujuus olisi vain 2200 kg ja venymä 500 kg kuormalla yli 3%.


      • Kumpivenyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Vaijerifalli venyy kutakuinkin yhtä paljon kuin laadukas dyneema, mutta tällöin dyneeman murtolujuus on selvästi suurempi.

        Vaikkapa 6 mm nostinvaijerin murtolujuus on reilut 2 tonnia. 500 kg kuormalla se venyy ehkä 0,3% (vanteissa käytettävät vaijerit venyisivät puolet tuossta ja murtolujuus lähes 2 tonnia). Jos tuon tilalle laittaa 10 mm halpis-dyneeman, vaikkpa Gleistein Dynalite, on murtolujuus on 3 tonnia ja 500 kg kuormalla venymä n. 2% eli 6-kertainen vaijeriin nähden tai jossain 3 ja 4 mm vaijereiden välissä (murtolujuudet 600 kg ja tonni). Jos tilalle laitetaankin paremman pään dyneema, vaikkapa Gleistein Dyneema HS, on murtolujuus 7500 kg ja venymä 500 kg kuormalla 0,2% eli vähemmän kuin 6 mm vaijerilla.

        10 mm polyesterillä murtolujuus olisi vain 2200 kg ja venymä 500 kg kuormalla yli 3%.

        Kiitokset, arvostan että sinulta löytyy aina laskelma mielipiteen tueksi.


    • seppomartti

      Eikös solmu heikennä vain n. 30%. Riippuu ilmeisestu kurvan säteestä ja solmutyypistä. 10mm ďyneemafallin vetolujuus on luokkaa 3-5000kp mutta vinssinvapauttajan lukko kestää vain murto- osan esim 1300kp. Jos dyneemaytimen ja kuoren välillä ei ole hyvää kerrosta tai kontaktia , kuoriutuu dyneemafalli paljon ennen fallin katkeamista. Riski koskee etenkin spinnua kuten kuluminenkin. Kulumista voi estää liikuttamalla spinnufallia päivittäin esim. 5cm. Jos sää sallii ajaa spinnulla yötäpäivää, kuluu spinnufalli poikki Atlantin ylityksessä aika varmasti ja pätkiminen on välttämätöntä.

      • myös.ison.falli

        Minun mielestä vastaavat ongelmat on ison fallissa. Pleissi joutuu aina kehrälle purjetta nostettaessa ja purje nostetaan aina kun purjehditaan. Se syö pleissiä sisältäpäin, eikä siitä päällepäin näy eikä tunnu mitään. Muutenkaan puosuntuolia ei pidä kiinnittää pleissattuun hakaan, vaan solmulla. Voihan solmun tietysti tehdä pleissin taakse, mutta se jättää pitkän tiellä olevan hännän solmuun.


      • varo.valepleissiä

        "Eikös solmu heikennä vain 30%". Voi olla niinkin. Tuo siteeraamani 60% perustui köysivalmistaja Marlowin ilmoitukseen: "The amount a rope will be weakened will depend on the knot, type of rope and the material from which it is made but can be up to 60%".

        Paalusolmun sijaan fallissa voi käyttää "halyard knot"-solmua, koska sitä tuskin tarvitsee avata. Kulumiskohta pitää joka tapauksessa pätkäistä pois ja tehdä uusi solmu (tai uusi pleissi).


    • Sinnevaan

      Biltemasta löytyy valmiiksi pleissattuja nostamia , myös tuon mittaisia.

      • Ssppss

        Vaan ei löydy dyneemaa, kelvottomia kyllä löytyy


    • Benns ja Hjertmans Ruotsissa, vaihtoehtoina nettikaupoiksi, joista etsiä. Muistaakseni ostin oman isopurjenostimeni jommastakummasta noista jokunen vuosi sitten.

      • Omega36

        Kiitti vinkistä, Bennssillä on mielenkiintoinen vaihtoehto, köysi-vaijerifallin tilalle 12-8 mm dyneemayhdistelmäköysi (1495 SEK / 36 m). Eihän kait 8 mm dyneeman vetolujuus rajoita sen käyttöä 38 m2 / P 14 m isopurjeessa, ja 12 mm olisi mukavampi käsiin ja varmempi lukkoihin siellä vetopäässä. Tarjoaako joku kotimainen tuollaista?


      • seppomartti
        Omega36 kirjoitti:

        Kiitti vinkistä, Bennssillä on mielenkiintoinen vaihtoehto, köysi-vaijerifallin tilalle 12-8 mm dyneemayhdistelmäköysi (1495 SEK / 36 m). Eihän kait 8 mm dyneeman vetolujuus rajoita sen käyttöä 38 m2 / P 14 m isopurjeessa, ja 12 mm olisi mukavampi käsiin ja varmempi lukkoihin siellä vetopäässä. Tarjoaako joku kotimainen tuollaista?

        Ei vetolujuus 8 mm dyneemassa välttämättä ole huono mutta halvimmat 8mm alkavat venyä vaikkei katkeakaan. Tuon ison mitoissa venyminen voi jo olla ongelma. 8mm on käteen ja lukolle ikävästi alakanttiin. En ostaisi jos en tietäisi muuta kuin pituuden, hinnan ja paksuuden. Eilen tilason juuri dyneemafallin 10mm/ BL 5000kp/ 40m


      • Omega36
        seppomartti kirjoitti:

        Ei vetolujuus 8 mm dyneemassa välttämättä ole huono mutta halvimmat 8mm alkavat venyä vaikkei katkeakaan. Tuon ison mitoissa venyminen voi jo olla ongelma. 8mm on käteen ja lukolle ikävästi alakanttiin. En ostaisi jos en tietäisi muuta kuin pituuden, hinnan ja paksuuden. Eilen tilason juuri dyneemafallin 10mm/ BL 5000kp/ 40m

        Tuossa yhdistelmäfallissahan käteen ja lukoille tulee se paksumpi pää eli 12 mm. Lisäksi mikäli kuvasta oikein ymmärrän, 8 mm osuus on ilman polyesterikuorta eli täysdyneema? Saa oikaista mikäli olen tulkinnut väärin.


      • seppomartti
        Omega36 kirjoitti:

        Tuossa yhdistelmäfallissahan käteen ja lukoille tulee se paksumpi pää eli 12 mm. Lisäksi mikäli kuvasta oikein ymmärrän, 8 mm osuus on ilman polyesterikuorta eli täysdyneema? Saa oikaista mikäli olen tulkinnut väärin.

        OK, tuollaisesta ei ole minulla fallina kokemusta. 10mm light dyneema on reiviköytenä hieman vastaavasti paljaaksi kuorittu osa purjeessa ja käteen tuleva osa kuorimattomana muttei ollut kovin hyvä kokeilu. Paljas dyneema ei kestä hyvin kulutusta. Venymisestä saat arvion, jos tiedät murtolujuuden, mikä vaihtelee dyneeman määrän mukaan. Jos ison fallissa venymä olisi suuruusluokkaa 0.5% niin 35 metrin köydessä merkitsisi 18cm. Vaatisi varmaan cunninghamin kiristämisen?.


    • Kokemuksia

      Onko kenelläkään kokemusta Kanpelan mainitsemista ompelemalla tehdyistä lenkeistä? Veneessämme on Bamar merkkinen rullalaite isolle purjeelle. Ison nostimen vaihto olisi edessä ja Bamarin ohjeissa on kuva, jossa nostimen päähän pitäisi tehdä ompelemalla lenkki. Nyt nostimena on vaijeri/köysinostin.

    • Muitaköysiäpleissaan

      Unohda pleissi. Solmuksi tehdään on halyard knot. Tulee havemmaksi, voi katkoa tarvittaessa tai jopa kääntää ympäri.

      • Pekkolainen

        Mikä on halyard knotin suomenkielinen nimi?


    • Lyönatsiamissäkohtaat

      Älä osta Natsi-Kärkkäiseltä mitään.

      • Isoantilla

        Ennenkuin tarkistat maston päästä rullien leveyden, älä osta köysifallia. Esim Seldenin osatakiloissa (ainakin minulla) on 2 rullaa, joihin on tarkoitettu 6mm vaijeri ja jo 8mm köysifalli tekee tiukkaa.


      • Omega36
        Isoantilla kirjoitti:

        Ennenkuin tarkistat maston päästä rullien leveyden, älä osta köysifallia. Esim Seldenin osatakiloissa (ainakin minulla) on 2 rullaa, joihin on tarkoitettu 6mm vaijeri ja jo 8mm köysifalli tekee tiukkaa.

        Vedin vanhan nostimen köysiosuuden topin kautta ulos. Vähän nahnitti erityisesti vaijeri-köysijatkopleissin kohdalla, mutta köysi taisi olla 12 mm. Pylpyrä näytti soveltuvan ihan hyvin köydelle ja kaiken lisäksi pyöri eikä vaijeri ollut syönyt pahemmin. Tästä osin saanee kiittää laakeroituja ison ratsastajia/vaunuja, mainio keksintö joka keventää purjeennostoa tosi paljon, ja hienoahan se on kun sekunnissa purjeen saa alas :)
        Takila on Isomat.


      • Osaseldenisti
        Isoantilla kirjoitti:

        Ennenkuin tarkistat maston päästä rullien leveyden, älä osta köysifallia. Esim Seldenin osatakiloissa (ainakin minulla) on 2 rullaa, joihin on tarkoitettu 6mm vaijeri ja jo 8mm köysifalli tekee tiukkaa.

        Ja kun vaihtaa ne kehrät köydelle soveltuviin, menee niihin 10 mm dyneemafallit heittämällä.


    • varo.valepleissiä

      Varsinkin pitkiä purjehduksia tekevien kannattaa luopua vaijerifalleista, vaikka se merkitsisi kehrien uusimista.
      En myöskään (enää koskaan) ostaisi valmiiksi pleissauttua dyneemafallia. Halvempi ja helpompi tapa on solmia purjesakkeli falliin - ns. halyard knot -solmua muutkin täällä suosittelevat. 10mm kuorellinen dyneema on helppo käsitellä. Kuoren kuluessa esim. topin kehrien tai fallilukkojen kohdilta fallin voi vaihtaa toisin päin. Toisesta päästä ohennetussa dyneemafallissa ei ole tätä mahdollisuutta. Vaikka 8mm fallin vetolujuus riittäisi, sitä on hankalampi käsitellä.

      • Omega36

        Turha rypistellä ko on jo tulossa :) eli Bennsiltä tulee 12-8 Dyneema duo falli. Ei voi kääntää, mutta toisaalta kun pituutta on pari metriä ylimääräistä niin voi lyhentää purjeen päästä, ja sillä keinoin siirtää kulutuskohtia köydessä jos niitä alkaa näkymään. Tuo on myös FSE SK-78 laaduksi merkattua jota joku tuossa alla kehui. Kiitos kaikille kommenteista!
        15 yötä vesillelaskuun :)


      • kryssari

        Onnittelut, mutta tiedoksi: Ostin pari vuotta siiten tuollaisen fallin. Jo ensimmäisenä kesänä kuori katkesi köysilukossa. Olin tehnyt sen virheen, että en ollut lyhentänyt sitä, jolloin ohut 8 millin osuus tuli lukon kohdalle. Sen kuori kului nopeasti.
        Keskustelin jonkun verran asiasta myyjän kanssa, koska muut 8 millin köydet ovat kestäneet lukoissa hyvin. Nyt on erimerkkinen falli.
        Neuvoni on siis varmistaa, että paksumpi osa on köysilukon kohdalla.


      • Omega36
        kryssari kirjoitti:

        Onnittelut, mutta tiedoksi: Ostin pari vuotta siiten tuollaisen fallin. Jo ensimmäisenä kesänä kuori katkesi köysilukossa. Olin tehnyt sen virheen, että en ollut lyhentänyt sitä, jolloin ohut 8 millin osuus tuli lukon kohdalle. Sen kuori kului nopeasti.
        Keskustelin jonkun verran asiasta myyjän kanssa, koska muut 8 millin köydet ovat kestäneet lukoissa hyvin. Nyt on erimerkkinen falli.
        Neuvoni on siis varmistaa, että paksumpi osa on köysilukon kohdalla.

        Kiitos neuvosta. Tosin olin jo itsekin pähkäillyt tuon saman asian. Koska ohut ja paksu osuus ovat yhtä pitkiä (18 m), niin todennäköisesti ohutta osaa joutuu lyhentämään. Itse ajattelin että sopiva pituus tulee niin että 12 mm osuus on vielä maston alapylpyrällä, niin siinäkin kohdassa on enemmän kulutusta kestävä köysi. Sitten vaan tarkkailemaan nostimen kuntoa läheltä purjetta eli se kohta joka on ylätrissassa kun nostin on tiukalla.


    • dsgadsg

      Kuorellisen dyneeman pleissaaminen on harjoitusta vaativa homma. Ensin täytyy löytää hyvä ohje. Polyesteripleissillä ei saa täyttä murtolujuutta, mutta saataa sekin riittää. En kuitenkaan vetäisi kaveria puosuntuolissa ylös väärin pleissatulla. Gleisteinin ohje oli hankala samoin Liroksen. Ranskalaisella Cousin trestecillä on hyvä ohje youtubessa ja ohjekirjassa: https://fr.calameo.com/read/00322980444507c25ec1c. Pleissaamisen helppous riippuu kuoren tiukkuudesta, kuten edellä mainittiin. Hjertmansin FSE-dyneemat olivat helppoja pleissata, edullisia ja laadukkaita (SK-78). Tukholman messujen aikaan köydet ovat vielä olleet -20 % tarjouksessa. Saa myös valmiilla pleisseillä. Kevlar on myös hyvä nostinmateriaali, koska se ei viru. Toisaalta ei silläkään ole väliä, kun köysilukko monesti luistaa jonkun verran.

      • asdgdsg

      • kuorenkatkeaminen
        asdgdsg kirjoitti:

        Solmu pudottaa kuorellisen dyneeman murtolujuuden n. 30-40 %:iin ilmoitetusta. Sekin voi tietenkin riittää monessa tapauksessa. http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/strongest-sailing-knot-30247

        YM:n kuvista näkyi, että vetotestissä kuori katkesi ja dyneema-sisus oli yhä ehjä. Ei olisi iso ongelma korjata, jos näin kävisi merellä. Pahempi, jos falli katkeasi kokonaan ja putoasi maston sisään.
        Käytännössä ei ole tullut ongelmaa siitä, että dyneemanfallin kuori on rikkoutunut lukon tai mastontopin vierestä. Näitä on sattunut mm. Atlantin ylityksissä,mutta polyesteri-skuuttien hankautumisia ja katkeamisia useammin (mm. spinnupuomin pään kohdalta) kuin dyneemafallien ongelmia.


    • seppomartti

      "Kevlar on myös hyvä nostinmateriaali, koska se ei viru". Haittana on heikko UV sieto ja koveneminen ja jäykistyminen vanhetessaan. Mennyttä aikaa fallina?
      "YM:n kuvista näkyi, että vetotestissä kuori katkesi ja dyneema-sisus oli yhä ehjä. Ei olisi iso ongelma korjata, jos näin kävisi merellä."
      Tuo testin dyneemaköysi monessa tilanteessa on polyesterikuoren eikä dyneemasäikeiden varassa!. Kuoren ja sisustan välinen yhteys taitaa olla aika vaihteleva eri dyneemoilla mutta ilmeisesti se on heikoin lenkki juuri spinnun fallin lukossa. Vastoin yo oletusta, ettei ole vaikea korjata merellä, oli todella hankala korjata keskellä Atlantia kun spinnufallista kuoriutui n 5m ja spinnu putosi melkein mereen. Ei sitä saanut alas. Pitkän tuumailun jälkeen taisin kelata fallivinssillä ylös ja saksilla leikata kuoriutuneen sukan halki, Falli saatiin liikkeelle ja purje alas.
      Kerron tarinan. Toisella kerralla Atlantilla spinnufalli katkesi topista ja purje putosi mereen ja troolasimme. Keveässä kelissä koko 3h miehistö oli keulassa yrittämässä purjeen nostoa. Purje oli pyörinyt itsensä ympäri ja sisälle jäi pussiin ehkä 500L vettä. Noin 1.5 tunnin yrityksen jälkeen totesin tilanteen toivottomaksi ja pistin puukolla pienen reiän vesipussin tyhjentämiseksi. Purjemaakari mittasi pikkureiän pituudeksi 11m. Uusi falli saumojen ompelu maksoi runsaan 1000. Kannattaa katsella kiikarillamaston huippuun ennen kuin katkeaa.

      • varo.valepleissiä

        Tarvitseeko spinnufallin olla dyneemaa? Spinnufalliin tulee paljon nykäyksiä verrattuna ison ja fokan/genuan falleihin. Omassa veneessäni spinnufalli on polesteriä, koska se joustaa enemmän kuin dyneema. Seppomartin kuvaamia kuoriutumisongelmia ei ole spinnufalliin tullut, vaikka olen osallistunut avomerikisoihin ja seilannut valtamerten yli.


      • sitä.minäkin
        varo.valepleissiä kirjoitti:

        Tarvitseeko spinnufallin olla dyneemaa? Spinnufalliin tulee paljon nykäyksiä verrattuna ison ja fokan/genuan falleihin. Omassa veneessäni spinnufalli on polesteriä, koska se joustaa enemmän kuin dyneema. Seppomartin kuvaamia kuoriutumisongelmia ei ole spinnufalliin tullut, vaikka olen osallistunut avomerikisoihin ja seilannut valtamerten yli.

        12 mm polyester tahmasi turhan paljon vedon tullessa sivulta Seldenin mastohelassa ja vaihtui 10 mm polyesteriin. Ja aivan tarkoituksella hieman nykäyksiä vaimentava polyester valittu, muut fallit hyvää dyneemaa.

        Spinnufallin päässä on sitten pleissattuna Tylaskan haka vahingoista viisastuneena. Polyesterin pleissi vaatii hieman enemmän ohjeen tutkiskelua, mutta on käsityön puolesta helppo.


      • seppomartti
        varo.valepleissiä kirjoitti:

        Tarvitseeko spinnufallin olla dyneemaa? Spinnufalliin tulee paljon nykäyksiä verrattuna ison ja fokan/genuan falleihin. Omassa veneessäni spinnufalli on polesteriä, koska se joustaa enemmän kuin dyneema. Seppomartin kuvaamia kuoriutumisongelmia ei ole spinnufalliin tullut, vaikka olen osallistunut avomerikisoihin ja seilannut valtamerten yli.

        Varmaankin on kaikille käynyt selväksi, että dyneemaa on monenlaista. Kuoriutunut oli halpisdynemaa kun en pitänyt venymistä haitallisena ja kuoriutumisongelma ei ollut tullut vastaan. Paremmat dyneemafallit ovat kestäneet muutamia tuhansia maileja spinnulla 20-25 kts tuulessa, pätkitty, käännetty ja lopulta vaihdettu kuoren rikkoontumisen vuoksi.
        Voi spinnufalli olla polyesteriäkin, se tuskin koskaan kuoriutuu. Mutta venymän hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Skuutit ja spinnukangas venyvät myös aallokossa ja puuskissa, mikä mahtaa olla fallin venymän merkitys?.
        Kaikki liike maston huipussa, spinnupuomin kidassa tai plokeissa kuluttaa köysiä. Välillä on ollut vaikeuksia saada köydet kestämään edes yhtä Atlantin ylitystä. Köysien venymiset pahentavat kulumisongelmaa ja kallistun pitämään venymättömättömyyttä etuna. Ison, genoan ja kutterifokan falleissa venymättömyys on vielä tärkeämpi kuin spinnufallissa, missä toki venyvälläkin tulee hyvin toimeen, ellei ole tarvetta ajaa spinnulla vuorokausitolkulla.


    • Ollakovaieiköolla-

      halyard eli nostin
      halyard knot eli nostinsolmu

      Olisiko siis ”nostinsolmu”

      • Arvelisin

        Voihan sen noinkin kääntää, mutta mitään vakiintunutta käännöstä halyard hitchille ei ole.


    • Marnela

      Marnela ainakin tekee valmiita nostimia. Työ kohtuullisen hintainen.

      • Kypsä

        keväällä tilaat niin on syksyllä valmis.


    • eläkkeellä

      Taitaa olla porukka jo menossa ulos. Mutta seuraavalle talvikaudelle lukemiseksi The Ashley Book of Knots!

    • KysymysKysymys4321
      • Isoantilla

        Mitenkähän tuon paljaan dyneemaytimen auringonkestävyys?


      • Omega36
        Isoantilla kirjoitti:

        Mitenkähän tuon paljaan dyneemaytimen auringonkestävyys?

        Päätellen tästä käyttäjäkokemuksesta "Jo ensimmäisenä kesänä kuori katkesi köysilukossa. Olin tehnyt sen virheen, että en ollut lyhentänyt sitä, jolloin ohut 8 millin osuus tuli lukon kohdalle. Sen kuori kului nopeasti. " ohuessa päässä on myös kuori, mutta päätellen siitä että ei kestänyt lukossa ensinkään, ohuempi kuin normaalisti. Siis UV- ja hankaussuojakuori.


      • Joakim1
        Isoantilla kirjoitti:

        Mitenkähän tuon paljaan dyneemaytimen auringonkestävyys?

        Parempi kuin melkein kaikkien muiden köysimateriaalien, mutta ei dyneema ole immuuni UV:lle, kuten yleisesti luullaan. Tässä yksi juttu, josta selviää, että UV-kestävyys riippuu voimakkaasti paksuudesta ja useiden vuosien UV-rasituksessa murtolujuus tippuu reilusti alle puoleen. https://dynamica-ropes.com/wp-content/uploads/2017/05/CIS-YA103-Outdoor-Use-of-Ropes-with-UHMPE-fiber-from-DSM-Dyneema.pdf

        Tässä on vertailtu muihin köysimateriaaleihin, tosin vain melko lyhyessä ajassa: https://dynamica-ropes.com/wp-content/uploads/2017/05/CIS-YA102-Ultraviolet-exposure-of-UHMWPE-fiber-from-DSM-Dyneema.pdf


      • Isoantilla

        Mikähän laatutaso on tuolla Bauhausin myymällä dyneemaköydellä? Netistä en oikein löytänyt mitään tietoa.


      • Kanpela
        Joakim1 kirjoitti:

        Parempi kuin melkein kaikkien muiden köysimateriaalien, mutta ei dyneema ole immuuni UV:lle, kuten yleisesti luullaan. Tässä yksi juttu, josta selviää, että UV-kestävyys riippuu voimakkaasti paksuudesta ja useiden vuosien UV-rasituksessa murtolujuus tippuu reilusti alle puoleen. https://dynamica-ropes.com/wp-content/uploads/2017/05/CIS-YA103-Outdoor-Use-of-Ropes-with-UHMPE-fiber-from-DSM-Dyneema.pdf

        Tässä on vertailtu muihin köysimateriaaleihin, tosin vain melko lyhyessä ajassa: https://dynamica-ropes.com/wp-content/uploads/2017/05/CIS-YA102-Ultraviolet-exposure-of-UHMWPE-fiber-from-DSM-Dyneema.pdf

        Tuossa hyvä syy miksi vaijerifalli on huoleton ja ominaisuuksiltaan stabiilimpi kuin köydet Uuttena laadukas oikein mitoitettu dyneema pärjää joustossa vaijerilla, mutta jo muutaman kauden jälkeen oman kokemukseni mukaan kaikki tekstiilnostimet muuttuvat kumimaisemmiksi ja joustavuus kasvaa. Suurimassa osassa mastoja pylpyrät ovat riittävän suuria, jolloin vaijeri kestää erittäin pitkään rispaantumatta. Toki löytyy niitäkin versioita, joissa kehrän koko on armotta liiaan pieni ja vaijeri kuluu rikki nopeaan tahtiin, jolloin köysi on ainoa vaihtoehto.


      • Kanpela
        Isoantilla kirjoitti:

        Mikähän laatutaso on tuolla Bauhausin myymällä dyneemaköydellä? Netistä en oikein löytänyt mitään tietoa.

        Jotain löytyy valmistajan sivulta http://www.seilflechter.de/katalog/ jossa sivulla 15 näyttäisi olevan tuota bauhaus nyöriä. Ei joustavuutensa puolesta ole mitään huipputavaraa. Tässä lienee hyvä mainita, että aiemmin "dyneemaa" valmistivat vain DSM Euroopassa tuotenimellä Dyneema ja muistaakseni Allied Chemicals jenkkilässä Spectra tuotenimellä. UHMWPE kuidun valmistamisen patentit ovat jokunen vuosi sitten rauenneet ja nykyisellään UHMWPE tavaraa valmistetaan vähän siellä ja täällä. Sailflecter käyttää tuotenimeä Novoleen. jonka valmistajasta minulla ei ole mitään käsitystä. Ainoa yleismaailmallinen neuvo joka aika varmasti päteet köysissäkin on se, että aina löytyy jostain joku, joka tekee "saman" tavaran vähän halvemmalla ja vähän huonommin. Valitettavasti tällaisissa marginaalituotteissa jää aika usein asiakkaan ongelmaksi toimia koekaniinina ja kokeilla mikä tuote vastaa omaa vaatimustasoa ja käyttömäärää. Testejä on aika harvoin näkynyt missään ja valmistajat tuovat aivan jatkuvalla syötöllä uusia köysimalleja.


    • Sunwind31

      Löysin uuden Turkulaisen toimijan (www.ropex.fi), tekee pääasiassa tukkukauppaa, mutta kokeilin onnea ja soitin. Tilasin heiltä muutamat kiinnitysköydet, jotka olivat valmiita jo seuraavana aamuna. Nettisivujen mukaan saa myös muita veneily/purjehdusköysiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2742
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      241
      2668
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2366
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      201
      1857
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe