Onko kansa kiittämätöntä?

Maalla menee paremmin kuin aikoihin, mutta hallituspuolueiden kannatus laskee. Eniten laskee päähallituspuolue Keskustan kannatus ja kokoomuskin on hiukan notkahtanut, puhumattakaan sinisistä, jotka ovat jämähtäneet 1,6 % kannatukseen. Hallituspuolueilla on nyt enää 37,9 % kannatus. Luvut perustuvat Kantar TNS:n Helsingin Sanomien toimeksiannosta tekemään kyselyyn ajalla 19.3. - 12.4.2018.

Mistä tuollainen johtuu? HS:n jutussa kuultujen asiantuntijoiden mielestä eniten vaikuttavina tekijöinä ovat olleet työttömien aktivoimiseksi tarkoitettu aktiivimalli, sote- ja maakuntauudistuksen läpimenon vaikeudet ja niistä noussut kansalaiskeskustelu. ”Vaikka talouden myötätuuli mahdollistaa jotain, sote-uudistuksen pelko peittää sen”, sanoo poliittisen historian dosentti Mikko Majander. Vaikuttaneet ovat myös monet leikkaukset, mm. koulutuksesta, joita on vaikea ymmärtää tarpeellisiksi tällaisella nousukaudella.

Jo jonkin aikaa meneillään ollut ripeä taloudellinen nousu ei auta noiden näkymien vastapainoksi hallituspuolueiden hyväksi. Kansalaiset ymmärtävät nousun johtuneen enemmän kansainvälisistä tekijöistä. Vaikka he näkisivät hallituksellammekin olleen asiaan vaikutusta, hallitukset eivät juuri koskaan pääse nauttimaan tuloksistaan. ”Syy sille on demokraattisessa järjestelmässämme. On turha ajatella, että jengi äänestäisi kiitokseksi, koskaan ei mene niin hyvin, että äänestäjä kiittää, seuraava huoli odottaa jo”, sanoo em. dosentti Majander.

Noin varmaan on. Toisin oli aikanaan. Tuloksistaan riippumatta hallitukset istuivat joko pitkään tai vaihtuivat tiuhaan, riippuen vain siitä, miten Kekkonen halusi. Paavo Lipposen johtama sdp sai suuren vaalivoiton v. 1995 vaaleissa, ja kun johtamansa hallitus nosti maan 1990-luvun alun syvästä lamasta, kansa kiitti Lipposta ja puoluettaan vielä 1999 vaaleissa ja hyvin lähellä oli, etteikö sdp olisi päässyt johtamaan vielä kolmattakin hallituskautta peräkkäin, mutta hävisi hyvin niukasti v. 2003 vaaleissa puolueelle, jolla oli pj, joka ”puhui niin totta kuin osasi”.

Viimeinen kaksi peräkkäistä vaalikautta päähallituspuolueena vallassa ollut on kepu, joka siis nousi siihen asemaan v. 2003, ja kun edellä tarkoittamani pj:n työtä pääministerinä jatkamaan tuli mies, joka oli ”rehellisintä, mitä meillä on”. Hän vei puolueensa vaalivoittoon vielä v. 2007. Mutta kun hän jätti pääministerikautensa kesken, hänen seuraajansa johdolla puolue v. 2011 vaaleissa koki kai historiansa pahimman romahduksen. Siihen kyllä vaikutti v. 2008 alkanut jyrkkä laskukausi, suorastaan lama, joka sekin tosin johtui paljolti ylikansallisista tekijöistä, mutta syyttömänä kansa ei pitänyt hallitustammekaan.

V. 2011 valtaan päässyt kokoomus sai olla pääministeripuolueena vain yhden hallituskauden ja saman ilmeisesti tulee nyt kokemaan keskusta. Onko seuraavan hallituksen johdossa sdp vai kokoomus, sitä ei vielä tiedetä, mutta varmaa jo lienee, että keskusta se ei ole. Gallupit ovat vain gallupeja, mutta kyllä tuo niissä jo jonkin aikaa nähty osoittaa sellaista mielipiteiden kehityssuuntaa, ettei voine enää vuodessa tulla mitään sellaista, joka sen suunnan kääntäisi. Keskusta aktiivimalleillaan, maakuntauudistushankkeillaan ja sote-sopallaan on ollut ja edelleen on sen suunnan tärkein määrääjä ja vetäjä.

Tätä eli kansan kasvanutta hallitusvastaisuutta näkyy olevan vaikea ymmärtää erään täällä, joka pitää täysin sopimattomana kepuun kohdistuvaa kritiikkiä, sillä onhan se ”suurinpuolue” - noin hän sen kirjoittaa. Olisiko hänen ihanteensa Pohjois-Korea tai ainakin Kiina, joissa suurin puolue on suojattu kaikelta arvostelulta, sellainen arvostelu voi olla arvostelijalle hengenvaarallista. Meillä tilanne on kuitenkin toinen, jolle syy on demokraattisessa järjestelmässämme, kuten edellä siteeraamani dosentti Majanderkin toteaa. Minä kuitenkin pidän oikein hyvänä asiana sitä, että meillä on nimenomaan demokratia.

79

10906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repsotide

Kansa vaan ymmärtää, että talous palautuu nyt Sipilän hallituksesta huolimatta. Ansioita tähän tilanteeseen ei Sipilän hallituksella ole, päin vastoin - hölmöilevat minkä kerkiävät ja rakentelevat lisää rahareikiä.

• tamppi

Edellinen hallitus sai 100 000 työtöntä ja nykyinen saman verran työpaikkoja. Onhan se ikävää kun pitää mennä töihin

• kepukusetustsa
        tamppi kirjoitti:

Edellinen hallitus sai 100 000 työtöntä ja nykyinen saman verran työpaikkoja. Onhan se ikävää kun pitää mennä töihin

Aivan tunti viikossa töitä ei ole enää työtön? Ja kas juuri meni 2 miljardia rikki asumistuessa kun lähes kaikki on töissä on tämä ihmeellistä...........

• kutenmiten

Kansan silmät ovat avautuneet. Sellaista se on, kun on haukannut keskustakokoomuksen tarjoilemia heikennyksiä ja karensseja. Itselläni tosin silmät ovat olleet auki jo ennen vaaleja, enkä vahingossakaan äänestäisi näitä suuripalkkaisia suunsoittajia.

• S24uomlaineN

Petosmies Rinne on varastanut taloyhtiön vanhusten, opiskelijoiden, sairaiden ja lapsiperheiden rahoja.

• Anaalismi.on.Sipilimiä

Tuohan kuuluukin toistoinasi kepupalstalle, koostuuhan kepu pääosin enemmän tai vähemmän arveluttavasta materiaalista.
        Olisi kuitenkin kohtuullista pitäytyä totuudessa ja ehkäpä palata 2000-luvulle. Onhan se vaikeaa keputrollinen nykyisyyden hahmottaminen, mutta kita edes, tuo alkaa olla jumalattoman naurettavaa toistoa.

• Pankkomajuri.dementiassa

Koeta edes keskittyä.
        Se on varmasti dementikolle vaikeata, mutta koeta edes pysyä palstan aiheessa.

• mikätoiveuni

Pitäiskö eläkeläisen kiittää tollosipilää ostovoiman vähennyksestä ja työttömän kurjistamisesta??

• konstantus

Eipä tosiaankaan näillä hallituksen päätöksillä ole osaa eikä arpaa talouden hyvään tilaan, vaan maailman tilanne on tämän luonut, tiedä sitten miten pitkään. Hallituksen päätökset on vain kurjistaneet työväestön ja etenkin pienituloisten asemaa. Kaiken kurjimmin menee pitkäaikais sairailla. Rikkaat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet, näin se vaan on. Hävettää että Soinikin lyöttäytyi tähän porukkaan.

• Kappasvuan

Kyllä on. Vasemmisto vallassa olisi ryssinyt tämänkin mahdollisuuden.
        Köyhien köyhtyminen on hyvin harvoin kenekään muun syy. Suurin köyhyyden syy sitäpaitsi on työttömyys sekä kohtuuttomat asumiskustannukset. Työllisyys on tällä hallituskaudella parantunut jo merkittävästi: 100.000 uutta henkilöä perheineen on päässyt leivän syrjään kiinni. Asumiskustannusten alentamiseksi hallitus on ollut hampaaton sillä esim. valtion laitosten alueellistaminen ei ole merkittävästi edennyt vaan keskittyminen jatkuu valtoimenaan.

• paskaeiparane

Tällä hallituksella ei ole mitään ansiota talouden kehittymiselle. Suomen kaikkien aikojen paska on juuri tama tollo-Sipilän laiton vähemmistöhallitus. Toivottvasti ne kaikki Siniset tippuvat kokonaan pois vallasat ja politiikasta.

• Kappasvuan

Jotkut saa voimansa vihasta.

• tamppi

Kyllä kansa on tyhmä kun ei tajua että sinähän niitä työpaikkoja olet luonut

• AIka.hassua

Armeijan upseeri yhteiskunta vastainen. Laillinen hallitus ei paljoa paina hänelle.
      Kyllä minun armeija aikanani painottetiin "laillista hallitusta" jota sotilaat tukee, jopa vala siihen vannottiin. Ja kyllä itse olen senverran isänmaallinen, etten laillista hallitusta alkaisi murtamaan esim kuin SDP teki 1918. Ilmeisesti kirjoituksensa tasosta päätellen, tämä upseeri on demari henkinen. Hyvin epäluotettavaa ainesta jotka olisi laillista, demokraattista hallitusta murtamassa.
      Näkisin tämän upseerin punainen käsivarsinauha hihassa, kirjoituksista päätellen. En nyt kuitenkin
      "Jan" KGB nimellä olevaan Jaakko Laaksoon rinnastaisi.

Luin joskus tuon Seppisen kirjan: "Neuvostotiedustelu Suomessa 1917-1991 - Strategia ja toiminta"
      Teinipoliitikassa hääri paljon muitakin stalinisteja. Sellainen oli Jaakko Tapani Laakso, s. 20.5.1948 Turussa. Hän nousi esille jo vuonna 1967 ollessaan mukana järjestämässä mm. Erkki Tuomiojan kanssa Itä-Karjalan kansanopistolla Punkaharjulla teinijohtajakurssia. Laakso oli läheisissä yhteyksissä jo tuolloin KGB-linjan miesten kanssa.
      Laakso laulatti kurssilaisilla luentojen alussa ja "jopa niiden välillä" vallankumouksellisen työväenliikkeen lauluja. Teinit heläyttivät Laakson johdolla "Riistäjän ruoska kun selkäämme soittaa vastassa valkoinen armeija on, pakko on taistella, kuolla tai voittaa", tai "Hei lahtarikaartin me laitamme ja kaikki me tapamme, hei Vöyristä Vaasaan me kierrämme ja kaikki me tapamme." Tahtia tömäytteli Erkki Tuomioja."
      Seppinen mainitsee samaisessa kirjassa myös Paavo Lipposella olleen runsaat ja pitkäaikaiset KGB-suhteet sekä kuvaa Tarja Halosen olleen (näin Halosen sanoin) marxilainen, siis kommunisti mikä kommunisti.
      https://www.antikvaari.fi/imagesproduct/1157/1157_DSC08265_2017111520402.JPG
      -kellä kirja kts sivulta 252.

Kyllä se Neuvostoliitossakin oli laillinen hallitus, mikä nyt olikaan, niin asemassa ettei sille ivailtu liiemmin. Olisi ollut ennenkuulumatonta jos armeijan upseeri siellä olisi kirjoitellut hallituksen, päähallituspuolueen vastaista. Silloin kommunistinenpuolue.

Tuskin nyt "Rosenholz"-arkistoja peräti 60 vuodeksi olisi
      salaiseksi julistettu ja SUPO:n kassakaappiin piilotettu,
      jollei SDP olisi ollut mukana; KGB:n ja Stasin agentteja !
      Vaikka niillä nyt ei merkitystä, mutat "laki on laki" ja tuomiot
      olisi tuleet, jos olisi. Luultavasti presidentti olisi armahtanut
      nämä hyvinkin pian.

• lisää.faktaa

Tuossa Seppisen kirjassa mainitaan myös Neuvostoliiton juoksupoikina Väyrynen ja vahvimpana Eino Uusitalo. Kirjan mukaan Einolla oli tapana "unohtaa" salkkunsa Neuvostoliiton lähetystöön.... Väyrynen oli Neuvostoliitolle arvokas tietolähde ja täysin heidän ohjauksessa. Hyvä kirja ja kannattaa lukea huolella..

• Tuo pitkä, sekava vuodatuksesi ei mitenkään käsittele avaukseni aihetta, joten en aikonut siihen vastata. Vastaan nyt kuitenkin, kun silmiini osui sieltä tuo:

>>Armeijan upseeri yhteiskunta vastainen. Laillinen hallitus ei paljoa paina hänelle. Kyllä minun armeija aikanani painottetiin "laillista hallitusta" jota sotilaat tukee, jopa vala siihen vannottiin<<

Minun sotilasvalastani on jo hieman aikaa, 63 vuotta, mutta muistan kyllä, että laillista hallitustahan - muutaman muun hyvän ohella - vannoimme puolustavamme. Mutta enne vannoneet äänestävämme kulloistakin suurinta puoluetta - suuninpuolue sinun kielelläsi. En tosin varusmiesaikanani olisi voinut äänestää mitään puoluetta, kun olin sotilasvalan aikana vasta 19-vuotias ja äänioikeus oli vasta 21-vuotiailla.

Meillä ammattisotilaillakin oli tietysti velvollisuus vaaran tullen puolustaa maan laillista hallitusta, mutta ei mitään velvollisuutta äänestää vain kulloistakin pääministeripuoluetta tai edes hallituspuolueita. Emme saaneet olla minkään puolueiden jäseniä, mutta monet meistä olivat kunnanvaltuustoissa, päässeet niihin vaaleissa useidenkin eri puolueiden listoilta, mutta puolueista riippumattomina. Niinpä minäkin olin kuntavaaliehdokkaana Helsingissä v. 1972 vaaleissa, riippumattomana sdp:n listalla, jolle minut ehdokkaaksi asettaneet Santahamina, Helsingin ja Suomenlinnan aliupseerikerhot minut halusivat. En tosin päässyt valtuustoon, vaikka sainkin yli 200 ääntä.

Mutta tuostakin on jo hiukan aikaa, 46 vuotta. Sen jälkeen en ole ollut enää ehdolla minkään puolueen minkäänlaiseen tehtävään, vaikka monessa olen ollut mukana ja olen edelleen. Kaikissa vaaleissa olen äänestellyt ja äkkiä laskien niitä puolueitakin on neljä, joiden ehdokkaita olen äänestellyt eduskunta-, kunta-, EU- ja presidentinvaaleissa. Sanottakoon ne puolueetkin, ne ovat kansanpuolue, sdp, kokoomus ja SPK eli Suomen Perustuslaillinen Kansanpuolue, jonka presidenttiehdokasta Ahti M Salosta äänestin vuoden 1978 vaaleissa Suomen eteläisimmällä äänestyspaikalla, Siinailla. Todettakoon nyt vielä, että koko pitkän elämäni olen selvinnyt niin, ettei minun ole koskaan tarvinnut äänestää kommunisteja, maalaisliitto-kepua eikä Kekkosta;))

Suomi on demokratia ja kansalaisilla, niin myös sotilailla - jollainen minä en tosin ole ollut enää 40 vuoteen - on oikeus kannattaa ja äänestää arvojaan kulloinkin parhaiten edistäväksi näkemäänsä puoluetta. Sellainen ei ole yhteiskuntavastaisuutta, päinvastoin. Yhteen puolueeseen kytkeytyneisyys kuuluu diktatuureihin, siellä se on pakollista. Kun sinä näet sellaisen kansalaisvelvollisuudeksi ja yhteiskuntamyönteiseksi ja jos seuraavissa vaaleissa suurimmaksi puolueeksi - sinun kielelläsi suurimmaksipuolueeksi - nousee sdp, tietenkin kannatat sitä henkeen ja vereen ja pidät yhteiskuntavastaisina niitä, jotka eivät niin tee.

• enne.päivänjatkoa
        kapi_ kirjoitti:

Tuo pitkä, sekava vuodatuksesi ei mitenkään käsittele avaukseni aihetta, joten en aikonut siihen vastata. Vastaan nyt kuitenkin, kun silmiini osui sieltä tuo:

>>Armeijan upseeri yhteiskunta vastainen. Laillinen hallitus ei paljoa paina hänelle. Kyllä minun armeija aikanani painottetiin "laillista hallitusta" jota sotilaat tukee, jopa vala siihen vannottiin<<

Minun sotilasvalastani on jo hieman aikaa, 63 vuotta, mutta muistan kyllä, että laillista hallitustahan - muutaman muun hyvän ohella - vannoimme puolustavamme. Mutta enne vannoneet äänestävämme kulloistakin suurinta puoluetta - suuninpuolue sinun kielelläsi. En tosin varusmiesaikanani olisi voinut äänestää mitään puoluetta, kun olin sotilasvalan aikana vasta 19-vuotias ja äänioikeus oli vasta 21-vuotiailla.

Meillä ammattisotilaillakin oli tietysti velvollisuus vaaran tullen puolustaa maan laillista hallitusta, mutta ei mitään velvollisuutta äänestää vain kulloistakin pääministeripuoluetta tai edes hallituspuolueita. Emme saaneet olla minkään puolueiden jäseniä, mutta monet meistä olivat kunnanvaltuustoissa, päässeet niihin vaaleissa useidenkin eri puolueiden listoilta, mutta puolueista riippumattomina. Niinpä minäkin olin kuntavaaliehdokkaana Helsingissä v. 1972 vaaleissa, riippumattomana sdp:n listalla, jolle minut ehdokkaaksi asettaneet Santahamina, Helsingin ja Suomenlinnan aliupseerikerhot minut halusivat. En tosin päässyt valtuustoon, vaikka sainkin yli 200 ääntä.

Mutta tuostakin on jo hiukan aikaa, 46 vuotta. Sen jälkeen en ole ollut enää ehdolla minkään puolueen minkäänlaiseen tehtävään, vaikka monessa olen ollut mukana ja olen edelleen. Kaikissa vaaleissa olen äänestellyt ja äkkiä laskien niitä puolueitakin on neljä, joiden ehdokkaita olen äänestellyt eduskunta-, kunta-, EU- ja presidentinvaaleissa. Sanottakoon ne puolueetkin, ne ovat kansanpuolue, sdp, kokoomus ja SPK eli Suomen Perustuslaillinen Kansanpuolue, jonka presidenttiehdokasta Ahti M Salosta äänestin vuoden 1978 vaaleissa Suomen eteläisimmällä äänestyspaikalla, Siinailla. Todettakoon nyt vielä, että koko pitkän elämäni olen selvinnyt niin, ettei minun ole koskaan tarvinnut äänestää kommunisteja, maalaisliitto-kepua eikä Kekkosta;))

Suomi on demokratia ja kansalaisilla, niin myös sotilailla - jollainen minä en tosin ole ollut enää 40 vuoteen - on oikeus kannattaa ja äänestää arvojaan kulloinkin parhaiten edistäväksi näkemäänsä puoluetta. Sellainen ei ole yhteiskuntavastaisuutta, päinvastoin. Yhteen puolueeseen kytkeytyneisyys kuuluu diktatuureihin, siellä se on pakollista. Kun sinä näet sellaisen kansalaisvelvollisuudeksi ja yhteiskuntamyönteiseksi ja jos seuraavissa vaaleissa suurimmaksi puolueeksi - sinun kielelläsi suurimmaksipuolueeksi - nousee sdp, tietenkin kannatat sitä henkeen ja vereen ja pidät yhteiskuntavastaisina niitä, jotka eivät niin tee.

"Minun sotilasvalastani on jo hieman aikaa, 63 vuotta, mutta muistan kyllä, että laillista hallitustahan - muutaman muun hyvän ohella - vannoimme puolustavamme. Mutta enne vannoneet äänestävämme kulloistakin suurinta puoluetta - suuninpuolue sinun kielelläsi"

"Meillä ammattisotilaillakin oli tietysti velvollisuus vaaran tullen puolustaa maan laillista hallitusta, mutta ei mitään velvollisuutta äänestää vain kulloistakin pääministeripuoluetta tai edes hallituspuolueita. Emme saaneet olla minkään puolueiden jäseniä, mutta monet meistä olivat kunnanvaltuustoissa, päässeet niihin vaaleissa useidenkin eri puolueiden listoilta, mutta puolueista riippumattomina. Niinpä minäkin olin kuntavaaliehdokkaana Helsingissä v. 1972 vaaleissa, riippumattomana sdp:n listalla"

Ota tuosta nyt selvää.
        Itse vedät samoin kirjoitusvirheitä, ilkut vain muille niistä katse peiliin, niin asia kunnossa.

Miten edes tuohon aikaan vasemmistolaiset pääsi armeijan leipiin ? eikä siellä hakupapereissa tätäkin kysytty, että mikä on henki puolueisiin. Poliisi ja armeija oli nuuka näitä teikäläisten puoluekannatuksista. Mutta aina joku pääsee lipsahtamaan sivu. Tuomaan sitä auvoista hyvää vasemmistohenkeä. Se ei sinällään edes haitaksi ollut aina armeijassa, mm Jaakko Valtanen sanottiin upseeripiireissä demari kosiskelijaksi, ja pääsi komentajaksi. Ja oli muitakin " Elannon jäsenkirjan omaavia". Jaakko oli pitkämies, hiukan minua lyhyempi. Mutta oli jotenkin sellainen
        " DEMARIN" OLOINEN.
        Kai sinäkin olit jäsenä sinne, kuului kuvioihin. Ehkä se toimisto olikin tasollesi sopivin.
        VARSINAISET SOTILAS HOMMAT JÄI MUILLE.

• FaktaaPankkikselle

On taas ystävämme "majuri" päässyt näppikselle. Niin taattua pankkolängvitsiä täällä höpöttää taas. Miksi ihmeessä täällä kuluttaa aikaa kun ei löydy tietoa politiikasta eikä varsinkaan taitoa kirjoittaa siitä. Muutama päivä sitten täällä hän kävi täällä nimimerkillä MAJURres mutta kun asetettiin taas kerran paikalleen vanhoista valheistaan niin eipä sen jälkeen ole näkynyt. Mutta nyt siis taas ja suuri osa tekstistä on muualta kopioitua eikä lähdettä tietenkään tämä "majuri" kerro. Ne muutamat itse kirjoittamansa osat ovatkin sitten virheitä täynnä.

"painottetiin, senverran , Teinipoliitikassa, mutat, tuleet"

• >>Jo jonkin aikaa meneillään ollut ripeä taloudellinen nousu ei auta noiden näkymien vastapainoksi hallituspuolueiden hyväksi. Kansalaiset ymmärtävät nousun johtuneen enemmän kansainvälisistä tekijöistä. Vaikka he näkisivät hallituksellammekin olleen asiaan vaikutusta, hallitukset eivät juuri koskaan pääse nauttimaan tuloksistaan. ”Syy sille on demokraattisessa järjestelmässämme. On turha ajatella, että jengi äänestäisi kiitokseksi, koskaan ei mene niin hyvin, että äänestäjä kiittää, seuraava huoli odottaa jo”, sanoo em. dosentti Majander. <<

Paradoksaalista on, etteivät kansalaiset ymmärrä sitä, että myös laskukaudet johtuvat enemmän kansainvälisistä tekijöistä kuin hallitusten tekemisistä. Mutta siihenkin syynä on demokraattinen järjestelmämme, jota oppositiopuolueet käyttävät häikäilemättä hyväkseen.

En tiedä, ymmärsivätkö kansalaiset kansainväliset tekijät paremmin vuosina 1966-1987, jolloin oppositio ei noussut valtaan käyttämällä taloustilanteita hyväkseen. Tosin ajankohdan syvät laskukaudet aiheuttaneet ilmiöt, kuten pari öljykriisiä, olivat kansan konkreettisemmin käsitettävissä kuin myöhemmät "finanssikriisit", joissa syntipukin etsiminen on vaikeaa, varsinkin jos sellaista pitäisi etsiä myös omasta peilistä.

• Tom.TalousMies

Hallitukset eivät voi estää kansainvälisten tekijöiden vaikutusta kansantalouteemme, mutta voivat pienentään suhdannevaihtelujen rajuutta. Siis leikata huippuja niin korkeasuhdanteesta kuin matalasuhdanteesta. Tähänhän perinteinen keynesiläinen talousoppi jota Euroopassa laajalti noudatetaan perustuu.

Nyt kun talous nousee ja vahvistuu, valtion tulee säästää ja vähentää tulonsiirtoja, sitten kun laskukausi taas saa vuoron, on aika lisätä niin valtion investointeja kuin tulonsiirtoja.

Vanhasen II hallitus teki ison virheen kun lisäsi kulutuskysyntää 2007 kun vielä olimme korkeasuhdanteessa. Niinpä laman sitten koettaessa elvytysvarat oli vähissä, ja vain velkaantumalla äärimäisen kovaa hallitukset pitivät jonkinmoista elvytystä yllä. Tämä taas osaltaa heikensi kykyä lähteä uuteen nousuun, etenkin kun Kataisen Sicpack oli täysin toimintakyvytön demarien jarrutteassa aivan kaikea mahdollista. Paitsi uuden velan ottamista vanhan päälle.

Nykyinen hallitus teki ne pienet mutta tärkeät toimet kasvun sysäämiseksi liikkeelle, puolivuosikymmentä myöhemmin kuin muualla, ja sai maamme uudelle uralle. Mukaan siihen kansainvälisen talouden imuun josta muut olivat jo sen viitisen vuotta nauttineet.

Kataisen sixpack siis on esimerkki taloutta jarruttavasta (demarien osalla voidaan puhua tuhoavasta) toiminnasta, Sipilän hallitus taa esimerkki kuinka hallitus voi auttaa markkinoiden imuun pääsyä.

Seuraavan hallituksen suuri missio pitää olla noususuhdanteessa pitää tiukkaakin tiukempi kuri mitä tulee julkisen sektorin menolisäyksiin. Lama kun tulee taas väistämättä. Silloin pitää löytyä elvytysvaraa ilman massiivisi velkamäärän lisäyksiä

• Sanot:

>>Paradoksaalista on, etteivät kansalaiset ymmärrä sitä, että myös laskukaudet johtuvat enemmän kansainvälisistä tekijöistä kuin hallitusten tekemisistä. Mutta siihenkin syynä on demokraattinen järjestelmämme, jota oppositiopuolueet käyttävät häikäilemättä hyväkseen<<

Noinhan on. Avauksessani totean v. 2011 vaaleissa tapahtuneeseen kepun historiallisen suureen romahdukseen viitatessani:

>>Siihen kyllä vaikutti v. 2008 alkanut jyrkkä laskukausi, suorastaan lama, joka sekin tosin johtui paljolti ylikansallisista tekijöistä, mutta syyttömänä kansa ei pitänyt hallitustammekaan<<

Totta kai oppositiopuolueet käyttävät tilannetta hyväkseen mainitsemallasi tavalla, mutta kai monet kansalaiset ajattelisivat samoin ihan ”oma-aloitteisestikin”, ilman oppositiopuolueiden tukea. Ja käyttäytyvät vaaleissa näkemystensä mukaan. Sellainen kuuluu demokratiaan.

• kapi_ kirjoitti:

Sanot:

>>Paradoksaalista on, etteivät kansalaiset ymmärrä sitä, että myös laskukaudet johtuvat enemmän kansainvälisistä tekijöistä kuin hallitusten tekemisistä. Mutta siihenkin syynä on demokraattinen järjestelmämme, jota oppositiopuolueet käyttävät häikäilemättä hyväkseen<<

Noinhan on. Avauksessani totean v. 2011 vaaleissa tapahtuneeseen kepun historiallisen suureen romahdukseen viitatessani:

>>Siihen kyllä vaikutti v. 2008 alkanut jyrkkä laskukausi, suorastaan lama, joka sekin tosin johtui paljolti ylikansallisista tekijöistä, mutta syyttömänä kansa ei pitänyt hallitustammekaan<<

Totta kai oppositiopuolueet käyttävät tilannetta hyväkseen mainitsemallasi tavalla, mutta kai monet kansalaiset ajattelisivat samoin ihan ”oma-aloitteisestikin”, ilman oppositiopuolueiden tukea. Ja käyttäytyvät vaaleissa näkemystensä mukaan. Sellainen kuuluu demokratiaan.

Oppositiopuolueiden logiikka menee niin, että laskukauden Suomessa aiheuttaa yksinomaan kotimainen hallitus, mutta nousukauteen päästään kansainvälisten suhdanteiden ansiosta täysin ilman kotimaista hallitusta.

• NäinSeMeneee

Kansakunnalla menee nyt hyvin. Kasvu kaunistaa työllisyystilastoja, kasvattaa verotuloja ja luo uutta vaurautta.

Kasvu on moninapaista, niin alueellisesti kuin toimialoittain. Telakka Turun alueella, autotehdas Uudessakaupungissa, metsäteollisuus Keski-Suomessa, konepajat Jyväskylän ja Tampereen seuduilla, energiaklusteri Vaasan seudulla, kaivokset Kainuussa ja Lapissa, matkailu Lapissa ja Järvi-Suomessa, ICT ala Oulun seudulla.

Vain yksi maan oletetuista vetureista yskii. Helsinki.

Helsingin ongelma on aivan itse aiheutettu. Tolkutoman kallis asuminen ja muu elämisen kustannus. Ihmisillä ei ole varaa asumiseen, yritykset eivät saa työvoimaa. Niipä yritykset kasvavat muualla.

Helsingistä tulee iso riippa maan taloudelle seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja se leikkaa lupaavan kasvun. Ikävä kyllä.

Tuota riippaa suurempi vaara piilee seuraavissa vaaleissa. SDP on joissain gallupeissa jo noussut ykköspaikalle puoluekannatuksessa. Tuon nousun voi sanoa olevan pölhöpopulismin voittokulkua. Rinteen ja SDP tähän menessä varjobudjeteissaan ja muissa kannanotoissaan julkistamien tavoitteiden yhteenlaskettu hintalappu on 6 miljardia. Siis 6 miljardia. Tietysti osa katettaisiin SDP:n ihannoimalla verojen kiristyksellä. Siis hyydyttämällä kysyntää ja siten hidastamalla talouden kasvua. Valtaosa pitää kuitenkin rahoittaa uudella lisävelalla. Valtion velkaantumisen taittuminen saattaisi olla mahdollista heti seuraavan hallituskauden ensimmäisenä vuonna jos jatkettaisiin sitä talouden tiukkaa pitoa jota nykyinen hallitus ansiokkaasti on tehnyt.

Tiukka taloudenpito ei miellytä ihmisiä, ymmärrys kun monella on heikko. Siksi on helppo luvata sitä sielytä ja tätä täältä, kuten SDP nyt tekee. Seurauksia ei ajatella. Seuraushan olisi uusi lama, työttömyyden nousu ja sen jälkeen pakkoleikkaukset. SDP:lle ja Rinteelle henkilökohtaisesti näyttää valtaan pääsy ohittavan maan edun. Edes Väyrynen ei ole yhtä piittaamaton pyrkiessään valtaan keinolla millä hyvänsä kuin mitä Rinne nyt esittää.

Luoja meitä varjelkoon pölhöpopulismin voitolta.

• Luuletko että SDP pääministeripuolueeksi noustessaan oikesti toteuttaisi varjobudjettinsa?

Älä luulekaan. SDP tekisi saman minkä Lipponen vuonna 1995 eli jatkaisi edellisen hallituksen linjalla, karsien menoja sitäkin rohkeammin. Surkuhupaisintahan silloin oli, että Lipponen nosti valtiovarainministerikseen Iiro Viinasen, jota puolueensa oli oppositiossa kovin sanoin kaikesta haukkunut.

Näin se on ollut aina, varjobudjetit ovat pelkkiä vaalibudjetteja.

• Helsinki on ja pysyy Suomen talouden veturina. Ongelmat ovat ratkaistavissa asuntotuotantoa kiihdyttämällä ja työvoiman koulutusta lisäämällä. Helsingin ongelmat ovat luonteeltaan sellaisia, että Helsinkiin on niin kova tunku, että asuntojen rakenteminen ja koulutus laahaavat jäljessä, mikä estää Helsingin optimaalista kehittymistä. Lisäksi sote on tuomassa suuren lisälaskun Helsingille ja muulle pääkaupunkiseudulle. Tämä on kepuvetoisen hallituksen pääkaupunkiseutuvastaista politiikkaa eli uskomatonta typeryyttä.

Tiukka taloudenpito ei ole aina järkevää. Usein investoinnit tulevaisuuteen ovat paljon järkevämpää politiikkaa kuin säästäminen säästämisen ilosta. Vasemmisto ja vihreät ovat halukkaita lisäämään koulutus- ja infrainvestointeja. Nämä palvelevat tulevaisuuden kasvua eli sihti on silloin vaalikautta pitemmällä. Putinin Venäjä on varoittava esimerkki taloudesta, missä on haluttu olla ottamasta yhtään velkaa. Venäjä on velaton mutta talous melkoisen kuralla. Siellä on pidetty tiukkaa talouskuria.

• JuurikinNoinSeOn
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Luuletko että SDP pääministeripuolueeksi noustessaan oikesti toteuttaisi varjobudjettinsa?

Älä luulekaan. SDP tekisi saman minkä Lipponen vuonna 1995 eli jatkaisi edellisen hallituksen linjalla, karsien menoja sitäkin rohkeammin. Surkuhupaisintahan silloin oli, että Lipponen nosti valtiovarainministerikseen Iiro Viinasen, jota puolueensa oli oppositiossa kovin sanoin kaikesta haukkunut.

Näin se on ollut aina, varjobudjetit ovat pelkkiä vaalibudjetteja.

Niin, SDP on aina sumuttanut kansaa.

Lipponen tosiaan jatkoi tiukkaa Ahon-Viinasen-Niinistön talouslinjaa, mutta demarina teki ns. leikkauslistan salaisena lisäyksenä hallitusohjelmaan, siis kertoi jopa hallitusohjelmassaan väärän tiedon kansalaisille. Demarille tyypillistä toimintaa, joten voinemme Rinteeltä, joka on epärehellisyydestään hyvinkin tunnettu, odottaa samaa

• Tiedoksesii
        Mielipidepankki kirjoitti:

Helsinki on ja pysyy Suomen talouden veturina. Ongelmat ovat ratkaistavissa asuntotuotantoa kiihdyttämällä ja työvoiman koulutusta lisäämällä. Helsingin ongelmat ovat luonteeltaan sellaisia, että Helsinkiin on niin kova tunku, että asuntojen rakenteminen ja koulutus laahaavat jäljessä, mikä estää Helsingin optimaalista kehittymistä. Lisäksi sote on tuomassa suuren lisälaskun Helsingille ja muulle pääkaupunkiseudulle. Tämä on kepuvetoisen hallituksen pääkaupunkiseutuvastaista politiikkaa eli uskomatonta typeryyttä.

Tiukka taloudenpito ei ole aina järkevää. Usein investoinnit tulevaisuuteen ovat paljon järkevämpää politiikkaa kuin säästäminen säästämisen ilosta. Vasemmisto ja vihreät ovat halukkaita lisäämään koulutus- ja infrainvestointeja. Nämä palvelevat tulevaisuuden kasvua eli sihti on silloin vaalikautta pitemmällä. Putinin Venäjä on varoittava esimerkki taloudesta, missä on haluttu olla ottamasta yhtään velkaa. Venäjä on velaton mutta talous melkoisen kuralla. Siellä on pidetty tiukkaa talouskuria.

Olet siis sitä mieltä, että SDP:n kuusi miljardia lisää menoja nykytasoon (yli vaalikauden laskettuna = 1,5 miljardi per vuosi) on hyvää taloudenpitoa nousushdanteessa?

Helsingin ongelma ei ole siinä, etteikö sinne tulisi väkeä. Ongelma on siinä, että väki joka tulee on pääosin maksukyvytöntä ja elää erilaisilla tuilla. Osa on nuoria ja elävät opiskelijoille annettavilla tuilla, osa on maahanmuuttajia joiden ylläpitoon uppoaa niin asumistuet kuin muukin sosiaalimenot jne. Vain pieni osa uusista helsinkiläisistä vuosittain on nettoveronmaksajia, siis sellaisia asukkaita, jotka tuottavat kaupungille jotain. Opiskelijatkin lähtevät halvemoien asuntojen perässä kehyskuntiin, Kun autoilu on epäsuosiossa, esim Järjenpäästä on tullut uusi Nurmijärvi-ilmiöstä hyötyjä radan ansiosta.

Tällä tahdilla Helsinki talousalueena on puhdas tukien varassa elävä alue parissa vuosikymmenessä. Pääkonttorit hakeutuvat liikenteellisesti parempiin paikkoihin ja vievät verotulot mukanaan uuteen osoitteeseen kun Helsinki sulkee (bulevardisoi) liikenteen muilta kuin pyöräilijöiltä ja ratikoilta, asukkaat ovat enenevissä määrin tukien varassa joten tuloverotkin hupenee. Energialaitos ei voi enää 2029 polttaa äärettömän saastuttavasta hiilestä rahaa kuten nyt, sekin tulolähde kuivuu. Tuotannollinen toiminta, joka siis nyt kasvattaa kansantalouttamme, on jo Helsingistä kaikonnut paria pientä yksikköä lukuunottamatta.

• Mielipidepankki kirjoitti:

Helsinki on ja pysyy Suomen talouden veturina. Ongelmat ovat ratkaistavissa asuntotuotantoa kiihdyttämällä ja työvoiman koulutusta lisäämällä. Helsingin ongelmat ovat luonteeltaan sellaisia, että Helsinkiin on niin kova tunku, että asuntojen rakenteminen ja koulutus laahaavat jäljessä, mikä estää Helsingin optimaalista kehittymistä. Lisäksi sote on tuomassa suuren lisälaskun Helsingille ja muulle pääkaupunkiseudulle. Tämä on kepuvetoisen hallituksen pääkaupunkiseutuvastaista politiikkaa eli uskomatonta typeryyttä.

Tietenkin on noin kuin sanot. Kyllä tämä Helsinki on aina ollut ja on edelleen Suomen talouden veturi. Onhan vaikka kuinka paljon siitä todistavaa näyttöä. Sellainen tulee olemaan edelleen, jos kepu ei noissa mainitsemissasi hankkeissaan täysin onnistu. Jos onnistuisi, se olisi kova kolaus Helsingille, koko pääkaupunkiseudulle ja sitä kautta tietysti koko maalle. En sentään usko kepun siinä onnistuvan.

Sanot rakentamisen laahaavan täällä liiaksi jäljessä tarvetta. Niin kai, vaikka onhan täällä nyt lähes ennenäkemätön rakennusbuumi. Eilen oli autoni määräaikaishuollossa ja samalla siihen tehtiin muutakin ja mm. vaihdettiin kesärenkaat Kaivokselan Toyota-huollossa. Vein auton sinne aamulla ja kun se piti jättää sinne moneksi tunniksi palasin sieltä bussi 560:llä kotiini Paloheinään, siis bussilla, joka kulkee keskuspuiston pohjoisosan alle louhitun tunnelin läpi. Yllätyin suuresti sitä, miten paljon oli maisema vaihtunut muutamassa vuodessa tunnelin länsipäässä, niin jo Helsingin kuin Vantaan puolella. Muutama vuosi sitten siellä pyöräillessäni ympärilläni oli lähinnä vain metsää ja muutamia pientaloja. Nyt väylän kahtapuolta kohosivat 5-6 -kerroksiset kerrostalot, vieri vieressä, suurin osa niistä vielä työn alla. Varmaan useamman tuhannen asukkaan kodit tulevat sinnekin. Joten kyllä se siitä, sanoisi Koviston Manu.

• Pääkonttorikaupunki
        kapi_ kirjoitti:

Tietenkin on noin kuin sanot. Kyllä tämä Helsinki on aina ollut ja on edelleen Suomen talouden veturi. Onhan vaikka kuinka paljon siitä todistavaa näyttöä. Sellainen tulee olemaan edelleen, jos kepu ei noissa mainitsemissasi hankkeissaan täysin onnistu. Jos onnistuisi, se olisi kova kolaus Helsingille, koko pääkaupunkiseudulle ja sitä kautta tietysti koko maalle. En sentään usko kepun siinä onnistuvan.

Sanot rakentamisen laahaavan täällä liiaksi jäljessä tarvetta. Niin kai, vaikka onhan täällä nyt lähes ennenäkemätön rakennusbuumi. Eilen oli autoni määräaikaishuollossa ja samalla siihen tehtiin muutakin ja mm. vaihdettiin kesärenkaat Kaivokselan Toyota-huollossa. Vein auton sinne aamulla ja kun se piti jättää sinne moneksi tunniksi palasin sieltä bussi 560:llä kotiini Paloheinään, siis bussilla, joka kulkee keskuspuiston pohjoisosan alle louhitun tunnelin läpi. Yllätyin suuresti sitä, miten paljon oli maisema vaihtunut muutamassa vuodessa tunnelin länsipäässä, niin jo Helsingin kuin Vantaan puolella. Muutama vuosi sitten siellä pyöräillessäni ympärilläni oli lähinnä vain metsää ja muutamia pientaloja. Nyt väylän kahtapuolta kohosivat 5-6 -kerroksiset kerrostalot, vieri vieressä, suurin osa niistä vielä työn alla. Varmaan useamman tuhannen asukkaan kodit tulevat sinnekin. Joten kyllä se siitä, sanoisi Koviston Manu.

Miten kerrostalot tuottaa maan veturina ?
        Kun maahanmuuttajia tulee tuhansittain vuosittain, miten ne tuottaa kansantaloudellisesti.
        Kyllä se raha tulee muualta maasta. Helsinki on ja vahvistuu vain maan murheenkryyniksi.
        On niin monenlaista tuilla elävää. Kun maleksitaan laiskana, ei se ole tuottoa. Helsinki on lähivuosikymmeninä tätä vauhtia jo lähellä ulkomaalais enemmistönä. Jo nytkin lähes 30 % paikoin, jo laajasti 15-25 % ulkomaalais alueita. Siinä onkin sitten "naurussa pitelemistä", kun vaateita alkaa tulemaan kansallisuuksiin. mm kerrostalojen pihoihin lampaitten teurastuspaikkoja ym.

Jos vaikka otetaan Ahvenanmaa vertailuun
        Tämä on kallis tapaus. Nimittäin Ahvenanmaa on menestyvin maakunta, jopa Helsingin seudun ohi. Työttömyys vaivaiset ihan muutama prosentti, ehkä kolme.. ja maakunta aiheutti silti valtiolle menoja satojamiljoonia tuloja enemmän. Sitä voisi sanoa huonoksi sijoitukseksi, kun rahaa maakuntaan lykättiin , nyt ei viimeistä tilastoa ole, mutta kuitenkin 10000-15000 euroa per asukas ollen ylivoimaisesti eniten mistään alueesta.

Sinänsä Ahvenanmaa on mukavaa aluetta, meilläkin oli aikanaan perintömökki siellä, mutta luovuttiin, kun haluttiin " muille maille" samaa. ns vaihtelu virkistää.

Lisätään nyt vielä ihan yleistietoutena, Ahvenmaala asuu n 30 000 henkilöä, 16 kuntaa.
        Pinta-alaltaan noin 6 x vantaata.

• NäinStadissa
        kapi_ kirjoitti:

Rakentaminen työllistää sen työmaan ajan. Sen jälkeen se talo tuottaa melkoista tappiota yhteiskunnalle, ainakin jos on vuokrakerrostalo. Helsingin osuus maksetusta asuntotuesta oli viime vuonna jo yli miljardin. Siis miljardi verovaroja siihen, että työttömät ja muut tuottamattomat saavat asua stadissa kallissa vuokrakopperossa.

Helsinki kasvaa, sen näemme tilastoista. Ne, jotka tilastoja osaavat lukea, ymmärtävät myös mitä tarkoittaa, kun muuttajien enemmistö, viime vuonna jo 70 %, on muita kuin syntyperältään suomalaisia. Niistä tilastoista kun käy sekin ilmi, että näiden uussuomalaisten vaatima panostus yhteiskunnalta on paljon korkeampi kuin kantaväestön. On maahanmuuttajissa kourallinen korkeasti koulutettua väkeä, mutta heidän osuus on paremminkin promilleja kuin prosentteja. Lisäksi lähes yhtä moni lähtee takaisin kotimaahansa kuin mitä uusia tulee. Netto on lähellä nollaa näiden osaajien kohdalla.

Tuossa on se Helsingin näivettymisen ydinkysymys. Mistä saadaan sitä aktiivista parhaassa työiässä olevaa väkeä yhtä paljon kuin sitä joukkoa, jonka tämä aaktiiviväki kustantaa maksamillaan veroilla. Yhtälöön kun lisätään hupenevat yritysverot sitä mukaa kun Helsinkiin saapuminen tehdään moottoriteitä bulerdisoimalla hankalammaksi ja hankalammaksi, niin näivetystauti senkun pahenee ellei siis maksajia ala lappaa kaupunkiin kovaa kyytiä. Yrityksille on helppo siirtää toimisto Kehä kolmoselle, jonne pääsee omalla autolla silloin kun matka Helsingin keskustaan on riittävän hankala.

Stockmann on hyvä esimerkki "autottoman" kaupungin kohtalosta. Sellaistahan Helsingin päättäjät Sinnemäen hurmaaman Vapaavuoren johdolla kaavailevat. Vaikka Stockalla on parkkiluolat, niihin pääsy on hankalaa, ylipäätään keskustaan kulku omalla autolla on työlästä, siksi moni potentiaalinen stockan asiakas (autoileva vauras porukka) on siirtänyt ostopaikan muualle, esim. Selloon tai Jumboon, niihin kun hurauttaa varsin vaivattomasti omalla autolla. Stocka on pahassa velkakierteessä ja vain kiinteistöt pelastavat sen konkurssilta. Kuinka kauan kiinteistömassaa järjestelemällä voi kaupan kuihtumista paikata, tuskin viittä vuotta enää. Sen jälkeen Stocka on muisto vain. Helsinkiläisten tulisi vihdoin herätä näihin realiteettihin ja valita kaupungin johtoon väkeä joka lopettaa toisaalta kohtuuttoman ulkomaalaistaustaisten hyysäämisen ja toisaalta runttaa roskakoriin idealistiset buleverdihömpät.

• NäinTodellaStadissa
        NäinStadissa kirjoitti:

Rakentaminen työllistää sen työmaan ajan. Sen jälkeen se talo tuottaa melkoista tappiota yhteiskunnalle, ainakin jos on vuokrakerrostalo. Helsingin osuus maksetusta asuntotuesta oli viime vuonna jo yli miljardin. Siis miljardi verovaroja siihen, että työttömät ja muut tuottamattomat saavat asua stadissa kallissa vuokrakopperossa.

Helsinki kasvaa, sen näemme tilastoista. Ne, jotka tilastoja osaavat lukea, ymmärtävät myös mitä tarkoittaa, kun muuttajien enemmistö, viime vuonna jo 70 %, on muita kuin syntyperältään suomalaisia. Niistä tilastoista kun käy sekin ilmi, että näiden uussuomalaisten vaatima panostus yhteiskunnalta on paljon korkeampi kuin kantaväestön. On maahanmuuttajissa kourallinen korkeasti koulutettua väkeä, mutta heidän osuus on paremminkin promilleja kuin prosentteja. Lisäksi lähes yhtä moni lähtee takaisin kotimaahansa kuin mitä uusia tulee. Netto on lähellä nollaa näiden osaajien kohdalla.

Tuossa on se Helsingin näivettymisen ydinkysymys. Mistä saadaan sitä aktiivista parhaassa työiässä olevaa väkeä yhtä paljon kuin sitä joukkoa, jonka tämä aaktiiviväki kustantaa maksamillaan veroilla. Yhtälöön kun lisätään hupenevat yritysverot sitä mukaa kun Helsinkiin saapuminen tehdään moottoriteitä bulerdisoimalla hankalammaksi ja hankalammaksi, niin näivetystauti senkun pahenee ellei siis maksajia ala lappaa kaupunkiin kovaa kyytiä. Yrityksille on helppo siirtää toimisto Kehä kolmoselle, jonne pääsee omalla autolla silloin kun matka Helsingin keskustaan on riittävän hankala.

Stockmann on hyvä esimerkki "autottoman" kaupungin kohtalosta. Sellaistahan Helsingin päättäjät Sinnemäen hurmaaman Vapaavuoren johdolla kaavailevat. Vaikka Stockalla on parkkiluolat, niihin pääsy on hankalaa, ylipäätään keskustaan kulku omalla autolla on työlästä, siksi moni potentiaalinen stockan asiakas (autoileva vauras porukka) on siirtänyt ostopaikan muualle, esim. Selloon tai Jumboon, niihin kun hurauttaa varsin vaivattomasti omalla autolla. Stocka on pahassa velkakierteessä ja vain kiinteistöt pelastavat sen konkurssilta. Kuinka kauan kiinteistömassaa järjestelemällä voi kaupan kuihtumista paikata, tuskin viittä vuotta enää. Sen jälkeen Stocka on muisto vain. Helsinkiläisten tulisi vihdoin herätä näihin realiteettihin ja valita kaupungin johtoon väkeä joka lopettaa toisaalta kohtuuttoman ulkomaalaistaustaisten hyysäämisen ja toisaalta runttaa roskakoriin idealistiset buleverdihömpät.

Vast'ikään julkaistiin tutkimus jossa vertailtiin elinajan odotetta maakunnissa eli minkäikäisinä maakunnissa ihmiset kuolevat. Siitä päätellen etelä-Pohjanmaalla ja Uudellamaalla johon Helsinki ja muu pääkaupunkiseutu kuuluu elävät pitkäikäisimmät ihmiset. Maaseutuvoittoisissa maakunnissa kuollaan aiemmin.

Siitä voi helposti päätellä, että Helsingissä eletään hyvin ja pitkään ja ihmiset ovat tyytyväisiä elinoloihinsa. Ei kai sitä muuten muualta maasta niin sankoin joukoin tänne tultaisi. Voisi vielä aprikoida, että paikoissa joissa kepun kannatus on pieni on kansalaisten elinikä pitkä. Mistähän se johtuu?

• NäinStadissa
        NäinTodellaStadissa kirjoitti:

Vast'ikään julkaistiin tutkimus jossa vertailtiin elinajan odotetta maakunnissa eli minkäikäisinä maakunnissa ihmiset kuolevat. Siitä päätellen etelä-Pohjanmaalla ja Uudellamaalla johon Helsinki ja muu pääkaupunkiseutu kuuluu elävät pitkäikäisimmät ihmiset. Maaseutuvoittoisissa maakunnissa kuollaan aiemmin.

Siitä voi helposti päätellä, että Helsingissä eletään hyvin ja pitkään ja ihmiset ovat tyytyväisiä elinoloihinsa. Ei kai sitä muuten muualta maasta niin sankoin joukoin tänne tultaisi. Voisi vielä aprikoida, että paikoissa joissa kepun kannatus on pieni on kansalaisten elinikä pitkä. Mistähän se johtuu?

Eliniän odotteella ja Helsingin näivettymisellä ei ole mitään keskinäistä yhteyttä.

Helsinki näivettyy koska enemmistö sinne muuttavista joudutaan elättämään yhteiskunnan toimesta ja vähemmistö on nettoveronmaksajia. Toinen näivettymisen syy on työpaikkojen karkaaminen muualla, myös sen pääkonttorityön jonka turvin on pärjätty viimeiset vuosikymmenet. Siihen taas syynä on Helsingin politiikka, jolla liikkumista rajoitetaan ja ohjataan vain polkupyöräilyn ja ratikoiden käyttöön.

Ei se pääkonttorin myyntimies lähde asikkaan luo fillarilla, ei edes ratikalla. Työsuhdeaudilla hän liikkuun. Nyt ja jatkossa. Ainut muutos on, että diesel vaihtuu sähköön tai hybridiin. Jos matka Kehä ykköseltä keskustaan tehdään lähes mahdottomaksi järkevässä ajassa kulkea autolla, myyntimies vaihtaa firmaa sellaiseen, jonka sijainti on siellä kehällä. Kun tarpeeksi moni työntekijä päätyy samaan, huomaa se keskustassa oleva firman johto, että on parempi siirtää konttori sinne minne työntekijätkin haluavat kulkea. Vantaa ja Espoo kiittävät.

Stockan esimerkki (siis heikko kannattavuus) puolestaan paljastaa sen karun totuuden, ettei edes kauppa enää kannata keskustassa. Ihmiset valitsevat vaivattomimmat tavat päästä kauppaan. Stockmann on sentään brändinä niin vahva, ettei siihen aivan pienet puhurit vaikuta. Nyt kuitenkin poliitikot, etenkin vihersokeuteen sairastuneet, ajavat koko ajan keinoja rajoittaa keskustan alueella liikkumista autoilijoille. Tappavat siinä sivussa jopa Stockmannin. Kun Stockka kuopataan viiden vuoden kuluessa, silloin on jo myöhäistä. Nyt pitäisi laittaa keskustan liikkuminen kuntoon, tunneli kaupungin alle voi vielä pelastaa Stockan ja muun kaupan Helsingin niemellä.

On tietysti kivaa käpertyä tuollaisiin eliniän odotteen hehkutteluihin ja sulkea silmät kotikaupunkinsa päättäjien typeryydeltä. Realiteetit on kuitenkin selvät. Helsinki pysyy talouden veturina vain jos se pysyy elinvoimaisena. Silloin työpaikat ja kauppaliikkeet pitää pystyä pitämään kaupungissa. Nyt on menossa Helsinki nukkumalähiöksi kampanja Sinnemäen kuiskuttaessa Vapaavuoren korvaan viherlirkutustaan, ja Vapavuori tekee mitä jalkavaimo lirkuttaa.

• Kansalaiset tekevät poliittisia valintojaan paitsi päivänpolitiikan tulosten myös ideogisten valintojen perusteella. Uskoisin, että ideologinen pohjavire on se perusta, jonka päälle valinta tehdään ottaen huomioon päivänpolitiikan teemat.

Ideologinen valinta kulki aiemmin oikeisto-vasemmisto -akselilla. Edelleen on olemassa tämä jako kansalaisten sosioekonomiseen asemaan perustuen. Vähävarainen kansanosa äänestää paljolti vasemmistopuoleita ja keskiluokkainen ja sitä vielä parempiosaisten joukko taas painottaa oikeistopuolueisiin. Sitten meillä vaikuttaa asumispaikka ja kieli. Esim, Kepu on syrjäseutujen ja pohjoisemman Suomen puolue ja RKP ruotsinkielisten valinta.

Vanha oikeisto-vasemmisto jako on kuitenkin hailakoitunut 2000-vuosituhannella. Sen tilalle on noussut ideologinen valinta kansallismielisyyden ja internationalismin välillä. Internationalismi korostaa kansojen välisen yhteistyön tiivistämistä ja integroitumista. Tämä jako kävi hyvin selväksi mm. Emmanuelle Macronin viime puheista ja politiikasta. Macron on tämän hetken keulakuva internationalismissa ja Angela Merkel on hänen aisaparinsa ja pitkälle samoin ajatteleva tässä suhteessa. Kansallismieliset oikeistopopulistit sekä Trumpilaiset, Brexit-britit sekä Putin edustavat taas puhdasverisempää nationalismia, joka on ollut 2000-luvun nouseva trendi. Suomen osalta voidaan sanoa, että meillä samoin kuin muissa eurooppalaisissa länsimaissa Englantia lukuun ottamatta Macronin linja on selkeästi hallitseva voima. Nationalismi jyllää EU:n itäisessä osassa. Silti nationalismilla on ollut vaikutusta myös Suomen politiikassa ja Suomi on niitä harvoja maita, joissa populistinen nationalsitipuolue on päässyt jopa hallitusvaltaan. Samaan aikaan Ruotsissa vastaavaa puoluetta muut puolueet ovat pitäneet täysin yhteistyökelvottomana. Konservatiivinen/liberaali arvomaailma liittyvät tähän myös tiukasti. Yleistäen voi sanoa, että nationalistit ovat arvomaailmaltaan samalla konservatiiveja, kun taas internationalistit ovat useammin liberaaleja. Suomessa nämä arvomaailmaerot ovat merkittävä selittäjä poliittisille valinnoille eli ne vaikuttavat uskoakseni enemmän kuin kysymys kansallismielisyyden asteesta. Tällä hetkellä voisi sanoa, että perussuomalaisten kannatus mittaa suunnilleen tosikansallismielisten määrää Suomessa. Ehkä se on kuitenkin kaikkiaan lähes viidennes, jos mitaksi ottaa persujen vaaleissa saaman kannatuksen.

Näitä ideologiasia valintoja vasten sitten peilataan ajan hallituspolitiikkaa. Fanaattisimmat kepulaiset kannattavat Sipilän hallitusta, vaikka se lakkauttaisi maataloustuet ja kehottaisi ihmisiä muuttamaan suurkaupunkeihin ja äkkiä. Heihin ei siis politiikan sisältö juuri vaikuta. Kepu on hyvä siksi, että he ja heidän esivanhempansakin ovat kannattaneet Kepua. Näin on myös monen muun puolueen kohdalla eli Kepu oli tässä vain esimerkki. Sipilän kokoomuslainen politiikka ei paljon hetkeuta kepulaista perusäänestäjää. Vain politiikkaan syvällisemmin perehtyneet kuten Paavo Väyrynen ovat havainneet tämän politiikan sisältömuutoksen ja kertoneet siihen haisevan vastalauseensa.

Sitten Suomessa on jatkuvasti kasvanut keskiluokka, joka ei ole sitoutunut välttämättä mihinkään puolueeseen. Näiden äänestysvalinnat perustuvat päivänpolitiikkaan. Niissä on nyt reagoitu soteen, aktiivimalliin, talouskasvuun, koulutukseen jne. Päivänpolitiikan merkitys on kasvanut samaa tahtia keskiluokkaistumisen kanssa ja ideologisten kysymysten painoarvo on tässä vähäisempi. Silti ne ovat siellä pohjavireenä heilläkin vaikuttamassa. Jos on esim. kovin kansallismielinen, äänestysvaihtoehdoiksi jäävät perussuomalaiset ja siniset, sillä muut puolueet edustavat enemmän tai vähemmän internationalismia. Jos on tyytmätön hallituspolitiikkaan ja samalla tällainen kansallismielinen, äänestää oppostiossa olevia perussuomalaisia. Internationalisteilla on paljon suurempi valintakirjo.

• Totta puhut ja hyvin! "Noin on, niin on ollut ja niin on aina oleva" sanoisi Sinuhe. Minun ei tarvitse sanoa tuosta enempää enkä juuri nyt ehtisikään. Avaukseni tehtyäni lähdin pihatöihin (lintujen ruokintapaikan ja ulkotuikkujen purkaminen, pensaiden leikkaus ja puutarhakalusteiden laittaminen paikoilleen) ja tässä "ruokatunnillani2 ruon laiton ohessa olen nyt muutamia vastineita heitellyt. Nyt lähden vielä jatkamaan noita ulkotöitä, palaan mahdollisesti illemmalla katsomaan, onko tullut lisää vastineitani edellyttämää.

• Pellonreunalta

85 % äänestää tunteella, ei siis järjellä ja media synnyttää ja pitää yllä tunnetta.
        Äänestyspäätöksen perustaminen päivänpolitiikkaan ei pidä paikkaansa, osittainkaan. Päivänpolitiikkaa seuraa vain hyvin, hyvin pieni vähemmistö.
        Sanalla sanoen ihmiset äänestävät useimmiten mielijohteesta, ilman sen kummempaa harkintaa.

• kepupaniikki

Angela Merkel ja Emmanuel Macron ovat Euroopan Unionin johtokaksikko. EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerkin tuntuu olevan valtasuhteessaan heitä heikommassa asemassa. Kuitenkaan Merkelin ja Macronin asemat kotimaidensa politiikassa eivät ole järin vahvojen mandaattien varassa. Merkelillä oli vaikeuksia saada uusi hallitus kasaan eikä se olisi onnistunutkaan ilman Martin Schultzia, joka sai kammettua puolueensa SPD:n melko varmalta opposition tieltä takaisin hallitusvastuuseen. Emmanuel Macron on ollut vallassa kohta vuoden, mutta jo nyt tilanne on sellainen, että noin 60 % ranskalaisista vastustaa Macronin uudistuspolitiikkaa ja on tyytymättömiä häneen. Eli molemmilla, Merkelillä ja Macronilla on asema valtionjohtajana selvästi heikentynyt. Nyt kun Brexit on toteutumassa, niin sekä Saksa että Ranska haluaisivat ottaa selkeästi vahvemman sananvallan unionissa. Liekö sitten pelkona, että esim. Italia saattaisi seuraavana olla lähtövuorossa. Siellähän nousevat valtaan nationalistisemmat voimat, mainitsemisen arvoisena keskustaoikeistolaisen Matteo Salvinin lausahdus, että "Italiaa ei tulla johtamaan Brysselistä, Berliinistä tai Pariisista." Vai liekö sitten Saksan ja Ranskan tarkoituksena herättää peloitetta muille jäsenmaille, ettei uusia eroamisia enää sallittaisi. Ei ainakaan katsottaisi hyvällä. En ole mikään unionista irtaantumisen kannattaja, mutta sen verran täytyy todeta, että kyllä unioni on ehkä kaikista heikoimmillaan, mitä se koskaan on ollut, johtuen Brexitistä, Italian vaalituloksesta, Turkin Venäjä-myötäisyydestä, nationalististen Visegrad-maiden ja unionin välisestä kitkasta. Lisäksi terrorismin uhka on jatkuvasti yllä. Miten Trumpin tullipolitiikka, saako jatkoa? Yrittääkö Kiina jyrätä tietään markkinoille vahvemmin esim. halvan teräksen työntämisellä markkinoille lamauttaen muun maailman terästeollisuutta? Pitää ottaa myös huomioon se seikka, että kiinalaiset sijoitukset ovat lisääntyneet huomattavasti vuosien saatossa ulkomailla. Kestääkö EU tämän vai romahtaako katto niskaan?

• Viisuri

Aloittaja ei ole VIELÄKÄÄN ymmärtänyt, että Suomen talous on nousussa hallituksesta huolimatta. Ei ole Sipillä eikä Kepulla osaa eikä arpaa talouden kohentumisen kanssa, eriarvoisuus ja viha vain lisääntyy. Avaa silmäsi ja nakkaa ne vihreät kepulasit pois päästä! Suomen Keskustan jäsenkirja on, mutta ei saa yksikään kepulainen ääntäni niin kauan kun Sipilä on johdossa!

• Vasta nyt huomasin tuon viestisi, joka on niin hauska, että täytyy siihen vastata:

Monena olen ollut elämässäni, mutta se ei ole aina riittänyt tällä palstalla, jossa minua eräät - kai muutama vain - on luullut minua aivan muuksi kuin millainen oikeasti olen. Mutta kepulaiseksi minua eivät sentään hekään ole koskaan luulleet. Joten minulla ei ole eikä ole koskaan ollut niitä vihreitä kepulaseja, jotka pyydät minun heittämään päästäni.

Oletkohan tuossa näkemyksessäsi ihan tosissasi vai vitsailletko vain? Ethän avauksestani voinut tulla sellaiseen käsitykseen, että nyt tapahtuva talouden kohentuminen olisi vain tämän hallituksen ansiota, tai että se olisi sitä edes suureksi osaksi hallituksen ansiosta. Totesinhan kansalaisten ymmärtävän nousun johtuneen enemmän kansainvälisistä tekijöistä. Niin ymmärrän itsekin.

Pahasti erimielinen en ole kanssasi siitä, etteikö kansalaisten eriarvoistuminen olisi vain lisääntynyt tästä nousukaudesta huolimatta. Siihen varmasti on syitä hallituksen tekemisillä, joihin kyllä viittasinkin.

• Hyvältä.näyttää

HS-gallup: Sdp nousi suurimmaksi puolueeksi – kokoomus putosi kakkossijalle. Tässä linkki avauksessasi vain ohimennen mainitsemaasi

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005645553.html

Kumpaa nyt äänestäisit, Rinteen demareita vai Orvon kokkareita?

• Noissa kannatusmuutoksissa on minusta vain yksi merkittävä muutos viimeisen reilun 12 kk aikana. Se muutos alkoi kesällä 2017. Kun Vihreät valitsivat Touko Aallon puheenjohtajakseen, Vihreiden kannatus kääntyi alamäkeen ja demarien ylämäkeen. Veikkaan, että tässä on kyse siitä, että vihreisiin liukuneita demarinaisia alkoi palailla takaisin demareihin. Tämä ei ole ehkä Touko Aallon syytä tai yksin hänestä johtuvaa. Vihreiden säännöt aiheuttivat kannatuksen putoamisen. Vihreiden hyvä nousukyyti on laskettava suurimmaksi osaksi Ville Niinistön ansioksi. Puheenjohtajavaihdos tuli huonoon saumaan. Niinistö olisi voinut hyvinkin pitää Vihreät nousussa tai ainakin säilyttää sen hetkisen aseman. Demareille Niinistön luopuminen oli kuin herran lahja. Toinen yhtä merkittävä lahja tuli persujen puoluekokouksesta. Sinisten kannatus on olematon ja demarit ovat hyötyneet siitä.

Tässä on selkästi syntymässä kilpailuasetelma Kokoomus vastaan demarit. Siinä kisataan seuraavasta pääministerin paikasta. Todennäköisesti se auttaa nyt kumpaakin puoluetta pitämään asemansa ja jopa kasvattamaan kannatusta. Vasemmalla tämä syö vihreiden ja vasemmistoliiton kannatusta ja on jo syönyt paljon sinisten kannatusta. Jotenkin luulisi, että sinisten heikko happi olisi lyönyt löylyä lisää myös Kepun kannatukseen. kaiketi Kepu on Sipilän kaudella nyt profiloitunut niin oikeistolaiseksi, että entiset smp-läiset eivät sitä tohdi äänestää. Perinteisesti entiset smp-läiset ovat kyllä vihanneet Vennamon perinnön mukaisesti Kepua, mutta suhtautuneet demareihin myötämielisemmin. Ehkä tämä perinne näkyy tässä.

• kepupaniikki

Noissa kannatusmuutoksissa on minusta vain yksi merkittävä muutos viimeisen reilun 12 kk aikana. Se muutos alkoi kesällä 2017. Kun Vihreät valitsivat Touko Aallon puheenjohtajakseen, Vihreiden kannatus kääntyi alamäkeen ja demarien ylämäkeen. Veikkaan, että tässä on kyse siitä, että vihreisiin liukuneita demarinaisia alkoi palailla takaisin demareihin. Tämä ei ole ehkä Touko Aallon syytä tai yksin hänestä johtuvaa. Vihreiden säännöt aiheuttivat kannatuksen putoamisen. Vihreiden hyvä nousukyyti on laskettava suurimmaksi osaksi Ville Niinistön ansioksi. Puheenjohtajavaihdos tuli huonoon saumaan. Niinistö olisi voinut hyvinkin pitää Vihreät nousussa tai ainakin säilyttää sen hetkisen aseman. Demareille Niinistön luopuminen oli kuin herran lahja. Toinen yhtä merkittävä lahja tuli persujen puoluekokouksesta. Sinisten kannatus on olematon ja demarit ovat hyötyneet siitä.

Tässä on selkästi syntymässä kilpailuasetelma Kokoomus vastaan demarit. Siinä kisataan seuraavasta pääministerin paikasta. Todennäköisesti se auttaa nyt kumpaakin puoluetta pitämään asemansa ja jopa kasvattamaan kannatusta. Vasemmalla tämä syö vihreiden ja vasemmistoliiton kannatusta ja on jo syönyt paljon sinisten kannatusta. Jotenkin luulisi, että sinisten heikko happi olisi lyönyt löylyä lisää myös Kepun kannatukseen. kaiketi Kepu on Sipilän kaudella nyt profiloitunut niin oikeistolaiseksi, että entiset smp-läiset eivät sitä tohdi äänestää. Perinteisesti entiset smp-läiset ovat kyllä vihanneet Vennamon perinnön mukaisesti Kepua, mutta suhtautuneet demareihin myötämielisemmin. Ehkä tämä perinne näkyy tässä.

Taloustaidon tuottamassa gallupissa 1.-10.4 Vihreiden kannatukseksi oli mitattu 17,1 %. Aika iso ero Kantarin HS:lle tuottamaan gallupiin.

• Panitpa pahan. Enpä ole tuota vielä miettinyt enkä erityisemmin mieti nytkään. Noissa molemmissa - niin demareissa kuin kokoomuksessa - olisi mielestäni nykyisiä puheenjohtajia sopivampikin pääministeriksi. Mutta näillä kai on mentävä vaaleihin asti, eli se pääministeri tulee joko Rinteestä tai Orposta - noin hän sanoo nimensä taivutettavan, ei siis Orvon.

No, jos ennen vaaleja varmaksi tiedettäisiin, että Orpo haluaa hallituskumppanikseen demarit, eli tulisi sinipunahallitus, varmasti kokoomusta äänestäisin. Mutta jos Orpo haluaisi jatkaa kepun kanssa ja demarit mieluummin kokoomuksen kuin kepun kanssa, voisin äänestää demareita.

Toisaalta - kyllä se kepu saattaisi olla ihan hyväkin kakkospuolue kokoomushallitukseen. Onhan kokoomus pystynyt nyt kakkospuolueenakin melkoisesti vaikuttamaan kepuun, joten varmaan pitäisi sen vielä paremmin aisoissa ykköspuolueena. Sdp:lle se punamulta on yleensä ollut halutumpi hallituskoostuma kuin punasini, paitsi Lipposen aikana. Rinteen mieltymyksistä tuossa asiassa en tiedä.

• Kansalletiedoksi

Noissa kannatusmuutoksissa on minusta vain yksi merkittävä muutos viimeisen reilun 12 kk aikana. Se muutos alkoi kesällä 2017. Kun Vihreät valitsivat Touko Aallon puheenjohtajakseen, Vihreiden kannatus kääntyi alamäkeen ja demarien ylämäkeen. Veikkaan, että tässä on kyse siitä, että vihreisiin liukuneita demarinaisia alkoi palailla takaisin demareihin. Tämä ei ole ehkä Touko Aallon syytä tai yksin hänestä johtuvaa. Vihreiden säännöt aiheuttivat kannatuksen putoamisen. Vihreiden hyvä nousukyyti on laskettava suurimmaksi osaksi Ville Niinistön ansioksi. Puheenjohtajavaihdos tuli huonoon saumaan. Niinistö olisi voinut hyvinkin pitää Vihreät nousussa tai ainakin säilyttää sen hetkisen aseman. Demareille Niinistön luopuminen oli kuin herran lahja. Toinen yhtä merkittävä lahja tuli persujen puoluekokouksesta. Sinisten kannatus on olematon ja demarit ovat hyötyneet siitä.

Rinteestä ei voi tulla pääministeriä, koska petosmies ei täytä vaatimusta rehellinen....

• Mielipidepankki kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista pohdintaa Sinulta. Voin puolestani kuitata tuon lyhyesti vain toteamalla, että samaa mieltä kanssasi olen sanomastasi.

• Demarit.solidaarisia
        kapi_ kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista pohdintaa Sinulta. Voin puolestani kuitata tuon lyhyesti vain toteamalla, että samaa mieltä kanssasi olen sanomastasi.

Kuten kaikesta muustakin sanomasta.

• NytSaaNauraa
        kapi_ kirjoitti:

Panitpa pahan. Enpä ole tuota vielä miettinyt enkä erityisemmin mieti nytkään. Noissa molemmissa - niin demareissa kuin kokoomuksessa - olisi mielestäni nykyisiä puheenjohtajia sopivampikin pääministeriksi. Mutta näillä kai on mentävä vaaleihin asti, eli se pääministeri tulee joko Rinteestä tai Orposta - noin hän sanoo nimensä taivutettavan, ei siis Orvon.

No, jos ennen vaaleja varmaksi tiedettäisiin, että Orpo haluaa hallituskumppanikseen demarit, eli tulisi sinipunahallitus, varmasti kokoomusta äänestäisin. Mutta jos Orpo haluaisi jatkaa kepun kanssa ja demarit mieluummin kokoomuksen kuin kepun kanssa, voisin äänestää demareita.

Toisaalta - kyllä se kepu saattaisi olla ihan hyväkin kakkospuolue kokoomushallitukseen. Onhan kokoomus pystynyt nyt kakkospuolueenakin melkoisesti vaikuttamaan kepuun, joten varmaan pitäisi sen vielä paremmin aisoissa ykköspuolueena. Sdp:lle se punamulta on yleensä ollut halutumpi hallituskoostuma kuin punasini, paitsi Lipposen aikana. Rinteen mieltymyksistä tuossa asiassa en tiedä.

"jos Orpo haluaisi jatkaa kepun kanssa ja demarit mieluummin kokoomuksen kuin kepun kanssa, voisin äänestää demareita." Non niin, sieltähän se vanha punikki nostaa päätään. Hehheh

Tosiasiasa kyse on Kapin tavaramerkiksi muodostuneesta äärimmäisestä turhamaisuudesta. Kun demareille alkaa näyttää olevan jopa ykköspuolueen paikka mahdollinen, kapista tuleekin taas demari. Voittajan kelkkaan on turhamaisuuden ajamana pakko päästä.

• 4202
        NytSaaNauraa kirjoitti:

"jos Orpo haluaisi jatkaa kepun kanssa ja demarit mieluummin kokoomuksen kuin kepun kanssa, voisin äänestää demareita." Non niin, sieltähän se vanha punikki nostaa päätään. Hehheh

Tosiasiasa kyse on Kapin tavaramerkiksi muodostuneesta äärimmäisestä turhamaisuudesta. Kun demareille alkaa näyttää olevan jopa ykköspuolueen paikka mahdollinen, kapista tuleekin taas demari. Voittajan kelkkaan on turhamaisuuden ajamana pakko päästä.

Minun mielestäni kapistus ei tuossa lainauksessasi ollenkaan puhunut aiemmin kertomiensa juttujen kanssa itseään pussiin.
        Kokoomuslainen hän on, mutta jos kyseisenlainen tilanne tulisi, hän voisi äänestää demareita. Eli kepua vastaan. Ei pitäisi olla kovin vaikea asia ymmärtää. Mutta kun et ymmärrä, jatka punikitteluasi vaan, se kuvaakin ymmärryksesi tasoa oivasti.

• NytSaaNauraa kirjoitti:

Jos minulla oli taipumusta turhamaisuuteen - jota mielestäni ei ole - sinulla ainakin on taipumusta harhamaisuuteen. Sanoin nimittäin näin:

>>No, jos ennen vaaleja varmaksi tiedettäisiin, että Orpo haluaa hallituskumppanikseen demarit, eli tulisi sinipunahallitus, varmasti kokoomusta äänestäisin. Mutta jos Orpo haluaisi jatkaa kepun kanssa ja demarit mieluummin kokoomuksen kuin kepun kanssa, voisin äänestää demareita<<

Ei tuosta voida tehdä muuta johtopäätöstä kuin että jonkinlainen kepukammo minulla ilmeisesti on, ja mielestäni se osoittaa enemmän järkevyyttä kuin turhamaisuutta.

Joku sinua fiksumpi näkyy jo tehneen oikean johtopäätöksen tuosta asiasta kuten sinustakin.

• NytSaaNauraa
        4202 kirjoitti:

Minun mielestäni kapistus ei tuossa lainauksessasi ollenkaan puhunut aiemmin kertomiensa juttujen kanssa itseään pussiin.
        Kokoomuslainen hän on, mutta jos kyseisenlainen tilanne tulisi, hän voisi äänestää demareita. Eli kepua vastaan. Ei pitäisi olla kovin vaikea asia ymmärtää. Mutta kun et ymmärrä, jatka punikitteluasi vaan, se kuvaakin ymmärryksesi tasoa oivasti.

Punikki mikä punikki, kokoomuslainen ei edes harkitse demareita äänestävänsä, ei ikinä.

• NytSaaNauraa
        kapi_ kirjoitti:

Jos minulla oli taipumusta turhamaisuuteen - jota mielestäni ei ole - sinulla ainakin on taipumusta harhamaisuuteen. Sanoin nimittäin näin:

>>No, jos ennen vaaleja varmaksi tiedettäisiin, että Orpo haluaa hallituskumppanikseen demarit, eli tulisi sinipunahallitus, varmasti kokoomusta äänestäisin. Mutta jos Orpo haluaisi jatkaa kepun kanssa ja demarit mieluummin kokoomuksen kuin kepun kanssa, voisin äänestää demareita<<

Ei tuosta voida tehdä muuta johtopäätöstä kuin että jonkinlainen kepukammo minulla ilmeisesti on, ja mielestäni se osoittaa enemmän järkevyyttä kuin turhamaisuutta.

Joku sinua fiksumpi näkyy jo tehneen oikean johtopäätöksen tuosta asiasta kuten sinustakin.

Laitetaan nyt suoraan sinullekin, punikki mikä punikki, kokoomuslainen ei edes harkitse demareita äänestävänsä.

Niinhän se on, että kerran punikki, aina punikki, vaikka kuinka yrittää kokoomuslaista esittää.

• Uskottava.on
        NytSaaNauraa kirjoitti:

Laitetaan nyt suoraan sinullekin, punikki mikä punikki, kokoomuslainen ei edes harkitse demareita äänestävänsä.

Niinhän se on, että kerran punikki, aina punikki, vaikka kuinka yrittää kokoomuslaista esittää.

Kerran punikki, aina punikki. Halikon Joensuun kartanon isäntä, Sampo-konsernin, UPM:n sekä Nordean hallitusten puheenjohtaja Björn Wahlroos varmaan on oikein punainen punikki. Oli nuoruudessaan SKDL:n vasemman laidan taistolainen.

Vain punikki tekee niin kuin Nalle teki: Joulukuussa 2013 hän siirsi kirjansa Ruotsiin.[38] Wahlroosin muuton taustalla olivat turvallisuussyyt.[39] Wahlroos myönsi, että kirjojen siirtämisestä maahan, joka ei peri perintöveroa, aiheutuva verosäästö on 100 miljoonan euron kokoluokkaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Björn_Wahlroos

• JuurikinNoinSeOn
        Uskottava.on kirjoitti:

Kerran punikki, aina punikki. Halikon Joensuun kartanon isäntä, Sampo-konsernin, UPM:n sekä Nordean hallitusten puheenjohtaja Björn Wahlroos varmaan on oikein punainen punikki. Oli nuoruudessaan SKDL:n vasemman laidan taistolainen.

Vain punikki tekee niin kuin Nalle teki: Joulukuussa 2013 hän siirsi kirjansa Ruotsiin.[38] Wahlroosin muuton taustalla olivat turvallisuussyyt.[39] Wahlroos myönsi, että kirjojen siirtämisestä maahan, joka ei peri perintöveroa, aiheutuva verosäästö on 100 miljoonan euron kokoluokkaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Björn_Wahlroos

Punikki se on Björn Wahlrooskin, siirsihän hän omiin taskuihinsa verovaroilla laman jälkeen pelastetut SYP:n konkurssipesän jäänteet. Tyypillistä punikkitoimintaa, kähmitään muiden rahat. Sittemmin Wahlroos on tuon veronmaksajilta varastamansa pesämunan saanut mukvasti tuottamaan - omiin taskuihinsa tietty. Punikki mikä punikki. ainakin toimintansa valossa.

Wahlroos on sentään liittynyt RKP:hen, siis tehnyt pesäeroa punikkeihin, Kapi sensijaan on esittänyt punikkisanomaa koko "kokoomuslaisuutensa" ajan ainakin tällä palstalla.

• ruskea_jarrutusjälki
        JuurikinNoinSeOn kirjoitti:

Punikki se on Björn Wahlrooskin, siirsihän hän omiin taskuihinsa verovaroilla laman jälkeen pelastetut SYP:n konkurssipesän jäänteet. Tyypillistä punikkitoimintaa, kähmitään muiden rahat. Sittemmin Wahlroos on tuon veronmaksajilta varastamansa pesämunan saanut mukvasti tuottamaan - omiin taskuihinsa tietty. Punikki mikä punikki. ainakin toimintansa valossa.

Wahlroos on sentään liittynyt RKP:hen, siis tehnyt pesäeroa punikkeihin, Kapi sensijaan on esittänyt punikkisanomaa koko "kokoomuslaisuutensa" ajan ainakin tällä palstalla.

Ei kai joku Ladislav ole tuupannut sua hanuriin? Tuo punikointi on niin läpitunkevaa.

• OsumaHeitto
        ruskea_jarrutusjälki kirjoitti:

Ei kai joku Ladislav ole tuupannut sua hanuriin? Tuo punikointi on niin läpitunkevaa.

Hehheh... Osui ja upposi. Sinuun siis. Homotteluhan se alkoi kun et muuhun kykene, hehheh sinuakin,,,

• ruskea_jarrutusjälki
        OsumaHeitto kirjoitti:

Hehheh... Osui ja upposi. Sinuun siis. Homotteluhan se alkoi kun et muuhun kykene, hehheh sinuakin,,,

Mitä homottelua, selvää hyväksikäyttöä. Myönnä vain, että nolottaa kaiken "punikoinnin" jälkeen. Siksi täällä purat kiukkuasi punikeista. Mitä muuta olisi voinut tapahtua, joka saa tuollaiset aivopierut liikkeelle, kaappikommunisti? SKP:n jäsenkirjan omistat kumminkin.

• OsumaHeitto
        ruskea_jarrutusjälki kirjoitti:

Mitä homottelua, selvää hyväksikäyttöä. Myönnä vain, että nolottaa kaiken "punikoinnin" jälkeen. Siksi täällä purat kiukkuasi punikeista. Mitä muuta olisi voinut tapahtua, joka saa tuollaiset aivopierut liikkeelle, kaappikommunisti? SKP:n jäsenkirjan omistat kumminkin.

Punikeilla on tietty tapa käyttäytyä, varallisuudesta riippumatta. Näkyvin on muiden rahoilla eläminen tai muiden keräämien rahojen kääriminen omiin taskuihin.

Ei se ole kiukkua kertoa totuus punikeista.

• Puolen päivän maissa tekemäni avaus on saanut jo noin suuren määrän viestejä ja ponkaissut luetuimpien listalle. Tuo osoittaa, että avauksessani esille ottamallani asialla oli kiinnostavuutta. Siihen ovat ottaneet mukavasti kantaa sellaiset, joilla on tietoa, taitoa ja ymmärrystä asiakeskusteluun. Kiitos siitä!

Onhan toki tullut muutama viesti sellaisiltakin, joilla noita em. kykyjä ei ole, mutta sitäkin enemmän on halua tulla esille - ymmärtämättä, että kannaltaan olisi viisaampaa pysyä poissa sieltä, jossa pyritään keskustelemaan asioista eikä vain muista keskustelijoista.

Itselläni ei ole nyt enempää annettavaa tästä asiasta. Näin ollen en halua jatkaa vain jatkamisen ilosta. Käyn kyllä myöhemmin illalla ja ehkä huomennakin vielä avaustani katsomassa ja jos sille on tullut sellaista, joka virittäisi minussakin uutta intoa, mielelläni sitten innostun.

Kun tämä avaukseni on siis jo tuolla luetuimpien listalla, hieman ihmetyttää, miksi sillä listalla ei ole tuo avaus ”Väyrynen on isänmaallisin”. Onko palstan valvonta kenties sitä mieltä, että tämä keskustalle nimetty palsta ei ole sopiva Väyrysestä puhumiseen? Vai olisiko tuo avauksen tehnyt viesteillään ja noilla nimimerkeilläänkin kompromettoinut itsensä täällä niin, että hänen avaustaan ei katsota kelvolliseksi tuollaiselle listalle;))

• Pohdin tuossa edellä mahdollisia syitä sille, miksi palstan luetuimpien avausten listalla ei ole tuota avausta "Väyrynen on isänmaallisin". Tuo alkoi minua harmittaa, kun nyt lueskelin netti-Uutta Suomea. Kyllä Väyrynen saisi olla enemmän esillä tällä palstalla, sillä on hän niin hauska - vai pitäisikö sanoa savolaisittain: haaska hän on;))

Tässä linkki siihen kirjoitukseen:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/246582-paavo-vayrynen-kiistaa-vaarinkaytokset-ja-avautuu-puolueriidasta-teki-uuden

Tämä vielä vain tällaisena ja tämän illan viimeisenä heittona avaukseni varsinaisen asian sivusta. Toivottavasti tämä heittoni on hauska eikä haaska;))

• Totuus_on_tällainen

Kansa huomaa kyllä mitä hallitus tekee. Keppiä annetaan sairaille työttömille ja pienituloisille. Porkkanat saavat taas hyvätuloiset palkansaajat, osinkomiljonäärit ja suuret yritykset.

• aattele_nyt_itekin

Ei kansa kiittämätön ole. Kansa vaatii hyvää moraalia.
      Kansa ei hyväksy tämän hallituksen "lehmäkauppaa". Lehmäkauppaa, jossa keskusta ja kokoomus ostivat perussuomalaisten petturiloikkarit, muodostamatta uutta hallitusta. Hintana oli, että kun jatketaan vanhalla hallituksella, keskusta ja kokoomus eivät saaneet mandaattiensa mukaista yhtä ministeripostia lisää - siis kumpikaan puolue ei saanut yhtä lisää, vaikka ministeriposteille on kyllä näissäkin puolueissa pyrkijöitä. Loikkarit sen sijaan rehvastelevat ja velmuilevat nyt viidellä ministerillä, vaikka heidän perussuomalaisista perimänsä mandaatti oikeuttais vain kolmeen ministeriin.

• Eilisiltaisen lupaukseni mukaan pistäydyin vielä avaukseni mahdollisesti tuottamaa vilkaisemassa. Eipä näy enää tulleen lisää avaukseni aiheesta, jota kyllä tuli jo eilen runsaasti, kiitos siitä! Kommentoin nyt kuitenkin vielä tuota, jossa minut on rinnastettu Björn ”Nalle” Wahlroosiin:

Jos Björnillä entisenä ”taistolaisena” oli helppo ottaa uusi poliittinen suunta, minulla se on ollut vielä helpompaa, kun en koskaan ollut taistolainen. En tosin ole ihan niin rikas kuin Wahlroos, mutta en ihan rutiköyhäkään, joten ymmärrän etuni - ja jos en sitä ymmärtäisikään, ymmärtäisin ainakin maan ja eräiden minulle läheisten edut, jotka ovat minulle paljon tärkeämpiä kuin oma etuni. Mielestäni kokoomus on pyrkinyt toimimaan nytkin noissa asioissa kohtuullisesti ollessaan ”vain” hallituksen kakkospuolue.

Eli olen kyllä jo melko kauan ollut kokoomuksen kannattaja ja olen sitä edelleen edellä esittämästäni varauksellisuudesta huolimatta. Mutta en ole mitenkään sitoutunut siihen, sillä olen puolueista riippumaton ja roikkumaton, oman itsenäisyyteni sellaista korkeammalle asettava ihminen.

Muistan oman köyhän lapsuuteni ja niukan nuoruuteni ja tunnen Suomen kansan köyhemmän väen historian laajemminkin. Siksi sydämessäni yhä sykkii tietty sivuväre sdp:lle, jonka puolueen tiedän tehneen niin paljon sen köyhemmän väen hyväksi. Mutta en ole aivan varma, että olisiko sdp paras mahdollinen nykyisen vähäisemmälle osalle jääneen kansan puolustajaksi. Mikä se sitten olisi, jos ei sdp? En tiedä, mutta siitä olen varma, että ainakaan kepu se ei olisi.

Minä kuitenkin voinen mm. edellä mainitsemistani syistä jo ihan hyvällä omallatunnolla kannattaa kokoomusta - jollei arvojani paremmin vastaavaa puoluetta tule, enkä usko sellaista tulevan enää minun elinaikanani. Niinpä voin tästä taas hyvillä mielin valmistautua lähtemään fysioterapeuttimme vetämään viikkojumppaani Oulunkylän Sydäntalolle, ensin kuntosaliin, sitten altaaseen, sitten saunomaan ja lopuksi vielä hieman varhennetulle lounaalle Sydäntalon mainioon ravintolaan. Mutta te erääthän jäätte voimaannuttavampaan puuhaanne tälle palstalle. Good bye!

Ps.

Onhan se tuo runsaasti viestejä saanut avaus ”Väyrynen on isänmaallisin” nyt nostettu luetuimpien listalle. Eilen se ei vielä ollut ja siitä esitin paheksuntani. Oikeassa siis on tuon avauksen tekijä siinä, että minulla on vaikutusvaltaa täällä;))

• Ollaan.sivusta.katsojia

Olet nyt saamassa uuden puolueen, kunhan aloittaa järjestönä alkuun. Jos kummasti käy olet vielä Väyrysen kanssa samassa puolueessa. ?

Hjallis Harkimo ja Mikael Jungner ovat perustamassa uutta poliittista liikettä nykyisten puolueiden haastajaksi – ”Kokoomuksessa vallitsee syvä huoli” kohta myös SDP:ssä.

Kokoomuksen kansanedustaja Hjallis Harkimo ja Sdp:n entinen puoluesihteeri Mikael Jungner ovat perustamassa uutta poliittista liikettä Suomeen yhdessä muiden vaikuttajien kanssa.
        Liikkeen tavoitteena olisi uudistaa tapoja, joilla ihmiset pääsevät vaikuttamaan politiikan suuntaan. Tarkoituksena on HS:n tietojen mukaan asettaa ehdokkaita eduskuntavaaleissa vuoden kuluttua.
        Liike edustaisi markkinaliberaalia linjaa ja saattaisi viedä äänestäjiä etenkin kokoomukselta.

Nyt jännä nähdä puoluegalluppia, miten he reagoineet tähän. Täytyy näkyä, ei niinkään puhelin haasttateluissa, vaan loppuvedossa miten julkistetaan. Oikeistodemaritkin saa kodin nyt.
        Ja sanoisin, että naurun sekaisin tuntein nyt odotan uusia puoluegallupeita, sielläkin hikoillaan, että miten nyt laitetaan ulos muuttuneessa tilanteessa.

Kokoomuksessa jo hikoillaan. Tuo värinää vuoden päästä oleviin vaaleihin. Väyrysen puolue ajoi
        karille, se näyttää tipahtavan alkuunsa pois. Mutten kuitenkaan usko Väyrysen tuonne siirtyvän, hän on vähän erityyppinen. Tai eivät huoli riidanhaastajaa. Paavolta puuttuu purjevene.

Ota huomioon!
        EN SYYTÄ SINUA MISTÄÄN NÄISTÄ KUIN EN ITSEÄNIKÄÄN, KUN EN OLE KESKIÖSSSÄ LAILLASI MITENKÄÄN. Mutta, tällaista näkyvät puuhaavan, ja jopa rakonen sille näyttäsi olevan, joka nyt kauan ollutkin esillä esin SDP:ssä, kun linjoja ollut, mutta ne erimieilisyydet aina raha hoitanut. Oikein olisikin, ettei puolueet jäädä siihen makaamaan vanhoine aatteineen, ja puheineen, kuten taas nähdään vappupuheissakin, miten suurta moitetta, kun jotkut tahot muuttaa systeemejä. Maailma ja Suomi mukana niin muuttunut kuitenkin sadassavuodessa.
        Jos ja kun varot on edelleen se raha jolla yhteiskunta pyörii, ja kaikki verolle, ihan kaikki, myös Ay-liike, presidenttejä myöten. IHAN KAIKKI, se jos mikä tasa-arvoa. Ettei enään tekosyihin vedoten saada olla muiden veronmaksajien persuuksilla istumassa.

Toivotan sinne ja muualle hyvää kevään jatkoa, kesän odotusta. Kevät on aina kasvun aikaa, jota puoluepelitkin kaipaa. Kasvu on jo nupulla. Pensaat, omenapuutkin sieltä alkaa versoa työntämään.

• KapistukselleFaktaa

Puskastahan sinä itsesäsi Wahlroosiin vertasit. Nimimerkin "Uskottava.on" tökerö kieliasu jo paljastaa kuka se siellä kurkkii puskastaan.

SDP ei ole koskaan auttanut köyhää. Puheita on piisannut, siihen se sitten on jäänyt. Tyhmimmät, joihin ilmeisesti lukeudut, ovat nuo puheet tosissaan ottaneet. Niinpä eliittiuduunareitten edunvalvoja, SDP, on saanut ansiotonta arvonnoussua yhteikunnassmme. Köyhän asiaa ovat ajaneet muut, Maalaisliitto, siitä irronnut SMP, SKDL, Vasemmistoliitto, Perussuomalaiset.

Pahiten köyhän oloja SDP hutki aloittamalla kapinan 1918. Kollektiivinen hulluus valtasi SDP:n johdon, ja vaikka enemmistö puoluevaltuuskunnassa, siis ne maakuntien köyhien edustajat, vastusti kapinaa, niin Manner, Kuusinen ja muut junailivat päätökset niin, että köyhien ääni sivuutettiin ja ryhdyttiin aseelliseen kapinaan eliittidemareiden vallan maksimoimiseksi. Jokunen sentään pohti (mm. Gylling) ”miksi päästin tämän helvetin irti”.

Kansalaissodaksi eskaloitunut kapina oli suurin syyllinen myös sodan jälkiselvittelyjen uhriluvun kasvuun. Kapinallisten talous perustui puhtaaseen setelirahoitukseen, joka parin kuukauden Kansanvaltuuskunnan hallinnon aikana kerkesi tyhjentää kaupat ja torit ellintarvikkeista. Vähät elintarvikkeet ryöstettiin punakaartilaisille, kansa jätettiin näkemään nälkää. Kun punaisia sitten vangittiin sodan jälkiselvittelyissä, ei ollut järjestäytynyttä elintarvikehuoltoa, se oli sekoitettu noilla punaisten tekemillä ryöstöillä, niinpä vankeja kuoli tuhatmäärin heikon ravitsemuksen heikentäminä. Sellaista oli SDP:n apu silloisille köyhille.

Yhtälailla SDP on aina hutkinut köyhää, sittemmin siis eliittiduunareitten etuja yksinomaan puolustaen ja köyhien aseman muiden harteille lykäten.

• KakeOulusta
        Ollaan.sivusta.katsojia kirjoitti:

Olet nyt saamassa uuden puolueen, kunhan aloittaa järjestönä alkuun. Jos kummasti käy olet vielä Väyrysen kanssa samassa puolueessa. ?

Hjallis Harkimo ja Mikael Jungner ovat perustamassa uutta poliittista liikettä nykyisten puolueiden haastajaksi – ”Kokoomuksessa vallitsee syvä huoli” kohta myös SDP:ssä.

Kokoomuksen kansanedustaja Hjallis Harkimo ja Sdp:n entinen puoluesihteeri Mikael Jungner ovat perustamassa uutta poliittista liikettä Suomeen yhdessä muiden vaikuttajien kanssa.
        Liikkeen tavoitteena olisi uudistaa tapoja, joilla ihmiset pääsevät vaikuttamaan politiikan suuntaan. Tarkoituksena on HS:n tietojen mukaan asettaa ehdokkaita eduskuntavaaleissa vuoden kuluttua.
        Liike edustaisi markkinaliberaalia linjaa ja saattaisi viedä äänestäjiä etenkin kokoomukselta.

Nyt jännä nähdä puoluegalluppia, miten he reagoineet tähän. Täytyy näkyä, ei niinkään puhelin haasttateluissa, vaan loppuvedossa miten julkistetaan. Oikeistodemaritkin saa kodin nyt.
        Ja sanoisin, että naurun sekaisin tuntein nyt odotan uusia puoluegallupeita, sielläkin hikoillaan, että miten nyt laitetaan ulos muuttuneessa tilanteessa.

Kokoomuksessa jo hikoillaan. Tuo värinää vuoden päästä oleviin vaaleihin. Väyrysen puolue ajoi
        karille, se näyttää tipahtavan alkuunsa pois. Mutten kuitenkaan usko Väyrysen tuonne siirtyvän, hän on vähän erityyppinen. Tai eivät huoli riidanhaastajaa. Paavolta puuttuu purjevene.

Ota huomioon!
        EN SYYTÄ SINUA MISTÄÄN NÄISTÄ KUIN EN ITSEÄNIKÄÄN, KUN EN OLE KESKIÖSSSÄ LAILLASI MITENKÄÄN. Mutta, tällaista näkyvät puuhaavan, ja jopa rakonen sille näyttäsi olevan, joka nyt kauan ollutkin esillä esin SDP:ssä, kun linjoja ollut, mutta ne erimieilisyydet aina raha hoitanut. Oikein olisikin, ettei puolueet jäädä siihen makaamaan vanhoine aatteineen, ja puheineen, kuten taas nähdään vappupuheissakin, miten suurta moitetta, kun jotkut tahot muuttaa systeemejä. Maailma ja Suomi mukana niin muuttunut kuitenkin sadassavuodessa.
        Jos ja kun varot on edelleen se raha jolla yhteiskunta pyörii, ja kaikki verolle, ihan kaikki, myös Ay-liike, presidenttejä myöten. IHAN KAIKKI, se jos mikä tasa-arvoa. Ettei enään tekosyihin vedoten saada olla muiden veronmaksajien persuuksilla istumassa.

Toivotan sinne ja muualle hyvää kevään jatkoa, kesän odotusta. Kevät on aina kasvun aikaa, jota puoluepelitkin kaipaa. Kasvu on jo nupulla. Pensaat, omenapuutkin sieltä alkaa versoa työntämään.

Hyvin helppoa on taas havaita missä kopiointi päättyy ja pankkolängvitsi alkaa.

• MeneHoitoon
        KakeOulusta kirjoitti:

Hyvin helppoa on taas havaita missä kopiointi päättyy ja pankkolängvitsi alkaa.

Hyvin helppoa on taas havaita, kuinka Kake Oulusta ei osaa keskustella asiasta vaan hokee pankkoa. Onko lääkitys taas mennyt pieleen??

• Valehtelija.pankkomajuri
        MeneHoitoon kirjoitti:

Hyvin helppoa on taas havaita, kuinka Kake Oulusta ei osaa keskustella asiasta vaan hokee pankkoa. Onko lääkitys taas mennyt pieleen??

Miksi et kirjoittele itse juttujasi, palstalle kuuluvista asioista, vaan kopsaat outoja tarnoita muiden kirjoittamina, ja lisäät niihin tuota solkkokieltäsi. Sen lisäksi valehtelet niin helvetisti !

• NytPitääKysymäni
        Valehtelija.pankkomajuri kirjoitti:

Miksi et kirjoittele itse juttujasi, palstalle kuuluvista asioista, vaan kopsaat outoja tarnoita muiden kirjoittamina, ja lisäät niihin tuota solkkokieltäsi. Sen lisäksi valehtelet niin helvetisti !

Miksi et osaa keskustella asiasta vaan hoet tuota pankkoa. Onko lääkitys taas mennyt pieleen??

• kansa_kyykkyynkö

Mitenkä kansa voi olla kiitollinen jos ei ole varaa lääkkeisiin tai ruokaan:

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804192200888219_u0.shtml

Joka kymmenes pitkäaikaissairas on jättänyt lääkkeet ostamatta niiden hinnan vuoksi.
      Lähes joka neljäs vastaaja on joutunut tinkimään ruoasta tai muista välttämättömistä menoista.

Tämä hallitus Sipilän johdolla on Suomen surkein: köyhiä kuritetaan, eläkeläisiltä ja opiskelijoilta leikataan , koululaitos on kriisissä, Sotesoppa pursuaa yli laidan jne.

• Aamulla viikkojumppaani lähtiessäni totesin: ”Mutta te erääthän jäätte voimaannuttavampaan puuhaanne tälle palstalle” Niin tietysti on tapahtunut. Kun minä näyn olleen heillä puheenaiheena, varmaan he ovat kokeneet pääsevänsä osalliseksi minun jumpassa voimaantumisestani.

On todettu, että on syntymässä uusi, minulle sopiva puolue. Siis tuosta Jungnerin ja Harkimon hankkeesta. Ajatus ei olisi mahdoton, jos he saisivat aikaan uuden puolueen, mutta tuskinpa sellaista tapahtuu. Harkimon mahdollinen lähtö kokoomuksesta olisi kyllä hyvä asia siksi, että hallituksen hartiat kapenisivat jo niin, että sote- ja maakuntauudistukset saattaisivat jäädä lähtökuoppiinsa.

Eipä tuossa poissaoloni aikana tulleessa taida olla enempää kommentoitavaa. Tuo jumppani ja sen jälkeinen saunominen olivat kai tehokkaita, ja kun niiden päälle vielä söin tukevan aterian, nyt minua raukaisee niin, että lähden tästä päivälevoille - eli siis puskaan sen mielestä, joka on nähnyt minut puskassa tuon Wahlroos-debatin käynnistäneessä viestissä. Olisikohan tuo ”näkijä” tunnetumpi niillä hauskoilla nikeillään vai olisiko täällä toinenkin, jonka päähän olen mennyt sieltä näkökyvynkin noin eliminoiden?

• pasipaloheinästä

Onko paskaperse mennyt pötkölleen??

Vitun vittu mikä uutinen. Oletko edes Leinikin lypsänyt.

• Vaihtakaa_hallitus

Orpo hajoitti kokoomuksen. Hän liimautui kiihkeässä vallanhalussaan Sipilän kylkeen niin lujasti, että siinä ei voinut tehdä muuta kuin yhteistä ja vanhanaikaista sinulle, minulle politiikkaa. Orpo vallanhalussaan hyväksyi Sipilän tekemän kaupan Sinisten kanssa, joka vei viimeisenkin uskon rehellisestä politiikasta. Presidentti Niinistökin sanoi selvästi mitä mieltä hän oli tempusta.
      Nyt Orpo vallanhalussaan hyväksyy kepun maakuntahimmelin, joka on "maalaisliittolaisten satraappien märkä uni" ja sillä ei ole mitään tekemistä tämän päivän Suomen kanssa.

SDP:lle tämä on "taivaan lahja", he voivat nyt todistaa "minkä sortin sosialisti" Junger oli.

• kantapala

"maalla menee paremmin kuin aikoihin"... kun osa porukasta syö kynsiään... on siinä miettimistä kiitollisuuden kanssa...

• Päätän tämän avaukseni puoleltani hieman avauksen asian sivuun mennen. Melkoinen paukku on tuo Hjallis Harkimon ero kokoomuksesta! Lievästi kokoomuksen kannattajana minua se hieman harmittaakin, mutta toisaalta oikein hyvä juttu! Tulihan uusi maakuntauudistuksen ja soten vastustaja. Hallituksen jo ennestään hyvin kapeat hartiat kapenivat ennestään.

Nyt kokoomuksessa on jo ainakin kaksi maku- ja sotesopan vastaista. Elina Lepomäkihän oli ensimmäinen. Helsingistä on kuusi kansanedustajaa kokoomuksesta, Jaana Pelkonen, Ville Rydman, Pertti Salolainen, Sari Sarkomaa, Juhana Vartiainen ja Ben Zyskowicz. Jospa noista vielä kaksi ymmärtäisi asettaa kotiseutunsa edun etusijalle, kepujohtoinen hanke kaatuisi.

Toiveeni panen lähinnä noihin kahteen naiseen, nuo miehet lienevät liian sitoutuneita puoluejohtoonsa. Jos he tekisivät niin kuin toivon, taatusti sillä varmistaisivat edustajapaikkansa seuraavissakin vaaleissa.

Odotetaan ja nähdään, mitä tuleman pitää. Mielenkiintoisia aikoja elämme!

• kepupaniikki

Kokoomus on vaarassa menettää pääkaupunkiseudulta yli 50 000 ääntä seuraaviin parlamenttivaaleihin tultaessa. Entä jos Vapaavuorikin päättäisi vaihtaa poliittista kotia? 30 000 ääntä lisää? Ei Kokoomuksen kannalta hyvä juttu alkuunkaan. Parhaalta kannatusalueeltaan melkoinen siivu ääniä pois.

• Mielenkiintoisia.aikoja
        kepupaniikki kirjoitti:

Kokoomus on vaarassa menettää pääkaupunkiseudulta yli 50 000 ääntä seuraaviin parlamenttivaaleihin tultaessa. Entä jos Vapaavuorikin päättäisi vaihtaa poliittista kotia? 30 000 ääntä lisää? Ei Kokoomuksen kannalta hyvä juttu alkuunkaan. Parhaalta kannatusalueeltaan melkoinen siivu ääniä pois.

Ei Vapaavuori ole kepulainen, vaan kokoomuslainen ainakin vielä, ja mahdollisesti loikkaa tähän uuteen ryhmittymään. Siinä onkin sitten kokoomuksella ja SDP:llä hevosta piteleminen, kun alkaa väkeä kaikota, oikeistodemaria ja oikeistokokoomuslaista saman katon alle. Väyrynen näyttää ettei saanut kepussa mitään aikaiseksi, siirtyykö Väyrynen sitte tänne ? Se varmaan kohta kuullaan Väyrysen sanonnoissa, onko kiittävää tänne suuntaan, silloin on kallellaan tänne
        SDP oikeiston ja kokoomus suuntaan. Mutta yksi Paavo nyt mitään tee, kunhan nyt höpsitään hänellä.

Mielenkiintoiseksi menee Helsingin pormestarin kohtalo myös, jos Vapaavuori lähtee sinne minne kuuluu.

• kepupaniikki
        Mielenkiintoisia.aikoja kirjoitti:

Ei Vapaavuori ole kepulainen, vaan kokoomuslainen ainakin vielä, ja mahdollisesti loikkaa tähän uuteen ryhmittymään. Siinä onkin sitten kokoomuksella ja SDP:llä hevosta piteleminen, kun alkaa väkeä kaikota, oikeistodemaria ja oikeistokokoomuslaista saman katon alle. Väyrynen näyttää ettei saanut kepussa mitään aikaiseksi, siirtyykö Väyrynen sitte tänne ? Se varmaan kohta kuullaan Väyrysen sanonnoissa, onko kiittävää tänne suuntaan, silloin on kallellaan tänne
        SDP oikeiston ja kokoomus suuntaan. Mutta yksi Paavo nyt mitään tee, kunhan nyt höpsitään hänellä.

Mielenkiintoiseksi menee Helsingin pormestarin kohtalo myös, jos Vapaavuori lähtee sinne minne kuuluu.

Joo, ei ollut tarkoitus vihjata, että Vapaavuori keskustalaiseksi alkaisi. Näkemyserot ovat sen verran eri planeetoilta. Paljolti tämä uusi tilanne on pääkaupunkiseudun poliitikoista kiinni, miten kotiseuturakkaus ja puolueuskollisuus kohtaavat. Jos demaria loikkaa kyytiin, niin tuskin mitään kansainvaellusta on odotettavissa. Kokoomuksessa taas kytkin voi nousta huomattavasti herkemmin. Ja kuinka taustavoimat eli lobbarit näkevät tilanteen, tuleeko myös liikehdintää siihen suuntaan? Taitaa sote olla se mittari, millä testataan se kamelin selkä.

• hyvääjatkoa

Ei kaikki asiat ole junnaneet paikallaan .On se hallitus tällä kaudella onnistuneesti jotakin vienyt läpi.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201704262200112364_pi.shtml

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3713482-hallintarekisteri-tulee-keittion-kautta

Tosin kuinka onnistuneena ja hyvänä tuota sitten pidetään riippunee katsojan kannoista

tehokkaasti aktiivimallikin vietiin läpi. Tulokset varmasti mielyttää niitä jotka ovat sitä mieltä että työtömyyskorvaukset ovat liian korkeat ja työttmien kohdalla on tehtävä säästöjä. Niitä joihin säästötö kohdistuu ei vellin jatkaminen mielytä.

https://yle.fi/uutiset/3-10145548

Eiköhän se sotekin aikaan saada ja verorahoilla yksityisiä palveluita ostetuksi vielä tällä kaudella . Kyllä tuo on vakaa tulo niille jotka saavat bisnestä tuosta,ei huono juttu alkuunkaan,mutta riittääkö budjetti rahoitus ja jos ei riitä ,mistä leikataan? Sos tuet on jo olleet tulilinjalla,mutta eikös tuo Sipilä lupaillut että nyky linjat pidtään jos ensi kaudelle mennään. Hyvää jatkoa on siis tiedossa niille jotka tämän kauden leikkaus politiikkaa kannattavat.

• kysynpähän_vaan

Kuka vielä jaksaa uskoa Sipilän "lupauksia"?

• Rotanpaskat

Lemmikkirottani on älykkäämpi kuin koko hallitus yhteensä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      7457
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5598
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3132
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2613
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1457
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      326
      1093
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      245
      1058
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      936
    Aihe