Kuka joutuu ahdistelun kohteeksi ...

ajatelkaa

Niin. Ahdistelun kohteeksi joutuvat vain harvat, vaikka jotkut toitottavat, että "melkein kaikki on joutunut ahdistelun kohteeksi". --Oikeasti: Ahdistelun kohteeksi joutuvat ehkä 2 prosenttia naisista ja 2 prosenttia miehistä. Mutta paljon suurempi ongelma Suomessa on VÄLINPITÄMÄTTÖMYYS. Sen kohteeksi ovat joutuneet ainakin puolet naisista ja yli puolet miehistä. Se ilmiö johtuu Suomen väestön sairaalloisen välinpitämättömyyden luonteesta. Paha luonnevika siis.

28

443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaal

Sekä ahdistelija että ahdistelun kohteeksi joutunut ovat yleensä hämäräperäisiä tyyppejä.

• Millä perusteella ahdistelun kohde on hämäräperäinen?

• tyypillinenätmi
        elämänpeli1 kirjoitti:

Millä perusteella ahdistelun kohde on hämäräperäinen?

Ylireagointi kertoo kyllä, että ahdistelun kohdekin vois katsoa peiliin. Me kaikki joskus mokaillaan, ei aina voi onnistua täydellisesti, eikä aina voi odottaa, että aloitteen tekee joku "täydellinen" mies. On minullekin naiset joskus tulleet juttelee, eikä se mua haittaa, vaikka eivät ole olleetkaan "täydellisiä" naisia. Parempi, kun naiset tekis enemmän aloitteita, niin todennäköisyys ainakin lisääntyisi, että joskus voikin olla "täydellinen" nainen.

• tyypillinenätmi kirjoitti:

Ylireagointi kertoo kyllä, että ahdistelun kohdekin vois katsoa peiliin. Me kaikki joskus mokaillaan, ei aina voi onnistua täydellisesti, eikä aina voi odottaa, että aloitteen tekee joku "täydellinen" mies. On minullekin naiset joskus tulleet juttelee, eikä se mua haittaa, vaikka eivät ole olleetkaan "täydellisiä" naisia. Parempi, kun naiset tekis enemmän aloitteita, niin todennäköisyys ainakin lisääntyisi, että joskus voikin olla "täydellinen" nainen.

Ylireagointi kuuluu draamailijoiden luonteeseen, mikään ei ole normaalia, kaikki on jotenkin superia tai muuten ylijotain. Tosin et millään tavalla vastaa kysymykseeni.

• Kysyy

Mitä ihmisen pitäisi siis tehdä ettei ole välinpitämätön?

• Välistävälittäjä

Höh! Pitää riittävän suurta väliä, tietenkin. Turvaväliä kaiketi.

• luonnont-kand

Toimittava tilanteen mukaan. Kannattaa olla ystävällinen. Jos joku tervehtii, on asiallista VASTATA TERVEHDYKSEEN ja katsoa silmiin.

• juuuuu

Niin. Meillä Suomessa on rasitteena ne ihmiset, jotka eivät osaa vastata tervehdykseen. Kaiken hölmöyden huippu ovat katsekontaktia välttelevät paksulinssiset likinäkörillipäät.

• EiAhdisteltu

Minusta tuntuu, että seksuaalista kiinnostusta odottaa tuhansittain enemmän ihmisiä kuin on ahdistelun kohteeksi joutuneita.
      Uskon, että suurin osa Mee Too väestä yrittää ainoastaan suurennella / häpäisemällä ihminen, joskus saamaansa pahaa mieltään.
      Luonnollisesti on todellistakin häirintää, ja siksi en hyväksy toisen alistamista enkä pakottamista missään muodossa.

• minustakintuntuu

Varmaan moni mies odottaa että toinen mies käy muniin kiinni.

• itsetuntosimissä

Älä alistu ahdisteluun. Jos olet mies tai nainen. Tee loppu siitä. Ketään ei saa ahdistella vaikka syy siihen olisi mikä tahansa. Kerro kohteelle ettet halua ahdistua hänestä enempää. Kuka on oikeutettu jotakin kiusaamaan? Näitä on varmaan paljonkin. Rohkeasti kerrot mistä tunnet ahdistuksen tunteen. Onko seksuaalista vai muuta kiusaamista. Mutta niistä eroon pääsee kyllä. Ja voit apua hakea muiltakin yleensä ihmiset ovat hyviä ja haluavat auttaa ahdingossa olevaa. Minä ainakin yritän auttaa ystävää ahdingosta missä on ja antaa tukea että neuvoja miten siitä eroon pääsee.

• Varsinaista ahdistelua pahempaa on sen ahdistellun syyllistäminen. Mies voi ja saakin kouria naista, koska se käyttäytyy/pukeutuu/flirttailee tai muuten tyrkyttää itseään. Vähätellään sitä kärsimystä, mitä nainen tilanteessa kokee. Jos mies kertoo joutuneensa ahdistelluksi, samat urpot päästävät röhönsurun, että mikset poika pannut sitä muijaa?! Kyse on kuitenkin siitä, että vastenmielinen ihminen tulee iholle ja ahdisteltu tuntee olonsa vähintäänkin kiusaantuneeksi. Mutta jos urpo joutuu hissiin homomiehen kanssa, joka kompastuu ja törmää vahingossa tähän urpoon, niin alkaa kauhea ulina siitä, että hintti kävi kimppuun!! Eikö ne s$$%%$na tajua, ettei oikea miehinen mies ole kiinnostunut homoilusta. Jos vastapuoli olisi nainen, niin pikkasen pitäisi urpon yrittää tissiä puristaa. Jos ahdistelusta toitottamisella saa edes jonkun miettimään oman käytöksensä seurauksia , niin ollaan jo voiton puolella. Aina ei pidä tuijottaa vain omaan napaan, pitää ottaa ne muutkin ihmiset huomioon.

• EdesUnissa

Uusi ja tuore näkökulma, joskaan en havainnoi sitä noin yhteiskunnassa. Sinällään tuossa ensimmäisessä esimerkissähän olisi kyse tilanteesta joka nykystandardeilla olisikin jo "uhrin" ahdistelua, sillä osa kokee flirttailun ahdisteluna.
        Tänäpäivänä uhrin syyllistämistä pahempi ilmiö on mielestäni se, että kaikki toiminta on ahdistelua. Ahdistelusta syyttäminen on hyvin mielivaltaista, koska sen määrittelee henkilö joka on kokenut tulleensa ahdistelluksi.
        Tuo ensimmäinen esimerkki olisi tilanteesta paras esimerkki. Siinä "uhri" ensiksi flirttailee, siihen ahdistelija vastaa jollakin reaktiolla, joka voi olla vaikkapa suorempi kieli tai kosketus. Sitten "uhri" kokee tulleensa ahdistelluksi, mutta unohdetaan että toinen on oikeastaan reagoinut signaaliin. Jos ahdistelija ei olisi reagoinut signaaliin, hän olisi aivan yhtä hyvin voinut ilmoittautua uhriksi.
        Tuo homomies esimerkki on sinällään hyvin keinotekoinen ja lapsellinen esimerkki. Siinä yritettiin luoda tilanne joka ei esiinny yhteiskunnassa. Homomiehet eivät kompastele hississä sen kummemmin kuin heterot, eikä hissituttavuuksien seksuaalista taustaa tunneta. Siinä ajatus oli kaiketi että homomiehestä jotenkin näkyy se homous heti ensisilmäyksellä. Suurin osa miehistä on varsin tottuneita miesten välisiin fyysisiin kontakteihin, Me tönimme toisiamme jalkapallossa, sählyssä, jääkiekossa, koripallossa ja kaduilla. Raahaamme toisiamme armeijassa. Miesten kosketus ei pelota suurinta osaa miehistä, siinä ei koeta mitään seksuaalista tai ahdistelevaa.
        Voisin kuvitella että homomies voi kokea miehen koskettelun helpomminkin seksuaalisena kuin heteromies homon koskettelun. En tiedä kuinka lesbo-nainen kokisi homomiehen kaksimieliset vitsit.

• tyypillinenätmi
        EdesUnissa kirjoitti:

Uusi ja tuore näkökulma, joskaan en havainnoi sitä noin yhteiskunnassa. Sinällään tuossa ensimmäisessä esimerkissähän olisi kyse tilanteesta joka nykystandardeilla olisikin jo "uhrin" ahdistelua, sillä osa kokee flirttailun ahdisteluna.
        Tänäpäivänä uhrin syyllistämistä pahempi ilmiö on mielestäni se, että kaikki toiminta on ahdistelua. Ahdistelusta syyttäminen on hyvin mielivaltaista, koska sen määrittelee henkilö joka on kokenut tulleensa ahdistelluksi.
        Tuo ensimmäinen esimerkki olisi tilanteesta paras esimerkki. Siinä "uhri" ensiksi flirttailee, siihen ahdistelija vastaa jollakin reaktiolla, joka voi olla vaikkapa suorempi kieli tai kosketus. Sitten "uhri" kokee tulleensa ahdistelluksi, mutta unohdetaan että toinen on oikeastaan reagoinut signaaliin. Jos ahdistelija ei olisi reagoinut signaaliin, hän olisi aivan yhtä hyvin voinut ilmoittautua uhriksi.
        Tuo homomies esimerkki on sinällään hyvin keinotekoinen ja lapsellinen esimerkki. Siinä yritettiin luoda tilanne joka ei esiinny yhteiskunnassa. Homomiehet eivät kompastele hississä sen kummemmin kuin heterot, eikä hissituttavuuksien seksuaalista taustaa tunneta. Siinä ajatus oli kaiketi että homomiehestä jotenkin näkyy se homous heti ensisilmäyksellä. Suurin osa miehistä on varsin tottuneita miesten välisiin fyysisiin kontakteihin, Me tönimme toisiamme jalkapallossa, sählyssä, jääkiekossa, koripallossa ja kaduilla. Raahaamme toisiamme armeijassa. Miesten kosketus ei pelota suurinta osaa miehistä, siinä ei koeta mitään seksuaalista tai ahdistelevaa.
        Voisin kuvitella että homomies voi kokea miehen koskettelun helpomminkin seksuaalisena kuin heteromies homon koskettelun. En tiedä kuinka lesbo-nainen kokisi homomiehen kaksimieliset vitsit.

"Tänäpäivänä uhrin syyllistämistä pahempi ilmiö on mielestäni se, että kaikki toiminta on ahdistelua. Ahdistelusta syyttäminen on hyvin mielivaltaista, koska sen määrittelee henkilö joka on kokenut tulleensa ahdistelluksi."
        Jopa tuomiokin voi tulla "ahdistelusta".
        https://yle.fi/uutiset/3-9921770
        "Seksuaalinen ahdistelu kirjattiin lakiin vuonna 2014, mutta sen perusteella ei voi tuomita tekoa, jossa ei tapahdu fyysistä kosketusta."
        Siitä huolimattakaan asia ei näytä olevan aivan niin yksinkertainen. Eli voi tulla syyte kunnianloukkauksesta. Bussikuski ehdotto "päiväpanoa" ja sai syytteen kunnianloukkauksesta. No kyllähän varmaan kaikki jopa ätmitkin tietää tai ainakin oppivat nopeasti tämän seikan, että naista ei isketä ehdottamalla suoraan seksiä selkein sanoin. Ongelmaksi menee vaan tämä, että kuinka helposti todella voidaan syyttää kunnianloukkauksesta. Ätmit ovat parisuhdemarkkinoilla alinta tasoa. Tämä tarkoittaa, että he ovat vähiten haluttu ryhmä. Tämä on sanomattakin selvä asia, että nainen toivoo, että ätmi ei tule heille juttelee. Jos ätmi kuitenkin menee juttlee, kuten on luonnollista, että sinkkumies etsii parisuhdetta, onko riski, että saa syytteen kunnianloukkauksesta muullakin tavalla, kuin sillä, että ehdottaa naiselle "päiväpanoa", kuten tämä bussikuski.

• ahdistelijalllevastuu

Mun mielestä seksuaaliterapeutin kommentti siihen, että joku ei tiedä, että mikä on seksuaalista ahdistelua niin sellainen ihminen ei ole täysin terve. Jos joku flirttailee jollekin niin ei se anna kenllekään oikeutusta seksuaaliseen ahdisteluun. Kyllä suurin osa ihmisistä tietää mikä on seksuaalista ahdistelua. On silti hyvä, että ahdistelu nostetaan esiin ja uhrit saa oikeutta asialle, sillä vaikutusten väheksyminen ja vastuun pakoilu vaan pahentaa uhrin tilannetta. Ei selitykseksi riitä, että kun se toinen ei sanonut tai laittanut vastaan. Se on vähän sama kuin, että kiusaajakin puolustelisi kiusaamistaan, että se toinen nyt vaan on niin nössö.

• tyypillinenätmi
        ahdistelijalllevastuu kirjoitti:

Mun mielestä seksuaaliterapeutin kommentti siihen, että joku ei tiedä, että mikä on seksuaalista ahdistelua niin sellainen ihminen ei ole täysin terve. Jos joku flirttailee jollekin niin ei se anna kenllekään oikeutusta seksuaaliseen ahdisteluun. Kyllä suurin osa ihmisistä tietää mikä on seksuaalista ahdistelua. On silti hyvä, että ahdistelu nostetaan esiin ja uhrit saa oikeutta asialle, sillä vaikutusten väheksyminen ja vastuun pakoilu vaan pahentaa uhrin tilannetta. Ei selitykseksi riitä, että kun se toinen ei sanonut tai laittanut vastaan. Se on vähän sama kuin, että kiusaajakin puolustelisi kiusaamistaan, että se toinen nyt vaan on niin nössö.

Ei todellakaan tiedä, jos on sosiaalinen ymmärryskyky jäänyt kehittymättä!!!!!!!!!! Älkää alkako syyllistämään pelkästään vammaisia!!!!!!! Vammaiset tarvitsee uuden mahdollisuuden elämässä, jos mokaa, koska ei olla ymmärretty huomioida vammaista ja antaa erityisopetusta sosiaalisen ymmärryskyvyn kehittymisessä. Laasanen on tästä myös maininnut, että koulussa voitas opettaa tärkeempiäkin asioita.
        http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/51573-miten-poika-voi-saada-tyttoystavan
        "Miettikääpä seuraavaa: Poika käy ensin päivän koulua, jossa hän oppii derivoimaan, Mongolian pääkaupunkin ja ruotsin sijamuodot. Tärkein on kuitenkin jäänyt opettamatta ja taidot tyttöystävän löytymiseksi puuttuvat. Miksi koulu opettaa kaikkea hyödytöntä, mutta ei opeta elämän tärkeimpiä taitoja? Miksi poikien on opeteltava elämän oleelliset taidot soittamalla asiasta erikseen palvelevaan puhelimeen?"
        Tuossa lisää erittäin hyödyllistä.
        https://yle.fi/uutiset/3-9890680
        "Paalanen otti humoristisen vertauksen siihen, kuinka kouluissa heitetään enemmän keihästä kuin koulutetaan ihmisiä kohtaamaan toisiaan, vaikka sitä voi miettiä, kummalla näistä taidoista on arkipäivässä enemmän tarvetta."
        Jos vammainen mokaa ja ottaa mokista opiksi, on ilman muuta pienempi todennäköisyys, että seuraavalla kerralla mokaa. Itse olen tämän kokenut. Jos maailma menis persujen ehdoilla, en taatusti olis saanut ainuttakaan uutta mahdollisuutta yrittää iskeä. Minulle olisi taatusti tullut jo tähän mennessä pysyvä lähestymiskielto kaikkiin naisiin, vaikka en ole tehnyt ainuttakaan oikeeta ahdistelurikosta. Onneksi lait eivät ainakaan toistaseks ole liian jyrkkiä, vaikka jotkut puhuukin, että verbaalinen häirintäkin pitäis olla myös mukana rikoksissa.
        Vaikka en olekaan oikeeta ahdistelurikosta tehnyt, koska kyllä minä tiedän, ettei saa kouria, mutta monta kertaa on tullut myös sellainen reaktio naiselta: "ÄLÄ TULE ENÄÄ KOSKAAN PUHUMAAN MULLE". En tietenkään menekään, jos näin tylysti ilmaisee asian, mutta rehellisesti sanottuna en ole myöskään kourinut enkä ehdottanut suoraan seksiä. SIitä huolimatta naiset voivat olla hyvinkin tylyjä. Näissäkin tapauksissa olen vain halunnut tehdä aloitteen, mutta minkäs sille voi, jos ei ehkä ulkonäköni ole miellyttänyt ja tyyli on ollut jollain tavalla "väärä", vaikka en olekaan kourinut tai ehdottanut seksiä. Jos ei naisten ymmärryskyky vammaisiin riitä, pitäis katsoa myös itse peiliin, jos on yli herkkä vammaisille. Toki myönnän tämän, että vammaisenkin pitää uskoa ainakin siinä vaiheessa, kun tulee selkeä: "ÄLÄ TULE ENÄÄ KOSKAAN PUHUMAAN MULLE". Olen itsekin sanonut joskus naiselle kohteliaasti, että en ole juttutuulella, kun ei aikaisemmin uskonut, vaikka olin hiljainen ja odotin, että ymmärtäis, etten ole kiinnostunut enkä halua jutella. Ei mua kuitenkaan haittaa, vaikka nainen ei ihan heti uskoiskaan, vaikka olenkin etäinen. Pääasia, että uskoo siinä vaiheessa, kun itse sanon, että en ole juttu tuulella. Asian voi kyllä sanoa kohteliaasti, kuten itse olen tehnyt.

• EdesUnissa kirjoitti:

Ja taas on jäänyt pointti ymmärtämättä, kun takerrut siihen, etteivät homot kompastu hississä. Kirjoitin kärjistettyjä esimerkkejä, miten ihmiset voivat asioihin suhtautua, tapahtuuko näin oikeasti, sillä ei ole merkitystä. Mutta ahdistelija tahallaan tai tyhmyyttään ymmärtää signaalit väärin, kaupan kassan ystävällinen tervehdys ja hymy tulkitaan flirtiksi, vaikka kyse on vain normaalista asiakaspalvelutilanteesta. Ahdisteltu taas kokee tilanteen itselleen kiusalliseksi omien käyttäytymismalliensa mukaisesti, vaikkei mukana olisi varsinaista fyysistä kosketusta. Tässä astuu normaali maalaisjärjen käyttö kuvaan, toisilla on sitä, toisilla ei. Normaalilla maalaisjärjellä varustettu ihminen ei edes joudu tilanteeseen, jossa voisi olla mahdollisuus joutua syytetyksi ahdistelusta. Sellainen ihminen ymmärtää, miten sosiaalisissa tilanteissa toimitaan. Esimerkiksi tuolla edellä mainittu bussikuski paiväpanon toivossa, vain idiootti ehdottaa sellaista tuntemattomalle ihmiselle.

• epämuodostunutnainen

Rumuus ja lihavuus suojaa ahdistelulta. Onneksi synnyin epämuodostuneeksi ja lihotin itseni yli 100-kiloiseksi: ei ole kukaan vielä ahdistellut 30 ikävuoteen mennessä! Suosittelen.

• vanha-äijä

Mikähä siin mahtaa ol ko naiset ei ikin mua ahristell?

• Vielä.vanhempi.äijä

Heh. Ei minuakaan! Ei koskaan!

• jokumies83

Näin miehenä on mukavaa ei tarvi huolehtia että naiset ahdistelisivat :) Varsinkaan kun ei käy baareissa niin lepposasti saa keskittyä omiin asioihinsa. Toki jos baariin menisin niin aina siihen joku tulisi sönköttämään jotain, naisetkin tulee päälle... varsinkin vanhemmat naiset jotka on juomaa ottaneita kokemusta on.

• tyypillinenätmi

"Toki jos baariin menisin niin aina siihen joku tulisi sönköttämään jotain, naisetkin tulee päälle... varsinkin vanhemmat naiset jotka on juomaa ottaneita kokemusta on."
        Joo, tästä ei mielestäni vielä kannata alkaa syyttää ahdistelusta. Tietysti silloin, jos kourii tai ei usko, kun selkeästi sanoo, ettei ole juttutuulella tai ei vaan kiinnosta.

• tyypillinenätmi

Minä kannatan tasa-arvoa siinä, että niin miehet kuin naiset tekisivät aloitteita. Tässä molemmat sukupuolet ennemmin tai myöhemmin huomaisivat, kuinka vaikeeta aloitteen teko on, koska on aina olemassa se pelko, että toinen kokee asian epämiellyttävänä, vaikka itse olisitkin kiinnostunut. Aloitteen teko on todellakin taitolaji oli kyseessä naisen aloite mieheen tai miehen aloite naiseen. Joskus on minulle jutellut joku nainen, josta en ole ollut kiinnostunut ja olen kyllä ilmaissut sanattomuudella, että ymmärtäisi, etten halua jutella. Lopulta kuitenkin sanoin kohteliaasti, että en ole nyt juttutuulella. Kyllä tämä nainen sen usko. On naurettavaa alkaa esimerkiksi tällaisessa tilanteessa nimittämään kyseistä naista ahdistelijaksi. Hänellä oli yksinkertaisesti vähän heikko sosiaalinen ymmärryskyky. Pääasia, että uskoi, kun sanoin kohteliaasti, että en ole juttutuulella. Sekä miesten että naisten pitää saada harjaannusta sosiaalisen ymmärryskyvyn suhteen. Minä miehenä kokisin erittäin loistavana ajatuksen, että itseä kiinnostava nainen tulisi mulle rohkeasti juttelee. Jokatapauksessa nämä sanat "rohkeasti juttelee" ei ole kuitenkaan yksinkertaisia - vaatii naiselta hyvää tilannetajua ja lisäksi se, millä tyylillä aloittaa. Tämä se oliskin tasa-arvoa, kun molemmat sukupuolet joutuisivat opiskelemaan aloitteentekemisen taitoja. Itse olen tämän tasa-arvon kannalla.

• Linja-autonkuljettaja

Kohteliaat ihmiset eivät ahdistele ketään. Harmi, kun on myös epäkohteliaita. Ahdistelija saattaa olla sellainen tyyppi, joka ei vastaa linja-autonkuljettajan tervehdykseen, eikä osaa KIITOS-sanaa.
      Tosin sellainen tyyppi ei välttämättä ole ahdistelija, vaan muuten vain pöpi.

• ViisasMinä

Ehkä joku vähän yksinkertainen nainen ajattelee, että kun mies PUHUU, niin se on muka merkki siitä, että mies yrittää "iskeä" naisen. - Hah hah. OIKEASTI TODELLISUUDESSA: On melko paljon miehiä, jotka haluavat jutella, mutta eivät halua minkäänlaista sukupuoliyhteyttä naisen kanssa.

• tyypillinenätmi

Olet ilman muuta viisas! Täydellistä tekstiä" Juuri näin minäkin ajattelen. Aivan naurettavaa olettaa, että juttelu tarkoittas vielä iskemistä. Siitä huolimatta mulle on naiset sanoneet: "ÄLÄ TULE ENÄÄ KOSKAAN MULLE JUTTELEE".

• Sitsilleen

Eihän juttelu ja toisen ihmisen lähestyminen ole ahdistelua, riippuen siitä mitä juttelet. Mutta tosiasia on, että ahdistelijat kyllä yleensä tietävät ahdistelevansa ja tietävät vahingoittavansa ahdisteltavaa, mutta eivät he välitä.

• tyypillinenätmi
        Sitsilleen kirjoitti:

Eihän juttelu ja toisen ihmisen lähestyminen ole ahdistelua, riippuen siitä mitä juttelet. Mutta tosiasia on, että ahdistelijat kyllä yleensä tietävät ahdistelevansa ja tietävät vahingoittavansa ahdisteltavaa, mutta eivät he välitä.

Kyllä tuntemattoman kouriminen on ilman muuta aika selkeä merkki tai se, että ehdottaa tuntemattomalle "päiväpanoa", kuten tuo aikaisemmin tässä keskustelussa mainittu bussikuski tapaus. Näissä tapauksissa varmaankin on kyse selkeästä halusta vahingoittaa ahdisteltavaa. Jokatapauksessa on myös olemassa hankalampiakin tapauksia, joissa on vaikea sanoa, tietääkö ahdsitelija ahdistelevansa vai ei. Kysymys onkin tämä: onko juttelu ja toisen ihmisen lähestyminen ahdistelua, jos henkilö, jolle jutellaan, kokee tulleensa ahdistelluksi. Rikosta tuskin on tapahtunut, jos ei ole suoraan ehdottanut "päiväpanoa" tai kourinut. Tietenkin pitää osata jättää rauhaan, jos tulee tyly vastaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3996
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2449
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1587
    4. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1167
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1087
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      892
    8. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      851
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      809
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      800
    Aihe