Onko tilanteeni aivan onneton?

kesänkukat80

En tiedä, minne tämä kuuluisi mutta laitanpa nyt tänne.
Eli oon 25-v nainen ja opiskelen toista ammattiani josta valmistun syksyl. Eka ammattini meni pieleen, tai niin sen ainakin itse ajattelen. Koin, etten koskaan voisi siinä pärjätä / selvitä kun joutuu nii paljo ottamaan vastuuta, olemaan tarkka ja selviytymään tilanteista paljon yksin. Meinasin koulun silloin keskeyttää useaan otteeseen mutta en vaa tehnyt sitä kun en tiennyt mitä tekisin sitte. Nyt siis opiskelen ammattia jota olen jo nuorempana ajatellu et se ois sopiva mulle ja riittävän rento. Ongelma on se että tässä vuoden aikana on alkanu tuntua taas etten selviä siitäkään enää. Pelkään ns. ihmisiä, koska kokemukseni edellisessä koulussa olivat kammottavia, minä olin kuin roskaa työharjoitteluissa.. eli palaute oli aina negatiiivista, ainahan syylistin sit itseäni.. tilanne ei parantunut silloinkaan enkä saanut mistään muilta kokemuksia. nyt tässä nykyisessä koulussa yhdessä harjoittelussa koin taas samaa, että en osaa, en ole tarpeeksi hyvä, ahdistuin niistä ihmisistä, vetäydyin vähän pois ihan tietoisesti.. menen ihan sanattomaksi jos joudun sosiaalisiin tilanteisiin, ihmisiä joita en tunne just työpaikat/harjoittelupaikat/ryhmätilanteet. tämä suunnaton ahdistus, stessi, pelko, jännitys aiheuttaa mulle tosi vaikeita uniongemia joista oon kärsiny jo reilun 10 vuotta. ja ongelmani unen kanssa ovat toooodella pahoja, voin valvoa 3-5 yötä ja nukkua yhden yön ja taas valvoa. en ikinä selviä tossa kunnossa työelämästä.olen miettiny et miten tulen selviämään tulevas ammatis jos ny töitä ees saan niin 40h viikossa jos en nuku kokoviikkona.? enhän voi ottaa mitää vastuuta kestää jos en pysty itseäniäkään hoitamaan. tilanetta voisi helpottaa jos työn alkuun voisi saada jonkun henk.koht. perehdyttäjän etten olisi heti tilanteessa yksin mutta liekö sellasia olemassakaan. mua pelottaa että syrjäydyn tästä yhteiskunnasta näiden pelkotilojen, unettomuuden ja ahdistuksen takia. oma perheeni ei pysty tukemaan ja palaute sieltä onkin yleensä negatiivis sävytteistä että nyt pitää jo itse pärjätä. onneksi minulla on mies, mutta en halua kaikkea kaataa hänenkään niskaansa. käytän uneen ketipirno 50-75 mg joka tuntuu tekevän välillä ajatukseni sekaiseksi, katkeilevaksi, muistiongelmiakin ilmenee.. en löydä sanoja en muista mitä asiat tarkoittaa.. välillä tuntuukin että elämä on yhtä hel.ve.ttiä. voisinkohan saada jotain apua sitku työeläm koittaa? voisko näistä jutella esim te-toimistossa, kelassa tai jotain? tällä hetkellä käyn kelan tukemassa psykoterapiassa.

Onko kellään muulla nuorella aikuisella vastaavaa, miksei voit olla vanhempikin, ei sen väliä. :) ? Ja miten oot päässy ja selvinnyt työelämään kiinni jne?

2

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pot58

      Mene töihin, aloita vaikka siistijän hommista.
      Kunniallista, joskin vähän arvostettua, työtä.
      Edetä voit vaikka oman firman omistajaksi.

    • EiVoiKunIhmetellä

      Minusta vaikuttaa että sinulla voisi olla keskittymishäiriö tai ADHD. Itse en lukioiässä pystynyt ahdistuksiltani ja neurooseiltani olemaan koulussa, mutta sain sen väkisin käytyä loppuun. Voimakkaista tunteista jatkuvasti kärsien. Seurustelinkin siihen aikaan, mutta se ei auttanut ongelmiini silloin. Luulen että kyse oli minäkuva-ongelmista, ja siitä että kuvittelin olevani jotenkin keskipisteenä. En myöskään pystynyt ollenkaan ahdistuksiltani ja peloiltani keskittymään opetukseen joissakin aineissa. Saatoin olla periaatteessa paniikkikohtauksessa vaikka 2 tuntia putkeen, ja päivät oli pitkiä. Oli kavereitakin useita.

      Vanhempana sitten vuosien päästä lähdin yliopistoon opiskelemaan ja valmistuin ja työllistyin aika nopeasti. Pidin opiskelusta ja koulusta. Olen myös työhöni tyytyväinen. Tein vuosi sitten netissä aika kattavan testin aikuisten ADHD:stä ja minulla tuli tulokseksi siitä testistä kaikista vaikein mahdollinen ADHD. Olin yllättynyt koska en ollut koskaan ajatellut ADHD:tä, enkä usko siihen vieläkään testistä huolimatta. Yliherkkyyttä on aina ilmennyt vaihtelevassa määrin. En tiedä mitä siitä tulisi ajatella... Töissä on joskus mahdoton keskittyä. Jäänteitä nuoruuden neurooseista on vielä. Tiedän ja muistan mistä ahdistukset alkoivatkin: Koulun juhlatilaisuudessa esityksessä tulleesta mokaamisesta ja siitä seuranneesta ahdistuskohtauksesta, sekä siitä että vanhempani kielsivät ja kiistivät täysin että yhtään mitään oli tapahtunut, vaikka sen hetkinen paras kaverinikin kauhisteli ja naureskeli että miltä olin näyttänyt. Siitä on jo kymmeniä vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1709
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1648
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1122
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1037
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      7
      972
    Aihe