Hei. Olen 22-vuotias mies ja viime aikoina olen huomannut kävellessä että jalkani eivät tottele yhtä hyvin kuin aikaisemmin. Juostessa kontrollointi on vielä vaikeampaa ja olen kerran jopa kaatunut bussiin juostessani. Myös maatessa jaloista tuntuu joskus lähtevän tunto ja heräilen joskus yöllä raajojen tunnottomuuteen. Olen aina ollut urheilullinen ja hyvä kuntoinen mutta vaikka viimeaikoina liikunta on jäänyt vähemmälle ei sen pitäisi kuitenkaan johtaa tälläiseen? Mistä moiset oireet voisivat johtua?
En pysty kontrolloimaan jalkojani
5
103
Vastaukset
- Anonyymi00001
Välittömästi lääkärille, lähete neurologille!
- Anonyymi00002
Olen täysin samaa mieltä!
- Anonyymi00003
Minulla oli tuollaista oireilua, pääsin neurologille, ja diagnoosiksi tuli polyneuropatia.
- Anonyymi00004
Jos jalassasi tuntuu näkymätön sukka, voi kyseessä olla polyneuropatia – lääkäri kertoo, milloin ääreishermoston sairautta on syytä epäillä
Jos heräät yöllä kädet puutuneena, kyseessä on todennäköisesti vaaraton vaiva. Jos kädessäsi tuntuu sen sijaan näkymätön hansikas tai jalassasi näkymätön sukka, on syytä mennä lääkäriin. Kyseessä voi olla polyneuropatia.
Raajojen puutuminen on yleinen vaiva – pitkäaikainen puutuminen huolestuttavaa
Erilaiset lyhytaikaiset raajojen puutumiset ja tuntohäiriöt ovat yleisiä, eikä niistä ole syytä huolestua.
– Tällaiset nopeasti ohimenevät tilanteet voivat johtua hermon mekaanisesta pinnetilasta, Scheperjans huomauttaa.
Jos kuitenkin tunnottomuus on sukka- tai hansikasmaista ja etenee viikkojen kuluessa, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle, koska polyneuropatia voi olla myös esimerkiksi alkavan syövän oire.
– Polyneuropatiaan liittyy symmetristä, kehon ääriosiin painottuvia tuntohäiriöitä ja puutumista. Lisäksi sairauteen voi liittyä tasapainohankaluuksia, huimausta, ihon kihelmöintiä sekä polttavaa kipua. Voi myös olla, että kylmä vesi tuntuu kuumalta ja päinvastoin tai kevytkin kosketus sattuu.
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/jos-jalassasi-tuntuu-nakymaton-sukka-voi-kyseessa-olla-polyneuropatia-laakari-kertoo-milloin-aareishermoston-sairautta-on-syyta-epailla - Anonyymi00005
Kenties aivotoiminnan heikkenemisestä jos lihaskunto on kuitenkin hyvä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843232
- 751291
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1771220Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103971Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310932- 43849
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825- 95817