Kuinka kertoa läheisille että uskon Jeesukseen?

JeesustaUskovaNuori

Pelkään että minua aletaan syrjimään, pillkaamaan ja eristetään yhteisön ulkopuolelle jos menen ja kerron. Pelkään niin paljon hulluksi leimaantumista etten edes uskalla puhua tunteistani psykologille.

90

3134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarvitseeko sinun kertoa? Jos läheisesi ovat sinulle niin tärkeitä, ettet halua riskeerata mitään, niin älä sitten ota asiaa puheeksi. Minä en ainakaan ota itse puheeksi omien sukulaisteni tai vaikkapa anopin kanssa, että minä en usko Jeesukseen. Jos minulta kysytään asiaa, niin minä kerron kyllä. Jos joku minua siksi pitää hulluna tai karttaa, niin pitäköön ja karttakoon.

    • ÄläAnnaAhdistaa

      Älä kerro. Usko on jokaisen oma asia eikä muiden asioihin kannata puuttua. Anna heidän olla omissa oloissaan, niin hekin antavat sinun olla. Älä anna sen ahdistaa.

      • fhgfghjghj

        Suurinta vihaa on katsoa hiljaa vieressä, kun lähimmäinen kulkee kohti ikuista kadotusta. Uskonsa takia syrjityksi joutunut saa palkan taivaassa.


    • On surullista, jos välit läheisiin ovat sellaiset, että pelottaa kertoa itselle tärkeää asiaa.
      Jos terapeutille ei uskalla kertoa asioistaa, onko terapiasta apua?

    • IsänSilmäterä

      Jeesus tässä moi. En minäkään ole uskaltanut kertoa edes omalle äidilleni kuka olen sillä pelkään syrjityksi tulemista. Olen aika paljon omissa oloissani ja sitten kun olen ihmisseurassa nautin siitä kovasti vaikka välillä on raskasta kuulla tunnustuksia murhista, pettämisistä, valehteluista ja petoksista.

    • Rukouksessa_on_voima

      Ainahan voi rukoilla läheistensä puolesta ja pyytää että jossain vaiheessa on mahdollista kertoa asiasta enemmän.
      Aika jännä muuten, että nykyään on ihan normi olla kännissä, vetää kamaa, huorata ja olet normi, mutta anna olla jos olet uskovainen..

      • Eenokki12

        niin mutta sellainen ei ole uskovainen joka ei uskalla kertoa ihmisille uskostaan ja kehottaa heitäkin uskomaan että saisivat syntinsä anteeksi.
        Pelkureita on monen lajia. H-kirkossa heitä riittää. Uudestikastajista en puhu nyt mitään koska ovat ottaneet väärän vapinahengen vapaalla tahdollaan ja he uskovat oppiin joka ei ole Jumalasta.


      • HellsAngelsAteistit

        Juuri näin. Mielipidevaikuttajaksi ovat nousseet moottoripyöräjengiläisten moraalin omaavat ateistit tai agnostikkojen tapaiset liberaaliuskovat.


    • Tarviiko sitä sen erityisemmin kertoa. Kun elämään uskosi mukaan muutoksen sinussa he huomaavat sanomattakin.
      Eikö Jeesuskin sanonut ihmisille, jotka käskivät opetuslasten olevan hiljaa, että "jos nämä olisivat vaiti niin kivet huutaisivat".
      Uskosi kyllä kumpuaa sinusta esiin jollain tavoin, vaikket sitä ääneen sanoisikaan.
      Silloin kun tulin uskoon kodissamme ei kukaan muu ollut uskossa. Sen jälkeen heistä yksi jos toinenkin on tullut myöhemmin uskoon.

    • Paras tapa on antaa demonstraatio kielillä puhumisista ja samalla kaatuilla lattialle sätkiä.

      Tämän jälkeen homma on kaikille selvä.

      • Etkö sinä tee tuota muutenkin?


      • TotuusJuuriSinusta
        usko.vainen kirjoitti:

        Etkö sinä tee tuota muutenkin?

        Montanko kertaa sinä teet päivittäin? Tuskin sirmet riittää.


    • Aloittaja on trolli, mutta asia on vakava.

      Kuinka läheisesi suhtautuisivat, jos kertoisit heille uskovasi litteään maahan, noitiin tai pystyväsi uskon voimalla kävelemään sulan järven yli?

      Tottakai anoisivat sinulle paikkaa suljetulta osastolta, kunnes lääkitys tekee tehtävänsä.

      • JärvessäKävellyt

        "pystyväsi uskon voimalla kävelemään sulan järven yli"

        Olen tehnyt tyon, sitä sanotaan myös vesikävelyksi. Siinä laitetaan sellainen sininen liivi vyötärön ympärille ja sellaiset läpyskät käteen. Sitten polskitaan selkä suorana. Vaati paljon lujaa tahtoa ja vahvaa uskoa itseeni että suoriuduin haasteesta.


    • Perustele uskosi hyvin, kerro mitkä todisteet Jeesuksesta saivat sinut uskomaan ja mitkä erityisesti siinä opissa jota kannatat. Älä kuitenkaan ala todistella Raamattua Raamatulla, se ei toimi. Jos nämä kaikki käyvät kohtuulllisesti järkeen, vaikeita ongelmia tuskin tulee.

      Jos taas uskot myös nuoren Maan kreationismiin, maailmanlaajuiseen Vedenpaisumukseen ja ylipäätään Raamattuun kirjaimellisesti myös kaikkine mahdottomine ja tieteenvastaisine tarinoineen, et ehkä ole yläkerrastasi ihan kunnossa ja tarvitset apua.

      • HyvinSimppeliä

        Totta kai uskovainen uskkoo litteään maahan, nuoren Maan kreationismiin, maailmanlaajuiseen Vedenpaisumukseen ja ylipäätään Raamattuun kirjaimellisesti myös kaikkine mahdottomine ja tieteenvastaisine tarinoineen, sillä muuten se usko siihen mielikuvitus Jumalaan on aivan turhaa ja voi yhtä hyvin ryhtyä ateistiksi. Ei se sen vaikeampaa ole, se on joko-tai.


      • tiedevalehteleee
        HyvinSimppeliä kirjoitti:

        Totta kai uskovainen uskkoo litteään maahan, nuoren Maan kreationismiin, maailmanlaajuiseen Vedenpaisumukseen ja ylipäätään Raamattuun kirjaimellisesti myös kaikkine mahdottomine ja tieteenvastaisine tarinoineen, sillä muuten se usko siihen mielikuvitus Jumalaan on aivan turhaa ja voi yhtä hyvin ryhtyä ateistiksi. Ei se sen vaikeampaa ole, se on joko-tai.

        Miksi uskovan tulisi uskoa litteään maahan mitä tiede aikoinaan väitti?


      • tiedevalehteleee kirjoitti:

        Miksi uskovan tulisi uskoa litteään maahan mitä tiede aikoinaan väitti?

        Kreikkalainen tiede n. 2300 vuotta sitten oli kylläkin sitä mieltä että Maa oli pyöreä ja sen ympärysmittakin laskettiin hämmästyttävän tarkasti. Samaan aikaan Lähi-Idässä sekoiltiin hurskaassa litteän Maan uskossa.


      • KirkkoOnSyypää
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kreikkalainen tiede n. 2300 vuotta sitten oli kylläkin sitä mieltä että Maa oli pyöreä ja sen ympärysmittakin laskettiin hämmästyttävän tarkasti. Samaan aikaan Lähi-Idässä sekoiltiin hurskaassa litteän Maan uskossa.

        Kyllä, mutta kirkko salasi tämän tiedon tavallisilta ihmisiltä kunnes sitten Kolumbus purjehti itään ja löysi Amerikat.


      • tiedevalehteleee kirjoitti:

        Miksi uskovan tulisi uskoa litteään maahan mitä tiede aikoinaan väitti?

        Tiede ei ole väittänyt sellaista.


      • Naturaloid kirjoitti:

        Tiede ei ole väittänyt sellaista.

        Lahkosaarnaajan mukaan varmaan on... 🤨


      • LitteäKarttaTodistaa
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kreikkalainen tiede n. 2300 vuotta sitten oli kylläkin sitä mieltä että Maa oli pyöreä ja sen ympärysmittakin laskettiin hämmästyttävän tarkasti. Samaan aikaan Lähi-Idässä sekoiltiin hurskaassa litteän Maan uskossa.

        Todiste siitä että babylonialaiset uskoivat maan olevan litteä on pidetty sitä että babylonialaiset kartat ovat litteitä. Yhtään karttapalloa ei ole löydetty Babyloniasta. Ei myöskään Kreikasta tai Roomasta.


      • LitteäKarttaTodistaa kirjoitti:

        Todiste siitä että babylonialaiset uskoivat maan olevan litteä on pidetty sitä että babylonialaiset kartat ovat litteitä. Yhtään karttapalloa ei ole löydetty Babyloniasta. Ei myöskään Kreikasta tai Roomasta.

        Eipä noilla olisi ollut paljonkaan piirrettävää siihen palloon. Kun siis kreikkalaiset viisaat tiesivät suunnilleen Maan ympärysmitan, he tietysti tiesivät saman tien että heidän tuntemansa maailma ei voinut peittää kovinkaan suurta länttiä pallon pinnasta.


      • LitteäKarttaTodistaa

        Mutta se että antiikin ihmiset tekivät karttansa litteiksi eikä palloiksi on varmin todiste siitä, maan olevan litteä kuin lettu. Maan pallomaisuus todistettua vasta sitten, kun ihmiskunta lähetti ensimmäiset satelliitit avaruuteen.


      • LitteäKarttaTodistaa kirjoitti:

        Mutta se että antiikin ihmiset tekivät karttansa litteiksi eikä palloiksi on varmin todiste siitä, maan olevan litteä kuin lettu. Maan pallomaisuus todistettua vasta sitten, kun ihmiskunta lähetti ensimmäiset satelliitit avaruuteen.

        Kartat on tietysti tehty litteiksi sen takia, että sellainen kuvastaa riittävän hyvin tarkasteltavaa aluetta, varsinkin noina aikoina. Ei tule projektiovirheitä kun on kyse jostain vanhoista kartoista. Niissä on vain muita virheitä yllin kyllin. Ja se maapallo todistettiin palloksi antiikin aikana jo. Olet ihan pihalla koko ihmiskunnan historiasta jos luulet asian ilmeneen vasta satelliittien aikana.


    • Olisi kiva tietää uskooko aloittaja Jeesukseen siinä mielessä että hän on ollut pelkästään olemassa uhrin arvoisena ja tehnyt käsittämättömiä ihmetekoja vai uskooko aloittaja mitä Jeesus opetti ihmisenä elämisestä. Jeesushan opetti etupäässä humanismia jota monet muutkin, mm. Kungfutse ja kreikkalaiset filosofit, olivat jo opettaneet vähän samaan tyyliin aiemmin.

      Voi kyllä aloittaja olla trollikin kun ei paljon ole kommentteja antanut ja aloitus on jo muodoltaan sen kaltainen että epäilys on mahdollista.

    • Näin jeesuksesta unta, hän sanoi minulle; Minä olen maailman valo.

      Kysyin häneltä; Mikä toi SÄHKÖ sitten on? hän vastasi, En tunne asiaa, olen kaukaa menneisyydestä, minua ei ole kirjoitettu teidän aikaan.


      Ja hän haihtui seinän läpi pois.

    • "Jeesushan opetti etupäässä humanismia jota monet muutkin, mm. Kungfutse ja kreikkalaiset filosofit, olivat jo opettaneet vähän samaan tyyliin aiemmin. "

      Jos se olisi humanismia, niin tuskin olisi syntynyt antisemitismia.

      • VarhaistaAntisemismiä

        Antisemismia oli jo ennen kristinuskoa. Tunnetuinpiin kuuluu Antiokos Epifaneen juutalaisvainot jotka johtivat lopulta Juudas Makkabealaisen johtamaan kapinaan.


      • VarhaistaAntisemismiä kirjoitti:

        Antisemismia oli jo ennen kristinuskoa. Tunnetuinpiin kuuluu Antiokos Epifaneen juutalaisvainot jotka johtivat lopulta Juudas Makkabealaisen johtamaan kapinaan.

        Pitääkö sitä jatkaa ikuisuuksiin. Ja jos, niin mikä parannus se olisi ?


      • VarhaistaAntisemismiä
        fari.g kirjoitti:

        Pitääkö sitä jatkaa ikuisuuksiin. Ja jos, niin mikä parannus se olisi ?

        Kansakunnan kollekstiivisista on vaikea opetella irti ryhmäpaineen vuoksi, Euroopassa herätys tähän tapahtui vasta 2. maailmansodan seurauksena.


    • Lue esim. Wilipediaa josta saat tietoa Jeesuksen historiallisuudesta, Uutta Testamenttia josta käy ilmi Jeesuksen eettiset ajatukset, voihan olla että historiallista Jeesusta ei ole ollut olemassa vaan Jeesuksen opetukset ovat vain kansan parissa syntyneitä tarinoita tai sitten Jeesus on ollut Jumalan poika, emme toistaiseksi voi tietää kuinka on.

      • Sana tuli ihmiseksi

        Monista sanoista on tehty ihmisiä... pelastuksesta Jeesus... kaitselmuksesta Barbelo, Viisaudesta Sofia, voitelusta Kristus jne.


      • Emme todella tiedä mikä Raamatussa on totta ja mikä legendaa tai myyttiä. Raamattu on niin ristiriitainen ja vääriä tietoja antava teos ettei siitä ole todella tietokirjaksi millään muotoa.

        Yksi osoitus siitä on ettei mitään yliluonnollista ole nykyisin tapahtunut kun valvonta on tarkentunut eikä uskota muuhun kuin todellisuuteen.


      • Wikipediaa ....anteeksi kirjoitusvirhe


      • Jeesus teki opetustyötään vain lyhyen ajan, noin kaksi vuotta. Hän liikkui syrjäytyneiden parissa, ei ollut uskovainen eikä paljoakaan arvostanut kirkkoa. Hänet teki tunnetuksi pieni juutalainen lahko joka eli yhteiskunnan ulkopuolella hyljeksyttynä ja vainottuna. Tästä lahkosta sitten kehittyi maailmanlaajuinen uskonto, kristinusko, se on ollut todellinen "jytky", suurempi kuin meidän perussuomalaisten jytky.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Jeesus teki opetustyötään vain lyhyen ajan, noin kaksi vuotta. Hän liikkui syrjäytyneiden parissa, ei ollut uskovainen eikä paljoakaan arvostanut kirkkoa. Hänet teki tunnetuksi pieni juutalainen lahko joka eli yhteiskunnan ulkopuolella hyljeksyttynä ja vainottuna. Tästä lahkosta sitten kehittyi maailmanlaajuinen uskonto, kristinusko, se on ollut todellinen "jytky", suurempi kuin meidän perussuomalaisten jytky.

        Tais olla että Paavali teki kristinuskosta sen mitä se nyt on.


      • luetarkemmin
        sage8 kirjoitti:

        Tais olla että Paavali teki kristinuskosta sen mitä se nyt on.

        Ei kyllä se on Jeesus joka Pyhän Hengen kautta yhä tekee kristinuskosta juuri mitä se nyt on!


      • luetarkemmin kirjoitti:

        Ei kyllä se on Jeesus joka Pyhän Hengen kautta yhä tekee kristinuskosta juuri mitä se nyt on!

        Jos näin uskot se on sinun totuutesi sitä ei sinulta oteta pois. Paavali ei ollut koskaan tavannut Jeesusta, hän vain uskoi mitä hänelle kerrottiin.

        Paavali Tarsolainen oli Uuden Testamentin mukaan varhaiskristillinen teologi ja lähetyssaarnaaja. Häntä pidetään apostolina, vaikka hän ei kuulunutkaan Jeesuksen 12 apostolin joukkoon eikä ilmeisesti koskaan tavannut henkilökohtaisesti Jeesusta.

        Paavali oli alun perin fariseus.[18][19] Farisealaisen kasvatuksen hän sai varakkaan ja oppineen perheensä tukemana kuuluisalta rabbi Gamaliel Vanhemmalta[15], ja hän itse valmistui lopulta rabbiksi. Hän pääsi opintojensa jälkeen jäseneksi Synedrioniin eli juutalaisten suureen neuvostoon, sillä hän kertoo äänestäneensä kristittyjen vainojen puolesta.[18]

        Jouduttuaan tekemisiin kristittyjen kanssa Paavali ryhtyi ensin ankarasti vainoamaan heitä. Hänen sanotaan muun muassa hyväksyneen ensimmäisen marttyyrin Stefanoksen surmaamisen.[20] Paavali kääntyi kuitenkin itse kristinuskoon noin vuonna 33lähde?. Hänestä tuli uuden uskonnon huomattavin ja vaikutus­valtaisin puolestapuhuja.[16


      • LyhytAika
        Sir.Stephen kirjoitti:

        Jeesus teki opetustyötään vain lyhyen ajan, noin kaksi vuotta. Hän liikkui syrjäytyneiden parissa, ei ollut uskovainen eikä paljoakaan arvostanut kirkkoa. Hänet teki tunnetuksi pieni juutalainen lahko joka eli yhteiskunnan ulkopuolella hyljeksyttynä ja vainottuna. Tästä lahkosta sitten kehittyi maailmanlaajuinen uskonto, kristinusko, se on ollut todellinen "jytky", suurempi kuin meidän perussuomalaisten jytky.

        Perinteisesti ajatellaan että Jeesus toimi noin 1-4 vuotta, ja Myllykosken mukaan vain toiminta oli vain sen puolivuotta.


      • sage8 kirjoitti:

        Emme todella tiedä mikä Raamatussa on totta ja mikä legendaa tai myyttiä. Raamattu on niin ristiriitainen ja vääriä tietoja antava teos ettei siitä ole todella tietokirjaksi millään muotoa.

        Yksi osoitus siitä on ettei mitään yliluonnollista ole nykyisin tapahtunut kun valvonta on tarkentunut eikä uskota muuhun kuin todellisuuteen.

        "Emme todella tiedä mikä Raamatussa on totta ja mikä legendaa tai myyttiä."
        Ketkä te?


      • usko.vainen kirjoitti:

        "Emme todella tiedä mikä Raamatussa on totta ja mikä legendaa tai myyttiä."
        Ketkä te?

        Voimme vain uskoa kukaan ei oikeasti tiedä tai sitten hän ei erota tietoa ja uskoa, uskolla on oma tärkeä rooli ihmiselle, sitäkin tarvitaan.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Voimme vain uskoa kukaan ei oikeasti tiedä tai sitten hän ei erota tietoa ja uskoa, uskolla on oma tärkeä rooli ihmiselle, sitäkin tarvitaan.

        Kyllä me uskovat tiedämme.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä me uskovat tiedämme.

        Sinulla on oikeus uskoa että tiedät, minulla on oikeus uskoa että en tiedä.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Sinulla on oikeus uskoa että tiedät, minulla on oikeus uskoa että en tiedä.

        Toki minä uskon, että minä tiedän. Ole sinä vain epävarmuudessa.


      • PennuilleJaffaa
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä me uskovat tiedämme.

        Olet tietämättömin ihminen Kongon viidakon ulkopuolisessa maailmassa.


      • Aha, ja sinäkö olet sitten yksk normaali ja tietämätön ihminen 😳❓


      • PennuilleJaffaa kirjoitti:

        Olet tietämättömin ihminen Kongon viidakon ulkopuolisessa maailmassa.

        Sinä ja muut nikkis vaikutatte kovin tietäväisiltä 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Aha, ja sinäkö olet sitten yksk normaali ja tietämätön ihminen 😳❓

        Juuri näin, uskonnon vapaus tarkoittaa oikeutta uskoa ja oikeutta olla uskomatta.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Juuri näin, uskonnon vapaus tarkoittaa oikeutta uskoa ja oikeutta olla uskomatta.

        Niin, ja me molemmat käytämme sitä 🤓


    • Sana tuli ihmiseksi....

      "Sana " nimisiä naisia on paljon, eritoten itämailla, meillä johdannaisia Saana, Sanna, Sani, Sanni jne.

      • Logoilua

        Heehee, älä takerru suomenkeilen koukeroihin. Koineen kreikaksi sana on logos, näin myös Johanneksen evankeliumin maanuskripteissä. Mutta mikä on tämä logos? Tämä logos on Jumalan viisaus kuten Sanalaskujen kirja sanoo.

        1 Kuulkaa! Viisaus kutsuu,
        ymmärrys korottaa äänensä.
        2 Kukkulan laella, tien vierellä se seisoo,
        siellä missä polut haarautuvat eri suuntiin.
        3 Markkinapaikoilla, tungoksen keskellä, kaupunkiin vievillä porteilla se huutaa:
        4 "Teitä minä kutsun, ihmiset,
        teille kaikille osoitan sanani.
        5 Hankkikaa viisautta, te ymmärtämättömät,
        hankkikaa tietoa, te houkat!
        6 Kuulkaa! Minä puhun totuuden sanoja,
        puhun ilman vilppiä, kun suuni avaan.
        7 Minkä kieleni tuo julki, se on kaikki totta,
        huuleni kauhistuvat jumalattomuutta.
        8 Minkä puhun, se pitää paikkansa,
        puheeni ei ole kieroa eikä väärää.
        9 Se on selkeää sille, joka ymmärtää,
        helppoa sille, joka on tavoittanut tiedon.
        10 Arvostakaa ohjeitani enemmän kuin hopeaa,
        tietoa enemmän kuin kalleinta kultaa,
        11 sillä viisaus on koralleja arvokkaampaa, mitkään aarteet eivät vedä sille vertaa.
        12 "Minä, viisaus, viihdyn älyn seurassa,
        harkinta ja tieto ovat kumppanini.
        13 Joka Herraa pelkää, vihaa kaikkea pahaa.
        Ylpeyttä minä vihaan, kopeaa mieltä,
        pahoja tekoja ja vilpillistä puhetta.
        14 Minulta tulee ajatus, minulta sen toteutus,
        minä olen ymmärrys, minun on voima.
        15 Minun avullani kuninkaat hallitsevat,
        maan mahtavat säätävät oikeat lait.
        16 Minun avullani valtiaat pitävät valtaa,
        kansan johtajat antavat oikeat tuomiot.
        17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat,
        ne, jotka etsivät, löytävät minut.
        18 Minun kanssani tulevat rikkaus ja kunnia,
        ehtymätön vauraus ja suuri siunaus.
        19 Minun antini on parempaa kuin puhtain kulta,
        minun lahjani paremmat kuin paras hopea.
        20 Minä vaellan totuuden tietä,
        horjumatta minä kuljen oikeuden polkua.
        21 Jotka minua rakastavat, ne minä palkitsen, minä täytän heidän aittansa ja varastonsa.
        22 "Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
        luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.
        23 Iankaikkisuudesta minä sain alkuni,
        kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
        24 Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut,
        ei lähteitä tuomaan niiden vettä.
        25 Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen,
        ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin,
        26 ennen kuin hän teki maat ja mannut,
        ennen kuin oli hiekan jyvääkään.
        27 Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen
        ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
        28 kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet
        ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
        29 kun hän pani merelle rajat,
        loi rannat patoamaan sen vedet,
        ja kun hän lujitti maan perustukset.
        30 Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään,
        hänen ilonaan päivät pitkät,
        kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
        31 Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.
        32 "Nyt, lapset, kuulkaa minua!
        Hyvin käy sen, joka minun tietäni kulkee.
        33 Kuulkaa neuvojani, niin viisastutte,
        älkää lyökö niitä laimin.
        34 Hyvin käy sen, joka minua kuulee,
        päivästä päivään valvoo ovellani,
        valppaana odottaa sen kynnyksellä.
        35 Joka minut löytää, löytää elämän,
        hänet Herra ottaa suosioonsa.
        36 Pahoin käy sen, joka minua uhmaa, joka minua vihaa, rakastaa kuolemaa."

        Jeesus oli tämän viisauden opettaja, tämä olgos tuli Jeesuksessa lihaksi.


      • Logoilua kirjoitti:

        Heehee, älä takerru suomenkeilen koukeroihin. Koineen kreikaksi sana on logos, näin myös Johanneksen evankeliumin maanuskripteissä. Mutta mikä on tämä logos? Tämä logos on Jumalan viisaus kuten Sanalaskujen kirja sanoo.

        1 Kuulkaa! Viisaus kutsuu,
        ymmärrys korottaa äänensä.
        2 Kukkulan laella, tien vierellä se seisoo,
        siellä missä polut haarautuvat eri suuntiin.
        3 Markkinapaikoilla, tungoksen keskellä, kaupunkiin vievillä porteilla se huutaa:
        4 "Teitä minä kutsun, ihmiset,
        teille kaikille osoitan sanani.
        5 Hankkikaa viisautta, te ymmärtämättömät,
        hankkikaa tietoa, te houkat!
        6 Kuulkaa! Minä puhun totuuden sanoja,
        puhun ilman vilppiä, kun suuni avaan.
        7 Minkä kieleni tuo julki, se on kaikki totta,
        huuleni kauhistuvat jumalattomuutta.
        8 Minkä puhun, se pitää paikkansa,
        puheeni ei ole kieroa eikä väärää.
        9 Se on selkeää sille, joka ymmärtää,
        helppoa sille, joka on tavoittanut tiedon.
        10 Arvostakaa ohjeitani enemmän kuin hopeaa,
        tietoa enemmän kuin kalleinta kultaa,
        11 sillä viisaus on koralleja arvokkaampaa, mitkään aarteet eivät vedä sille vertaa.
        12 "Minä, viisaus, viihdyn älyn seurassa,
        harkinta ja tieto ovat kumppanini.
        13 Joka Herraa pelkää, vihaa kaikkea pahaa.
        Ylpeyttä minä vihaan, kopeaa mieltä,
        pahoja tekoja ja vilpillistä puhetta.
        14 Minulta tulee ajatus, minulta sen toteutus,
        minä olen ymmärrys, minun on voima.
        15 Minun avullani kuninkaat hallitsevat,
        maan mahtavat säätävät oikeat lait.
        16 Minun avullani valtiaat pitävät valtaa,
        kansan johtajat antavat oikeat tuomiot.
        17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat,
        ne, jotka etsivät, löytävät minut.
        18 Minun kanssani tulevat rikkaus ja kunnia,
        ehtymätön vauraus ja suuri siunaus.
        19 Minun antini on parempaa kuin puhtain kulta,
        minun lahjani paremmat kuin paras hopea.
        20 Minä vaellan totuuden tietä,
        horjumatta minä kuljen oikeuden polkua.
        21 Jotka minua rakastavat, ne minä palkitsen, minä täytän heidän aittansa ja varastonsa.
        22 "Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
        luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.
        23 Iankaikkisuudesta minä sain alkuni,
        kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
        24 Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut,
        ei lähteitä tuomaan niiden vettä.
        25 Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen,
        ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin,
        26 ennen kuin hän teki maat ja mannut,
        ennen kuin oli hiekan jyvääkään.
        27 Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen
        ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
        28 kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet
        ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
        29 kun hän pani merelle rajat,
        loi rannat patoamaan sen vedet,
        ja kun hän lujitti maan perustukset.
        30 Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään,
        hänen ilonaan päivät pitkät,
        kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
        31 Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.
        32 "Nyt, lapset, kuulkaa minua!
        Hyvin käy sen, joka minun tietäni kulkee.
        33 Kuulkaa neuvojani, niin viisastutte,
        älkää lyökö niitä laimin.
        34 Hyvin käy sen, joka minua kuulee,
        päivästä päivään valvoo ovellani,
        valppaana odottaa sen kynnyksellä.
        35 Joka minut löytää, löytää elämän,
        hänet Herra ottaa suosioonsa.
        36 Pahoin käy sen, joka minua uhmaa, joka minua vihaa, rakastaa kuolemaa."

        Jeesus oli tämän viisauden opettaja, tämä olgos tuli Jeesuksessa lihaksi.

        Viisaus on femi.



        Salomo pyysi Jumalallista viisautta, että hallitsisi kansaansa hyvin.

        Sokrateesta sanottiin ' Hän toi viisauden alas taivaasta ja vei se ihmisten keskuuteen.' Teologian piti panna paremmaksi vättämällä Jeesus on viisaus.

        Sanonta kuuluu; ' Ja niin viisaus tuli heille palastukseksi.' Johon teologia taas: Jeesus on pelastus.

        Jos egyitiläiset sanoivat: Ptahhotep: Viisaus on vaikea laji ja vain harvat sen löytävät, kuitenkin sitä voi kuulla kaivolla paimentyttöjen keskuudessa. :)

        Kukaan ei voi nähdä viisautta, voi nähdä vain sen ilmenemismuotoja, jotka voivat olla joko jumalallisia tai jumalattomia.


      • fari.g kirjoitti:

        Viisaus on femi.



        Salomo pyysi Jumalallista viisautta, että hallitsisi kansaansa hyvin.

        Sokrateesta sanottiin ' Hän toi viisauden alas taivaasta ja vei se ihmisten keskuuteen.' Teologian piti panna paremmaksi vättämällä Jeesus on viisaus.

        Sanonta kuuluu; ' Ja niin viisaus tuli heille palastukseksi.' Johon teologia taas: Jeesus on pelastus.

        Jos egyitiläiset sanoivat: Ptahhotep: Viisaus on vaikea laji ja vain harvat sen löytävät, kuitenkin sitä voi kuulla kaivolla paimentyttöjen keskuudessa. :)

        Kukaan ei voi nähdä viisautta, voi nähdä vain sen ilmenemismuotoja, jotka voivat olla joko jumalallisia tai jumalattomia.

        "Jeesus oli tämän viisauden opettaja "

        Lauseen voi käsittää kahdella tavalla. Joko niin, että Jeesus opetti tätä viisautta, tai että Jeesus vei viisautta kansalle.

        Jos opetti viisautta itseään, se liittyy tarinaan jossa viisaus on ikäänkuin Jumalan puoliso, ensimmäinen luomus, mutta lähtee luomaan maailmaa ilman miehensä lupaa, eli ominpäin ja siksi maailmasta tuli muka paha, koska se on naisen tekele.

        Naisvihamielisten miesten tarinoita. Ottaisivat itse vastuun tekemisistään.


      • Halakha-haYehoshua
        fari.g kirjoitti:

        "Jeesus oli tämän viisauden opettaja "

        Lauseen voi käsittää kahdella tavalla. Joko niin, että Jeesus opetti tätä viisautta, tai että Jeesus vei viisautta kansalle.

        Jos opetti viisautta itseään, se liittyy tarinaan jossa viisaus on ikäänkuin Jumalan puoliso, ensimmäinen luomus, mutta lähtee luomaan maailmaa ilman miehensä lupaa, eli ominpäin ja siksi maailmasta tuli muka paha, koska se on naisen tekele.

        Naisvihamielisten miesten tarinoita. Ottaisivat itse vastuun tekemisistään.

        Jeesus oli opettaja eli rabbi, hänellä oli useita opetuslapsia. Näistä 12 muodosti sisäpiirin ja 72 ulkopiirin. Ulkopiiriin kuului ajan tavasta poiketen myös naisia, mikä närkästytti sisäpiirin oppilaita. Näiden oppilaiden tehtävä oli opetella muistiin Jeesuksen opetukset, opetukset ja kommentaarit (Halakha haYehoshua). Jeesuksen kuoltua sisäpiirin oppilaat muodostivat eräällaisen rabbinaatin ja he kaikki alkoivat nyt vuorostaan kerätä omia oppilaita ympärilleen Jeesuksen esimerkin mukaisesti. Lisäksi he myös kunnioittivat ja muistivat Jeesusta vanhurskaana marttyyrina. Tämä taas johti siihen että marttyyriudesta tuli arvostettua ja jopa ihannoitua.


      • Halakha-haYehoshua kirjoitti:

        Jeesus oli opettaja eli rabbi, hänellä oli useita opetuslapsia. Näistä 12 muodosti sisäpiirin ja 72 ulkopiirin. Ulkopiiriin kuului ajan tavasta poiketen myös naisia, mikä närkästytti sisäpiirin oppilaita. Näiden oppilaiden tehtävä oli opetella muistiin Jeesuksen opetukset, opetukset ja kommentaarit (Halakha haYehoshua). Jeesuksen kuoltua sisäpiirin oppilaat muodostivat eräällaisen rabbinaatin ja he kaikki alkoivat nyt vuorostaan kerätä omia oppilaita ympärilleen Jeesuksen esimerkin mukaisesti. Lisäksi he myös kunnioittivat ja muistivat Jeesusta vanhurskaana marttyyrina. Tämä taas johti siihen että marttyyriudesta tuli arvostettua ja jopa ihannoitua.

        71
        Sanhedrin (hepr.; m.kreik. Synedrion) suuri neuvosto, oli juutalaisten ylin tuomioistuin antiikin ajalla.

        Sanhedrin perustettiin sen jälkeen, kun juutalaiset olivat palanneet Israelin alueelle Babylonian pakkosiirtolaisuusajan jälkeen vuoden 539 eaa. paikkeilla. Sen muodostivat 71 "vanhinta". Sanhedrin toimi myös neuvottelukuntana ja lakeja säätävänä elimenä. Roomalaisvallan aikaan Sanhedrinin valta oli rajallinen. Roomalaisvalta ei ollut esimerkiksi antanut Sanhedrinille oikeutta määrätä kuolemanrangaistuksesta, jonka vuoksi Raamatun mukaan Jeesus Nasaretilaisen kuolemantuomio piti saada roomalaiselta käskynhaltijalta Pontius Pilatukselta. Sanhedrin lakkasi olemasta 300-luvulla
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sanhedrin


      • fari.g kirjoitti:

        71
        Sanhedrin (hepr.; m.kreik. Synedrion) suuri neuvosto, oli juutalaisten ylin tuomioistuin antiikin ajalla.

        Sanhedrin perustettiin sen jälkeen, kun juutalaiset olivat palanneet Israelin alueelle Babylonian pakkosiirtolaisuusajan jälkeen vuoden 539 eaa. paikkeilla. Sen muodostivat 71 "vanhinta". Sanhedrin toimi myös neuvottelukuntana ja lakeja säätävänä elimenä. Roomalaisvallan aikaan Sanhedrinin valta oli rajallinen. Roomalaisvalta ei ollut esimerkiksi antanut Sanhedrinille oikeutta määrätä kuolemanrangaistuksesta, jonka vuoksi Raamatun mukaan Jeesus Nasaretilaisen kuolemantuomio piti saada roomalaiselta käskynhaltijalta Pontius Pilatukselta. Sanhedrin lakkasi olemasta 300-luvulla
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sanhedrin

        Halakha

        Halakha (hepr. ‏הלכה‎ eli polku tai tapa kulkea) on juutalainen lakikokoelma, joka kattaa uskonnollisen ja käytännön elämän alueita. Lakikokoelmaan kuuluu Tooran lakien lisäksi Talmudin ja rabbiinisten kirjoitusten lakeja, sekä perinnäissäädöksiä.

        Halakha on aikoinaan määrittänyt useissa juutalaisissa oikeusistuimissa toimeenpantavan lain. Myös nykyisin Israelin oikeusjärjestelmän eräät osat pohjautuvat halakhaan. Halakhan tarkempi noudattaminen jää kuitenkin yksilön vastuulle.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Halakha


      • fari.g kirjoitti:

        Halakha

        Halakha (hepr. ‏הלכה‎ eli polku tai tapa kulkea) on juutalainen lakikokoelma, joka kattaa uskonnollisen ja käytännön elämän alueita. Lakikokoelmaan kuuluu Tooran lakien lisäksi Talmudin ja rabbiinisten kirjoitusten lakeja, sekä perinnäissäädöksiä.

        Halakha on aikoinaan määrittänyt useissa juutalaisissa oikeusistuimissa toimeenpantavan lain. Myös nykyisin Israelin oikeusjärjestelmän eräät osat pohjautuvat halakhaan. Halakhan tarkempi noudattaminen jää kuitenkin yksilön vastuulle.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Halakha

        Yehoshua

        "Yoshoshua Hanagid ( heprea : יהושע הנגיד ), vaihtoehtoinen kirjoitusvirhe: Jehoshua Hannagid (1310-1355) oli rabbininen tutkija ja tuomari, joka alkoi toimia Nagidina Kairossa Egyptiin 24-vuotiaana. Hän oli viidennen sukupolven jälkeläinen Rabbi Moshe ben Maimonista , suuresta espanjalaisesta rabbiista ja filosofiasta. Hänen koko sukuaan lasketaan Yehoshua, Avrahamin poika, Daavidin poika, Avrahamin poika, poika Moshe ben Maimon. "


    • eipakkoa

      Pakkokertomista ei ole, mutta noin yleensä joskus avautuu luonnikas tilaisuus tähän ja silloin voi käyttää se tilanne hyväksi, vaikka ei tässäkään mitään pakkoa ole. Anna Jumalan tehdä työtään sinussa ja on varmaa, että jossain vaiheessa sinulta tullaan kysymään tyyliin, että minkä takia olet niin ihanalla tavalla muuttunut?

    • tyhmäkö

      Totta kai ne alkaa sua syrjiin Ja niillä täys oikeus siihen? Jos ne sun kamut uskoo Allahiin niin ei ne jeesustelijan seuraa kaipaa. Eli sun täytyy luopuu vanhoista kamuista ja etsii uusii kavereita.

    • Minä uskon pelastukseen ja miksen uskoisi, koska alussa ei valmistettu iänkaikkista helvettiä.
      Helvetti tuli kuvaan kaksituhatta vuotta sitten.

      Jännä muuten, että vain kristityillä ja muslimeilla on helvetti kirjoitettuna uskonopiksi saakka. Onko se ennustus, että palaa poroksi?

      • Helvetti tuli Jerusalemin lähellä olevasta öljylähteestä jossa paloi ikuinen tuli.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Helvetti tuli Jerusalemin lähellä olevasta öljylähteestä jossa paloi ikuinen tuli.

        Palaako se siis vieläkin?


      • Naturaloid kirjoitti:

        Palaako se siis vieläkin?

        Ei enää, kahdessatuhannessa vuodessa öljy lienee ehtynyt mutta näin kerrotaan että siitä Jeesuksen seuraajat keksivät helvetin tulimeren. Juutalaisilla ei kai ole koko helvettiä.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Ei enää, kahdessatuhannessa vuodessa öljy lienee ehtynyt mutta näin kerrotaan että siitä Jeesuksen seuraajat keksivät helvetin tulimeren. Juutalaisilla ei kai ole koko helvettiä.

        Varsinainen helvetti on gehenna. Alun perin nimellä tarkoitettiin Ge-Hinnomin laaksoa Jerusalemin lounaispuolella. Israelin kuningaskunnan aikana siellä harjoitettiin palvontamenoja, joihin kuului lasten polttaminen uhreina Moolok-jumalalle. Hellenistisellä ajalla nimi miellettiin syntisten rangaistuspaikaksi. Kreikkalaisen Tartaroksen tapaan se oli syvä kuilu. Profeetta Jesajan mainitsema sammumaton tuli muuttui kansan mielessä polttavaksi kidutustavaksi. Perinne alkoi puhua tulisesta järvestä tai jopa merestä


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Ei enää, kahdessatuhannessa vuodessa öljy lienee ehtynyt mutta näin kerrotaan että siitä Jeesuksen seuraajat keksivät helvetin tulimeren. Juutalaisilla ei kai ole koko helvettiä.

        Juu no ei se sitten ollut ikuinen tuli ;)


      • Naturaloid kirjoitti:

        Juu no ei se sitten ollut ikuinen tuli ;)

        Ei sillä tavoin mutta se saatiin Raamattuun, sillä tulimerellä on ihmisiä peloteltu, monet ovat menettäneet mielenterveytensä ja ainoastaan yhden nyt jo sammuneen öljylähteen vuoksi.


      • Sir.Stephen kirjoitti:

        Ei sillä tavoin mutta se saatiin Raamattuun, sillä tulimerellä on ihmisiä peloteltu, monet ovat menettäneet mielenterveytensä ja ainoastaan yhden nyt jo sammuneen öljylähteen vuoksi.

        Enpä ole koskaan lukenut tällaisesta öljylähteestä. Taidat puhua omiasi. Lapsiakin uhrattiin ihan muissa maissa.


      • fari.g kirjoitti:

        Enpä ole koskaan lukenut tällaisesta öljylähteestä. Taidat puhua omiasi. Lapsiakin uhrattiin ihan muissa maissa.

        Moolok
        Moolok, Molok, Moloch tai Moolek oli nykyisen Israelin alueella Vanhan Testamentin aikana palvottu foinikialainen jumala; sillä oli oinaan pää ja ihmisen ruumis. Foinikialaiset uhrasivat jopa lapsia polttouhreina Moolokille.

        Jumalaa palvottiin tulella, ja perimätiedon mukaan muutamat Israelin ja Juudan kuninkaat (Manasse) pakottivat jopa omat poikansa kulkemaan tulen läpi Moolokin kunniaksi Ben-Hinnomin laaksossa olleella palvontapaikalla. Tämä Gehennom-niminen paikka oli aina rikinkatkuinen, ja huurut ajoivat ihmisiä poispäin. Gehennom on toiminut Helvetin esikuvana; se on myös helvetin hepreankielinen nimi (Gehenna).

        Yhden tulkinnan mukaan tuo Gehenna olisi ollut tulessa oleva öljylähde..


      • GehennamTuli
        Sir.Stephen kirjoitti:

        Moolok
        Moolok, Molok, Moloch tai Moolek oli nykyisen Israelin alueella Vanhan Testamentin aikana palvottu foinikialainen jumala; sillä oli oinaan pää ja ihmisen ruumis. Foinikialaiset uhrasivat jopa lapsia polttouhreina Moolokille.

        Jumalaa palvottiin tulella, ja perimätiedon mukaan muutamat Israelin ja Juudan kuninkaat (Manasse) pakottivat jopa omat poikansa kulkemaan tulen läpi Moolokin kunniaksi Ben-Hinnomin laaksossa olleella palvontapaikalla. Tämä Gehennom-niminen paikka oli aina rikinkatkuinen, ja huurut ajoivat ihmisiä poispäin. Gehennom on toiminut Helvetin esikuvana; se on myös helvetin hepreankielinen nimi (Gehenna).

        Yhden tulkinnan mukaan tuo Gehenna olisi ollut tulessa oleva öljylähde..

        Gehinnom tosiaan oli paikka jossa palvottiin epäjumalia ja poltettiin roskia. Juutalaisten käsitys niin sanotusta Gehennan tulesta vastaa pääasiassa kristillistä oppia kiirastulesta, ei niinkään otse Helvettiä. Helvetti tulee kristinuskoon helleenisestä kulttuurista ja sen esikuvana toimii kreikkalainen Haades. Tämä tosin oli alunperin väärinkäsitys, joka syntyi kun varhaiset kristityt lukivat kreikan kielistä Raamattua, mihha juutalainen Sheol oli ymmörtämättä käännetty Haadeksi, vaikka Sheol ja Haades ovatkin hieman toisistaan poikkeavia paikkoja, esim Sheol-kammiossa on monta huonetta, Abraham kaitsee siellä vanhurskaita ja synnintekijöitä roikotetaan milloin nenästä ja milloin korvista.

        Juutalainen käsitys Gehennan tuleen, jonka ajatellaan puhdistavan vanhurskaat ja tuhoavan syntiset ruumiiden ylösnousemuksessa, perustuu muumuassa näihin kahteen Raamatun kohtaan:


      • GehennanTuli
        Sir.Stephen kirjoitti:

        Moolok
        Moolok, Molok, Moloch tai Moolek oli nykyisen Israelin alueella Vanhan Testamentin aikana palvottu foinikialainen jumala; sillä oli oinaan pää ja ihmisen ruumis. Foinikialaiset uhrasivat jopa lapsia polttouhreina Moolokille.

        Jumalaa palvottiin tulella, ja perimätiedon mukaan muutamat Israelin ja Juudan kuninkaat (Manasse) pakottivat jopa omat poikansa kulkemaan tulen läpi Moolokin kunniaksi Ben-Hinnomin laaksossa olleella palvontapaikalla. Tämä Gehennom-niminen paikka oli aina rikinkatkuinen, ja huurut ajoivat ihmisiä poispäin. Gehennom on toiminut Helvetin esikuvana; se on myös helvetin hepreankielinen nimi (Gehenna).

        Yhden tulkinnan mukaan tuo Gehenna olisi ollut tulessa oleva öljylähde..

        Malakia 3:1-5; 13-22
        -- Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot. Kuka voi kestää sen päivän, jolloin hän tulee, kuka voi seistä horjumatta, kun hän ilmestyy? Sillä hän on kuin ahjon hehku, hän puhdistaa kuin vahvin lipeä. Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan. Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten.
        Näin sanoo Herra Sebaot: -- Minä tulen, minä saavun tuomitsemaan teitä, minä vaadin pian tilille taikojen tekijät ja avionrikkojat. Minä vaadin tilille ne, jotka eivät pelkää minua vaan tekevät väärän valan, jotka kieltäytyvät maksamasta päiväpalkkalaiselle hänen palkkaansa, jotka sortavat leskiä ja orpoja ja maassa asuvia muukalaisia.
        ...
        -- Te puhutte uskaliaasti minua vastaan, sanoo Herra. "Miten me olemme puhuneet sinua vastaan?" te kysytte. Olette sanoneet näin: "Turha on palvella Jumalaa. Mitä hyötyä on siitä, että noudatamme hänen käskyjään, palvelemme Herraa Sebaotia ja kuljemme murhe kasvoillamme? Me näemme, kuinka röyhkeät ovat onnellisia, kuinka he menestyvät vaikka ovat tehneet pahaa. He saavat elää, vaikka ovat koetelleet Jumalan kärsivällisyyttä." Mutta kun ne, jotka Herraa pelkäävät, puhuvat kaikesta tästä, Herra kuulee, mitä he sanovat. Kaikki kirjoitetaan muistiin hänen edessään. Se koituu iloksi niille, jotka kunnioittavat häntä ja pelkäävät hänen nimeään. -- Sinä päivänä, jonka minä määrään, he jälleen ovat minun oma kansani, sanoo Herra Sebaot. -- Ja minä olen hyvä heitä kohtaan, niin kuin isä on hyvä pojalleen, joka tottelee häntä. Te näette jälleen eron vanhurskaan ja jumalattoman välillä. Te näette, kuka on palvellut Jumalaa ja kuka ei ole häntä palvellut. -- Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin -- sanoo Herra Sebaot -- eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko, ja te parannutte sen siipien alla. Te astutte ulos, hypitte riemusta kuin vasikat laitumella. Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät tomuksi, sanoo Herra Sebaot.

        Jesaja 66:15-23

        Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä. Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä: nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
        Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra. Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.


      • Kiitos mielenkiintoisesta kommentistasi.


    • hgjfjkt

      Tilanne on kyllä paha, jos luterilaisessa Suomessa ei uskalla tunnustaa uskoaan Jeesukseen. Vähän sama kuin muslimimaailmassa, siellä sukulaiset tappavat sinut, jos tunnustat olevasi uskossa Jeesukseen.

      • Niin se kuitenkin on. Tällä palstalla saa jo esimaksua miten jumalattomat suhtautuvat uskovaisiin.


      • Miten se usko Jeesukseen näkyy? Noudattamalla hänen opetuksiaan kuinka ihmisen pitää elää ihmisenä? Vai miten?


      • TässäNäkyyUsko

        Usko näkyy siinä että rakastaa Jumalaa, lukee Jumalan sanaa sekä noudattaa Jumalan lakia. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaati kaikiia täyttäämään sen jokaista piirtoa ja kirjainta myöten.


      • sage8 kirjoitti:

        Miten se usko Jeesukseen näkyy? Noudattamalla hänen opetuksiaan kuinka ihmisen pitää elää ihmisenä? Vai miten?

        Usko Jeesukseen ei ole suorittamista vaan luottamista Häneen🤓


      • PalstaRäyhikselle
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin se kuitenkin on. Tällä palstalla saa jo esimaksua miten jumalattomat suhtautuvat uskovaisiin.

        Kun ajattelee miten sydämellisen lämpöisesti tuhansilla nimimerkeilläsi täällä kirjoittelet, voi sanoa että onhan tuo maailman huutavin vääryys että sinulle ei lauleta kiitosta ja ylistystä.


      • PalstaRäyhikselle kirjoitti:

        Kun ajattelee miten sydämellisen lämpöisesti tuhansilla nimimerkeilläsi täällä kirjoittelet, voi sanoa että onhan tuo maailman huutavin vääryys että sinulle ei lauleta kiitosta ja ylistystä.

        Sinulle varmaan tuo on sadastuhannes nikkisi 😂


      • päivän-naurut
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinulle varmaan tuo on sadastuhannes nikkisi 😂

        Asiantuntija puhuu! Kaikkihan ovat sinulta 😂


      • päivän-naurut kirjoitti:

        Asiantuntija puhuu! Kaikkihan ovat sinulta 😂

        Et sinä voi minun nikkiäni käyttää, siksi olet tehnyt siitä lukuisia väännöksiä 😂 Mikset muuten enää käytä niitä😳❓


    • Provo. Oikeassa elämässä kenenkään uskominen ei kummoisia reaktioita herätä ellei sitten ryhdy kiusalliseksi takiaiseksi eli aggressiivisesti käännyttämään lähipiiriään.

      • Olen vähän samaa mieltä, että kyseessä taitaa olla provo, sillä ainakin minun suvussani kaikki taidetaan hyväksyä: yksi ateisti, toinen agnostikko ja kolmas uskovainen.

        Itseäni enemmän pelottaa se, että tunnustin tässä eroneeni luterilaisesta kirkosta. Sitä eroa joutuin monelle selittelelmään ja jonkinlaista melkein ei-uskossa-oloa! Oli ihanaa jälleen liittyä luterilaiseen kirkkoon, joten ei ollut enää erilainen kuin muut eli monet tuntuni.

        Jos aloittaja ei ole provo niin kannattaa mennä samankaltaistensa uskovaisten seuraan niin tulee ainakin siellä hyväksytyksi uskovaisena, vaikka joku tuttavapiirissä saattaisi vähän hylkiä. Itseäni on täällä netissä hylkinyt vain yksi tyyppi, kun paljastui se, että olen uskovainen. Hän ilmoitti kuukausien keskustelun jälkeen, että meidän keskustelumme on siinä, kun tunnustin olevani uskovainen. Kyllä hän myöhemmin vähän keskusteli kanssani täällä, mutta hän on ainoa henkilö ehkä yhden puolalaisen naisen kanssa joka on vierastanut uskovaisuuttani. Ajan myötä sukulaiset ja tuttavat hyväksyvät Aloittajan uskovaisena, jos hän ei ole vain täällä provoilija?


    • sanotaanpa.totuus

      JOKAINEN OIKEA USKOVA JOUTUU MAAILMAN PILKATTAVAKSI:




      "kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi." (2. Tim. 3:12)


      " Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon?" (Matt. 16:24-26)


      "Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa." (Joh. 15:18-19)



      "Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole. " (Joh. 17:14)



      "Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan". (Ap.t. 14:21-22)


      " ja lähetimme Timoteuksen, veljemme ja Jumalan palvelijan Kristuksen evankeliumissa, vahvistamaan teitä ja rohkaisemaan teitä uskossanne, ettei kukaan horjuisi näissä ahdingoissa. Sillä itse te tiedätte, että meidät on semmoisiin pantu." (1. Tess. 3:2-3)

      -------------------------------------------------------------------------

      PORTTI ON AHDAS JA TIE KAITA:


      "Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. " (Matt. 7: 13-14)


      -------------------------------------------------------------------------

      KRISTILLINEN NEUVO ALOITTAJALLE:


      Kaikesta edellä lainatusta voit huomata että kristityn ilman ristiä, ei Kristus olla anna, kuten virressäkin sanotaan. Risti joka annetaan on maailman ja epäuskoisten pilkka. Vaikka armo ei tule ansiosta, ei edes ristin kautta, vaan lahjaksi, niin epäuskoisen maailman pilkka ja vaino on se hinta jonka jokainen totinen uskovainen joutuu täällä maksamaan.

      Minulla on sinulle kuitenkin lohdutuksen sana:

      Jumala tuntee heikkoutemme. Ei Hän ole sellainene paimen joka ei osaisi sääliä heikkouksiamme, kuten arkuutta tunnustaa maailman edessä uskoa Kristukseen. Ei sinulla ole mitään kiirettä tämän tunnustamiseen. Rukoile Jeesukselta sopivaa aikaa ja hetkeä ja rukoile voimaa että olisit tuolloin kun se sinulle johdatetaan, että olisit valmis. Uskon tunnustaminen ei ole mitään suuria näkyviä tekjoja eikä torilla julistamista, vaan useinkin pieniä tekoja, elämänvalintoja, vaikkapa se että et enää osallistu työpaikkasi ryyppäjäisiin ja sanot reilusti syyn mikä se on eli olet tullut uskoon.

      Itsellänikin kesti aika kauan ennenkuin rohkaistuin puhumaan uskostani enkä vieläkään ole siinä täydellinen enkä rohkea. Mutta olen saanut sen armon että olen voinut esim. työkavereideni, sukulaisteni ym. edessä sen reilusti sanoa. Jumala ei piiskaa sinuakaan mihinkään mikä ei tunnu hyvältä vaan antaa aikaa, on kärsivällinen ja huolehtii kaikesta. Sinä saat tunnustaa uskosi sitten kun olet siihen itse sisäisesti valmis ja halukas. Mutta rukoile tähän johdatusta.

      Kokemuksesta voin kertoa että se aika jolloin riipuin ikäänkuin kahden puolen rajaa, oli kaikkein vaikeinta. Nyt kun o nselvästi ilmoittanut puolensa ja värinsä, ottivat minutkin epäuskoiset kaverini ym. yllättävän hyvin vastaan. Tällä palstalla räyhäävistä suunsoittajista saa aivan väärän käsityksen suhtautumisesta uskovaisiin. Esim. oma esimieheni, vaikka olikin yllättynyt, kiitti kun sanoin asian reilusti ja suoraan niin ei tarvitse sitten ihmetellä miksei minulle enää esim. maistu yhteiset saunaillat viinahuuruineen.

      Rohkaisen sinua tunnustamaan uskosi maailmankin edessä, mutta itsellesi sopivalla tavalla ja ajalla, ilman suorituspaineita. Mitään "väärää tapaa" ei ole olemassakaan. Se vapauttaa ja antaa valtavan ilon kun muutkin saavat nähdä että kummalla puolen oikeasti olet.

      Usko tulee kyllä muutenkin näkyviin, kaikki eivät ole mitään puhujia, mutta kuinka ylhäällä vuorella oleva kaupunki voisi olla piilossa? Joku kerta joku sinut kuitenkin näkee kun olet menossa tai tulossa kirkosta, joku kysyy missä olit viikonloppuna ja saat vastata olleesi kirkossa, raamattupiirissä tms.

      Loppujen lopuksi kaikki pelko on urhaa sillä Jeesus on kanssasi ja tuvanasi. Kerro Hänelle vaikeutesi ja pyydä johdatusta. Tunnustamisesta saa ilon sydämeen.

      Jos menetät epäuskoisia ystäviäsi, saat seurakunnasta uusia, -paljon parempia ystäviä tilalle joiden kanssa saat jakaa sydämesi tärkeimmän asian ja iloita yhteisestä autuuden matkasta!

      • Nyt kyllä korotat itsesi jumalaksi, kun alat arvioida ihmisiä joita et ole lainkaan tunne etkä ole edes etäältä nähnyt eli aloittajan ystäviä. Vastenmielistä. 👎


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Nyt kyllä korotat itsesi jumalaksi, kun alat arvioida ihmisiä joita et ole lainkaan tunne etkä ole edes etäältä nähnyt eli aloittajan ystäviä. Vastenmielistä. 👎

        Sinäkin olet kova arvioimaan ihmisiä vaikka et heitä tunnekaan 😂


      • OletHimosiOrja
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinäkin olet kova arvioimaan ihmisiä vaikka et heitä tunnekaan 😂

        Taasko kerjäät treffeille Repen kanssa?


      • OletHimosiOrja kirjoitti:

        Taasko kerjäät treffeille Repen kanssa?

        En kerjää, pidä hyvänäsi vaan 😂😂😂


    • Muistaakseni tämä Jeesus sanoi: " Maljani te kyllä juotte, mutta ette tee mitä minä sanoin "
      "Menkää ja myykää omaisuutenne ja luovuttakaa köyhille "

      Takaan, että kukaan teistä ei sitä tee.

    • "32. Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
      33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa."

      http://raamattu.fi/1933,38/Matt.10.html

      Raamattu kehottaa tunnustamaan Jeesuksen ihmisten edessä. Jos oikein rukoilee niin Jumala auttaa löytämään sanoja lausuttavaksi. Rohkeasti siis pitäisi tunnustaa Jeesus!

      "32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. 33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa."

      http://raamattu.fi/1992/Matt.10.html

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe