Onko lapsi ateisti

Normaali.ihminen

Ei ole koska on uskosta vapaa, missä vaiheessa hänestä tulee ateisti.

36

5859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooeisitäjeesustataas

      Terve ihminen on aivan uskomaton.
      Ateismi käsitteenä tunnustaa uskonnon vaikka kieltää jumalan. Parempi ilman molempia.

      • Näen niin, että jos lapsi ei ikinä kuule keltään mitään Jumalasta tai edes Jeesuksesta, niin hän on Suomessa todennäköisesti ainakin vapaa jumaluskonnosta.


      • torre12 kirjoitti:

        Näen niin, että jos lapsi ei ikinä kuule keltään mitään Jumalasta tai edes Jeesuksesta, niin hän on Suomessa todennäköisesti ainakin vapaa jumaluskonnosta.

        Siis tarkoitan koko elämän aikaa.


      • Korjaus_erehtyneelle

        "Ateismi käsitteenä tunnustaa uskonnon vaikka kieltää jumalan."

        Ateismin käsite ei ota yhtään mitään kantaa yhtään mihinkään muuhun asiaan kuin jumaluskoon. On semanttisesti mieletöntä länkytystä väittää mitä väitit.


    • Miten lapsi on uskosta vapaa?

      • Näin.kai.oli

        Lapsuudesta muistan uskovaisuuden jotenkin sekavaksi vähän kuin sadut, joulupukkiin taisin uskoa ainakin aluksi.


      • Näin.kai.oli kirjoitti:

        Lapsuudesta muistan uskovaisuuden jotenkin sekavaksi vähän kuin sadut, joulupukkiin taisin uskoa ainakin aluksi.

        Aika moni meistä taitaa muistaa uskoneensa joulupukkiin tai keijuihin tai muihin sellaisiin.


      • TervetuloaNykyaikaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Aika moni meistä taitaa muistaa uskoneensa joulupukkiin tai keijuihin tai muihin sellaisiin.

        Nykyään lapsille tulee opettaa jo varhain että Joulupukki, hammaskeiju, pääsiäispupu ja Jeesus on pelkkää satua, muuten tulee äkkiä sanomista ja vihaista palautetta päiväkodista siitä että lapsi uskoo ns. mielikuvitus olioihin. Usein se tarkoittaa että lapsi on jäänyt kehityksessä muista ikätovereistä jälkeen eikä välttämättä ole ihan mieletäänkään täysin terve.


      • TervetuloaNykyaikaan kirjoitti:

        Nykyään lapsille tulee opettaa jo varhain että Joulupukki, hammaskeiju, pääsiäispupu ja Jeesus on pelkkää satua, muuten tulee äkkiä sanomista ja vihaista palautetta päiväkodista siitä että lapsi uskoo ns. mielikuvitus olioihin. Usein se tarkoittaa että lapsi on jäänyt kehityksessä muista ikätovereistä jälkeen eikä välttämättä ole ihan mieletäänkään täysin terve.

        Höpön höpön.....lapsi ei ole mitenkään jälkeenjäänyt, jos päiväkoti-ikäisenä uskoo satuolentoihin ja mielikuvitusolentoihin. Mielentään täysin terve lapsi kuuntelee mielellään satuja, uskoo hammaskeijuun ja joulupukkiin, teräsmieheen ja muihin supersankareihin.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Höpön höpön.....lapsi ei ole mitenkään jälkeenjäänyt, jos päiväkoti-ikäisenä uskoo satuolentoihin ja mielikuvitusolentoihin. Mielentään täysin terve lapsi kuuntelee mielellään satuja, uskoo hammaskeijuun ja joulupukkiin, teräsmieheen ja muihin supersankareihin.

        En pitäisi ainakaan pieniä lapsia jälkeenjääneinä, jos he uskovat satuolentoihin. Minkäs he sille voivat, jos satuolennoista on heille kerrottu niin, että he menevät ja uskovat. Itse en uskonut mihinkään satuolentoihin koskaan, koska niitä ei minulle sellaisena opetettu, ettenkö olisi ymmärtänyt niiden olevan satua. Minulle kyllä opetettiin, että sadut ja tosiasiat ovat eri asioita.

        Enkä ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi uskonut Teräsmieheen samalla tavalla kuin lapset yleensä uskovat joulupukkiin. Itse en uskonut joulupukkiinkaan, koska aluksi en edes ihan ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetaan, ja kun ensimmäisen kerran hänet näin, niin hän tuli henkilöautolla pihaan. Hänelle kirjoitettu toivelistakin oli laitettu vain keittiön kaappiin eikä postitettu mihinkään. Ihmekös.

        Sitten kun joka vuosi oli eri pukki muutenkin, välillä esim. naapurin ukko. Luulisi useimpien havahtuvan viimeistään tuollaiseen, vaikka itse tosin tajusin koko jutun juonen jo sitäkin ennen. Enkä kerta kaikkiaan voinut käsittää kun toiset lapset koulussa lällättivät, että "sinä varmaan vieläkin uskot joulupukkiin" ja alkuhämmästyksen jälkeen myhäilin vain mielessäni, että vai olet sinä ylipäätään joskus sellaiseen uskonut.


    • Äiti on vastasyntyneelle kaikkiriittävä, aivan kuten Jumala aikuiselle.

      Lapsen onnellisuus ja hymy palkitsevat äidin, niin myös ihmisen tyytyväisyys ja ilo Jumalan.

    • Uskoa.saa

      Nii kun lapsi kasvaa aikuiseksi ilman uskoa, jos hänelle aletaan tuputtaa uskoa kun tämä kieltäytyy uskomasta ilman todisteita ja uskovat eivät pysty hänelle todistamaan niin uskovat sanovat sinusta on tullut ateisti niin miten niin tullut ateisti...jostain.

      • Jos ei näe mitään todisteita Luojan olemisesta ja elämän ylläpitämisestä, silloin on sokea.

        Ihminen ei useikaan näe, että elämä on hyvä, kunnes hänelle tulee vaikeuksia tai hän etsii parempaa vääristä asioista ja turmeltuu.
        Vasta sitten hän herää ja ryhtyy kaipaamaan sitä, mitä jo oli, mutta ei nähnyt.


    • lastentuhoaminen

      Lapsi tuntee Hyvän Paimenen ja Taivaan Isän turvallisiksi luonnostaan, mutta ahdistuu hirviöistä, tappamispeleistä, taikamaailmoista, ... joita heille systemaattisesti syötetään kulttuurimarksistien innoittamina. Lasten mieli lukkiutuu jännittyneeseen olotilaan eikä laukea kuin raakalla seksillä ja kovilla aineilla, väliaikaisesti.

      • En minä ainakaan lapsena mitään ihmeen Hyvää Paimenta ja Taivaan Isää tuntenut yhtään millään tavalla, eikä minulle mitään hirviöitä, tappamispeleja ja taikamaailmoja oltu syötetty.


    • Voi.sylvi

      Lapsi voidaan manipulisoida mihin vaan vaikka mihin uskontoon ja usko voi jäädä pysyväksi.
      Uskon tuputtaminen lapselle on aivopesua, onneksi kouluissa ei ole uskonto pakko enään, elämänkatsomustieto on ainoa oikea tapa lapselle.

      • törkyturvalle

        ateismin tuputaminen on on vielä törkeämpää.


      • törkyturvalle kirjoitti:

        ateismin tuputaminen on on vielä törkeämpää.

        Kuinkas noin? Ei sitä tarvitse tuputtaa, koska Jumala loistaa poissaolollaan.


    • >> Onko lapsi ateisti
      Ei ole koska on uskosta vapaa <<

      Ateismi on sitä ettei usko jumaliin, ei muuta. Joillakin uskovilla on kova tarve määritellä ateismi joksikin jumalankieltämiseksi tai jopa uskonnoksi ja tehdä noista omista olkiukoistaan jotain raflaavia johtopäätöksiä.

      Ihan sama kuin jos minä määrittelisin fundamentalismin psyykkiseksi aivovaurioksi ja pohtisin palstan aivovauriopotilainen (eli fundamentalistien) nykytilaa kuin potilaita ikään.

      Jos pistettäisiin kaikki tuolla tavalla ranttaliksi, niin kohta meno olisi kuin kiihkeässä herätyskokouksessa.

    • Kauanuskossa

      Kotini ei ollut kristillinen mutta aina olen tiennyt, etta on Jumala, henkimaailma ja ikuinen olemassaolo. Jotenkin sisainen juttu minulla.

      • Olet sinäkin varmaan kuullut jo lapsena jostain Jumalasta ilmeisesti evl. kirkon opettamana myönteiseen sävyyn. Mutta kaipa lapsi ilman ympäristön vaikutusta olisi tabula rasa eli tyhjä taulu.


      • Näinhänsenyton
        sage8 kirjoitti:

        Olet sinäkin varmaan kuullut jo lapsena jostain Jumalasta ilmeisesti evl. kirkon opettamana myönteiseen sävyyn. Mutta kaipa lapsi ilman ympäristön vaikutusta olisi tabula rasa eli tyhjä taulu.

        Hienoa että myönnät homouden olevan ympäristöstä opittua!


      • Minä en lapsena tiennyt Jumalasta. Mutta äitini sanoi Jumalan seuraavan taivaassa, jos teen tuhmuuksia ja rankaisee.

        Katselin aikani taivaalle naperona, mutta ei Jumalaa näkynyt. Eikä mistään tullut rankaisuakaan. Äiti ja isä suorittivat sen.

        Totesin äitini valehdelleen, ja ettei Jumalaa ole. Uskoin kyllä mörköihin vähän kauemmin. Lapsenuskoni katosi.


    • Totuushan on se, että yksikään ihminen ei tule minkään tietyn ryhmän tunnustukselliseksi kannattajaksi ilman toisten ihmisten vaikutusta.

      • törkyturvalle

        eikö edes ateistiksi?


      • törkyturvalle kirjoitti:

        eikö edes ateistiksi?

        Se onkin visainen kysymys. Jos joukko lapsia eristettäisiin ihmisistä, kehittäisivätkö he uskonnon?


      • Pudis55

        Näin on, nämä hihhulit eivät tajua että heidän kristinuskonsa on vain sattumaa. Aivan hyvin Euroopassa voisi olla islamin usko jolloin he karjuisivat kuolemaa kristityille yhdessä kuorossa ja sitoisivat räjähdysaineita vyötärölleen taivaspaikka mielessä.


      • törkyturvalle
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Se onkin visainen kysymys. Jos joukko lapsia eristettäisiin ihmisistä, kehittäisivätkö he uskonnon?

        toki, koska kukaan ei halua uskoa, että ihminen on suurinta maailmassa.


      • Pudis55
        törkyturvalle kirjoitti:

        toki, koska kukaan ei halua uskoa, että ihminen on suurinta maailmassa.

        Ei tosiaan olekaan, kun otetaan vähän avaruuden mittoja ajatteluun niin sinne häviämme olemattomiin täysin merkityksettöminä. Eikä ainoasta ihminen vaan koko meidän galaksimme.


      • törkyturvalle kirjoitti:

        toki, koska kukaan ei halua uskoa, että ihminen on suurinta maailmassa.

        En minä ainakaan uskokaan niin. On ihmistä selkeästi suurikokoisempiakin olentoja olemassa.

        Oletko muuten ikinä ajatellut, että on aika törkeää ja tyhmääkin käyttää tuollaisia nimimerkkejä kuin Sinä? Mitä toimintatapasi kertoo Sinusta


    • Eikö.niin

      Lapsi on helppo kohde käännytykseen :)

      • niiin.juuri

        ja ateisteille.


    • Uskooko lapsi avaruuden laajenemiseen?

    • Hölpönpölpön

      Mistä lapsesta oikein puhut? Itsestäsikö? Eikö jokaisella ole oikeus uskoa/olla uskomatta kun kuitenkin näin on asia. Se milloin lapsi varttuu ja kykenee asiasta puhumaan, eroamaan kirkosta tai tunnustamaan toisille että on ateisti, on jokaisen oma asia, kehitys historia jne. Ja samoin uskoontulo. Ei mulla tässä muuta. :) Itse ateistina olen sitä mieltä että jos vain olet joutunut uskonnollisten ihmisten sekaan ja tunnet asian ahdistavaksi, on ihan oikein sanoa totuus, eli se miten itse koet asian. Ei ole väärin puhua totta, eli sanoa uskovaiselle etten usko tuommosiin. Toki monesti kohteliaisuus syistä jätän nämä asiat kertomatta, koska mitä se teille kuuluu? ^^

      • Kun olen itse sanonut olevani ateisti, niin moni on säikähtänyt. Mutta ovat sitten tottuneet ajatukseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe