Lähinnä kipuihini, panacodin määrää vähentämään, ja unettomuuteen (mitään keskustelematta) sain Gabapentiinia. Jo 2 tbl määrällä kaaduin pahasti ja 3 :lla huimasi rajusti ja menetin sanamuistiani. Käskettiin vaihtaa Lyricaan. Havaitsin sen olevan käytännössä samanlainen epilepsialääke, mutta käsky oli: "Rohkeasti vaan kokeilemaan". Otin näön vuoksi pari kertaa. Vakuutettiin, että kyllä muisti palaa ja johtuikohan se tästä vai muusta. Muisti ei ole nyt muutamassa kk:ssa palannut ja keskittymiskyky on huono. Kun tiedustelin, pitäisikö tästä raportoida niin: "Kyllä ne sivuvaikutukset ovat hyvin tiedossa". En saanut vastausta, mikä tämä aiheuttava mekanismi on ja onko siihen odotettavissa palautumista vaiko pahentumista loppuiäksi. Mietin pitäisikö kääntyä asiamiehen puoleen, mutta pelottaa lääkärien reaktio, koska heidän armoillaanhan meikäläinen 80 v. on oleva eikä se terveyttäni palauta. Osaako kukaan antaa neuvoja?
Lääkkeen vakava sivuvaikutus
Junnu
7303
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Hei! Ottakaa rohkeasti vain yhteyttä potilasasiamieheen. Voimakkaista haittavaikutuksista on hyvä raportoida. Ikänne lienee syy siihen, että reaktio lääkkeeseen on ollut niin voimakas. Epilepsialääkkeet vaikuttavat aivoihin nuoremmillakin voimakkaasti ja niillä on usein kognitiivisia sivuvaikutuksia, joka saattaa ikääntyneemmät altistaa dementialle. Tasapainohäiriöt ovat taas vakava asia siksi, että kaatuessa voi tulla luunmurtumia.
Lääkäreillä on velvollisuus antaa kaikille yhtä hyvää hoitoa riippumatta mahdollisista valituksista. Lisäksi ilmoitus lääkkeen haittavaikutuksista on aivan eri asia kuin ilmoitus hoitovirheestä.
Potilasasiamies on vain neuvoja joka kertoo minne voi tehdä mm. valituksia mikäli kokee saaneensa huonoa hoitoa.
Lääkkeen aiemmin todentamattomasta sivuvaikutuksesta pitää ilmoittaa Fimeaan.
Suurkiitos asiallisesta vastauksestasi!
Tästähän tuli Kelalta palautetta lääkäreille koskien "iäkkäille määrättyjä terveydelle vaarallisia kipulääkkeitä v 2017. Lähes 15 000 iäkkäälle oli määrätty pregabaliinia (lyrica). Palautetta on saanut 7000 lääkäriä. He kaikki määräsivät vääriä lääkkeitä yli 75 v. vanhuksille." - - - Huomasin teksti-TV:stä. Kun otin asian lääkärini kanssa puheeksi, niin eihän muistinmenetykseni ja huimaukseni toki siitä johtunut vaan Panacodista, jota olen käyttänyt yli 10 v. Hassua, että oireet tulivat sattumoisin juuri samaan aikaan, kun kokeiltiin tuota epilepsia-lääkettä. Eikä FIMEAan ilmoiteta. Kehen voi luottaa? Lääkäriäkään kun ei (köyhä, vielä) voi valita.
Joopa joo lääkärit kyllä osaavat kiertää vastuunsa. Lääkäristä voi tehdä valituksen myös kyseisen hoitopaikan johtavalle lääkärille. Sairaaloissa ylilääkärille ja on niissä terveyskeskuksissakin lääkärille se pomo.
Vaan kun kyseessä oli jo apulaisylilääkäri, joka nyt peitteli alaisensa aiempaa virhettä. Käytti väistelyyn jopa täsmälleen samoja lauseita kuin alaisensa! - Mulla on sitten huono tuuri, ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, siis ensimmäinen virhe mitä peitellään eli asiasta ja menettelyistä on jo kokemusta. Jos asiasta nostaa haloon, joutuu wanhuksen vajavaisilla kyvyillä tappelemaan ja vaikka hyvässä lykyssä voittaisikin, on helvetin uupunut ja huonomaineinen ja mitä ihmettä jollakin satasella tekee.
Lisäyksenä edelliseen: Tarkoitan, miten määritellään, paljonko muisti huononi kun "huononeehan se vanhuksilla kuitenkin" (ja onhan se toki jonkin verran palautunut siitä pahimmasta, vaan ei läheskään ennalleen). Mihin muistin tasoa voidaan verrata (keskimääräistä älykkäämmällä ihmisellä)? Jos ylipäänsä päädytään toteamaan jotakin alenemaa, niin "minkä arvoista se nyt muka tuon ikäisellä on". Ehkä 100€. Kaikki tähän tarvittavat kokeet tullaan kokemukseni mukaan suorittamaan vihamielisessä ja alentuvassa ilmapiirissä, jossa on sinänsä kyllä kestämistä. Tuntuu, että parempi antaa olla. - Ainoa saavutushan olisi estää muilta sama kohtalo, mutta onhan siitä tuo KELAn paimenkirje jo olemassa ja sen tunnusti saaneensa.