Miksi vihaatte apostoli Paavalia?

ÄläVihaaPaavalia

Apostoliksi kutsuttiin jokaista joka teki lähetystyötä Jeesuksen nimissä, olipahan hän sitten sen esimmäisen-, toisen-, tai kolmannenpolven opetuslapsi.
Paavalin oppi-isät olivat ensin Ananias Damaskoslainen ja sitten Simon Pietari.

Muistakaat: Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan.

20

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooeisitäjeesustataas

      Noilla tiedoilla aivan yhdentekevä turha ukko siis. Unohduksen yöhön, mars mars.

    • Viattomien ihmisten murhiin osallistuminen tekee Paavalista epäilyttävän, ei välttämättä vihatun sillä kuollutta on aika vaikea vihata.

      • Paavali on hyvä esimerkki siitä että parannus ja muutos on oikeasti tehtävä. Omien tekojen maton alle lakaisu ja kaunistelu ei riitä


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Paavali on hyvä esimerkki siitä että parannus ja muutos on oikeasti tehtävä. Omien tekojen maton alle lakaisu ja kaunistelu ei riitä

        Kuitenkin jos esim. Breivik tekisi nyt parannuksen niin enpä ihan heti menisi luottamaan häneen.


      • PaavaliJerusalemissa
        sage8 kirjoitti:

        Kuitenkin jos esim. Breivik tekisi nyt parannuksen niin enpä ihan heti menisi luottamaan häneen.

        Eihän Jerusalemin alkuseurakuntakaan luottanut Paavaliin, vaan kaikki oelkäsivät ja kauhistuivat kun Paavali liekki kirkkaana saapui kolkuttamaan yläsalin ovelle. Lopulta he päättivät lähettää Paavalin Tarsokseen, jotta tämä, nyt yli-innokas hurskastelija, olisi mahdollisimman kaukana.


      • PaavaliJerusalemissa kirjoitti:

        Eihän Jerusalemin alkuseurakuntakaan luottanut Paavaliin, vaan kaikki oelkäsivät ja kauhistuivat kun Paavali liekki kirkkaana saapui kolkuttamaan yläsalin ovelle. Lopulta he päättivät lähettää Paavalin Tarsokseen, jotta tämä, nyt yli-innokas hurskastelija, olisi mahdollisimman kaukana.

        Näin minäkin olen sen ymmärtänyt kun olen lukenut, monistakin lähteistä, asiasta. Eihän kukaan silloinen surmattujen kristittyjen sukulainen tai tuttu voinut antaa anteeksi surmatöihin osallistuneelle. Se on ihan ymmärrettävää.


      • PaavaliJerusalemissa kirjoitti:

        Eihän Jerusalemin alkuseurakuntakaan luottanut Paavaliin, vaan kaikki oelkäsivät ja kauhistuivat kun Paavali liekki kirkkaana saapui kolkuttamaan yläsalin ovelle. Lopulta he päättivät lähettää Paavalin Tarsokseen, jotta tämä, nyt yli-innokas hurskastelija, olisi mahdollisimman kaukana.

        Eivät ensin luottaneet, mutta myöhemmin kyllä ja Paavali lähetettiin turvaan, sen vuoksi että hänet yritettiin tappaa.

        Ap. 9:
        Saul Jerusalemissa
        26 Jerusalemiin saavuttuaan Saul yritti liittyä opetuslasten joukkoon, mutta kaikki pelkäsivät häntä eivätkä uskoneet, että hänestä oli tullut opetuslapsi. 27 Silloin Barnabas tuli hänen avukseen ja vei hänet apostolien luo. Hän kertoi heille, kuinka Saul oli tiellä nähnyt Herran, kuinka Herra oli puhunut hänelle ja kuinka hän Damaskoksessa oli rohkeasti julistanut sanomaa Jeesuksesta. 28 Sen jälkeen Saul eli ja vaikutti heidän parissaan Jerusalemissa. Rohkeasti hän julisti sanomaa Herrasta. 29 Hän puhui myös kreikankielisille juutalaisille ja väitteli heidän kanssaan, mutta he yrittivät tappaa hänet. 30 Kun uskonveljet saivat tietää tämän, he veivät Saulin Kesareaan ja lähettivät hänet sieltä Tarsokseen.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Paavali on hyvä esimerkki siitä että parannus ja muutos on oikeasti tehtävä. Omien tekojen maton alle lakaisu ja kaunistelu ei riitä

        Oli miten oli, mutta on älytöntä nostaa Paavali Jumalan asemaan ehdottomana auktoriteettina.

        Hän on menneen ajan airut, jolla ei ole juurikaan annettavaa suomalaiseen elämänmenoon. Emme me ajattele, että nainen häpäisee päänsä rukoillessaan avopäin.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Eivät ensin luottaneet, mutta myöhemmin kyllä ja Paavali lähetettiin turvaan, sen vuoksi että hänet yritettiin tappaa.

        Ap. 9:
        Saul Jerusalemissa
        26 Jerusalemiin saavuttuaan Saul yritti liittyä opetuslasten joukkoon, mutta kaikki pelkäsivät häntä eivätkä uskoneet, että hänestä oli tullut opetuslapsi. 27 Silloin Barnabas tuli hänen avukseen ja vei hänet apostolien luo. Hän kertoi heille, kuinka Saul oli tiellä nähnyt Herran, kuinka Herra oli puhunut hänelle ja kuinka hän Damaskoksessa oli rohkeasti julistanut sanomaa Jeesuksesta. 28 Sen jälkeen Saul eli ja vaikutti heidän parissaan Jerusalemissa. Rohkeasti hän julisti sanomaa Herrasta. 29 Hän puhui myös kreikankielisille juutalaisille ja väitteli heidän kanssaan, mutta he yrittivät tappaa hänet. 30 Kun uskonveljet saivat tietää tämän, he veivät Saulin Kesareaan ja lähettivät hänet sieltä Tarsokseen.

        Itse en ihan usko mitä Apostolien teot sanovat. Se on niin kaukana siitä mitä olen nähnyt Suomessa uskovien piireissä, että Apostolien teoissa on pakko olla rankkaa liioittelua.


      • näinolettaisin
        sage8 kirjoitti:

        Kuitenkin jos esim. Breivik tekisi nyt parannuksen niin enpä ihan heti menisi luottamaan häneen.

        "Kuitenkin jos esim. Breivik tekisi nyt parannuksen niin enpä ihan heti menisi luottamaan häneen."

        Uskon, että jos Jumala ottaa Breivikin käyttöönsä, niin hän toimii ainakin osittain kuten Paavalin kohdalla eli kuljettaa häntä alhaisella tasolla ihmisten keskuudessa. Kuitenkin voi silti olla Kristuksessa väkevä, mutta nöyrä ja anteeksianova ihmisten edessä.


      • näinolettaisin kirjoitti:

        "Kuitenkin jos esim. Breivik tekisi nyt parannuksen niin enpä ihan heti menisi luottamaan häneen."

        Uskon, että jos Jumala ottaa Breivikin käyttöönsä, niin hän toimii ainakin osittain kuten Paavalin kohdalla eli kuljettaa häntä alhaisella tasolla ihmisten keskuudessa. Kuitenkin voi silti olla Kristuksessa väkevä, mutta nöyrä ja anteeksianova ihmisten edessä.

        Breivik on sanonut jo, että hän on "Jumalan soturi".

        Mitä häneltä enää pitää odottaa?


      • torre12 kirjoitti:

        Oli miten oli, mutta on älytöntä nostaa Paavali Jumalan asemaan ehdottomana auktoriteettina.

        Hän on menneen ajan airut, jolla ei ole juurikaan annettavaa suomalaiseen elämänmenoon. Emme me ajattele, että nainen häpäisee päänsä rukoillessaan avopäin.

        " Hän on menneen ajan airut, jolla ei ole juurikaan annettavaa suomalaiseen elämänmenoon. Emme me ajattele, että nainen häpäisee päänsä rukoillessaan avopäin."

        Paavalilla on hyvinkin paljon annettavaa suomalaiseen elämänmenoon ja kaikkien muidenkin maiden ja kansojen elämänmenoon. Paavali on erittäin merkittävä kristinuskon teologian kehittäjä.

        Ja jos hänen asemansa nyt siitä naisen avopäisyydestä on kiinni, niin täytyy sanoa, että eipä ole kovinkaan järkevät perustelut sinulla. Ei niin että olisin niitä odottanutkaan. :)


      • torre12 kirjoitti:

        Itse en ihan usko mitä Apostolien teot sanovat. Se on niin kaukana siitä mitä olen nähnyt Suomessa uskovien piireissä, että Apostolien teoissa on pakko olla rankkaa liioittelua.

        " Itse en ihan usko mitä Apostolien teot sanovat. Se on niin kaukana siitä mitä olen nähnyt Suomessa uskovien piireissä, että Apostolien teoissa on pakko olla rankkaa liioittelua."

        Siinä ei ole mitään yllättävää, että et usko Apostolien tekoihin tai ylipäätään Raamattuun muutenkaan. Etkös ole itse sanonut olevasi ateisti ja vielä homoseksuaalikin? Miksi sinä uskoisit mihinkään mitä Raamattu sanoo tai välittäisit Raamatusta ja sen sanomasta muutenkaan?


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        " Hän on menneen ajan airut, jolla ei ole juurikaan annettavaa suomalaiseen elämänmenoon. Emme me ajattele, että nainen häpäisee päänsä rukoillessaan avopäin."

        Paavalilla on hyvinkin paljon annettavaa suomalaiseen elämänmenoon ja kaikkien muidenkin maiden ja kansojen elämänmenoon. Paavali on erittäin merkittävä kristinuskon teologian kehittäjä.

        Ja jos hänen asemansa nyt siitä naisen avopäisyydestä on kiinni, niin täytyy sanoa, että eipä ole kovinkaan järkevät perustelut sinulla. Ei niin että olisin niitä odottanutkaan. :)

        Paavalilla on sen verran tähän aikaan kummallisina pidettäviä ohjeita, että edes Päivi Räsänen ei noudata.

        Apostolien teot olivat uskottavampia, jos nykyajan uskovat toimisivat samoin. Sen takia vaikuttaa liioittelulta, vai ovatko nykyuskovat sitten liian kaukana Raamatusta? He ovat laimeita verratuna siihen mitä Apostolien teoissa tapahtuu.


      • KirjailijaTyyli
        torre12 kirjoitti:

        Itse en ihan usko mitä Apostolien teot sanovat. Se on niin kaukana siitä mitä olen nähnyt Suomessa uskovien piireissä, että Apostolien teoissa on pakko olla rankkaa liioittelua.

        Appstolien tekojen kuten Luukkaan evankeliumin tyyli on silotteleva ja heroksinen (ns. noloja tilanteita on pyritty pehmentämään tai karsittu kokonaan pois). Kirjoittajalle (author) oli tärkeää luoda kuvaa mainekkaasta sankarista, ajan henkilöhistorian tavoin. Mutta kuten Paavalin kirjeistä tiedämme, tilanteet olivat paljon karumpia ja alkeellisempi kuin mitä Apostolien teot antavat ymmärtää. Jos kyseessä olisi patsas, se olisi viimeisen päälle hiottu, mitattu, kiillotettu ja jokainen halkeama tai kuluma taidokkaasti kitattu. Sellainen vain oli tämän kirjoittajan (author) käyttämä kerronan tehokkuutta lisäävä tyyli.


    • Paavalin vihaaminen on varmasti aika turhaa siinä mielessä, että häneen ei enää voi vaikuttaa.Paavalin tekstejä voi arvioida ja miettiä mikä merkitys niillä on tänä päivänä, vai onko mikään.
      Kun Raamattu on itselleni merkittävä kirja, ovat myös Paavalin kirjoitukset merkityksellisiä ja opetustekstejä.

    • nöyräPaavali

      Paavali tunsi asemansa Jumalan ja ihmisten edessä sanoessaan, että ...

      1. Tim. 1:15

      Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

      Paavali tunsi olevansa syntisistä suurin! Hän oli vainonnut ja ollut mukana tappamassa Kristuksen seurakuntaa.

      • Kaikki vainoharhaiset tulevat uskoon?


      • PaavalinOmiaSanoja
        torre12 kirjoitti:

        Kaikki vainoharhaiset tulevat uskoon?

        Kuten Paavali itse korjoittaa:

        Gal. 3:13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun."

        1. Kor. 1:22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, 24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

        Jeesus siis nähtiin kirottuna "petturina" jonka seuraajat haluttiin vaimentaa ja sammutta sytytetty liekki (sis kielikuva). Tästä ei kuitenkaan ollut apua, sillä mitä enemmän Saul vainosi Jeesuksen seuraajia, sitä enemmän he saivat tilta allleen ja seurakunnat räjähtivät kasvuun niin että ne alkoivat levitä Juudean ulkopuolelle kuten Samariaan, Lyddaan, Joppeen, Foinikiaan, Antiokiaan, Damaskokseen, Kyprokseen, Aleksandriaan ja Roomaan. Korkeimman neuvoston mielestä tämä hullutus oli kuin tauti joka levisi nopeasti kuin rutto eikä sitä saanut millään tukahdettua, vaikka kaikki voimakeinot oli otettu käyttöön sen nujertamiseksi.


    • todistaaitsestään

      Olette varmaan unohtaneet, että ne kaikki tekstit on myös Paavalin itsestään kirjoittamia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe