Onko mitään enää tehtävissä

searaymiäs

Olen taustaltani moottoriveneilijä. Nyt olin siirtämässä kaverin purjevenettä Ruotsista Suomeen.
Vene ei hakannut aallokossa ja se hiljaisuus menossa oli aika mageeta. Se veden läheisyys tuntui jotenkin aidolta. Myös itse purjeiden trimmaaminen oli mielekästä. Purjehdus tuntui siis pelottavan mukavalta
Nyt kysynkin että millä tämän taudin saa pois? Onko mitään lääkettä tähän vai onko minun vaan vaihdettava moottoriveneeni purjehtivaan sellaiseen. Pelottaa koko ajatus - mitä kaveritkin sanovat?

28

1315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • symptomisti

Olet nyt kyllä sairastunut vakavasti. Sairauteen ei ole parantavaa hoitoa, mutta oireita voidaan lievittää. Hankkiudu purjeveneen kyytiin. Vaihtoehtoja on jo kokemasi kaverin vene, vuokravene tai sitten oman veneen hankinta. Näillä toimenpiteillä pystyt pitämään oireet aisoissa.
      Se huono puoli näissä hoidoissa on että se oma moottorivene tuntuu yhä enemmän luotaantyöntävämmältä, eli on ainakin parempi aluksi myydä se pois.

• Sirena38

Samaan sairauteen itsekkin sairastuin ja enkä kadu .
      On turvallinen tapa liikkua merellä j, edullinen ja ihana hiljaisuus matkaa tehdessä.

Eikä tarvitse miettiä kovassa kelissä jos kone tsippaa !! Nou hätä purjeveneellä.

• PurjehtimaanTuomittu

Kuten symptomisti jo sanoi, on vakava tauti. Oma elämänikäinen kokemukseni ja toisten kohtalot kertovat, että parantua ei voi.

Mutta älä huoli. Mene mukaan, tavalla tai toisella, mikä itsellesi sopii. Vuosin varrella tulet usein kiroamaan hulluuttasi, mutta vanhana et enää kadu.

• Riririfi

Käy katsomassa jotain edullista ja huonosti pidettyä vanhaa, mahdollisimman suurta purjevenettä. Kurkista pilssiin ja tarkista sähköasennukset sekä moottoritila. Muistele parin-kolmen edellisen kesän säitä. Eiköhän se tuolla lähde.

• CIMS

Tai hankkimalla mukavamman moottori veneen , joka ei hakkaa, rysky tai konehuone asiallisesti eristetty ja äänen paine (dp) pysyy hiljaisena. Itse sairastuin vakavasti pitkän purjehdus ajan jälkeen moottoriveneilyyn. Ei ole kaduttanut, tuossa vaiheessa jo olimme valmiit lopettamaan veneilyn, mutta onneksi uskalsimme ottaa riskin isosta moottoriveneestä, nyt toinen jo menossa, kun hahmottui tarkemmin tarpeet ja toiveet.

Jos purjehtiminen houkuttaa, niin vaihda venettä, on siinä hyvät hetkensä...

• Ei siihen hyvää hoitoa ole. Kerran kun purjehdukseen tykästyy, niin moottorivene tuntuu tylsältä. Purjeveneitä saa nyt onneksi halvalla, kun taas moottoriveneiden hinnat ei ole samalla tavalla tulleet alas, eli tilanne on otollinen vaihtoon.

• Perseuz

Kaverilleni kävi samalla tavalla. 7 vuotta hän, vanha moottoriveneilijä, vieraili minun veneessäni, kunnes hankki oman purjeveneen. Nyt hän vain harmittelee, ettei hankkinut aiemmin.

• tilaisuus

Nyt on varsinkin 31 jalkaisia tosi tarjouksessa - mitä ei juuri viime vuosina ole ollut!

• Better_Than_Life

Kumma juttu. Myös kilpapurjeveneen miehistöön joskus kuuluneena koin purjehduksen lopulta tylsäksi hommaksi sen hitauden vuoksi. Tästä johtuen moottoriveneily on minulle SE juttu.

• selvä.se

Purjehdushan on tylsää jos ei osaa.

• mitäs.teit

Jos ei kilpaveneellä ole liikkeellä, ovat moottoriveneetkin itse asiassa hitaita. Ja niissä kun ei ole mitään tekemistä, on ainoa juttu johonkin perille pääsy. Mutta hyvä sinulle, jos siitä jaksat innostua.

Ja niin, jos kilpaveneessä ainoa tehtävä on olla "läskinä laidalla", voi meno tuntua hitaalta, vain maaliintulon odottelulta. Jos on kuitenkin motivaatiota, tulee siihen muutakin tekemistä

• Pelkkä kilpapurjeveneessä miehistönä olo voikin varmaan käydä tylsäksi, kun itse ei päätä mistään eikä edes käydä missään. Koitapa kiertää moottoriveneelläsi vain sitä kolmiorataa. Useille retkeily on se juttu.

• Ett.semmost.purjehdust
        Bossu kirjoitti:

Pelkkä kilpapurjeveneessä miehistönä olo voikin varmaan käydä tylsäksi, kun itse ei päätä mistään eikä edes käydä missään. Koitapa kiertää moottoriveneelläsi vain sitä kolmiorataa. Useille retkeily on se juttu.

Ominaista tekstiä "purjehtijoilta", nähtävästi "tosi" sellaisilta ainakin typeryydestä päätellen.
        Tänään katselin tuossa kotisataman laskupaikalla kun siihen tuli sellainen "tosipurjehtija" 40 jalkaisella "tosiveneellä" maston nostoa odottelemaan.
        Koetin siinä laiturilla varoitella ettei kannata maalaiturille saakka "odotteluun" ajaa sen kokoisella. No - hänellä on kuulemma "tutun" lupa ajaa sinne, enkä minäkään siitä luvasta huolissani ollut, vaan siitä että siellä on vettä vain 90 cm. Kesän alkajaisiksi, ei edes mastoa ollut pystyyn saanut ja rantakivikkoon - kaverin, sen purjehtijan luvalla :D

• Logikalerror
        Ett.semmost.purjehdust kirjoitti:

Ominaista tekstiä "purjehtijoilta", nähtävästi "tosi" sellaisilta ainakin typeryydestä päätellen.
        Tänään katselin tuossa kotisataman laskupaikalla kun siihen tuli sellainen "tosipurjehtija" 40 jalkaisella "tosiveneellä" maston nostoa odottelemaan.
        Koetin siinä laiturilla varoitella ettei kannata maalaiturille saakka "odotteluun" ajaa sen kokoisella. No - hänellä on kuulemma "tutun" lupa ajaa sinne, enkä minäkään siitä luvasta huolissani ollut, vaan siitä että siellä on vettä vain 90 cm. Kesän alkajaisiksi, ei edes mastoa ollut pystyyn saanut ja rantakivikkoon - kaverin, sen purjehtijan luvalla :D

Logiikasssasi pettää nyt jokin. Kaveri tulee maston nostoon laiturille ja lopuksi toteat että ei edes mastoa oltu saatu paikoilleen. Taisi olla juuri siinä puuhassa. Kaiken kaikkiaan tosi purjehtijoitakin on moneen lähtöön, niinkuin muitakin veneilijöitä.

• Better_Than_Life
        mitäs.teit kirjoitti:

Jos ei kilpaveneellä ole liikkeellä, ovat moottoriveneetkin itse asiassa hitaita. Ja niissä kun ei ole mitään tekemistä, on ainoa juttu johonkin perille pääsy. Mutta hyvä sinulle, jos siitä jaksat innostua.

Ja niin, jos kilpaveneessä ainoa tehtävä on olla "läskinä laidalla", voi meno tuntua hitaalta, vain maaliintulon odottelulta. Jos on kuitenkin motivaatiota, tulee siihen muutakin tekemistä

Olen tästä ekasta jutusta oikeastaan ihan samaa mieltä. Liukuvalla matkaveneellä köröttely mopon vauhtia ei sekään ole mitään päätähuimaavaa hommaa.

Mutta jo tuon miehistön jäsenenä pisti silmään kuinka valtava tarve tuntuu purjehtijoilla olla vakuutella itselleen ja ympäristölleen purjehtimisen ylivertaisuutta moottoriveneilyyn nähden.

Itselläni kun on aina ollut kyse vain merellä olemisesta sekä maisemista ja olosuhteista nauttiminen.

• aito.tunne
        Better_Than_Life kirjoitti:

Olen tästä ekasta jutusta oikeastaan ihan samaa mieltä. Liukuvalla matkaveneellä köröttely mopon vauhtia ei sekään ole mitään päätähuimaavaa hommaa.

Mutta jo tuon miehistön jäsenenä pisti silmään kuinka valtava tarve tuntuu purjehtijoilla olla vakuutella itselleen ja ympäristölleen purjehtimisen ylivertaisuutta moottoriveneilyyn nähden.

Itselläni kun on aina ollut kyse vain merellä olemisesta sekä maisemista ja olosuhteista nauttiminen.

Se on hyvin aito tunne, ei sitä tarvitse itselle vakuutella. Purjehtiessa aina tuntuu itsellä olevan paljon mukavampaa säästä riippumatta kuin niillä sisätiloissa paikoillaan istuvilla niissä moottoriveneissä.

Vauhdin tuntuki tulee aivan eri asioista. Kun on aikansa seisonut pläkässä tai edennyt parin solmun nopeudella ja sitten rupeaa keula-aallon solina kuulumaan, mennään kovaa. Ellei mennä pienellä avoveneellä tai sitten todella kovaa, ei moottoriveneessä oikeastaan vauhdista tiedä mitään. Se näkyy vain pienempänä kellonaikana plotterin ETA:ssa.

• Pöördis
        mitäs.teit kirjoitti:

No jos on liukuvalla veneellä liikkeellä, ei sitä matkantekoa tylsäksi voi kuvailla. 25 solmun vauhdissa pitää tarkkailla aallokkoa, ympäristöä, merimerkkejä ja muuta liikennettä jatkuvasti. Jos on tutumpi reitti, niin ehtii katsomaan maisemiakin. Ja silloin kun ei ole koppia ympärillä, tämä on oikeastaan aika mukava ja välitön kokemus.

• huvinsakullakin
        Pöördis kirjoitti:

No jos on liukuvalla veneellä liikkeellä, ei sitä matkantekoa tylsäksi voi kuvailla. 25 solmun vauhdissa pitää tarkkailla aallokkoa, ympäristöä, merimerkkejä ja muuta liikennettä jatkuvasti. Jos on tutumpi reitti, niin ehtii katsomaan maisemiakin. Ja silloin kun ei ole koppia ympärillä, tämä on oikeastaan aika mukava ja välitön kokemus.

Se on aivan yhtä mielenkiintoista kuin autolla-ajo kaupungissa. Vauhti on sama ja tarkkailtavat kohteet yhtä mielenkiintoisia. Muitakin yhtäläisyyksiä on, yksi ajaa ja loput toimettomia matkustajia, kaikki yhtä sidottuina penkkeihinsä kuin matkustajat autossakin. Vauhdin hurmaa menossa ei ole.

• Pöördis kirjoitti:

Ei se kyllä mielenkiintoistakaan ole. Ajan usein liukuvalla moottoriveneellä, pienellä tai vähän isommalla. Kauniilla kelillä on ihan mukavaa. Toisaalta kauniilla ja tuulisella kelillä on hemmetin ikävää. Harva keli on kuitenkin sellainen, ettei minulla olisi purjeveneessä pajon mukavampaa. Ehkä silloin, jos sataa räntää on hytillisessä moottoriveneessä mukavampaa.

• Better_Than_Life

Kaikilta on mennyt minun varsinainen pointti ohi. Ja se on se vesillä oleminen, se se vasta on mukavaa. Ei pahemmin väliä millä veneellä mennään, mutta asia on niin että "merellä olet jo perillä" pätee ainakin minun tapauksessa.

• Better_Than_Life kirjoitti:

Kaikilta on mennyt minun varsinainen pointti ohi. Ja se on se vesillä oleminen, se se vasta on mukavaa. Ei pahemmin väliä millä veneellä mennään, mutta asia on niin että "merellä olet jo perillä" pätee ainakin minun tapauksessa.

Itsehän sanoit purjehtimista tylsäksi.

• Better_Than_Life
        Bossu kirjoitti:

Itsehän sanoit purjehtimista tylsäksi.

Jep, mutta merellä on silti aina kivaa.

Ja onhan siinä purjehtimisessakin toki puolensa.

• pussiin.puhuit
        Better_Than_Life kirjoitti:

Jep, mutta merellä on silti aina kivaa.

Ja onhan siinä purjehtimisessakin toki puolensa.

Yksi purjehtimisen varsinaisista puolista onkin juuri se, että siinä ollaan paljon elävämmin merellä kuin moottoriveneen sisätiloissa, kuljettaja lähinnä esteitä väistellen.

• Pöördis
        pussiin.puhuit kirjoitti:

Yksi purjehtimisen varsinaisista puolista onkin juuri se, että siinä ollaan paljon elävämmin merellä kuin moottoriveneen sisätiloissa, kuljettaja lähinnä esteitä väistellen.

Aivan. Tässä pitääkin olla tarkkana, kun on moottorivenettä hankkimassa. Kannattaa valita moottorivene, jossa on avo-ohjaamo. Kokemus ympäröivään mereen on paljon avoimempi ja välittömämpi kuin kopin sisältä.

• eioovakavaa

Itselle kävi samoin, ostin purjeveneen ja pidin myös moottoriveneen. Nyt parhaat reissut tehdään seileillä ja kiireisemmät motoriveneellä, eli ne mitkä suuntautuu mökkisaareen.

• Tyhjärahapussi

Auto- , asunto- ja venekuume lähtee parhaiten kun hieroo tyhjällä rahapussilla otsaa ja niskaa muutaman tunnin ajan. En tiedä, miten se nykyään onnistuu kun kunnon nahkaiset lompakot ovat kadonneet muovikorttien myötä, mutta aina kannattaa yrittää.

• Jallu1955

Ihan iisisti,
      en tiedä osaasko skiglaa. puhumattakaan oikeesta skiglaamiseata.
      Vesipatja ja matalaan rantaan.
      Muista swimmaa rannan suuntasesti.
      Jallu vaari

• lifetime.sport

Todella paljon on tehtävissä. Jos ostaa purjeveneen ja opettelee purjehtimaan, siinä on tekemistä loppuiäksi. Voi siihen vielä valita oheistoimintojakin, jos aikaa sellaisille jää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      173
      6454
    2. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      693
      3933
    3. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      141
      3233
    4. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      375
      3009
    5. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      24
      2394
    6. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      160
      2067
    7. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      709
      1939
    8. SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle

Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?
      Maailman menoa
      64
      1571
    9. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      33
      1540
    10. Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus

Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii
      Luterilaisuus
      491
      1509
    Aihe