Paalijärven facebook-sivuilta voi lukea Paalijärven järvivesianalyysin tulokset. Vuotavatko lietelantalat vai mikä mättää..
Paalijärven vesi virtaa Savonjokea Lappajärveen
5
375
Vastaukset
- Kakkaakaikille
No yllättäen tulvien jälkeen korkeat tulokset.
Ei niinkään ne lietelantalat vaan sen lietteen levittäjä/levittäjät. - joukahainen
Tutkimuksen mukaan, joka tehtiin jo yli kymmenen vuotta sitten (Länsi-Suomen ympäristökeskus) Loppuraportin koostivat Eeva-Maija Savola ja Liisa-Maria Rautio ja sisältö on se mitä jo oikeastaan tiesimme eli tässä vähän tekstiä lainattu julkaisusta.
"Vesiensuojelua yhteistyöllä" Lappajärven Life -projekti loppuraportti:
Lappajärven rehevöityminen on edennyt nopeasti....
....on pystytty erottamaan neljä eri kehitysvaihetta viimeisen sadan vuoden ajalta...
järven rehevöytyminen on jatkunut...kuormitus tulee suurelta osin 60% perunanviljelypelloilta (....karjatalous 16%....11% haja-asutus...6% turkistarhat....8% metsätalous jne.)
Lappajärveen laskevista uomista suurin on etelästä virtaava Kurejoki. Valuma-alueen itä-osista virtaavat toiseksi suurin Savonjoki ja kolmanneksi suurin Vieresjoki. Noin 60% Lappajärveen tulevista kuormituksista tulevat suurimpien jokien mukana ja loput Lappajärven lähivaluma-alueelta pieniä puroja ja ojia myöten." - Hyväpäjuttu
Puhdistamo tulossa Savonjokeen jotta Paalijärven lietelantavedet puhdistuu ennen Lappajärveä.
- Hiljaayössä
Minnehän Mäkeläalun....?
- Anonyymi
Lietelantalat vuotaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774612- 1801867
- 1241570
- 1231100
- 351026
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161021- 78923
- 52866
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78852- 4818