Sähköauto: luvattu 270km, talvella 196km

34534634

Nyt uusin Nissan Leaf testattu talvella Suomessa, toimintamatka lyheni pakkasen takia 27%. Kaiken lisäksi auto oli tässä tapauksessa esilämmitetty. Esilämmitettynä vie 22kWh, ilman esilämmitystä huomattavasti enemmän, jopa yli 35kWh. Joten ilman esilämmitystä jopa tuo 196km jää haaveeksi.

Myös pikalautaus 80% lataukseen 40-60 minuutissa osoittautui käytännössä mahdottomaksi. Tämä siksi koska akut lämpenee niin pikalatauksessa ja latausteho alenee siksi automaattisesti. Eli reilusti yli tunnin menee 80% lataukseenkin vaikka olisi pikalatausasema käytössä.

https://www.is.fi/autot/art-2000005668873.html

24

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34534634

      Hyvä vaihtoehto tälle on vetyauto polttokennolla. Pakkanen ei vaikuta vetyauton toimintaan käytännössä ollenkaan joten toimintamatka säilyy talvellakin. Vetyauton myös tankkaa yhtä nopesti kuin polttomoottorin tankkaa, eli parissa minuutissa.

      Vetyauto olisi päästötön ratkaisu ilman sähköauton suuria ongelmia pakkastoimintamatkan ja varsinkin erittäin hitaan latauksen kanssa.

      • A3gtron

        Vetyauton hankintahinta 2-3 kertainen, erittäin korkeat polttoainekulut ja täysin olematon tankkausinfra sekä saastuttava polttoainetuotanto. Ei kovin houkutteleva vaihtoehto missään mielessä


    • harkitsin

      Jos nuo muutenkin lyhyehköt toimintamatkat jää talvella vain 2/3 luvatusta, jää kyllä sähköauto ostamatta. Akut vain hyytyy pakkasella.

      • Patteri-Paavo

        Ongelmana ei niinkään ole akkujen hyytyminen pakkasella, vaan kulutuksen kasvu erityisesti lämmityksen syömän tehon takia.


    • vain_lievää_liioittelua

      Eihän tuo ole niinkään suuri ero kuin Auris Hybridin vamistajan ilmoittaman keskikulutuksen ja TM:n 60000km:n käyttötestissä toteutuneen kulutuksen välillä!
      Leafin teorettisen toimintamatkan ja toteutuneen ero on n. 27%. Auris hybridin teoreettisen kulutuksen (3,8l/100km) ja käytännössä toteutuneen (5,6l/100km) ero on n. 32%! Huomattavaa on myös, että Nissanin toimintamatkan ero on pelkkää talviajoa, Auriksen keskikulutus on ajettu kahtena kesänä ja yhtenä talvena. Keskikulutuksella on suora yhteys toimintamatkaan.

    • 2342343

      Mun diesel Audille luvatu 4.3L/100km ja talvella ei meinaa päästä alle 6.5L/100km.
      Auto siis vie 51% enemmän talvella kuin luvattu ja tämä tietysti alentaa luvattua tankkausväliä samassa suhteessa.

      Kesällä pääsee 6L kulutuksella mikä tarkoittaa 40% ylitystä.

      Kaupungissa menee 9-10L/100km naftaa mutta onneksi on aika vähän kaupunkiryömimistä.

      • seysrysry

        Jos oletetaan tilanne missä vinoilusi olisi totta, Audin tankkaa silti 2 minuutissa ja matka jatkuu. Lisäksi toimintamatka tuollaisessa lähemmäs 1000km ellei yli, eli tuolla suuremmalla kulutuksellakin pääsisi niin pitkälle kuin useimmat jaksaa päivässä ajaa.

        Sähköauton ostajat perustelee valintaansa kun sillä pääsee "jopa" 270km, eli vaikka Hesasta edestakaisin Lahteen (210km) ilman latausta. Mutta talvella tämä ei onnistukaan kun toimintamatkalyhenee reilusti ja pikalatuskin kestää luvattua kauemmin. Kiva siinä 15km ennen kotiin saapumista pysähtyä lataamaan tunniksi vaikka olis pikalataus.


      • Love_my_Leaf
        seysrysry kirjoitti:

        Jos oletetaan tilanne missä vinoilusi olisi totta, Audin tankkaa silti 2 minuutissa ja matka jatkuu. Lisäksi toimintamatka tuollaisessa lähemmäs 1000km ellei yli, eli tuolla suuremmalla kulutuksellakin pääsisi niin pitkälle kuin useimmat jaksaa päivässä ajaa.

        Sähköauton ostajat perustelee valintaansa kun sillä pääsee "jopa" 270km, eli vaikka Hesasta edestakaisin Lahteen (210km) ilman latausta. Mutta talvella tämä ei onnistukaan kun toimintamatkalyhenee reilusti ja pikalatuskin kestää luvattua kauemmin. Kiva siinä 15km ennen kotiin saapumista pysähtyä lataamaan tunniksi vaikka olis pikalataus.

        Näinhän se menee, jos ei taloudessa ole kahta autoa kuten meillä ei sähköauto ole oikein vaihtoehto. Meillä se on, ajan sillä päivittäin työmatkat (81 km yhteensä) ja lisäksi hoidetaan sillä kauppa-ajelut ja - 100 km edestakaiset viikonloppuajelut. Bensafarkulla (missä vetokoukku) sitten pitkät reissut, kuljetuskeikat jne. ja rouva ajaa sillä päivittäiset lyhyehköt työmatkat jolloin pitkat ajo reissut ovat hyvä lisä aina vällillä pätkäajoon. Olen nyt ajanut reilun viikon sähköllä (Nissan Leaf vm 2014) ja aivan loistava autohan se on ajaa.


      • Tiedoxi
        seysrysry kirjoitti:

        Jos oletetaan tilanne missä vinoilusi olisi totta, Audin tankkaa silti 2 minuutissa ja matka jatkuu. Lisäksi toimintamatka tuollaisessa lähemmäs 1000km ellei yli, eli tuolla suuremmalla kulutuksellakin pääsisi niin pitkälle kuin useimmat jaksaa päivässä ajaa.

        Sähköauton ostajat perustelee valintaansa kun sillä pääsee "jopa" 270km, eli vaikka Hesasta edestakaisin Lahteen (210km) ilman latausta. Mutta talvella tämä ei onnistukaan kun toimintamatkalyhenee reilusti ja pikalatuskin kestää luvattua kauemmin. Kiva siinä 15km ennen kotiin saapumista pysähtyä lataamaan tunniksi vaikka olis pikalataus.

        15 km. n lataamiseen ei mene kuin muutama minuutti...


      • HolistillePähkinöitä

        Holisti on kova poika keksimään valheita ja satuja jos se ajaa hänen missiotaan, eli haukkua tiettyä auton valmistajaa. Ja tähän toimintaan hän on luonut lukuisia nimimerkkejä ja käyttää myös muita nimimerkkejä päivittäin ja peukutta omia juttujaan ahkerasti.
        Miksi, sitä ei voi normaalilla järjellä selittää tai ymmärtää. Taittaa olla kyse elämässä pettymiseen, syrjäytymiseen, mielisairauteen, masennukseen tms....ja tämä jatkuu ja jatkuu ja on jatkunut jo vuosia.
        Audin saa kuluttamaan paljon jos haluaa, mutta sen saa myös kulkemaan todella pienellä jos haluaa ja osaa, mutta kuka nyt haluaa itseään kiusata ja hissutella säästäen kun autossa on potentiaalia joustavaan ja nopeaankin liikkumiseen. Toyotalla on myös mahdollista päästä pieneen kulutukseen, mutta ei nopeaan ja joustavaan liikkumiseen, vaikka kuinka polkisi ei se kuitenkaan kulje ja vain kulutus kasvaa älyttömästi. Maantiellä Toyotan hybridi kuluttaa enemmän kuin pienet bensaturbot, mutta bensaturbolla pääsee myös ohi, toisin on Toyotan tilanne.


      • Patteri-Paavo
        Love_my_Leaf kirjoitti:

        Näinhän se menee, jos ei taloudessa ole kahta autoa kuten meillä ei sähköauto ole oikein vaihtoehto. Meillä se on, ajan sillä päivittäin työmatkat (81 km yhteensä) ja lisäksi hoidetaan sillä kauppa-ajelut ja - 100 km edestakaiset viikonloppuajelut. Bensafarkulla (missä vetokoukku) sitten pitkät reissut, kuljetuskeikat jne. ja rouva ajaa sillä päivittäiset lyhyehköt työmatkat jolloin pitkat ajo reissut ovat hyvä lisä aina vällillä pätkäajoon. Olen nyt ajanut reilun viikon sähköllä (Nissan Leaf vm 2014) ja aivan loistava autohan se on ajaa.

        Niin. Kyllähän se sähköauto jää hankkimatta, kun sen lisäksi että pitää ostaa polttomoottoriautoon verrattuna lähes tuplahintainen sähköauto, pitää osta vielä se polttomoottoriautokin toiseksi, jotta saa kaikki kuljetustarpeet hoidettua.

        Toki jos taloudellisia rajoitteita ei ole, voi sähköautonkin ostaa yhdeksi leikkikaluksi.


      • Love_my_Leaf
        Patteri-Paavo kirjoitti:

        Niin. Kyllähän se sähköauto jää hankkimatta, kun sen lisäksi että pitää ostaa polttomoottoriautoon verrattuna lähes tuplahintainen sähköauto, pitää osta vielä se polttomoottoriautokin toiseksi, jotta saa kaikki kuljetustarpeet hoidettua.

        Toki jos taloudellisia rajoitteita ei ole, voi sähköautonkin ostaa yhdeksi leikkikaluksi.

        Meillä pn ollut perheessä kakai autoa jo 15 vuotta joten ei tässä ole "pitanyt" ostaa yhtään mitään. Tässä elämäntilanteessa sähkösuto oli oivallinen ratkaisu omiin työmatkatarpeisiini ja perheen arki- ja viikonloppuajoihin ja toisaalta vastaavaa ajomukavuutta samaan hintaan ei bensamoottorilla oleva auto pystynyt tarjoamaan kun ottaa polttiainesäästön huomioon. Meillä kun yösähkö siirotmaksuineen on 0,082 euroa / kwh.


    • 23432423

      Latausasiat on erikseen mutta ei nuo range-lupaukset sen kummempia ole kuin valmistajien kulutuslupaukset.

      • e-Golf

        Kuten ylempänä olevasta Auris hybridin esimerkistä nähdään, sähköauton range-lupaukset ovat lähempänä totuutta jopa taövella kuin Toyotan kulutuslupaukset ympäri vuoden.


      • AutoVaihtooni

        Tämän vuotinen Avensis lupaa keskikulutusta 6 litraa sadalle. Toteutunut keskikulutus matkassa on 6.2 ja kaupungissa 7.3 litraa sadalle.

        Ylitystä kulutuksessa on noin 10%. Kyseessä siis 1.6 litranen perus bensa manuaali.


      • Patteri-Paavo

        Ajomatka on kuitenkin sähköauton käytettävyyden kannalta ratkaiseva tekijä. Toki talvella lyhyenee polttomoottoriautonkin ajomatka tankillisella lisääntyneen kulutuksen takia, mutta se lyhenee vain hyvin vähän, eikä sillä ole merkitystä, koska täyteen tankkaaminen onnistuu aina parissa minuutissa ja tankkauspaikkoja on lukemattomia.

        Sähköauton ajomatkat ovat nykyään neljänneksen luokkaa polttomoottoriauton ajomatkasta ja täyteenlatausaika pikalatauksellakin monikymmenkertainen tankkaukseen verrattuna. Näillä eväillä sähköautoista ei vain vielä voi tulla kuin harvojen intomielisten kuriositeettileluja.

        Todelliseen yleistymiseen vaadittaisi erittäin suuria teknisiä kehitysharppauksia akkutekniikassa.


      • kk3332

        On noissa toimintamatkoissa eroa siinä mielessä että jos vaikka polttomoottorille luvattu 900km ja pääsee 800km, ketä tämä haittaa että pääsee "vain" 800km?

        Sähköautoissa vielä lyhyetköt toimintamatkat, esim 270km ja ei pääse edes 200km, nämä niin lyhyitä matkoja että oikeasti haittaavat. Esim jos sähköautolle luvattu 900km ja pääsee 800km, se ei enää haittaisi.

        Ja kyllä se tankkaus/lataus aina liittyy tähän, polttiksella 2min ja matka jatkuu. Sähköautolla yli tunti ja matka jatkuu, jos siis onnekkaasti löytää pikalatausaseman (näitä varmaan vain muutama kehä3 sisäpuolella?).


      • Pisaralla_pisimmälle
        kk3332 kirjoitti:

        On noissa toimintamatkoissa eroa siinä mielessä että jos vaikka polttomoottorille luvattu 900km ja pääsee 800km, ketä tämä haittaa että pääsee "vain" 800km?

        Sähköautoissa vielä lyhyetköt toimintamatkat, esim 270km ja ei pääse edes 200km, nämä niin lyhyitä matkoja että oikeasti haittaavat. Esim jos sähköautolle luvattu 900km ja pääsee 800km, se ei enää haittaisi.

        Ja kyllä se tankkaus/lataus aina liittyy tähän, polttiksella 2min ja matka jatkuu. Sähköautolla yli tunti ja matka jatkuu, jos siis onnekkaasti löytää pikalatausaseman (näitä varmaan vain muutama kehä3 sisäpuolella?).

        Ylempänä viestissä olevan Auriksen toimintamatka on toteutuneelle kulutuksella lähes neljänneksen lyhyempi kuin ilmoitetulla kulutuksella. Todella harvassa nykyautossa toimintamatka vähenee vain sata kilometriä.
        Toyotan hybrideissä teoria ja todellisuus ovat kaikkein kauimpana toisistaan.
        Parempia akkuja odotellessa.


    • 4324234234

      Toimintamatka-asia on täysin käyttöprofiilista kiinni. Itse ajan käytännössä pelkästään 25km suuntaansa olevaan työmatkaa (ja vastaan mittaisia asiointimatkoja). Omakotiasujana lataus onnistuisi vaivattomasti yön aikana ja myös työpaikalla on järjestetty latauspistokkeita (schuko). Pidemmätkin matkat on enimmillään 80km suuntaansa.

      Meitä on aika paljon joille 200km range riittäisi vallan mainiosti. Se ei riitä kaikille mutta eihän 3-ovinen kaupunkinautokaan riitä kaikille. Auto valitaan tarpeen ja maksukyvyn mukaan... tai no paljonhan siinä on myös intohimoja mukana.

      Ei sähköauton siis tarvitse olla ratkaisu kaikille, Varsinkaan jokaisen sähköautomallin ei tarvi soveltua kaikille. Sitäpaitsi elämme sähköautojen suhteen vasta koko tarinan alkua.

    • kauhean.vähän

      Eikö 75000 km vuodessa riitä aloittajalle?

    • sry4

      Aika mustavalkoista ajattelua tällainen että 200km toimintamatka ja yli tunnin lataus "yleensä" riittää. Vähän sama kuin perustelisi että auto joka jättää tienvarteen parin kk välein on hyvä valinta koska sillä "yleensä" pääsee perille.

      Itse ostan auton joka kattaa kaikki ajotarpeet eri tilanteissa, myös pitemmät matkat tai jos muutaman vuorokauden aikana tulee tosi paljon ajeltua eikä jää aikaa lataukseen.

      • archibald

        Vaan onko se kompromissi kuitenkaan halvin ratkaisu? Jos pitempiä matkoja ei ole säännöllisesti, voi hyvinkin olla kannattavinta ajaa lyhyet arkiajot sähköautolla ja sen polttoainesäästöillä sitten ostaa vaikka junalippuja tai vuokrata auto pitemmille reissuille.


      • Patteri-Paavo
        archibald kirjoitti:

        Vaan onko se kompromissi kuitenkaan halvin ratkaisu? Jos pitempiä matkoja ei ole säännöllisesti, voi hyvinkin olla kannattavinta ajaa lyhyet arkiajot sähköautolla ja sen polttoainesäästöillä sitten ostaa vaikka junalippuja tai vuokrata auto pitemmille reissuille.

        Ei se kannattavinta voi olla ainakaan sähköautojen nykyisillä hinnoilla.

        Sitten jos sähköautot olisivat selvästi polttomoottoriautoja halvempia ostohinnaltaan, tilanne muuttuisi oleellisesti. Se panisi useimmat miettimään, että riittäisikö ajotarpeisiin sittenkin edullisempi sähköauto.


    • 4324234234

      Kirjoitin yllä käyttäjäprofiilista ja sen eroista. Onko se niin vaikea ymmärtää että tarpeita on monenlaisia.
      Jos sähköauto ei sovi tässä ketjussa kirjoittajien enemmistölle niin miksi vaivata asialla päätä ja vinkua että se on niin vääri eikä kukaan saa sellaista hankkia koska se on niin väärin...

      Aika uskonnollista paatosta, sanoisin :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe