50 metrin korkeudessa mäen päällä, kuinka suuren nopeuden saavuttaa polkematta pyörällä alas?
nopeus alas
29
366
Vastaukset
- Inssi
Mikäs on laskukulma?
- jaskajostain
Ei ole mitään kulmia. Ainoastaan 50 metrin korkeudesta pyörällä alas polkematta, siitä pitäisi laskea saavutettava nopeus
- Ohman
mgh = 1/2 m v^2. v = sqrt(2gh). Mutta ilmanvastus ja kitka verottavat osansa joten v < sqrt(2*9,81*50) = 31,3 (m/s).
- Ohman
Lisätään nyt vielä että osasaavutettavaa liike-energiaa on renkaitten pyörimisenergiaa, onhan niillä jonkinlainen hitausmomentti. Mutta tätä määrää ei tehtävän tiedoilla voi laskea.
- tiedotonw
Mikä tuo 1/2 on?
- Ohman
Liike-energia = 1/2 m v^2 kun massa = m ja nopeus v.
- jaskajostain
Kiitos paljon Ohman, oli selkeästi apua itselleni.
- Noinkohan
Jos yritetään laskea realistisempaa tapausta. Oletetaan alamäen jyrkkyydeksi 10 %, eli se laskee tuon 50 m puolen km matkalla. Ilmanvastukseksi oletan: muotokerroin 1 ja tuulipinta-ala 0,5 m^2, jolloin ilmanvastusvoima on 0.32*v^2. Vierintävastukseksi oletan 0,15*m. Tuosta saa diffisyhtälön, josta sain nopeudeksi
v = 13,5*(exp(0,123*t)-1)/(exp(0,123*t) 1)
Integrointi osoittaa, että rajanopeus 13,5 m/s lähes saavutetaan tuolla 0,5 km matkalla. Eli alle puolet kitkattomasta nopeudesta.- Voi-Ei-Taas
Menisit nyt muualle pätemään.
Ilmanvastusta ja alamäen kulmaa spekuloimalla saadaan loppunopeudeksi mikä tahansa Ohmanin esittämää pienempi.
Miksi sinun piti tulla sotkemaan, avaaja oli jo saanut mitä halusi ja se siitä. - pyydettynä.pätemään
Nimimerkki "Noinkohan" kirjoitti 8.5.2018 18:37 seuraavaa:
"Vierintävastukseksi oletan 0,15*m"
Mikäköhän on kaavassasi esiintyvä m?
massa vai metri vaiko jotain ihan muuta.
Ei ainakaan ole ollenkaan oikea dimensio vierintävastukseksi, eikä SI-järjestelmässä myöskään oikeaa suuruusluokkaa oleva lukuarvo.
Koitapa voiman yksikköä Newtonia, ja lukuarvo riippuu vakiokertoimesta sekä normaalivoimasta. Jälkimmäinen taas riippuu kaltevuuden cosinista sekä putoamiskiihtyvyydestä ja massasta.
Ilmanvastuskerroin ja pinta-ala ovat myös yläkanttiin, vaikkakin molemmat oikeaa suuruusluokkaa. - Noinkohan
Tuo m tarkoittaa pyöräiljän ja pyörän massaa, Newtoneina samoin kuin tuossa ilmanvastusvoiman lausekkeessa.
Ja nikille Voi-Ei-Taas, totesin alussa että laskeskelen realistisempaa tapausta, en siis alkuperäistä tehtävää, joka on jo ratkaistu. Alkuperäisessä tehtävässä tuli ratkaisuksi 113 km/h ja jokainen joka on joskus pyöräillyt tietää, että se on varsin kaukana realistisesta nopeudesta tuollaisessa mäessä.
Vähän sama kuin tuossa seuraavassa tehtävässä, jossa annetaan ymmärtää, että 100 ml energiajuoman turvin kivutaan parinsadan metrin korkeuteen. Todellisuudessa lihastyön hyötysuhde on 20 % luokkaa, joten tuolla energiamääräällä pääsisi kipuamaan korkeintaa alussa esitetyn polkupyörämäen päälle.
Ja Voi-Ei-Taas: kaikkea ei ole pakko lukea. Palstalla on mode eikä muita tarvita. Tietysti voit ilmiantaa, jos se oloasi jotenkin helpottaa. - Voi-Ei-Taas
Noinkohan kirjoitti:
Tuo m tarkoittaa pyöräiljän ja pyörän massaa, Newtoneina samoin kuin tuossa ilmanvastusvoiman lausekkeessa.
Ja nikille Voi-Ei-Taas, totesin alussa että laskeskelen realistisempaa tapausta, en siis alkuperäistä tehtävää, joka on jo ratkaistu. Alkuperäisessä tehtävässä tuli ratkaisuksi 113 km/h ja jokainen joka on joskus pyöräillyt tietää, että se on varsin kaukana realistisesta nopeudesta tuollaisessa mäessä.
Vähän sama kuin tuossa seuraavassa tehtävässä, jossa annetaan ymmärtää, että 100 ml energiajuoman turvin kivutaan parinsadan metrin korkeuteen. Todellisuudessa lihastyön hyötysuhde on 20 % luokkaa, joten tuolla energiamääräällä pääsisi kipuamaan korkeintaa alussa esitetyn polkupyörämäen päälle.
Ja Voi-Ei-Taas: kaikkea ei ole pakko lukea. Palstalla on mode eikä muita tarvita. Tietysti voit ilmiantaa, jos se oloasi jotenkin helpottaa.Joillakin vaan on riittämätön kyky tajuta kysyjän tasoa ja tavoitetta esim energian perusperiaatteiden harjoitteista, tai siten pakottava vietti tuoda esille tämä puuttuva ominaisuus ja kuvitella vaikuttavansa kovinkin nokkelalta alkaessaan saivarrella asiaan kuulumattomista sivuseikoista.
- Noinkohan
Vaikka tehtävät joudutaan laatimaan yksinkertaiseksi, jonkinlainen realismi olisi hyvä olla mukana. Esim. Tuota jälkimmäistä tehtävää ei olisi kohtuuttomasti monimutksistanut, jos annettaisiin että energiasta 20 % menee lihastyöksi.
- Huoh-h
Noinkohan kirjoitti:
Vaikka tehtävät joudutaan laatimaan yksinkertaiseksi, jonkinlainen realismi olisi hyvä olla mukana. Esim. Tuota jälkimmäistä tehtävää ei olisi kohtuuttomasti monimutksistanut, jos annettaisiin että energiasta 20 % menee lihastyöksi.
Huoh !
- Hei-hei-
Noinkohan kirjoitti:
Vaikka tehtävät joudutaan laatimaan yksinkertaiseksi, jonkinlainen realismi olisi hyvä olla mukana. Esim. Tuota jälkimmäistä tehtävää ei olisi kohtuuttomasti monimutksistanut, jos annettaisiin että energiasta 20 % menee lihastyöksi.
Mikä se nyt tuli ?
Jos neiti pukkaa palstalle sontaa, niin luulisi olevan resurssia ottaa vastaan palautettakin heti ruikuttamatta epämiellyttävät poistoon. - Noinkohan
Niin kuka ruikuttaa ja poistattaa? Minä en ole ainakaan poistattanut mitään. Käsittääkseni poistoja tekee robotti, joka tunnistaa loukkaavia ilmaisuja tekstistä. Sinun tekstissäsi on myös tuollaista "neiti pukkaa sontaa" ilmaisua. Oletko todella niin hoopo, ettet pysty fysiikan palatalla keskustelemaan asiasta vaan käytyät vähät resurssisi muiden herjaamiseen?
- Joakim1
Käyttämäsi arvot eivät ole kovinkaan realistisia. Tässä nopeuslaskuri, jolla saa 60-85 km/h (16,7-23,,6 m/s) nopeuksia tasapainotilanteessa oletusmassoilla ja 100 15 kg antaa jo 75-101 km/h (20,8-28 m/s) http://bikecalculator.com/
Oma kokemus tuon kokoluokan mäistä vastaa tuota laskuria. 50 km/h ylittyy vaikkapa Nuuksiossa, vaikka siellä tuskin on aivan 50 m korkeuseroa puhumattakaan 10% jyrkkyydestä koko mäen ajan. Tietysti mäen päällä on jo 10-15 km/h alkunopeus ja usein tulee poljettua alamäessä, mutta polkiessa vauhtia tulee lähes 70 km/h. Tour de Francessa ja vastaavissa mennään parhaimmillaan 130 km/h alamäissä!
Yleensä vierintävastuskerroin kerrotaan m*g:llä, jolloin yksikkökin menee oikein, Kilpapyörillä kertoimet ovat suuruusluokkaa 0.005, maastopyörillä 0.01. Käyttämäsi 0.015 vaatii esimerkiksi 0,6 bar paineen ja fat-renkaan.
Sitten ilmanvastus menee monimutkaisemmaksi, koska se ei kasva lineaarisesti massan mukana. Massaahan ei kerrottu kysymyksessä eikä sinun oletuksissa (tuloksen mukaan käytit 70 kg eli varsin alhaista ajaja pyörä massaa). Cd*A on asennosta ja ajajasta riippuen suuruusluokkaa 0,2-0,5 m^2 eli käytit tuostakin ääriarvoa. - Noinkohan
No joo, poimin noita arvoja yhdestä nettijutusta ja ne vastaavat kai enemmänkin tuollaisen armeijanpyörän ominaisuuksia.
- Joakim1
Noinkohan kirjoitti:
No joo, poimin noita arvoja yhdestä nettijutusta ja ne vastaavat kai enemmänkin tuollaisen armeijanpyörän ominaisuuksia.
Armeijanpyörä lienee massaltaan n. 20 kg eli 70 kg kokonaismassa vastaa 50 kg varusmiestä. Jo massan laittamaninen mielekkääksi olisi nostanut nopeuden jonnekin 16 m/s paikkeille. Jos tarakalla on vielä armeijan varustus, vauhtia tulee 17-18 m/s.
Renkaat lienevät samoja kuin maastopyörissä. Nappularenkaillakin vastuskerroin on selvästi alle 0,015. Tässä mitattu tehoja n. 8 m/s vauhdissa ja 42,5 kg massalla: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews
0,015 vastaisi siis 50 W tehoa ko. testissä. Suurin maastopyörän renkaalle mitattu teho 45 W ja sekin vaati hyvin alhaisen 1,7 bar paineen. 3,8 barilla suurin teho 35 W eli 0,01 vastuskertoimena.
Ilmanvastus toki tuossa on paljon merkittävämpi ja vierintävastuksen vaikutus nopeukseen on marginaalinen. Painon ja ilmanvastuksen suhteesta saa nopeuden jo hyvällä tarkkuudella. - 15miinus7
Voi-Ei-Taas kirjoitti:
Joillakin vaan on riittämätön kyky tajuta kysyjän tasoa ja tavoitetta esim energian perusperiaatteiden harjoitteista, tai siten pakottava vietti tuoda esille tämä puuttuva ominaisuus ja kuvitella vaikuttavansa kovinkin nokkelalta alkaessaan saivarrella asiaan kuulumattomista sivuseikoista.
Voisitko olla kommntoimatta typeryyksiäsi, kun et kerran ymmärrä asiasta yhtään mitään.
- jaskajostain
Energiajuoman energiasisältö on 190 kJ/100 ml. Kuinka korkealle 80 kg painoinen henkilö kipuaa tällä energiamäärällä? Voit olettaa, että kaikki energia käytetään kiipeämiseen.
Jos tuohon saisi vaikka vielä apuja kaavan muodossa. Olisin kiitollinen.Kollimaattori kirjoitti:
E = mgh
Tuohon sijoitat ja ratkaiset.En laskenut, mutta siitä tulee aivan mieletön korkeus. Johtopäätelmä: tuoteselosteet valehtelee.
- pellerote
242 metriä siis mukamas tolla energiajuomalla jaksaa kiivetä.
- Noinkohan
Vajaat 4 litraa tuota energiajuomaa, niin pääsee Mount Everestille!
Tuo tehtävänanto oli vähän sellaista Oletetaan pyöreä lehmä -tasoa, eli tosielämän realiteeteista ei hajuakaan. ; )
Jossain oli arvio ihmisen kokonaishyötysuhteen normaalissa lihasrasituksessa olevan luokkaa 0,2. Aivot pelkästään vievät nautitusta energiasta sen 20 %.- NoinhanSeOn
Joskus aiemmin tuo aloitustehtävä olisi ollut muodossa: Kappale liukuu kitkattomasti 50 m korkeudelta alas... Sitten katsottiin, että oppilaiden vähäinen kiinnostus fysiikkaan johtuu siitä, että tehtävät eivät ole käytännönläheisiä. Sen vuoksi alettiin muuttamaan tehtäviä enemmän käytännön tilanteisiin liittyviksi. Tosin usein epäfysikaalisiksi, kuten nuo kaksi tehtävää tässä ketjussa. Reaklistisemman kuvan olisi saanut, jos ensimmäiseen tehtävään olisi lisännyt vaikkapa, että 50 % käytettävissä olevasta energiasta muuttuu liike-energiksi, ja jälkimmäisessä, että 20 % energiasta menee lihastyöhön.
- örrrrr
Peräsmies ajaisi muutamassa sekunnissa alas, koska peräpäästä tulee niin voimakkaasti kaasupurkauksia, radioaktiivisen hernekeiton inspiroimana? http://www.saunalahti.fi/~tkokkila/peris.htm
- Kaikkionmiellyttäviä
Jos oot hurrikaanis meet aika lujaa...
Ja jos chuck norris työntää sut niin syntyy uus big bang...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2582746Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit111703- 1201609
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161492Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961355Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71200Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9963- 61928
- 56908
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1895