Uudelleenkäynnistyksistä

hyvin-rasittava

Miksi windowsissa on aina vaan nuo ärsyttävät uudelleenkäynnistelyt päivitysten jälkeen? Miksi windowsia ei kehitetä paremmaksi? Mikrosofthan aktiivisesti kerää käyttäjätietoja ja palautetta käyttäjiltä. Eikö käyttäjät ymmärrä vaatia vähemmän ärsyttävää ja toimivampaa järjestelmää. On jämähdetty viime vuosituhannelle jolta tuo toimintatapa on jäänne. Käyttäjät on tottuneet tuohon ja kuvittelevat että noin koneet vaan toimi.
Ubuntu 18.04LTS ei vaadi uudelleenkäynnistelyä edes kernelipäivityksen yhteydessä.

25

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jootota

      windows kun on rakennettu kuin korttitalo. Palvelut nojaavat toisiin palveluihin ja jos keskeltä vedät yhden kortin (lue: palvelun) pois luhistuu koko korttitalo.

    • karvahattuja

      Karvahattu sanoi että uudelleen käynnistyminen on käyttäjän vika.

      • lättähattuja

        Windows kertoo käynnistyvänsä uudelleen useita kertoja päivityksen aikana.


      • Karvahattuja
        lättähattuja kirjoitti:

        Windows kertoo käynnistyvänsä uudelleen useita kertoja päivityksen aikana.

        kuulemma käyttäjän vika.


    • uudelleenkäynnistyvä_win

      Windows on varsin uudelleenkäynnistelevä.

    • restarttia.vaatii

      Ainakin uusin Ubuntu 18.04 LTS vaatii uudelleenkäynnistyksen päivityksen jälkeen.

      • Debianisti

        Ekös Ubuntussa ole käytössä Livepatch, jolla saadaan kerneli vaihdettua ilman boottausta?


      • uptimet
        Debianisti kirjoitti:

        Ekös Ubuntussa ole käytössä Livepatch, jolla saadaan kerneli vaihdettua ilman boottausta?

        En tiedä mutta ainakin uudelleenkäynnistystä vaativa ikkuna pompsahti ruutuun jonkun päivityksen yhteydessä. Eipä maailma onneksi siihen kaatunut.


      • näin-juuri
        Debianisti kirjoitti:

        Ekös Ubuntussa ole käytössä Livepatch, jolla saadaan kerneli vaihdettua ilman boottausta?

        Kyllä, uudelleenkäynnistykset kuuluvat historiaan.


      • packagekit
        Debianisti kirjoitti:

        Ekös Ubuntussa ole käytössä Livepatch, jolla saadaan kerneli vaihdettua ilman boottausta?

        Ubuntussa oletusarvoisesti pöytäkoneissa asennetaan päivitykset uudelleenkäynnistyksen yhteydessä (offline update). Ne voi myös asentaa perinteiseen tapaan ilman uudelleenkäynnistystä.


    • smör.os
    • ärsytin_pois

      Parasta vaan poistaa koko windows.

    • uudelleenkäynnistyvä_ubu

      Ubutin on varsin uudelleenkäynnistelevä.

    • Uudelleenkäynnistys kestää nykykoneissa vähän aikaa. Toki useimmat useimmat ohjelmat voi päivittää ilman uudelleenkäynnistystä. Sammutetaan palvelu ja käynnistetään uudestaan. Jos kone vaikka tallentaa TV-ohjelmaa ei kiva jos tallennus katkeaa päivityksen takia. Itse en pidä automaattisista päivityksistä. Näytönohjaimen ajurin ja kernelin päivitän harvakseltaan. Näytönohjaimen ajurin voi päivittää ajamalla X alas, ajurin päivitys ja X takaisin ylös. Näin muut palvelut ei häiriinny. Kone pitää käynnistää uudestaan pari kertaa vuodessa tai jos vaihtaa rautaa. Ja pitää ne pölytkin joskus imuroida.

      Windows on suunniteltu toisin. Sitä ei voi pitää käynnissä muutamaa vuotta. Se on pääte. Ihan hyvä läppäreissä ja muissa leluissa. Ei oikeassa koneessa jossa tarvitaan käyttövarmuutta.

      • resetboot

        Leluihin kuten Linux-puhelimet tulee uudelleenkäynnistyksen vaativa päivitys kerran kuukaudessa. Servereitä tietysti pyöritetään 24/7, mutta kotikäyttäjät sammuttavat laitteensa mikäli eivät niitä käytä. Kone voidaan jättää toki myös valmiustilaan. Windowsilla valmiustila toimiikin hyvin. Oman kokemukseni mukaan Linuxit menevät usein jumiin valmiustilaan siirryttäessä. Se vaikeuttaa aika paljon koneen käyttöä. Itselläni on tapana jatkaa koneen käyttöä siitä mihin se edellisellä kerralla jäi.


      • aslakkialatölviöstä
        resetboot kirjoitti:

        Leluihin kuten Linux-puhelimet tulee uudelleenkäynnistyksen vaativa päivitys kerran kuukaudessa. Servereitä tietysti pyöritetään 24/7, mutta kotikäyttäjät sammuttavat laitteensa mikäli eivät niitä käytä. Kone voidaan jättää toki myös valmiustilaan. Windowsilla valmiustila toimiikin hyvin. Oman kokemukseni mukaan Linuxit menevät usein jumiin valmiustilaan siirryttäessä. Se vaikeuttaa aika paljon koneen käyttöä. Itselläni on tapana jatkaa koneen käyttöä siitä mihin se edellisellä kerralla jäi.

        Windowseihin on tässä kuussa tullut kymmeniä uudelleenkäynnistymisiä, osassa ne jopa kysyivät "Käynnistetäänkä uudelleen nyt?"


      • ei.tässä.kuussa
        aslakkialatölviöstä kirjoitti:

        Windowseihin on tässä kuussa tullut kymmeniä uudelleenkäynnistymisiä, osassa ne jopa kysyivät "Käynnistetäänkä uudelleen nyt?"

        Itse asensin Windowsin isomman päivityksen jo 30.4. Sen jälkeen ei ole tarvinnut käynnistää uudelleen.


      • aslakkialatölviöstä
        ei.tässä.kuussa kirjoitti:

        Itse asensin Windowsin isomman päivityksen jo 30.4. Sen jälkeen ei ole tarvinnut käynnistää uudelleen.

        -seihin ja ne ilmaisevat monikollisuutta.


      • resetboot kirjoitti:

        Leluihin kuten Linux-puhelimet tulee uudelleenkäynnistyksen vaativa päivitys kerran kuukaudessa. Servereitä tietysti pyöritetään 24/7, mutta kotikäyttäjät sammuttavat laitteensa mikäli eivät niitä käytä. Kone voidaan jättää toki myös valmiustilaan. Windowsilla valmiustila toimiikin hyvin. Oman kokemukseni mukaan Linuxit menevät usein jumiin valmiustilaan siirryttäessä. Se vaikeuttaa aika paljon koneen käyttöä. Itselläni on tapana jatkaa koneen käyttöä siitä mihin se edellisellä kerralla jäi.

        Käyttäjän virhe.


    • virratpoisjatakasi

      Tuo käynnistely tekee hyvää laitteille, myös puhelin on hyvä välillä sammuttaa ja käynnistää, modeemitkin tykkää kun kytkee hetkeksi virrat pois. Ja jopa kauko-ohjain voi alkaa toimia kun ottaa paristot pois ja laittaa takaisin.

    • Käynnistely tekee hyvää myös navigaattorille, työpaikan kahvinkeittimelle ja ties kuinka monelle vekottimelle. Omasta kauko-ohjaimesta katoaa tekemäni makrot kun vaihtaa paristot. Pitää opettaa uusiksi. Turhan hankala vekotin. Kuka oikeasti haluaa että av-vahvistimen palikassa on yli 50 nappia. Ja valintakytkimen asento vielä muuttaa osan toimintaa.... Valmistajan pitäisi oikeastaan järjestää koulutuksia sen käyttöön...

    • ärsytykselle_loppu

      Kannattaa käyttää Ubuntua jos ei uudelleenkäynnistyksiä halua. Ubuntua ei tarvitse ollenkaan uudelleenkäynnistää päivitysten takia.


      "Canonical Livepatch Service
      Apply critical kernel patches without rebooting.
      Want to apply critical kernel security fixes without rebooting your system? The Canonical Livepatch Service reduces planned or unplanned downtime while maintaining compliance and security. Livepatch is available on LTS based systems, starting with Ubuntu 14.04 LTS, within its normal support cycle."

      • tuleekoennennettiä

        Niin tietysti tulee aina DVD-levy postissa ennen päivityksen internet-julkaisua, kuten Microsoft aina tekee, että saat ennakkona tällä tavoin postilaatikkoosi heti?

        Onko yhtä hyvää palvelua?


      • vanhentunut_formaatti
        tuleekoennennettiä kirjoitti:

        Niin tietysti tulee aina DVD-levy postissa ennen päivityksen internet-julkaisua, kuten Microsoft aina tekee, että saat ennakkona tällä tavoin postilaatikkoosi heti?

        Onko yhtä hyvää palvelua?

        Dvd-levy on vanhentunut ja epävarma formaatti, kuten windowskin, joten sopii varmasti mikrosoftille tuollainen menettely. Dvd ei oikein sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana. Ei tahdo oikein nykyaikaisista tietokoneista löytyä noita asemiakaan.


      • modernilinus
        vanhentunut_formaatti kirjoitti:

        Dvd-levy on vanhentunut ja epävarma formaatti, kuten windowskin, joten sopii varmasti mikrosoftille tuollainen menettely. Dvd ei oikein sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana. Ei tahdo oikein nykyaikaisista tietokoneista löytyä noita asemiakaan.

        Ei niissä teidän SER-lavoilta löytämistänne Linux-romuissa ole vielä edes DVD-asemia. Ehkä joskus viiden vuoden päästä tilanne muuttuu, kun Vista-koneet alkavat poistumaan käytöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe