Mitä on kiirastuli?

Vastausta vailla

HEI

Olisiko palstalla ketään katolisen uskon tunnustajaa joka vastaisi minulle:

- Mitä/ Mikä on kiirastuli?

Vastausta vailla

41

3562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi on

      Naiset ovat silmien paratiisi, kukkaron kiirastuli ja sielun helvetti.



      Espanjalainen sananlasku

    • Aidan takaa

      Kiirastuli
      Katolisen kirkon Katekismuksen kiirastulta käsittelevä vajaan sivun mittainen alaluku on otsikoitu "Viimeinen puhdistus, tai kiirastuli". Teoksen mukaan "kaikki, jotka kuolevat Jumalan armossa ja ystävyydessä, mutta ovat vielä epätäydellisesti puhdistuneita, ovat tosin varmoja iankaikkisesta pelastuksestaan; mutta kuoleman jälkeen heihin kohdistuu puhdistaminen, niin he saavuttavat sen pyhyyden, joka on välttämätöntä sisälle pääsyyn taivaan iloon." (1030). Kyseessä nähdään olevan nimenomaan valittujen puhdistaminen, joka kirjan mukaan eroaa täysin kirottujen (ts. niiden, joita ei ole valittu) rangaistuksesta. Tämän opin muotoilemisen taustalla Katekismus sanoo olevan mm. Trenton (1545-63) kirkolliskokouksen (1031). Opin tueksi esitetään 1.Kor.3:15, 1.Piet.1:7 ja apokryfinen 2. Makk.12:46.

      Tämän luterilaista kristittyä kummastuttavan opin taustalla on Rooman kirkon vanhurskauttamisoppi. Sen mukaan vanhurskauttaminen on ihmisessä tapahtuva pyhitys- eli paremmaksituloprosessi, joka ei tule tässä maailmassa milloinkaan valmiiksi. Jumalan armoa katoliset eivät ymmärrä anteeksiantavaksi, vaan otolliseksi tekeväksi armoksi. Sen voimalla ihmisen itsensä on kyettävä paremmaksi tulemisellaan ansaitsemaan pelastuksensa. Niinpä tämä kehitys ei ehdikään tulla valmiiksi tässä ajassa, vaan se jatkuu Katekismuksen mukaan kuoleman jälkeen juuri kiirastulessa, jossa tulen tehtävänä on polttaa jäljelle jäänyt kuona pois. Lutherin aikana tätä aikaa koitettiin lyhentää mm. aneilla.

      Luterilainen vastaus

      Luterilainen kirkko on aina torjunut opin kiirastulesta kokonaan epäraamatullisena. "Raamattu ei opeta, että iankaikkisista rangaistuksista voitaisiin selvitä kiirastulen rangaistuksilla." (AC XIII: 174). Kiirastulioppi, joka aiheutti mm. sielunmessuja - joita vietettiin pääasiassa kuolleiden hyväksi - torjuttiin kaikkine lieveilmiöineen. "Kiirastulioppi kaikkine loistavine ja tuottoisine jumalanpalvelusmenoineen on tajuttava pelkäksi Perkeleen petokseksi. Se nimittäin on ristiriidassa myös pääopinkohdan kanssa, sen että sielujen apu on yksin Kristus, eivät ihmisten teot." (SA 2. opinkohta, 12).

      Luterilainen, prof. Franz Pieperin kirjoittama, kristillinen normaalidogmatiikka sanoo selkeästi: "Rooman kirkon oppi kiirastulesta ("purgatorium"), jossa uskovien sielujen muka on vielä pakko kärsiä jäljellä olevat ajalliset rangaistukset, on silkkaa mielikuvitusta (Joh. 5:24; 3:18, 36). Luther sanoo: 'Varsinkin kiirastuli on pelkkää valhetta; se näet perustuu pelkästään jumalattomuuteen ja epäuskoon. He kieltävät opin, että usko tekee vanhurskaaksi, ja pitävät autuuden syynä synnistä suoritettavaa hyvitystä.'" (Pieper s.588).

      Työntämällä Kristuksen suorittaman sijaishyvityksen syrjään ja ottamalla omat epätäydelliset ja epävarmat hyvitysteot tilalle, joudutaan epävarmuuteen pelastuksesta. Silloin sitä on pakko ruveta paikkailemaan ja täydentelemään omilla keksinnöillä ja kuvitelluilla puhdistumisilla kuoleman jälkeen. Tuloksena on paitsi epävarmuutta ja hengellistä piinaa, myös suoranainen Kristuksen sovitustyön ja syntienanteeksiantamuksen hylkääminen ja epäusko, jossa ei oteta Jumalan pyhyyttä eikä hänen Kristuksen sovitustyössä ilmenevää rakkauttaan todesta.

      • Miriam

        ... keino pelotella kansaa, kuten niin moni muukin asia kristinuskossa. Onneksi nykyään on enemmän tietoa.


      • Normaali
        Miriam kirjoitti:

        ... keino pelotella kansaa, kuten niin moni muukin asia kristinuskossa. Onneksi nykyään on enemmän tietoa.

        Nykyään on enemmän tutkittua tieteellistä tietoa monesta asiasta kuin... sanotaan nyt vaikka 1000 vuotta sitten. Mutta kuoleman jälkeisen elämän olemassaolosta tai olemattomuudesta saatika kiirastulen todellisuudesta tai olemattomuudesta ei tiede tänäänkään pysty sanomaan juuta eikä jaata. Kuoleman jälkeistä elämää koskevat näkemykset ovat nykyään ihan yhtä paljon uskon varassa kuin ne ovat aina olleet.


      • Vastausta vaille

        Hei.

        Paljon kiitoksia vaivannäöstä.
        Luin sen ja otin vielä kopion, että voin sitä tutkia.

        Minä en ajattle luterilaisesti, enkä katolisesti, haen vain puhdasta Raamatun opetusta.
        Suon mielelläni vastapuolen olevan oikeassa ja iloitsen kaikista pelastuvista uudessa maassa jos itse sinne pääsen.
        On siksi oltava aina vilpitön lähimmäisrakkaudessa.
        Hyvä näin.
        En ole hyökkäämässä.

        Minä tutkitsisin jakeita näin:
        1 Pt 1:7 vastaa itse itselleen, jok atahtoo sanoa jos jaetta lukee, että Kulta koetellaan tulessa
        JO TÄSSÄ AJASSA, koska jae puhuu koettelemuksista jonka ymmärrän olevan uskon koetuksia ja tietenkin tässä ajassa.
        Uskoamme ei koetella enää ajasta poistuttuamme.
        Koetellusta uskosta koituu Jeesuksen ilmestyessä
        kunniaa yms. ja tämä todistaa myös että kysymys on koetuksista tässä ajassa jota tuo tuli kuvaa.


        Paavali puhuu tässä rakentamisesta.
        Uskovilla pelastuvillakin on sellaista mikä ei kerran kestä. Monillahan uskon elämän opin tidot ovat vielä puutteellisia, ja rakennus voi palaa, hän kärsii vahingon rakennuksensa palamisesta kun erehtyi, mutta jos hänen uskonsa perustuu Jeesukseen Kristukseen, hän voi pelastua vaikka hänellä oli joissakin asioissa (uskon rakennus)
        puutteita, mutta ne eivät olleet vakavuudeltaan kadotukseen vieviä.

        Minusta jakeissa on näistä asioista kysymys, eikä
        kiirastulelle löydy Raamatullisia perusteita minun mielestäni.

        Raamattu puhuu tulesta helvetin tulijärvenä jossa synnistä kääntymättömät kärsivät lopullisen rangaistuksen ja kuolevat pois maailmankaikkeudesta lopullisesti ilman uutta ylösnousemusotoivoa.

        Minä olen rehellinen vain Raamatulle, en tunnustuskirjoille.
        Minun mielestäni myös kiirastuli oppi on lähtöisin siitä ajatuksesta että ihminen saisi tehdä syntiä. Tällä myytiin lisää synnitekomahdollisuutta aneiden muodossa eli rahasta synnit anteeksi ihmisen antamana.

        Vain Jeesus Kristus voi antaa synnit anteeksi. Ei kukaan ihminen. Näin Raamatun mukaan.
        Ihminen voi toimia johdattamassa Jeesuksen luo.
        Ei muuta.

        Synti on Raamaun mukaan Jumalan lain rikkomista ja synnin palkka on kuolema Paavalin mukaan.
        Raamattu opettaa myös etä Jeesuksella on palkka mukanaan tullessaan.
        Nämä näin äkkimuistista.

        Armonaika ei jatku enää kuoleman jälkeen Raamatun mukaan.
        Itseasiassa se päättyy hiukka ennen maailmanhistorian päättymistä.

        Oppi kiirastulesta ei ole Raamatun opetus.
        En voi vilpittömänä kuin tulla tähän tulokseen.

        Ystävällisesti Jumalan siunausta
        ja Jeesuksen lähettämän Hengen johdatusta
        eteenpäin


      • Juuri vastasin
        Miriam kirjoitti:

        ... keino pelotella kansaa, kuten niin moni muukin asia kristinuskossa. Onneksi nykyään on enemmän tietoa.

        HEI

        Vain Raamatun tieto on luotettava.
        Katso sitä edellistä vastaustani.

        Terveisin


      • Vastausta vaille
        Normaali kirjoitti:

        Nykyään on enemmän tutkittua tieteellistä tietoa monesta asiasta kuin... sanotaan nyt vaikka 1000 vuotta sitten. Mutta kuoleman jälkeisen elämän olemassaolosta tai olemattomuudesta saatika kiirastulen todellisuudesta tai olemattomuudesta ei tiede tänäänkään pysty sanomaan juuta eikä jaata. Kuoleman jälkeistä elämää koskevat näkemykset ovat nykyään ihan yhtä paljon uskon varassa kuin ne ovat aina olleet.

        HEI

        Vastasin toisaalle.
        Kts. "Kiitos vastauksesta" "Vastausta vailla"


      • LLL
        Vastausta vaille kirjoitti:

        Hei.

        Paljon kiitoksia vaivannäöstä.
        Luin sen ja otin vielä kopion, että voin sitä tutkia.

        Minä en ajattle luterilaisesti, enkä katolisesti, haen vain puhdasta Raamatun opetusta.
        Suon mielelläni vastapuolen olevan oikeassa ja iloitsen kaikista pelastuvista uudessa maassa jos itse sinne pääsen.
        On siksi oltava aina vilpitön lähimmäisrakkaudessa.
        Hyvä näin.
        En ole hyökkäämässä.

        Minä tutkitsisin jakeita näin:
        1 Pt 1:7 vastaa itse itselleen, jok atahtoo sanoa jos jaetta lukee, että Kulta koetellaan tulessa
        JO TÄSSÄ AJASSA, koska jae puhuu koettelemuksista jonka ymmärrän olevan uskon koetuksia ja tietenkin tässä ajassa.
        Uskoamme ei koetella enää ajasta poistuttuamme.
        Koetellusta uskosta koituu Jeesuksen ilmestyessä
        kunniaa yms. ja tämä todistaa myös että kysymys on koetuksista tässä ajassa jota tuo tuli kuvaa.


        Paavali puhuu tässä rakentamisesta.
        Uskovilla pelastuvillakin on sellaista mikä ei kerran kestä. Monillahan uskon elämän opin tidot ovat vielä puutteellisia, ja rakennus voi palaa, hän kärsii vahingon rakennuksensa palamisesta kun erehtyi, mutta jos hänen uskonsa perustuu Jeesukseen Kristukseen, hän voi pelastua vaikka hänellä oli joissakin asioissa (uskon rakennus)
        puutteita, mutta ne eivät olleet vakavuudeltaan kadotukseen vieviä.

        Minusta jakeissa on näistä asioista kysymys, eikä
        kiirastulelle löydy Raamatullisia perusteita minun mielestäni.

        Raamattu puhuu tulesta helvetin tulijärvenä jossa synnistä kääntymättömät kärsivät lopullisen rangaistuksen ja kuolevat pois maailmankaikkeudesta lopullisesti ilman uutta ylösnousemusotoivoa.

        Minä olen rehellinen vain Raamatulle, en tunnustuskirjoille.
        Minun mielestäni myös kiirastuli oppi on lähtöisin siitä ajatuksesta että ihminen saisi tehdä syntiä. Tällä myytiin lisää synnitekomahdollisuutta aneiden muodossa eli rahasta synnit anteeksi ihmisen antamana.

        Vain Jeesus Kristus voi antaa synnit anteeksi. Ei kukaan ihminen. Näin Raamatun mukaan.
        Ihminen voi toimia johdattamassa Jeesuksen luo.
        Ei muuta.

        Synti on Raamaun mukaan Jumalan lain rikkomista ja synnin palkka on kuolema Paavalin mukaan.
        Raamattu opettaa myös etä Jeesuksella on palkka mukanaan tullessaan.
        Nämä näin äkkimuistista.

        Armonaika ei jatku enää kuoleman jälkeen Raamatun mukaan.
        Itseasiassa se päättyy hiukka ennen maailmanhistorian päättymistä.

        Oppi kiirastulesta ei ole Raamatun opetus.
        En voi vilpittömänä kuin tulla tähän tulokseen.

        Ystävällisesti Jumalan siunausta
        ja Jeesuksen lähettämän Hengen johdatusta
        eteenpäin

        "Minä olen rehellinen vain Raamatulle, en tunnustuskirjoille."

        Mistä tiedät, että oma tulkintasi Raamatusta
        on oikea? Kenties rukoilet Pyhältä Hengeltä
        apua. Niinkuin tekevät monet muutkin kristityt
        (katoliset,ortodoksit,protestantit). Miksi
        sitten on niin monta erillaista "oikeaa"
        tulkintaa?

        Raamattua ei ole tarkoitettu itse tulkittavaksi.
        Sen kieltää itse Raamattukin.
        Sitä tulee lukea ja tutkia, mutta Kirkon
        tehtävä on opettaa mikä on Jumalan tahto.
        Jeesushan sanoi, että "kirkko on totuuden pylväs
        ja perustus" ja että Hän lähettäisi Pyhän Hengen,
        joka muistuttaisi ja opettaisi kaiken totuuden.

        Siis tulee kysyä mikä on se kirkko joka ulottuu
        apostoleihin asti. Ainoastaan Katolisella ja Ortodoksisella Kirkolla on apostolinen suksessio
        eli kaikki piispat voidaan jäljittää apostoleihin asti. Siksi katolisilla ja ortodokseilla on lähes
        täysin sama oppi.

        Kannattaa lukea alkukirkon tekstejä ja katsoa
        miten he ovat tulkinneet Raamatun tekstejä.
        Siltä kyllä löytyy kiirastulikin. (esim.
        Acts of Paul and Thecla, Epitaph of Abercius,
        The Martyrdom of Perpetua and Felicity,
        Tertullian, Cyprian of Carthage)

        Juutalaisetkin rukoilevat kuolleiden puolesta.
        Samoin Ortodoksit. He uskovat myös kuoleman jälkeiseen puhdistumiseen.




        "Minun mielestäni myös kiirastuli oppi on lähtöisin siitä ajatuksesta että ihminen saisi tehdä syntiä."

        Se on juuri päin vastoin. Jos ei ole kiirastulta
        niin silloihan pääsee pälkähästä ilman minkäänlaista vastuuta jos tekee syntiä.
        Tekee synnin, pyytää anteeksi ja se on siinä.
        Miten tämä kasvattaa ihmistä?

        Raamatussa sanotaan, että kaikesta synnistä joutuu
        maksamaan. Vaikka Jumala antoi anteeksi Daavidille
        niin otti Hän häneltä pojan pois. Jota Herra rankaisee sitä Hän rakastaa.

        Kiirastuleen joutuu siis jos on saanut synnit anteeksi, mutta on vielä jotain "korvattavaa".
        Kiirastulesta kaikki menee Taivaaseen ja sinne
        voi päästä myös suoraan ilman kiirastulta.





        "Tällä myytiin lisää synnitekomahdollisuutta aneiden muodossa eli rahasta synnit anteeksi ihmisen antamana."

        Aneilla EI saa syntejä anteeksi.
        Se ei ole koskaan ollut Kirkon oppi.
        Aneilla voi lyhentää aikaa kiirastulessa.


      • Aidan takana olevalle tiedoksi, että ei Kristuksen sovitustyötä heitetä syrjään eikä kiirastulioppi johda epävarmuuteen pelastuksesta! Ei sinne päinkään, vaan kiirastuleenhan pääsee (huom. pääsee) vain ne, jotka pelastuvat. He pääsevät sinne ainoastaan ja vain Kristuksen sovitustyön perusteella. Ei omien hyvien tekojensa vuoksi. Pelastusta ei ansaitse kukaan, mutta Raamatussa Jeesus ja apostolit kehottavat tekemään hyvää.

        Totta on sekin, että usko tekee vanhurskaaksi. Kuitenkin aina, kun kuulen tai luen tuon lauseen, mieleeni nousee väkisinkin, että "Kristus on se, joka vanhurskauttaa". Ei omat tekomme tai "uskomme". Uskostakin voidaan tehdä hirvittävä vaatimus, jos tajuat, mitä ajan takaa... Jos Luther ei uskonut kiirastuleen, se ei tee sitä olotilaa/paikkaa mitättömäksi.

        Jos kiirastulta ei ole, niin miksi Raamattu sanoo, että "jokainen saa sen mukaan, kuin lihassa ollessaan on tehnyt". Tarkoittaa hyvien ja pahojen tekojemme seurauksia. Oikeudenmukaisuus toteutuu.


      • Toppo
        Vastausta vaille kirjoitti:

        Hei.

        Paljon kiitoksia vaivannäöstä.
        Luin sen ja otin vielä kopion, että voin sitä tutkia.

        Minä en ajattle luterilaisesti, enkä katolisesti, haen vain puhdasta Raamatun opetusta.
        Suon mielelläni vastapuolen olevan oikeassa ja iloitsen kaikista pelastuvista uudessa maassa jos itse sinne pääsen.
        On siksi oltava aina vilpitön lähimmäisrakkaudessa.
        Hyvä näin.
        En ole hyökkäämässä.

        Minä tutkitsisin jakeita näin:
        1 Pt 1:7 vastaa itse itselleen, jok atahtoo sanoa jos jaetta lukee, että Kulta koetellaan tulessa
        JO TÄSSÄ AJASSA, koska jae puhuu koettelemuksista jonka ymmärrän olevan uskon koetuksia ja tietenkin tässä ajassa.
        Uskoamme ei koetella enää ajasta poistuttuamme.
        Koetellusta uskosta koituu Jeesuksen ilmestyessä
        kunniaa yms. ja tämä todistaa myös että kysymys on koetuksista tässä ajassa jota tuo tuli kuvaa.


        Paavali puhuu tässä rakentamisesta.
        Uskovilla pelastuvillakin on sellaista mikä ei kerran kestä. Monillahan uskon elämän opin tidot ovat vielä puutteellisia, ja rakennus voi palaa, hän kärsii vahingon rakennuksensa palamisesta kun erehtyi, mutta jos hänen uskonsa perustuu Jeesukseen Kristukseen, hän voi pelastua vaikka hänellä oli joissakin asioissa (uskon rakennus)
        puutteita, mutta ne eivät olleet vakavuudeltaan kadotukseen vieviä.

        Minusta jakeissa on näistä asioista kysymys, eikä
        kiirastulelle löydy Raamatullisia perusteita minun mielestäni.

        Raamattu puhuu tulesta helvetin tulijärvenä jossa synnistä kääntymättömät kärsivät lopullisen rangaistuksen ja kuolevat pois maailmankaikkeudesta lopullisesti ilman uutta ylösnousemusotoivoa.

        Minä olen rehellinen vain Raamatulle, en tunnustuskirjoille.
        Minun mielestäni myös kiirastuli oppi on lähtöisin siitä ajatuksesta että ihminen saisi tehdä syntiä. Tällä myytiin lisää synnitekomahdollisuutta aneiden muodossa eli rahasta synnit anteeksi ihmisen antamana.

        Vain Jeesus Kristus voi antaa synnit anteeksi. Ei kukaan ihminen. Näin Raamatun mukaan.
        Ihminen voi toimia johdattamassa Jeesuksen luo.
        Ei muuta.

        Synti on Raamaun mukaan Jumalan lain rikkomista ja synnin palkka on kuolema Paavalin mukaan.
        Raamattu opettaa myös etä Jeesuksella on palkka mukanaan tullessaan.
        Nämä näin äkkimuistista.

        Armonaika ei jatku enää kuoleman jälkeen Raamatun mukaan.
        Itseasiassa se päättyy hiukka ennen maailmanhistorian päättymistä.

        Oppi kiirastulesta ei ole Raamatun opetus.
        En voi vilpittömänä kuin tulla tähän tulokseen.

        Ystävällisesti Jumalan siunausta
        ja Jeesuksen lähettämän Hengen johdatusta
        eteenpäin

        nämäkin hölmöilyt lopetetaan välittömästi kun meikäpoika Toppo on kohta paavi! Sitten loppuu älyttömyydet ja kansan huijaaminen!


      • Aidan takaa
        Pallandes kirjoitti:

        Aidan takana olevalle tiedoksi, että ei Kristuksen sovitustyötä heitetä syrjään eikä kiirastulioppi johda epävarmuuteen pelastuksesta! Ei sinne päinkään, vaan kiirastuleenhan pääsee (huom. pääsee) vain ne, jotka pelastuvat. He pääsevät sinne ainoastaan ja vain Kristuksen sovitustyön perusteella. Ei omien hyvien tekojensa vuoksi. Pelastusta ei ansaitse kukaan, mutta Raamatussa Jeesus ja apostolit kehottavat tekemään hyvää.

        Totta on sekin, että usko tekee vanhurskaaksi. Kuitenkin aina, kun kuulen tai luen tuon lauseen, mieleeni nousee väkisinkin, että "Kristus on se, joka vanhurskauttaa". Ei omat tekomme tai "uskomme". Uskostakin voidaan tehdä hirvittävä vaatimus, jos tajuat, mitä ajan takaa... Jos Luther ei uskonut kiirastuleen, se ei tee sitä olotilaa/paikkaa mitättömäksi.

        Jos kiirastulta ei ole, niin miksi Raamattu sanoo, että "jokainen saa sen mukaan, kuin lihassa ollessaan on tehnyt". Tarkoittaa hyvien ja pahojen tekojemme seurauksia. Oikeudenmukaisuus toteutuu.

        Usko on luottamusta Jumalan lupauksiin ja hänen pelastavaan voimaansa (1. Moos. 15:6, 2. Aik. 20:20, Joh. 3:16, Room. 3:22) sekä luottamusta Jeesukseen (Matt. 9:29). Usko on Jumalan lahja, jonka hän itse vaikuttaa (Ef. 2:8).Uskossa ihminen vastaanottaa Jumalan armon ja vanhurskauden (Room. 5:1).

        Apostolit julistivat pelastusta Kristuksessa kehottaen: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut.” (Ap. t. 16:31.) Usko Kristukseen ei kuitenkaan ole ihmisen oman päättelyn synnytettävissä, vaan sen saa aikaan Jumalan sana: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” (Room. 10:17.) Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Pyhä Henki vaikuttaa uskon evankeliumin julistuksen sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien välityksellä (Augsburgin tunnustus V).

        Luterilaisille tärkeä sola fide -periaate (yksin uskosta) merkitsee, että ihminen ei pelastu minkäänlaisten omien tekojensa tai ansioidensa perusteella vaan yksin uskosta. Luterilaisten ja katolilaisten Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista (1999) lausuu:

        ”Me tunnustamme yhdessä: Yksin armosta, uskossa Kristuksen pelastavaan työhön eikä oman ansiomme perusteella Jumala hyväksyy meidät ja me saamme Pyhän Hengen, joka uudistaa sydämemme ja varustaa ja kutsuu meidät hyviin tekoihin.” (15) ”Tunnustamme yhdessä, että syntinen vanhurskautetaan, kun hän uskoo Jumalan pelastustekoon Kristuksessa.” (25)

        Luterilaisessa teologiassa on uskon kuvattu koostuvan kolmesta tekijästä: se on Jumalan tahdon ja hänen pelastustekojensa tietämistä (notitia), niihin myöntymistä (assensus) sekä niihin luottamista ja siten omaksi saamista (fiducia).

        Usko on toisaalta yksityisen ihmisen uskoa ja toisaalta yhteistä uskoa. Tämän takia kristillinen usko on luonteeltaan apostolista ja katolista eli se on ollut ennen meitä ja välitetty meille samanlaisena, kuin sitä jo apostolit opettivat. Se on myös universaalia ja yleistä, koko maailmaa varten annettua uskoa.


      • Mörri
        Aidan takaa kirjoitti:

        Usko on luottamusta Jumalan lupauksiin ja hänen pelastavaan voimaansa (1. Moos. 15:6, 2. Aik. 20:20, Joh. 3:16, Room. 3:22) sekä luottamusta Jeesukseen (Matt. 9:29). Usko on Jumalan lahja, jonka hän itse vaikuttaa (Ef. 2:8).Uskossa ihminen vastaanottaa Jumalan armon ja vanhurskauden (Room. 5:1).

        Apostolit julistivat pelastusta Kristuksessa kehottaen: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut.” (Ap. t. 16:31.) Usko Kristukseen ei kuitenkaan ole ihmisen oman päättelyn synnytettävissä, vaan sen saa aikaan Jumalan sana: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” (Room. 10:17.) Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Pyhä Henki vaikuttaa uskon evankeliumin julistuksen sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien välityksellä (Augsburgin tunnustus V).

        Luterilaisille tärkeä sola fide -periaate (yksin uskosta) merkitsee, että ihminen ei pelastu minkäänlaisten omien tekojensa tai ansioidensa perusteella vaan yksin uskosta. Luterilaisten ja katolilaisten Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista (1999) lausuu:

        ”Me tunnustamme yhdessä: Yksin armosta, uskossa Kristuksen pelastavaan työhön eikä oman ansiomme perusteella Jumala hyväksyy meidät ja me saamme Pyhän Hengen, joka uudistaa sydämemme ja varustaa ja kutsuu meidät hyviin tekoihin.” (15) ”Tunnustamme yhdessä, että syntinen vanhurskautetaan, kun hän uskoo Jumalan pelastustekoon Kristuksessa.” (25)

        Luterilaisessa teologiassa on uskon kuvattu koostuvan kolmesta tekijästä: se on Jumalan tahdon ja hänen pelastustekojensa tietämistä (notitia), niihin myöntymistä (assensus) sekä niihin luottamista ja siten omaksi saamista (fiducia).

        Usko on toisaalta yksityisen ihmisen uskoa ja toisaalta yhteistä uskoa. Tämän takia kristillinen usko on luonteeltaan apostolista ja katolista eli se on ollut ennen meitä ja välitetty meille samanlaisena, kuin sitä jo apostolit opettivat. Se on myös universaalia ja yleistä, koko maailmaa varten annettua uskoa.

        Eli sen verran, mitä kuolemanrajakokemuksista sekä Raamatusta, ml. apokryfit, on tiivistettävissä:

        - Jokainen pelastuu katumuksesta ja uskosta sekä ottamalla Kristuksen armon vastaan. Tämä on ns. sola fide -periaate.

        - Kiirastuli on niitä syntisiä vastaan, jotka eivät toisaalta ole syyllistyneet seitsemään kuolemansyntiin (ylpeys, piittaamattomuus, ahneus, kohtuuttomuus, kateus, irstaus ja viha) mutta jotka eivät myöskään ole tehneet tilejään selväksi Jumalan kanssa. Siellä he joutuvat kohtaamaan tekojensa seuraukset ja kärsimään niistä kunnes huutavat Jumalaa avukseen ja kohtaavat itsensä ja Luojansa. Kuolemanrajakokemusten kuvaukset vastaavat lähes prikulleen Gregorius Suuren kuvausta tästä paikasta.

        - Ne syntiset, jotka a) selkeästi irtisanoutuvat Jumalasta ja/tai b) ovat syyllistyneet kuolemansynteihin eivätkä ole tehneet niistä tiliä, ovat sitten aivan itse valinneet loppusijoituspaikakseen Helvetin. Se on paikka, jonka jokainen valmistaa itselleen, ja siellä kaikki ne kauhut ja fobiat, joita ihminen on maan päällä pelännyt pahimmin, toteutuvat. Se on myös paikka, jossa ollaan totaalisen yksin ja jossa ollaan totaalisen erossa Jumalasta. Kuolemanrajakokemusten mukaan "helvetti" vastaa paljon enemmän mielikuvaa sanasta "kadotus" kuin tavanomainen mielikuva tulijärvestä, jossa demonit tökkivät branstakoilla syntisiä.

        - Ainoa synti, jota ei saa anteeksi, on P. Hengen pilkka. Siihen voi syyllistyä vain sellainen, joka on saanut, päässyt tai joutunut kohtaamaan Jumalan kaikkeudessaan ja päässyt yhteyteen Luojan kanssa.


      • Aidan takaa
        Mörri kirjoitti:

        Eli sen verran, mitä kuolemanrajakokemuksista sekä Raamatusta, ml. apokryfit, on tiivistettävissä:

        - Jokainen pelastuu katumuksesta ja uskosta sekä ottamalla Kristuksen armon vastaan. Tämä on ns. sola fide -periaate.

        - Kiirastuli on niitä syntisiä vastaan, jotka eivät toisaalta ole syyllistyneet seitsemään kuolemansyntiin (ylpeys, piittaamattomuus, ahneus, kohtuuttomuus, kateus, irstaus ja viha) mutta jotka eivät myöskään ole tehneet tilejään selväksi Jumalan kanssa. Siellä he joutuvat kohtaamaan tekojensa seuraukset ja kärsimään niistä kunnes huutavat Jumalaa avukseen ja kohtaavat itsensä ja Luojansa. Kuolemanrajakokemusten kuvaukset vastaavat lähes prikulleen Gregorius Suuren kuvausta tästä paikasta.

        - Ne syntiset, jotka a) selkeästi irtisanoutuvat Jumalasta ja/tai b) ovat syyllistyneet kuolemansynteihin eivätkä ole tehneet niistä tiliä, ovat sitten aivan itse valinneet loppusijoituspaikakseen Helvetin. Se on paikka, jonka jokainen valmistaa itselleen, ja siellä kaikki ne kauhut ja fobiat, joita ihminen on maan päällä pelännyt pahimmin, toteutuvat. Se on myös paikka, jossa ollaan totaalisen yksin ja jossa ollaan totaalisen erossa Jumalasta. Kuolemanrajakokemusten mukaan "helvetti" vastaa paljon enemmän mielikuvaa sanasta "kadotus" kuin tavanomainen mielikuva tulijärvestä, jossa demonit tökkivät branstakoilla syntisiä.

        - Ainoa synti, jota ei saa anteeksi, on P. Hengen pilkka. Siihen voi syyllistyä vain sellainen, joka on saanut, päässyt tai joutunut kohtaamaan Jumalan kaikkeudessaan ja päässyt yhteyteen Luojan kanssa.

        Synti erottaa ihmisen elämän lähteestä, Jumalasta (Katekismus, 15). Jumalan luomisessaan ilmaisema tahto on, että ihminen eläisi siinä rakkaudessa, jota Hän itse osoittaa. Jumalan hyvää tahtoa ilmaisevat 10 käskyä sekä Kristuksen opetukset ja esimerkki. Niiden hylkääminen ja rikkominen niitä vastaan tuhoaa ihmisen oman elämän ja särkee hänen suhteensa niin Jumalaan kuin lähimmäiseen ja koko luomakuntaan. Rakkaus vääristyy itserakkaudeksi.
        Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.
        Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.
        Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos.
        Synnistä ei voi irtautua omin voimin, vaan vain Pyhän Hengen vaikutuksesta armonvälineiden kautta. Jeesus Kristus on elämällään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan kukistanut synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan. Usko Kristukseen siirtää ihmisen Saatanan kahleista Jumalan valtakunnan vapauteen. (Katekismus, 15.)


      • Mörri
        Aidan takaa kirjoitti:

        Synti erottaa ihmisen elämän lähteestä, Jumalasta (Katekismus, 15). Jumalan luomisessaan ilmaisema tahto on, että ihminen eläisi siinä rakkaudessa, jota Hän itse osoittaa. Jumalan hyvää tahtoa ilmaisevat 10 käskyä sekä Kristuksen opetukset ja esimerkki. Niiden hylkääminen ja rikkominen niitä vastaan tuhoaa ihmisen oman elämän ja särkee hänen suhteensa niin Jumalaan kuin lähimmäiseen ja koko luomakuntaan. Rakkaus vääristyy itserakkaudeksi.
        Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.
        Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.
        Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos.
        Synnistä ei voi irtautua omin voimin, vaan vain Pyhän Hengen vaikutuksesta armonvälineiden kautta. Jeesus Kristus on elämällään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan kukistanut synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan. Usko Kristukseen siirtää ihmisen Saatanan kahleista Jumalan valtakunnan vapauteen. (Katekismus, 15.)

        Perisynti ei ole synti sellaisenaan, vaan meihin sisäänrakennettu taipumus tehdä syntiä. Biologit kutsuvat sitä evoluutiopaineeksi. Teemme vääryyttä, jotta ylipäänsä selviäisimme hengissä olemassaolon taistelussa. Mutta eläimistä meidät erottaa se, että tiedämme kuitenkin tekevämme väärin.

        Perisynti on luterilaisessa ja kalvinistisessa kontekstissa sisäisesti ristiriitainen käsite. Synti on sieluun liittyvä käsite, kun taas protestantit käsittävän perisynnin periytyvän vanhemmilta lapsille. Kuitenkin ihminen saa ruumiinsa vanhemmiltaan, mutta ei sieluaan. Näinollen synnin pitäisi olla ruumiiseen liittyvä asia, jotta se periytyisi vanhemmilta lapsille. Tai sitten meidän pitäisi saada sielumme vanhemmiltamme eikä Jumalalta. Ei voi olla siksi syntiä, joka periytyisi lapsille vanhemmilta ja ei voi olla syntiä, joka DNA:han koodattuna juontaisi itsensä siihen ensimmäiseen ihmispariin miljoonia vuosia sitten Afrikkaan. Taipumus voi sensijaan olla.

        Kuolemanrajakokemusten mukaan katolinen näkemys perisynnistä biologisena taipumuksena tehdä vääryyttä on oikeampi kuin protestanttinen näkemys perisynnistä ihmiseen koodattuna synnynnäisenä pahuutena, joka tuomitsee jokaisen lähtökohtaisesti kadotukseen.


      • Anonyymi
        Vastausta vaille kirjoitti:

        Hei.

        Paljon kiitoksia vaivannäöstä.
        Luin sen ja otin vielä kopion, että voin sitä tutkia.

        Minä en ajattle luterilaisesti, enkä katolisesti, haen vain puhdasta Raamatun opetusta.
        Suon mielelläni vastapuolen olevan oikeassa ja iloitsen kaikista pelastuvista uudessa maassa jos itse sinne pääsen.
        On siksi oltava aina vilpitön lähimmäisrakkaudessa.
        Hyvä näin.
        En ole hyökkäämässä.

        Minä tutkitsisin jakeita näin:
        1 Pt 1:7 vastaa itse itselleen, jok atahtoo sanoa jos jaetta lukee, että Kulta koetellaan tulessa
        JO TÄSSÄ AJASSA, koska jae puhuu koettelemuksista jonka ymmärrän olevan uskon koetuksia ja tietenkin tässä ajassa.
        Uskoamme ei koetella enää ajasta poistuttuamme.
        Koetellusta uskosta koituu Jeesuksen ilmestyessä
        kunniaa yms. ja tämä todistaa myös että kysymys on koetuksista tässä ajassa jota tuo tuli kuvaa.


        Paavali puhuu tässä rakentamisesta.
        Uskovilla pelastuvillakin on sellaista mikä ei kerran kestä. Monillahan uskon elämän opin tidot ovat vielä puutteellisia, ja rakennus voi palaa, hän kärsii vahingon rakennuksensa palamisesta kun erehtyi, mutta jos hänen uskonsa perustuu Jeesukseen Kristukseen, hän voi pelastua vaikka hänellä oli joissakin asioissa (uskon rakennus)
        puutteita, mutta ne eivät olleet vakavuudeltaan kadotukseen vieviä.

        Minusta jakeissa on näistä asioista kysymys, eikä
        kiirastulelle löydy Raamatullisia perusteita minun mielestäni.

        Raamattu puhuu tulesta helvetin tulijärvenä jossa synnistä kääntymättömät kärsivät lopullisen rangaistuksen ja kuolevat pois maailmankaikkeudesta lopullisesti ilman uutta ylösnousemusotoivoa.

        Minä olen rehellinen vain Raamatulle, en tunnustuskirjoille.
        Minun mielestäni myös kiirastuli oppi on lähtöisin siitä ajatuksesta että ihminen saisi tehdä syntiä. Tällä myytiin lisää synnitekomahdollisuutta aneiden muodossa eli rahasta synnit anteeksi ihmisen antamana.

        Vain Jeesus Kristus voi antaa synnit anteeksi. Ei kukaan ihminen. Näin Raamatun mukaan.
        Ihminen voi toimia johdattamassa Jeesuksen luo.
        Ei muuta.

        Synti on Raamaun mukaan Jumalan lain rikkomista ja synnin palkka on kuolema Paavalin mukaan.
        Raamattu opettaa myös etä Jeesuksella on palkka mukanaan tullessaan.
        Nämä näin äkkimuistista.

        Armonaika ei jatku enää kuoleman jälkeen Raamatun mukaan.
        Itseasiassa se päättyy hiukka ennen maailmanhistorian päättymistä.

        Oppi kiirastulesta ei ole Raamatun opetus.
        En voi vilpittömänä kuin tulla tähän tulokseen.

        Ystävällisesti Jumalan siunausta
        ja Jeesuksen lähettämän Hengen johdatusta
        eteenpäin

        Amen, puhuit oikein


    • Mörri

      Kuolemanrajakokemusten mukaan kiirastuli (purgatorium) on olemassa. Se on paikka, johon ihminen, johon ihminen, joka ei ole tehnyt tilejään selväksi Jumalan kanssa, joutuu ja jossa hän joutuu kohtaamaan itsensä ja itsekkyytensä seuraukset, ja jossa hän joutuu olemaan kunnes hän huutaa Jumalaa avukseen ja tekee tilit selväksi.

      Kuolemanrajakokemusten kuvaukset vastaavat lähes prikulleen sitä kuvausta, minkä Gregorius Suuri antoi kiirastulesta.

      • tyttö

        Enpä tiedä tuosta kiirastuliopista. En tiedä sen historiasta tai siitä, mistä saakka kirkko on näin opettanut, ja opettivatko apostolit kiirastulesta mitään. Pitää kysyä seuraavalla kerralla info-kurssilla, kun asiaa käsitellään. Se tosin tuli mieleen, että Katolisten oppi siitä, että ihmiset saattavat tehdä parannuksen ja kääntymyksen myös kuoleman jälkeen, on lohdullinen. On ihanaa uskoa, että vaikka rakkaani kuolisi tästä maailmasta ilman uskoa, niin Jumala voi vielä ratkaista asiat toisin ja herättää heissä uskon ja katumuksen.


      • Vastausta vaille

        HEI

        Vastasin: "Kiitos vastauksesta" "Vastausta vailla"


      • Vastausta vailla
        tyttö kirjoitti:

        Enpä tiedä tuosta kiirastuliopista. En tiedä sen historiasta tai siitä, mistä saakka kirkko on näin opettanut, ja opettivatko apostolit kiirastulesta mitään. Pitää kysyä seuraavalla kerralla info-kurssilla, kun asiaa käsitellään. Se tosin tuli mieleen, että Katolisten oppi siitä, että ihmiset saattavat tehdä parannuksen ja kääntymyksen myös kuoleman jälkeen, on lohdullinen. On ihanaa uskoa, että vaikka rakkaani kuolisi tästä maailmasta ilman uskoa, niin Jumala voi vielä ratkaista asiat toisin ja herättää heissä uskon ja katumuksen.

        HEI

        Kauniita sanoja.
        Etsi kuitenkin Raamatun totuutta.

        Vastasin : "Kiitos vastauksesta" "vastausta vailla"


      • Filbert
        tyttö kirjoitti:

        Enpä tiedä tuosta kiirastuliopista. En tiedä sen historiasta tai siitä, mistä saakka kirkko on näin opettanut, ja opettivatko apostolit kiirastulesta mitään. Pitää kysyä seuraavalla kerralla info-kurssilla, kun asiaa käsitellään. Se tosin tuli mieleen, että Katolisten oppi siitä, että ihmiset saattavat tehdä parannuksen ja kääntymyksen myös kuoleman jälkeen, on lohdullinen. On ihanaa uskoa, että vaikka rakkaani kuolisi tästä maailmasta ilman uskoa, niin Jumala voi vielä ratkaista asiat toisin ja herättää heissä uskon ja katumuksen.

        kysy siis infokurssilla. Vähän pohjia saat tästä, aiheesta on olemassa kiinnostavasti kirjoitettu teos, josta olen tänne aiemmin poiminut hajatietoa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000101&posting=22000000005516010


      • Filbert

      • Vastannut

      • Toppo

        et kai sä nyt oikeasti tommosiin satuiluihin usko???


      • Mörri
        Toppo kirjoitti:

        et kai sä nyt oikeasti tommosiin satuiluihin usko???

        Yksi gramma kokemusta vastaa tonnia teoriaa.

        Ja tässä suhteessa pidän kuolemanrajakokemuksia kokemuksina. On lohdullista tietää, että vielä viimeisenkin rajan jälkeen se, joka huutaa Herraa avukseen, pelastuu.

        Tsekkaapa http://www.nderf.org


      • Toppo
        Mörri kirjoitti:

        Yksi gramma kokemusta vastaa tonnia teoriaa.

        Ja tässä suhteessa pidän kuolemanrajakokemuksia kokemuksina. On lohdullista tietää, että vielä viimeisenkin rajan jälkeen se, joka huutaa Herraa avukseen, pelastuu.

        Tsekkaapa http://www.nderf.org

        kuolemanrajakokemukset on ihan silkkaa neurologiaa, onhan niitä paljonkin tutkittu. neurologiaa eikä mitään jeesushommeleita, höpsö!


      • Mörri
        Toppo kirjoitti:

        kuolemanrajakokemukset on ihan silkkaa neurologiaa, onhan niitä paljonkin tutkittu. neurologiaa eikä mitään jeesushommeleita, höpsö!

        Niitä on todellakin tutkittu, mutta asiassa on selvinnyt, että ne eivät ole mitään neurologiaa. Ne nimittäin tapahtuvat vasta sen jälkeen, kun kaikki neurologinen toiminta aivoissa on lakannut ja EEG näyttää suoraa viivaa.

        Kyseessä siis eivät ole psykofysiologiset ilmiöt, kuten tähän saakka on epäilty, vaan niiden takana on monimutkaisempia juttuja. Mielenkiintoisimpia ovat ne tapaukset, joissa ihminen on ollut kuolleena useampia päiviä. Niissä ei ole enää mistään neurologiasta enää kyse.


      • minä
        Mörri kirjoitti:

        Niitä on todellakin tutkittu, mutta asiassa on selvinnyt, että ne eivät ole mitään neurologiaa. Ne nimittäin tapahtuvat vasta sen jälkeen, kun kaikki neurologinen toiminta aivoissa on lakannut ja EEG näyttää suoraa viivaa.

        Kyseessä siis eivät ole psykofysiologiset ilmiöt, kuten tähän saakka on epäilty, vaan niiden takana on monimutkaisempia juttuja. Mielenkiintoisimpia ovat ne tapaukset, joissa ihminen on ollut kuolleena useampia päiviä. Niissä ei ole enää mistään neurologiasta enää kyse.

        päässä tai aivoissa tapahtuu jotakin "kuolemanrajakokemuksia" sen jälkeen kun hän ollut kuolleena - istu ja pala - useampia päiviä ja tämä sitten raportoidaan julkisuuteen, siinä on aivan yksinkertaisesti kyse huijauksesta. Tai paremminkin huonosta yrityksestä tehdä tieteellinen huijaus. Sen perusteella, mitä laiskasti ole tuota liminaalikokemusten tutkimusta seurannut, käsitykseni mukaan vakavasti otettava tutkimus on edelleen noilla linjoilla, jotka Toppo viestissään esitti. Parapsykologiset instituutit ja Rajatiedon tutkimuslaitokset (joita epäilen Mörrin tietojen alkuperäksi) ovatkin sitten ihan eri juttu. Niiden "tutkimukset" eivät täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä. Toinen asia on se, että meillä on olemassa monia eri tapoja määritellä "kuollut" ja kuolemisen hetki - siis minkä elintoimintojen lakkaaminen on kussakin tapauksessa ratkaiseva kriteeri. Aivokuolema on yksi tapa määritellä kuolema, enkä osaa arvioida, missä mielessä "kuolleita" ovat olleet nämä Mörrin mainitsemat uusi-lasarukset, eli minkä määritelmän mukaan he ovat olleet vuorokausia kuolleita ja silti aivoissa vilisee niin maan mahdottomasti. Pelkään, että määritelmämme ja tiedekäsityksemme ei kerta kaikkiaan kohtaa.


    • Syntyperäinen

      Piispa Paul sanoi yhdessä tv-haastattelussa, ettei kiirastuli ole tulta. Hän käytti siitä mielenkiintoista termiä "pesula", joka hänestä kuvasi parhaiten sen luonnetta. Aneista hän ei muistaakseni sanonut tuolloin yhtään mitään...

      • Vastausta vailla

        Hei

        Kiitos vastauksestasi.

        Eräs nimimerkki vastasi hyvin kertoen täsmälleen
        kirkon kannan.
        Mukana oli pari Raamatunkohtaa koskien juuri tulta.
        "Pesulasta" siinä ehkä ajatuksen mukaan kyse on kuitenkin.

        En nyt tässä kirjoittele muuta kuin, että vastasin myöhemmin aloittamalla uuden keskustelun
        saamani perusteellisen vastauksen pohjalta.
        En muista sen kirjoittajan nimimerkiä, mutta löydät kyllä.
        Miespuolinen.

        Minä kirjoitin oman kantani uudella keskustelulla
        "Kiirastuleen vastaus"


      • 3nity

        Aneet onneksi eivät ole pakollisia tai välttämättömiä pelastuksen kannalta. Aneen saaminen vain lyhentää kiirastulessa vietettyä aikaa - ja mikäli siellä tahtoo olla pitkään niin ihmisellähän on siihen vapaa tahto ja kaikki oikeus.

        Aneista voi edelleen lukea suomeksi http://www.catholic.fi/usko/aneista.htm ja http://www.catholic.fi/usko/aneteot.htm . Kannattaa muuten tutkia joskos löytyy tuolta se pienellä präntätty juttu ostamisesta ja myymisestä, mutta älkää pidättäkö hengitystänne etsiessänne....


      • Toppo
        Vastausta vailla kirjoitti:

        Hei

        Kiitos vastauksestasi.

        Eräs nimimerkki vastasi hyvin kertoen täsmälleen
        kirkon kannan.
        Mukana oli pari Raamatunkohtaa koskien juuri tulta.
        "Pesulasta" siinä ehkä ajatuksen mukaan kyse on kuitenkin.

        En nyt tässä kirjoittele muuta kuin, että vastasin myöhemmin aloittamalla uuden keskustelun
        saamani perusteellisen vastauksen pohjalta.
        En muista sen kirjoittajan nimimerkiä, mutta löydät kyllä.
        Miespuolinen.

        Minä kirjoitin oman kantani uudella keskustelulla
        "Kiirastuleen vastaus"

        kyseinen asiallinen, tietävä miespuolinen vastaaja olen ollut minä, Toppo. Tai ehkä makkaramies, kun on nimessäkin jo mies. Toppo on aina asialinjalla kuin ennen vanhaan veikko vennamo.


      • Lukekaa Raamattua
        3nity kirjoitti:

        Aneet onneksi eivät ole pakollisia tai välttämättömiä pelastuksen kannalta. Aneen saaminen vain lyhentää kiirastulessa vietettyä aikaa - ja mikäli siellä tahtoo olla pitkään niin ihmisellähän on siihen vapaa tahto ja kaikki oikeus.

        Aneista voi edelleen lukea suomeksi http://www.catholic.fi/usko/aneista.htm ja http://www.catholic.fi/usko/aneteot.htm . Kannattaa muuten tutkia joskos löytyy tuolta se pienellä präntätty juttu ostamisesta ja myymisestä, mutta älkää pidättäkö hengitystänne etsiessänne....

        HEI

        Missä Raamatussa niin lukee että aneilla on vaikutusta ko. tavalla.
        Koko kiirastuli käsitettä ei löydy Raamatusta.

        Mieti mitä näillä rahoilla on ajan kuluessa tehty.
        Rakannettu komeita monumentteja. Olisiko se Jeesuksen luonteen mukaista?

        Kehoittaisin mieluimmin lukemaan Raamattua kuin kuuntelemaan piispojen puheita.


      • minä
        Lukekaa Raamattua kirjoitti:

        HEI

        Missä Raamatussa niin lukee että aneilla on vaikutusta ko. tavalla.
        Koko kiirastuli käsitettä ei löydy Raamatusta.

        Mieti mitä näillä rahoilla on ajan kuluessa tehty.
        Rakannettu komeita monumentteja. Olisiko se Jeesuksen luonteen mukaista?

        Kehoittaisin mieluimmin lukemaan Raamattua kuin kuuntelemaan piispojen puheita.

        mitä ponnekkaimmin.


      • 3nity
        Lukekaa Raamattua kirjoitti:

        HEI

        Missä Raamatussa niin lukee että aneilla on vaikutusta ko. tavalla.
        Koko kiirastuli käsitettä ei löydy Raamatusta.

        Mieti mitä näillä rahoilla on ajan kuluessa tehty.
        Rakannettu komeita monumentteja. Olisiko se Jeesuksen luonteen mukaista?

        Kehoittaisin mieluimmin lukemaan Raamattua kuin kuuntelemaan piispojen puheita.

        Monestikin käsitteet on "luotu" kuvaamaan jotain asiaa vasta myöhemmin. Esimerkiksi kukaan kristitty ei kiistä kolminaisuutta tai sitä että se putkahtaa Raamatusta esille. Sen sijaan itse sanaa "Kolminaisuus" ei edes löydy Raamatusta kuitenkaan.

        Ja vastakysymys: miten ane liittyy rahaan?

        Vastaukseksi pyydän edelleen lukemaan http://www.catholic.fi/usko/aneista.htm ja http://www.catholic.fi/usko/aneteot.htm .


      • humppaheikki
        3nity kirjoitti:

        Monestikin käsitteet on "luotu" kuvaamaan jotain asiaa vasta myöhemmin. Esimerkiksi kukaan kristitty ei kiistä kolminaisuutta tai sitä että se putkahtaa Raamatusta esille. Sen sijaan itse sanaa "Kolminaisuus" ei edes löydy Raamatusta kuitenkaan.

        Ja vastakysymys: miten ane liittyy rahaan?

        Vastaukseksi pyydän edelleen lukemaan http://www.catholic.fi/usko/aneista.htm ja http://www.catholic.fi/usko/aneteot.htm .

        Näinhän se on joo. Kolminaisuusoppia tai oppia Kristuksen kahdesta luonnosta (tai kiirastulioppia) ei ole Raamatussa, mutta mitäs siitä. Raamattua tulkitaan tietyssä kehyksessä ja tämä kehys on kirkon traditio. Sola scriptura on fuulaa siinä mielessä, että Lutherillakin oli oma tulkintakehys. Musliminen tulkinta on aikas paljon radikaalisti erilainen kuin kirkon. Siksipä parasta on perustaa kirkon traditioon eikä humppaheikkeihin.


    • totisesti

      johanneskastaja sanoi ,minä kastan teidät vedellä ,kutta joka minun jälkeeni tulee jonka kengän nauhoja en ole kelvollinen maahankumartuneena päästämään tarkoitti jeesusta ,kastaa teidät Pyhällähengellä ja tulella .kiirastuli polttaa jumalanlasten elämästä pois kaike arvottoman ,ja jäljelle jää kiirastulessa puhdistettu kulta armahdettu

      • jkljkljjklkjlkj

        Katolisen kirkon kiirastuli-oppi on pelkkää valhetta. Kiirastulesta ei ole mitään mainintaa Raamatussa.

        Kiirastulen tarkoitus on ollut pelotella uskovainen pois pelastavasta uskosta.

        Katolinen kirkko on myynyt rahaa vastaan myös aneita, joilla on saanut lyhennettyä tuomiota kiirastulessa. Kyseessä on hyvin törkeä huijaus.


      • Anonyymi
        jkljkljjklkjlkj kirjoitti:

        Katolisen kirkon kiirastuli-oppi on pelkkää valhetta. Kiirastulesta ei ole mitään mainintaa Raamatussa.

        Kiirastulen tarkoitus on ollut pelotella uskovainen pois pelastavasta uskosta.

        Katolinen kirkko on myynyt rahaa vastaan myös aneita, joilla on saanut lyhennettyä tuomiota kiirastulessa. Kyseessä on hyvin törkeä huijaus.

        Kiirastulen kehitti kirkkoisä Augustinus.
        Augustinus ei edes ollut kristitty, vaan kannatti manikealaisuutta ja halveksi kristinuskoa.
        Manikealaisuus oli voimakkaasti dualistinen uskonto, ja Augustinus otti siitä vaikutteita jotka toi kristinuskoon, kuten hyvän ja pahan välisen taistelun, helvetin ja kiirastulen.
        Augustinuksen jäljiltä kristinuskossa on myös kaksi vastakkaista valtiasta, on valon valtias ja pimeyden (helvetin) valtias, joka vielä VT:ssä oli pelkkä Jumalan palvelija ja neuvonantaja.


    • olijaonjaonoleva

      Vain jeesus Kristus voi antaa syntejä anteeksi, näin kirjoitit. Näin ei opeta Jeesuksen lukema hebrealainen raamattu eikä Mooseksen kirjat eikä kabbala vaan jokunen Jeesuksen sana jossa kerrotaan ensiksi että vain jumala voi antaa syntejä anteeksi. Jeesus on isältä Jumalalta saanut valtuudet antaa anteeksi syntejä mutta minä uskon että koska jeesus oli ja on jumalan poika, hän ei ole isä jumala vaan hänen poikansa, riippuu siitä kehen luotat; jumalaan vai Jeesukseen. Raamattu koostuu vanhasta ja uudesta testamentista. Se on kokonaisuus. Uusi testamentti tukee ja kirkastaa vanhaa testamenttia.

    • raamatunteksti

      Kiirastuli tarkoittaa helvetin tulta. Sitä hengellistä tulta josta raamattu puhuu. Lue myös raamatun selityksiä ja vanhan testamentin kertomuksia mikä on kiirastuli. Lue myös se kertooko raamattu tästä. Älä luota kirkkoon vaan Raamattuun äläkä lue kirkon tekstejä vaan Raamattua.

    • Anonyymi

      Pahantekijä ei joutunut kiirastuleen:

      Luuk 23:39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
      40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
      41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
      42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
      43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe