Onko kaikki pakko vain sietää..

Miumau2

Minulla on paljon ongelmia.

Päälimmäinen ongelma on aikuinen tyttäreni joka vain päätti että jää joulun jälkeen luokseni loisimaan kuukausiksi.
Ei siinä mitään mutta kun minulla on kaksi kouluikäistäkin lasta joiden koulunkäynti on nyt kärsinyt isosiskon valvomisen vuoksi. Lisäksi tämä 20 vuotias ei tee mitään kotitöitä vaan käyttäytyy kuin murrosikäinen.
Hänellä oli asunto läheisessä kaupungissa mutta tyttö vain jäi tänne ja vuokratkin jäivät maksamatta. Hän oli ohjannut myös asumistukensa omalle tililleen... Häätöhän siitä oli sitten tullut..

Nuorempien lasteni opettajat ovat olleet minuun yhteydessä ja lastensuojeluilmoituksia on tehty milloin mistäkin syystä. Siskon täällä loisiminen on aiheuttanut pahaa oloa koululaisille ja tämä on näkynyt ruokahaluttomuutena tai pesemättömyytenä. Esikoinen ei halua tästä kunnasta kämppää vaikka loisiikin luonani.
Hänellä on huostaanotettu tytär ja hän kiristää minua etten näe lasta jos vaadin häntä tekemään kotihommia maksuksi täällä olostansa.


Hän on myös esiintynyt kaiken aikaa fasebookissaan kuin hänellä olisi oikea elämä lapsensa kanssa.
Tuohon valheellisuuteen hän on kietonut myös äitini mukaan. Lisäksi hän aina alkaa ulvomaan yhteisessä watsapp ryhmässä kuinka kamala äiti olen ja paha ihminen. Äitini uskoo mielellään lapsenlapsensa versiota tapahtumista ja yhdessä he alkavat läksyttämään minua siinä ryhmässä porukalla.

Jos minulla olisi sisaruksia niin tilanne olisi helppo. minun ei tarvitsisi olla äitini kanssa tekemisissä kuin minimaalisen vähän.

Luonani voisi olla jos ei sotkisi, riehuisi tai aiheuttaisi häiriötä. Jotain täytyisi tehdä ylöspitonsa eteen. Olen eronnut nainen ja yksinhuoltaja. Ei minun rahani kaikkeen riitä.
Tämä on vain jäävuoren huippu mutta mulla alkaa mennä voimat..

5

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loinenmikäloinen

      Miksi loinentyttäresi ei muuta isoäitinsä luokse?
      Pakkaa sen tavarat ja laita lapsineen mummonsa luokse asumaan. Heillä kun on yhteistä enemmän muutenkin. Silloin jokainen saisi oman rauhan.
      Sinun tärkein velvollisuus on ala-ikäisest lapsesi, muuten heistäkin kasvaa isosiskonsalaisia vetelyksiä, yhteiskuntaa pilkaavia ja vanhempiaan halveksivia olioita.

    • siun

      Kysy mitä on tapahtunut, ettei halua asua omassa kotona?
      Miks hän käyttäytyy niinkuin käyttäytyy?
      Kysy kipeitä kysymyksiä myös, onko hän joutunut raiskauksen, väkivallan, tai kiristyksen uhriksi?
      Jos tuntuu vaikealta avauksen jälkeen, sovi ja hae keskusteluapua teille

      Juttele koululaisten kans, vie ne keskenään itsesi kanssa vaikka evästeet retkelle, jossa voitte rauhassa jutella ilman isosiskoa, ja kysy mikä heitä ahdistaa?
      Mitä he toivoisivat, mikä helpottaisi heidän tilannetta heidän omasta mielestä.

      Ja keskustelujen jälkeen karttota tilanne ja hae apuja, kysy, puhu
      Etsi netistä vertaistukiryhmiä Ongelma-alueille itselle sekä lapsille, niin saat eväitä tilanteisiin

      • rohkeutta

        Jos joku sinun lapsista sairastuu johonkin, sinä haet apua lääkäristä,

        Sama tilanne toisessa kontekstissa näe itsesi äitinä, jonka ei tartte osata kaikkee, mutta joka osaa hakea apua niin itselle kuin lapsille,

        Lapsesi oireilee, se on totta, nuoremmat joko heijastaa siskon oireilua, tai sit tilanne on synnyttänyt oireilua.
        Kysy myös onko lapsuudessa ollut jtkin, koska hänen oma lapsi on huostaanottettu. Onko joutunut esim.hyväksikäytönuhriksi, hyväksikäyttäjien voi olla myös kodin ulkopuolellakin. Joten se vika ei aina ole omassa kotona.

        Ihmiset yleensä ei ymmärrä, et jos mieli kuormittuu liikaa, arjen toiminta kyky alkaa häviämään, ihminen ei ole kone, joka jaksaa määrättömästi ja lasten ja nuorten kohdalla se on vielä vaikeampaa, koska heillä ei ole iän tuomaa kokemusta sanoittaa tai ymmärtää tapahtumia ja lapsi/nuori on vielä niin haavoittuvaisuudelle ja kasvunvaiheessa, jolloin elämä pyörii sen oman minän ympärillä, jolloin kaikki asiat meneekin sinne minuutin ja oman minän kokemiseen ja itsetunnon puolelle.
        Esim jotain tapahtuu,
        Niin lapsi/nuori haavoittuneita mielessä alkaa ajattelen ,oon tyhmä eikä niinkuin se ois oikein nyt minä toimin tyhmästi.
        1 personoituu ja muokkaa omaminäkuvaa itsestä, jota on vaikee muuttaa.
        2. On tekoon liittyvä yksittäinen tapahtuma, jonka voi muuttaa,
        Ihminen voi tehdä jotain tyhmästi olematta tyhmä.
        Tai hullustikin olematta hullu, jne.
        Joten kun nuhtelet lapsiasi, älä nimittele, koska silloin meet tuohon 1. Persoonaan liittyvään, älä puhu loisesta, se on loukkaava, vaan puhu vastuuttomasta käytöksestä ja vastuunottamisesta omasta elämään liittyvästä.
        1. Ei saa tuomita,
        2. Väärät teot saa ja tulee tuomita.
        Jos haluat muutosta tapahtuvan

        Et toivo kenkään sa ovat et oot huono äiti,
        Mut kestää kyllä jos sulle tuodaan esiin, et tässä asiassa toimit huonosti, silloin sun oma persoona jää koskemattomaksi. Ja sun on helpompi muuttaa noissa tilanteissa käytössäsi, kun selkeästi on osoitettu missä tarvii muutosta ja miks, jotta voisit olla vielä parempi äiti

        Hae itselles tukiverkkoja, esim .srkt, ja MLL tms


    • julmaamuttaoikeudenm

      Kuria pitää olla nootia jos meitin flikka joskus rupee tollaseks saa mennä sillan alle asumaan eiköhän parin pihalla nukutun yön jälkeen opi tavoille.

    • ebeliinasto

      Entä jos olisit realisti ja jämäkkä, sillä sinulla on elämässä vastuullasi 2 alaikäistä. 2-kymppinen joutuu joskus kohtaamaan elämää sellaienaan, kuin se hänelle näyttäytyy. Hyysäämällä pahennat tilannetta ja kulutat itsesi loppuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe