4 anturia kahdessa vuodessa ... kele

ihmettelevä

omistan Nissan Xtrailin diesel. Ikää kaksi vuotta. Ajettu 50 000 km. Kahdessa vuodessa on mennyt kaksi happianturia, joku turbon anturi ja vielä joku neljäs - eivät oikein kerro. Ovat menneet takuuseen mutta jos nuo olisi maksanut itse, hintaa varmaan 1000 euroa yhteensä.

Kallista touhua. Minut eka diesel. Kertokaa viisaammat että onko tämä vain sattumaa vai laitanko auton heti myyntiin ? Vain onko niin että päästövaatimukset ovat aiheuttaneet tämän ? Dieselmoottori on täynnä vikaantuvia antureita ???

5

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonotuuri

      Minulta on mennyt aikanaan kaksi kertaa jokin anturi rikki viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aiheuttivat turbon ’putoamisen’ kyydistä, mutta eivät estäneet ajamista.

      Toisen jouduin niistä itse maksamaan ja se maksoi vajaan 140 kokonaisuudessaan ja tehtiin pikakorjauksena odottaessa. Toinen meni takuuseen.

      Nuo sinun kokemuksesi ovat todella poikkeuksellisia, kun nuo minunkin kuulemma olivat. Minulla kyse oli v 2008 mallisesta tdi-pumppudieselistä. Nykyisissä cr-dieseleissä ei noita ole esiintynyt.

    • EdesDieselEiTäydellinen

      Dieselitkin ovat nykyisin ’täynnä’ antureita, joilla säädellään päästöjä ja ohjataan moottorin toimintaa mahdollisimman hyväksi teho/kulutus/päästöt -arvoille.
      Vikaantuvia antureita ei tietääkseni dieselmoottoreihin asenneta ja vaikea olisikin käsittää niiden tarkoitusta. Niin, mihin niitä tarvittaisiin?

      Kaikkiin teknisiin laitteisiin tosin saattaa tulla ja tuleekin vikoja ajanmittaan ja joskus jo uutenakin. Ihmisen keksintöjä ja suunnittelemia kun ovat....

      • kaikki_on_pilalla

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.


      • Masilmamuuttuu
        kaikki_on_pilalla kirjoitti:

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.


      • poiuytrewdfghjk
        Masilmamuuttuu kirjoitti:

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.

        Ajassa taaksepäin 20 vuotta oli välijäähdytinturbojen aikakausi ja mekaanisesti ohjattu ruiskupumppu, tehoa ja vääntöä aivan riittävästi, kulutuskin maltillista, parhaita dieseleitä ikinä. Dieselien luotettavuus on niistä ajoista heikennyt ja huoltokulut nousseet. Käytössä on tälläkin hetkellä monenikäistä dieselkalustoa, niin kyllä vanhimmat tuntuu olevan vähävikaisimpia ja mahdolliset viat sellaisia, että ne korjaa omassa autotallissa.

        Onhan se selvä, että vikariski kasvaa, kun erilaisia antureita on paljon ja kaikki vaikuttavat oleellisesti moottorin toimintaan, se on nykypäivää, ei oikein voi mitään, päästövaatimukset ja valmistajien kilpailu tehoista on johtanut tähän.

        Tympäisee ihan helvetisti elektroniikan ja erilaisten turhien sähköhärpäkkeiden jatkuva lisääntyminen ja niiden aiheuttamat ongelmat, se jarruttaa tehokkaasti ajatuksia uuteen vaihtamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      3032
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2651
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2604
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      105
      2304
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      50
      2136
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      342
      1903
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1556
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1418
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1248
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1185
    Aihe