4 anturia kahdessa vuodessa ... kele

ihmettelevä

omistan Nissan Xtrailin diesel. Ikää kaksi vuotta. Ajettu 50 000 km. Kahdessa vuodessa on mennyt kaksi happianturia, joku turbon anturi ja vielä joku neljäs - eivät oikein kerro. Ovat menneet takuuseen mutta jos nuo olisi maksanut itse, hintaa varmaan 1000 euroa yhteensä.

Kallista touhua. Minut eka diesel. Kertokaa viisaammat että onko tämä vain sattumaa vai laitanko auton heti myyntiin ? Vain onko niin että päästövaatimukset ovat aiheuttaneet tämän ? Dieselmoottori on täynnä vikaantuvia antureita ???

5

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonotuuri

      Minulta on mennyt aikanaan kaksi kertaa jokin anturi rikki viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aiheuttivat turbon ’putoamisen’ kyydistä, mutta eivät estäneet ajamista.

      Toisen jouduin niistä itse maksamaan ja se maksoi vajaan 140 kokonaisuudessaan ja tehtiin pikakorjauksena odottaessa. Toinen meni takuuseen.

      Nuo sinun kokemuksesi ovat todella poikkeuksellisia, kun nuo minunkin kuulemma olivat. Minulla kyse oli v 2008 mallisesta tdi-pumppudieselistä. Nykyisissä cr-dieseleissä ei noita ole esiintynyt.

    • EdesDieselEiTäydellinen

      Dieselitkin ovat nykyisin ’täynnä’ antureita, joilla säädellään päästöjä ja ohjataan moottorin toimintaa mahdollisimman hyväksi teho/kulutus/päästöt -arvoille.
      Vikaantuvia antureita ei tietääkseni dieselmoottoreihin asenneta ja vaikea olisikin käsittää niiden tarkoitusta. Niin, mihin niitä tarvittaisiin?

      Kaikkiin teknisiin laitteisiin tosin saattaa tulla ja tuleekin vikoja ajanmittaan ja joskus jo uutenakin. Ihmisen keksintöjä ja suunnittelemia kun ovat....

      • kaikki_on_pilalla

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.


      • Masilmamuuttuu
        kaikki_on_pilalla kirjoitti:

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.


      • poiuytrewdfghjk
        Masilmamuuttuu kirjoitti:

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.

        Ajassa taaksepäin 20 vuotta oli välijäähdytinturbojen aikakausi ja mekaanisesti ohjattu ruiskupumppu, tehoa ja vääntöä aivan riittävästi, kulutuskin maltillista, parhaita dieseleitä ikinä. Dieselien luotettavuus on niistä ajoista heikennyt ja huoltokulut nousseet. Käytössä on tälläkin hetkellä monenikäistä dieselkalustoa, niin kyllä vanhimmat tuntuu olevan vähävikaisimpia ja mahdolliset viat sellaisia, että ne korjaa omassa autotallissa.

        Onhan se selvä, että vikariski kasvaa, kun erilaisia antureita on paljon ja kaikki vaikuttavat oleellisesti moottorin toimintaan, se on nykypäivää, ei oikein voi mitään, päästövaatimukset ja valmistajien kilpailu tehoista on johtanut tähän.

        Tympäisee ihan helvetisti elektroniikan ja erilaisten turhien sähköhärpäkkeiden jatkuva lisääntyminen ja niiden aiheuttamat ongelmat, se jarruttaa tehokkaasti ajatuksia uuteen vaihtamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      468
      4207
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      319
      1745
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1577
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1494
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1438
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1405
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1366
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1277
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      45
      1129
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1108
    Aihe