4 anturia kahdessa vuodessa ... kele

ihmettelevä

omistan Nissan Xtrailin diesel. Ikää kaksi vuotta. Ajettu 50 000 km. Kahdessa vuodessa on mennyt kaksi happianturia, joku turbon anturi ja vielä joku neljäs - eivät oikein kerro. Ovat menneet takuuseen mutta jos nuo olisi maksanut itse, hintaa varmaan 1000 euroa yhteensä.

Kallista touhua. Minut eka diesel. Kertokaa viisaammat että onko tämä vain sattumaa vai laitanko auton heti myyntiin ? Vain onko niin että päästövaatimukset ovat aiheuttaneet tämän ? Dieselmoottori on täynnä vikaantuvia antureita ???

5

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonotuuri

      Minulta on mennyt aikanaan kaksi kertaa jokin anturi rikki viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aiheuttivat turbon ’putoamisen’ kyydistä, mutta eivät estäneet ajamista.

      Toisen jouduin niistä itse maksamaan ja se maksoi vajaan 140 kokonaisuudessaan ja tehtiin pikakorjauksena odottaessa. Toinen meni takuuseen.

      Nuo sinun kokemuksesi ovat todella poikkeuksellisia, kun nuo minunkin kuulemma olivat. Minulla kyse oli v 2008 mallisesta tdi-pumppudieselistä. Nykyisissä cr-dieseleissä ei noita ole esiintynyt.

    • EdesDieselEiTäydellinen

      Dieselitkin ovat nykyisin ’täynnä’ antureita, joilla säädellään päästöjä ja ohjataan moottorin toimintaa mahdollisimman hyväksi teho/kulutus/päästöt -arvoille.
      Vikaantuvia antureita ei tietääkseni dieselmoottoreihin asenneta ja vaikea olisikin käsittää niiden tarkoitusta. Niin, mihin niitä tarvittaisiin?

      Kaikkiin teknisiin laitteisiin tosin saattaa tulla ja tuleekin vikoja ajanmittaan ja joskus jo uutenakin. Ihmisen keksintöjä ja suunnittelemia kun ovat....

      • kaikki_on_pilalla

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.


      • Masilmamuuttuu
        kaikki_on_pilalla kirjoitti:

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.


      • poiuytrewdfghjk
        Masilmamuuttuu kirjoitti:

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.

        Ajassa taaksepäin 20 vuotta oli välijäähdytinturbojen aikakausi ja mekaanisesti ohjattu ruiskupumppu, tehoa ja vääntöä aivan riittävästi, kulutuskin maltillista, parhaita dieseleitä ikinä. Dieselien luotettavuus on niistä ajoista heikennyt ja huoltokulut nousseet. Käytössä on tälläkin hetkellä monenikäistä dieselkalustoa, niin kyllä vanhimmat tuntuu olevan vähävikaisimpia ja mahdolliset viat sellaisia, että ne korjaa omassa autotallissa.

        Onhan se selvä, että vikariski kasvaa, kun erilaisia antureita on paljon ja kaikki vaikuttavat oleellisesti moottorin toimintaan, se on nykypäivää, ei oikein voi mitään, päästövaatimukset ja valmistajien kilpailu tehoista on johtanut tähän.

        Tympäisee ihan helvetisti elektroniikan ja erilaisten turhien sähköhärpäkkeiden jatkuva lisääntyminen ja niiden aiheuttamat ongelmat, se jarruttaa tehokkaasti ajatuksia uuteen vaihtamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe