4 anturia kahdessa vuodessa ... kele

ihmettelevä

omistan Nissan Xtrailin diesel. Ikää kaksi vuotta. Ajettu 50 000 km. Kahdessa vuodessa on mennyt kaksi happianturia, joku turbon anturi ja vielä joku neljäs - eivät oikein kerro. Ovat menneet takuuseen mutta jos nuo olisi maksanut itse, hintaa varmaan 1000 euroa yhteensä.

Kallista touhua. Minut eka diesel. Kertokaa viisaammat että onko tämä vain sattumaa vai laitanko auton heti myyntiin ? Vain onko niin että päästövaatimukset ovat aiheuttaneet tämän ? Dieselmoottori on täynnä vikaantuvia antureita ???

5

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonotuuri

      Minulta on mennyt aikanaan kaksi kertaa jokin anturi rikki viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aiheuttivat turbon ’putoamisen’ kyydistä, mutta eivät estäneet ajamista.

      Toisen jouduin niistä itse maksamaan ja se maksoi vajaan 140 kokonaisuudessaan ja tehtiin pikakorjauksena odottaessa. Toinen meni takuuseen.

      Nuo sinun kokemuksesi ovat todella poikkeuksellisia, kun nuo minunkin kuulemma olivat. Minulla kyse oli v 2008 mallisesta tdi-pumppudieselistä. Nykyisissä cr-dieseleissä ei noita ole esiintynyt.

    • EdesDieselEiTäydellinen

      Dieselitkin ovat nykyisin ’täynnä’ antureita, joilla säädellään päästöjä ja ohjataan moottorin toimintaa mahdollisimman hyväksi teho/kulutus/päästöt -arvoille.
      Vikaantuvia antureita ei tietääkseni dieselmoottoreihin asenneta ja vaikea olisikin käsittää niiden tarkoitusta. Niin, mihin niitä tarvittaisiin?

      Kaikkiin teknisiin laitteisiin tosin saattaa tulla ja tuleekin vikoja ajanmittaan ja joskus jo uutenakin. Ihmisen keksintöjä ja suunnittelemia kun ovat....

      • kaikki_on_pilalla

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.


      • Masilmamuuttuu
        kaikki_on_pilalla kirjoitti:

        Eli insinöörit saaneet loistavasti pilattua dieselmoottoritekniikan kaikilla hömpötyksillään.

        Vuosikymmeniin dieselmoottori ei tarvinnut sähköä mihinkään muuhun kuin korkeintaan starttimoottoriin ja nykyään siihenkin on onnistuttu ymppäämään kilometri johtoja ja kymmeniä antureita ja ties mitä bokseja odottamassa vikaantumistaan ja sitten mikään ei toimi.

        Ikinä ei tiedä kun polkaisee kaasua että totteleeko se moottori kun siellä on ties mitä sähkösontiaisia välissä, milloin joku ESP päättää ettei nyt annetakaan täyttä tehoa irti ja milloin menee joku anturi ituilleen ja syttyy mittaristo täyteen keltaisia valoja ja tehot häviää.

        Kyllä ennen oli paremmin, jos diesel kävi niin sai vaikka purkaa kaikki sähköt pois ja se ei menoa haitannut.

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.


      • poiuytrewdfghjk
        Masilmamuuttuu kirjoitti:

        Näinhän se.
        Dieseleistäkin on tehty erittäin suorituskykyisiä ja varsinkin vähäpäästöisiä, joten siihen rarvitaan jos monenmoista anturia ja muuta härpäkettä.
        Entinen diesel kävi tosiaan itsekseen, kun sen käyntiin sai. Siinä ei sähköä tarvittu. Tehoja ei kummoisesti tarvittu, kun vääntö korvasi sen. Laiskahan se oli, mutta sitkeä.
        Noista huolimatta minun kokemukseni mukaan nykydieseleiden luotettavuus moottorina ei ole heikentynyt.

        Ajassa taaksepäin 20 vuotta oli välijäähdytinturbojen aikakausi ja mekaanisesti ohjattu ruiskupumppu, tehoa ja vääntöä aivan riittävästi, kulutuskin maltillista, parhaita dieseleitä ikinä. Dieselien luotettavuus on niistä ajoista heikennyt ja huoltokulut nousseet. Käytössä on tälläkin hetkellä monenikäistä dieselkalustoa, niin kyllä vanhimmat tuntuu olevan vähävikaisimpia ja mahdolliset viat sellaisia, että ne korjaa omassa autotallissa.

        Onhan se selvä, että vikariski kasvaa, kun erilaisia antureita on paljon ja kaikki vaikuttavat oleellisesti moottorin toimintaan, se on nykypäivää, ei oikein voi mitään, päästövaatimukset ja valmistajien kilpailu tehoista on johtanut tähän.

        Tympäisee ihan helvetisti elektroniikan ja erilaisten turhien sähköhärpäkkeiden jatkuva lisääntyminen ja niiden aiheuttamat ongelmat, se jarruttaa tehokkaasti ajatuksia uuteen vaihtamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe