Volvo jo ilmoitti että uusi S60 ei tehdä dieselmoottoreita, se on lopun alkua
Volvon dieselille, tilalle tulee bensa hybridi
Uusi Audi A6 kaikki ovat kevythybrid ja automaattivaihteistoilla.
Tämä on suunta Audilla ja varmaan koko Volkkarilla.
Itseasiassa vain hyviä suuntauksia!
Ensin häviää diesel, sitten manuaalivaihteisto
24
547
Vastaukset
- näin-se-vaan-menee
Toyota on päättänyt luopua Euroopassa henkilöautojen dieselmoottoreista tämän vuoden loppuun mennessä, ja Nissan on kertonut poistavansa dieselit henkilöautoistaan vuoteen 2021 mennessä.
Myös Fiat Chrysler on henkilöautodieseleistä vuoteen 2022 mennessä.
Siis ehkä juurikin henkilöautoista kyse, raskasliikenne ja pakut ovat varmaan asia eri.
Ja traktorit :)- poikkeuksenayksijapsi
Mutta japseista ainakin Mazda jatkaa edelleen diesel moottoreiden valmistusta ja myyntiä henkilöautoihinsa. On tuomassa markkinoille vielä uudistetun diesel moottorin.
Mazda kun on kovasti panostanut moottoreiden, voimansiirron kehitykseen. Vaihteistona on automaattina paranneltu 6 vaihteinen, perinteinen momentinmuunnin vaihteisto koska Mazda taitaa olla melkein ainoa autonvalmistaja joka osaa kehittää moottoreitaan niin hyvin, ettei ole minkäänlaista tarvetta 8-10 vaihteisille automaattivaihteistoille.
- OptimointiKannattaa
No ei hätää onneksi. Vielä ehtii mainiosti vaihtaa uuteen dieseliin. Tosin nuo mallit, joista on suunnitelmissa poistaa dieselversiot eivät ole tähän mennessä kiinnostanut.
Jos oikein optimoi, niin saattaa onnistua vaihtamaan viimeisimpiä uusia dieselautoja ennenkuin valittavana markkinoilla on vain sähkö ja hybridit.
Tai sitten siirtyä suosiolla noihin, mutta se edellyttää niiltä vielä kovasti kehittymistä, että pääsevät autoina dieselin tasolle ja latauspaikkojen lisäystä, latauksen nopeutumista jne. Ja jos/kun näin on käynyt, niin sähkö kiinnostaa. Tämä eittämättä tapahtuukin jossain vaiheessa, mutta tuskin seuraavan viiden vuoden kuluessa, jos sittenkään.
Mineraaliöljypolttoainetta käyttävät polttomoottorit luultavasti häviävät vähitellen henkilöautoista, ainakin halvimmista kansanautoista.
Automaattiin olenkin jo vaihtanut vuosia sitten.- miksi-ihmeessä
miks pitäisi vielä diesel ottaa?
Siihen iskee varmaan tulevaisuudessa jotkut haittaverot, käyttövoimavero nousee - kylläNiitäSaaVieläPitkää
miksi-ihmeessä kirjoitti:
miks pitäisi vielä diesel ottaa?
Siihen iskee varmaan tulevaisuudessa jotkut haittaverot, käyttövoimavero nouseeDieselin ylivoimaiset ominaisuudet matka-ajossa ja jos tarvitaan vääntävää voimaa, kuten pitkillä taipaleilla vetohommissa ja maastossa.
- pitkä.matka
kylläNiitäSaaVieläPitkää kirjoitti:
Dieselin ylivoimaiset ominaisuudet matka-ajossa ja jos tarvitaan vääntävää voimaa, kuten pitkillä taipaleilla vetohommissa ja maastossa.
Kyllä suurien etäisyyksien maassa diesel on vielä pitkään hyvä vaihtoehto henkilöautoissakin, koska myrkylliset lähipäästöt eivät aiheuta vaaraa ihmisille siinä määrin kuin kaupungeissa. Ja jos käyttää biodieseliä niin kaikki päästöt pienenevät sekä moottori pysyy puhtaampana. Suurien kaupunkien liikenteeseen tulee meillekin tulevaisuudessa dieselrajoituksia melko varmasti.
Valtioneuvoston pitäisi nopeasti säätää laki, jolla estettäisiin vanhojen normien dieselautojen käytettynä maahantuonti. Se tervehdyttäisi automarkkinat muutenkin. - OptimointiKannattaa
miksi-ihmeessä kirjoitti:
miks pitäisi vielä diesel ottaa?
Siihen iskee varmaan tulevaisuudessa jotkut haittaverot, käyttövoimavero nouseeHybridit ja sähkö eivät vielä ole hinnaltaan ja kustannuksiltaan kilpailukykyisiä, saati muilta ominaisuuksiltaan dieseleiden veroisia muualla kuin pelkissä lyhyissä kaupunkiajoissa. Siksi.
Dieselistä luovun ilman muuta kun nuo ovat kohdallaan. Epäilen vain, että siihen menee vielä monta ’hetkeä’.
Aina voi ennustaa autoiluun liittyvien verojen nousua, yms kustannusten keinotekoisia nostoja. Näin varmaan tapahtuukin, mutta tuskin pelkästään dieseleitä koskevat. Ilman dieselautoja ei tavara ja ihmiset julkisilla liiku ja näin on vielä pitkään.
Vähemmän tärkeä yksityisliikenne on tietysti ensimmäisenä liipasimella ja silloin varmasti kaikki yksityisliikenne moottorista riippumatta.
Jos tuollaisen ennustamisen perusteella aikoo ratkoa liikkumistarpeitaan, niin eipä ole sekään helppoa ja riskitöntä. - suhteellista-on-tosiaan
pitkä.matka kirjoitti:
Kyllä suurien etäisyyksien maassa diesel on vielä pitkään hyvä vaihtoehto henkilöautoissakin, koska myrkylliset lähipäästöt eivät aiheuta vaaraa ihmisille siinä määrin kuin kaupungeissa. Ja jos käyttää biodieseliä niin kaikki päästöt pienenevät sekä moottori pysyy puhtaampana. Suurien kaupunkien liikenteeseen tulee meillekin tulevaisuudessa dieselrajoituksia melko varmasti.
Valtioneuvoston pitäisi nopeasti säätää laki, jolla estettäisiin vanhojen normien dieselautojen käytettynä maahantuonti. Se tervehdyttäisi automarkkinat muutenkin.kuinka moni aidosti ajelee jatkuvasti suuria etäisyyksiä?
Iso osa ihmisistä ajaa sen 15-20.000 vuodessa ja siihen ajoon diesel on järjetön.
Suurimman osan päivittäiset ajamiset jäävät 20-30km luokkaan,
alle 100km päivässä ajaa lähes kaikki. Siihen ei dieseliä tarvita.
Jos 80-90% autokäyttäjistä ajaa näin vähän eikä tarvitse dieseliä siihen,
voi arvata mitä ajattelee autovalmistajat, kannaatko enää tehdä vähemmistölle
omia moottoreita? - Erittäin-suhteellista
suhteellista-on-tosiaan kirjoitti:
kuinka moni aidosti ajelee jatkuvasti suuria etäisyyksiä?
Iso osa ihmisistä ajaa sen 15-20.000 vuodessa ja siihen ajoon diesel on järjetön.
Suurimman osan päivittäiset ajamiset jäävät 20-30km luokkaan,
alle 100km päivässä ajaa lähes kaikki. Siihen ei dieseliä tarvita.
Jos 80-90% autokäyttäjistä ajaa näin vähän eikä tarvitse dieseliä siihen,
voi arvata mitä ajattelee autovalmistajat, kannaatko enää tehdä vähemmistölle
omia moottoreita?Miksi muka diesel on järjetön, jos ajaa alle 20.000 km/vuosi? Useimmissa merkeissä se vaan ei polttoainetaloudellisesti tule halvemmaksi kuin bensa, mutta sehän ei ole sama kuin ’järjetön’. Jos bensan valitsee, niin näissä ajomäärissä se on perustelluin eritoten jos ajoja tulee reippaasti alle 20 tkm/vuosi. Toisaalta, jos tuolloinkin ajot ovat pitkiä maantieajoja, niin diesel saattaa silti olla harkitsemisen arvoinen.
20-30 tkm/vuosi taloudellisesti jo lähes kaikki dieselit pärjäävät bensoille, mutta ero ei vielä taloudellisesti merkittävä. Toisaalta voi kysyä, miksi kuitenkaan valita bensa, jos ajot ovat kuitenkin tätä luokkaa. No ehkä, jos ajot ovat lähes kokonaan lyhyitä kaupungissa ’sahaamista’.
Yli 30tkm/ vuosi ajaville diesel tulee poikkeuksetta taloudellisesti halvemmaksi. Jos ’järjetön’-sanaa haluaa välttämättä käyttää, niin tähänhän se sopisi, jos bensan valitsee. - meikäläinentässävaan
Erittäin-suhteellista kirjoitti:
Miksi muka diesel on järjetön, jos ajaa alle 20.000 km/vuosi? Useimmissa merkeissä se vaan ei polttoainetaloudellisesti tule halvemmaksi kuin bensa, mutta sehän ei ole sama kuin ’järjetön’. Jos bensan valitsee, niin näissä ajomäärissä se on perustelluin eritoten jos ajoja tulee reippaasti alle 20 tkm/vuosi. Toisaalta, jos tuolloinkin ajot ovat pitkiä maantieajoja, niin diesel saattaa silti olla harkitsemisen arvoinen.
20-30 tkm/vuosi taloudellisesti jo lähes kaikki dieselit pärjäävät bensoille, mutta ero ei vielä taloudellisesti merkittävä. Toisaalta voi kysyä, miksi kuitenkaan valita bensa, jos ajot ovat kuitenkin tätä luokkaa. No ehkä, jos ajot ovat lähes kokonaan lyhyitä kaupungissa ’sahaamista’.
Yli 30tkm/ vuosi ajaville diesel tulee poikkeuksetta taloudellisesti halvemmaksi. Jos ’järjetön’-sanaa haluaa välttämättä käyttää, niin tähänhän se sopisi, jos bensan valitsee.Niin 20tkm ajossa diesel ei ole mitään hyötyä.
Suurin osa ajaa lyhyttä työmatkaa, kauppareissuja ja sellaista pikkuajoa.
Ruuhkassa ja kaupungissa diesel ei tarjoaa mitään, muuta kuin melua ja päästöjä.
Kuinka usein joku vetää jotain raskasta perässään?
Silloin kannattaisi vuokrata vetopeli.
Pitkä maantieajo?
Ajan vaikkapa Helsinki-Tampere väliä moottoritietä, vakkari päälle 120km
niin ihan hyvin menee 1.4 litraisella bensalla. Ei tarvitse mitään muka erikoista
diesel vääntöä - ErittäinSuhteellista
meikäläinentässävaan kirjoitti:
Niin 20tkm ajossa diesel ei ole mitään hyötyä.
Suurin osa ajaa lyhyttä työmatkaa, kauppareissuja ja sellaista pikkuajoa.
Ruuhkassa ja kaupungissa diesel ei tarjoaa mitään, muuta kuin melua ja päästöjä.
Kuinka usein joku vetää jotain raskasta perässään?
Silloin kannattaisi vuokrata vetopeli.
Pitkä maantieajo?
Ajan vaikkapa Helsinki-Tampere väliä moottoritietä, vakkari päälle 120km
niin ihan hyvin menee 1.4 litraisella bensalla. Ei tarvitse mitään muka erikoista
diesel vääntöäTottahan on, ettei dieselistä ole 20tkm/vuosi mitään taloudellista hyötyä ja varsinkaan, jos ajo on kuvailemaasi pätkäajoa. Melu ja päästöt riippuvat enemmän itse autosta, sen iästä ja ajotavastasi kuin siitä mikä moottori siinä on.
Tuo pitkä maantieajo, josta kirjoitit sujuu tietysti myös bensallakin ihan hyvin. Eihän kyse olekaan ’selviytymisestä’, vaan mukavuudesta, taloudellisuudesta, jne. Bensallakin selviytyy matka-ajossa kuten dieselilläkin pätkäajossa kaupungissa.
Toisaalta voi kyllä kysyä, miksi tuon Helsinki-Tamperen -välin jatkuva ajo pitäisi tehdä bensa-autolla. Dieselillä pääset vähemmällä polttoainekulutuksella ja pienemmin päästöin. Mitä haittaa dieselin hyvästä väännöstä koet olevan? Mihin tarvitset bensa-autoa tuossa?
... sitten katoaa takseista kuljettaja, jonka jälkeen pian kaikista autoista katoaa ohjauspyörä.
; )- vbnbvnvn
Kilpailijat hykertelee kun noitakaan enään sitten työkäyttöön kun sitten tahkotaan 50-70000 kilometriä vuodessa.
- herää.jo
Kun kiertelee käytettyjen autojen kauppoja ja tutkii netin ilmoituksia niin huomaa todella, että bensiini- ja automaattiautot katoavat sieltä ensimmäisenä. Jäljelle jää vain saastuttavia dieseleitä ja kepin heiluttajien oikealle kädelle töitä.
Viimeisimmätkin alkavat herätä totuuteen.- HereilläJoPitkänAikaa
Mihin ihmeelliseen ’totuuteen’ pitäisi herätä?
Saastuttavia autoja voi olla vaikea jatkossa myydä. Se on totta. Onko saastuttava moottori bensa-vai dieselkäyttöinen, niin onko sillä nyt juuri eroa. Vanhat dieselit ja bensat ovat jo marginaaliostajien hankintalistoilla. Tälle ostajaryhmälle päästöillä ei ole merkitystä.
Vanhoja kovasti saastuttavia bensoja ehkä helpommin saa myytyä, kun dieselvero kurittaa myös vanhoja dieselautoja. Toisaalta vanhat dieselit taasen ovat luotettavampia samoilla kilometrimäärillä, mutta lähes poikkeuksetta myytävillä dieseleillä on ajettu huomattavasti, siis huomattavasti, enemmän kuin vastaavan ikäisillä bensa-autoilla. Vähän ajetuista vanhemmista dieseleitä on sen sijaan pulaa. Bensoissa tällaisia löytyy kyllä, mutta isommat vanhat bensa-autoteivät taida oikein käydä kaupaksi.
Automaattivaihteet ovat jo ’lyöneet itsensä läpi’ eikä manuaalitvaihteet taida enää tulla takaisin. Tämä näkyy myös käytettyjen markkinoilla.
- Bergele
Perseestä ajatuksesi.......pensakärry tuottaa häkää putken täydeltä ja automaatti on tehty invaliideille.
- auto.mat
Vain noin joka kolmas auto ostetaan enää manuaalivaihteisena ja niitten arvo laskee huomattavasti automaatteja nopeammin. Uusien dieselien osuus lähentelee jo 25 prosenttia. Miksi heiluttaa keppiä itse ja polkea kytkinpoljinta kun automatiikka hoitaa kaiken paljon paremmin. Miksi myöskään polkisi kaasupoljinta matka-ajossa kun adaptiivinen cruise hoitaa senkin turvallisemmin.
Monet merkit aikovat luopua kokonaan manuaalivaihteisten tarjonnasta uusissa malleissaan, joten kepin heilutus on katoavaa kansanperinnettä eikä aikuinen ihminen polkuautoa tarvitse. - Nurinkurista
auto.mat kirjoitti:
Vain noin joka kolmas auto ostetaan enää manuaalivaihteisena ja niitten arvo laskee huomattavasti automaatteja nopeammin. Uusien dieselien osuus lähentelee jo 25 prosenttia. Miksi heiluttaa keppiä itse ja polkea kytkinpoljinta kun automatiikka hoitaa kaiken paljon paremmin. Miksi myöskään polkisi kaasupoljinta matka-ajossa kun adaptiivinen cruise hoitaa senkin turvallisemmin.
Monet merkit aikovat luopua kokonaan manuaalivaihteisten tarjonnasta uusissa malleissaan, joten kepin heilutus on katoavaa kansanperinnettä eikä aikuinen ihminen polkuautoa tarvitse.Uusien euro6-luokiteltujen autojen osalta bensojen päästöt ovat huomattavastikin dieselien päästöjä korkeampia. Näin ollen ainakaan päästösyistä ei dieseleitä pidä jättää hankkimatta, kun uutta autoa on ostamassa.
Onkin hieman nurinkurista päästöjen kannalta ajateltuna se, että uusien dieseleiden myynti vähenee, mutta dieseleiden osuus autokannasta jopa kasvaa. Syynä tähän on käytettyjen autojen tuonti, joka painottuu voimakkaasti, käytännössä lähes kokonaan, nimenomaan vanhempiin euro5 tai vieläkin vanhempiin dieseleihin. Nämä ovat neljä vuotta tai vanhempia autoja. - wltp
Nurinkurista kirjoitti:
Uusien euro6-luokiteltujen autojen osalta bensojen päästöt ovat huomattavastikin dieselien päästöjä korkeampia. Näin ollen ainakaan päästösyistä ei dieseleitä pidä jättää hankkimatta, kun uutta autoa on ostamassa.
Onkin hieman nurinkurista päästöjen kannalta ajateltuna se, että uusien dieseleiden myynti vähenee, mutta dieseleiden osuus autokannasta jopa kasvaa. Syynä tähän on käytettyjen autojen tuonti, joka painottuu voimakkaasti, käytännössä lähes kokonaan, nimenomaan vanhempiin euro5 tai vieläkin vanhempiin dieseleihin. Nämä ovat neljä vuotta tai vanhempia autoja.Päästöongelma esiintyy pääasiassa pienissä turbomoottoreissa, joissa on suorasuihkutus ja siksi mm kansanvauntehdas dumppaa markkinoille nyt viimeiset pikkuturbot. Syyskuun alusta myös bensiinimoottorit on varustettava hiukkassuodattimella, jolloin päästöt jäävät paljon alemmaksi kuin dieseleillä. Pienissä moottoreissa tehon alenema aiheuttaisi ongelmia, joten niistä on pakko luopua ja viherpesu ei onnistu.
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dieseleista-tuttu-hiukkassuodatin-nyt-myos-bensiinimoottoreihin-syyna-korkeat-pienhiukkaspaastotdieseleista-tuttu-hiukkassuodatin-nyt-myos-bensiinimoottoreihin-syyna-korkeat-pienhiukkaspasto/ - Kokemusjatieto
Minä ajan nyt pääsääntöisesti kaupunkiajoa.....kulutus kaupunkiajossa 5-7 litraa dieseliä/100km. Ennen ajoin vastavallla bensiiniautolla kulutus 9-13 litraa/100km eli kulutus on minun ajolla n. 50% pienempi dieselillä. Bensiini moottorin häkäpäöstöt ovat pajon dieseliä suuremnat myös euro 6 normien mukaan . Eli näin astmaattikona olen huomannut suuren eron.....bensiinimalleja eu tahtonut pystyä rapamaan ikkunoita jäästä kun häkää tuli niin paljon. Eli kaksinkerraiset häkä ja nelinkertaiset päästöt bensiinillä minun ajoissa.
- näin.se.homma.menee
Kaveri osti 3 vuotta sitten V70 pikkudiesel D3 ja manuaalina.
Ihmettelin jo silloin typerää valintaa..
No nyt kaveri itse ihmettelee kun meinaa vaihtaa sitä niin hyvitys
on lähellä naurettavaa. Autokauppa ei halua maksaa siitä mitään.
Ei kelpaa- NoNiin
Kaverin kaverin kaiman kummin siskon mies taas jaksaa tuota kestotarinaa jauhaa...
Eikö jo vähän nolota? Edes vähän kumminkin
- mnggccds
dieselillä tehdään voima, bensalla pestään pensselit ja sähköllä vispataan kerma. siittä lähdetään.
- Anonyymi
Neljä vuotta sitten kirjoitettu otsikko,, mutta juuri noin on käymässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031615
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781244- 881157
- 1391086
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras21072Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5861039- 20970
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8932Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum12857Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida9741