Miten paljon Buranaa on haitaksi munuaisille?

Miten paljon Buranaa on haitaksi munuaisten toiminnalle? Olen syönyt 1-3 Buranaa kuukaudessa tänä vuonna ja voiko se olla liikaa? Minulla on ollut munuaisarvot koholla, mutta voiko tuollainen määrä Buranaa vaikuttaa? En ota tuota määrää kerralla. Olen menossa lääkäriin ensi viikolla, mutta ajattelin, jos täällä kuulisi kokemuksia tai saisi vertaistukea.
104107
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat

Ei tuollaisen määrän ibuprofeenia pitäisi terveisiin munuaisiin vaikuttaa, mutta jos sinulla on jokin munuaissairaus tai munuaisia ylimääräisesti rasittava tauti tai muu lääkitys, ei sinun pitäisi käyttää ibuprofeenia lainkaan. Tiedustele tosiaan lääkäriltäsi taustoja.

Käsikauppalääkkeet ovat vähän sellaisia: ibuprofeeni tuhoaa munuaiset, parasetamoli maksan ja asetosalisyylihappo mahalaukun.

Mukava valita apteekin hyllyllä. ; )

Äänestä
  • Ihan samaa ainetta ne lääkärin määräämäät ibuprofeenit ja parasetamolit on kuin käsikauppapuolellakin....

    Äänestä

Kiitos nopeasta vastauksesta. Tämä munuaisarvon nousu tuli minulle yllätyksenä ja nyt sitä lähdetään tutkimaan tarkemmin. Säikähdin vaan, jos olen syönyt liikaa särkylääkkeitä ja tuhonnut munuaiseni sillä. Olen ottanut tavaksi merkitä ottamani lääkkeet kalenteriin ja huomasin nyt siitä, että tammikuussa ja helmikuussa meni kyllä 7 Buranaa kuussa (oli kipuja), mutta yleensä en ota niin paljon. Munuaiskokeet on otettu huhtikuun lopulla ja nyt toukokuussa.

Äänestä

Burana aiheuttaa myös sisäistä verenvuotoa.

Äänestä

Ihmiset ottaa herkästi liian suuria annoksia.
Puolikas voi vaikuttaa saman kuin kokonainen, mutta jos lääkärikin on "määrännyt" kokonaisen
1-3 X päivässä tarvittaessa, otetaan se, kokeilematta auttaisko vähempikin/puolikaskin.

7 Buranaa kuukaudessa ei ole paljon. Terveet munuaiset tuskin sillä tuhoutuu.

Munuaisarvot voi vaihdella ja olla silti ihan hyvät. Paljonko sinulla on ne olleet ?
Mitä tarkoitat sillä, että arvot on koholla ?
"Viitearvohaitari" on laaja.

Äänestä

Kiitos vastauksestasi. Aloin pelätä, että olen tuhonnut munuaiseni särkylääkkeiden käytöllä. Minulla se arvo (kreatiniini) oli 109 ja pari viikkoa sitä ennen 94 eli se on noussut lyhyessä ajassa lisää. Naisilla raja on 90. Meillä on suvussa munuaistauteja, joten olen vähän peloissani.

Äänestä
  • Ehkä sinun tapauksessasi olisi syytä pidättäytyä ibuprofeenin käytöstä. Sopiiko parasetamoli sinulle, eli tuleeko sivuvaikutuksia ja tehoaako se sinulla ylipäätään kipuun?

    Parasetamolia voi rauhassa käyttää satunnaisiin särkyihin. Se ei ole tulehduskipulääke, kuten ibuprofeeni, joten se ei hillitse tulehduksia, vaikka alentaa kyllä kuumetta.

    Itse olen parasetamolille immuuni: minulle sama kuin kalkkitabletteja nutustelisi. ; )

    Äänestä

  • Ymmärrän huolesi ! On kurjaa, kun kaikkensa tekee parhain päin, mutta ei voi silti asioihin vaikuttaa. Itse tiedät parhaiten ja päätät mitä teet. Joskus olisi kyllä hyvä saada pikainen lääkärin arvio, ettei tarvitsisi itsekseen murehtia, tekeekö oikein vai väärin. Lääkäreitä ei vaan saa aina kiinni kun tarvitsisi.
    Maksaakaan ei kannata kauheasti rasittaa, se on elimistön "puhtaanapitolaitos", huolehtii mm. lääkkeitten poistumisesta elimistöstä, mutta terve maksa kestää paljon !
    Ihmisethän voi joutua syömään "kourakaupalla" lääkkeitä vuosia.

    Munuaisten "työtä" helpottaa vähäsuolainen ruokavalio.
    Varmaan tiedätkin munuaisesta paljon, kun suvussasi on munuaistauteja.

    Munuaistestiin vaikuttaa vuorokauden sisällä syöty ruokakin.
    Jos on syönyt paljon valkuaista (proteiinia) esim. lihaa, arvo voi muuttua enemmän kuin ei olisi syönyt valkuaista.

    Ota ihan rauhallisesti ! Pääsethän jo ensi viikolla lääkäriin ja siellä alkaa selvitystyö.
    Voi hyvin ! Mielenrauhaa !

    Äänestä

  • Nela.T kirjoitti:

    Ymmärrän huolesi ! On kurjaa, kun kaikkensa tekee parhain päin, mutta ei voi silti asioihin vaikuttaa. Itse tiedät parhaiten ja päätät mitä teet. Joskus olisi kyllä hyvä saada pikainen lääkärin arvio, ettei tarvitsisi itsekseen murehtia, tekeekö oikein vai väärin. Lääkäreitä ei vaan saa aina kiinni kun tarvitsisi.
    Maksaakaan ei kannata kauheasti rasittaa, se on elimistön "puhtaanapitolaitos", huolehtii mm. lääkkeitten poistumisesta elimistöstä, mutta terve maksa kestää paljon !
    Ihmisethän voi joutua syömään "kourakaupalla" lääkkeitä vuosia.

    Munuaisten "työtä" helpottaa vähäsuolainen ruokavalio.
    Varmaan tiedätkin munuaisesta paljon, kun suvussasi on munuaistauteja.

    Munuaistestiin vaikuttaa vuorokauden sisällä syöty ruokakin.
    Jos on syönyt paljon valkuaista (proteiinia) esim. lihaa, arvo voi muuttua enemmän kuin ei olisi syönyt valkuaista.

    Ota ihan rauhallisesti ! Pääsethän jo ensi viikolla lääkäriin ja siellä alkaa selvitystyö.
    Voi hyvin ! Mielenrauhaa !

    Tähän viimeisimpään kokeeseen olin syömättä ja juomatta. Otin kyllä särkylääkkeen koetta edeltävän päivän aamuna, mutta tuskin se voi kohottaa arvoja noin paljon? Lääkkeenoton ja verikokeen välillä oli melkein vuorokausi.

    Maksa-arvoni olivat onneksi kunnossa. Nekin testattiin verikokeissa.

    Tämä munuaisarvojen nousu tuli yllätyksenä. Vaikka meillä on munuaistauteja suvussa, en ole osannut kuvitellakaan sellaisen tulevan omalle kohdalle. Ja voihan tämä olla jotain ohimenevää. Onneksi pääsen pian lääkäriin, niin alkaa asia selvitä.

    Kiitoksia teille tsempeistä. Yritän olla miettimättä liikaa ja nauttia tästä ihanasta keväästä.

    Äänestä

Ehkä on parempi jättää ibuprofeenin käyttö toistaiseksi kokonaan. Onneksi sain ajan lääkäriin jo ensi viikolle. Jospa siellä selviäisi lisää. Käytän Panadolia välillä. Syön särkylääkkeitä siis migreeniin ja lääkärin ohjeen mukaan otan kohtauksessa täsmälääkkeen ja sen kanssa Buranan tai Panadolin. Tuollaisena kombona Panadolkin tehoaa, mutta pelkästään syötynä Burana auttaa paremmin. Tavalliseen päänsärkyyn en ota yleensä lääkettä ollenkaan ja migreenin ja päänsärkyjen lisäksi ei ole muita särkyjä. Nyt on ollut vähän parempi vaihe migreenin kanssa, joten lääkkeitä on mennyt vähemmän.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Epätietoinen1 kirjoitti:

Miten paljon Buranaa on haitaksi munuaisten toiminnalle? Olen syönyt 1-3 Buranaa kuukaudessa tänä vuonna ja voiko se olla liikaa? Minulla on ollut munuaisarvot koholla, mutta voiko tuollainen määrä Buranaa vaikuttaa? En ota tuota määrää kerralla. Olen menossa lääkäriin ensi viikolla, mutta ajattelin, jos täällä kuulisi kokemuksia tai saisi vertaistukea.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu