Miksi väsyn jo kenkien laittamisesta?

Läählääääh

Olen alta nelikymppinen mies 183/88 (olen laihduttanut tässä neljän viikon aikana 8kg atkinssilla, eli hiilareita saan alle 20g/pv). Rintakipujen vuoksi sydän ja keuhkot tutkittiin jokin aika sitten, olin ihan terve lukuun ottamatta korkeaa verenpainetta. Nyt lääkityksellä verenlaine on 128/80 ja syke 70-80.

Äsken paistoin jauhelihaa ja käsi väsyää kyynärpäästä olkapäähän asti ikään kuin maitohapoille. Sama jos kannan kauppakassia tai kuivaan hiukset hiustenkuivaajalla. Suihkussa käyminen ja vaatettaminenkin saa hengästymään. Kokatessa pitää välillä istua. Mitä tämä on?

Minulla ei ole ikinä ollut flunssaa kummempaa siarautta. Ylipainoa on ollut, nyt se alkaa olemaan poissa. Vuosi 2017 ja neljä ekaa kuukautta tästä vuodesta meni kotona siten, etten välttämättä käynyt ulkona muutamaan viikkoon ja söin paskaruokaa. Nyt kaikin puolin muuten on parempi olla ja käyn jopa ulkona / asioilla lähes päivittäin. Onko kunto voinut romahtua?

Lääkäriin on aika 2vk päästä jolloin tutkitaan kilpirauhanen, testot ja jotain muuta.

Googlettamalla puhutaan vain sydämmen vajaatoiminnasta, mutta käsittääkseni sydämmeni todettiin terveeksi. Ei ollut sokeritautia, ei mitään. Vain korkea verenpaine.

Ideoita tai kokemuksia?

10

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • guess

      Miksi laihdutat ? Sinähän olet hoikka ? 183 cm ja 88 kg.
      Ehkä painonpudotus on ollut liian rajua, liian nopeaa, keho ei ole sopeutunut ?
      Onko sulla yhtään omaa rasvaa/vararavintoa enää elimistössäsi ?
      Kun se loppuu, keho alkaa kuluttaa sidekudoksia ja lihaksia energiansaantiin.
      Keho menee kataboliseen tilaan. Niin ei saisi tapahtua.
      Ehkä sinulla on jotain muuta, mutta mieti tätäkin.

      • eihätää

        Väsymys voi johtua monestakin syystä, se voi olla esim. raudanpuutteesta johtuvaa anemiaa, kilpirauhasen vajaatoimintaa, testosteronin vähyyttä, alkavaa diabetesta yms. Joitakin näistä voi tutkia itsekin https://goo.gl/RcxQgh kotitestillä jos haluaa.


    • Uuuuuupunut

      Minulla on hieman samanlaista. Olen vähän yli kaksikymmentä vuotias nainen ja terve kuin mikä. Kaikki arvot hyvät, lihakset hyvät ja niissä on paljon voimaa...mutta silti joudun laskemaan käteni hampaiden harjauksen aikana, pysähtymään joskus kesken portaiden ja istumaan keksen kokkauksen. Kaikki ylämäet ovat kauheita. Housujen laitto on helppoa, mutta paidan laittaminen on joskus uuvuttavaa. Nyt olen lähellä pudottaa kännykkäni, kun en enää jaksa pitää sitä kädessäni ja kirjoittaa tätä.

      Käyn kävelyllä, salilla ja liikuntaharrastuksissa, mutta jossakin kohtaa kädet ja jalat sanovat ”ei” ja jään seisomaan/istumaan paikkalleni. Tunnun olevani niin väsynyt päivän perus-askareista, että kun pudottaudun sohvalle, en jaksa edes avata suutani puhuakseni tai kääntää päätäni. Välillä se hieman pelottaa minua, mutta kaiken kanssa oppii elämään.(?)

      Minulle ehdoteltiin, että käden väsymys johtuisi siitä, että niska on jumissa ja esim. Hampaiden harjaus-asennossa tai hiusten kampaamis-asennossa käsi ikään kuin puutuu/joutuu käyttämään ”enemmän lihaksia” (selän lihakset) pysyäkseen asennossa.

      Ideana voisi olla siis venyttelyn kokeilu/ selkälihaksien vahvistus, jos väsymys-ongelma rajoittuu enimmäkseen käsiin.

      Voimia sulle :)

    • Läählääääh

      Kiitos vastanneille.

      Olen ollut sen verran "laiha läski", että nyt piti saada painoa ja turvotusta pois sekä kiinteytystä. Kuntoilen myös säännöllisen epäsäännöllisesti. Lihakset eivät ole kuurissa palaneet, niitä on tullut ehkä näkyviin enemmän tässä lyhyessä, muutaman viikon aikana.

      Voi tietenkin olla, että kroppa ei meinaa pysyä vauhdissa, mutta tätä oli lievempänä jo ennen kuntoilua ja laihdutusta (kädet ei väsyneet, mutta muista suihkussa hiusten shampoottamiseen jälkeen aina vetäneeni henkeä). Silloin epäilin, että se johtui siitä, että olin vain kotona sohvalla koneella tai televisiota katsoan, ja ruokavalio oli tosi epäterveelistä (pizzaa, leipää, pastaa, perunaa, kebabbia, hampparia jne.). Tätä laiskahommaa jatkui siis yli vuoden. Kävin periaatteessa ulkona vain kun muija tuli paikkakunnalle :) Mutta siltiin, nyt tämä on pahentunut kun olen lähes normaali, vaikka duunit onkin edelleen tietokoneella, eli voin tehdä ne missä ja mihin aikaan tahansa. Muutama vuosi sitten olin jatkuvasti jossain liikenteessä, juhlimassa, harrastamassa....

      Nimimerkki Uuuuuupunut kärsii näemmä samoista asioista. Onko sinulta tarkastattu sydän? Googlettamalla puhutaan eniten sydämmen vajaatoiminnasta, joten se kannattaa tarkastuttaa. Epäilen kovasti, että sinun tai minun ongelmat ei johdu väärästä asennosta hiuksia harjatessa tai hampaita pesisessä, sillä muutoinhan ongelma olisi ollut aina... itse ainakin pesen hampaat samalla tavalla kun aina :)

      Kun kävelee ja liikkuu tosi rauhallisesti niin kaikki on hyvin, mutta kauppakassin kanssa joutuu välillä vetää henkeä. Muistan, että mummolla oli eläessään samoja ongelmia, mutta ikääkin oli 30 vuotta enemmän kun minulla... Itse näytän 10 vuotta nuoremmalta kun olen ja luulen olevani 20 vuotta nuorempi, mutta väsymys on kuin 70-vuotiaalla.

    • varrelle_virtaa

      Laihduin tahattomasti ja liikaa. (Syynä ruokahaluttomuus, jonka syynä liian pitkään jatkunut stressi ja uupumus)
      Lihakset surkastuivat. Voimat lähti eikä ole palanneet. Lihasvoima ei tule takaisin, kun ei pysty kuntouttamaan itseään. En voi edes puolta kilometriä kävellä reippaasti, kun rinnassa alkaa jo sakkaamaan ja alkaa pyörryttää. En jaksa maitolitraa enempää kantaa.

      Epäilin sydäntä, koska minulla on myös sydänoireita, joista osittain ainakin johtuu huimaus ja heikko olo, koska sydänoireet aiheuttavat verenkiertohäiröitä. Veri kuljettaa happea eli happi ei aina kulje riittävästi joka paikassa. Varsinkin pään happivajaus tuntuu pahalta, sekavana huimauksena.

      Ei ollut sydämessä vikaa.
      Sydänultrassa olen käynyt jo 2015, sydän oli ok.
      Tänä vuonna ultrassa näkyi pieni aorttaläpän vuoto, joka ei kuulemma haittaa verenkiertoa.
      Olen 60v nainen ja olo on kuin 100-vuotiaalla.
      Minäkin ihmettelen syitä, miten ihminen voi mennä näin heikkoon kuntoon.
      En ole ollut "sohvaperuna" koskaan.

      Miettii mitä muita mahdollisia syitä voi olla tullut esim. laihtumisen seurauksena.
      Elimistö on jotenkin mennyt epätasapainoon. Yritän tietysti syödä hyvin, mutta en huomaa senkään vaikutusta missään. Pientä lihasharjoittelua olen yrittänyt sitkeästi tehdä kotona,
      mutta ei se tehoa. Lihaksiin pitäisi saada voimaa, ettei jalatkin olisi kuin keitettyä makaroonia.

      Kertokaa ihmeessä, jos joku tietää, miten saisi edes vähän lisää "virtaa" itseensä ?

    • sekaoireinen

      Kyllä kunto voi romahtaa, jos ei liiku.
      Mitä enemmän ikää sen nopeammin se romahtaa.
      Kun jäin talvea ennen eläkkeelle liikkuminen jäi muutamaksi kuukaudeksi aika vähiin,
      kun ei pakkaseen huvittanut lähteä, kunto rapautui yllättävän heikoksi.

      Sinun ikäisesi kunnon ei pitäisi sentään noin romahtaa.
      Kilpirauhasen toiminnanhäiriö on yksi joka voi aiheuttaa vaikka mitä oireita.
      Se voi vetää ihmisen huonon kuntoon.
      Joko sinulta on otettu kilpirauhaslabrakokeet ?

      Voisiko olla, että verenpainelääkkeitten vaihtaminen auttaisi ?
      Kaikki verenpainelääkkeetkään ei sovi kaikille. Joskus kestää löytää se sopivin.
      Oletko tutkinut mitä haittavaikutuksia sinun lääkkeilläsi on ?

      Psyykkisistä syistä johtuvat verenkiertohäiriöt aiheuttavat myös heikkoa oloa.
      Esim. ahdistus- ja paniikkihäiriö (hyperventilaatio) ja stressi on sellaisia, jotka vaikuttavat.
      Minkälaisten rintakipujen takia menit tutkimuksiin ?

    • Sepelvaltimotoipilas

      Muistiin palauttelemaan useitten viime vuosien tuntemuksia olen minäkin joutunut, kun vuoden verran sitten sain sydäninfarktin. Ambulanssikyydillä (ensimmäisen kerran elämässäni) menttiin keskussairaalaan ja siellä suoraan sydäntä entraamaan. Tehtiin muutama pallolaajennus ja jokunen stenti asennettiin sepelvaltimoihin. Diagnoosissa lukee sepelvaltimotauti ja sehän on parantumaton sairaus. Sydänfilmejäkin (EKG) oli otettu jo aikaisemmin, mutta niitten perusteella ei osattu tehdä johtopäätelmänä sepelvaltimotautia.

      Tosiaan näin jälkeen päin olen yrittänyt jäljittää oireita, joita en sitten ennen tuota infarktia itse ymmärtänyt noteerata. Saunassa käydessä minua vaivasi väsymys. Löylymiehenä olin auttamattoman huono. Huomiotani kiinnittää tuo maininta tukanpesusta eli siinä kädet ovat melkosen aikaa ylhäällä ja se saattaa olla yksi sepelvaltimovaivan oire. Niin oli ilmeisesti ainakin minun kohdallani. Yksi olennainen seikka oli ollut sekin, että liikunta oli jäänyt liian vähälle. Ja kun sitten olin lähtenyt kävelylenkille, niin askeleen tahtini oli huomattavasti hitaampi kuin toisilla kävelykumppaneillani, jos heitä oli mukana. Jaksamisen kanssa oli huonosti.

      Nyt sitten viimeksi kuluneen vuoden aikana olen aika lailla huomattavasti korjannut sitä, mitä olen suuhuni pannut. Aikaisemminkin olin jo vähentänyt sokeria ja suolan käyttöä. Eipä se kuitenkaan riittänyt. Viimeksi kuluneen vuoden mittaan aikaisemmin yhtenä mieliruokanani ollut uunimakkara on jäänyt kokonaan pois. Kulutusmaito on vaihtunut rasvattomaan. Juustoissa niin ikään rasvaprosentti on tipahtanut 5-10 prosenttiin. Vihanneksia, kasviksia, juureksia käytän huomattavasti runsaammin kuin aikaisemmin. Kaupan hyllyiltä poimin sydänmerkkituotteita, jos niitä vain on tarjolla.

      Yhdellä kertaa lautaselle laittamani annokset ovat huomattavasti pienempiä kuin aikaisemmin. Alkoholin olen jättänyt kokonaan pois eikä siinä luopumisessa ole ollut mitään erityistä ongelmaa. olennaisena perusteena päättelin, että minulle määrätyn lääkityksen kanssa alkoholi ei käy yksiin. En tosin paljoa enää prosenttipitoisia virvokkeita ole käyttänyt useisiin vuosiin tuota infarktiani aikaisemmallakaan ajalla eli sanotaan nyt viimeksi kuluneitten viiden vuoden aikana. Tupakkaa en ole oppinut käryttämään milloinkaan.

    • Hapeton

      Itse kärsin välillä todella syvästä uupumuksesta ja jo rappusien nouseminen saa uupumaan ja hengästymään, syynä on astma. Oireet tulevat ilmi silloin kun unohdan ottaa astmalääkettä.
      Teillekkin suosittelen miettimään astman tai allergian mahdollisuutta uupumukseen.

    • Läählääääh

      Kiitos taas vastauksista... Sepelvaltimotaudissa on käsittääkseni aina (???) rintakipua? Sitä ei itsellä ole enää sen jälkeen kun sain verenpainelääkkeet ja stressi tasaantui. Ahdistusta voi olla rinnassa välillä kun helposti väsyn, mutta en kutsuisi sitä kivuksi. Tämä heikotus ja ajoittainen huono olo tästä johtuen on tullut tällaiseksi vasta kun aloitin atkinssin. Voiko silti viitata sepelvaltimotautiin?

      Astmasta luin kanssa oireita ja osittain nekin sopii, mutta itsellä ei ole mitään yskimistä ollut ikinä. Nopeasti luettuana se oli pääoireena muiden oireiden lisäksi.

      Kilpirauhanen, testot ja muutamia muita testejä otetaan siis parin viikon päästä. Stressikohtauksen aikana / rintakivun ollessa (kipu oli kuitenkin suht lievä, ei vaatinut irvistelyä) tutkivat keuhkot ja sydämmen ekg ja veritestit, sokerin jne. Kaikki oli tuolloin kunnossa (tai ekg oli epävarma niin lähettivät tutkimuksiin sairaalaan), verenpaine oli vain korkea, muuta ei todettu. Pahimmillaan verenpaine oli 176/130 ja syke 140. Tänään päivällä oli 119/81 ja syke 79 ja nyt tätä kirjoittaessa 134/89 ja syke 72, Jätin iltanapin ottamatta ja lisäsin hieman reilummin (yli5g) suolaa ruokaan tälle päivälle jos heikotus johtuu suolan puutteesta. Hiilareita syön edelleen varmaan alle 20g päivässä joka tulee pääasiassa vain kurkusta, tomaatista jne. Jos heikotus jatkuu tämän viikon jälkeen, alan nostamaan hiilarimäärää, muuten odotan vielä sen kanssa tovin.

    • ex-atkins-laihduttaja

      Hiilarimäärää on turha pitää liian alhaisena. Hiilarimäärän voi nostaa 40 tai 50 grammaankin,
      ei ala lihoa.
      Olin liian pitkään liian vähillä hiilareilla, eli kasviksia ym. liian vähän ja ehkä eri vitamiinien, hivenaineiden ja ravintoaineiden puutoksista johtuen sain aika vaikeita iho-oireita, tukka alkoi lähteä ja hampaat ravistuivat.
      Kun paino on tasaantunut, kasviksia voi syödä paljon lihomatta silti.
      Esim. pari leipäpalaa vastaa isoa kasaa kasviksia eli kannattaa terveellisyyden takia syödä kasviksia mieluummin kuin paljon leipää.

      Ekg kertoo vain juuri sen hetkisen tilanteen, mutta myös pidentyneestä QT-ajasta ja joistain muistakin sydämen oireista.

      Infarkti voi olla tullut itse siitä tietämättä mitään. Siihen ei aina liity kipua.

      Ymmärtääkseni sydänultrassa näkyy sepelvaltimot. Totesiko lääkäri sepelvaltimotaudin ?
      Jommassa kummassa, itselleni tehdyssä laajassa sydämen ultrassa tai laajassa sydämen TT-kuvassa lääkäri totesi että sepelvaltimot ovat
      kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe