Mauno Mattilalle !

maunolle.asiaa

Hei Mauno !

Sinä postasit tuon kielillä puhumis opetuksesi, ja siellä kyselin sinulta asioita, ja sinä vastasit seuraavaa:

" Minulla ei varmastikaan ole kaikkiin kysymyksiin vastauksia, koska en ole kaikkitietävä. En myöskään ole kaikkialla oleva ja kaikkeen ehtivä, niin että en millään tavalla ehdi vastata kaikkiin kysymyksiin. Jos kyse on sitten Mooseksen laista, sapatista ja ympärileikkauksesta, niin näitä judaistisia kysymyksiä en ala käsittelemään uudelleen ja uudelleen.

Muussa tapauksessa, rohkaisen, että laita minulle palautetta kotisivuni kautta, niin sen kautta saat varmimmin vastauksen, jos oikeasti vilpittömästi haluat etsiä totuutta.
https://maunomattila.org/palaute/

Ensisijaisesti tulee kysymykset esittää Jumalalle, sillä Hänellä on vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Me muut olemme vajavaisia.

Siunauksin, MM. "

Eli jos ja kun sinä ITSE postaat opetuksiasi tänne KESKUSTELU foorumille, niin sinun silloin tulee KESKUSTELLA TÄÄLLÄ kyseisestä aiheesta !

ITSE aloitit siis KESKUSTELU KETJUN !

Ymmärrätkö tämän perus asian, tämä siis on KESKUSTELU FOORUMI, eikä mikään sinun henk koht opetuksien jako foorumisi, jossa sinä itse VAIN YLHÄÄLTÄ KÄSIN kerrot Totuuden, kuten Jumala !

Sinun siis tulee olla valmis keskustelemaan aiheesta ja ottamaan palautetta vastaan ja arvostelua ja arviointeja TÄÄLLÄ !

Mutta nythän sinä jopa YLHÄÄLTÄ KÄSIN määräsit siirtymään sivuillesi keskustelemaan asioista VAIN KAHDEN KESKEN.

Näetkö oman toimintasi vääristymän, eli paisuneisuutesi ja ylpeytesi ?

Siis Herra nosti minulle seuraavan Sananpaikan ja sen kautta minun piti vielä tulla sinulle kirjoittamaan:

1. Kor. 14:36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?

Siis sinun asenteesi on nyt aivan sama, kuin mitä tuossa noilla Korintolaisilla oli, eli MINÄ/ ME YKSIN tiedämme asiat parhaiten !

Olen todella huolissani sinusta rakas veljeni, asenteesi on nyt pahasti pielessä, jos ja kun alat noin YLHÄÄLTÄPÄIN julistamaan Totuutta ja vieläpä kerrot sen minulle, joka asioista halusin keskustella kanssasi, että miten minun kanssasi tulee asioita hoitaa, SINUN TAHTOSI MUKAAN !

Joten JOS postaat tänne opetuksia, niin VARAA AIKAA ja VOIMAVAROJA KESKUSTELUUN, ÄLÄKÄ VAIN JULISTA YLHÄÄLTÄPÄIN !

Kiitos !

Siunauksin: Uskon veljesi !

30

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maunolle.asiaa

Tässä Mauno ne kirjoitukseni, joihin halusin sinun vastineesi :

Olet Mauno yhä kiinni vanhinten perinnäis säännöissä näköjään !

Milloin alat näitä asioita vihdoin ITSE kriittisesti tutkimaan, eli sitä mitä "vanhimmat" ovat sinulle syöttäneet Totuutena ?

Minä itse en tarvinnut mitään "henkikastetta" saadakseni kielet, vaan eräs uskova vain sanoi, että Raamatun mukaan kielet kuuluvat kaikille uudestisyntyneille Jumalan lapsille !

Se Sana herätti minussa Uskon asiaan, ja siitä se alkoi se kielillä puhuminen !

Ei siis tarvittu mitään erityistä "hengellä täyttymis kokemusta" !!!

Vaikka sinun "vanhimpasi" niin sinulle Mauno ovatkin valheellisesti opettaneet !

Siis Raamatun mukaan siis Pyhä Henki jakaa armolahjoja TAHTONSA MUKAAN ja siten myös IHAN OMASSA AIKATAULUSSAAN !

1. Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Eli uudestisyntynyt siis ON JO UUDESTISYNTYMÄSSÄ TÄYTETTY Hengellä !!!

Ja sitten sille uudestisyntyneelle siis Pyhä Henki jakaa tahtonsa mukaan ja Jumalan aikataulussa ne lahjat, mitkä kukin tarvitsee palvelutehtävässään !

Joten se helluntailainen "erityinen hengellä täyttymis oppi", jossa uudestisyntymän jälkeen pyritään saamaan joku erillinen ja erityinen "hengellä täyttyminen" on ihan pielessä ja valhetta vain !

Sen opin kautta Seurakunnassa on nykyään KASTIJAKO, eli kahden kerroksen väkeä !

Sellainen toisen uskovan alentaminen ja halveksiminen, mikä on hellareissa nykyaikana käynnissä, tämän KASTIJAON vuoksi, on Jumalan silmissä HIRVITYS ja SUURTA VÄÄRYYTTÄ !!!

Eli alempi kasti ovat ne uudestisyntyneet uskovat, jotka siis eivät muka ole Hengellä täytettyjä vielä !

Sitten on ylempi kasti eli se "Kerma" joka kuorii kaiken pinnalta, eli ne jotka omaavat näkyviä' armolahjoja ja ovat mukamas kokeneet jonkun "erityisen hengellä täyttymisen", eli jonkun tunnekuohun tai vastaavan tilanteen jossa yhteydessä mahdollisesti ovat esim. kielet alkaneet toimia.

Raamatun mukaan siis JOKAINEN uudestisyntynyt on Hengellä täytetty siinä uudestisyntymisessä, mutta sen jälkeen voimme Raamatun mukaan täyttyä Hengellä vaikka kuinka usein !

18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
      19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
      20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Tämä siis EI OLE KERTALUONTEISTA vaan aktiivista toimintaa !!!

Niin ja "kuva ja varjo" kertoo asian, eli nahkapäällysteinen ilmestysmaja, joka siis on "kuva" uuden liiton uskovasta, siis meilläkin on nahka ja kaikki näytämme ulkoapäin yhtä epäpyhiltä "telttamajoilta".

Mutta kun siis Pyhä Henki tuli ilmestys majaan, kuten Pyhä Henki tulee uudestisyntyneeseen Jumalan temppeliin ja pyhittää sen, niin se Pyhä Henki siis TÄYTTI sen ilmestysmajan !!!

Saman "kuvan" mukaan Pyhä Henki TÄYTTÄÄ uudestisyntyvän uskovan !!!

Jumala siis ei jaa Henkeään mitalla, vaan me saamme KOKO Pyhän Hengen eikä vain osaa siitä:

Joh. 3:34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.

• VärääTietoaSait

”Minä itse en tarvinnut mitään "henkikastetta" saadakseni kielet, vaan eräs uskova vain sanoi, että Raamatun mukaan kielet kuuluvat kaikille uudestisyntyneille Jumalan lapsille !”

Tämä eräs uskova jonka mainitsit, ei ole selvästikään lukenut raamattua.

1 Kor12:
        29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?

Alkukielessä jokainen noista kysymyksistä käyttää kysymysmuotoa johon kuuluu vastata aina ei.

• maunolle.asiaa

Helluntailainen "hengellä täyttymis oppi", siis käytännön tasolla väittää, että uudestisyntymässä uskova saa vain osan Pyhästä Hengestä, esim 1/3 osaa !

Ja loput 2/3 osaa jossain erillisessä "hengellä täyttymisessä" !

Näetkö Mauno nyt käytännön tasolla, kuinka pielessä ollaan ?

Jos vedotaan helluntain tapahtumiin apostolien kohdalla, niin tutkitaan edes vähän niitä !

Mitä oikeasti opetuslapsille tapahtui helluntaina ?

He olivat saaneet jo 3 päivää Jeesuksen kuolemasta Pyhän Hengen, kun Jeesus puhalsi sen heille !

Helluntaina Jumala asetti opetuslapset omaan Apostolin palvelutehtävään !!!

Jumala niiden merkkien kautta vahvisti koko Seurakunnalle Apostolien aseman ja tehtävän, se siis oli palvalutehtävän alkaminen ja siihen asettaminen ja sen palvelutehtävän vahvistaminen Jumalan taholta julkisesti !

Samalla Jumala aina kun palvelutehtävään asettaa, Hän myös varustaa siihen tehtävään, eli opetuslapset saivat tarvittavat lahjat siihen Apostolin palvelutehtävään !

Ei siis ollut todellakaan kyse sellaisesta "hengellä täyttymisestä", jota hellareissa tavoitellaan, eli ilman siis palvelutehtävään asettamista ja varustamista, moni hellari väärin tavoittelee erillisisä voiteluja ja lahjoja ennen aikojaankin siis !

Tästäkin on HYVIN SELVÄ "kuva" vanhan liiton puolelta, eli kun Aaron poikineen asetettiin palvelutehtäviinsä, niin heidät siis riisuttiin ja pestiin ja voideltiin öljyllä päät ja heidät varustettiin kaikilla pappis palveluksessa tarvittavilla välinelillä, se oli siis laaja varustaminen ja voitelu PALVELUTEHTÄVÄÄN ja sitä varten, tuo tapahtui Israelin kansan edessä julkisesti !

Ihan sama tapahtui siis Hengellisellä tasolla opetuslapsille ja samoin oli KOKO kansa sen todistamassa:

!!!
      5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
      !!!
      6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
      7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
      8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
      9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
      10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
      11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."

Todistus siis Apostolien palvelutehtävän alkamisesta kulkeutui kaikille juutalaisille ympäri maailmaa !

Ei siis pidä sekoittaa näitä asioita, vaan pitäisi nähdä ja ymmärtää se, että mitä helluntaina oikeasti 12 opetuslapselle tapahtui ja miksi heidät täytettiin Hengellä ja varustettiin kaikin tavoin !

PALVELUTEHTÄVÄÄN VARUSTAMINEN JA VOITELU oli siis kyseessä !

Ihan eri asia kokonaan, kuin mitä hellareissa ja herätysliikkeissä opetetaan ja mihin uskovia ohjataan !!!

• maunolle.asiaa

Niin ja Mauno, olen Herran kanssa oppinut seuraavat asiat käytännössä !

Jos on opillinen vääristymä, niin toiminta vääristyy ja on vääristynyttä silloin myös !

Eli opillinen vääristymä näkyy ja paljastuu siis väärän toiminnan kautta selvästi !

Kuinka paljon ja monella tapaa näkyykään tuo herätysliikkeiden omaksuma "erityinen hengellä täyttymis oppi" !

Eli eriarvoisuus, josta moni uskova seurakunnissa valittaa, mutta heitä ei kuunnella !

Enää ei yhdessä kaikki rakennu ja jaa Herralta saamiaan anteja !

Vaan se "kerma" joilla on näkyviä armolahjoa, tai jotka esittävät ainakin sitä, että heillä niitä olisi, he vain ovat "esiintymislavalla" muiden yläpuolella tietysti, ja muut istuvat vain toimettomina penkissä !

Näin Herran anneista Seurakunnalle jää varmaan suurin osa saamatta Seurakunnalta !

Näinhän sen pitäisi mennä:

1. Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

Vielä esimerkin kautta palaan siihen paisuneisuuteesi ja ylpeyteesi:

Mauno puhuu ja muut istuvat penkissä ja kuuntelevat, ja pari "vanhinta" korkeintaan jakaa jotain, ja esiitymis vimmaiset sitten tulevat soittamaan ja laulamaan ETEEN !

Menikö se tuossa opetuksessa ihan noin ???

Mauno, en yhtään ihmettele siis sitä, että kun olet tottunut puhumaan "ylhäältä" ja olet antanut sitten suuressa armossasi "audiensseja" ihailijoillesi, että et enää edes näe omankaan toimintasi vääristyneen todella pahasti !

"Ei minulla ole aikaa (kaikenlaisiin turhiin) ! "

" Ota yhteyttä sähköpostilla tai netissä (olen niin kovasti kiireinen)"

Joten Mauno, olisko aika nöyrtyä ja tulla alas jalustalta, jolle olet noussut ja jolle ihailijasi ovat sinut nostaneet ?

Vai pysytkö tässä asenteessa ja sen tuottamassa toimintamallissa, etkä siis kykene tasavertaiseen keskusteluun ja yhdessä Totuutta estimään veljiesi kanssa ?

1. Kor. 14:36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?

Herralla ei ollut kiire, Hänellä oli aikaa jokaiselle, joka hänen luokseen tuli !

Sielunvihollinen haluaa aiheuttaa kiirettä, sen olen oppinut käytännössäkin !

Herra ei noussut ylös puhumaan vaan hän laskeutui itse istumaan, sekin kuvastaa paljon:

Matt. 13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.

Mark. 9:35 Ja hän istuutui, kutsui ne kaksitoista ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija".

Luuk. 4:20 Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.

Joh. 8:2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.

• 5666645

maunolle.asiaa kirjoitti:
      "Helluntaina Jumala asetti opetuslapset omaan Apostolin palvelutehtävään !!!

Jumala niiden merkkien kautta vahvisti koko Seurakunnalle Apostolien aseman ja tehtävän, se siis oli palvalutehtävän alkaminen ja siihen asettaminen ja sen palvelutehtävän vahvistaminen Jumalan taholta julkisesti !

Samalla Jumala aina kun palvelutehtävään asettaa, Hän myös varustaa siihen tehtävään, eli opetuslapset saivat tarvittavat lahjat siihen Apostolin palvelutehtävään !

Ei siis ollut todellakaan kyse sellaisesta "hengellä täyttymisestä", jota hellareissa tavoitellaan, eli ilman siis palvelutehtävään asettamista ja varustamista, moni hellari väärin tavoittelee erillisisä voiteluja ja lahjoja ennen aikojaankin siis ! "

Kyllä helluntaialaiset ainakin ennenvanhaan opettivat, että Pyhän Hengen kaste merkitsee palvelustehtävään asettamista. Toisin sanoen se ei merkitse joutilaisuutta. Palvelustehtäviä on kuitenkin moninaisia, ei vain apostolin tehtäviä.

Mutta vastaapa sinä tähän kysymykseen: Eikö Raamatun mukaan apostolit asetettu tehtäväänsä jo paljon ennen Pyhän Hengen kastetta. Sinä itsekin sanot, että virkaan asettaminen ja siihen liittyvät valtuudet tulevat samalla kertaa.
      Matteuksen evankeliumi:
      10:1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
      10:2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet:

Luuk. 6:13 Ja päivän tultua hän kutsui tykönsä opetuslapsensa ja valitsi heistä kaksitoista, joille hän myös antoi apostolin nimen:

Jos apostolit oli asetettu tehtäväänsä jo aiemmin niin silloin tuo Pyhän Hengen kaste ei ollut apostolin tehtävään asettamista niinkuin sinä opetat.

• maunolle.asiaa

Luetko tarkemmin !

Opetus lapset saivat Pyhän Hengen vasta tässä tapahtumassa:

19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
        20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
        21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
        22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Joten mitä Sana sanoo siitä, että missä voimassa opetuslapset toimivat ennen tuota Pyhän Hengen saamista ?

Matteus 10
        1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja ANTOI HEILLE VALLAN ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
        2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,
        3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
        4 Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
        5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
        6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
        7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
        8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Opetuslapset siis toimivat Jeesuksen vallan alla ja Hänen valtuuttaminaan ja Hänen voimassaan, sillä heillä ei siis itsessään ollut tuolloin vielä Pyhää Henkeä, koska he saivat sen hengen vasta 3 vrk Jeesuksen kuolemasta.

Tätä voi olla vaikea ymmärtää, mutta hyvin selvä tuo asia on.

Minä en tiedä sitä, että mitä kaikkea hellareissa ja muissa karismaattisissa liikeissä on opetettu alunperin, mutta nyt ainakin siis on vallalla ihan oudot opetukset.

Eli voiteluja ja varustamisia haetaan ENNEN palvelukseen astumista ja siihen valmistamista !

• maunolle.asiaa

Se vielä selvennökseksi asiaan liittyen, että Jumala ei siis käytä ns. "lapsityövoimaa" !

Eli Jumala ei käytä Seurakunnan palvelutehtävissä alaikäisiä Sanan mukaan !

1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
      2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
      3 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
      4 vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
      5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?
      6 ÄLKÖÖN HÄN OLKO ÄSKEN KÄÄNTYNYT, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
      7 Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.

Eli Jumalan tahto ja suunnitlema on ENSIN kasvattaa ja kouluttaa ja opettaa nuorta uskovaa Seurakunnassa kohti Kristuksen täyteyden täyden iän määrää, ja vasta kun se on saavutettu eli Hengellinen täysi-ikäisyys siis, on aika astua palvelutehtävään, ja siinä kohtaa siis Jumala kyllä itse voitelee ja varustaa kaikin tarpeellisin lahjoin ja annein, jotta sen tehtävän voi sitten menestyksekkäästi hoitaa.

Mutta karismaattisissa piireissä siis ei ainakaan enää näin toimita, vaan lapset lähetetään sotarintamaan Hengellistä sotaa sotimaan, ja siinä monille käy todella huonosti !

Siis se menee ihan samoin kuin luonnollisessa perheessä, eli ensin vanhemmat kasvattavat vauvoista/lapsista teinejä ja lopulta sitten aikuisia, ja sitten vasta on sen nuoren uskovan aika "perustaa perhettä" eli alkaa huolehtia nuoremmista uskovista heitä opettaen ja kasvattaen !

Eli kunkin uskovan tulisi siis kasvaa ja kehittyä ja kypsyä aikuisuuteen ja Hengelliseen aikuisuuteen ja vasta sitten on kyky ja mahdollista toimia vanhempana muille !

Yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka pahasti tämä asia on kateissa, on tuo surullinen Patrik Tiaisen tapaus !

Hän perusti "seurakuntaa" ja toimi itse vanhempana siinä, vaikka selvästi oli yhä todella ymmärtämätön ja oppimaton ja täysin epäkypsä.

En nyt siis puhu mistään fyysisestä iästä, vaan Hengellisestä kypsyydestä.

Olen käynyt tutustumassa useisiin herätysliikkeisiin ja niiden "seurakuntiin" ja järjestäin olen törmännyt epäkypsiin ja ymmärtämättömiin ja oppimattomiin "vanhimpiin", ikävä kyllä !

Ja jos ja kun oppimaton ja ymmärtämätön toisia taluttaa, niin samaan kuoppaan he lankeavat yhdessä.

Joten sekään, että jollakin on joitain armolahjoja jo käytössä, ei tarkoita sitä, että tämä olisi valmis Seurakunnan palvelutehtävään.

Eli kypsyyttä ja oppineisuutta ja ymmärrystä tulisi tutkia ja tarkkailla, eikä armolahjoja !

• Henkiohjaa

Herran sana on tullut taivaasta, kaikein pyhimmästä, Se on henki joka sen on tuottanut, pysyvä ja ikuinen.
      Ensimmäinen käsky on se millä koetellaan kaikki, on se harmoniassa (koherenssi) sen Hengen kanssa. Hengessä ei ole saumoja. Ilman henkeä ei synny aitoa yhteyttä, yhteys kulkee Jeesuksen kautta.
      Jeesus:" rakastakaa toisianne niin kuin Minä olen teitä rakastanut", ei ole saumaa 1-käskyyn.

• Maunon tarkoitus ei ole keskustella tällä foorumilla, vaan ainoastaan julistaa omaa totuuttaan.

• Maunoo

Maunolle tiedoksi, että täällä nimellä herjaaminen on rikos

HELSINGIN käräjäoikeus on tuominnut 20-vuotiaan miehen maksamaan 800 euron korvauksen toimittajalle, jota hän huoritteli MV-valemedian keskustelupalstalla. Mies oli kutsunut toimittajaa huoraksi kahteen otteeseen.

Mies joutuu maksamaan korvauksen kärsimyksestä korkoineen.

KÄRÄJÄOIKEUDEN tuomion mukaan miehen kirjoitus oli ollut vähintään kymmenientuhansien ihmisten luettavissa.

”Loukkaus oli löytynyt asianomistajan nimellä hakukoneen kautta. Loukkauksen kesto oli erittäin pitkä.

• tutkii

Tämän ketjun kun luin silmäillen niin ymmärrän täysin miksi Mauno Mattila ei voi intensiivisesti osallistua keskusteluihin.Niihin jäisi ihan jumiin teologisiin ritiriitoihin ja kysymyksiin ja ei ehtisi muualle saarnaamaan.Myös rukous aika vähentyisi.

Minusta tuo Maunon osallistuminen on ollut ihan riitävää suomi24 keskustelupalstalla ottaen huomioon vaativan ja muun raskaan evankeliointityön mitä hän tekee.

• Tämä on minunkin mielipide. Saatana halua kuluttaa loppuun evankelistat ja opettajat.

• Selailin ketjun läpi ja jäi sama vaikutelma, kuin sapatti opissa oleville, että äkkiä voi tuhlata 20 tuntia väittelyyn.

Ilmeisesti opetukseni osui siihen sopivaan paikkaan yhdelle henkilölle ja siitä syntyi tämä kuohunta.

En oikeasti käy kuin pari kertaa viikossa täällä. Siksi rohkaisen, että jos oikeasti on kysymys, niin laittakaa palautetta.

Siunauksin, MM.

• maunolle.asiaa
        Ingenjör_81 kirjoitti:

Selailin ketjun läpi ja jäi sama vaikutelma, kuin sapatti opissa oleville, että äkkiä voi tuhlata 20 tuntia väittelyyn.

Ilmeisesti opetukseni osui siihen sopivaan paikkaan yhdelle henkilölle ja siitä syntyi tämä kuohunta.

En oikeasti käy kuin pari kertaa viikossa täällä. Siksi rohkaisen, että jos oikeasti on kysymys, niin laittakaa palautetta.

Siunauksin, MM.

Minä en todellakaan opeta mitään sapattioppia !!!

Joten mitä ihmettä nyt selität Mauno ???

• maunolle.asiaa
        Ingenjör_81 kirjoitti:

Selailin ketjun läpi ja jäi sama vaikutelma, kuin sapatti opissa oleville, että äkkiä voi tuhlata 20 tuntia väittelyyn.

Siunauksin, MM.

Meinaatko oikeasti piiloutua tuollaisen valheellisen heiton ja syytöksen taakse ?

Siis miksi et puhu niistä asioista, joita sinulle on kirjoitettu ?

Miksi et vastaa kysymyksiini ?

Ovatko liian vaikeita ?

Arvostele nyt "minun oppini", kuten olet monien muiden opit arvostellut !

Sitä vain pyydän !

Olet ollut siis mielestäni kovin hanakka arvostelemaan MUIDEN OPPEJA, mutta VANHEMPIESI OPPEJA ET OLE arvostellut ja koetellut nähdäkseni !

TÄRKEÄÄ MAUNO !

Siis Mauno, kun luonnollinen ihminenkin eli lapsi kasvaa aikuisuuteen ja aikuiseksi, niin siinä kohtaa pitää arvoida omat vanhemmat ja heidän toimensa ja opetuksensa, että ei itse toistaisi vanhempiensa virheitä !!!!!!!!

TÄRKEÄÄ MAUNO !

Eli nähdäkseni sinä olet siis jättänyt tuon asian täysin käsittelemättä siis Hengellisesti !

Eli nuoren ja aikuiseksi kasvavan uskovan tulisi koetelle ja tutkia ITSE se kunnolla, että mitä itselle on opetettu YMMÄRTÄMÄTTÖMIEN taholta väärin ja vapautua niistä ns. VANHINTEN PERINNÄIS SÄÄNNÖISTÄ !!!

Moni uskova siis vain toistelee niitä vanhinten perinnäissääntöjä, tutkimatta niitä kunnolla !

Muiden vääriä oppeja siis tutkitaan SUURENNUSLASILLA !

Mutta omat ohitetaan vain kevyesti !

Siis tätä Mauno:

Matt. 23:24 Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!

Eli paljon ennalta opittua väärää menee kevyesti läpi, mutta muiden suuntien pienetkin virheet siivilöidään hyttysverkolla !

Tämä on se asia, johon haluan sinun nyt keskittyvän RAKAS VELJENI HERRASSA !!! :)

Herra sinua siuntakoon ja auttakoon !

PS. Minä tiedän omasta kokemuksesta sen, että kuinka vaikeaa se oikeasti on !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• maunolle.asiaa

Savis nyt näkee "mörköjä" joka puolella, kun on ns. ylihengellinen kouhottaja.

Eli todellisuus on kadotettu jo kauan sitten, ja eletään omassa harhaisessa "todellisuudessa" !

Eli jalat no tukevasti ilmassa kaiken aikaa.

Tämä "tutkii" itse on paisunut ja kuvittelee ymmärtävänsä kaiken jo, ja hän itse toimii siis "teologisesti", mutta kun hänen oppinsa paljastuvat valheiksi, niin sitten hän vetäytyy pois, vedoten tuohon "teologiseen vääntämiseen" !

Eli "tutkii" siis ymmärtää hyvin Maunoa juuri siksi, että Maunokaan ei uskalla näihin kysymyksiini vastata, kun ymmärrys ei vielä siihen riitä !

• Xmaunofäni

Insinööri Mauno Mattilan olisi hyvä opiskella nöyrästi raamatullista teologiaa, eikä julistaa omia villejä allegorisoivia raamatuntulkintojaan.

• selviää

Biblia 1776

1 Kor 12

12:30 Onko kaikilla parantamisen lahjat? Puhuvatko kaikki moninaisilla kielillä? Taitavatko kaikki selittää?

Tässä luvussa 12 opetetaan armolahjoista , jotka rakentavat seurakuntaa, ei ole omaksi rakennukseksi tapahtuvasta kielilläpuhumisesta kysymys, jossa vain rukoilija itse rakentuu.Seurakunnan rakentamiseksi kaikki ei puhu kielillä ja kaikki ei selitä.

• EiKaikille

Niin, kaikille ei anneta kielillä puhumisen armolahjaa, oli sitten kyse seurakunnan tai itsensä rakentamisesta.

• kyllä.kuuluisi
        EiKaikille kirjoitti:

Niin, kaikille ei anneta kielillä puhumisen armolahjaa, oli sitten kyse seurakunnan tai itsensä rakentamisesta.

Sori vaan, mutta kyllä kielilläpuhuminen kuuluisi ja olisi tarpeellinen jokaiselle uudestisyntyneelle uskovalle !

Kyse on Uskosta !

Jos siis uskot, että se ei kuulu sinulle, et voi sitä Uskossa edes saavuttaa, mutta jos ja kun Herra Pyhän Henkensä kautta pääsee vaikuttamaan sinussa Uskoa eli Jumalan synnyttämän Uskon, eikä ihmisen omaa "uskoa" eli uskottelua vain, niin sinä Jumalan synnyttämän Uskon kautta voit sen saada ja saavuttaa !!!

Mutta jos siis kylvät vain epäuskoa "en voi saada", eikä kukaan kerro/julista sinulle Totuutta, niin jäät epäuskoosi ja siten et sitä myöskään saa etkä saavuta !

Tarvitaan vaan siis kunnollinen opetus, joka perustuu Totuuteen ja sen kautta voi vain syntyä se Usko, ja sen kautta voi siis saada paljonkin.

Itselleni kertoi eräs uskova selvästi, että se kielilläpuhumisen armolahja on tarkoitettu jokaiselle Jumalan lapselle, ja se kuuluu minulle, ja Henki vahvisti asian sydämelleni ja aloin puhua kielillä sen kautta ja ansioista !

Paavali itse kirjoittaa Apostolina kielillä puhumisestaan näin, ja se kertoo lahjan tärkeydestä jokaiselle uskovalle, ja varsinkin palvelutehtävissä toimiville:

!!!
        1. Kor. 14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        !!!

1. Kor. 14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.

1. Kor. 14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.

Paavali toimi Jumalan tahdossa kaikin puolin, ja hänen piti olla esimerkkinä ja esikuvana nuoremmille, ja jos ja kun Paavali sanoo, että hän TOIVOISI KAIKKIEN PUHUVAN KELILLÄ, niin se tarkoittaa silloin sitä, että se on MYÖS JUMALAN TAHTO !!!

Jumala siis TAHTOO, että jokainen Hänen lapsensa puhuisi kielillä, mutta vieläkin enemmän, eli että selitettäisiin kielet ja profetoitaisiin !!!

Uskokaa, ja Anokaa !!!

Matt. 7:8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Luuk. 11:10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Tämä sama voidaan kääntää myös seuraavasti:

Jokainen anova VASTAANOTTAA !

Eli kun anomme, olemme vastaanottavalla asenteella, ja siten on mahdollista Uskossa omistaa, Pyhän Hengen avaaman Sanan opetuksen kautta ja avulla !!!

Kyse on siis Uskossa omistamisesta !

Mutta ei siis oman "uskon" ja uskottelun kautta ja avulla, vaan etsikää tämä Totuus Sanasta, että Jumalan tahto on antaa jokaiselle lapselleen kielilläpuhumisen armolahja !

Moni siis yrittää omalla "uskollaan" eli uskottelulla lahjoja saavuttaa, mutta siten se vain ei onnistu, eli Hengen pitää avata Sana Eläväksi Totuudeksi kullekin HENKILÖKOHTAISESTI, ja sen kautta Jumalan lahjat ja lupaukset voidaan omistaa HENKILÖKOHTAISESTI !

Toisen uskolla ei tulla autuaaksi eikä saavuteta mitään, vaan Uskon pitää syntyä itsessä ja omassa sydämessä !

Mutta siis kieltäjä ei voi saavuttaa mitään, vaan hän kylvää vain sielunvihollisen mieliksi epäuskoa vain !!!

Miettikää mitä kylvätte ???

• EiKaikille
        kyllä.kuuluisi kirjoitti:

Sori vaan, mutta kyllä kielilläpuhuminen kuuluisi ja olisi tarpeellinen jokaiselle uudestisyntyneelle uskovalle !

Kyse on Uskosta !

Jos siis uskot, että se ei kuulu sinulle, et voi sitä Uskossa edes saavuttaa, mutta jos ja kun Herra Pyhän Henkensä kautta pääsee vaikuttamaan sinussa Uskoa eli Jumalan synnyttämän Uskon, eikä ihmisen omaa "uskoa" eli uskottelua vain, niin sinä Jumalan synnyttämän Uskon kautta voit sen saada ja saavuttaa !!!

Mutta jos siis kylvät vain epäuskoa "en voi saada", eikä kukaan kerro/julista sinulle Totuutta, niin jäät epäuskoosi ja siten et sitä myöskään saa etkä saavuta !

Tarvitaan vaan siis kunnollinen opetus, joka perustuu Totuuteen ja sen kautta voi vain syntyä se Usko, ja sen kautta voi siis saada paljonkin.

Itselleni kertoi eräs uskova selvästi, että se kielilläpuhumisen armolahja on tarkoitettu jokaiselle Jumalan lapselle, ja se kuuluu minulle, ja Henki vahvisti asian sydämelleni ja aloin puhua kielillä sen kautta ja ansioista !

Paavali itse kirjoittaa Apostolina kielillä puhumisestaan näin, ja se kertoo lahjan tärkeydestä jokaiselle uskovalle, ja varsinkin palvelutehtävissä toimiville:

!!!
        1. Kor. 14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        !!!

1. Kor. 14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.

1. Kor. 14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.

Paavali toimi Jumalan tahdossa kaikin puolin, ja hänen piti olla esimerkkinä ja esikuvana nuoremmille, ja jos ja kun Paavali sanoo, että hän TOIVOISI KAIKKIEN PUHUVAN KELILLÄ, niin se tarkoittaa silloin sitä, että se on MYÖS JUMALAN TAHTO !!!

Jumala siis TAHTOO, että jokainen Hänen lapsensa puhuisi kielillä, mutta vieläkin enemmän, eli että selitettäisiin kielet ja profetoitaisiin !!!

Uskokaa, ja Anokaa !!!

Matt. 7:8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Luuk. 11:10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Tämä sama voidaan kääntää myös seuraavasti:

Jokainen anova VASTAANOTTAA !

Eli kun anomme, olemme vastaanottavalla asenteella, ja siten on mahdollista Uskossa omistaa, Pyhän Hengen avaaman Sanan opetuksen kautta ja avulla !!!

Kyse on siis Uskossa omistamisesta !

Mutta ei siis oman "uskon" ja uskottelun kautta ja avulla, vaan etsikää tämä Totuus Sanasta, että Jumalan tahto on antaa jokaiselle lapselleen kielilläpuhumisen armolahja !

Moni siis yrittää omalla "uskollaan" eli uskottelulla lahjoja saavuttaa, mutta siten se vain ei onnistu, eli Hengen pitää avata Sana Eläväksi Totuudeksi kullekin HENKILÖKOHTAISESTI, ja sen kautta Jumalan lahjat ja lupaukset voidaan omistaa HENKILÖKOHTAISESTI !

Toisen uskolla ei tulla autuaaksi eikä saavuteta mitään, vaan Uskon pitää syntyä itsessä ja omassa sydämessä !

Mutta siis kieltäjä ei voi saavuttaa mitään, vaan hän kylvää vain sielunvihollisen mieliksi epäuskoa vain !!!

Miettikää mitä kylvätte ???

Totesin vain mitä Raamattu sanoo asiasta: eiväthän kaikki puhu kielillä. Se ei ole epäuskon kylvämistä.

Eiväthän kaikki profetoi tai selitä kieliä. Mikä tekee mielestäsi kielilläpuhumisen poikkeavaksi vaikka samalla listalla kaikki mainitaan?

• kyllä.kuuluisi
        EiKaikille kirjoitti:

Totesin vain mitä Raamattu sanoo asiasta: eiväthän kaikki puhu kielillä. Se ei ole epäuskon kylvämistä.

Eiväthän kaikki profetoi tai selitä kieliä. Mikä tekee mielestäsi kielilläpuhumisen poikkeavaksi vaikka samalla listalla kaikki mainitaan?

Siinä on se EIVÄTHÄN ????

Kysymys merkki ???

30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?

Biblia
        30 Onko kaikilla parantamisen lahjat? Puhuvatko kaikki moninaisilla kielillä? Taitavatko kaikki selittää?

King James
        30 Have all the gifts of healing? do all speak with tongues? do all interpret?

Näetkö ?

Ymmärrä nyt jo, hyvä ihminen, se perus asia, että voi olla, mutta omistetaan vain Uskossa !

• EiKaikille
        kyllä.kuuluisi kirjoitti:

Siinä on se EIVÄTHÄN ????

Kysymys merkki ???

Biblia
        30 Onko kaikilla parantamisen lahjat? Puhuvatko kaikki moninaisilla kielillä? Taitavatko kaikki selittää?

King James
        30 Have all the gifts of healing? do all speak with tongues? do all interpret?

Näetkö ?

Ymmärrä nyt jo, hyvä ihminen, se perus asia, että voi olla, mutta omistetaan vain Uskossa !

1Kor12:
        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Eli miksikään automaatioksi ei voi sanoa sitä että jokaisen uskovan kuuluisi puhua kielillä vaikka sitä anoisikin.

• lkj98
        EiKaikille kirjoitti:

1Kor12:
        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

Eli miksikään automaatioksi ei voi sanoa sitä että jokaisen uskovan kuuluisi puhua kielillä vaikka sitä anoisikin.

>>>1Kor12:
        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.<<<<

Mitä Jumala sitten tahtoo? Mistä tiedämme Jumalan tahdon tässä kielilläpuhumis asiassa? Olisko niin, että Paavali ilmoitti Jumalan tahdon tässä asiassa?

1.Korinttolaiskirje:14:5 "Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä,"
        Tämä on Jumalan tahto. että kaikki uskovat puhuvat kielillä.

1.Korinttolaiskirje:14:12 "Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti."

1.Korinttolaiskirje:12:31 "Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista."

Jos Jumala ei tahdo kaikkien uskovien puhuvan kielillä, miksi Hän käskee kaikkia uskovia tavoittelemaan kaikkia armolahjoja? Miksi Hän antoi kielilläpuhumisen armolahjan kaikille alkuseurakunnan uskoville?

Apostolien teot:2:4 "Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi."
        10:46 "sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa."

Ehkä siksi koska kielilläpuhuva puhuu salaisuuksia hengessä Jumalalle ja hän rakentaa itseään puhuen kielillä. Jumala tahtoo varmasti kaikkien uskoien rakentavan itseään ja puhuvan Hänelle hengessä?

Miksi sitten Paavali toteaa, etteivät kaikki puhu kielilä? Hän toteaa sen ikävänä tosiasiana, ei Jumalan tahtona. Jumala ei voi antaa kaikkia armolahjoja yhteen astiaan. Mutta ne armolahjat, joita uskova pyytää, hän saa. Jos joku siis pyytää vakavissaan kielilläpuhumisen armolahjaa, hän saa sen ihan varmasti. Sen tahdon on näes Pyhä Henki vaikuttanut hänessä.

Filippiläiskirje:2:13 "Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi" ETTÄ TAPAHTUISI!

Kaikki uskovat eivät tahdo saada kielilläpuhumisen armolahjaa eivätkä pyydä sitä Jumalalta. Siinä on vaikeus ja syyn siihen miksi kaikki uskovat eivät puhu kielillä.

1 Kor 14:2 "Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään 14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä,"

• kyllä.kuuluisi
        EiKaikille kirjoitti:

"lkj98" kirjoitti hyvin selvästi aiheesta jo, mutta pitää enää puuttua väitteeseesi:

" Totesin vain mitä Raamattu sanoo asiasta: eiväthän kaikki puhu kielillä. Se ei ole epäuskon kylvämistä. "

Luetko sen, mitä sinä itse kirjoitit:

" Niin, kaikille ei anneta kielillä puhumisen armolahjaa, oli sitten kyse seurakunnan tai itsensä rakentamisesta. "

Ei Raamattu noin opeta !

Matt. 7:8 Sillä JOKAINEN anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

King james:
        10 For every one that asketh RECEIVETH ; and he that seeketh findeth; and to him that knocketh it shall be opened.

RECEIVETH = vastaanottaa !

Joh. 15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.

Joh. 16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.

• hirlumhei

Tämä "maunolle asiaa" on rakentanut omista henkilökohtaisista kokemuksistaan
      opin, jonka rinnalla jopa kaikki se, mitä raamattu opettaa, on huuhaata.

Ei tällaisen henkilön kanssa väittelemiseen kannata tuhlata aikaansa.

• maunolle.asiaa

Saat sinä ihan vapaasti pitäytyä valheessa ja saat sulkea silmäsi ja korvasi totuudelta !

En sitä valinnanvapautta sinulta halua riistää !

Minun kokemukseni ei tee mitään oppia, vaan se kumoaa vain valheellisen opin, jota herätysliikeissä opetetaan, eli käytäntö paljastaa siis valheellisen opetuksen vain !

• maunolle.asiaa

Saat sinä ihan vapaasti pitäytyä valheessa ja saat sulkea silmäsi ja korvasi totuudelta !

En sitä valinnanvapautta sinulta halua riistää !

Minun kokemukseni ei tee mitään oppia, vaan se kumoaa vain valheellisen opin, jota herätysliikeissä opetetaan, eli käytäntö paljastaa siis valheellisen opetuksen vain !

• kauanuskossa

Kun aikoinaan Mattila kritisoi esim. TV7:n toimintaa ja häntä olisi johdon taholta pyydetty suoraan lähetykseen vastaamaan Orajesten kanssa ohjelmaan niin hän oli kieltäytynyt tulemasta. Jos jatkuvasti mollaa ja arvostelee toisia hengellisiä työntekijöitä, niin miksi ei sitten ole valmis tulemaan kasvotusten puhumaan asianomaisten ja katsojien kanssa. Ihan asiaa ja vakavasti Mauno puhuu, mutta kyllä ihmetyttää tämä puoli ja kun hän joka tilanteessa nostaa esille toisten negatiivisia puolia kun totuus on ettei sitä täydellistä julistajaa. Ei sitä ole edes Mauno Mattilakaan. Ainakin hänen negatiivinen puolensa on aina oikeassa oleminen ja rooli, että hän on se oikeaoppisin opettaja ja niin oikeassa, että hänen julistus kelpaa.

• Ivallista

Tv7:n Rami Ojares htautui hyvin ivallisesti Mattilaan ja uhoten, että eikö ole miestä? Luulenpa että mitään hyvää tuosta keskustelusta ei olisi kenellekään seurannut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2551
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      390
      2055
    3. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1704
    4. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      18
      1681
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      118
      1561
    6. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      15
      1411
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1092
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1073
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      69
      971
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      905
    Aihe