Gallup: Mitä mieltä, kumpi syyllinen kolariin?
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/taksikuski-kuvasi-rajun-ilmalennon-pyorailija-paahtoi-tuhatta-ja-sataa-vantaalla-mazda-kaantyi-yllattaen-eteen/6933974#gs.XY0sGnc
Itse pidän pyöräilijäpelleä syyllisenä, toivottavasti Mazda-kuski saa kaikki mahdolliset korvauikset auton vahingoittumisesta ilman venkoilua. Perustelu: Jutussa sanotaan että paikalla on kolmenkympin nopeusrajoitus, fillariukko menee jotain kuuttakymppiä. Fillaripelle kai kuvitteli ettei lait häntä koske eikä tajunnut että jos vaikka aurinko paistaa vastaan sitä on ihan mahdotonta havaita autosta.
Uhri vai täyskaheli?
10
298
Vastaukset 10
Autoilijan vika. Ei auta itku markkinoilla. Eikä toi pyöräilijä tullut kovinpaljoa yli 30km/h ssa, koska ois käynyt pahemmin. Meillä täällä kerran poliisit ratsas kävelykadulla 20 km/h nopeusrajoituksen alueella monta polkupyöräilijää ylittämässä nopeuden reippaasti. En tiedä antoivatko sakkoja, mutta huomauttivat ainakin.
Suomen laki on jännä....nopeusmittaria ei tarvitse olla ajoneuvossa, mutta nopeusrajoituksia pitäisi noudattaa...jopa polkupyöräilijöitten. Sitten on vielä niitä sähköpyöriä, jotka menee tosi kovaa ja kiihtyvätkin kuin auto konsanaan...ehkä olisi syytä hiukan muutamaa lakipykälää viilata tälle vuosituhannelle....- yksinäkökulma
Ja GPS / pyörätietokonehan tuon tason harrastajalla todennäköisesti on. Oliko sitten huomio liikaa kiinnittynyt suoritusarvoihin kun huomasi auton noin myöhään.
Videolta nimittäin selvästi kuulee kuinka pyöräilijä huutaa vasta viime metreillä EI jonka jälkeen asento muuttuu ja yrittää ilmeisesti vielä viimehetken jarrutusta. Tämän jälkeen jo vaikeroikin maassa.
Poliisi voisi tuossa toki vaatia GPS tallennetta nähtäväksi. Ellei laite sitte törmäyksessä rikkoutunut, mutta osaava taho varmasti tiedon osaisi muistilta yhä lukea....
Ajoradalla kulkeviin pyöriin olisi myös mielestäni aiheellista vaatia pakolliseksi riittävän kirkkaan LED-valot. Pyöriä on välillä todella vaikea autoilijan nähdä. yksinäkökulma kirjoitti:
Ja GPS / pyörätietokonehan tuon tason harrastajalla todennäköisesti on. Oliko sitten huomio liikaa kiinnittynyt suoritusarvoihin kun huomasi auton noin myöhään.
Videolta nimittäin selvästi kuulee kuinka pyöräilijä huutaa vasta viime metreillä EI jonka jälkeen asento muuttuu ja yrittää ilmeisesti vielä viimehetken jarrutusta. Tämän jälkeen jo vaikeroikin maassa.
Poliisi voisi tuossa toki vaatia GPS tallennetta nähtäväksi. Ellei laite sitte törmäyksessä rikkoutunut, mutta osaava taho varmasti tiedon osaisi muistilta yhä lukea....
Ajoradalla kulkeviin pyöriin olisi myös mielestäni aiheellista vaatia pakolliseksi riittävän kirkkaan LED-valot. Pyöriä on välillä todella vaikea autoilijan nähdä.No en tiedä miten tutkivat, mutta saattavat antaa sakot molemmille liikenteen vaarantamisesta, sekä todeta vaan autokuskin syylliseksi, kun kääntyi eteen.
Kyllä polkupyöriin joutais laitella valoja ja lisäksi teroittaa jollain valistusvideoilla, että samat liikennesäännöt koekee heitä. Monesti jää suuntamerkit antamatta ja päätä ei käännetä. Kyllä tuossakin oikeasti pitäisi varautua tekemään risteysalueella mahdollisia korjaustoimia, että vaikka sillä oli etuajo-oikeus, niin tilannenopeushan ei ollut oikea... Sekin on syytä muistaa, vaikka sekin on veteen piirretty viiva..
Autokouluopettajani tuttavallisesti nimittikin pyöräiliöitä, "pyör ääliöiksi" sanoi, että ne ajaa kamikadzena alle ja päälle, että niitä pitää aina varoa...
Samainen opettaja neuvoi sarkastisesti, että jos haluaa jostakusta päästä eroon, niin kannattaa vetää kunnon känni ja ajaa autolla yli... saa vähemmän tuomiota kuin tavan taposta...
- ei.mene.vahvasti
Pyöräilijä tulee autoilijalle oikealta, joten autoilija on väistämisvelvollinen. Pyöräilijällä on 50km/h nopeusrajoitus ja laskettelee taatusti vain 46km/h. 30km/h rajoitus kirjoituksen mukaan päättyy 20m ennen risteyttä. Autoilijalla pitäisi kolmessa kohtaa vilkkua keltainen, oranssi tai punainen valo osoittamassa aikomustaan kääntyä vasemmalle. Huomaatko yhtään valoa vilkkumassa kääntyvässä autossa, joka on väistämisvelvollinen vastaantulevalle liikenteelle?
Miksi tuomitset pyöräilijän pelleksi? Siksikö koska hän noudattaa tieliikennelakia ja asetuksia?Ei noudattanut vaan ajoi selvästi ylinopeutta itsaria hakien. Toidennäköisesti tuijotti maahan kun ei edes yrittänyt väistää, sekin olisi onnistunut jos olisi ollut mitään tolkkua sen menossa. On minunkin eteen käännytty kun olen ajanut konepyörällä tai sitten ihan tavallisella, kuitenkin aina sen verran mulla ainakin ajua että tiedän ettei ne autoilijat aina vaan havaitse ettei ole mitään isompaa sitten sattunut. Kannattaisi noiden maanteiden keisareidenkin ymmärtää että voi käydä huonosti jos isompaan törmää.
- eisekyllävahvastimennyt
Oliko sitten oikeassa pykälien mukaan, varmasti lohduttaa sairasvuoteella, mutta kyllä itse ainakin huomioisin sen verran ympäristöä ettei tarvitse auton takakulmaan itseään teloa. Tuossahan olisi ollut tilaa vaikka kiertää auto, jos olisi eteensä katsonut.
- kolari.chocha
Auto ei edes näytä vilkkua, ku kääntyy vasemalle varomattomasti
oliskohan taas ääliöluuri kourassa
Pitäis vähän keskittyä katsomaan, ettei sattumalta hirven alle jää
Jos autokoulun on käynyt - heikommin.menee
Harmaaritari kirjoitti:
Ei noudattanut vaan ajoi selvästi ylinopeutta itsaria hakien. Toidennäköisesti tuijotti maahan kun ei edes yrittänyt väistää, sekin olisi onnistunut jos olisi ollut mitään tolkkua sen menossa. On minunkin eteen käännytty kun olen ajanut konepyörällä tai sitten ihan tavallisella, kuitenkin aina sen verran mulla ainakin ajua että tiedän ettei ne autoilijat aina vaan havaitse ettei ole mitään isompaa sitten sattunut. Kannattaisi noiden maanteiden keisareidenkin ymmärtää että voi käydä huonosti jos isompaan törmää.
Pyöräilijällä ei ollut kunnon alamäkeä ja myötätuulta 60km/h vauhtiin. Kuljettajan rungolla päästään maksimissaan 47km/h hyvissä olosuhteissa. Nopeusrajoitus tiepätkällä on 50km/h pyöräilijän suunnalta.
Autoilija oli itsekäs, joka jätti noudattamatta väistämisvelvollisuutta, jätti myös suuntavilkun käyttämättä. Sen takia moni moottoripyöräilijä kuolee, kun harmaaritarit saavat ajolupansa muropaketista ja eivät välitä lainsäädännöstä.
50km/h tieosuudella jolla pyöräilijä polkee 47km/h ja polkupyörää on mahdotonta turvallisesti pysäyttää kuin seinään huomioiden reaktioajan.
Autoilijalla selvästi oli jotain henkilökohtaista autotiellä pyöräilevään henkilöön, jolle pyöräily autotiellä on sallittu. Pyöräilyhän ei ole sallittu jalkakäytävällä, ellei ole riittävän nuori tai sitä ole liikennemerkein erikseen sallittu. Huomioi Mazdakuskin takaalta ylhäältä tuleva kirkas valo, se on aurinko joka korkeintaan häikäisi pyöräilijän.
Et sattuisi ajelemaan videon Mazdalla?
- Simoniz-
Ristus! Tuliko harmikse Mazdaan naarmu?
- suhari.chocha
Autokoulun opettaja iski jarrut pohjaan--parkkerattujen autjen välistä tuli
eteen parivuotias lapsi, jota en voinut kuskinpaikalta nähdä.
Ellei opettaja olisi pelkääjän paikalta nähnyt
Olisi kai lapsivainaalle tullut pienet sakot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3571106- 71748
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19481- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459