Miksi uudet autot ovat niin epäluotettavia?

Kummallista_on

Monet ajavat uudella autolla, koska pitävät sitä huolettomana. Kuitenkin tuttavapiirissä on tapahtunut paljon 0 - 2 -vuotiaiden autojen hajoamisia. Siis tarkoitan sellaisia vikoja, jotka estävät auton käyttämisen.

Yleisin on auton täydellinen mykistyminen. Ilmeisesti tietokone menee jumiin ja sitten auto on täysin mykkä.

Sitten on aiheettomia vikahälytyksiä, joiden takia matkanteko keskeytyy. Hinurilla korjaamolla ja parin päivän päästä auto on resetoitu ja matka jatkuu ainakin jonkun aikaa. Ikävää vain, että vian syytä ei tiedetä ja siksi asialle ei voida mitään.

Ihmeellisintä on kuitenkin vauhtipyörän, vaihdelaatikon, turbon, venttiilikoneiston tai apulaitteen hajoaminen kesken ajon. Varsinkaan Volkswagenin nykymoottorit eivät tunnu kestävän.

Vaikka vika menisi takuuseen, mielestäni ei ole kauhean huoletonta olla sunnuntai-iltana perheen kanssa räntäsateessa Heinolan ja Mikkelin välissä selvittelemässä vakuutusyhtiön käytäntöjä.

Ja jos noita vikoja joutuu itse maksamaan, tuhat euroa on aika pieni yksikkö.

Autot olivat parhaimmillaan 2000-luvun alussa. Nykyään on niin paljon turhaa elektroniikkaa. Toki turva- ja päästövaatimukset vaativat kaikenlaisen ylimääräisen tunkemisen autoon.

35

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos.varoituksesta

      Aiheellinen huoli. Enää ei puutu kuin todellisen elämän esimerkki asiasta. Jos sellainen joskus tulee eteen itselleni tai kaveripiirilleni niin harkitsen vakavasti vanha katiskan ostamista.

      • Ckfkfkfkfkf

        Tuossa oli esimerkkejä,

        Itseltäni kerran levisi moottori uudesta Hyundaista. No, se oli Sonata, eli onhan siitä jo aikaa.
        Muuten uusilla ajo ollut melko vähävaivaista. Toisaalta niin on vanhoillakin suurimmaksi osaksi.


      • Älätransuvalehtele

        Ei sinulla ole kavereita.


      • montööri-make

        Juurikin olen töissä korjaamolla, missä näitä uusia romuja korjataan. Ja toden totta; suurin työllistäjä on 0-3 vuotiaat autot. On, jos jonkinmoista vikakoodia ja mekaanista vikaa, joilla auto pihaan tai tielle jää! Eikä tartte olla edes kovin kummonen vika! Korjaamolla käy myös vanhempaa kalustoa mutta niiden viat on jo selvästi mekaanisesta rasituksesta tulleita. Esim. Volvoja, joilla ajettu yli puoli miljoonaa km. ym. sellaisia, joilla nyt joka päivä ihmiset ajaa. Silti pitäisin noita "vanhoja pommeja" luotettavampana kuin uusia nyky ritsoja... Ja huom. EN aja Volvolla vaan saksa-kinnerillä, vaikka sen tuossa nimeltä mainitsin... "Saksanseisojani", sekään ei pelaa juurikaan mutta sillä mennään, kun muuhun ei ole varaa... ja onneksi, voin töissä sen itse kunnostaa, jos ja kun vikaa tulee. Osatkin saan talon hintaan eli halvemmalla kuin tavan tallaaja. Et näin.


      • 13578718967
        montööri-make kirjoitti:

        Juurikin olen töissä korjaamolla, missä näitä uusia romuja korjataan. Ja toden totta; suurin työllistäjä on 0-3 vuotiaat autot. On, jos jonkinmoista vikakoodia ja mekaanista vikaa, joilla auto pihaan tai tielle jää! Eikä tartte olla edes kovin kummonen vika! Korjaamolla käy myös vanhempaa kalustoa mutta niiden viat on jo selvästi mekaanisesta rasituksesta tulleita. Esim. Volvoja, joilla ajettu yli puoli miljoonaa km. ym. sellaisia, joilla nyt joka päivä ihmiset ajaa. Silti pitäisin noita "vanhoja pommeja" luotettavampana kuin uusia nyky ritsoja... Ja huom. EN aja Volvolla vaan saksa-kinnerillä, vaikka sen tuossa nimeltä mainitsin... "Saksanseisojani", sekään ei pelaa juurikaan mutta sillä mennään, kun muuhun ei ole varaa... ja onneksi, voin töissä sen itse kunnostaa, jos ja kun vikaa tulee. Osatkin saan talon hintaan eli halvemmalla kuin tavan tallaaja. Et näin.

        Tuosta päätellen olet töissä ns. merkkikorjaamolla, koska tuon ikäluokan autoissa on pääsääntöisesti vielä takuu voimassa eli hinuri tuo auton tietenkin merkkikorjaamolle.

        Toisaalta sitten vähänkin iäkkäämmät autot menevät todennäköisemmin korjattavaksi muualle kuin merkkiliikkeeseen. Työpaikkani on yhden ison korjaamoketjun liikkeen vieressä, ja tuonne hinurikyydin saaneet autot näyttävät olevan 5-6 -vuotiaita ja sitä vanhempia.

        Uusikin auto voi jättää tielle, mutta tilastojen mukaan keskimäärin vikaherkkyys kuitenkin kasvaa auton ikääntyessä.


    • Lähdetietotarkastus

      "Tuossa oli esimerkkejä"

      Varmin tapa hankkia itselleen ongelmia on uskoa mitään anonyymin netissä kirjoittamaa. Vain todellinen typerys uskoo enää tuollaista.
      Suomi on niin maalaisten maa. Netissä on paljon sekopäisempää porukkaa.

      • Gkgkgkgkgkgkggk

        Daiju, tämä on nettikeskustelu. En minä noiden tietojen varaan mummovainaatani ollut panttaamassa.


    • huonommatosat

      Aidon metallien(teräksien, alumiinin yms,) määrää on vähennetty uusissa autoissa, Yhä useampi osa autoista jotka olivat ennen täysin terästä ovat nykyään muovia myös niissä kalliimmissakin merkeissä esim. BMW, Audi. Esim. Laturissa, ilmastoinnin kompressorissa on myös aiempaa enemmän muovia, jäähdytysjärjestelmän kennossa yms.

      Autojen hintaa on kovasti yritetty laskea/pitää kurissa ja tämä tapahtuu huonolaatuisemmilla osilla. Tavoitteena on saada ihmiset vaihtamaan autojansa uusiin autoihin nykyistä useammin.

    • vanhabensaauto

      uusia autoja on vaikeampi korjata kalliit osat !? vanhemmat voi korjata ainakin osittain itse.. eikä tartte otta velkaa auton "ostamiseen " - jos ei varaa ostaa uutta hybridia tai uudempaa autoa käteisellä ..päästöissä täytyis ottaa huomioon se kuinka paljon vuodessa tulee km mittariin ne päästöt vuodessa ? eikä sitä kuinka paljon auto aiheuttaa päästöjä yhdellä mittaksella !? järkeä ?

    • autoalanongelmissa

      Autoala on ongelmissa , valmistajat ovat sahanneet omaa oksaa yli 10v ainakin ja "hällä väliä" asenne on kasvanut. koko auton suunnittelu ja valmistusketjuun. Näkyy siis autojen suunnittelussa, autojen varusteissa, tekniikan vioissa / todellisessa kuluvuen osien kestossa ym yhä enemmän.

      Maahantuojat ja jälleenmyyjät eivät ole mielissään kehityksestä monien asioiden takia. Yksi on että autojen viat kasvavat ja korjauksien vianetsintä ei pysy perässä.

    • oikeaaTietoaTeille

      Minulla on ollut useita uusia autoja ja kovin ovat olleet huolettomia. Jotain pientä mitätöntä olen korjauttanut takuuna ja yksikään harmi ei ole katkaissut matkaa tai estänyt autolla ajoa. Eli viat ovat olleet sellaisia mitä on vanhemmissa ja joita ei korjauteta, koska se maksaa.

      • totuus

        Johtuu siitä että sinä todennäköisesti olet niitä ihmisiä, jotka vaihtavat autoa 2-8 vuoden välein tai ennen kuin mittariin on kertynyt kilometrejä 190-201tkm.


      • JihuuMitäÄlykköjä

        Ei kait nyt kukaan aja uudella autolla pidempää?? Ja aloitusta oli uusista autoista!!


    • avoviemäri

      "Daiju, tämä on nettikeskustelu. En minä noiden tietojen varaan mummovainaatani ollut panttaamassa."

      vain harva nettihörhö on kenekään rahojen perässä. Heille riittää vallan hyvin kun joku ostaa heidän sepitetyt tarinansa.
      Kaikkea kirjoitettua ilman lähdetietoa kannattaa lähtökohtaisesti pitää valheena. Tällaisilla anonyymeillä palstoilla jokaista täyspäistä kohti on monta sekopäätä. Normaalit ihmiset kirjoittavat palstoilla joissa vaaditaan rekisteröityminen.

    • AutoVaihtooni

      Kirjoitit, että autot olivat parhaimmillaan 2000-luvun alussa. Tarkoitit tällä varmaan saksalaisia autoja???

      Japsit ovat edelleen luotettavia ja esim. ranskikset ovat kehittyneet!

      • FaktanTarkastajaKertoo

        Japanilaisten laatu on romahtanut 1990 jälkeen ja Toyota on pahin esimerkki suurien säästöjensä takia. Roustuvatkin nopeasti. Korealaiset parantaa ja menivät Toyotan ohi aikaa sitten.


      • Faktantarkastajasumuttaa

    • Joudun ajelemaan ulkomaillakin joten uuden ostan kun entisellä alkaa olla mittarissa n.200 000km, ei ainakaan minulla ole uusissa vikoja ollut juurikaan ennen n.170 000km:ä, tuon jälkeen jotain häikkää on ollut.

    • paluu-entiseen-

      Autothan on kertakäyttötuotteita. Hallitusta myöten, melkein pakotetaan vaihtamaan yli kymmen vuotias auto uuteen. Ei koskaan mainita sitä, kuka niillä vanhoilla autoilla saisi ajaa. Jos aina paalataan yli kymmenvuotias, niin onko menty jo liian pitkälle uudistuksissa. Kaikki maksut nousevat sitä mukaa, mitä vanhemmalla autolla ajaa.

    • fdkskkdkkjdkkl

      Minäkin tänään ajelin parivuotiaalla n. 23tuhatta ajetulla autollani ja kuuntelin outoa rapinaa kojetaulun sisältä aina kun kaarsin oikealle tai vasemmalle. Kirosin ja haukuin jo uudet autot muovisine kojetauluineen että eikö ne perkele kestä paria vuotta pidempään rämisemättä, vittu mitä paskoja, kyllä ennen autot oli rautaa eikä muovihimmeleitä, vittu ihankuin hanskalokerosta kuuluisi tuo ihme ääni... uhups... aurinkolasit oli sinne unohtunut rämisemään... tulipa pitkä lista peruttavia puheita... :D

    • Bensaa_suonissa

      Minullakin ollut yli 10kpl noita autoja ikähaarukassa 0 - 3 vuotta eikä ole ollut kuin yhden kanssa (OPEL Astra) ongelmia (automaattivaihteisto DSG? aívan p***ka), eli ei voi yleistää kaikkiin (ainakin Honda/Volvo/MB ovat hyviä).

    • Anonyymi

      Myynti se on aina apteekin hälytystilass K paita heti tuote rike tilassa.
      Ongelma suunnittelu uusien auton vilkut on suunniteltu niin että Valtatien on sekaisin.

      Vilkku ei näy riittävästi sivulle.
      Ovat myös TK pakko autoja siitä vaan kurvaa poliisi on ampunut isruukohdan ohi.

    • Anonyymi

      Minun naapurissani on romuttamo. Siellä on mykistävän paljon uusia autoja joissa ei ole ulkopuolisin mitään vikaa. Kysyin kerran niin sanoi että jopa Mersuista ja Volvoista menee moottorit tai vaihdelaatikot eikä niitä enää korjata. Kauheaa haaskausta mielestäni tehdä auto joka on korjauskelvoton tai se maksaa niin paljon että on halvempaa ostaa taas uusi.

    • Anonyymi

      Totta melkein kaikissa nykyautoissa jakoketju ja jakohihna ongelmia ihan lähipiirissä monen monta hajoamista huollot tehty yms ei vaan kestä onko metalli nykyään heikompaa ja kumi huonompaa

    • Anonyymi

      bsuoraruiskutus ja erg , hiukkasloukku,kusiloukku.muistiviat. ,katalysaattori,,automaattivaihteet,hybridiakut,,,.näitä mahtaa olla mahdoton pitää vanhempana paljonajettuna..sähköautoissa on taas demanttiaa vanhempana..samanlailla kuin muissakin tietokoneissa..

    • Anonyymi

      Huonompaan suuntaan ollaan koko ajan menossa.
      Kävin remontissa, sillä 15 vuotiaan ilmastointikenno alkoi tihkumaan.
      Kun ihmettelin sen laatua, niin töiden vastaanottaja sanoi, että minulla ei
      ole mitään hätää. Ilmastointiaineet ovat nykyisin niin haurastuttavia, että
      heillä on runsaasti 5 vuotiaita autoja, mihin vaihdetaan kennoja.
      Uusissa laatu sen kun "paranee" .

    • Anonyymi

      Autot tungetaan täyteen kaikkea mahdollista ja lähes aina vaikeasti korjattavia pitää puoli autoa purkaa esim öljynhuohottimen vaihto monesti pitää imusarjat yms purkaa ja nämä jäätyy järjestään pakkasilla lämmityslaitteen moottorin vaihto pura koko kojelauta startti moottori pura puoli moottoria jakoketjun vaihto pura öljypohja ja siirrä moottoria yms

    • Anonyymi

      Avaaja, älä jaksa valehdella noin typeriä keksittyjä juttuja.

    • Anonyymi

      Onhan uudessa täystakuu ja tuki, saa sijausauton ja vikaantunut haetaan korjaamolle. Ei maksa mitään.

      • Anonyymi

        Mutta aiheuttaa silti suurta harmia jos sattuu hajoamaan kauas kotoa ja auto täynnä tavaraa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta aiheuttaa silti suurta harmia jos sattuu hajoamaan kauas kotoa ja auto täynnä tavaraa

        Toki pieni viivytys tulee, mutta yleensä sijaisauto tuodaan tienpäälle tai porkka viedään tavaroineen autovuokraamoon josta saa auton ilman veloitusta.
        Vanhan auton kanssa onkin sitten vaikeampaa kun kaikki on omista vakuutuksista kiinni.
        Wattu mitä itkijöitä se selitteijöitä.


    • Anonyymi

      100 km ajetulla Opelilla lähdettiin hautajaisiin pitemmälle. Mikkelin liikennevaloissa auto sammui, eikä käynnistynyt. Paikalle tuli sattumalta Opelin huoltomies. Jonkun tempun teki moottorin puolella ja matka jatkui. Ei halunnut korvausta tekemästään työstä. Ainakin tämä on esimerkki uuden auton hyytymisestä.

    • Anonyymi

      Autokeskustelu osoittaa laatutekniikoista tuntemattomat.
      Laitteissa on niin sanottu ammeilmiö, jolloin uudessa tuotteessa on toisinaan vikoja.
      Nämä korjattuna laite toimii, kunnes tuotteen elinkaaren loppupäässä viat lisääntyvät. Koskee kaikkia laitteita, mutta ei jokaisen omistamaa tuotetta.

    • Anonyymi

      En ole nähnyt mitään laitetta joka tulisi luotettavammaksi vanhetessaan.

    • Anonyymi

      Ecotec ym suoraruiskut ei ne vaan kestä.. Uusi Bmw no kansi petti. Ei pettänyt 89 luvun möhky.. Opel ym.. liikaa pientä sälää.. Merukin oli, mutta sama.. Päästöt pitää olla ok niin lavetilla noita viedään päivästä toiseen. Vanha massattu japsi tai valurautakoneella tai zetorin koneella joku bmw ilman ohjaustehostinta ilman mitään vakkaria ym. Kestää. Hybridi. Hyvä paistaa nakkeja kun palaa aina jostain joku liitin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe