Trolli vai ei?

Trollaamiseksi voidaan luonnehtia monenlaista keskustelukäyttäytymistä ja määritelmästä voidaan käydä loputonta kinaa.

Tällä palstalla trollaaminen on etupäässä roolihahmon rakentelua ja sen kautta kirjoittelua. Vähissä on kommentoijat jotka kirjottavat ilman rakennettua roolia.

284

2472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo ja jotkut näyttää rakentelevan niitä rooleja aina vaan uudestaan. Uusi nikki ja uusi rooli päälle mutta eipä se perus"hahmo" sieltä minnekään katoa vaikka miten näpräisi.

• ketkä

Esimerkiksi?

• Toivoisin että nyt kiinnitettäisiin huomiota erääseen seikkaan tässä suuressa trollikeskustelussa.

Kun ketä hyvänsä syytetään (?) tai mainitaan trolliksi, sillä on useimmiten negatiivinen vaikutus vastaanottajaa kohtaan. Se mielletään siis kielteiseksi. Hyvin tunnepitoisuuteen menevä juttu siis. Tässä kohtaa useimmille tulee tarve puolustautua ja kieltää se negatiivisen ilmentymän osuus itsestä. Harva kirjoittaja kuitenkaan umpitrolli taitaa olla. Tässä yhteydessä tarkoitan umpitrollilla niitä, jotka tietoisesti, harkiten ja tarkoituksella haluavat vahingoittaa tai loukata suunnistetulla tai suunnattomalla asulla tiettyjä kirjoittajia tai henkilöiden edustajia.

En haluaisi uskoa, että haluat tietoisesti loukata esimerkikiksi pönttistä, minua tai ketään muutakaan yksilöityä kirjoittajaa. Minua kiinnostaa syy siihen, miksi haluat painottaa tätä trollin osuutta kirjoittajissa? Vai ehkä pitäisi puhua tästä fiktiivisestä osuudesta. Miksi sitä täytyy painottaa, että kirjoittaja on fiktiivinen persoona?

Fiktiohan on vain eräänlainen illuusio, jonka muodon vain vastaanottaja muodostaa omissa mielikuvissa.

• "En haluaisi uskoa, että haluat tietoisesti loukata esimerkikiksi pönttistä, minua tai ketään muutakaan yksilöityä kirjoittajaa. Minua kiinnostaa syy siihen, miksi haluat painottaa tätä trollin osuutta kirjoittajissa? Vai ehkä pitäisi puhua tästä fiktiivisestä osuudesta. Miksi sitä täytyy painottaa, että kirjoittaja on fiktiivinen persoona?"

-Ei minua kiinnosta trollien sielunelämä, kirjoitan aiheesta jotta palstaa seuraavat lukijat ja nimimerkittöminä kommentoivat ymmärtäisivät että palstakirjoittelusta on tullut roolipelaamista.

• Ananias kirjoitti:

"En haluaisi uskoa, että haluat tietoisesti loukata esimerkikiksi pönttistä, minua tai ketään muutakaan yksilöityä kirjoittajaa. Minua kiinnostaa syy siihen, miksi haluat painottaa tätä trollin osuutta kirjoittajissa? Vai ehkä pitäisi puhua tästä fiktiivisestä osuudesta. Miksi sitä täytyy painottaa, että kirjoittaja on fiktiivinen persoona?"

-Ei minua kiinnosta trollien sielunelämä, kirjoitan aiheesta jotta palstaa seuraavat lukijat ja nimimerkittöminä kommentoivat ymmärtäisivät että palstakirjoittelusta on tullut roolipelaamista.

Ei kiinnosta palstakirjoittajien sielunelämä? Tuo äkkiseltään kuulostaa vahvasti siltä, että tarkoituksella haluat toivottaa mielipahaa kirjoittelukumppaneillesi. Miksi?

Miten voi tehdä jakoa eri kirjoittajien kesken? Eikö kaikki kirjoittajat olekaan samanarvoisia?

• elisakettu kirjoitti:

Ei kiinnosta palstakirjoittajien sielunelämä? Tuo äkkiseltään kuulostaa vahvasti siltä, että tarkoituksella haluat toivottaa mielipahaa kirjoittelukumppaneillesi. Miksi?

Miten voi tehdä jakoa eri kirjoittajien kesken? Eikö kaikki kirjoittajat olekaan samanarvoisia?

Kaikki kirjoittajat ovat samanarvoisia, mutta keskustelussa vilpittömin mielin mukana olijoilla on oikeus tietää että täällä harrastetaan roolipelaamista.

Jokainen päättä itse miten antaa sen tiedon vaikuttaa itseensä.

• Ananias kirjoitti:

Kaikki kirjoittajat ovat samanarvoisia, mutta keskustelussa vilpittömin mielin mukana olijoilla on oikeus tietää että täällä harrastetaan roolipelaamista.

Miten tuo roolipelaaminen näyttäytyy täällä?

• elisakettu kirjoitti:

Miten tuo roolipelaaminen näyttäytyy täällä?

Palstahahmojen rakenteluna.

• Ananias kirjoitti:

Palstahahmojen rakenteluna.

Miten hahmo rakennetaan? Eikö jokainen edusta kuitenkin itseään jollain tasolla?

• elisakettu kirjoitti:

Miten hahmo rakennetaan? Eikö jokainen edusta kuitenkin itseään jollain tasolla?

Hahmo on fiktiota eikä keskustelu yllä henkilökohtaisuuden tasolle.

Hahmo puhuu, ei kirjoittaja.

• Ananias kirjoitti:

Hahmo on fiktiota eikä keskustelu yllä henkilökohtaisuuden tasolle.

Hahmo puhuu, ei kirjoittaja.

Tuo on sun subjektiivinen näkemys asiasta.

Minulla se on toisenlainen. Pyrin aina ajattelemaan että jokaisen hahmon takana on kuitenkin elävä ja tunteva ihminen. Todellisista tunteista ja vaikuttimista saa kyllä irti, jos tuntee tarpeeksi kiinnostusta kommentoijaa kohtaan. Mutta kuten sanoin, jos kiinnostusta ei ole, jää tutustuminen pinnalliseksi ja siksi hahmo mielletään fiktioksi (joka on vain ja ainoastaan vastaanottajan rakennettu mielikuva).

Olen tavannut livenä muutamia palstakirjoittajia. Olen saanut kuulla aika hauskojakin kommentteja siitä, millaiseksi kukakin on kuvitellut itseni. Eräs kyllä sanoi, että olen ihan elisaketun näköinen.

• elisakettu kirjoitti:

Minulla se on toisenlainen. Pyrin aina ajattelemaan että jokaisen hahmon takana on kuitenkin elävä ja tunteva ihminen. Todellisista tunteista ja vaikuttimista saa kyllä irti, jos tuntee tarpeeksi kiinnostusta kommentoijaa kohtaan. Mutta kuten sanoin, jos kiinnostusta ei ole, jää tutustuminen pinnalliseksi ja siksi hahmo mielletään fiktioksi (joka on vain ja ainoastaan vastaanottajan rakennettu mielikuva).

Olen tavannut livenä muutamia palstakirjoittajia. Olen saanut kuulla aika hauskojakin kommentteja siitä, millaiseksi kukakin on kuvitellut itseni. Eräs kyllä sanoi, että olen ihan elisaketun näköinen.

Palstalla esiintyvä trollailu ei ole pelkästään subjektiivinen näkemys, vaan ihan olemassa oleva ilmiö.

Hahmon takana voi olla tunteva ihminen, mutta itse hahmo ei tunne mitään ja sen nimissä voikin lasketella palturia niin paljon kun ikinä haluaa.

• opåöl
        elisakettu kirjoitti:

Jos ainoastaan eräs kyllä sanoi että olet elisaketun näköinen, eikö silloin ole hahmo puhunut, ei kirjoittaja?

• slöajdkjslösfdkhö
        Ananias kirjoitti:

Palstalla esiintyvä trollailu ei ole pelkästään subjektiivinen näkemys, vaan ihan olemassa oleva ilmiö.

Hahmon takana voi olla tunteva ihminen, mutta itse hahmo ei tunne mitään ja sen nimissä voikin lasketella palturia niin paljon kun ikinä haluaa.

Mikä on sinulle pahin lasketeltu palturi? Loukkaukset ajavat yleensä tällaisien "roolituksien" mietintään. Mikä oli omalla kohdallasi laukaiseva tekijä?

• Ananias kirjoitti:

Ihankuin pitäisit jotenkin synkkinä nämä kirjoittajapersoonat täällä. Ajatteletko lähtökohtaisesti vai vasta käytännön todisteiden kautta kaikkia vain valehtelijoina?

• opåöl kirjoitti:

Jos ainoastaan eräs kyllä sanoi että olet elisaketun näköinen, eikö silloin ole hahmo puhunut, ei kirjoittaja?

Tarviiko sen hahmon olla niin kaukana todellisuudesta? Mun mielestä keskustelu täällä on kuin puhelisi kahdesta eri persoonassta. Se voi pitää paikkansa joidenkin kohdalla, mutta ei suinkaan kaikkien.

• slöajdkjslösfdkhö kirjoitti:

Mikä on sinulle pahin lasketeltu palturi? Loukkaukset ajavat yleensä tällaisien "roolituksien" mietintään. Mikä oli omalla kohdallasi laukaiseva tekijä?

Roolitukset ovat kaikkien nähtävillä, ei minulla ole mitään erityistä yksinoikeutta tehdä johtopäätöksiä asioista.

• sghkgdkfljköh
        Ananias kirjoitti:

Roolitukset ovat kaikkien nähtävillä, ei minulla ole mitään erityistä yksinoikeutta tehdä johtopäätöksiä asioista.

Et siis vastaa vaan puhut ympäripyöreitä. Selvähän se.

• elisakettu kirjoitti:

Ihankuin pitäisit jotenkin synkkinä nämä kirjoittajapersoonat täällä. Ajatteletko lähtökohtaisesti vai vasta käytännön todisteiden kautta kaikkia vain valehtelijoina?

Varmasti on erilaisia motiiveja luoda palstahahmo ja siirtyä elämään palstatodellisuutta, mutta mukana on myös ihmisiä jotka saavat kiksejä siitä että pääsevät "huijaamaan" lukijoita.

• sghkgdkfljköh kirjoitti:

Et siis vastaa vaan puhut ympäripyöreitä. Selvähän se.

Hyvin nopealla silmäyksellä voi todeta että tämän palstan kirjoittelussa on mukana vahvasti agendan ajaminen erilaisten palstaroolien avulla.

Ei sitä tarvitse yksilöidä

• kalamiäs
        elisakettu kirjoitti:

Valehtelijat epäilee muita aina valehtelijoiki, petturit pettureiksi ja niin edelleen.

• kalamiäs kirjoitti:

Valehtelijat epäilee muita aina valehtelijoiki, petturit pettureiksi ja niin edelleen.

Mitä epäilet minun olevan?

• Ananias kirjoitti:

Eikö se ole itsestäänselvyys, että jokainen päättää itse, miten kirjoittelun antaa itseensä vaikuttaa ? Kyllähän täällä pyörii näitä mielensäpahoittajia ja sormen heristelijöitä, mutta aika köyhää pitää elämän olla, jos palstakirjoittelun antaa mennä tunteisiin.

• elämänpeli1 kirjoitti:

Eikö se ole itsestäänselvyys, että jokainen päättää itse, miten kirjoittelun antaa itseensä vaikuttaa ? Kyllähän täällä pyörii näitä mielensäpahoittajia ja sormen heristelijöitä, mutta aika köyhää pitää elämän olla, jos palstakirjoittelun antaa mennä tunteisiin.

Epäjohdonmukaisuutta tuntuu olevan, kun yhtäältä toitotetaan lukijoiden vastuusta mielikuviinsa jaa tunteisiinsa, mutta toisaalta haluttaisiin kitkeä keskustelut trollaamisen yleisyydestä.

Onko trollaamisesta puhuminen jotenkin poikkeus "vastuisiin", eli siinä olisi kirjoittajalla isompi vastuu kuin muussa palstailussa?

• Ananias kirjoitti:

Epäjohdonmukaisuutta tuntuu olevan, kun yhtäältä toitotetaan lukijoiden vastuusta mielikuviinsa jaa tunteisiinsa, mutta toisaalta haluttaisiin kitkeä keskustelut trollaamisen yleisyydestä.

Onko trollaamisesta puhuminen jotenkin poikkeus "vastuisiin", eli siinä olisi kirjoittajalla isompi vastuu kuin muussa palstailussa?

Trollaamiseksi voidaan tulkita melkeimpä mikä tahansa kommentti, jos lukijalla on pipo liian kireällä. Sanot tuolla ylempänä, että "Hahmon takana voi olla tunteva ihminen, mutta itse hahmo ei tunne mitään ja sen nimissä voikin lasketella palturia niin paljon kun ikinä haluaa." Kyllä näissä tapauksissa vastuu jää lukijalle.

• slfögagdkjäjhjh

Jos pää ei kestä esimerkiksi aloittajalla keskustelupalstaa, tulee mieleen, pitäisikö ymmärtää poistua? Useana päivänä samoina toistuvia aloituksia. Mikä silloin on vikana?

Täällä on ollut mukavia karikatyyrejä rekkautuneissa. Ei valittamista.

• Unohda pään kestävyys, se ei liity siihen että pslstaa seuraavilla on oikeus tietää että täällä on kirjoittajia joille palstailu on roolipelaamista.

• Ananias kirjoitti:

Unohda pään kestävyys, se ei liity siihen että pslstaa seuraavilla on oikeus tietää että täällä on kirjoittajia joille palstailu on roolipelaamista.

Menee mielenkiintoiseksi, kuka on sinua kiusannut täällä? Ei pitäisi kaikkea ottaa niin tosissaan.

• elämänpeli1 kirjoitti:

Menee mielenkiintoiseksi, kuka on sinua kiusannut täällä? Ei pitäisi kaikkea ottaa niin tosissaan.

Tiätääkseni en ole joutunut kiusatuksi, mutta olen kirjoitellut täällä riittävästi pystyäkseni muodostamaan näkemyksen trollaamisen yleisyydestä.

• Ananias kirjoitti:

Tiätääkseni en ole joutunut kiusatuksi, mutta olen kirjoitellut täällä riittävästi pystyäkseni muodostamaan näkemyksen trollaamisen yleisyydestä.

Et sitten itse tietenkään sorru millään tavalla trollaamaan?

• Puhut itserakennetusta roolista. Mielestäni kyse on paremminkin siitä, millaiseksi vastaanottaja rakentaa roolin tietyn kirjoittajan ympärille.

• Mitä väliä sillä on millaisena lukija hahmottaa roolihahmon?

Jos joku rakentaa palstalle roolihahmon ja ryhtyy sen kautta ajamaan jotakin agendaa, niin onhan lukijoilla tietenkin oikeus tietää mistä on kyse.

• Ananias kirjoitti:

Mitä väliä sillä on millaisena lukija hahmottaa roolihahmon?

Jos joku rakentaa palstalle roolihahmon ja ryhtyy sen kautta ajamaan jotakin agendaa, niin onhan lukijoilla tietenkin oikeus tietää mistä on kyse.

Kun lukija hahmottaa/määrittelee tietyn kirjoittajan "jonkinlaiseksi", syntyy tietynlainen mielikuva, josta voi olla jopa hankala päästää irti. Mutta pitää muistaa, että toisen lukijan muodostama fiktio on taas aivan erilainen kuin sen ensimmäisen. Ja kolmas jne.

Välttämättä kohteena oleva hahmo ei voi ymmärtää mistä tälläiset mielikuvat tulee. Voi olla, että jotkin mielikuvat ovat hänestä aivan käsittämättömiä ja kaukana totuudesta.

Esimerkiksi minuahan on parjattu milloin mieheksi, milloin lukemattomien eri kirjoittajien alter egoiksi. Ei tuo mua haittaa, mutta kukaanhan ei suostu näkemään minua minuna. Eikä asian vakuuttelu tuo toivottua lopputulosta. Olen huomannut, ettei vastaanottajaa liikauta loppujen lopuksi hitustakaan, kuka kirjoittajan takana on, mitkä ovat hänen arvonsa ja mistä ne muodostavat. Hän haluaa pitää mielikuvansa ja sillä siisti. Jos totuus olisi toisenlainen, vastaanottaja haluaisi vilpittömästi myös tutustua kirjoittajaan aitona itsenä.

Kuka on siis tarinan konna? Kirjoitta joka on luonut nimimerkin vai vastaanottaja, joka luo hahmon ympärille omannäköisen fiktion?

Ajanko mielestäsi jotain tiettyä agendaa täällä? Miten se näyttäytyy sinulle?

• elisakettu kirjoitti:

Kun lukija hahmottaa/määrittelee tietyn kirjoittajan "jonkinlaiseksi", syntyy tietynlainen mielikuva, josta voi olla jopa hankala päästää irti. Mutta pitää muistaa, että toisen lukijan muodostama fiktio on taas aivan erilainen kuin sen ensimmäisen. Ja kolmas jne.

Välttämättä kohteena oleva hahmo ei voi ymmärtää mistä tälläiset mielikuvat tulee. Voi olla, että jotkin mielikuvat ovat hänestä aivan käsittämättömiä ja kaukana totuudesta.

Esimerkiksi minuahan on parjattu milloin mieheksi, milloin lukemattomien eri kirjoittajien alter egoiksi. Ei tuo mua haittaa, mutta kukaanhan ei suostu näkemään minua minuna. Eikä asian vakuuttelu tuo toivottua lopputulosta. Olen huomannut, ettei vastaanottajaa liikauta loppujen lopuksi hitustakaan, kuka kirjoittajan takana on, mitkä ovat hänen arvonsa ja mistä ne muodostavat. Hän haluaa pitää mielikuvansa ja sillä siisti. Jos totuus olisi toisenlainen, vastaanottaja haluaisi vilpittömästi myös tutustua kirjoittajaan aitona itsenä.

Kuka on siis tarinan konna? Kirjoitta joka on luonut nimimerkin vai vastaanottaja, joka luo hahmon ympärille omannäköisen fiktion?

Keskustelun kannalta on merkityksetöntä kuinka mielikuvat kirjoittajasta syntyvät ja kuinka lähellä toruutta ne ovat.

Ajatko jotakin agendaa? Miksi muuten olisit luonut palstahahmon?

• Ananias kirjoitti:

Keskustelun kannalta on merkityksetöntä kuinka mielikuvat kirjoittajasta syntyvät ja kuinka lähellä toruutta ne ovat.

Ajatko jotakin agendaa? Miksi muuten olisit luonut palstahahmon?

Palstahahmon luominen syntyi äkillisestä mielijohteesta ja koska halusin osallistua keskusteluun, joka kiinnosti minua. Olin silloin siinä uskossa, että kannattaa rekkaantua saadakseen äänensä kuuluville. Tietenkin halusin olla tunnistamaton persoona. Siksi nimeni on feikki.

Tietoisesti en ole ajanut tiettyä agendaa. Minua ja kommenttejani on tulkittu milloin mitenkin, mutta olen myös kirjoittanut monista eri näkökulmista aina riippuen tunnepitoisuudesta, keskusteluympäristöstä ja aihealueesta. Myös äärettömän kipeistä ja henkilökohtaisista asioista. Kaikki kirjoittamani ei suinkaan ole ollut kevyttä smalltalkingia, vaan ihan aiheeseen perehtymistä ja siihen syventymistä.

Minusta tälläisen keskustelun arvoa yritetään tietoisesti painaa villaisella trollinimitysten kautta. Se loukkaa kenen tahansa tunteita.

• elisakettu kirjoitti:

Palstahahmon luominen syntyi äkillisestä mielijohteesta ja koska halusin osallistua keskusteluun, joka kiinnosti minua. Olin silloin siinä uskossa, että kannattaa rekkaantua saadakseen äänensä kuuluville. Tietenkin halusin olla tunnistamaton persoona. Siksi nimeni on feikki.

Tietoisesti en ole ajanut tiettyä agendaa. Minua ja kommenttejani on tulkittu milloin mitenkin, mutta olen myös kirjoittanut monista eri näkökulmista aina riippuen tunnepitoisuudesta, keskusteluympäristöstä ja aihealueesta. Myös äärettömän kipeistä ja henkilökohtaisista asioista. Kaikki kirjoittamani ei suinkaan ole ollut kevyttä smalltalkingia, vaan ihan aiheeseen perehtymistä ja siihen syventymistä.

Minusta tälläisen keskustelun arvoa yritetään tietoisesti painaa villaisella trollinimitysten kautta. Se loukkaa kenen tahansa tunteita.

"Minusta tälläisen keskustelun arvoa yritetään tietoisesti painaa villaisella trollinimitysten kautta. Se loukkaa kenen tahansa tunteita."

Ellukettusen logiikkaa soveltaen, eikai kirjoittaja ole vastuussa siitä miten lukija suhteutuu kirjoittajan viestiin? Eikös vastuu ole lukijalla?

Tottakai tarkoitukseni on vihjata ihmisille että kirjoittajilla ei ole puhtaat jauhot pussissa vaan ketunhäntä kainalossa.

• Ananias kirjoitti:

"Minusta tälläisen keskustelun arvoa yritetään tietoisesti painaa villaisella trollinimitysten kautta. Se loukkaa kenen tahansa tunteita."

Ellukettusen logiikkaa soveltaen, eikai kirjoittaja ole vastuussa siitä miten lukija suhteutuu kirjoittajan viestiin? Eikös vastuu ole lukijalla?

Tottakai tarkoitukseni on vihjata ihmisille että kirjoittajilla ei ole puhtaat jauhot pussissa vaan ketunhäntä kainalossa.

Minä puhun nyt siitä, miten tarkoituksella halutaan vääristellä kommentoijan sanat muuksi kuin miksi ne on tarkoitettu. Sen tarkoituksena on vain tuoda julki, ettei kirjoittajan sanomisilla tai kokemuksilla ole mitään arvoa.

En usko että sinulla on mitään syytä vihjailla että mulla on "ketunhäntä kainalossa". Jos sen teet, haluat silloin tietoisesti mitätöidä sanojani. Ihmettelen vain, minkä helvetin takia?

• elisakettu kirjoitti:

Minä puhun nyt siitä, miten tarkoituksella halutaan vääristellä kommentoijan sanat muuksi kuin miksi ne on tarkoitettu. Sen tarkoituksena on vain tuoda julki, ettei kirjoittajan sanomisilla tai kokemuksilla ole mitään arvoa.

En usko että sinulla on mitään syytä vihjailla että mulla on "ketunhäntä kainalossa". Jos sen teet, haluat silloin tietoisesti mitätöidä sanojani. Ihmettelen vain, minkä helvetin takia?

"Minä puhun nyt siitä, miten tarkoituksella halutaan vääristellä kommentoijan sanat muuksi kuin miksi ne on tarkoitettu."

-Mistä ihmeestä puhut? Sinä painotat lukijan vastuuta tekstin ymmärtämisestä, ei kai sillä ole logiikkasi mukaan mitään väliä kuinka lukija suhtautuu tekstiin? Miksi minun tekstini muodostaisivat jonkun yksittäisen poikkeaman oppiisi?

Minä en ole halunnut tietoisesti hyökätä ketään yksittäistä hahmoa vastaanm vaan puhun yleisesti käytössä olevasta käytänteestä. Painotan kuitenkin ettei sääntö tunne poikkeusta.

• Ananias kirjoitti:

"Minä puhun nyt siitä, miten tarkoituksella halutaan vääristellä kommentoijan sanat muuksi kuin miksi ne on tarkoitettu."

-Mistä ihmeestä puhut? Sinä painotat lukijan vastuuta tekstin ymmärtämisestä, ei kai sillä ole logiikkasi mukaan mitään väliä kuinka lukija suhtautuu tekstiin? Miksi minun tekstini muodostaisivat jonkun yksittäisen poikkeaman oppiisi?

Minä en ole halunnut tietoisesti hyökätä ketään yksittäistä hahmoa vastaanm vaan puhun yleisesti käytössä olevasta käytänteestä. Painotan kuitenkin ettei sääntö tunne poikkeusta.

Ymmärrätkö sinä, että nimitellessäsi palstakirjoittajia trolleiksi, sinä tulet mitätöineeksi heidän kaikkia kommenttejaan huuhaaksi?

Ja sinä haluat yleisesti lukijoiden näkevän kirjoittajat trolleina.

Ketä se tälläinen palvelee ja missä asiassa?

• elisakettu kirjoitti:

Tuo, että on eri mieltä jostain asiasta, on kyllä paha mennä sanomaan, että henkilö on trolli. Kenellä täällä on sitten "oikea" mielipide. Kenen kokemus on todellakin "oikea" ja kenen "väärä"?

• elisakettu kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä, että nimitellessäsi palstakirjoittajia trolleiksi, sinä tulet mitätöineeksi heidän kaikkia kommenttejaan huuhaaksi?

Logiikkasi ontuu, miksi minulla pitäisi olla jotenkin erityinen syy pohtia kuinka lukija suhtautuu teksteihini? Eikös tässä kuitenkin lukijan tulisi itse muodostaa mielipide kommenteistani?

Kenen etua kirjoitteluni palvelee? Sen onnettoman lukijan joka ei ymmärrä että pääroolien näyttelijät ovat roolihahmoja.

• kljgflfhlhflflfoyt
        elisakettu kirjoitti:

Komppaan. Asiaa.

• todellavaikeeta kirjoitti:

Tuo, että on eri mieltä jostain asiasta, on kyllä paha mennä sanomaan, että henkilö on trolli. Kenellä täällä on sitten "oikea" mielipide. Kenen kokemus on todellakin "oikea" ja kenen "väärä"?

Yleinen mitätöintitapa on juuri tuomita kirjoittajan kokemus- ja tunnemaailma. Ja kun sen kirjoittaa "ääneen", tulee aina vastakkaisia mielipiteitä. Se on ihan ookoo, jos sen tekee omasta tunne-ja kokemusmaailmasta. Useimmiten vain halutaan syyllistyä epäolennaiseen mitätöintiin. Jos muu ei auta, arvotetaan keskutelukumppani trolliksi, jonka sanomisista ei kenenkään pidä ottaa kovin vakavasti.

Siinä on vaan se haittapuoli, että kannattaisi ottaa mielestään tyhmätkin kommentit vakavasti. Se, että on erilainen kokemusmaailma, on totista totta.

• gyuiopåqwert
        kljgflfhlhflflfoyt kirjoitti:

Komppaan. Asiaa.

En komppaa, kettu puhuu paskaa.

• Ananias kirjoitti:

Logiikkasi ontuu, miksi minulla pitäisi olla jotenkin erityinen syy pohtia kuinka lukija suhtautuu teksteihini? Eikös tässä kuitenkin lukijan tulisi itse muodostaa mielipide kommenteistani?

Kenen etua kirjoitteluni palvelee? Sen onnettoman lukijan joka ei ymmärrä että pääroolien näyttelijät ovat roolihahmoja.

Jostain syystä haluat osoittaa vain logiikkani ontumista ja jätät vastaamatta siihen, miksi haluat lukijoiden näkevän palstakirjoittajat trolleina.

En kuitenkaan usko, että lukijat on niin helposti johdateltavissa. Jos arvostaisit lukijoita ja kommentoijia sen verran, tietäisit myös, että jokaisen takana on kuitenkin ajatteleva henkilö, joka osaa muodostaa kustakin mielepiteensä ihan itse.

• södgjdjähfsähsh
        gyuiopåqwert kirjoitti:

En komppaa, kettu puhuu paskaa.

elisaketun kommentit kannattaa lukea. Yrittää saada aloittajalle järkeä päähän. Trolliksi haukkuminen on sitä, että vastapuolta vähätellään (trolliksi haukkujan agendalla voi olla yleensä mitä vaan). Juurikin sitä, ja siinä on e.kettu oikeassa.

• elisakettu kirjoitti:

Jostain syystä haluat osoittaa vain logiikkani ontumista ja jätät vastaamatta siihen, miksi haluat lukijoiden näkevän palstakirjoittajat trolleina.

En kuitenkaan usko, että lukijat on niin helposti johdateltavissa. Jos arvostaisit lukijoita ja kommentoijia sen verran, tietäisit myös, että jokaisen takana on kuitenkin ajatteleva henkilö, joka osaa muodostaa kustakin mielepiteensä ihan itse.

Hämmästelen sitä, miksi hyökkäät minun kirjoituksiani vastaan kun kuitenkin ajattelet ettei kirjoittajalla ole vastuuta lukijan mielikuvista. Vai onko minun kommenttini poikkeus sääntöön?

Minähän sanoin jo että lukijoilla on oikeus ymmärtää että palstavakkarit trollaavat.

• gyuiopåqwert
        södgjdjähfsähsh kirjoitti:

elisaketun kommentit kannattaa lukea. Yrittää saada aloittajalle järkeä päähän. Trolliksi haukkuminen on sitä, että vastapuolta vähätellään (trolliksi haukkujan agendalla voi olla yleensä mitä vaan). Juurikin sitä, ja siinä on e.kettu oikeassa.

Olen lukenut kaikki kommentit, en komppaa kettua.

• södfjghkjähshk
        elisakettu kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa. Kannatan näkökulmaasi.

• sldkjgöhköfhlöhs
        gyuiopåqwert kirjoitti:

Olen lukenut kaikki kommentit, en komppaa kettua.

Voisiko aloittaja pysyä rekatussa nimimerkissään. On huomattu ettet komppaa.

• ghjklöäasdf
        södfjghkjähshk kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa. Kannatan näkökulmaasi.

Eihän kettu vastaa miksi Ananiaksella olisi muita suurempi vastuu lukijoiden mielipiteistä. En kannata ketun näkökulmia.

• sldkjgöhköfhlöhs kirjoitti:

Voisiko aloittaja pysyä rekatussa nimimerkissään. On huomattu ettet komppaa.

Minä kirjoitan omalla nikilläni.

• Ananias kirjoitti:

Hämmästelen sitä, miksi hyökkäät minun kirjoituksiani vastaan kun kuitenkin ajattelet ettei kirjoittajalla ole vastuuta lukijan mielikuvista. Vai onko minun kommenttini poikkeus sääntöön?

Minähän sanoin jo että lukijoilla on oikeus ymmärtää että palstavakkarit trollaavat.

Tietenkin kirjoittajalla on vastuu siitä, mitä kynästään päästää. Mutta silti se ei takaa sitä, mitä mielikuvia se herättää lukijassa tai millaista haluaa uskotella sen merkitsevän itselleen.

Minä en tiedä, millaisen mittapuun mukaan sinä tulkitset kenenkin trollaamista. Minusta se on eräällä tavalla ihmisarvon väheksymistä ajattelevana henkilönä. Tarkoitushan on vain vihjata, ettei kirjoittaja ole kovinkaan vakavasti varteenotettava henkilö.

Se mitä esimerkiksi kuvittelet minun osuudestasi olevan trollia tai aitottta, en voi tietää, tai mistä mielikuvat ovat syntyneet. Se kieltämättä tekee aika puolustuskyvyttömän ja haavoittuivaisenkin olotilan itselle. Ihmisellä on oikeus puolustautua, mutta sitä ei edes kuunnella.

• slögjöghdhäjjäk
        ghjklöäasdf kirjoitti:

Eihän kettu vastaa miksi Ananiaksella olisi muita suurempi vastuu lukijoiden mielipiteistä. En kannata ketun näkökulmia.

Aika monotonista Ananiaksen puolelta. Ihme, että kukaan jaksaa ylipäätään noihin mitään vastata. E. Kettu vaikuttaa kärsivälliseltä vastapuolen kahjoiluista huolimatta.

Selvää on kuitenkin se ettei Ananiaksen kannattaisi sekasortoa lietsoa. Kommentointi on aggressiivista.

• Ananias kirjoitti:

Ja minä hyökkään kommenttejasi kohtaan vain siksi, että mielestäni aiheettomasti syyttelet palstakirjoittajia trolleiksi. Se on mitätöinnin osoitusta enkä voi kunnioittaa mielipidettäsi tässä asiassa.

• elisakettu kirjoitti:

Tietenkin kirjoittajalla on vastuu siitä, mitä kynästään päästää. Mutta silti se ei takaa sitä, mitä mielikuvia se herättää lukijassa tai millaista haluaa uskotella sen merkitsevän itselleen.

Minä en tiedä, millaisen mittapuun mukaan sinä tulkitset kenenkin trollaamista. Minusta se on eräällä tavalla ihmisarvon väheksymistä ajattelevana henkilönä. Tarkoitushan on vain vihjata, ettei kirjoittaja ole kovinkaan vakavasti varteenotettava henkilö.

Se mitä esimerkiksi kuvittelet minun osuudestasi olevan trollia tai aitottta, en voi tietää, tai mistä mielikuvat ovat syntyneet. Se kieltämättä tekee aika puolustuskyvyttömän ja haavoittuivaisenkin olotilan itselle. Ihmisellä on oikeus puolustautua, mutta sitä ei edes kuunnella.

"Minä en tiedä, millaisen mittapuun mukaan sinä tulkitset kenenkin trollaamista. Minusta se on eräällä tavalla ihmisarvon väheksymistä ajattelevana henkilönä. Tarkoitushan on vain vihjata, ettei kirjoittaja ole kovinkaan vakavasti varteenotettava henkilö."

-Eiköhän elisaketun kirjoittaja pysy kasassa vaikka kirjoitteleekin palstalle jossa kaikki palstavakkarit on trolleja.

Tarkoitus ei ole vihjata trollaamisesta, vaan sanoa asia suoraan.

• sfjaäjghädhjäho
        elisakettu kirjoitti:

"Minusta se on eräällä tavalla ihmisarvon väheksymistä ajattelevana henkilönä. Tarkoitushan on vain vihjata, ettei kirjoittaja ole kovinkaan vakavasti varteenotettava henkilö. "

Tässä elisakettu sanoo asian tärkeimmän ytimen.

• slögjöghdhäjjäk kirjoitti:

Aika monotonista Ananiaksen puolelta. Ihme, että kukaan jaksaa ylipäätään noihin mitään vastata. E. Kettu vaikuttaa kärsivälliseltä vastapuolen kahjoiluista huolimatta.

Selvää on kuitenkin se ettei Ananiaksen kannattaisi sekasortoa lietsoa. Kommentointi on aggressiivista.

"Selvää on kuitenkin se ettei Ananiaksen kannattaisi sekasortoa lietsoa. Kommentointi on aggressiivista."

Aggressiivisuus on housuissasi, minä kirjoitan rentoutuneena ja täysin lämpimästi.

• Ananias kirjoitti:

"Minä en tiedä, millaisen mittapuun mukaan sinä tulkitset kenenkin trollaamista. Minusta se on eräällä tavalla ihmisarvon väheksymistä ajattelevana henkilönä. Tarkoitushan on vain vihjata, ettei kirjoittaja ole kovinkaan vakavasti varteenotettava henkilö."

-Eiköhän elisaketun kirjoittaja pysy kasassa vaikka kirjoitteleekin palstalle jossa kaikki palstavakkarit on trolleja.

Haluatko sinä olla ilkeä vai mitä oikeastaan haet tällä trollijahdilla?

• ghjklöäasdf
        sfjaäjghädhjäho kirjoitti:

"Minusta se on eräällä tavalla ihmisarvon väheksymistä ajattelevana henkilönä. Tarkoitushan on vain vihjata, ettei kirjoittaja ole kovinkaan vakavasti varteenotettava henkilö. "

Tässä elisakettu sanoo asian tärkeimmän ytimen.

Kettu puskassa.

• slahgöodhiuoih
        Ananias kirjoitti:

Eli "kohteliaasti" mitätöidä kanssakirjoittajia.

Lukijana katson tekstisi ilkeilyksi. Mutta emme voi tietää sitä, minkä ikäinen on tämä aloittaja itse, ja todennäköisesti pitää tällä tavalla hauskaa. Tänne kirjoittavat 13 vuodesta ylöspäin olevatkin.

• slfaöghödohöh
        Ananias kirjoitti:

"Selvää on kuitenkin se ettei Ananiaksen kannattaisi sekasortoa lietsoa. Kommentointi on aggressiivista."

Aggressiivisuus on housuissasi, minä kirjoitan rentoutuneena ja täysin lämpimästi.

Eli pidät vain hauskaa muiden kustannuksella.

• elisakettu kirjoitti:

"Haluatko sinä olla ilkeä vai mitä oikeastaan haet tällä trollijahdilla?"

Koetko minun jahtaavan sinua?

Tarkoitus ei ole jahdata ketään, vaan sanoa asia suoraan.

• slahgöodhiuoih kirjoitti:

Eli "kohteliaasti" mitätöidä kanssakirjoittajia.

Lukijana katson tekstisi ilkeilyksi. Mutta emme voi tietää sitä, minkä ikäinen on tämä aloittaja itse, ja todennäköisesti pitää tällä tavalla hauskaa. Tänne kirjoittavat 13 vuodesta ylöspäin olevatkin.

Miten kirjoitteluni mitätöi ketään?

En ymmärrä logiikkaa.

• Ananias kirjoitti:

"Haluatko sinä olla ilkeä vai mitä oikeastaan haet tällä trollijahdilla?"

Koetko minun jahtaavan sinua?

Tarkoitus ei ole jahdata ketään, vaan sanoa asia suoraan.

Kysytään sitten suoraan. Miksi sitten haluat mitätöidä palstakirjoittajien arvoa?

• sioadghhoidasgh
        elisakettu kirjoitti:

Voi olla elisakettu, että et pääse aloittajan kanssa pitkälle sillä hän näyttää vaan saavan innostusta ja yllykettä kommentoinnistasi. Niin kuin nyt lapset yleensä tekevät.

Sulla oli kyllä painavaa asiaa. Järjen kanssa. On huomioitu ettei se hukkaan silti mennyt.

• elisakettu kirjoitti:

Kysytään sitten suoraan. Miksi sitten haluat mitätöidä palstakirjoittajien arvoa?

Kuinka minä voisin mitätöidä palstakirjoittajien arvon?

Mikäli heidän (meidän) arvo mitätöityy, se tapahtuu lukijan omassa päässä, ei minun näppäimistölläni.

• slgödhohofifio
        Ananias kirjoitti:

Miten kirjoitteluni mitätöi ketään?

En ymmärrä logiikkaa.

Ymmärtäisit varmaan paremmin jos lukisit elisaketun kommentit, mutta eihän se trollaajaa itseään kiinnostaisi.

Hirveä huomiohakuisuus, mutta kiittäisit niitä, jotka ovat jaksaneet huomiota antaa.

Jaa. Eiku päivänjatkot.

• slgödhohofifio kirjoitti:

Ymmärtäisit varmaan paremmin jos lukisit elisaketun kommentit, mutta eihän se trollaajaa itseään kiinnostaisi.

Hirveä huomiohakuisuus, mutta kiittäisit niitä, jotka ovat jaksaneet huomiota antaa.

Jaa. Eiku päivänjatkot.

Koen asian tärkeäksi, en korosta tässä itseäni.

• sioadghhoidasgh kirjoitti:

Voi olla elisakettu, että et pääse aloittajan kanssa pitkälle sillä hän näyttää vaan saavan innostusta ja yllykettä kommentoinnistasi. Niin kuin nyt lapset yleensä tekevät.

Sulla oli kyllä painavaa asiaa. Järjen kanssa. On huomioitu ettei se hukkaan silti mennyt.

Tää on vähän samaa kuin painisi öljytyn pallon kanssa.

yhtä tyhjän kanssa.

Mua ei niinkään ärsytä tuo oman näkökulman puoltaminen suunnalla tai toisella, vaan se, että vastapuoli selkeästi antaa ymmärtää, ettei mielipiteeni tai tunteeni kiinnosta häntä pätkääkään. Eli lyhyesti sanoen, minulta puuttuu keskustelukumppanin arvo.

Mutta kiitoksia sinulle. *vilkuttaa lämpimästi*

• elisakettu kirjoitti:

Tää on vähän samaa kuin painisi öljytyn pallon kanssa.

yhtä tyhjän kanssa.

Mua ei niinkään ärsytä tuo oman näkökulman puoltaminen suunnalla tai toisella, vaan se, että vastapuoli selkeästi antaa ymmärtää, ettei mielipiteeni tai tunteeni kiinnosta häntä pätkääkään. Eli lyhyesti sanoen, minulta puuttuu keskustelukumppanin arvo.

Mutta kiitoksia sinulle. *vilkuttaa lämpimästi*

Yleensä niin analyyyttinen ellukin on hyvin "tavis", loiste puuttuu.

Voidaan pohtia kirjoittajan vastuuta sanoistaan.

• Ananias kirjoitti:

Kuinka minä voisin mitätöidä palstakirjoittajien arvon?

Mikäli heidän (meidän) arvo mitätöityy, se tapahtuu lukijan omassa päässä, ei minun näppäimistölläni.

Jos sinä nimittelet keskustelijoita trolliksi, se on mitätöintiä yksilönä sinun taholtasi ja juuri sinun näppäimillöstäsi tulleelta. Vai tulkitsetko sen kehuksi?

Trolliksi nimittäminen tekee tyhjäksi kaiken sen, minkä kirjoittaja on kynästään antanut. Se on väheksymistä.

Etkö sinä todella näe aitoa ihmistä kirjoitusten takana? Haluat uskotella etttä nimimerkin takana kirjoittavan tunteilla ei ole väliä. Minusta se on loukkaus palstakirjoittajaaja inhimillisyyttä kohtaan.

Palstakirjoittelun ensimmäinen sääntö nimittäin on, että ajattele ja kohtele jokaista kuin tämä olisi itsenäisesti ajatteleva ja tunteva henkilö. Miksi haluat muuttaa reseptin sellaiseksi, että kohtele jokaista tunteettomasti ja kohtele trollina? Onko kyse yksilöllisyyden kieltämisestä vai mistä?

• Ananias kirjoitti:

Yleensä niin analyyyttinen ellukin on hyvin "tavis", loiste puuttuu.

Voidaan pohtia kirjoittajan vastuuta sanoistaan.

Anna mun olla tavis, ihanaa. En yritä päteä tai loistaa. Siksi toisekseen, mulla on krapula. Vähän tää kirjoittaminenkin on kuin sammakonkutusammiossa yrittäisi uiskennella.

• elisakettu kirjoitti:

Jos sinä nimittelet keskustelijoita trolliksi, se on mitätöintiä yksilönä sinun taholtasi ja juuri sinun näppäimillöstäsi tulleelta. Vai tulkitsetko sen kehuksi?

Trolliksi nimittäminen tekee tyhjäksi kaiken sen, minkä kirjoittaja on kynästään antanut. Se on väheksymistä.

Etkö sinä todella näe aitoa ihmistä kirjoitusten takana? Haluat uskotella etttä nimimerkin takana kirjoittavan tunteilla ei ole väliä. Minusta se on loukkaus palstakirjoittajaaja inhimillisyyttä kohtaan.

Palstakirjoittelun ensimmäinen sääntö nimittäin on, että ajattele ja kohtele jokaista kuin tämä olisi itsenäisesti ajatteleva ja tunteva henkilö. Miksi haluat muuttaa reseptin sellaiseksi, että kohtele jokaista tunteettomasti ja kohtele trollina? Onko kyse yksilöllisyyden kieltämisestä vai mistä?

"Palstakirjoittelun ensimmäinen sääntö nimittäin on, että ajattele ja kohtele jokaista kuin tämä olisi itsenäisesti ajatteleva ja tunteva henkilö."

-Katsos vain, jäänyt lukematta nuo säännöt.

Eipä silti, kyllähän ihmisoikeuksia kannatan, niidenkin jotka lukevat palstaa uskoen kirjoitusten olevan aitoa tajunnanvirtaa.

Tunnut puolustavan ankarasti trollaamista ja näet lukijat syyllisiksi niihin mielikuviin joita kirjoitukset muodostavat heille. Minä tunnun olevan ainoa kirjoittaja palstalla jolle sysäät vastuuta kirjoituksista.

• elisakettu kirjoitti:

Anna mun olla tavis, ihanaa. En yritä päteä tai loistaa. Siksi toisekseen, mulla on krapula. Vähän tää kirjoittaminenkin on kuin sammakonkutusammiossa yrittäisi uiskennella.

Aina niin loistelias ellukettu puolustelee trolleja.

Johtuuko pelkästään krapulasta?

• Ananias kirjoitti:

"Palstakirjoittelun ensimmäinen sääntö nimittäin on, että ajattele ja kohtele jokaista kuin tämä olisi itsenäisesti ajatteleva ja tunteva henkilö."

-Katsos vain, jäänyt lukematta nuo säännöt.

Eipä silti, kyllähän ihmisoikeuksia kannatan, niidenkin jotka lukevat palstaa uskoen kirjoitusten olevan aitoa tajunnanvirtaa.

Tunnut puolustavan ankarasti trollaamista ja näet lukijat syyllisiksi niihin mielikuviin joita kirjoitukset muodostavat heille. Minä tunnun olevan ainoa kirjoittaja palstalla jolle sysäät vastuuta kirjoituksista.

Kerro käytännön esimerkki miten puolustan trollaamista?

Sinä et ole ainoa kirjoittaja palstalla, jolle sysään vastuun kirjoituksista (vastuuhan on kaikilla ihan yhtäarvoisesti), mutta tässä asian yhteydessä keskustelen Sinun kanssasi. Minusta on tarpeetonta lähteä kritisoimaan nyt ulkopuolisia kolmansia tahoja. Ja tottakai vastuutan sinua sanomisistasi. Jos väität, että olen trolli, jonka tunteista ei tarvitse piitata, niin pahastun juuri sinulle ja vastuutan juuri sinut sanoistasi. Erityisesti tuollainen tuntuu kalsealta sellaisen henkilön suusta, jonka palstakirjoittajaa olen pitänyt arvossa.

• elisakettu kirjoitti:

Kerro käytännön esimerkki miten puolustan trollaamista?

Sinä et ole ainoa kirjoittaja palstalla, jolle sysään vastuun kirjoituksista (vastuuhan on kaikilla ihan yhtäarvoisesti), mutta tässä asian yhteydessä keskustelen Sinun kanssasi. Minusta on tarpeetonta lähteä kritisoimaan nyt ulkopuolisia kolmansia tahoja. Ja tottakai vastuutan sinua sanomisistasi. Jos väität, että olen trolli, jonka tunteista ei tarvitse piitata, niin pahastun juuri sinulle ja vastuutan juuri sinut sanoistasi. Erityisesti tuollainen tuntuu kalsealta sellaisen henkilön suusta, jonka palstakirjoittajaa olen pitänyt arvossa.

Tieto palstatrollaamisen laajuudesta ei ole mitenkään minun yksityisomaisuuttani, se on ihan yleisesti tunnustettu fakta.

Palstalla on heitelty aina silloin tällöin arvioita siitä kuka kirjoittelee milläkin nikillä, mutta mielestäni asia on palstailun kannalta täysin merkityksetön.

On järkevämpää tunnustaa tosiasiat, tämä on trollailupalsta eikä siihen ole syytä suhtautua sen suuremmalla intohimolla tai aktiivisuudella. Sulla on tässä kohtaa sokea piste kun et pysty näkemään tai tunnustamaan sanomani arvoa.

• Ananias kirjoitti:

Tieto palstatrollaamisen laajuudesta ei ole mitenkään minun yksityisomaisuuttani, se on ihan yleisesti tunnustettu fakta.

Palstalla on heitelty aina silloin tällöin arvioita siitä kuka kirjoittelee milläkin nikillä, mutta mielestäni asia on palstailun kannalta täysin merkityksetön.

On järkevämpää tunnustaa tosiasiat, tämä on trollailupalsta eikä siihen ole syytä suhtautua sen suuremmalla intohimolla tai aktiivisuudella. Sulla on tässä kohtaa sokea piste kun et pysty näkemään tai tunnustamaan sanomani arvoa.

Ymmärrän kyllä mitä trollailupalstalla tarkoitetaan. Siinä mielessä olemme samaa mieltä.

Sitä en vain ymmärrä miksi haluat niputtaa kaikki kirjoittajat samaan kategoriaan. Trollailussa on eroa. Ja siksi toisekseen, toinen pitää tietynlaista palstakäytöstä trollailuna, toinen ei. Tämäkin lienee hieman subjektiivinen ja harmaa laaja alue, miten kukakin asiaa tarkastelee.

Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten trollailu tulee esiin kenenkin taholta. Mun on hirveän vaikea ymmärtää mitä oikein ajat takaa, kun tämä on vain eräänlainen mahdollisuus, joka on ilmassa. Miten se näkyy konkrettisesti?

• elisakettu kirjoitti:

Toiset eivät ymmärrä, etteivät kaikki halua jakaa koko elämäänsä palstalla. Monet luulevat pystyvänsä lukemaan rivien välistä milloin mitäkin, minunkin kohdallani innokkaimmat analysoivat ovat saaneet keksittyä melkoisia tarinoita kommenttieni innoittamina. Minä tietenkin ikävänä ihmisenä olen vain lyönyt löylyä lisää.

• elisakettu kirjoitti:

Ymmärrän kyllä mitä trollailupalstalla tarkoitetaan. Siinä mielessä olemme samaa mieltä.

Sitä en vain ymmärrä miksi haluat niputtaa kaikki kirjoittajat samaan kategoriaan. Trollailussa on eroa. Ja siksi toisekseen, toinen pitää tietynlaista palstakäytöstä trollailuna, toinen ei. Tämäkin lienee hieman subjektiivinen ja harmaa laaja alue, miten kukakin asiaa tarkastelee.

Haluaisin kuulla käytännön esimerkkejä siitä, miten trollailu tulee esiin kenenkin taholta. Mun on hirveän vaikea ymmärtää mitä oikein ajat takaa, kun tämä on vain eräänlainen mahdollisuus, joka on ilmassa. Miten se näkyy konkrettisesti?

Miksi trollailupalstalla tulisi pohtia kuka on aito tai kuka on epäaito? Ei tuollaisessa olisi järjen hiventäkään.

On reilumpaa myöntää se tosiasia, että kaikki ovat trolleja. Se on aika pätevä yleistys tässä kohtaa. Konnaketun kohdalla voisi olla poikkeus joka vahvistaa säännön, hän ei aja mitään agendaa ja jutuilla ei yleensä kerätä tyylipisteitä

• elämänpeli1 kirjoitti:

Toiset eivät ymmärrä, etteivät kaikki halua jakaa koko elämäänsä palstalla. Monet luulevat pystyvänsä lukemaan rivien välistä milloin mitäkin, minunkin kohdallani innokkaimmat analysoivat ovat saaneet keksittyä melkoisia tarinoita kommenttieni innoittamina. Minä tietenkin ikävänä ihmisenä olen vain lyönyt löylyä lisää.

Rivien välistä lukeminen on palstaharhaa. Siihen aikas moni sortuu "uransa" aikana. Minäkin, monta kertaa. Eihän siinä sitten auta kuin pahoitella väärintulkitsemaansa. Mutta se mikä tulee omasta kokemusmaailmasta tai tiedosta, ei riitä selitykseksi. Osahan on puhdasta mielikuvitusta. Sitäkin määrätyllä tavalla tarvitaan, jotta palstakeskustelu olisi jossain määrin mahdollista.

Löylyjen lisää heittäminen on eräänlaista trollausta sekin :) Vrt harhaanjohtoisuus. Mutta useimmat ymmärtää kyllä sen, että tulkitsemissa kannaattaa mieli pitää avoimena eikä liikaa "tulkita" yksittäisiä sanoja tai kertomuksia. Mielestäni tällä palstalla on juuri näitä "erikoisuuksia" erityisen paljon, jotka tulevat väärinymmärretyiksi juuri siksi, että liikaa tuijotetaan yksittäisiin tekijöihin.

• Ananias kirjoitti:

Miksi trollailupalstalla tulisi pohtia kuka on aito tai kuka on epäaito? Ei tuollaisessa olisi järjen hiventäkään.

On reilumpaa myöntää se tosiasia, että kaikki ovat trolleja. Se on aika pätevä yleistys tässä kohtaa. Konnaketun kohdalla voisi olla poikkeus joka vahvistaa säännön, hän ei aja mitään agendaa ja jutuilla ei yleensä kerätä tyylipisteitä

Monelle on silti tärkeää tuntea olevansa aito, arvostettu. Kun joku muu väittää toista, niin se koetaan minuuden poissulkemisena.

En sulkisi Konnakettua pois kategoriasta. Jos täällä sitten ollaan, niin ollaan yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta :)

• elisakettu kirjoitti:

Rivien välistä lukeminen on palstaharhaa. Siihen aikas moni sortuu "uransa" aikana. Minäkin, monta kertaa. Eihän siinä sitten auta kuin pahoitella väärintulkitsemaansa. Mutta se mikä tulee omasta kokemusmaailmasta tai tiedosta, ei riitä selitykseksi. Osahan on puhdasta mielikuvitusta. Sitäkin määrätyllä tavalla tarvitaan, jotta palstakeskustelu olisi jossain määrin mahdollista.

Löylyjen lisää heittäminen on eräänlaista trollausta sekin :) Vrt harhaanjohtoisuus. Mutta useimmat ymmärtää kyllä sen, että tulkitsemissa kannaattaa mieli pitää avoimena eikä liikaa "tulkita" yksittäisiä sanoja tai kertomuksia. Mielestäni tällä palstalla on juuri näitä "erikoisuuksia" erityisen paljon, jotka tulevat väärinymmärretyiksi juuri siksi, että liikaa tuijotetaan yksittäisiin tekijöihin.

Keskusteleepa täällä palstailusta miltä hyvänsä kantilta, niin aina päädytään puhumaan trollailusta.

Kuvaa hyvin palstan luonnetta.

• elisakettu kirjoitti:

Monelle on silti tärkeää tuntea olevansa aito, arvostettu. Kun joku muu väittää toista, niin se koetaan minuuden poissulkemisena.

En sulkisi Konnakettua pois kategoriasta. Jos täällä sitten ollaan, niin ollaan yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta :)

Siinä mielessähän myös konnakettu on trolli, että hän keskustelee trollien kanssa. Tuollainen keskusteluhan on trollaamista.

Miksi palstalta pitäisi kerjätä hyväksyntää ja arvostusta? Elämän ajattelisi olevan aika köyhää jos hyväksymisen tunteita ei saa muualta.

• Ananias kirjoitti:

Keskusteleepa täällä palstailusta miltä hyvänsä kantilta, niin aina päädytään puhumaan trollailusta.

Kuvaa hyvin palstan luonnetta.

Tuossa aiemmin sanoin, että trollikeskustelussa mennään aika nopeasti tunnepuolelle. Minusta se on inhimillistä kuitenkin.

Ehkä trollailusta pitäisi tehdä myös myönteistäkin palautetta, niin se kalahtaisi niin ikävälle korvissa. Miten se sitten määritellään, mikä on myönteistä, kielteistä, sallittua tai tuomittavaa trollaamista, onkin isompi juttu.

• Ananias kirjoitti:

Siinä mielessähän myös konnakettu on trolli, että hän keskustelee trollien kanssa. Tuollainen keskusteluhan on trollaamista.

Miksi palstalta pitäisi kerjätä hyväksyntää ja arvostusta? Elämän ajattelisi olevan aika köyhää jos hyväksymisen tunteita ei saa muualta.

Kyllä minusta palstakirjoittajaa tulisi kuitenkin kohdella ihmsenä. Joka tulkitsee kirjoituksillaan tuntemuksiaan ja kokemuksiaan. Kyllä se minusta on hyvin arvokasta työtä.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

"Miksi palstalta pitäisi kerjätä hyväksyntää ja arvostusta? Elämän ajattelisi olevan aika köyhää jos hyväksymisen tunteita ei saa muualta."

Mitäs aloittaja on tässä päivän tehnyt? Herää kysymys, onko muuta elämää, josta niitä tunteita saisi?

• elisakettu kirjoitti:

Tuossa aiemmin sanoin, että trollikeskustelussa mennään aika nopeasti tunnepuolelle. Minusta se on inhimillistä kuitenkin.

Ehkä trollailusta pitäisi tehdä myös myönteistäkin palautetta, niin se kalahtaisi niin ikävälle korvissa. Miten se sitten määritellään, mikä on myönteistä, kielteistä, sallittua tai tuomittavaa trollaamista, onkin isompi juttu.

Jos joku invalidisoitunut ihminen loisi palstahahmon jolla olisi loistelias elämä, niin sanoisin sitä sallituksi trollaamiseksi.

• elisakettu kirjoitti:

Kyllä minusta palstakirjoittajaa tulisi kuitenkin kohdella ihmsenä. Joka tulkitsee kirjoituksillaan tuntemuksiaan ja kokemuksiaan. Kyllä se minusta on hyvin arvokasta työtä.

Olet asettunut suojelemaan "rikollisia", mistä johtuu?

• costa_rica
        elisakettu kirjoitti:

Terveen ihmisen kirjoitusta. Hyvin tiivistettyä asiaa kiihkoilematta.

• costa_rica kirjoitti:

"Miksi palstalta pitäisi kerjätä hyväksyntää ja arvostusta? Elämän ajattelisi olevan aika köyhää jos hyväksymisen tunteita ei saa muualta."

Mitäs aloittaja on tässä päivän tehnyt? Herää kysymys, onko muuta elämää, josta niitä tunteita saisi?

Aloittaja ei kerjää hyväksymisen tunteita, niitähän ei saa trollipalstalla trollaamisesta puhumisella.

• costa_rica kirjoitti:

Kun vaihdetaan palstakirjoittajan tilalle "trolli", niin sitten ymmärrämme kenestä puhumme.

• Ananias kirjoitti:

Olet asettunut suojelemaan "rikollisia", mistä johtuu?

En näe palstakirjoittajia rikollisina, näen heidät ihmisinä. Ainostaan teot voivat olla rikollisia. Kuten ihmisyyden, inhimillisyyden ja tunteiden väheksyntä.

Vaikka näenkin rikoksia tapahtuvan jatkuvasti palstakirjoittelussakin, en silti lakkaa heitä näkemästä ihmisinä.

• costa_rica kirjoitti:

Kiitos.

Kuten näemme, tässäkin on monta mielipidettä. Ananiashan näkee minut vain puhtaana trollina, ei suinkaan ihmisenä tai palstakirjoittajana.

• Ananias kirjoitti:

Aloittaja ei kerjää hyväksymisen tunteita, niitähän ei saa trollipalstalla trollaamisesta puhumisella.

Et saa, jos viestisi ymmärretään kielteisesti. Vastaanotto on kutakuinkin samaa, jos kaikki kirjoittajat niputetaan vähälahjaisiksi ääliöiksi. Joita he tietysti ovatkin.

• elisakettu kirjoitti:

En näe palstakirjoittajia rikollisina, näen heidät ihmisinä. Ainostaan teot voivat olla rikollisia. Kuten ihmisyyden, inhimillisyyden ja tunteiden väheksyntä.

Vaikka näenkin rikoksia tapahtuvan jatkuvasti palstakirjoittelussakin, en silti lakkaa heitä näkemästä ihmisinä.

Korvaa sana palstakirjoittaja sanalla trolli niin käsität asian paremmin.

• elisakettu kirjoitti:

Et saa, jos viestisi ymmärretään kielteisesti. Vastaanotto on kutakuinkin samaa, jos kaikki kirjoittajat niputetaan vähälahjaisiksi ääliöiksi. Joita he tietysti ovatkin.

Ajattelinko saavani trolleilta myötäilevää kommentointia? En todellakaan.

• Ananias kirjoitti:

Korvaa sana palstakirjoittaja sanalla trolli niin käsität asian paremmin.

Oletko samanlainen jankuttaja kännissä vai vielä pahempi?

Hyvä on, ollaan sitten trolleja yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.

• Ananias kirjoitti:

Ajattelinko saavani trolleilta myötäilevää kommentointia? En todellakaan.

No eihän trollilta voi muuta odottaakaan.

• costa_rica
        elisakettu kirjoitti:

Kiitos.

Kuten näemme, tässäkin on monta mielipidettä. Ananiashan näkee minut vain puhtaana trollina, ei suinkaan ihmisenä tai palstakirjoittajana.

Tälle ketjulle ei ehkä olisi pitänyt antaa huomiota.

• elisakettu kirjoitti:

Oletko samanlainen jankuttaja kännissä vai vielä pahempi?

Hyvä on, ollaan sitten trolleja yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.

Oletko itse yhtä paha jankuttaja selvinpäinkin?

• costa_rica kirjoitti:

Eipähän mikään estänyt sinuakaan aloittamasta keskustelemaan tässä ketjussa.

• costa_rica kirjoitti:

Ehkei. Olen silti tuonut mielipiteeni esille. Minua hieman hämää se, että oliko aloittajalla henkilökohtainen kosketus asiaan vai miksi tämä on nyt niin kuuma puheenaihe?

• Ananias kirjoitti:

Oletko itse yhtä paha jankuttaja selvinpäinkin?

Ilmiselvästi. Enhän mä enää kännissä ole. Oletko sinä?

• elisakettu kirjoitti:

Ehkei. Olen silti tuonut mielipiteeni esille. Minua hieman hämää se, että oliko aloittajalla henkilökohtainen kosketus asiaan vai miksi tämä on nyt niin kuuma puheenaihe?

Olinko keskusteluyhteydessä trollin kanssa? Joo, olin.

Useiden sellaisten kanssa. Sitähän tää palstailu on.

• elisakettu kirjoitti:

Ilmiselvästi. Enhän mä enää kännissä ole. Oletko sinä?

Jankuttamiseen tarvitaan aina kaksi osapuolta, siksi en ole koskaan ymmärtänyt sitä kun kiistan toinen osapuoli keksii että toinen on jankuttaja.

En ole kännissä.

• Ananias kirjoitti:

Olinko keskusteluyhteydessä trollin kanssa? Joo, olin.

Useiden sellaisten kanssa. Sitähän tää palstailu on.

Minusta ilmaisit pönttiksen trolliksi jotenkin ikävään sävyyn. Etkö yhtään mieti, jos hänelle on tullut paha mieli?

• Ananias kirjoitti:

Jankuttamiseen tarvitaan aina kaksi osapuolta, siksi en ole koskaan ymmärtänyt sitä kun kiistan toinen osapuoli keksii että toinen on jankuttaja.

En ole kännissä.

Minusta tässä nyt ilmiselvästi on kaksi jankuttajaa. Ei se muuksi muutu.

• elisakettu kirjoitti:

Minusta ilmaisit pönttiksen trolliksi jotenkin ikävään sävyyn. Etkö yhtään mieti, jos hänelle on tullut paha mieli?

Pönttishän trollaili, joten sen toteaminen ei ollut yhtään sopimatonta.

Pönttis on vain yksi palstahahmo, ongelma on enemmän siinä että kaikki muutkin palstavakkarit on trolleja.

• elisakettu kirjoitti:

Minusta tässä nyt ilmiselvästi on kaksi jankuttajaa. Ei se muuksi muutu.

Minä olen jo avauksessa esittänyt omat perusteluni asiaan, olen vain puolustanut näkökulmaani.

Sinä olet jankuttanut. Eikö hävetä?

• Ananias kirjoitti:

Pönttishän trollaili, joten sen toteaminen ei ollut yhtään sopimatonta.

Pönttis on vain yksi palstahahmo, ongelma on enemmän siinä että kaikki muutkin palstavakkarit on trolleja.

Minä en edelleen aivan oivalla, mitä tarkoitat trollaillulla.

Siis mikä vakkareissa on ongelma? Mikä vaikkapa elisaketussa tekee ongelman?

• Ananias kirjoitti:

Minä olen jo avauksessa esittänyt omat perusteluni asiaan, olen vain puolustanut näkökulmaani.

Sinä olet jankuttanut. Eikö hävetä?

Minäkin katsoisin esittäneeni omia näkemyksiä ja puolustanut niitä. Ei, se ei tosiaan hävetä minua.

Myötätuntoako odottelit?

• elisakettu kirjoitti:

Minä en edelleen aivan oivalla, mitä tarkoitat trollaillulla.

Siis mikä vakkareissa on ongelma? Mikä vaikkapa elisaketussa tekee ongelman?

Missihän on fiktiivinen hahmo joka säätää palstalla omia juttujaan. Trollaamista mitä suurimmassa määrin.

Vakkareiden ongelma on tietenkin se, että ne on vain trollihahmoja.

Elisakettu on hyvä hahmo, mutta tähän ketjuun se tuli puolustamaan trollailua. Paska juttu.

• elisakettu kirjoitti:

Minäkin katsoisin esittäneeni omia näkemyksiä ja puolustanut niitä. Ei, se ei tosiaan hävetä minua.

Myötätuntoako odottelit?

Oikeastaan en odotellut myötätuntoa vaan ellukettusta.

• Ananias kirjoitti:

Missihän on fiktiivinen hahmo joka säätää palstalla omia juttujaan. Trollaamista mitä suurimmassa määrin.

Vakkareiden ongelma on tietenkin se, että ne on vain trollihahmoja.

Elisakettu on hyvä hahmo, mutta tähän ketjuun se tuli puolustamaan trollailua. Paska juttu.

Missi on hyvä tyyppi ja hänellä on hyvät juttu. En katsoisi hänen juttujaan mitenkään kielteisenä.

Sulla on kummallinen tapa suhtautua palstakirjoittajiin, jos näet heidät vain trolleina. Monikin puhuu avoimesti asioistaan ja esittää perustellut argumenttinsa. Tottakai puolustan palstatoveruutta mutta myös ihmistä nimimerkin takana. Ei se tee kenestäkään trollia. Tää homma on kollektiivista. Ilman toisia ei kukaan olisi yhtään mitään eikä sanallista kanssakäymistä tapahtuisi.

• Ananias kirjoitti:

Oikeastaan en odotellut myötätuntoa vaan ellukettusta.

Senkun ovelus.

No saitko sitä mitä halusit?

• elisakettu kirjoitti:

Missi on hyvä tyyppi ja hänellä on hyvät juttu. En katsoisi hänen juttujaan mitenkään kielteisenä.

Sulla on kummallinen tapa suhtautua palstakirjoittajiin, jos näet heidät vain trolleina. Monikin puhuu avoimesti asioistaan ja esittää perustellut argumenttinsa. Tottakai puolustan palstatoveruutta mutta myös ihmistä nimimerkin takana. Ei se tee kenestäkään trollia. Tää homma on kollektiivista. Ilman toisia ei kukaan olisi yhtään mitään eikä sanallista kanssakäymistä tapahtuisi.

Missi on hauska hahmo, mutta on sitten toinen asia miksi kukaan kirjoittaa tuollaista hahmoa? Puuttuuko elämästä jotakin?

Puheet palstatoveruudesta ovat älyllistä epärehellisyyttä, missäkään muualla ei ole onnistuttu häätämään kommentoijat palstalta yhtä tehokkaasti. Palsta on vi*unmoista kuraa.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Missi on hauska hahmo, mutta on sitten toinen asia miksi kukaan kirjoittaa tuollaista hahmoa? Puuttuuko elämästä jotakin?

Puheet palstatoveruudesta ovat älyllistä epärehellisyyttä, missäkään muualla ei ole onnistuttu häätämään kommentoijat palstalta yhtä tehokkaasti. Palsta on vi*unmoista kuraa.

Henkilökohtainen agenda nyt kun näytät olevan hänen kimpussaan?

Miksi henkilö Ananias jaksaa kirjoittaa Ananiaksen hahmoa?

• elisakettu kirjoitti:

Senkun ovelus.

No saitko sitä mitä halusit?

Pakko sanoa että sun hahmosi oli kaikkein vaikein käsittää trolliksi, koska kirjoittelet todella vakuuttavasti ja asiallisesti pääosin.

Et tuo kovinkaan voimakkaasti esille agendaasi, mutta kyllä sulla sellainen on. Sinä olet palstan "järjen ääni" joka pyrkii hienovaraisesti muokkaamaan mielipiteitä.

Tiesin että sinua tarvitaan kun palstalla puhutaan trolleista ja trollaamisesta.

• Ananias kirjoitti:

Kirjoittaa hahmoa? Miten niin kirjoittaa hahmoa? Eikös missi kuten useimmat muutkin kirjoita itsestään, elämästään, kokemuksistaan? Ja niitä jaetaan muille kirjoittajille ja lukijoille. Niinhän minäkin teen. Eihän täällä pääasiassa olla toisten selän takana keskustelemassa muista ihmisistä.

Palstatoveruus on sitä miten se itsekseen näkee. Minä näen sen omalla tavallani. Ja koen sen myös toteutuvan. On toteutunut jo sen kahdeksatta vuotta. Mulla ei ole minkäänlaisia harhakuvitelmia asian suhteen.

Palsta ei ole myöskään mielestäni (pelkkää) kuraa. Tuo kuulostaa pettyneen ja/tai kyynistyneen ihmisen lausahdukselta.

• costa_rica kirjoitti:

Henkilökohtainen agenda nyt kun näytät olevan hänen kimpussaan?

Miksi henkilö Ananias jaksaa kirjoittaa Ananiaksen hahmoa?

Minä en ole kirjoitellut pönttiksestä, kyllä muut pitävät huolen siitä että hän tulee mainituksi trollikeskusteluissa.

• elisakettu kirjoitti:

Kirjoittaa hahmoa? Miten niin kirjoittaa hahmoa? Eikös missi kuten useimmat muutkin kirjoita itsestään, elämästään, kokemuksistaan? Ja niitä jaetaan muille kirjoittajille ja lukijoille. Niinhän minäkin teen. Eihän täällä pääasiassa olla toisten selän takana keskustelemassa muista ihmisistä.

Palstatoveruus on sitä miten se itsekseen näkee. Minä näen sen omalla tavallani. Ja koen sen myös toteutuvan. On toteutunut jo sen kahdeksatta vuotta. Mulla ei ole minkäänlaisia harhakuvitelmia asian suhteen.

Palsta ei ole myöskään mielestäni (pelkkää) kuraa. Tuo kuulostaa pettyneen ja/tai kyynistyneen ihmisen lausahdukselta.

"Palsta ei ole myöskään mielestäni (pelkkää) kuraa. Tuo kuulostaa pettyneen ja/tai kyynistyneen ihmisen lausahdukselta. "

Täältähän on kiusattu kaikki naiset pois, tai vähintään puskaan.

Palstatoveruus on palstaveljeyttä jossa puhutaan siitä kun ei kelvata naisille.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Minä en ole kirjoitellut pönttiksestä, kyllä muut pitävät huolen siitä että hän tulee mainituksi trollikeskusteluissa.

Näin hän kirjoittaa toisessa aloittamassaan ketjussa totuuksia kanssakirjoittajistaan:

"Ananias
        3.6.2018 13:33

Suutuin? En suuttunut vaan totesin siinä terveys-ketjussa että misspönttis on trolli.

Palsta on täynnä trolleja ja trollailua, en ole kiinnostunut jatkamaan palstailua näistä lähtökohdista."

Eli pysy nyt sanoissasi. Kaikki jää sivuille.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Sait ISOT rukkaset ja kostat tytölle.

• Ananias kirjoitti:

Pakko sanoa että sun hahmosi oli kaikkein vaikein käsittää trolliksi, koska kirjoittelet todella vakuuttavasti ja asiallisesti pääosin.

Et tuo kovinkaan voimakkaasti esille agendaasi, mutta kyllä sulla sellainen on. Sinä olet palstan "järjen ääni" joka pyrkii hienovaraisesti muokkaamaan mielipiteitä.

Tiesin että sinua tarvitaan kun palstalla puhutaan trolleista ja trollaamisesta.

Huomaan miten huonosti tunnet minua. Sanoisin myös että joko sinulla on äärimmäisen huono ihmistuntemus tai liian vilkas mielikuvitus.

Olen kertonut tälläkin palstalla, että minulla on omat syyni palstailuun ja pidän tiedon edelleenkin omanani. Trolli en ole sanan puhtaassa muodossa. Minun totuuden muuntelu joistain asioista koskee vain asioita, joilla ei ole mitään merkitystä . Koska et näköjään tunne historiaani, et vissiiin voi käsittääkään sitä. Muuten ymmärtäisit sen. En provosoi yllyttääkseni, vaan siksi, että toivoisin että ihmiset ajattelevat omila aivoillaan. Se ei ihan trollaamista ole kuitenkaan.

"Järjen ääntä" sanoisin että minun ykkösprioriteettini on lähentää ihmisiä, eikä loitontaa heitä toisistaan. Surukseni työ on aivan mahdoton tehtävä.

• Ananias kirjoitti:

"Palsta ei ole myöskään mielestäni (pelkkää) kuraa. Tuo kuulostaa pettyneen ja/tai kyynistyneen ihmisen lausahdukselta. "

Täältähän on kiusattu kaikki naiset pois, tai vähintään puskaan.

Palstatoveruus on palstaveljeyttä jossa puhutaan siitä kun ei kelvata naisille.

Jaa, viittaat tuohon "ongelmaan".

No, ilmiselvästi kaikki naiset eivät ole hävinneet eikä kaikki kirjoittele puskista. Eli siinä mielessä veljeskunta lie epäonnistunut tehtävässään. Ja kaikki kyllä ymmärtävät, että tämä naisviha on suunnatonta. Kohteella ei ole väliä, ainoastaan reagoinnilla.

• elisakettu kirjoitti:

Huomaan miten huonosti tunnet minua. Sanoisin myös että joko sinulla on äärimmäisen huono ihmistuntemus tai liian vilkas mielikuvitus.

Olen kertonut tälläkin palstalla, että minulla on omat syyni palstailuun ja pidän tiedon edelleenkin omanani. Trolli en ole sanan puhtaassa muodossa. Minun totuuden muuntelu joistain asioista koskee vain asioita, joilla ei ole mitään merkitystä . Koska et näköjään tunne historiaani, et vissiiin voi käsittääkään sitä. Muuten ymmärtäisit sen. En provosoi yllyttääkseni, vaan siksi, että toivoisin että ihmiset ajattelevat omila aivoillaan. Se ei ihan trollaamista ole kuitenkaan.

"Järjen ääntä" sanoisin että minun ykkösprioriteettini on lähentää ihmisiä, eikä loitontaa heitä toisistaan. Surukseni työ on aivan mahdoton tehtävä.

Myöntääkö trolli olevansa trolli? Tuskin sentään.

• elisakettu kirjoitti:

Jaa, viittaat tuohon "ongelmaan".

No, ilmiselvästi kaikki naiset eivät ole hävinneet eikä kaikki kirjoittele puskista. Eli siinä mielessä veljeskunta lie epäonnistunut tehtävässään. Ja kaikki kyllä ymmärtävät, että tämä naisviha on suunnatonta. Kohteella ei ole väliä, ainoastaan reagoinnilla.

Sinä se kehtaat kehuskella palstaveljeydellä vaikka trollailu on ajanut ihmiset muille palstoille.

• Ananias kirjoitti:

Myöntääkö trolli olevansa trolli? Tuskin sentään.

Jaa, ja muu vaihtoehtoko ei sitten tule kyseseen?

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Sinä se kehtaat kehuskella palstaveljeydellä vaikka trollailu on ajanut ihmiset muille palstoille.

Sinuakin jossain kehotettiin lähtemään, eikö niin ollut.

• Ananias kirjoitti:

En ole "ajanut" ketään yhtään minnekään. Tuohan nyt oli törkeä kommentti suorastaan.

En samaista "palstatoveruutta" "palstaveljeyteen".

• elisakettu kirjoitti:

Jaa, ja muu vaihtoehtoko ei sitten tule kyseseen?

Sinähän kirjoittelet täyttä tuubaa täällä puolustellessasi trollaamista.

Olet jo edennyt puhumaan ylevästi palstaveljeyden merkutyksestä, vaikka se on tosiasiallisesti tämän palstan suurin ongelma.

• elisakettu kirjoitti:

En ole "ajanut" ketään yhtään minnekään. Tuohan nyt oli törkeä kommentti suorastaan.

En samaista "palstatoveruutta" "palstaveljeyteen".

Palstaveljeys on täällä sama kuin palstatoveruus.

• Ananias kirjoitti:

Sinähän kirjoittelet täyttä tuubaa täällä puolustellessasi trollaamista.

Olet jo edennyt puhumaan ylevästi palstaveljeyden merkutyksestä, vaikka se on tosiasiallisesti tämän palstan suurin ongelma.

Miten sinä oikein tulkitset kommenttejani? Päin persettä nyt menee ja todella pahasti.

Sinä et tunne lainkaan minua. Sinulla ei ole minkäänlaista halua ottaa asioista edes selvää. Silloin pidä suusi soukemmalla ja lakkaa itse trollailemasta palstakirjoittajia, joista sinulla ei ole pienintäkään käsitystä ihmisinä.

• Ananias kirjoitti:

Palstaveljeys on täällä sama kuin palstatoveruus.

Mutta minulle se ei ole.

• elisakettu kirjoitti:

Miten sinä oikein tulkitset kommenttejani? Päin persettä nyt menee ja todella pahasti.

Sinä et tunne lainkaan minua. Sinulla ei ole minkäänlaista halua ottaa asioista edes selvää. Silloin pidä suusi soukemmalla ja lakkaa itse trollailemasta palstakirjoittajia, joista sinulla ei ole pienintäkään käsitystä ihmisinä.

Sori vaan kettunen, juttusi palstaveljeydestä ovat suorastaan rienaamista.

Olet mahdottoman tehtävän edessä, trollaaminen ei ole hienoa.

• Ananias kirjoitti:

Sori vaan kettunen, juttusi palstaveljeydestä ovat suorastaan rienaamista.

Olet mahdottoman tehtävän edessä, trollaaminen ei ole hienoa.

Käytöksesi palstakommenttejani kohtaan on ala-arvoista. En katso että olisin ansainnut moista keneltäkään.

Mikä v*ttu sua oikein vaivaaa?

• elisakettu kirjoitti:

Käytöksesi palstakommenttejani kohtaan on ala-arvoista. En katso että olisin ansainnut moista keneltäkään.

Miksi trollaamista pitää puolustella ja ylistää palstapoikien rinkirunkkaamista?

Ei sitä tee muut kuin trollit.

• costa_rica
        elisakettu kirjoitti:

Sehän -se- vaivaa kun sitä ei saa. Se on miehillä vähän niin.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Miksi trollaamista pitää puolustella ja ylistää palstapoikien rinkirunkkaamista?

Taisit tehrä ittestäs tänä päivänä viimestään samanmoisen.
        Mä en pidä ton Pönttis flikan solvaamisesta, siihen sä perustat nyt tätä ja haukut ellukettustakin, joka yrittää takoa sulle palstanormeja päähän.

Get over it. Ei voi olla noin kova paikka.

• Ananias kirjoitti:

Ei aavistustakaan. Kysy vain itseltäsi, miksi haluat mitätöidä sanomisiani.

• costa_rica kirjoitti:

Taisit tehrä ittestäs tänä päivänä viimestään samanmoisen.
        Mä en pidä ton Pönttis flikan solvaamisesta, siihen sä perustat nyt tätä ja haukut ellukettustakin, joka yrittää takoa sulle palstanormeja päähän.

Get over it. Ei voi olla noin kova paikka.

Tee Pönttiksen tilalle uusi hahmo niin saat sisältöä elämääsi.

Ellukettunen on ajamalla ajanut itsensä liisteriin. Ikävää.

• elisakettu kirjoitti:

Ei aavistustakaan. Kysy vain itseltäsi, miksi haluat mitätöidä sanomisiani.

Sinä kirjoittelet diipadaapaa ja yrität viedä huomiota pois oleellisesta.

On järjenvastaista puolustaa trollaamista, sitähän ei tee muut kuin trollit.

• costa_rica kirjoitti:

Sehän -se- vaivaa kun sitä ei saa. Se on miehillä vähän niin.

No aikaa vaikeaa on kuvitella kenenkään mitään saavankaan, kun todellista yhteyttä palstakirjoittelun ulkona ei ole. Ei siitä voi olla kysymys. Siksi toisekseen, ei Ananias ole koskaan esittänyt mitään senkaltaista kiinnostustakaan. Ja tässä on tuonut varsin selvästi esille sen, ettei todellinen ihminen nimimerkin takana häntä kiinnosta.

Ihmettelen vain tätä palstakirjoittajien trolleiksi nimittelyä. Minusta se anna nyt kovinkaan positiivista kuvaa Ananiaksesta.

• Ananias kirjoitti:

Tee Pönttiksen tilalle uusi hahmo niin saat sisältöä elämääsi.

Ellukettunen on ajamalla ajanut itsensä liisteriin. Ikävää.

Ei tässä missään liisterissä olla.

• Ananias kirjoitti:

Sinä kirjoittelet diipadaapaa ja yrität viedä huomiota pois oleellisesta.

On järjenvastaista puolustaa trollaamista, sitähän ei tee muut kuin trollit.

Sinun oleellinen panoksesi on vain yrittää vakuuttaa että elisakettu on trolli.

Minua ei nyt huvita lähteä mukaan tuohon kuvitelmaasi. Luuletko tosiaan, että tuollaisen painostuksen alla olisin samaa mieltä kanssasi? No enpä ole. Eihän sulla ole minkäänlaista näyttöä edes asiasta antaa, joten luulenpa, että tää keissi jää vain sinun yksinäiseksi päiväuneksi.

• elisakettu kirjoitti:

Ei tässä missään liisterissä olla.

Ihan hyvä ettet ole sentäs uhriutumassa.

Pää pystyssä vain vaikkei nyt tullut Ananiakselta pelkkiä kehuja.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Ihan hyvä ettet ole sentäs uhriutumassa.

Pää pystyssä vain vaikkei nyt tullut Ananiakselta pelkkiä kehuja.

Tuskin se sun kehujes varassa on.

• elisakettu kirjoitti:

Sinun oleellinen panoksesi on vain yrittää vakuuttaa että elisakettu on trolli.

Minua ei nyt huvita lähteä mukaan tuohon kuvitelmaasi. Luuletko tosiaan, että tuollaisen painostuksen alla olisin samaa mieltä kanssasi? No enpä ole. Eihän sulla ole minkäänlaista näyttöä edes asiasta antaa, joten luulenpa, että tää keissi jää vain sinun yksinäiseksi päiväuneksi.

Ellet olisi tullut tähän ketjuun, niin en olisi uskaltanut esittää syytöstä suoraan.

Tosiasiallisestihan minä en ole maininnut ketään nimeltä vaan puhunut asiasta ihan yleisellä tasolla. Ei kukaan muu kuin trolli ole kiinnostunut vänkäämään omasta aitoudestaan.

• costa_rica kirjoitti:

Tuskin se sun kehujes varassa on.

Jos on, niin nyt se hajoaa.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Ellet olisi tullut tähän ketjuun, niin en olisi uskaltanut esittää syytöstä suoraan.

Tosiasiallisestihan minä en ole maininnut ketään nimeltä vaan puhunut asiasta ihan yleisellä tasolla. Ei kukaan muu kuin trolli ole kiinnostunut vänkäämään omasta aitoudestaan.

Valhe. Nimesit misspönttöuunin ja syytit myös ellukettusta.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Jos on, niin nyt se hajoaa.

Paas nyt vähän jarruja dude.

• costa_rica kirjoitti:

Paas nyt vähän jarruja dude.

Trollinkaisella taitaa olla taas lähdössä mopo näpeistä.

Vauhti kiihtyy siihen malliin että luulen että tulemme näkemään taas sekopäisiä avauksiasi palstalla.

• Ananias kirjoitti:

Sinä pyysit tulemaan tähänketjuun. Ja halusin keskutella asiasta. Mutta enpä arvannut, että sen kyseenalaisena palkkiona on trollisyytös.

Olet toistuvasti epäsuorasti antanut ketjussasi että keskustelet trollin (minun) kanssani. Ja olet useampaan otteeseen muistuttanut, että pidät kaikkia palstakirjoittajia trolleina.

Kuule Ananias, ei tuota usko erkkikään. Et usko itsekään, mutta provosoit minua nyt syystä, jota en oivalla.

Yleensä keskustelet asiallisesti. Nyt kyllä tuulee täysin yli... Olethan solvanut ennenkin henkilöitä, mutta sulla on heikonlaiset eväät lähteä tälläiselle ristiretkelle, jossa ei ole trollin siementäkään. Vaikuttimesi on täysin mysteeri. En ole nähnyt minkäänlaisa perusteita asialle. Siksi katson että tämä on pelkkää provoamista.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Trollinkaisella taitaa olla taas lähdössä mopo näpeistä.

Vauhti kiihtyy siihen malliin että luulen että tulemme näkemään taas sekopäisiä avauksiasi palstalla.

Tylsäähän se ois jos näillä sun mentäis. V.ttu puuro tarvii suolaa.

• costa_rica
        elisakettu kirjoitti:

Sinä pyysit tulemaan tähänketjuun. Ja halusin keskutella asiasta. Mutta enpä arvannut, että sen kyseenalaisena palkkiona on trollisyytös.

Olet toistuvasti epäsuorasti antanut ketjussasi että keskustelet trollin (minun) kanssani. Ja olet useampaan otteeseen muistuttanut, että pidät kaikkia palstakirjoittajia trolleina.

Kuule Ananias, ei tuota usko erkkikään. Et usko itsekään, mutta provosoit minua nyt syystä, jota en oivalla.

Yleensä keskustelet asiallisesti. Nyt kyllä tuulee täysin yli... Olethan solvanut ennenkin henkilöitä, mutta sulla on heikonlaiset eväät lähteä tälläiselle ristiretkelle, jossa ei ole trollin siementäkään. Vaikuttimesi on täysin mysteeri. En ole nähnyt minkäänlaisa perusteita asialle. Siksi katson että tämä on pelkkää provoamista.

Mjoo ellu, se o tyhjiön täyttöä.

• elisakettu kirjoitti:

Minä pyysin tähän ketjuun, mutta sinä olet itse halunnut vakuutella aitouttasi. Vain trolli lähtee tuollaiseen keskusteluun.

Lisäksi puolustelet trollaamista ja ylistät palstaveljeyttä siitäkin huolimatta että se pitää palstan tason ala-arvoisena.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Minä pyysin tähän ketjuun, mutta sinä olet itse halunnut vakuutella aitouttasi. Vain trolli lähtee tuollaiseen keskusteluun.

Lisäksi puolustelet trollaamista ja ylistät palstaveljeyttä siitäkin huolimatta että se pitää palstan tason ala-arvoisena.

Mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän äijä kiihtyy.
        Katsotaan parin tunnin kuluttua.

• costa_rica kirjoitti:

Tylsäähän se ois jos näillä sun mentäis. V.ttu puuro tarvii suolaa.

Sinä tarvisit oikean elämän että kasetti kestäisi kasassa. Veikkaan että tulemme näkemään taas palstasekoamisesi ja aloitat maanisen kirjoittelusi.

Ikävää ettei sua voi pelastaa mikään, mutta lääkkeillä voidaan hallita oireita. Ota siis lääkkeesi ajoissa.

• Ananias kirjoitti:

En pidä tavastasi vääristellä sanomisiani ja muuttamalla kommentoimaani sinulle vakuuttelevaan muotoon. Joko sulla ei ole keskittymiskykyä, aitoa mielenkiintoa lukea vastapuolen kommentteja tai haluat vain esimerkillistää trollin toiminnan omalla osuudellasi. Olet pettynyt tapaasi muodostaa mielipide, jolla ei ole painoarvoa. Tällä ketjulla tulet osoittaneeksi vain sen, että olet käyttäytynyt törkeästi palstakirjoittajia kohtaan. Jos halusit munapään maineen, niin luultavasti juuri tulit sen hankkineeksi.

• elisakettu kirjoitti:

En pidä tavastasi vääristellä sanomisiani ja muuttamalla kommentoimaani sinulle vakuuttelevaan muotoon. Joko sulla ei ole keskittymiskykyä, aitoa mielenkiintoa lukea vastapuolen kommentteja tai haluat vain esimerkillistää trollin toiminnan omalla osuudellasi. Olet pettynyt tapaasi muodostaa mielipide, jolla ei ole painoarvoa. Tällä ketjulla tulet osoittaneeksi vain sen, että olet käyttäytynyt törkeästi palstakirjoittajia kohtaan. Jos halusit munapään maineen, niin luultavasti juuri tulit sen hankkineeksi.

Elluseni,

jos sinulla olisi vilpittömät puheet, sinä korjaisit sanomani ja vastaisit suoraan mitä mieltä olet trollailusta ja palstaveljeyden negatiivisesta vaikutuksesta palstan antiin.

Nyt käyt henkilööni ja kirjoittelet ympäripyöreitä.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Elluseni,

jos sinulla olisi vilpittömät puheet, sinä korjaisit sanomani ja vastaisit suoraan mitä mieltä olet trollailusta ja palstaveljeyden negatiivisesta vaikutuksesta palstan antiin.

Sä käyt misspönttikseen. Anna ellun tehdä sulle samoin äläkä vikise.

• costa_rica
        elisakettu kirjoitti:

Täydellinen analyysi.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Sinä tarvisit oikean elämän että kasetti kestäisi kasassa. Veikkaan että tulemme näkemään taas palstasekoamisesi ja aloitat maanisen kirjoittelusi.

Ikävää ettei sua voi pelastaa mikään, mutta lääkkeillä voidaan hallita oireita. Ota siis lääkkeesi ajoissa.

"...näkemään taas palstasekoamisesi ja aloitat maanisen kirjoittelusi.

Ikävää ettei sua voi pelastaa mikään, mutta lääkkeillä voidaan hallita oireita. Ota siis lääkkeesi ajoissa."

Mitäs tämä oma touhusi sitten on? Noita ohjeita antaessa voi itsekin noudattaa.
        Tämä ketju on rasittavinta, mitä täällä on nähty pitkiin aikoihin. Vuosiin.

• Ananias kirjoitti:

Elluseni,

Paraskin puhumaan henkilöön käymisestä. Olen vihainen sinulle tapaasi syytellä palstakirjoittajia trolleiksi.

Minä yritin parhaani mukaan keskustella asiasta. Kuitenkaan näillä sanomisilla ei ollut sinulle mitään arvoa, vaan yrität vastuuttaa minua nyt asioista, joita en ole tehnyt. Minä en ole kiinnostunut rinkiä pyörittävistä runkkupalstalaisista, vaan sinä. Kirjoitan vain asioista jotka tuntuivat itsestäni mielekkäiltä.

• costa_rica kirjoitti:

"...näkemään taas palstasekoamisesi ja aloitat maanisen kirjoittelusi.

Ikävää ettei sua voi pelastaa mikään, mutta lääkkeillä voidaan hallita oireita. Ota siis lääkkeesi ajoissa."

Mitäs tämä oma touhusi sitten on? Noita ohjeita antaessa voi itsekin noudattaa.
        Tämä ketju on rasittavinta, mitä täällä on nähty pitkiin aikoihin. Vuosiin.

Trollin sydänveri valuu....

Ikävää sun kannaltasi ettei keskustelu nappaa, mutta ainahan voit tehdä oman avauksen.

Mistähän se kertoisi? Voisit kirjoittaa vaikka työkyvyttömyyseläkeläismiehen päivästä.

Saataisiin palstalle säpinää.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Trollin sydänveri valuu....

Ikävää sun kannaltasi ettei keskustelu nappaa, mutta ainahan voit tehdä oman avauksen.

Mistähän se kertoisi? Voisit kirjoittaa vaikka työkyvyttömyyseläkeläismiehen päivästä.

Saataisiin palstalle säpinää.

Neuvon sillon kun näen tarvetta. Tähän sun keissiin ei vaan yksi neuvoja tahdo riittää.

• elisakettu kirjoitti:

Paraskin puhumaan henkilöön käymisestä. Olen vihainen sinulle tapaasi syytellä palstakirjoittajia trolleiksi.

Minä yritin parhaani mukaan keskustella asiasta. Kuitenkaan näillä sanomisilla ei ollut sinulle mitään arvoa, vaan yrität vastuuttaa minua nyt asioista, joita en ole tehnyt. Minä en ole kiinnostunut rinkiä pyörittävistä runkkupalstalaisista, vaan sinä. Kirjoitan vain asioista jotka tuntuivat itsestäni mielekkäiltä.

Olen kirjoitellut kanssasi kyllin paljon jotta kykenen huomaamaan jos alat välttelemään suoraan puhumista. Nyt teet sitä ja tiedän että halutessasi pystyisit menemään niin syvälle asioiden ytimeen että saisit minut hyvälle tuulelle.

Sinulla on syysi kirjoitella diipadaapaa, ja se syy on helppo keksiä.

• costa_rica kirjoitti:

Neuvon sillon kun näen tarvetta. Tähän sun keissiin ei vaan yksi neuvoja tahdo riittää.

Sinähän sulat. Olen pettynyt sinuun.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Olen kirjoitellut kanssasi kyllin paljon jotta kykenen huomaamaan jos alat välttelemään suoraan puhumista. Nyt teet sitä ja tiedän että halutessasi pystyisit menemään niin syvälle asioiden ytimeen että saisit minut hyvälle tuulelle.

Sinulla on syysi kirjoitella diipadaapaa, ja se syy on helppo keksiä.

Mitä luulet kiinnostaako ellua millin vertaa sun tuules? Buahahah.
        Joku nobody.

• costa_rica kirjoitti:

Mitä luulet kiinnostaako ellua millin vertaa sun tuules? Buahahah.
        Joku nobody.

Ellua ei varmaankaan kiinnosta, mutta hänellä on vastuunsa ätmiveljeskunnan jäsenenä.

Pitää puolustaa trollaamista.

• elisakettu kirjoitti:

Melkeinpä kaikki keskustelupalstat täyttyy trollaajista ja trollaaamisesta, netissä on niin helppoa anonyymisti länkyttää, vaikka oikeassa elämässä ei uskaltaisi suutaan avata. Keskusteluun tarvitaan aina mielikuvitusta, mutta minulla ei ole tarvetta miettiä, millainen ihminen siellä nimimerkin takana oikeasti on. Toisille se tuntuu olevan liiankin tärkeää. Mutta taas täytyy rientää, ei ehdi keskittymään näihin keskusteluihin.

• EdesUnissa
        elisakettu kirjoitti:

Elisa, miksi uskot että juuri Ananias pyrkii mitätöimään palstakirjoittajien arvoa ? Mielestäni hänellä on kestävä pointti juuri siinä että palstakirjoittajat tekevät sen itse silloin kun trollailevat luotuina hahmoina ? Juuri rakennetut roolihahmot laskevat palstan ja kirjoittajien arvoa, ei niinkään tuo että Ananias tuo sen esille keskusteluun.
        Asiasta tulee mielestäni keskustella, sillä nuo rekatut trollit joihin Ananias ilmeisesti viittaa eivät todennäköisesti ole ajatelleet, että juuri he -samalla kun pitävät palstan elävänä- aiheuttavat sen arvostuksen laskemisen. Lopulta palstalle jää hyvin kapea, roolihahmojen keskinäinen keskustelukerho, jossa kukaan ei ota kenenkään kommentteja vakavasti ja aitoina.

Nuo ei rekatut trollit tuovat taas minunkin mielestäni palstalle lisäarvoa, sillä heillä on sellainen satiirinen tapa käsitellä aiheita ja se saa ainakin minut nauramaan.

• elfhhjöehjöj
        EdesUnissa kirjoitti:

Elisa, miksi uskot että juuri Ananias pyrkii mitätöimään palstakirjoittajien arvoa ? Mielestäni hänellä on kestävä pointti juuri siinä että palstakirjoittajat tekevät sen itse silloin kun trollailevat luotuina hahmoina ? Juuri rakennetut roolihahmot laskevat palstan ja kirjoittajien arvoa, ei niinkään tuo että Ananias tuo sen esille keskusteluun.
        Asiasta tulee mielestäni keskustella, sillä nuo rekatut trollit joihin Ananias ilmeisesti viittaa eivät todennäköisesti ole ajatelleet, että juuri he -samalla kun pitävät palstan elävänä- aiheuttavat sen arvostuksen laskemisen. Lopulta palstalle jää hyvin kapea, roolihahmojen keskinäinen keskustelukerho, jossa kukaan ei ota kenenkään kommentteja vakavasti ja aitoina.

Nuo ei rekatut trollit tuovat taas minunkin mielestäni palstalle lisäarvoa, sillä heillä on sellainen satiirinen tapa käsitellä aiheita ja se saa ainakin minut nauramaan.

Hahah, Ananias on myös EdesUnissa. Kaikki sen jo tietää.

• elämänpeli1 kirjoitti:

Melkeinpä kaikki keskustelupalstat täyttyy trollaajista ja trollaaamisesta, netissä on niin helppoa anonyymisti länkyttää, vaikka oikeassa elämässä ei uskaltaisi suutaan avata. Keskusteluun tarvitaan aina mielikuvitusta, mutta minulla ei ole tarvetta miettiä, millainen ihminen siellä nimimerkin takana oikeasti on. Toisille se tuntuu olevan liiankin tärkeää. Mutta taas täytyy rientää, ei ehdi keskittymään näihin keskusteluihin.

"Melkeinpä kaikki keskustelupalstat täyttyy trollaajista ja trollaaamisesta..."

Kyllä. Oma ryhmänsä on myös ne, jotka nostavat trollaamissyytöksiä keskustelijoiden ympärille sadaakseen nämä näyttämään epäilyksenalaisilta. Palstavainoharhoja on helppo vahvistaa juuri näillä syytöksillä, kun moni voi kuitenkin kokea, että jotain omituistahan tässä on. Lasketaan omituisuuksien summaa ja täytetään tyhjiä aukkoja sillä jäljellä jääneellä mielikuvituksella Ja kappasta, palapelihän on valmis. Näin saadaan sopiva teesi, jota sitten lähdetään markkinoimaan muille "kätekttynä totuutena".

Melkoinen yhteensattuma tässä myös on, että usein tämä trollikamppajasyytösten esittäjä on joku selkeästi enemmän esillä oleva palstakirjoittaja itsekin ja vänkää toistuvasti trollistyytöksiä muiden pidempään tai hetkellisesti näkyvillä olevien kanssa. Samaan kategoriaan tulevat sisäpiirisyytökset sekä myös tuomitseminen lukuisista alteregoista.

Tämä kaava toistuu niillä palstoilla, joissa kirjoitellaan enemmän ja joissa on myös nähtävillä hegemoonista keskusteluyhteyttä.

Olen joskus ohimennen pohtinut, että onkin tosiaan niin, että aina joku vahvempi persoona kilahtaa ja alkaa omaa jalustaansa pönkittääkseen mitätöimään muiden kirjoittajien arvoa, vaan onko tämä vain ohjesääntö, jota noudatetaan ulkopuolisen opastuksen seurauksena?

Vai onko kyseessä sisäinen tutkimus, jolla yritetään selvittää kirjoittajiin kohdistuvan syytösten vaikutus muihin keskustelijoihin - kuinka he vastaanottavat sen ja mikä on reagointitapa?

Tämä on spekulaatioita. Ei sen kummempaa kuin trollisyytöstenkään esittäminen, mutta toiselta kantilta tarkasteltuna.

• EdesUnissa kirjoitti:

"Elisa, miksi uskot että juuri Ananias pyrkii mitätöimään palstakirjoittajien arvoa ? "

Siksi, että hän syyttää trollailusta likipitäen kaikkia näkyvillä olevia palstakirjoittajia. Ja trollismisyytökset tässä yhteydessä on tarkoitettu mitätöimään kirjoittavan arvoa aitona keskustelukumppanina.

Ehkä sinä osaat avata minulle (kun Ananias sitä ei osannut tehdä) mitä tarkoittavat luodut hahmot? Miten se näkyy käytännössä? Mitä trollailu tarkoittaa sitten keskusteluympäristössä? Eli millä tavalla he vahingoittavat palstakulttuuria? Voit esimerkillistää minulle asian vaikka elisaketun hahmon kautta.

Mitä tulee rekisteröityjen nimimerkkien keskustelukerhoon, se johtunee yksinkertaisesti vain siitä, että tietyssä keskusteluympäristössä on joskus vapaampi keskustella ilman painostavaa tunnetta siitä, miten vastaanottaja tulkitsee sanomaasi: myönteisenä, kielteisenä, vai välinpitämättömänä. Se on tietynlaisat paltaturvallisuuttakin. Toisaaalta myös, "tutummulta" kirjoittajalta pystymme jossain määrin suvaitsemaan paremmin kritiikkiäkin, mikä saa jonkun puskan sanomana tuntumaan lähinnä provosoinnilta. Mutta tietysti hyvien perustelujen kautta. Jos olemme niitä vastaanottamaan.

Minusta trollailusta voitaisiin puhuakin, mutta A on toistuvasti jättänyt perustelunsa heikoiksi. Siksi minulla on syytä epäillä, että nyt hän on ottanut asian jotenkin henkilökohtaiseksi aseekseen, mutta tuo ase vain tulittaa jotenkin suunnattomasti. Hän valikoi joukosta kuitenkin ne, joiden merkkaamisella tietää saavansa näkyvyyttä keskusteluaiheelleen. Perustelematta jättämisellään hän jättää ilmaan aukkoja, joiden paikkaamiseen hän uskoo muiden mielikuvituksen täyttävän aukot.

Vaikka A on puisevasti tämän asian vienyt jo aikamoisiin mittasuhteisiin, hänen edukseen on sanottava, että hän itse osaa asiansa. Nimittäin sen, kuinka luodaan keskusteluaiheita, jotka vetävät kommentoijia ja lukijoita selkeästi enemmän puoleensa. Mutta kuten esille on tullut, onhan A bisnesmies.

• vaihtuvallanikillä

Fiksut ihmiset ymmärtää, että kirjoitukset voi olla osittain trollausta ja todennäköisesti onkin, ja osaa ottaa ne sopivan etäisyyden kautta. Samalla ymmärtää, että se että joku trollaa "Läpällä" jotain kertoo myös jotan todellista sen tyypin ajatusmaailmasta. Ehkä halu on tutkiskella sitä ajatusta tai vaan ärsyttää muita.

Jokaisella on agendansa, sullakin. Sitä kutsutaan myös maailmankuvaksi, jota muille yritetään kaupata. Ja kaikki viestit on tarkoitettu vaikuttamaan muihin. Monilla on myös liian tylsä agenda, jota toistavat joka ketjussa. Siihen pidemmän päälle kyllästyy niin lukijana kuin kirjoittajanakin.

• vaihtuvallanikillä

Yksi syy kirjoittaa vaihtuvalla nikillä on se, että silloin ei tule tulkituksi vanhojen mielipiteiden kautta, vaan voi esittää sen asian kuin siinä ketjussa on mielekästä ja ehkä se tulee sitten sellaisenaan kuulluksi.

• Ei kyse ole sen kummemmasta tutkiskelusta, vaan lähinnä pajunköyden syöttämisestä lukijoille.

Tämä on syytä pitää kirkkaana mielessä.

• vaihtuvallanikillä kirjoitti:

Yksi syy kirjoittaa vaihtuvalla nikillä on se, että silloin ei tule tulkituksi vanhojen mielipiteiden kautta, vaan voi esittää sen asian kuin siinä ketjussa on mielekästä ja ehkä se tulee sitten sellaisenaan kuulluksi.

Palstahahmotkin kirjoittavat vaihtuvalla nikillä.

• sölgjöahhöafhjä
        Ananias kirjoitti:

Ei kyse ole sen kummemmasta tutkiskelusta, vaan lähinnä pajunköyden syöttämisestä lukijoille.

Tämä on syytä pitää kirkkaana mielessä.

Etköhän nyt vain itse syötä pajunköyttä joka puolelle. Jotain tyydystä se näyttää tuovan. Et vastaa suoraan mihinkään mitä kirjoittaja elisakettu kysyy.

• sölgjöahhöafhjä kirjoitti:

Etköhän nyt vain itse syötä pajunköyttä joka puolelle. Jotain tyydystä se näyttää tuovan. Et vastaa suoraan mihinkään mitä kirjoittaja elisakettu kysyy.

Ketun oppien mukaan kirjoittajalla ei ole vastuuta lukijoiden mielikuvista, miksi minun kirjoitteluni olisi poikkeus?

• Ananias kirjoitti:

Ketun oppien mukaan kirjoittajalla ei ole vastuuta lukijoiden mielikuvista, miksi minun kirjoitteluni olisi poikkeus?

Älä vääristele sanomisiani.

• elisakettu kirjoitti:

Älä vääristele sanomisiani.

En vääristele, sinähän painotat sitä että lukijalla on viime kädessä vastuu mielipiteistään.

• Ananias kirjoitti:

En vääristele, sinähän painotat sitä että lukijalla on viime kädessä vastuu mielipiteistään.

Ei pidä paikkaansa, hupsahti taas lisää vääristelyä.

• elisakettu kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, hupsahti taas lisää vääristelyä.

Mikä on kirjoittajan vastuu sanoistaan?

• Ananias kirjoitti:

Mikä on kirjoittajan vastuu sanoistaan?

Kirjoittajan vastuu on mitä kynästään päästää.

Sen minkä on sieltä päästellyt, ei muuta enää mikään. Loukkaukset esimerkiksi.

Lukijalla taas on oikeus tunteisiinsa.

• elisakettu kirjoitti:

Kirjoittajan vastuu on mitä kynästään päästää.

Sen minkä on sieltä päästellyt, ei muuta enää mikään. Loukkaukset esimerkiksi.

Lukijalla taas on oikeus tunteisiinsa.

Mikä on fiktiivisen palstahahmon luojan vastuu kommenteistaan jotka hän laittaa palstalle johtaakseen lukijoita harhaan?

• Ananias kirjoitti:

Mikä on fiktiivisen palstahahmon luojan vastuu kommenteistaan jotka hän laittaa palstalle johtaakseen lukijoita harhaan?

Vastuu on kirjoittajalla. Sen myös kantakoon.

• elisakettu kirjoitti:

Vastuu on kirjoittajalla. Sen myös kantakoon.

Miten tuollainen vastuutetaan ja mitä on sanktiot?

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Ananiasta eli Palstamäkeä seuranneena, myös Ananiaksella itsellään pitäisi olla kirjoituksissaan vastuu. Hän ei ole täällä ketään tuomitseva pääjumala.

• costa_rica kirjoitti:

Ananiasta eli Palstamäkeä seuranneena, myös Ananiaksella itsellään pitäisi olla kirjoituksissaan vastuu. Hän ei ole täällä ketään tuomitseva pääjumala.

Miksi tunnet minun syyttävän sinua?

Trollailusta puhuminen ei ole hyökkäys ketään vastaan erityisesti, vaan nostaa esille sen yleisyys palstalla.

• Ananias kirjoitti:

Ainoa mikä voi toimia on yhteisöllinen palstakuri. Tällä palstallahan sitä ei ole.

Mutta osoittaminen on tavattoman vaikeata. Se luonnistuu vain silloin, jos henkilö tulee tutustumisen kautta tutuksi. Kollektiivisissa yhteisöissä esimerkikis harrastetaan tätä. Näin erotellaan tietynlaiset kaaoksen aikaansaajat aidoista.

Mutta suhdet-palsta tuskin tarvitsevat tälläistä. Jutustelu on niin kesyä kamaa täälllä eikä vakavasti suhtautuvia ole kuin kourallinen korkeintaan. Ehkä ainostaaan ne, jotka todella puhuvat vaikeista asioista ja joille vertaistuki olisi todella tarpeellista. Mutta siihen en suomi24-sinkkupalstaa ainakaan suosittellisi.

• elisakettu kirjoitti:

Ainoa mikä voi toimia on yhteisöllinen palstakuri. Tällä palstallahan sitä ei ole.

Mutta osoittaminen on tavattoman vaikeata. Se luonnistuu vain silloin, jos henkilö tulee tutustumisen kautta tutuksi. Kollektiivisissa yhteisöissä esimerkikis harrastetaan tätä. Näin erotellaan tietynlaiset kaaoksen aikaansaajat aidoista.

Mutta suhdet-palsta tuskin tarvitsevat tälläistä. Jutustelu on niin kesyä kamaa täälllä eikä vakavasti suhtautuvia ole kuin kourallinen korkeintaan. Ehkä ainostaaan ne, jotka todella puhuvat vaikeista asioista ja joille vertaistuki olisi todella tarpeellista. Mutta siihen en suomi24-sinkkupalstaa ainakaan suosittellisi.

"Mutta suhdet-palsta tuskin tarvitsevat tälläistä. Jutustelu on niin kesyä kamaa täälllä eikä vakavasti suhtautuvia ole kuin kourallinen korkeintaan. Ehkä ainostaaan ne, jotka todella puhuvat vaikeista asioista ja joille vertaistuki olisi todella tarpeellista. Mutta siihen en suomi24-sinkkupalstaa ainakaan suosittellisi."

-Kommenttisi sai minut nauramaan. Tasoteoreetikot todellakin tarvitsisivat oikeaa terapiaa eikä vertaistukea palstalla.

Eihän mitään ryhmäkuria saada anonyymipalstoille, ajatus on hieman naiivi.

• Ananias kirjoitti:

"Mutta suhdet-palsta tuskin tarvitsevat tälläistä. Jutustelu on niin kesyä kamaa täälllä eikä vakavasti suhtautuvia ole kuin kourallinen korkeintaan. Ehkä ainostaaan ne, jotka todella puhuvat vaikeista asioista ja joille vertaistuki olisi todella tarpeellista. Mutta siihen en suomi24-sinkkupalstaa ainakaan suosittellisi."

-Kommenttisi sai minut nauramaan. Tasoteoreetikot todellakin tarvitsisivat oikeaa terapiaa eikä vertaistukea palstalla.

Eihän mitään ryhmäkuria saada anonyymipalstoille, ajatus on hieman naiivi.

Luulisin että ajatus tultaisiin tyrmäämään vaikka sillä olisi muutama kannattajakin.

Eräällä palstalla tätä kokeiltiin mutta tulokset jäivät aika laihoiksi. Tietenkin siksi, ettei suurikaan osa halunnut identoitua.

• elisakettu kirjoitti:

Luulisin että ajatus tultaisiin tyrmäämään vaikka sillä olisi muutama kannattajakin.

Eräällä palstalla tätä kokeiltiin mutta tulokset jäivät aika laihoiksi. Tietenkin siksi, ettei suurikaan osa halunnut identoitua.

Trollaamiselle ei voi tehdä mitään, mutta me voimme päättää kuinka suhtaudumme siihen.

• Ananias kirjoitti:

Trollaamiselle ei voi tehdä mitään, mutta me voimme päättää kuinka suhtaudumme siihen.

Erittäin hyvin sanottu.

*trolli*

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Mitäpä meinasit tehdä? Uhkailetko sinä täällä?

• costa_rica kirjoitti:

Mitäpä meinasit tehdä? Uhkailetko sinä täällä?

Kannattaisiko sinunkin trolliseni mennä nukkumaan?

Lue keskustelu tarkemmin jos kommentoit.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Kannattaisiko sinunkin trolliseni mennä nukkumaan?

Lue keskustelu tarkemmin jos kommentoit.

Uhkailu on laissa määrätty rangaistavaksi.

• costa_rica kirjoitti:

Uhkailu on laissa määrätty rangaistavaksi.

Laiton uhkaus, joo.

Missä tässä ketjussa on uhattu, ja millä?

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Laiton uhkaus, joo.

Missä tässä ketjussa on uhattu, ja millä?

Koko ketjussa mustamaalaat vain ja ainoastaan yhtä tiettyä nimimerkkiä. "Sanktiot" tuli sinun näppäimistöltäsi. Mitä sä haluat tytölle sanktioksi? Vastaa niinku mies miehelle jos susta siihen on.

Kaikki ovat päivän aiheen nähneet.

• costa_rica kirjoitti:

Koko ketjussa mustamaalaat vain ja ainoastaan yhtä tiettyä nimimerkkiä. "Sanktiot" tuli sinun näppäimistöltäsi. Mitä sä haluat tytölle sanktioksi? Vastaa niinku mies miehelle jos susta siihen on.

Kaikki ovat päivän aiheen nähneet.

Misspönttis, oletan?

Minä en ole näissä trolliketjuissa kirjoitellut kenestäkään yksittäisestä nikistä trollina, mutta olen saattanut mainita joitakin yksittäisiä nimiä jos toinen on maininnut hänet.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Misspönttis, oletan?

Minä en ole näissä trolliketjuissa kirjoitellut kenestäkään yksittäisestä nikistä trollina, mutta olen saattanut mainita joitakin yksittäisiä nimiä jos toinen on maininnut hänet.

En ole pönttis vaan mies. Ja toi sun touhus ei miesten töiltä vaikuta. Lue omat ketjusi jos et muista, mistä aloitit. Minä olen lukenut kaikki sunnuntain ratoksi. Voin kopioida sieltä pätkiäsi jos ei tule mieleen.

Eikö jo hävetä? Mäkin olen saanut rukkasia, mutta olen antanut naisten olla. Isot miehet ei itke.

Toi friidun dissaaminen on jo ala-arvosta.

• costa_rica kirjoitti:

En ole pönttis vaan mies. Ja toi sun touhus ei miesten töiltä vaikuta. Lue omat ketjusi jos et muista, mistä aloitit. Minä olen lukenut kaikki sunnuntain ratoksi. Voin kopioida sieltä pätkiäsi jos ei tule mieleen.

Eikö jo hävetä? Mäkin olen saanut rukkasia, mutta olen antanut naisten olla. Isot miehet ei itke.

Toi friidun dissaaminen on jo ala-arvosta.

Tottakai olet mies, ja kirjoittelet pönttiksenä.

Miksi vi*ussa kukaan muu kuin trolli käyttäisi aikaa vakuuttaaksen hahmonsa olevan aito? Älä ole idiootti.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Tottakai olet mies, ja kirjoittelet pönttiksenä.

Miksi vi*ussa kukaan muu kuin trolli käyttäisi aikaa vakuuttaaksen hahmonsa olevan aito? Älä ole idiootti.

Älä lähde ala-arvoiseen tekstiin. Nyt menee äijällä tunteisiin, mutta mulle sä voit puhua kunhan jätät likan rauhaan. Ja e.ketun.

Mä en vakuuta mitään, mutta sulle pannaan täällä käyttäytymissäännöt.

• costa_rica
        costa_rica kirjoitti:

Älä lähde ala-arvoiseen tekstiin. Nyt menee äijällä tunteisiin, mutta mulle sä voit puhua kunhan jätät likan rauhaan. Ja e.ketun.

Täältä muuten löytyy aitoja miehiä. Ei housunkannattimia. Itseluottamus on testattu aiemmin.

• costa_rica kirjoitti:

Tuleeko öiseen aikaan taas palstalle avauksia Ananiaksesta?

Riekut pillerihumalassa palstalla 24/7 niinkuin joskus taannoin.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Tuleeko öiseen aikaan taas palstalle avauksia Ananiaksesta?

Riekut pillerihumalassa palstalla 24/7 niinkuin joskus taannoin.

Pillerit näyttää olevan siellä.
        Mut sä olet joko täällä tai et. Lue keskustelusäännöt.

• costa_rica kirjoitti:

Pillerit näyttää olevan siellä.
        Mut sä olet joko täällä tai et. Lue keskustelusäännöt.

Toimintasi on liian läpinäkyvää.

Miksi vi*ussa unknown palstalainen osallistuisi trollauskeskusteluun? Tietenkin siksi kun aihe on henkilökohtainen.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Toimintasi on liian läpinäkyvää.

Miksi vi*ussa unknown palstalainen osallistuisi trollauskeskusteluun? Tietenkin siksi kun aihe on henkilökohtainen.

Kyllähän tämä kohta on henkilökohtaista. Tämä on keskustelupalsta. Olen lukenut kaikkia rekattuja merkkejä ja vain yksi on saanut Ananias-merkin pois raiteiltaan. Ilmiselvää ilman rakettitiedettä.

• costa_rica kirjoitti:

Kyllähän tämä kohta on henkilökohtaista. Tämä on keskustelupalsta. Olen lukenut kaikkia rekattuja merkkejä ja vain yksi on saanut Ananias-merkin pois raiteiltaan. Ilmiselvää ilman rakettitiedettä.

Minua huvittaa kun joku tuntematon runkkari on aloittanut keskustelut kanssani misspönttiksestä.

En oikein keksi mitään muuta syytä, kuin sen että teit hahmon eteen paljon työtä ja nyt vi*uttaa ajan kuluminen hukkaan.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Minua huvittaa kun joku tuntematon runkkari on aloittanut keskustelut kanssani misspönttiksestä.

En oikein keksi mitään muuta syytä, kuin sen että teit hahmon eteen paljon työtä ja nyt vi*uttaa ajan kuluminen hukkaan.

Eiköhän me jutella tässä miesten kesken vielä illan päälle. Nyt alkaa tahti kuumua.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Kyllä mä naisten puolta pidän niin ei tarvii runkkari olla.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Äijä duunaa jo "sivistyssanoilla". Alkaa käpy palamaan.

• costa_rica kirjoitti:

Eiköhän me jutella tässä miesten kesken vielä illan päälle. Nyt alkaa tahti kuumua.

Huomaan että häkäpöntössäsi nousee paineet, se on surullista mutta ethän sinä sairaudellesi mitään voi. Työkyvyttömyyseläkkeelle on aina painavat syynsä, ja sulla se on pää.

Vai kanssasi miesten kesken? Yleensä nämä sinun kaltaisesi "miehet" ovat pikkuneitejä joilla on elämänhallinnan kanssa ongelmia. Näin sullakin.

Minä pidätän itselläni oikeuden olla vastaamatta sinun kommentteihisi sen jälkeen kun olen saanut sinut sekoamaan.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Huomaan että häkäpöntössäsi nousee paineet, se on surullista mutta ethän sinä sairaudellesi mitään voi. Työkyvyttömyyseläkkeelle on aina painavat syynsä, ja sulla se on pää.

Vai kanssasi miesten kesken? Yleensä nämä sinun kaltaisesi "miehet" ovat pikkuneitejä joilla on elämänhallinnan kanssa ongelmia. Näin sullakin.

Minä pidätän itselläni oikeuden olla vastaamatta sinun kommentteihisi sen jälkeen kun olen saanut sinut sekoamaan.

Alatyyli silloin kuin perusteet pettää ja kivijalka murenee.
        Kymmenen pistettä itseilmaisusta. Tulen seuraamaan sua. Se on paha juttu jos et öisin saa unta.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Tik...tik...tik...tak....

• EdesUnissa
        costa_rica kirjoitti:

Kyllä mä naisten puolta pidän niin ei tarvii runkkari olla.

Tuossapa kirjoittaa typerys. Ei kannata ottaa puolta, vaan puhua asiasta. Tämmöinen kommentti todistaa Ananiaksen väitteen todeksi. Ihminen rakentaa roolihahmon. Kuinka muuten voisi tulkita kommentin jossa henkilö kertoo "puolustavansa naisia jottei tarvitse olla runkkari ?"

Oletko siis runkkari aina silloin kun et puolusta jotakuta naista ? Kuulostaa hyvin epävarmalta miehuudelta. Ei ajatusmaailmaan pitäisi vaikuttaa välitön hyötynäkökohta. Paitsi juuri runkkareilla.

Se että Elisa-Kettu sattui Ananiaksen keskustelukumppaniksi aiheessa johtuu siitä että he näkevät tämän aiheen erilaisista näkökulmista. Molemmat ovat vahvoja mielipiteessään, ja koska ovat melko aitoja persoonia on heidän keskustelunsa arvokasta. Sinä taas sivusta tulevana yrität keskeyttää heidät, mutta et kommentoi itse aiheeseen. Miksi ?

• kdsfhglkdhl
        EdesUnissa kirjoitti:

Tuossapa kirjoittaa typerys. Ei kannata ottaa puolta, vaan puhua asiasta. Tämmöinen kommentti todistaa Ananiaksen väitteen todeksi. Ihminen rakentaa roolihahmon. Kuinka muuten voisi tulkita kommentin jossa henkilö kertoo "puolustavansa naisia jottei tarvitse olla runkkari ?"

Oletko siis runkkari aina silloin kun et puolusta jotakuta naista ? Kuulostaa hyvin epävarmalta miehuudelta. Ei ajatusmaailmaan pitäisi vaikuttaa välitön hyötynäkökohta. Paitsi juuri runkkareilla.

Se että Elisa-Kettu sattui Ananiaksen keskustelukumppaniksi aiheessa johtuu siitä että he näkevät tämän aiheen erilaisista näkökulmista. Molemmat ovat vahvoja mielipiteessään, ja koska ovat melko aitoja persoonia on heidän keskustelunsa arvokasta. Sinä taas sivusta tulevana yrität keskeyttää heidät, mutta et kommentoi itse aiheeseen. Miksi ?

Ananias eli EdesUnissa voisi koittaa rauhoittua. On se tietysti tapa tuokin omia kommentteja pönkittää. Mutta kaikki tietävät jo, että EdesUnissa on ollut iät ajat Palstamäki Pertti Ananias.

• this.is.troll

Ei kai se trolli ole kun ei sulle pillua anna

• Ei kaikkia voi miellyttää..

Ei se siltikään ole trollaamista.

• Konnaketun kohdalla voin joustaa, sinä lienet pitkälti oma itsesi.

• seems.legit
        Ananias kirjoitti:

Konnaketun kohdalla voin joustaa, sinä lienet pitkälti oma itsesi.

Umpitrolli ei ole trolli, mutta antitrolli on trolli. ;D

Nimimerkki ja paska vaihtuu, sellaista se palstahahmoilun elämä.

• seems.legit kirjoitti:

Umpitrolli ei ole trolli, mutta antitrolli on trolli. ;D

Nimimerkki ja paska vaihtuu, sellaista se palstahahmoilun elämä.

En kykene peittelemään mun todellisia värejä.. :D

• Ananias kirjoitti:

Konnaketun kohdalla voin joustaa, sinä lienet pitkälti oma itsesi.

Jees..

Samat mielipiteet on siviilissäki.

Siviilissä vaan voi valita seuran paremmin..

En ole sellanen ihminen joka menee vegaaniravintolaan ja vaatii liharuokaa..

• Minusta trollaaminen täällä monen peruskirjoittajan osalta kuuluu ihan normaalin anonymiyyden suojaamiseen. Itsekään en kerro kaikkea tarkkaan. Joitain jätän kertomatta ja annan vääränkin kuvan kehkeytyä...vaikkapa ulkonäöstä työstä yms. Ei loppujen lopuksi ole mitään väliä mielipiteissä, että minkälainen henkilö on kyseessä.

Ymmärrän trollaamisen härnäävän, jos täältä etsii itselleen kumppania tai jotain muuta henkilöä elämäänsä. Siinä käy monesti motiivien kohdalla ristiriitaa.

Mutta minusta tämä sivusto ei sellaiseen ole mielletty, ihan niinkuin kirkkokaan ei luultavammin ole seuranhakupaikka, vaikka sieltä mukavan ihmisen voisikin löytää.

Mielipiteet on mielipiteitä, olipa sen takana pelkästään ihminen, tai perseilevä ajantappaja.

• Trollaaminen häiritsee asiallisia ja vilpittömiä kirjoittajia aina, ja se kyllä näkyy tämänkin palstan suosiossa.

Keskusteluja ei enää juurikaan synny, aloituksiin ei sada kommentteja vaan ne tyrehtyvät ennen kuin ne edes alkavat.

• Ananias kirjoitti:

Trollaaminen häiritsee asiallisia ja vilpittömiä kirjoittajia aina, ja se kyllä näkyy tämänkin palstan suosiossa.

Keskusteluja ei enää juurikaan synny, aloituksiin ei sada kommentteja vaan ne tyrehtyvät ennen kuin ne edes alkavat.

Niin. No sellaiselle ei vaan voi mitään...kukaan ei ota ketään tosissaan ja se siitä... ajankuva...

Ehkä ennemmin on elettävä sen mukaan, kun koitettava muuttaa sitä...

• Dissident kirjoitti:

Niin. No sellaiselle ei vaan voi mitään...kukaan ei ota ketään tosissaan ja se siitä... ajankuva...

Ehkä ennemmin on elettävä sen mukaan, kun koitettava muuttaa sitä...

En ole vaatimassa muutoksia vaan kerron faktat.

• Ananias kirjoitti:

No kai sen kaikki väsyneet silmät huomaa muutenkin.... Ärsyttää muitakin varmasti.

• Ananias kirjoitti:

Sorry vaan mutta vähän omituiselta näin sivusta näyttää että nuo "faktat" nousee aina esiin siinä vaiheessa kun joku palstanainen ei ole antautunut pelkästään sun vietäväksi. Mansikkakakkuahan tais olla ensimmäisiä trollisyytösryöpytykseen joutuneita kun ei lämmennyt sun jutuille. Onhan niitä ollut muitakin niin eikös se nyt kuitenkin todennäköisyyksien mukaan menis niin ettei ne ihan kaikki voi olla trolleja mutta kaikki naiset, aidotkin, tulee saamaan tuon saman kohtelun jos eivät ole sinun mieleen ja mieleisesti.

Mutta jos väität kertovasi faktat nyt todisteet pöytään?'

Jos teistä kahdesta pitää valita niin sua pidän enemmän trollaajana kun trollaat näitä trollijahteja ilman että esität mitänä todisteita. Sulla itsellä on myös näyttöä usealla njmimerkillä esiintymisestä että korkeintaahan tässä pata kattilaa soimaa vaikka olisikin ne todisteet mitä ei ole vielä nähty.

• costa_rica
        Dissident kirjoitti:

No kai sen kaikki väsyneet silmät huomaa muutenkin.... Ärsyttää muitakin varmasti.

Ananias pilasi Dissidentin ja pönttiksen välit. Ja riemuitsee siitä?

• costa_rica
        Harmaaritari kirjoitti:

Sorry vaan mutta vähän omituiselta näin sivusta näyttää että nuo "faktat" nousee aina esiin siinä vaiheessa kun joku palstanainen ei ole antautunut pelkästään sun vietäväksi. Mansikkakakkuahan tais olla ensimmäisiä trollisyytösryöpytykseen joutuneita kun ei lämmennyt sun jutuille. Onhan niitä ollut muitakin niin eikös se nyt kuitenkin todennäköisyyksien mukaan menis niin ettei ne ihan kaikki voi olla trolleja mutta kaikki naiset, aidotkin, tulee saamaan tuon saman kohtelun jos eivät ole sinun mieleen ja mieleisesti.

Jos teistä kahdesta pitää valita niin sua pidän enemmän trollaajana kun trollaat näitä trollijahteja ilman että esität mitänä todisteita. Sulla itsellä on myös näyttöä usealla njmimerkillä esiintymisestä että korkeintaahan tässä pata kattilaa soimaa vaikka olisikin ne todisteet mitä ei ole vielä nähty.

Ananias kostaa tytölle. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen sellainen mies maailmassa.

• costa_rica kirjoitti:

Ei ne Ananiaksesta johtuvista syistä mennyt, ihan eri tarina...

• costa_rica kirjoitti:

Niinpä. harmittaa kun en heidän olisi halunnut riitantuvan. Toivottavasti osaavat antaa anteeksi toisilleen kiihdyksisssä kirjoitetut jutut kun kuitenkin pidän molemmista.

• nhkj
        costa_rica kirjoitti:

Ananias kostaa tytölle. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen sellainen mies maailmassa.

Jeps. Kaveri on ihan pesunkestävä narsisti. Sen huomas jo aika pian. Ei kestä kun jää kakkoseksi. Sen takia on tää "trollijahtikin" käynnissä, kun trolleja ei narsisti pysty alistamaan valtaansa. Mikään ei ole narsulle niin paha vastus kuin toinen samanlainen. Terapiaa tarvisi ja paljon, mutta liekö enää sekään auttaisi.

• Harmaaritari kirjoitti:

Sinä olet trollaillut palstalla puolenkymmentä vuotta, uskottavuutesi on miinuksella.

• costa_rica kirjoitti:

Noinhan se kai on, ihmeellistä vaan että miten niin äkkiä se voi kurssi muuttua joillakin. No olenhan minäkin joskus tuntenut itseni väärinkohdelluksi palstanaisen/naisten taholta ja ärsyttäähän se jos väärin syytetään mutta en kuitenkaan mitään ajojahteja ole halunnut järjestää ja perusarvostus kirjoittajaa kohtaan ei ole kadonnut mihinkään vaikka se erehtyisikin jossain asiassa.

• Ananias kirjoitti:

Sinä olet trollaillut palstalla puolenkymmentä vuotta, uskottavuutesi on miinuksella.

Miten vaan, ne uskoo jotka tahtoo ja ne jotka ei voi olla uskomatta, ei hirveästi stressaa minua muiden uskomukset.

Niinpä. harmittaa kun en heidän olisi halunnut riitantuvan. Toivottavasti osaavat antaa anteeksi toisilleen kiihdyksisssä kirjoitetut jutut kun kuitenkin pidän molemmista.

Ei minulla ole mitään Pönttistä vastaan. Pidin vaan kiinni omasta mielipiteestä ja perustelin sen. Enkä tarkoittanut sillä mitään pahaa, vaan päinvastoin. En ole ystävänä tai tuttuna vain myötäilevä seinällä oleva peili.

Minusta välittäminen on myös sitä, että tuo näkemyksiä esiin ja antaa työkaluja, niin minunkin ystävät ovat tehneet minulle. Ja haluan samaa jakaa eteenpäin.

Mutta pyydän mielellään anteeksi Pönttikseltä, että pahoitin mielen hältä. En oikein voinutkaan muuta tehdä tässä tapauksessa... Toinen vaihtoehto olisi ollut pitää ns. turpa kiinni. Mutta se ei minusta ole välittämistä...se on pakoa menettämisen pelkoa karkuun. Ja inhoan menettämisen pelkoa yli kaiken.... se on nakertanut mua joskus ihan tarpeeksi.

• EdesUnissa

"Ymmärrän trollaamisen härnäävän, jos täältä etsii itselleen kumppania tai jotain muuta henkilöä elämäänsä. Siinä käy monesti motiivien kohdalla ristiriitaa. "

Luulen että tulkitset tilannetta väärin. Eihän trollaaminen suinkaan kumppanin etsimistä häiritse. Vai onko tähän olemassa joku ajatuskaava, joka ei aukea minulle ?

Trollaaminen häiritsee ensisijaisesti asioista keskustelemista vakavasti, koska roolihahmot edustavat hahmoa ei aitoa ihmistä.

• kdsfhldsfjhld
        EdesUnissa kirjoitti:

"Ymmärrän trollaamisen härnäävän, jos täältä etsii itselleen kumppania tai jotain muuta henkilöä elämäänsä. Siinä käy monesti motiivien kohdalla ristiriitaa. "

Luulen että tulkitset tilannetta väärin. Eihän trollaaminen suinkaan kumppanin etsimistä häiritse. Vai onko tähän olemassa joku ajatuskaava, joka ei aukea minulle ?

Trollaaminen häiritsee ensisijaisesti asioista keskustelemista vakavasti, koska roolihahmot edustavat hahmoa ei aitoa ihmistä.

Pysyisit aloitusnimimerkissäsi. Jokainen tietää jo, että EdesUnissa on Ananias. Säälittävää ja sitä typerämpää, mitä enemmän tuota tekee. Kun jäät omissa jutuissasi heikoille, sorrut aina tuohon tuplatriplaelämään.

• Kyllä sä onanias oot nyt runkannut tän aiheen jo ihan tyhjiin...

Siks toiseen, ihminen joka epäilee toisia milloin mistäkin, vaikka nyt pettämisestä, on itse se joka siihen tod. näk. syyllistyy..Lapsetkin sen tietää..ken toista haukkuu, sen oma napa paukkuu..

Mäkin voisin liittää suhun esim nimimerkit.. camel boots, edes unissa, jii-men, ja mitä niitä oli..

• Ei tää aihe ole vielä kaluttu loppuun, siitä osoituksena avaamani ketju "palstatrollailua" on pysynyt etusivulla vaikka pidin pari päivää vapaata.

• costa_rica
        Ananias kirjoitti:

Ei tää aihe ole vielä kaluttu loppuun, siitä osoituksena avaamani ketju "palstatrollailua" on pysynyt etusivulla vaikka pidin pari päivää vapaata.

Tämä ei lopu koskaan, koska olemme ottaneet pönttiksen hampaisiin.

• Jaha, täällä kiusataan elisakettua :( Aivan perseestä. Olen tavannut kyseisen kirjoittajan, ihanan ihmisen, muutama vuosi sitten. (koska se oli, kettu, lokakuuta elettiin, mutta mikä oli vuosi..?) Millä tavalla hänet mielletään trolliksi? Niin no. Hän ei ollutkaan kettu vaan ihminen, ULLATUS! Juu, eikä ollut nimeltään edes Elisa, ULLATUS. Naispuolinen hän oli, en kyllä koskaan häntä mieheksi ole luullutkaan.. Mitään ristiriitaa en nähnyt siinä mitä hän kirjoittaa täällä ja mitä keskustelimme tavatessamme. Tietenkään hän ei halua liian selkeitä viitteita antaa persoonastaan, että olisi täysin tunnistettava. Laitoimme tapaamisestamme Miehen Logiikka-palstalle kuvan, siis käsistämme, mihin piirsimme meikkikynällä e.k ja y.b:n. Silloin elisakettua oli joku luullut yhdeksi miespuoliseksi kirjoittajaksi ja se huvitti meitä suuresti. Voin yhä todeta, että Dazua elisakettu ei muistuttanut pätkän vertaa :D

Itsellä on ote lipsunut täällä aika paljon. Tai Miehen Logiikassa ainakin. Tuli välillä postailtua aijaa-kuvia itsestä ja jostain tilanteesta, jossa olin, tai laitettua profiiliin joku melontakuva tms. Kasvoja kuitenkin olen välttänyt näyttämästä, joku raja sentään. Täällä en jaksa, palstailu on muutenkin minimaalista, eikä sinänsä ole väliä luuleeko joku mua täällä trolliksi. Parempi varmaan niin, niin ei ainakaan tunnista henkilöllisyyttäni. Muutama miehen logiikalta tuttu on selvittänyt kuvien tms. kautta nimeni jne. Mutta niin kauan kun eivät postaa tietojaan tänne, voin vielä tänne joskus kirjoitella. Siihen se sitten loppuu, kun nimet paiskataan tiskiin.

• Kiitos muru. Olisiko ollut 2015? Niin ja seuraavana vuonna mun piti tulla DBTL:ään mutta tuli se hyvin henkilökohtainen este:)

Ei tuo Aki kiusaa. Mutta provosoi. En vain keksi syytä.

Sinua ei kukaan trolliksi luule. Mutta aika moni tietää kuitenkin. Sinähän olet tällä palstalla ja ML.ssä ainut, joka on nähnyt minua. Tai ei ainoa, se toinen on joka on ollut matkan saatossa vuosia mutta ei halua henkilöityä.

Vieläkö se kuva on tallessa aijaassa?

• elisakettu kirjoitti:

Kiitos muru. Olisiko ollut 2015? Niin ja seuraavana vuonna mun piti tulla DBTL:ään mutta tuli se hyvin henkilökohtainen este:)

Ei tuo Aki kiusaa. Mutta provosoi. En vain keksi syytä.

Sinua ei kukaan trolliksi luule. Mutta aika moni tietää kuitenkin. Sinähän olet tällä palstalla ja ML.ssä ainut, joka on nähnyt minua. Tai ei ainoa, se toinen on joka on ollut matkan saatossa vuosia mutta ei halua henkilöityä.

Vieläkö se kuva on tallessa aijaassa?

Kyllä tää aloittaja taitaa muakin luulla, olenhan rekattu kirjoittaja ja hänen mielestään pahamaineiselta Miehen Logiikalta :D Ja varmaan nyt olen sinä, koska sinua puolustin.. Näinhän nämä trolliepäily-logiikat usein menee. Ketään ei voi puolustaa, olematta itse puolustettava.

Mä en tiedä, miten sinne vanhoihin aijaa-kuviin mennään, mutta varmaan mulla niitä kuvia tallessa läppärillä vielä on. Haluatko että postaan uusiksi aijaa_seen? En sit tiedä, onko kuva just se sama, kun niitä kuvia otettiin useampi. Eihän ne mitään taidekuvia ole, kämmenselkään on aika vaikea tuhrata yhtään mitään :D Ainakaan meikkikynällä.

• yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Kyllä tää aloittaja taitaa muakin luulla, olenhan rekattu kirjoittaja ja hänen mielestään pahamaineiselta Miehen Logiikalta :D Ja varmaan nyt olen sinä, koska sinua puolustin.. Näinhän nämä trolliepäily-logiikat usein menee. Ketään ei voi puolustaa, olematta itse puolustettava.

Mä en tiedä, miten sinne vanhoihin aijaa-kuviin mennään, mutta varmaan mulla niitä kuvia tallessa läppärillä vielä on. Haluatko että postaan uusiksi aijaa_seen? En sit tiedä, onko kuva just se sama, kun niitä kuvia otettiin useampi. Eihän ne mitään taidekuvia ole, kämmenselkään on aika vaikea tuhrata yhtään mitään :D Ainakaan meikkikynällä.

Luulen että pelkkä kommentoimisesi riittää trollisyytöksiin. Outoa touhua.

Ai niin pahamaineset ML:set :)

Ai se kuva? No tee mitä haluat. En usko että sillä mitään merkitystä olisi mihinkään suuntaan. Kannattaa tietysti katsoa sellainen kuva, jossa mulla on ne karhunkokoiset käpälät :-D

• elisakettu kirjoitti:

Luulen että pelkkä kommentoimisesi riittää trollisyytöksiin. Outoa touhua.

Ai niin pahamaineset ML:set :)

Ai se kuva? No tee mitä haluat. En usko että sillä mitään merkitystä olisi mihinkään suuntaan. Kannattaa tietysti katsoa sellainen kuva, jossa mulla on ne karhunkokoiset käpälät :-D

En vielä ehtinyt etsiä, mutta kyllä meidän molempien kädet ihan naisen mitoissa minusta on ;D Jopa niissä kuvissa. Kännykän salamavalo vaan tekee ne muuten vähän epäedustavan näköiseksi. En pitäis ihan parhaimpina otoksinani, jos oikein muistan..

En vielä ehtinyt etsiä, mutta kyllä meidän molempien kädet ihan naisen mitoissa minusta on ;D Jopa niissä kuvissa. Kännykän salamavalo vaan tekee ne muuten vähän epäedustavan näköiseksi. En pitäis ihan parhaimpina otoksinani, jos oikein muistan..

Sähän voisit vähän käsitellä niitä ennen postaamista jollain kuvanbkäsittelyllä? Saisi ne varmaan näteiksi mutta tämän keskustelun kannalta olisi kyllä hauskempaa jos vähän turvottaisit ja piirtäisit mustia karvoja kämmenselkiin, niin ja tietysti sormitatstkat, saataisiin "todisteita" :D

Sähän voisit vähän käsitellä niitä ennen postaamista jollain kuvanbkäsittelyllä? Saisi ne varmaan näteiksi mutta tämän keskustelun kannalta olisi kyllä hauskempaa jos vähän turvottaisit ja piirtäisit mustia karvoja kämmenselkiin, niin ja tietysti sormitatstkat, saataisiin "todisteita" :D

En ossaa tuota piirustushommaa, mutta löysin tällaisen jossa oma käsi näyttää aikas omituiselta pullalta, mutta elisaketun käsi sievältä omalta itseltään. Että jos tää kelpais: https://aijaa.com/ILKSG5

• Palstan "äeti" on tullut krapulatärinöissään laittamaan sällit ruotuun. Niiiiin Ellumaista.
        Ei siis se krapulatärinä, vaan oikeuksien puollustaminen....

Ja on se sellainen, että jos ei saa jollekin järkeä päähän takaisin, ei se siellä ole tehty pysymään.

En ossaa tuota piirustushommaa, mutta löysin tällaisen jossa oma käsi näyttää aikas omituiselta pullalta, mutta elisaketun käsi sievältä omalta itseltään. Että jos tää kelpais: https://aijaa.com/ILKSG5

Jahas, tällainen kuva näpsästy ja laitettu todisteeksi.

Ei kylläkään toimisi todisteena edes oikeudessa, saatikka sitten sinkkupalstalla.

PS: peppukuva olis kiva. Voisi olla yhteiskuvana.

• Ananias kirjoitti:

Ei kylläkään toimisi todisteena edes oikeudessa, saatikka sitten sinkkupalstalla.

Se todistaa Sinkku-palstalaisille ainakin sen, että ei olla sinkkuja.. :) Sattui vielä hauskasti, että on samanlainen sormus-makukin. Melontakuvistani haluttiin aikoinaan väkisin tehdä/nähdä peppu-kuva, joten kaivele se/ne jostain Miehen Logiikan arkistoista, jos löytyy. itsellä ei sitä enää ole, hävisi edellisen läppärin mukana. Ja meidän peput ei sentään samaan kuvaan mahdu, hah..

Se todistaa Sinkku-palstalaisille ainakin sen, että ei olla sinkkuja.. :) Sattui vielä hauskasti, että on samanlainen sormus-makukin. Melontakuvistani haluttiin aikoinaan väkisin tehdä/nähdä peppu-kuva, joten kaivele se/ne jostain Miehen Logiikan arkistoista, jos löytyy. itsellä ei sitä enää ole, hävisi edellisen läppärin mukana. Ja meidän peput ei sentään samaan kuvaan mahdu, hah..

Kuva ei todista edes sitä että "yksinkertainen.blondi" ja "elisakettu" nikeillä kirjoittavien henkilöiden kädet olisi kuvassa.

Hyvä vedätysyritys, mutta vain idiootti hyväksyisi tuollaisen kuvan todisteeksi.

Mukava nähdä, että millaisilta käsiltä lähtee sanoja niin mukavassa järjestyksessä, että ne saa hymyn huulille ja tuntemaan että on ihminen toisessa päässä. Onko sillä väliä, onko se totta vai ei, jos toinen haluaa sen tunteen välittää ja se toimii?

• yyberin-ihailija
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Tarkoittanet tätä upeeaa kuvaa: https://aijaa.com/ulUWaM Kaikki on pistetty talteen;))))))))))))

• Dissident kirjoitti:

Mukava nähdä, että millaisilta käsiltä lähtee sanoja niin mukavassa järjestyksessä, että ne saa hymyn huulille ja tuntemaan että on ihminen toisessa päässä. Onko sillä väliä, onko se totta vai ei, jos toinen haluaa sen tunteen välittää ja se toimii?

Melontakuvan tilalla haluaisin kyllä kuulla ääninauhan, kun Ellunen kiroilee kajakin/kanootin kiikkeryyttä.

haha...

• Estra
        Ananias kirjoitti:

Ennemmin helvetti jäätyy kun yksikään itseään arvostava nainen sinua lähestyy.
        Toivottavasti jokaisella on itsesuojeluvaistoa sen verran.

• Ananias kirjoitti:

Kuva ei todista edes sitä että "yksinkertainen.blondi" ja "elisakettu" nikeillä kirjoittavien henkilöiden kädet olisi kuvassa.

Hyvä vedätysyritys, mutta vain idiootti hyväksyisi tuollaisen kuvan todisteeksi.

Toki sen tiesimme, olimmehan jo aikasemmin palstalla nähneet, että mikää muu kuin tapaaminen face to face ei saa sitkeimpiä epäilijöitä uskomaan tosiasioita, mahtaisiko sekään :D Käsivarsinimmarit olivat palstan perinne, tämä ei siis ollut meidän keksintömme. Eräs zisel esim. piti paperilappua suussaan, mutta sekään ei ollut riittävää, eivät ääninauhat, eivät mitkään. Halusimme kuitenkin vitsinä ottaa ja laittaa perinteisen kuvan, tapaamisemme kunniaksi. Mutta mua ei tosiaan haittaa, vaikka tällä palstalla kaikki luulisivat mua trolliksi. En koe tätä omakseni, millään lailla. Aivan sama :) Mutta elisakettua ei kiusata :(

• Dissident kirjoitti:

Melontakuvan tilalla haluaisin kyllä kuulla ääninauhan, kun Ellunen kiroilee kajakin/kanootin kiikkeryyttä.

haha...

Juu, ellu ei ollut kyllä tällä reissulla mukana :) Mieheni näppäissyt. Ei e.k tainnut tuolloin olla vielä edes Miehen Logiikassa, en ole nyt kyllä varma.. Tuo kuva jäi vain valitettavasti (näköjään) elämään ja pyörimään pitkäksi aikaa, vuosiksi palstalle. Joten hänkin lienee sen nähnyt.

Juu, ellu ei ollut kyllä tällä reissulla mukana :) Mieheni näppäissyt. Ei e.k tainnut tuolloin olla vielä edes Miehen Logiikassa, en ole nyt kyllä varma.. Tuo kuva jäi vain valitettavasti (näköjään) elämään ja pyörimään pitkäksi aikaa, vuosiksi palstalle. Joten hänkin lienee sen nähnyt.

No tuossa melontakuvassa ei mitään valitettavaa ole kyllä.

Joo, jännää, että kaikenlaisia kuvia sitä vielä vaan netistä löytyy. Siellä ne on jossain mikroprosessoreiden takana piilossa ja oikea kutsu linkittää ne meille nähtäviksi... Ja aika huikeaa, että tuolta pasahtaa fani laittamaan kuvan näytille, kun valtionpäämiehelle lätkästään iltapala nenän alle.

Toki sen tiesimme, olimmehan jo aikasemmin palstalla nähneet, että mikää muu kuin tapaaminen face to face ei saa sitkeimpiä epäilijöitä uskomaan tosiasioita, mahtaisiko sekään :D Käsivarsinimmarit olivat palstan perinne, tämä ei siis ollut meidän keksintömme. Eräs zisel esim. piti paperilappua suussaan, mutta sekään ei ollut riittävää, eivät ääninauhat, eivät mitkään. Halusimme kuitenkin vitsinä ottaa ja laittaa perinteisen kuvan, tapaamisemme kunniaksi. Mutta mua ei tosiaan haittaa, vaikka tällä palstalla kaikki luulisivat mua trolliksi. En koe tätä omakseni, millään lailla. Aivan sama :) Mutta elisakettua ei kiusata :(

Miehen logiikka on vain kalpea varjo entisestä, mistähän se kertoo? Se kertonee siitä että trollailun varaan ei kannattaisi rakentaa palstailua.

Näillä todisteilla ja todistamisilla on se huono ominaisuus, että ne jättävät enemmän kysymyksiä kuin ne ratkaisevat niitä. Ensimmäisenä tulee mieleeni miksi joku haluaa todistaa ettei ole trolli?

Elisakettua ei ole kiusattu, vaan hänen kanssaan on keskusteltu tahdikkaasti. Aihe saattoi olla hänelle epämieluisa, mutta mielestäni selvisimme keskustelusta mainioin arvosanoin.

• Dissident kirjoitti:

No tuossa melontakuvassa ei mitään valitettavaa ole kyllä.

Joo, jännää, että kaikenlaisia kuvia sitä vielä vaan netistä löytyy. Siellä ne on jossain mikroprosessoreiden takana piilossa ja oikea kutsu linkittää ne meille nähtäviksi... Ja aika huikeaa, että tuolta pasahtaa fani laittamaan kuvan näytille, kun valtionpäämiehelle lätkästään iltapala nenän alle.

Tämä käytäntö lienee ollut Miehen logiikassa, eli todisteita "pasahtelee" pyytämättäkin. Sekin herättää kysymyksiä...

Eikai siinä ketään, mutta minä en sentään usko mitä tahansa juttuja.

• Estra kirjoitti:

Ennemmin helvetti jäätyy kun yksikään itseään arvostava nainen sinua lähestyy.
        Toivottavasti jokaisella on itsesuojeluvaistoa sen verran.

Jahas, pieni vihainen ystävämme on taas vaihtanut nikkiä.

• Ananias kirjoitti:

Tämä käytäntö lienee ollut Miehen logiikassa, eli todisteita "pasahtelee" pyytämättäkin. Sekin herättää kysymyksiä...

Eikai siinä ketään, mutta minä en sentään usko mitä tahansa juttuja.

No eipä tässä suoranaisesti kukaan sinulle mitään todistelekaan. Ainakaan minusta.

Tää epäily sulla on kun mun exällä aikoinaan luottamus muihin... Ei sitä saakaan kukaan tuotua kellekkään, jos ihminen ei vaan luota ihmisiin. Se luottamus muihin on ihmisessä itsessään jos on ja se itse sen joutuu etsimään. En minäkään saanut ikinä hänen luottamusta saavutettua, niinkuin pikkuisen epäilen sinunkin kohdalla exään käyneen....

Et sinäkään usko täällä kirjoittaviin ikinä ja olet sen todennut itsekin jo aloituksessa. Se on niin ja sillä selvä. Sun pitää elää sen kanssa ja anna elää muittenkin sen kanssa miten elävät.

• Dissident kirjoitti:

No eipä tässä suoranaisesti kukaan sinulle mitään todistelekaan. Ainakaan minusta.

Tää epäily sulla on kun mun exällä aikoinaan luottamus muihin... Ei sitä saakaan kukaan tuotua kellekkään, jos ihminen ei vaan luota ihmisiin. Se luottamus muihin on ihmisessä itsessään jos on ja se itse sen joutuu etsimään. En minäkään saanut ikinä hänen luottamusta saavutettua, niinkuin pikkuisen epäilen sinunkin kohdalla exään käyneen....

Et sinäkään usko täällä kirjoittaviin ikinä ja olet sen todennut itsekin jo aloituksessa. Se on niin ja sillä selvä. Sun pitää elää sen kanssa ja anna elää muittenkin sen kanssa miten elävät.

Käsittääkseni tuo käsikuva on otettu kyllä ihan todistelua varten ja julkaistu täällä juuri sitä varten. Siinä mielessä lienet ainakin tuossa asiassa metsässä.

Mielestäni aitoihin ihmisiin luottaminen on helpompaa kuin trolleihin luottaminen, se vain on.

Elän ja kirjoittelen kuinka parhaaksi näen, ihmettelen viestejä joissa annetaan ymmärtää ettei trollailusta saisi kirjoittaa. Saa kirjoittaa, ja pitääkin. Ihmisten on syytä tietää että trollailu on laajamittaista.

• Ananias kirjoitti:

Käsittääkseni tuo käsikuva on otettu kyllä ihan todistelua varten ja julkaistu täällä juuri sitä varten. Siinä mielessä lienet ainakin tuossa asiassa metsässä.

Mielestäni aitoihin ihmisiin luottaminen on helpompaa kuin trolleihin luottaminen, se vain on.

Elän ja kirjoittelen kuinka parhaaksi näen, ihmettelen viestejä joissa annetaan ymmärtää ettei trollailusta saisi kirjoittaa. Saa kirjoittaa, ja pitääkin. Ihmisten on syytä tietää että trollailu on laajamittaista.

No jokainen voi ottaa minkä käsityksen tuosta haluaa näillä tiedoilla. Esimerkiksi minulle riittää ajatuskin, että toiset noista käsistä on Ellusen... Huikeimpia tyyppejä, mitä olen täällä tavannut.

No helpompihan se on luottaa livenä ihmiseen kuin netissä, totta, kukaan ei varmasti sitä epäilekään.

No mikä on kellekin trollausta ja mikä ei? Onhan Tekniksen kirjoittelutkin trollausta ja Varissuon seikkailut.... Nallin tarinat ja kuka ties mitä. Eikö jokainen voisi itse tehdä johtopäätöksensä mikä tuntuu todelta ja mikä ei? Lienee pitkälti kyse enemmänkin siitä, mitä kukakin täältä hakee? Esimerkiksi vaikka nainen39vee jaksaa kirjoittaa vastineita vastineitten perään, eikä mieti, että trollaako joku....Innolla vaan painaa samaa kerrasta toiseen...mutta selkeyttääkö hän omia ajatuksiaan ja mielipiteitään? Ja taas joku nuori itseensä epävarmasti suhtautuva lukija voi saada kopin hänen jutuistaan.

Joku saa itseluottamusta miesten lähestymisistä ja huomiosta? Minä tässä tuohduin taannoin kommentista, jossa erään naisen agressiivista käytöstä puolusteltiin sillä, että miehen pitäisi tietää, että miksi nainen suuttuu. Vaikka nainen lupaa jotain miehelle, hänen pitäisi tietää naisen tunteet siitä huolimatta. Eikös naisen käyttäytyminen ole trollaamista? Feikkaamista? Todellisuus onkin muuta, mitä hän sanoo ja suuttuu siitä vielä päälle... ???

• Dissident kirjoitti:

No jokainen voi ottaa minkä käsityksen tuosta haluaa näillä tiedoilla. Esimerkiksi minulle riittää ajatuskin, että toiset noista käsistä on Ellusen... Huikeimpia tyyppejä, mitä olen täällä tavannut.

No helpompihan se on luottaa livenä ihmiseen kuin netissä, totta, kukaan ei varmasti sitä epäilekään.

No mikä on kellekin trollausta ja mikä ei? Onhan Tekniksen kirjoittelutkin trollausta ja Varissuon seikkailut.... Nallin tarinat ja kuka ties mitä. Eikö jokainen voisi itse tehdä johtopäätöksensä mikä tuntuu todelta ja mikä ei? Lienee pitkälti kyse enemmänkin siitä, mitä kukakin täältä hakee? Esimerkiksi vaikka nainen39vee jaksaa kirjoittaa vastineita vastineitten perään, eikä mieti, että trollaako joku....Innolla vaan painaa samaa kerrasta toiseen...mutta selkeyttääkö hän omia ajatuksiaan ja mielipiteitään? Ja taas joku nuori itseensä epävarmasti suhtautuva lukija voi saada kopin hänen jutuistaan.

Joku saa itseluottamusta miesten lähestymisistä ja huomiosta? Minä tässä tuohduin taannoin kommentista, jossa erään naisen agressiivista käytöstä puolusteltiin sillä, että miehen pitäisi tietää, että miksi nainen suuttuu. Vaikka nainen lupaa jotain miehelle, hänen pitäisi tietää naisen tunteet siitä huolimatta. Eikös naisen käyttäytyminen ole trollaamista? Feikkaamista? Todellisuus onkin muuta, mitä hän sanoo ja suuttuu siitä vielä päälle... ???

Tekniksen juttuihin en sinäänsä ota kantaa, koska hän on enempi palstataiteilija, ei keskustelija. Toki väliin lähtee kyllä mukaan keskusteluihinkin.

Varissuon kirjoitukset on puhdasta trollausta, mutta ne on tehtykin niin tökerösti ettei kukaan edes joudu miettimään mistä on kyse. Piirretyt kuvat sankareista paljastavat heti mistä on kyse. Myös Sipilän kuvan käyttäminen on aika läpinäkyvää.

Nainen39vee kyllä kirjoittelee paljon juttujaan ja paneutuu "työhönsä" huolella, mutta oletan että jossakin vaiheessa iskee päälle myös epäillys siitä onko järkeä vängätä trollien kanssa vuodesta toiseen. Sanoisin ettei tuossa ole järjen hiventäkään.

Jäänyt näkemättä tuo tuohtumisesi, eli en pysty ottamaan asiaan kantaa.

• Ananias kirjoitti:

Tekniksen juttuihin en sinäänsä ota kantaa, koska hän on enempi palstataiteilija, ei keskustelija. Toki väliin lähtee kyllä mukaan keskusteluihinkin.

Varissuon kirjoitukset on puhdasta trollausta, mutta ne on tehtykin niin tökerösti ettei kukaan edes joudu miettimään mistä on kyse. Piirretyt kuvat sankareista paljastavat heti mistä on kyse. Myös Sipilän kuvan käyttäminen on aika läpinäkyvää.

Nainen39vee kyllä kirjoittelee paljon juttujaan ja paneutuu "työhönsä" huolella, mutta oletan että jossakin vaiheessa iskee päälle myös epäillys siitä onko järkeä vängätä trollien kanssa vuodesta toiseen. Sanoisin ettei tuossa ole järjen hiventäkään.

Jäänyt näkemättä tuo tuohtumisesi, eli en pysty ottamaan asiaan kantaa.

Niin, tuohtuminen oli tarinasi exästä ja sen lautasella sua hujauttamisesta. Enempiä edes asian todenperäisyyttä miettimättä minusta siinä nainen tukeutuu epätodelliseen fiktiiviseen ajatukseen, että mies (sinä) ymmärtäisit ja osaisit lukea hänen tunteensa pelkän oletuksen perusteella, vaikka väitti sanallisesti aivan muuta. Eikä sillä ole edes merkitystä, että onko tarina tosi vai ei, koska olen kokenut itse aivan vastaavaa.

Trollaamiseen törmätään siis tosielämässäkin. Kyse on exäsi tapauksessa siitä, että sinun olisi pitänyt ymmärtää hänen tunteensa automaattisesti, välittämättä mitä hän oikeastaan sinulle edes sanoo.

Jos ymmärrän nyt oikein, niin täällä kaikkien muitten lukijoitten pitäisi osata tulkita sinun tunteitasi presiis oikein aina, sanoitpa mitä tahansa, että voisivat pitää sinut tyytyväisenä, että saavat luottamuksesi. Eikä se minusta ole kovin kaukana siitä, mitä ex-vaimosi edellytti sinulta suhteessa. Täysin mahdoton yhtälö toteuttaa kenenkään ulkopuolisen, kun kyse on hänen omasta ajatus/tunnemaailmastaan, ei kenenkään muun.

• Ananias kirjoitti:

Menin puolenyön aikaan nukkumaan, mutta täällä keskustelu on näköjään vaan jatkunut.Käsikuva ei ollut oikeastaan todistelua, vaan puoliksi vitsi, olimmehan me jo nähneet muista kirjoittajista, kuinka mitkään todistelut ei auta, jos joku on päättänyt jonkun olevan joku, niin se sitten on, vaikka sen tapaisi naamastusten oikeassa elämässä. Aloimme sitten e.k:n kanssa uhota palstalla, että sitten kun me nähdään, niin varmasti otetaan käsinimmarikuva, kun se kuuluu palsta-kulttuuriin niin vahvasti :)

Se, miksi Miehen Logiikasta lähti porukkaa, johtui kaikkein eniten ymmärtääkseni siitä, että siellä alettiin kiusata ihmisiä, jotka laittoivat todisteita peliin. Ei siksi, ettei enää uskottu että olisivat trolleja, vaan siksi, että yritettiin onkia tietoa lisää. Ja monien kohdalla onnistuttiinkin. Miehen Logiikasta on on lähtenyt eniten porukkaa siksi, koska ihmisen henkilöllisyys, koko nimi, ammatti jne on kaivettu esiin ja tuotu palstalle kuvien kera. Esim. facebook-profiili on linkattu palstalle. Minäkin tiedän, että minusta nämä tiedot muutamalla on, se on puskista tuotu esille. Olen huomannut ja mulle on kerrottu muuta kautta näistä havainnoista. Minusta trolleja ovat nämä kiusaajat, jotka häätävät ihmisiä palstalta. Jos joku omaksi suojakseen keksii jotain fiktiota kirjoittajanikkinsä ympärille, se on vain järkevyyttä. Sitä itseltäni on kyllä puuttunut. Ja siksi tuskin täällä kauaa enää keikun. Mutta mun lähtöni ei ole suuri vahinko kellekään, kaikkein vähiten itselleni :)

Menin puolenyön aikaan nukkumaan, mutta täällä keskustelu on näköjään vaan jatkunut.Käsikuva ei ollut oikeastaan todistelua, vaan puoliksi vitsi, olimmehan me jo nähneet muista kirjoittajista, kuinka mitkään todistelut ei auta, jos joku on päättänyt jonkun olevan joku, niin se sitten on, vaikka sen tapaisi naamastusten oikeassa elämässä. Aloimme sitten e.k:n kanssa uhota palstalla, että sitten kun me nähdään, niin varmasti otetaan käsinimmarikuva, kun se kuuluu palsta-kulttuuriin niin vahvasti :)

Se, miksi Miehen Logiikasta lähti porukkaa, johtui kaikkein eniten ymmärtääkseni siitä, että siellä alettiin kiusata ihmisiä, jotka laittoivat todisteita peliin. Ei siksi, ettei enää uskottu että olisivat trolleja, vaan siksi, että yritettiin onkia tietoa lisää. Ja monien kohdalla onnistuttiinkin. Miehen Logiikasta on on lähtenyt eniten porukkaa siksi, koska ihmisen henkilöllisyys, koko nimi, ammatti jne on kaivettu esiin ja tuotu palstalle kuvien kera. Esim. facebook-profiili on linkattu palstalle. Minäkin tiedän, että minusta nämä tiedot muutamalla on, se on puskista tuotu esille. Olen huomannut ja mulle on kerrottu muuta kautta näistä havainnoista. Minusta trolleja ovat nämä kiusaajat, jotka häätävät ihmisiä palstalta. Jos joku omaksi suojakseen keksii jotain fiktiota kirjoittajanikkinsä ympärille, se on vain järkevyyttä. Sitä itseltäni on kyllä puuttunut. Ja siksi tuskin täällä kauaa enää keikun. Mutta mun lähtöni ei ole suuri vahinko kellekään, kaikkein vähiten itselleni :)

Eli me kyllä tiesimme, että haloo nousisi joka tapauksessa, eikä dazu=elisakettu huutelut siihen loppuisi, mutta suhtauduimme siinä vaiheessa Miehen Logiikkaan jo aika kyynisesti, niin ajattelimme, että jos joku käsistämme alkaa salapoliisia leikkimään, niin sitten alkaa. Aivan sama.Siellä epäilijät/huutelijat/trollit olivat aina puskissa. Täällä näköjään ne toimivat rekattuna. Koska sinun käytöksesi tässä on trollaamista, ei e.k:n. Hän ei ole tietääkseni trollannut koskaan, ei puskista eikä rekattuna.

Eli me kyllä tiesimme, että haloo nousisi joka tapauksessa, eikä dazu=elisakettu huutelut siihen loppuisi, mutta suhtauduimme siinä vaiheessa Miehen Logiikkaan jo aika kyynisesti, niin ajattelimme, että jos joku käsistämme alkaa salapoliisia leikkimään, niin sitten alkaa. Aivan sama.Siellä epäilijät/huutelijat/trollit olivat aina puskissa. Täällä näköjään ne toimivat rekattuna. Koska sinun käytöksesi tässä on trollaamista, ei e.k:n. Hän ei ole tietääkseni trollannut koskaan, ei puskista eikä rekattuna.

Joo. Aika hurjalta kuullostaa. Tääkin palsta alkaa kyllä menemään sellaiseksi, että täällä pitäis olla kovin tarkkaan jo tiedot ja yksityiskohdat tiedossa. Itseasiassa muakin eniten tapaamisasioissa härnää se, että tiedot minun irl valuis tänne.
        Kyllähän tää palstaelämä välillä tökkii näitten omituisuuksien takia ja miettii, että miks? Mutta sitten tupsahtaa joku Ellu, Liz, wuppis, harmis tai joku muu ja pistää baletin sekas, että on taas kivaa palstailla.

• Dissident kirjoitti:

Joo. Aika hurjalta kuullostaa. Tääkin palsta alkaa kyllä menemään sellaiseksi, että täällä pitäis olla kovin tarkkaan jo tiedot ja yksityiskohdat tiedossa. Itseasiassa muakin eniten tapaamisasioissa härnää se, että tiedot minun irl valuis tänne.
        Kyllähän tää palstaelämä välillä tökkii näitten omituisuuksien takia ja miettii, että miks? Mutta sitten tupsahtaa joku Ellu, Liz, wuppis, harmis tai joku muu ja pistää baletin sekas, että on taas kivaa palstailla.

Mun luottamus on kyllä suuri niihin, joita tapaan ja tunnen irl palstan lisäksi. Mutta nämä, jotka tuntematta irl kirjoittavat ja tallentavat kaiken muistiin useasta rekatusta, eivät ole kaikki harmittomia. Niitä on useita, ainakin oli M:L:ssä. Joku saattaa olla harmiton "fani" toisella taas pakkomielle selvittää ja paljastaa, kuin palapeliä tekisi. Ensin onkii palstakirjoituksista kotipaikkakunnan, sitten nimen, ammatin. Nämä kaikki vuosien aikana. Kuvista saa omat vinkkinsä, vaikka ei selkeää kuvaa koskaan laittaisikaan. Sitten vain hakua ja tuuria, esim. facesta ja instasta.

Siltikin. En jaksa sensuroida itseäni. Ei tämä niin vakavaa ole. Uskon, että tulee se hetki, jolloin joku päättää, että ton palsta-kirjoittelu oli nyt tässä ja läväyttää tiedot tiskiin. Kuten monelle muullekin. Sitten siirrytään muille areenoille. Mieluiten niille, joissa se oma nimi on jo tiedossa. Se on itseasiassa vielä paljon jännempää. Etenkin jos kirjoittaakin jotain, mitä ne oman nimen tietäjät ei osaisi odottaa.

• clöäporty
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Mun luottamus on kyllä suuri niihin, joita tapaan ja tunnen irl palstan lisäksi. Mutta nämä, jotka tuntematta irl kirjoittavat ja tallentavat kaiken muistiin useasta rekatusta, eivät ole kaikki harmittomia. Niitä on useita, ainakin oli M:L:ssä. Joku saattaa olla harmiton "fani" toisella taas pakkomielle selvittää ja paljastaa, kuin palapeliä tekisi. Ensin onkii palstakirjoituksista kotipaikkakunnan, sitten nimen, ammatin. Nämä kaikki vuosien aikana. Kuvista saa omat vinkkinsä, vaikka ei selkeää kuvaa koskaan laittaisikaan. Sitten vain hakua ja tuuria, esim. facesta ja instasta.

Siltikin. En jaksa sensuroida itseäni. Ei tämä niin vakavaa ole. Uskon, että tulee se hetki, jolloin joku päättää, että ton palsta-kirjoittelu oli nyt tässä ja läväyttää tiedot tiskiin. Kuten monelle muullekin. Sitten siirrytään muille areenoille. Mieluiten niille, joissa se oma nimi on jo tiedossa. Se on itseasiassa vielä paljon jännempää. Etenkin jos kirjoittaakin jotain, mitä ne oman nimen tietäjät ei osaisi odottaa.

Palattaisko maan pinnalle?

Jutuistasi saa ennemminkin sellaisen kuvan että yrität profiloida itseäsi luotettavaksi nikiksi joka vahvistaa elisaketun aitouden.

Miehen logiikka tyrehtyi trollailuun, mutta kaikkien todennäköisyyksien mukaan päätrollit eivät kyllästyneet palstailuun kun muut lähtivät. Ne samat kirjoittajat jotka tuhosivat ml:n, kirjoittelevat vieläkin täällä. En ottaisi entistä ml:n kirjoittajaa missään asiassa todistajaksi.

• clöäporty kirjoitti:

Palattaisko maan pinnalle?

Jutuistasi saa ennemminkin sellaisen kuvan että yrität profiloida itseäsi luotettavaksi nikiksi joka vahvistaa elisaketun aitouden.

Miehen logiikka tyrehtyi trollailuun, mutta kaikkien todennäköisyyksien mukaan päätrollit eivät kyllästyneet palstailuun kun muut lähtivät. Ne samat kirjoittajat jotka tuhosivat ml:n, kirjoittelevat vieläkin täällä. En ottaisi entistä ml:n kirjoittajaa missään asiassa todistajaksi.

Mun kirjoitteluhistoria on profiilissani vapaasti luettavissa, joten mun ei tarvitse nähdä profiloitumisen vaivaa. Miehen Logiikan tappoivat inttäjä-trollit. Oli suunnilleen viidenlaista trollia:

1.niitä, jotka inttivät huvin vuoksi, vaikka eivät inttämiseensä asiaan uskoneetkaan, vain kiusaksi. Että naiskirjoittajat olivat mieskirjoittajien sivunikkejä. Suunnilleen yksikään naisrekattu ei ollut nainen vaan mies. Ja että joku oli spurgu, vaikka oli kertonut olevansa vakitöissä, ja joku oli narsisti-alkoholisti ja joku lihava yh, joka asui tummien lastensa kanssa lähiössä (minä esim.) vaikka oli kertonut olevansa parisuhteessa suomalaisen miehen kanssa. Eli kaikista väännettiin joku muu kuin oli. Vitsin vuoksi tai tosissaan. Hoettiin hokemasta päästyä.

2. Niitä jotka hokivat myös ja kinusivat todisteita ja käyttivät sitten todisteita siihen että paljastivat ihmisen henkilöllisyyden.

3. alapääsanastoa ja pieru- kakkahuumoria mahdollisimman moneen kommenttiin ja aloitukseen tyrkkäävät.

4, Ne inttäjät, jotka oikeasti uskoivat, että kaikki rekatut tai suurin osa olivat feikkejä ja ajoivat tätä "agendaansa", kuten täällä sanotaan, omasta mielestään (?) hyvää hyvyyttään, mutta johon lopulta kaikki alkoivat kypsyä ja pikkuhiljaa lähtivät.

5. Kopionikit, jotka ottivat rekatun nikin käyttöönsä, muuttamalla esim. pienen L-kirjaimen isoksi I:ksi. Eli minustakin tehtiin yksinkertainen. biondi-versio, jota äkkikatsomalla oli vaikea erottaa minusta ja joka teki törkyaloituksia ym.

Minua on trollattu Miehen Logiikassa lähinnä hyväntahtoisesti eli pilamielellä eli keksitty oma todellisuus, missä elelen kerrostalossa lapsikatraineni mustaa miestäni vankilasta odotellen. Naisenakin mua enimmäkseen pidetty. En ole näistä ottanut kauheasti itseeni, enkä jaksa ottaa sinuakaan. Piristävää oikeastaan, jos mielestäsi olen esim. mies. Se multa oikeastaan on puuttunutkin. Pitkästä aikaa tulee aktivoiduttua tän ansiosta s24:ssa, kun huomasin että kettusta täällä sorretaan. Saavutus sekin sinänsä. Sortaminen on kyllä perseestä.

• westcoastmama
    • westcoastmama
    • Pili_Alamäki

Mulle pillu, tolle trolli, sano kulahtanu mölli ku nikkejä teki.

• IsoPahaRölli

Totuus löytty shaisse invertoimalla, Kirjoittakaa siihen pieneen vihkoonne.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      133
      4108
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2096
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1810
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1750
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      459
      1560
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1312
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      458
      1275
    Aihe