Miten tulee integraalifunktio tällaisella funktiolle:
f(x)=2e^(-0,47x)
Ja tällaiselle
g(x)=2e^(-2 x)
Integraalifunktio
8
161
Vastaukset
- martta00
kannattaa katsoa kirjastasi tai muistiinpanoistasi, nuohan ovat ihan perusjuttuja
- Ohman
Ihan yleisesti: funktion e^(kx) integraali on 1/k e^(kx). Tämän huomaat derivoimalla tuon kirjoittamani lausekkeen.Lisäksi tulee integroim isvakio c.
Siis 1. integraalisi on - 2/0,47 * e^(- 0,47 x) c.
2. integraalisi voidaan laskea näin: f(x) = 2 e^(-2 x) = 2 e(-2) * e^x ja integraalifunktio on siis
2 e^(-2) e^x c = 2 e^(-2 x) c.
Voi myös käyttää suoraan tietoa että d/dx e^g(x) = e^g(x) * g'(x). Tuo g'(x) = d/dx g(x).
Näet, että d/dx ( (- 2/0,47) e^(- 0,47 x)^ c) = (- 2 / 0,47) * e^(- 0,47 x) (- 0,47) = 2 e^(- 0,47 x). sti Vakion c derivaatta on 0. Tässä siis g(x) = - 0,47 x ja g'(x) = - 0,47.
Samoin toinen: d/dx (2 e^(- 2 x) c) = 2 e^(- 2 x) * d/dx(- 2 x) = 2 e^(- 2 x). Tässä siis tuo g(x) = -2 x ja g'(x) = 1. - Ohman
Tuli tuohon merkillinen kirjainyhdistelmä "sti". Ignoroi se. Jäi kai jäljelle kun muutin vähän tekstiä ja yritin poistaa sanan "tietysti".
- Ohman
Vitsissäsi ei ole mitään itua sillä termi "ignoroida" ja sen merkitys ovat yleisesti tunnettuja seikkoja.
Huumorissa pitäisi olla jokin ajatus, vitsin "kärki" niin sanoakseni.
- enosaa
Yritän siis laskea tällaisen funktion rajaamaa alaa x:n suhteen. Sain integraalifunktion oikein. Kuitenkin kyseisellä välillä kun lasken määrättyä integraalia, tulee pinta-alaksi negatiivinen. Miksi? Kuvaaja ei kuitenkaan ole halutulla alueella x-akselin alapuolella. Kun määritän geogebralla halutun alueen, tulee pinta-ala oikein.
Nyt oli integroitavana f(x)=15,93e^-0,51x.
Sain integraalifunktioksi F(x)=-15,93/0,51 e^-0,51x
Haluaisin pinta-alan välillä 0 ... 10.
Sain itse laskemalla pinta-alaksi -0,1904..., mutta geogebra laskee alaksi 31,12.- fffffs
Olet jostain syystä laskenut vain sijoituksen x=10, sijoitus x=0 ei aina tuota arvoa 0 kuten ei tässäkään. Eli sinun kuuluu laskea F(10)-F(0)=-0,1904..-(-31.235..)=31,0448
Geogebra laskee numeerisen likiarvon (esim.simpsonin menetelmällä) ei käyttämällä integraalifunktiota (joka on oikea tapa kun integraalifunktio voidaan esittää alkeisfunktioiden avulla kuten nyt voitiin) - enosaa
ai vitsi, kiitos paljon! En tietysti tajunnut tuota 0. potenssia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416